شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. حسین

    سلام هفته پیش یک ملنگو خریدم که اینجام گقتم ۱۰.۱۲ ساعت در روز تنهاست و هیچکی خونه نیست
    الان دلم میخاد یه کاسکو دستی هم بخرم تو قفس دیگه ای بزارم کنارش مطالب بخش کاسکو خوندم تاکید داشتید کاسکو اصلا نباید تنها بمونه خیلی حساسه

    میخاستم نظرتون بپرسم چطوره یه کاسکو دستی و رام تو یه قفس جدا بزارم پیش ملنگو با این شرط که هر دو تنها هستن ایا با هم مشغول میشن و جاییگزین اینکه هیچ انسانی که باید باهشون بازی کنه و نیست میشه؟! یا نه دائم کاسکو قار میزنه و به مشکل میخوره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا خوب نیست و هر دو رو خراب میکنید و هیچی یاد نمیگیرن مخصوصا کاسکو حیفه فقط صدای سوت ملنگو رو یاد بگیره.
      بهتره ملنگو رو جفت بدین یک جفت براش بخرید و مدتی در دو قفس جداگانه باشن تا با هم آشنا بشن بعدا جفتشون بدین.

      پاسخ
      1. حسین

        ممنونم آقا مجتبی من کاسکو جوجه نمیخام چون اصلا وقت اموزش و دستی کردن و حرف زدن یادش بدم ندارم فقط یه کاسکو دستی میخام که سرگرمم کنه چون کلا تنها زندگی میکنم. یه کاسکو ۲.۳ ساله دستی میخام حرفم نزنه که تازه نیم میلیون هم ارزونتره جوجه وحشی هست که جوجه وحشم بخرم معلوم نیس با حضور و وقت خیلی کم من دستی بشه نشه حرف بزنه یا نزنه … همین ملنگو که دارمم والا با این شرایط من خدا میدونه دسی بشه یا نه!
        حالا با این شرایط که هیچ کس نیست دو پرنده رو مشغول کنه آیا کاسکو میتونه پیش ملنگو تنها بمونه؟البته قفس جدا.. چون تو بخش کاسکو فرمودید که خیلی به تنهایی و سرگرم نشدن حساسه . آیا خودشون واسه هم سرگرمی درست میکنن یا نه کاسکو به مشکل میخوره؟
        شرمنده سرتونم درد اوردم

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          نه اقا حسین این چه کاریه. اگه وقت کافی ندارین و تنها هستین خب طوطی جفت بگیرین. کاسکو با ملنگو هم تو دو قفس مجزا باشن بد نیست و هم دیگه رو مشغول میکنن(در گذر زمان و از روی ناچاری). اما به نظرم شما یک جفت طوطی دستی تهیه کنید یا سعی کنید جفت رو دستی کنید نه دو نوع پرنده. اون هم کاسکو، این همه هزینه کنید واسه اینکه ملنگو رو مشغول کنه!!!

          پاسخ
          1. حسین

            ممنون از راهنماییتون
            اخه وقتیم میخاستم ملنگو بگیرم کلا از کاسکو بیشتر خوشم میومد !
            از طرفیم جفت کاسکو خیلی گرون میشه! پرنده فروشه چون خودش کاسکو نداشت گف بیا همین ملنگو بخر که خوب دسی میشه ولی کاسکو همیشه ذات وحشی داره دستی ترین کاسکو هم یهو گاز بد میگیره و من عمرم کاسکو داشتم و… منم از همجا بیخبر گفتم باشه همین ملنگو رو میخرم که کاسکو خوب نیس یهو وحشی میشه!! ولی خب وقتی مطالب کاسکو اینجا خوندم فهمیدم دروغ گفته الزاما کاسکو دستی ذات وحشی نداره.شاید عادت بد و شیطنت داشته باشه فقط

            پس من دیگه کاسکو رو بخرم ؟ تا ۶ عصر تو قفس بعد از کار میام تا ۱۰ شب بازی کنم باهاش از سرکولم بالا بره دوباره تا ۶ عصر فرداش تو قفس تتها خونه ملنگو هم کنارش هست!
            این برنامه خوبه دیگه ؟ افسردگی و پرکنی نگیره. ملنگو که میدونم خوبه کاسکو بیشتر مد نظرمه.

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خب اگر کاسکو دوست دارید تهیه کنید و سعی کنید بیشتر بهش برسید ضمنا منظور آقا شهریار از خریداری جفت احتمالا جفت ملنگو بوده نه کاسکو ضمنا عروس هلندی جفت هم میتونید تهیه کنید یه پیشنهاد دیگه برای شما که زیاد وقت ندارید و کمتر در منزل تشریف دارید آکواریوم هست.

              پاسخ
  2. Alireza.jj

    سلام جوجه طوطی من یکی از چشم هاش پف کرده بردمش دامپزشکی گفت التهاب داره یه قطره داد با یه پودر که تو اب حل میشه دارو هارو میدم ولی تاثیری نداره کمکم کنید به نظر شما چه بیماریه چیکار کنم؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون پودر باید تتراسیکلین و زرد رنگ باشه .
      شما تتراسیکلین انسانی تهیه کنید. یک کپسول در یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ الی ۴۸ ساعت جلوش بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی جدید درست کنید و بهش بدین.
      ضمنا چشم پرنده رو معاینه کنید اگر چرک کرده از پماد چشمی تتراسیکلین و قطره چشمی نفازولین استفاده کنید و اگر چرک نکرده فقط قطره چشمی روزی دو الی سه مرتبه داخل چشمش بزنید.
      پماد رو هم تنها روزی یک مرتبه کفایت میکنه البته اگر چشمش چرک داره .

      پاسخ
  3. ساقی

    سلام ,من امروز دوتا جوجه ملنگو خریدم نر و ماده با قفس بزرگ و لوازم بازی .ولی احساس پشیمونی میکنم ,نر رام و دستیه و ماده وحشیه و رو دست نمیاد ,میترسم از پسش بر نیام ,یا همو زخمی کنن.میشه راهنماییم کنید بگید اگه سخته دوتاش با هم ,ماده رو پس بدم ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دوست من چرا همدیگه رو بزنن و زخمی کنن؟ اتفاقا به لطف طوطی دستی میتونید اون طوطی وحشی رو هم دستی کنید. اینکه پس بدید و ندین تصمیم با خودتونه اما به نظرم میشه هر دو رو نگه دارین و ازشون لذت ببرین.

      پاسخ
      1. ساقی

        ممنون.ولی چیزی نمیخورن ,نگرانم از ترس گرسنه بمونن,غذا به من تخمه قرمز دادن گفتن فعلا همین بسه ,ایا درسته یا غذارو عوض کنم ؟,این طوطیا میتونن شیرین کاری کنن ؟فعلا که فقط آویزونن از قفسشون .

        پاسخ
        1. ساقی

          یه سوال دیگه هم دارم ,جسارتأ.
          ملنگوهای من جوجه اند ,فروشنده گفت از رنگ نوک میشه نر و ماده رو تشخیص داد گفت نر قرمزتر و ماده قرمز روشنه،که نگاه کردم تیره و روشنن,دور گردن جفتشون یه خط محو هست که دقت کنیم قرمز تره یه دو درجه خطش تیره تره ,ایا فروشنده درست گفتند و جوجه ها نروماده هستند؟؟؟ امروز دیدم همو نوک میزدن.!!!!!میترسم جفتشون نر باشن ,واینکه از کجا بفهمم الان چه ماهی هستن ؟؟؟همش هم میخابن اهنگ گذاشتم حرف زدم تاثیر نداشت ,اصلا جیغ هم نمیزنن !!!!خنگتر از اونین که فکر میکردم خخخخ

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            دوست عزیز شما تازه یکی دو روزه طوطی ها رو خریداری کردین و همه این موارد طبیعیه و نباید انتظار داشته باشید همین روز اول رو دست بیان و تغذیه کنن و … برای این کارها و اهلی کردن طوطی حداقل یکی دو هفته صبر کنید تا طوطی جا بیوفته و ترسش بریزه بعد اگر عجله کنید همه چی رو خراب میکنید.
            برای تشخیص جنسیت هم در سن پایین خیلی تجربی هست و نمیشه دقیق حدس زد.
            ضمنا سن پرنده رو هم نمیشه دقیق گفت.
            برای تغذیه از میوه – سبزی – تخمه افتاب گردان – ارزن درشت – جوانه گندم تازه – تخم مرغ آب پز – ذرت تازه و …. استفاده کنید نه فقط یک نوع دانه.

            پاسخ
            1. ساقی

              من ترسم از مردنشونه ,هر وقت ساکت میشن احساس میکنم مریض شدن و الانه که بمیره ,اخه حیوون خونگی داشتم مرده .ازظهر خیلی خوب غذا خوردن دو بار زیر قفسو تمیز کردم .یه صداهایی هم ازشون در میاد مثل مرغ خخخخخخ
              خیلی توضیحاتتون خوبه ممنونم که کمک کردین.

              پاسخ
  4. ali

    با سلام
    میخاستم یه ملنگو دستی بخرم ۲۲۰ تومن بود که با صاحبش خیلی دستی بود و گفتش با کسی خوب نیست دیگه فقط با خودم اینطوره با غریبه عین وحشیا هست. گفت ۱ ماه باش کار کن دستی میشه منم نمیتونم و نخریدم
    آیا همه ملنگوهای دستی اینطورن یا نه بعضیاشون با صاحب جدید هم دستی میشن زود؟ اگه نه پس خریدن پرنده دستی چه سودی داره اصلا؟
    خودم یه ملنگو وحشی دارم متاسفانه یک ماهه تمام موارد این سایت رعایت کردم دستی نشده الان فقط طوطی دستی میخام

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر هر طوطی اخلاق خاص خودش رو داره.
      ضمنا یک ماه برای طوطی هیچی نیست و اصلا در مورد طوطی نباید عجله کرد چون نتیجه عکس میده.

      پاسخ
  5. Alireza.jj

    سلام برای ملنگو چه خوراکی هایی خوبه و دوست داره کدوم خوراکی رو خیلی دوست داره که برای تشویقی استفاده کنم ایا خوراکی هست که براش بد باشه؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      انواع دانه های مخلوط و میوه و سبزی رو میخورن و بستگی به ذائقه پرنده شما داره که از چی بیشتر خوشش بیاد.
      ذرت تازه – دانه انار – انگور – جوانه گندم – ارزن – موز – تخمه آفتاب گردان و …. غذاهای مختلف رو امتحان کنید ببینید چی رو بیشتر دوست داره.

      پاسخ
      1. Alireza.jj

        ذرت رو باید خام بدم بهش؟ بلغور چی میخوره؟

        پاسخ
  6. Alireza.jjبه ن

    دستتون درد نکنه با کمک های شما آقا(مجتبی) و آقا(شهریار) ملنگو وحشیم رام شد با اینکه ۳ هفتس خریدم رو دست هم میاد خیلی خوب شده مرسی الان مشکل فقط چشماشه که چرک کرده اونم فردا میبرمش کلینیک فوق تخصصی بدبختی ویزیتش ۱۰۰ تومنه به خاطر فوق تخصصیش بازم تشکر میکنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرک کردن چشم درمان آسونی داره یک قطره استریل چشمی نفازولین تهیه کنید و یک پماد چشمی تتراسیکلین.
      روزی دو مرتبه هر مرتبه یک قطره داخل هر چشم بریزید و روزی یک مرتبه هم پماد چشمی تتراشسیکلین فقط داخل چشمی که چرک کرده بکشید تا سه روز به راحتی درمان میشه پول کلینیک هم ندادین.

      پاسخ
      1. Alireza.jj

        پماد و قطره رو خریدم اما چشماش بسته شده دیگه نه قطره توش میره نه پماد نمیدونم چیکار کنم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          با آب ولرم و یا چای سرد شده چشمش رو به آرومی شستشو بدین و پلک چشمش رو باز کنید البته حتما به دو نفر نیاز هست .
          بعد از اینکه پلک چشم رو باز کردین قطره داخلش بریزید و اگر هم چرک داره با دستمال کاغذی تمیز چرک ها رو پاک کنید سپس پرنده رو رها کنید و بعد از ۱۵ دقیقه پماد چشمی رو داهل چشمش بریزید.

          پاسخ
  7. معین

    سلام طوطی من از دیشب همش میاد گوشه قفس میشینه و چشماشو میبنده انگار که خوابه خیلی هم ساکت شده و هیچی نمیگه از قفس آوردمش بیرون و گذاشتمش روی زمین ولی یک جا میمونه و اصلا تکون نمیخوره گاهی اوقات هم وقتی سرش رو ناز میکنم سرشو تکون میده ( میلرزونه مثل وقتی آب میره تو بینیش )
    مشکلش چیه ؟
    خوب میشه ؟

    عکساش :

    https://onlypet.ir/upload/user/uploadsbox/1448851193721.jpg

    https://onlypet.ir/upload/user/uploadsbox/1448851193873.jpg

    https://onlypet.ir/upload/user/uploadsbox/1448851194034.jpg

    پاسخ
    1. معین

      دیشب مهمون زیاد داشتیم و بچه ها توی اتاقی که قفس اونجاس توپ بازی میکردن و کلا خیلی سروصدا بود ممکنه از اون باشه ؟

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        پرندتون مریض شده دوست من و بهتره هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده از هر نظر معاینه بشه. از روی تصویر نمیشه فهمید چه مشکلی داره پرندتون مگر توضیحات بیشتری بدید

        پاسخ
        1. معین

          خیلی ساکت شده از امروز صبح تا حالا جیکش در نیومده کم غذا میخوره ( ینی میخوره ها ولی کم ) همین الان یه تکه سیب رو گرفته و کم کم میخوره گاهی اوقات وقتی سرش رو میخارونم سرش رو تکون میده الان چهار ساعته که در قفس بازه ولی نمیاد بیرون فقط میشینه روی چوب نشیمنگاهش و سرش رو میبره توی خودش و میخوابه وقتی هم که بلند میشه چشم راستش بیشتر اوقات بستست و با پاش بالای چشمش رو میخارونه ( چشم چپش بازه ولی چشن راستش بستس ) روی زمین میزارمش هم خیلی کم راه میره

          https://onlypet.ir/upload/user/uploadsbox/1448888619221.jpg

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            این طوطی شما به شدت بیمار شده و اگر به کمکش نیایید امیدی بهش نیست.
            ممکنه سرش ضربه خورده و یا شدید سرماخورده چشمش رو معاینه کنید تا چرک نگرده باشه.
            در ظرف آبخوریش نصف روز یک قاشق مرباخوری عسل حل کنید و بقیه روز هم مولتی ویتامین مخصوص پرندگان بریزید تا ضعیف تر از این نشه اگر فضله سبز تیره و چسبناک داره و لرزش گردنش هم شدید شد نیوکاسل داره و ربطی به مهمانی شب قبل نداره و کار خاصی هم متاسفانه نمیشه براش کرد باز خیلی سریع پرند رو به دامپزشک نشون بدین ضمنا همینطوری با قفس ببرید تا نوع فضله و همه چی رو ببینه و معاینه کنه.

            پاسخ
          2. Alireza.jj

            حتما به دامپزشک مراجعه کن من طوطیم دقیقا همین جوری بود و متاسفانه دیروز تلف شد-_-

            پاسخ
  8. حسین

    شرمنده دوستان زیاد سوال میپرسم
    من یه ملنگو جوجه وحشی داشتم که اصلا وقت رسیدگی و رام کردنش نداشتم براش یه مرغ عشق سبز دستی گرفتم به شکل عجیبی ۱ روزه با هم خوب شدن!!
    بعد امشب یه کاسکو نیمه دستی و یه ملنگو نر خیلی دستی گرفتم. ملنگو دستیه از لحظه اول رو دست میومد و سر شام اومد پیشم غذا خورد و… ولی به شدت با مرغ عشق و جوجه وحشیه بدن طوری که یه لحظه رو دوشم بود پرید رو قفس اون عین وحشیا به هم حمله کردن
    بعد اون ملنگو دستیه دایم چشماش ریز کرده و پرهای سرش باد میکنه خودش میکنه مث گربه دائما گارد گرفته انگار علتش چیه؟ قفس دوتا مبنگو بذارم با فاصله کنار هم؟ اشنا میشن یا نه وحشی تر میشن اخه خیلی حیفه اون دستیه ۲۵۰ گرفتم وحشی نشه یهو
    الان قفساشون هم جدا کردم مرغ عشق و ملنگو وحشی با هم یه قفس ملنگو دستی یکی و کاسکو هم یکی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب متاسفانه طوطی های دستی این خصلت رو دارن که همنوعان خودشون رو به عنوان رقیب میبینن و بسیاری از موارد بوده که به جای حمله و دیوانه بازی پرنده افسردگی گرفته و یه گوشه کز کرده.
      ضمنا این احتمال هم هست که هر دو ملنگو نر هستن که راحت میشه برسی کرد.

      پاسخ
      1. حسین

        ببخشید چطور میتونم بفهمم؟ هردوشون به اسم ۷ ۶ ماهه خریدم یکیش نوار مشکی خیلی کم رنگ زیر گردنش داره رنگ میگیره اون یکی هنوز هیچی نداره. رفتار هم اون که نره همیشه تهاجم داره اون یکی فرار میکنه
        عکسش چطور میتونم اینجا بفرستم؟
        اونی که دستی خریدم با صاحب خودش خیلی خوب بود همه کاار میکرد تو دست لهش میکرد نوکش میگرفت و.. ولی پیش من زو دست میاد کامل پیشم میاد غذامیگیره ولی نمیذاره نازش کنم یا یکم رفتار تهاجمی داره میخاد نوک بزنه.ایا بعد مدتی با منم خوب میشه ؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          برای طوطی با صبر و حوصله باشید کم کم به شما هم عادت میکنه.
          برای گذاشتن عکس هم راهنمای سایت رو مطالعه کنید
          آپلود سنتر سایت https://www.onlypet.ir/upload/user
          راهنمای سایت
          https://www.onlypet.ir/%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%b1/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa/

          پاسخ
  9. elham

    salam toty man shah totye mishe begheed chera moy saresh kam shode va nazdiktoghesh hamkhaly shode toty man nar hast

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پر ریزی طبیعیه دوست عزیز در اثر نوع تغذیه – تغییر فصل و …. پیش میاد ولی معمولا در اثر تغییر فصل پر ریزی طبیعی رخ میده.

      پاسخ
  10. elham

    سلام طو طی من نمیزاره تو بغلم بگیرم جیکار کنم رام شه راسنی کی پرهای طوطی من در میاد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اوایل نگهداری و تا زمانیکه هنوز با شما و محیط جدیدش غریبه هست همه چی طبیعیه قرار نیست طی یکی دو هفته طوطی دستی بشه و بیاد روی دست شما باید براش وقت بذارید و صبر و حوصله داشته باشید بخش دستی کردن طوطی و سایر سوال و جواب های دوستان رو مطالعه بفرمایید میتونه کمک زیادی براتون باشه.

      پاسخ
    1. ali

      ممنون میشم منم راهنمایی کنید
      حدود سنش هم کع بفهمم بسمه میخام بدونم دستی میشه یا نه ؟

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        بله که دستی میشن مشکلی نداره ولی بستگی به روش و رفتار شما با طوطی ها داره.

        پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اولی زیر یکسال و دومی بالای یک سال سن داره یا هر دو ماده هستن و یا هنوز بالغ نشدن معمولا بین ۱۲ الی ۱۵ ماهگی جنسیتشون مشخص میشه.
      باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
  11. ali

    ببخشید دومی که طوق دو گردنش داره شکل میگیره نکنه ماده باشه :((
    یه خط مشکی داره من به اسم نر ۷ ماهه خریدم

    یه سوال دیگه آیا نژاد شاه طوطی ها در استعداد سخن گویی فرق میکنه یا نه بازارگرمی فروشنده هاست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نر ۷ ماهه که چرند گفتن تا این پرند هبین ۱۲ الی ۱۵ ماهه نباشه جنسیتش درست قابل تشخیص نیست.
      جنسیت و نژاد شاه طوطی ربطی به سخنگویی اون نداره و فقط استعداد خود پرنده مهمه و بعد شرایط نگهداری و آموزش شما و جوان بودن پرنده.

      پاسخ
  12. نگار

    سلام خسته نباشید
    یه جوجه ملنگو دارم دامپزشک گفت ۲ ماه سن داره
    با سرنگ بهش غذا میدم ولی خیلی بدقلقی میکنه و همش میاد جلو دهنم
    نمیدونم چیکار کنم غذاشو درست نمیخوره
    همش بازیگوشی میکنه و سرشو تکون تکون میده و جیغای اروم میکشه
    اصلا سیر نمیشه
    بهش چند وعده غذا بدم و چه اندازه بدم؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هر زمان چینه دانش خالیه بهش غذا بدین تا چینه دانش پر بشه یا تقلا برای غذا گرفتن نداشته باشه. تقریبا سه تا چهار بار در روز باید تغذیش کنید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار پاسخ دادن فقط بنده اضافه کنم اگر واقعا دو ماه سن داره باید الان خودش هم دونه و آب بخوره سعی کنید ظرف آب و غذا ۲۴ ساعته جلوش باشه تا خودش هم نوک بزنه و بخوره چون از ۳۸ الی ۴۵ روزگی باید به دونه خوردن بیان.

      پاسخ
  13. فرزانه

    سلام من یاسمینم اسممو عوض کردم البته هنوز هم سوالاتی دیگه ای هم دارم. ماده ها با هوش ترن یا نرها؟بهترین سن برای یادگیریشون چه سنی هست؟ببخشید زیاد سوال میکنم کنجکاوم سایتتون هم عالی بود

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ فرقی نمیکنه و فقط بستگی به استعداد همون پرنده داره و روش اموزش نه جنسیت پرنده.
      زیر یک سال بهترین سن آموزش طوطی هست.

      پاسخ
      1. فرزانه

        دیده بودم میگفتن نرها بهترن مال من هم نره هم پر استعداده

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          گفتم خدمتتون جنسیت هیچ فرقی در سخنگو شدن نداره.

          پاسخ
  14. فرزانه

    یه هشدار بدم نباید طوطی رو گذاشت کف حمام چون کف حمام میکروب هایی هستن که روی انسان تاثیر نمیزارن اما این بدبختا تلف میشن خیلی خخخخخخخخخخیییییییلللللللللللللیییییییییییی ضعیفن! راستی یه نظر نوشتم حذف شد نمیدونم چرا.
    حالت من
    ^_^

    پاسخ
  15. سعید

    سلام من یه ملنگو دستی گرفتم یک ماهی میشه.
    مشکلش اینه خیلی جیغ میکشه اعصاب همه خورد کرده غذا تو قفسش هست سیره باز جیغ میکشه. عادت قفس که اصلا نداشت به زور عادتش دادیم باز دوباره شروع کرده جیغ زدن
    آیا این روش که یه آب پاش بذارم پیش قفسش هروقت جیغ الکی زد ۲ بار بپاشم روش که بدش بیاد ترک کنه عادت زشتش؟ چون برا سگی که بیخود پارس کنه جواب میده این روش بعد پارس بیخود آب بپاشی روش دیگه پارس الکی نمیکنه آیا رو ملنگو منم اثر میذاره؟ چون دستی شده یه وقت با من بد نشه وحشی بشه
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دوست من این کار صحیح نیست و تربیت سگ رو طوطی جواب نمیده و بالعکس در مواردی نتیجه عکس میده. باید دید دلیل جیغ زدنش چیه. حتما بهش کم محلی میکنید و میخواد جلب توجه کنه، زمانی که خونه هستین پرنده رو بیارین پیش خودتون یا ازاد باشه و یه گشتی تو خونه بزنه شاید اروم بشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *