شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. امیر

    سلام
    امروز صبح طوطیمو بردم دامپزشکی کلی اذیتش کردن موقع معاینه بعدشم گفتن نشکسته، ی اسپرین دادن گفتن یک چهارمش رو توی نیم لیتر اب حل کنم بدم بهش کرمی چیزی هم ندادن بعدش گفتن اگه خوب نشد ۴ روز بعد بیار اتل ببندیم.بنظر شما بهش بدم؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه به دامپزشک معتبری مراجعه کردید طبق فرمایشاتشون عمل کنید تا نتیجه بگیرین. باز خواستین منتظر نظر بقیه هم باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده آسپرین نیازی نداره و یا همون پماد هایی که خدمتتون گفتم پاش رو چرب کنید.

      پاسخ
  2. امیر

    خیلی ممنونم.غذای تقویتی چی میتونم بهش بدم؟!،در ضمن ازون کرم هایی ک تو سوالای قبل گفتین هیچکدوم هس ک اگه خورد مریض نشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچکدوم از اون پماد ها رو نباید بخوره و باید کم مصرف کنید.
      غذای تقویتی هم میوه – سبزی – ذرت تازه – جوانه گندم تازه – نخود و لوبیا خیس خورده و یا آب پز – سیب زمینی آب پز و ….

      پاسخ
  3. پریا

    غذای مورد علاقه ی طوطی تون رو تو دستتون جلوش بگیرید بیاد رو دستتون

    پاسخ
    1. پریا

      طوطی ملنگوی نرم که بالقه بالش به یه جای تیز قفس خورده زخم شده چی کار کنم؟

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        هیچی خودش خوب میشه فقط دست کاریش نکنید دو روز بعد نگاش کنید و باید بهتر شده باشه ولی اگر دیدین داره چرک میکنه و یا زخم هنوز تازه هست یک کپسول تتراسیکلین رو باز کنید و پودر داخلش رو روی زخم بریزید تا عفونت نکنه.

        پاسخ
  4. سینا

    سلام خسته نباشید ، ببخشید در مورد سن طوطی ملنگو ازتون سوال داشتم ، چن وخ پیش یدونه نر خریدم ، اطراف. عنبیش مشکی رنگه ، طوق نارنجب و مشکیشم در اومده ، البته ن پر رنگه نه خیلی کم رنگ …
    بنظرتون چن ماهشه و ایا رام میشه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سن پرنده رو دقیق نمیشه حدس زد و الان نمیشه دقیق گفت فقط میتونم بگم که بالای یک سال داره.
      بله اگه باهاش کار کنید اهلی میشه.

      پاسخ
  5. سینا

    و.یه سوال دیگه !! سمتش ک میریم استرس داره ، الان ی هفته ای میشه خریدمش ، چیکار کنم ترسش کمتر بشه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بخش دستی کردن طوطی رو مطالعه بفرمایید.
      فقط برای طوطی عجله نکنید و با صبر و حوصله باهاش کار کنید.

      پاسخ
  6. امیر.س

    باسلام خدمت دوستان و اساتید بزرگوار
    من یک جوجه ملنگو ۴ماهه دارم که سرلاکی بزرگ شده و حدود یک ماهه که اونو خریدم چندروزی هست که پراش به تعداد زیادی داره میریزه حتی زمانی که دارم باهاش بازی میکنم پراش میریزه ایا این پرریزی تواین سن طبیعی هست؟ چه مواردی را باید تواین زمان رعایت کرد؟
    باتشکر لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب شاید سن پرنده رو بهتون اشتباه گفتن یا ….. با این حال پریزی به این شکل و تو این فصل میتونه طبیعی باشه و پرهاشو تازه میکنه و بعد از تازه شدن پر شما جلا و زیبایی پرنده رو میتونید مشاهده کنید و این پرهای جوجگی پرنده است و باید بریزه و پرهای تازه و جدید جایگزین بشه. با این توضیحات یه امای بزرگ وجود داره که تو این سنی که گفتین بعید میدونم پریزی صورت بگیره مگر اینکه سن پرنده رو بهتون اشتباه گفته باشن یا شرایط محیطی مثل گرمای زیاد، تغذیه نامناسب باعث پریزی بیموقع شده باشه! احتمالا سن پرنده بیشتر از چهار ماهه است و مطمئنا بیشتر از هفت هشت ماه سن داره.

      پاسخ
  7. ناشناس

    سلام میخواستم بدونم میشه مولتی ویتامین ادم داد به طوطی؟؟اگه میشه چه جوری باید مصرف کرد ؟؟طوطی من تخم مرغ نمیخورع چیکارش کنم؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر بهتره از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان(قابل تهیه از دامپزشکی) استفاده کنید. از مولتی ویتامین انسانی هم میشه استفاده کرد ولی تا وقتی مولتی ویتامین مخصوص هست قاعدتا نباید از مولتی ویتامین انسانی استفاده کرد.

      پاسخ
  8. ناشناس

    سلام دیشب ساعت ۳بود که طوطیم افتاد کف قفس میخواستم بدونم مشکل داره ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب شاید ترسیده و یا مست خواب بوده افتاده بنظر نباید مشکلی داشته باشه.

      پاسخ
  9. ناشناس

    اقا من چیکار کنم این طوطی من هیچی بجز سیب وتخمه وانگور نمیخوره هرچی میزارم نمیخوره چیکار کنم؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید کم کم عادت کنه و خیلی جای نگرانی نداره البته سعی کنید انگور هم کمتر بهش بدین چون اسهال میشه.

      پاسخ
      1. ناشناس

        خب چه جوری عادتش بدم؟؟؟؟اخه چن وقته وقتی وامیسته با کله میره که بیفته ولی فک نکنم مریض باشه اخه جنب و جوش داره واشتهاش هم خوبه بنظرتون ممکنه مال این باشه که هیچی بجز سیب وتخمه نمیخوره ضعیف شده باشه؟؟؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          به نظر من نه و فکر کنم پرندتون دچار بیماریه. باز کاری نداره مولتی ویتامین از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید و بهش بدین.

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          هیچی باید اینقدر این غذاها رو جلوش بذارید تا کم کم نوک بزنه و بخوره و عادت کنه ضمنا هیچ زمان بهش گرسنگی ندین و مجبورش نکنید غذایی رو که شما میخواهید بخوره چون شاید واقعا دوست نداره بخوره.

          پاسخ
  10. ناشناس

    خب نمیدونین مشکلش چی میتونه باشه؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه. یه دامپزشک باید پرنده رو معاینه کنه. از روی علائمی که فرمودید چیزی مشخص نیست. شاید اصلا نقص مادرزاد باشه و پرنده مریض نباشه. باید برسی و معاینه بشه.

      پاسخ
  11. من

    لطفا خواهش میکنم بگین چی کار کنم طوطیم بزاره نازش کنم؟

    پاسخ
  12. آوید

    سلام به استادان عزیز آقا شهریار و آقا مجتبی یه گل من اول باید بگم که به شما و سایتتون ارادت بسیار ویژه ای دارم به دلیل اینکه وقتی که تازه اقدام به راه اندازی آکواروم کرده بودم اگر شما نبودید الآن من از هرچی ماهیه زده میشدم ممنون
    من کلا به حیوونا علاقه ی شدیدی دارم (مخصوصا سگ) اما به دلیل اعتقادات پدرم نمیتونم نگه دارم اما بابم با پرنه ها مشکلی نداره جدیدا به سرم زده که ه طوطی بگیرم تو این یکی دو روزم خیلی تحقیق کردم و بین طوطی فیشر و ملنگو شک داشتم اما با مطالعه یع مطالب سایتتو فکر کنم ملنگو جالب تر باشه
    من بودجه ی مورد نظرم نهایتا ۳۵۰ هزار تومنه به نظرتون میشه یه طوطی گرفت؟؟
    بعد من هیچ تجربه ای تو این زمینه ندارم اما قصدم از خرید طوطی یه جور همدمه مشکلی با وقت گزاشتن براش ندارم چون یه جورایی هنوز نخریده بهش وابسته شدم اما سوال اصلی من اینه : یکی از آشنا ها یه کاسکوی ۲ ال ۳ ساله گرفته که الان حدوده ۶ ماه میشه که پیششونه اما هنوز اونجور که باید و شاید باهاشون خو نگرفته با اینکه وقت هم براش خیلی میزارن یعنی یه جورایی ۲۴ ساعت پیششن
    سوالم اینه که منم اگه یه دونه از اینا که تو دیوار هست بگیرم که صاحب قبلی داشتن همینجوری میشه ؟؟؟ یعنی سخت ارطبات بر قرار میکنه ؟ من خودم خیلی دوست دارم یه جوجه سرلاکیبگیرم اما به شدت میترسم که طلف بشه میگم که رابطه ی عمیقی با حیوونا دارم مثلا من حتی به آروانام ساعت ها حرف میزنم به طوری که وقتی من دستمو میکنم تو آب ماهیم خودشو هی میماله به دسنم و باهام بازی میکنه اینارو گفتم که متوجه بشید چه قر حیوون دوست دارم حالا اگه من جوجه سر لاکی بگیرم امکان طلف شدنش هست یعنی من بلد نشم چی کار کنم و حیوون طلف شه چون اگه این اتفاق بیوفته من دق میکنم به نظرتون من باید چی کار کنم ؟
    بعد جای مطمعنی تو تهران هست که من برم ازش خرید کنم چون اینقدر سرم کلاه گزاشتن که میترسم اصلا از خرید کردن مسیله پول نیستا نمیخوام برای حیوون اتفاقی بیوفته میشه منو کامل راهنمایی کنید ضمنن من تمام تاپیک های مربوط رو مطالعه کردم و واقا مفید بودم
    بازم معزرت میخام که طولانی نوشتم و سرتون رو درد آوردم :(
    ممنون میشم راهنماییم کنید بی صبرانه منتظر پاسخ استادانتون هستم
    متشکرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممنون. نظر لطف شماست.
      با ۳۵۰ هم بله میشه ملنگو خرید.
      کاسکو دو سه ساله که اشنایان خریدن هم اگه قبلا صاحب داشته تا عادت کنه طول میکشه. حتی ممکنه طوطی دپرس بشه و صاحب جدید رو نپذیره. همیشه بهتره طوطی جوان و نیمه اهلی خریداری بشه. نه طوطی که مثلا دو سه سال صاحب داشته. بستگی به خود طوطی هم داره. یکی زود اهلی میشه و با همه جور میشه یکی نمیشه. به هر حال میشه گفت هر کدومشون یه اخلاق منحصر به فردی دارن.
      به نظر بنده بهتره شما یه جوجه طوطی رو خریداری کنید که تازه دون خور شده.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      بنده هم با آقا شهریار موافقم بهتره طوطی دو سه ساله رو خریداری نکنید .
      بنظرم با این پول حتی میتونید یک جفت فیشر جوان بخرید ولی خب ملنگو هم گزینه مناسبیه .
      این نکته رو هم بگم که نباید به طوطی وابسته بشید چون هم برای شما و هم برای طوطی خوب نیست.

      پاسخ
  13. پریا

    چگونه طوطی کامل تربیت نشده ام را سرگرم کنم؟
    از چه جاهایی براش اسباب بازی تهیه کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کنارش باشین، تخمه و اسباب بازی و چوب زنده در کنارش باشه تا مشغول بشه
      اسباب بازی هم از پرنده فروشی ها و یا فروشگاه های انلاین

      پاسخ
  14. امیر.س

    با سلام خدمت اساتید بزرگوار
    به نظر شما گوجه فرنگی و خیار با توجه به طبع سردش برای ملنگویی که در حال پرریزی هست بصورت روزانه مفیده ؟ با توجه به اینکه خیلی هم دوست داره و میخوره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر .
      خیلی از مواقع پر ریزی پرنده طبیعیه و هیچ ربطی به گرمی و سردی نداره .
      گوجه و خیار سبز برای تنوع غذایی هفته ای یکی دو مرتبه خوبه ولی بیشتر خیر باعث اسهال پرنده میشه و حتی ممکنه باعث بیماری و … بشه.

      پاسخ
  15. پریا

    سلام
    من شنیدم بعضی ها میگن که یک پارچه رو روی طوطیتون بندازید بعد اون رو بردارید و سرش رو ناز کنید تا بزاره که نازش کنیم می خواستم بدونم این روش درستیه؟

    پاسخ
  16. پریا

    و یک سوال دیگه
    چند روزه که طوطیم پرهاش میریزه
    این مورد طبیعیه؟
    برای راهنمایی بیشتر:
    اون بالغه و چند روز پیش هم بالش زخم بود اما فکر کنم الان خوب شده باشه ولی مطمئن نیستمO-o

    پاسخ
  17. Majid

    چرا فقط میگی بی استعداد من یکی دارم بهتر از کاسگو حرف میزنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خدا حفظش کنه واستون و سال ها از داشتنش لذت ببرین
      مطمئنا ملنگو داریم از کاسکو بهتر حرف بزنه و موارد اینچنینی زیاده ولی فکر نکنم با استعداد ترین ملنگو با بهترین یا با استعدادترین کاسکو اصلا قابل قیاس باشه. به هر حال باید مجموع رو دید و نظر داد وگر نه مواردی که فرمودید زیاده و ممکنه اصلا مرغ عشقی پیدا کنید که از کاسکو هم بهتر و بیشتر حرف بزنه.

      پاسخ
  18. پریا

    سلام
    به جز سیب و انگور و تخمه چیز دیگه ای هم باید به طوطیم بدم؟
    و…..
    تقریبا چقدر طول میکشه که طوطیم حرف زدن یاد بگیره؟
    درست ترین روش حرف یاد دادن به طوطی چیه؟
    با تشکر(O@O)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مورد سخنگو شدن طوطی مطلب داریم لطفا مطالعه بفرمایید البته در مورد کاسکو هست ولی هیچ تفاوتی نمیکنه.
      در مورد تغذیه هم باید خدمتتون عرض کنم که بهتره از انگور خیلی کم و به صورت تنوعی استفاده کنید چون زیادش اسهال میاره.
      از موز – سیب درختی – سیب زمینی آب پز – پرتغال – انجیر تازه – انجیز خشک – کاهو – هویج – کلم – جعفری – شبید – اسفناج – کرفس – ذرت تازه – ذرت آب پز – نخود لوبیا آب پز – جوانه گندم تازه و مخلوط دانه ها و … میتونید استفاده کنید و حتی مغز پسته – بادام – گردو و فندق رو هم میشه به صورت تنوعی و خیلی کم مصرف کرد.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *