شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. سحر

    سلام
    نه اقا مجتبى من این طوطى رو از وقتى جوجه بود خودم بزرگ کردم. الان که فکر کردم یادم اومد که. سنش کمتر هم هست!!! من اینو تو اردیبهشت امسال گرفتم که اون موقع ٢ هفتش بود پس الان مى شه ٨ ماهش!
    ممکنه این حالت مستیش از دانه هاى گرم باشه؟من هر روز بهش یکم گردو،نصف بادوم و فندق مى دم.
    اون طوق مشکى تو چند سالگى ظاهر مى شه؟
    من از رفتارش مطمعن شدم نره، درست فکر مى کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب پس با این حساب باید خدمتتون عرض کنم که چون طوطی خونگی بوده و رسیدگی خوبی بهش شده بلوغ زود رس داره البته بنده نمیتونم بگم حتما نر هست یا ماده و اون طوق دور گردنش هم بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی شروع به در اومدن میکنه .
      این دانه ها که فرمودین خیلی خوبه اما نباید هر روز و مداوم مصرف کنید به صورت تنوعی مصرف کنید خوبه اما هر روز باعث گرمی میشه و البته پرنده رو هم چاق میکنه .
      معمولا حیوانات خانگی که رسیدگی ویژه ای بهشون بشه سریعتر بالغ میشن و این مورد طبیعیه اما خب این خیلی بده شما رو جفت خودش بدونه و وابسته بشه.

      پاسخ
  2. محمد

    اقا مجتبی
    یه طوطی ملنگو. بالغ ۳ساله که رو دست میاد ولی حرف نمیزنه. چنده قیمتش حدودی یا قطعی میخوام قیمت دستم بیاد میخوام بخرم گفته ۳۲۰ هزار تومان

    پاسخ
    1. imanndf

      دوست عزیز پیش نهاد میدم تا بهار صبر کنین به قیمت مناسب یه جوجه بخرید حالا یا سرلاکی یا تازه دون خور شده بهتر تربیتش میکنین و شانس حرف زدنشم بیش تر هست

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز بنده با آقا ایمان موافقم و طوطی سه ساله رو خریداری نکنید البته قیمتش رو هم همینطوری یه چیزی گفته تازه حرف هم نمیزنه مثلا هنر میکنه بعد از سه سال میاد روی دست که این قیمت رو داده ؟؟؟!!!
      واقعا اصلا کار به قیمتش بنده ندارم ولی نباید طوطی سه ساله رو خریداری کنید چون ممکنه عادت هایی داشته باشه که شما نتونید باهاش کنار بیایید و هم طوطی و هم خودتون اذیت میشید.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره میشه همین یکی دو روز پیش دیدم آورده بودن اتفاقا جوجه شاه طوطی هم داشتن اما الان اولش هست و قیمت ها خیلی بالا بود اصلا وحشت ناک توصیه میکنم نخرید و صبر کنید کمی ارزون تر بشه چون همیشه اولی که جوجه میارن قیمتش بالا هست ولی خب نزدیک به عید و تو فروردین هم گرون میشه دیگه تصمیمش با خودتون.

      پاسخ
  3. پریسا

    سلام اقا مجتبی خسته نباشین.من از اول با استفاده از راهنمایی های شما طوطیمو بزرگ کردم…..یه سوال دارم ازتون؟احتمالا برا عید یه سفر ۱۰ روزه برم.به نظر شما طوطیمو چیکار کنم؟خیلی به من وابستس خیلی زیاد ولی در کل خیلی خیلی رام و اهلیه رو دست همه میره…..حالا نمیدونم با خودم ببرمش یا بذارمش پیشه یکی از دوستام؟لطفا راهنماییم کنین…..خیلی نگرانم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در هر دو حالت ممکنه پرندتون دچار مشکل بشه. چه بذارید کنار دوستان و اشنایان و چه با خودتون ببرید مسافرت احتمال اینکه پرنده دچار مشکل بشه هست. البته توصیه میشه پرنده رو به مسافرت نبرید چون ریسک مریض شدن و از دست رفتنش بیشتره و بهتره کنار یکی از اقوام یا یکی از کسایی که با طوطیتون بیشتر ارتباط داره و پرنده رو از نزدیک دیگه و باهاش ارتباط برقرار کرده بذارید. اگه این شخصم در حال حاضر موجود نیست بهتره از الان تا عید که قراره برین مسافرت اون نفر رو پیدا کنید و تا خودتون هستید طوطی هم با اون فرد اشنا بشه.
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      سلامت باشید پریسا خانم و ممنون از لطف شما.
      خب همانطور که آقا شهریار فرمودن نباید پرنده رو به مسافرت ببرید.
      نباید اینقدر طوطی به شما وابسته میشد اما خب حالا دیگه شده و بهتره تا عید روی این موضوع کار کنید و از وابستگی طوطی به خودتون کم کنید فکر میکنم تا زمان مسافرتتون وقت زیادی دارید و بهتره سعی کنید چند وقتی با سایر افراد خانواده باشه تا شما و همین باعث میشه بعدا که شما مسافرت تشریف دارید پرنده کمتر اذیت بشه اما دقت کنید یک مرتبه پرنده رو بی محل نکنید مثلا اگر فقط شما بهش غذا میدین خب چند روزی افراد دیگه این کار رو انجام بدن و برای شروع بهتره در حضور شما باشه و بعدا در غیاب شما بهش آب و دون بندن تا کم کم عادت کنه و …. باز اگر موردی بود بفرمایید در خدمتتون هستم.

      پاسخ
  4. پریسا

    ممنون اقا مجتبی و اقا شهریار…….کاش وابستگیش در حده غذا بود البته همش تقصیر خودم بوده……پس تا عید باید یکمی وابستگیشو کمتر کنم و دنبال یه شخص مناسب بگردم و مسافرتم نبرشم…..لطف کردین.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه اتفاقا طوطی دستی همینجوری هست و وابسته میشه و یکی از اعضای خانواده رو به عنوان همدمش انتخاب میکنه. شما مقصر نیستید و ذات طوطی همینجوریه و نیاز به جفت و همدم داره. به هر حال اگه سایر افراد خانواده هم همکاری کنن و با همه رابطه خوبی برقرار کنه مشکلی نیست و نهایتا شما نیستین یکی دیگه از افراد خانواده ازش نگهداری میکنه و مشکلی هم واسش پیش نمیاد.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم انجام وظیفه بود.
      فقط سعی خودتون رو بکنید تا با افراد دیگه هم رابطش خوب بشه و همانطور که آقا شهریار فرمودن شما زیاد مقصر نیستین.
      فقط پرنده رو هرگز با خودتون مسافرت نبرید و حتی پارک و مهمانی و … هم نبرید.

      پاسخ
  5. پریسا

    خیلی خیلی ازتون ممنونم……بدیش اینه که با افراد خانواده میخوایم بریم…..باید دنبال کسی بگردم….فکرو زهنم شده همین….در کل با ادما خیلی زود ارتباط برقرار میکنه.رو دست همه میره از دست همه غذا میخوره بوس میکنه…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بسیار عالی. پس حتما قبل از رفتن پرنده رو با اون فرد اشنا کنید و چند بار بیاد و بهش غذا بده و باهاش اشنا بشه. ضمنا جای نکرانی هم اونقدر نیست

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همانطور که آقا عرفان فرمودن طوطی ماده میتونه حرف بزنه و اصلا سخنگویی طوطی هیچ ربطی به جنسیت اون نداره و فقط به استعداد خود اون پرنده و سنش و همچنین روش آموزش شما و وقتی که براش میذارید بستگی داره نه چیز دیگه ای.

      پاسخ
  6. erfan1393

    سلام بله طوطی ماده هم میتونه حرف بزنه.

    پاسخ
  7. جلال

    سلام
    این طوطی ها نیاز به واکسن زدن هم دارن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر بهتره به طوطی ها واکسن نزنید مگر مجبور بشید و شرایط خاصی پیش بیاد. توجه کنید هرگز از هر واکسنی شد استفاده نکنید چون انواع تقلبی و تاریخ مصرف گذشته و … زیاده البته شاید صحیح نباشه بگیم تقلبی بلکه همه اصل هستن ولی در شرایط بد نگهداری خراب میشن چون اکثرا ویروس ضعیف شده هستن و باید در یخچال نگهداری بشن و متاسفانه رعایت نمیشه و واکسن تبدیل به ویروس کشنده میشه ؟؟!! فکر کنم خودتون متوجه شدین که چرا نباید بهش واکسن بزنید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      به نظر من اگه طوطی رو تو محیط خونه نگهداری میکنید و در تماس با پرندگان دیگه و محیط باز نیست نیاز به واکسن نیوکاسل که رایجه و میزنن نداره. اما اگه تو پاسیوی خارجی نگهداری میشه یا با پرنده های دیگه در تماسه به نظر بنده حتما باید واکسن رو بزنید.

      پاسخ
  8. فرشاد

    با سلام
    این سوالم ربطی به اینجا نداره ولی بیزحمت پاسخ بدین .
    من بالکن خونمون رو همشو تور زدم و میخوام پرنده هامو بعد ازظهر چن ساعتی ول کنم اونجا
    من ملنگو و مرغ عشق و فنچ و عروس دارم که هموش به صورت انفرادی هستن میخواستم ببینم مشکلی ک نداره ؟؟؟
    تشکر.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا هزاران مشکل داره مثلا پرنده رو رها کردین بعد چطوری اون رو میگیرید و دوباره داخل قفس قرار میدین فکر کنید ببینید چه استرسی قراره به پرنده وارد بشه .
      بعد فنچ و مرغ عشق رو در کنار عروس و ملنگو اگر قرار بدین شانس بیارن زود کشته بشن و خیلی زجر کش نشن ؟؟؟!!! خب طبیعیه که پرنده های کوچک کتک بخورن و پر پر بشن.
      مخصوصا گرفتن فنچ و حتی مرغ عشق خیلی سخت تر از طوطی هست و در هنگام گرفتن اونها واقعا بهشون استرس وارد میشه.
      از همه اینها گذشته وزش باد برای ملنگو و عروس جالب نیست حالا اگر ملنگو از اولش در هوای آزاد باشه فرق داره تا اینطوری.

      پاسخ
  9. فرشاد

    باسلام
    مجتبی جان پس هرکدومو جدا جدا ول کنم تو بالکن؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چه کاریه که ول کنید تو بالکن!. ببینید اگه قراره دائمی اونجا بمونن خیلی خوبه و ولشون کنید صفا کنن و اگه قرار باشه دوباره گرفته نشن مشکلی نیست و کلی هم کیف میکن. البته باید محیط هم عایق باشه تا سرما نخورن و مشکلی واسشون پیش نیاد
      اما اینکه یکی دو ساعت برای هواخوری اونجا ولشون کنید و قرار باشه باز بگیریدشون اصلا ارزشش رو نداره و نه خود پرنده ها کیف میکنن و نه شما و همش دردسره برای خودتون و استرش شدید برای پرنده ها. بنابراین به جای اینکه رهاشون کنید، فنچ و مرغ عشق و عروس رو با همون قفسشون بذارید تو بالکن. البته روزی که سرد نیست و باد نمیاد چون نباید باد سرد به پرنده ها بخوره. اینکارو بهتره بذارید برای میانه بهار تا اوایل تابستان
      ملنگو هم میتونید قفسش رو بذارید تو بالکن و در قفسش رو باز کنید و یه مدت بمونه و باز برگرده تو خونه.
      اینکه همه رو یا گروه گروه یا یکی یکی کلا رها کنید تو بالکن و قرار باشه دوباره گرفته بشن و برگردن تو قفس همون بهتره که هیچ وقت ازاد نشن و تو همون قفس برن واسه هوا خوری. این نظر من بود.

      پاسخ
  10. میلاد

    با سلام
    من در بالکن گیاهانی ماننده ۲ نوع گل پیچک و گل های شب بو دارم میخواستم ببینم ک برای ملنگو .فنچ .موردی ندارد ؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در اینترنت سرچ کنید ببینید این گیاهان سمی نباشن.
      البته بنظر میاد پرنده های شما بیشتر برای گیاهان مضر باشن و اونها رو خراب کنن.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      فنچ که مشکلی نداره. اما طوطی رو کنار این گیاها قرار بدید تو یک روز دیگه گیاهی ندارید که نگران باشید ضرر داره یا نه. همشو تیکه پاره میکنه

      پاسخ
  11. میلاد

    با سلام
    میخواستم ببینم برای ملنگو میشه از کف دریا استفاده کرده یا نه ؟؟؟
    و چگونه استفاده کنه ؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله میشه استفاده کرد و حتما یا بهتر بگم باید استفاده کنید.
      کف دریا رو بین میله های قفس و نزدیک چون نشیمن پرنده قرار بدید یا اگه پرنده ازاده و در قفس نیست در محلی که بیشتر اوقات استراحت میکنه کف دریا رو محکم کنید.

      پاسخ
  12. میلاد

    با سلام
    همونطور ک گفتین وصل کردم ولی یه تیکه بزرگ رو گرفت خورد منم دوباره برداشتم وقتی نزدیک میکنم میخوره اگه بخوره مشکلی پیش نمیاد ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هیچ عیبی نداره. اصلا باید بخوره تا املاح مورد نیاز به بدنش برسه. به مقدار کافی در اختیارش بذارید. نه اینکه اندازه کف دست بذارین کنارش و اونم همشو بخوره(البته بعید میدونم اینکارو بکنه و به اندازه میخوره و اندازه کف دست هم در اختیارش باشه هیچ مشکلی نداره) با این حال شما به اندازه در اختیارش بذارید تا مشکلی پیش نیاد. خوردن سپیا مانعی نداره. فقط برای جویدن نیست!

      پاسخ
  13. بهاره

    سلام
    من یه ملنگو ١٠ ماهه دارم که خودم از جوجه گى بزرگش کردم. الان ٢ یا ٣ ماهى هست که کاملا علاعم بلوغ رو نشون مى ده هنوز طوقش در نیومده اما به طور مدام غذا رو بالا میاره و مى خواد به من یا هر وسیله ى دیگه اى غذا بده، یا وقتى دارم کف قفسش رو تمیز مى کنم میاد رو دستم ( شبیه حالت جفتگیرى جنس نر) یا مى ره رو اسباب بازى هاش یا هر چى که کف قفس باشه!
    حالا سوالم اینه، من شنیدم این حالت مدام بالا اوردن غذا و قورت دادنش تو طوطى هایى که تک نگهداشته مى شن براشون مضره، این درسته؟ دلیلش چیه؟ چه مشکلى براشون ایجاد مى شه؟
    خیلی ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه چه ضرری داره؟ منبع خاصی سراغ دارین که میگه ضرر داره یا فقط شنیدین؟ ضمنا این رفتار گذراست و دورش که بگذره تموم میشه. تو سال شاید یکی دو بار این اتفاق بیفته

      پاسخ
  14. بهاره

    سلام
    راستش فکر مى کنم تو یه سایتى خوندم الان هم دقیق یادم نیست، فکر مى کنم نوشته بود این بالا اوردن و قورت دادن مدام غذا باعث بهم خوردن ph چینه دونشون مى شه یا یه همچین چیزى!
    اصلا یکى از دلایلى هم که مى گن نباید برا طوطى ها اینه گذاشت به خاطر جلوگیرى از این حالته. ولى خوب من مطمعن نیستم حالا اگر یه منبع معتبر پیدا کردم بهتون مى گم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز بالا آوردن غذا به صورت طبیعی اگر باشه هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه مگر پرنده ها به جوجه هاشون چطوری غذا میدن غیر از اینه ؟؟!! پس خیالتون راحت این مورد هیچ ضرری نداره حداقل بنده توی چندین سال که از جک و جونور نگهداری میکنم ندیدم این مورد ضرری داشته باشه.
      آینه هم برای این مضر هست که پرنده رو روانی میکنه و از نظر روحی روانی ضرر داره نه این مورد که شما فرمودین.
      اما چیزیکه بسیار مضر هست و حتی خودتون ضررش رو خواهید دید اون حالت جفت گیری با چیزی غیر از جفتش هست و به قولی خود ارضایی اگر به این حالت عادت کنه به زودی پرنده شما از بین میره و بسیار ضعیف میشه پس بهش اجازه ندین به این حرکت ادامه بده.

      پاسخ
  15. mona

    سلام
    ۱_طوطیه من هروقت رو دست پدرم میاد ،پدرم خارش عجیبی میگیره.یعنی بیشتر به بابام عادت کرده و مدام پیششه.ولی جدیدا اینجور شده.یعنی ممکنه طوطی مریضیه خاصی گرفته باشه؟ یا شپشی چیزی داشته باشه؟در ضمن هروقت خودش لازم بدونه حمام میکنه
    ۲_این پرها و کرک های ریزی که تو فضای خونه تو هوا میچرخه واسه سلامتی خودمون ضرری نداره؟ وقتی خودشو تمیز میکنه و میتکونه اینا در میاد ازش
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه، فکر نمیکنم! ممکنه پدرتون حساسیت داشته باشن.
      برای پرزها و کرک های ریزی که میفرمایید هم به مطلب زیر مراجعه کنید کامل توضیح دادیم
      https://www.onlypet.ir/post-920/%DA%A9%D8%B1%DA%A9-%D9%88-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86/
      استحمام هم میتونید شرایطش رو فراهم کنید و اگه دوست داشت استحمام کنه و اگه نداشت شما اجباری در این کار نداشته باشید
      برای استحمام هم به مطلب زیر مراجعه کنید
      https://www.onlypet.ir/post-901/%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/

      پاسخ
  16. ناشناس

    سلام دوتا ملنگو میتونن جفتگیری کنن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمیدونم این چطور سوالی بود خب اگر جفت گیری نکنن پس چطوری تولید مثل کنن ؟؟؟!!!
      شاید بنده سوالتون رو درست متوجه نشدم اگر اینطوره بیشتر توضیح بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *