شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. حسین

    سلام خسته نباشید
    من یک طوطی ملنگو داشتم از جوجگی با خودم بوده، ۴ سالش بود، کاملا بهم عادت داشت چند کلمه ام حرف میزد انقد عادت داشت که شب ها تو بغلم تا صبح میخوابید،، بوسم میکرد و….
    به خاطر سهل انگاری یکی از اعضای خونمون طوطی نا خواسته پرواز کرد به بیرون و دیگه برنگشت
    الان دقیقا دو ماهه که رفته و خبری نبوده ازش تا امروز …
    امروز یکی از آشنا هامون که حدودا ۲ کیلومتر خونش با ما فاصله داره ی طوطی اپیدا کرده، چون احتمال میدادم طوطه مال من باشه ازش گرفتم اوردمش خونمون، همه چیش عین طوطی خودمه فقط یکم ژولیده بود و پر هاش نا میزون که بردمش حمام بهتر شد….
    اما شک دارم که طوطی خودم باشه، چون رفتاراش عوض شده نزدیک قفسش بشینم اصلا نمیترسه، اما شدیدا از دست میترسه، دست طرفش میبریم فرار میکنه، حتی حمله ام نمیکنه، فقط میترسه از قفس بالا میره و تو قفس پر میزنه
    چیز جالبی که دیدم این بود که وقتی برام اوردن تو یه قفس دیگه بود، چند ساعت تو یه قفس دیگه بود، اصلا غذا نخورد،منم کردمش تو قفسی که طوطیم قبلا توش بوده، بلافاصله بعد از این کارم اومد شروع کرد به تخمه خوردن، جالب اینجاست قفسش بزرگه و دقیقا همونجاهایی میشینه که طوطیم میشست، دقیقا مثل همون
    دو روز که پیش فامیلمون بوده همش جیغ میزده اما از وفتی پیشمه اصلا جیغ نزده، ساکت و ارومه، گوشه گیره، فقطم از دست میترسه
    من با این شرایط موندم طوطیه خودمه یا یه طوطیه دیگست…..از ظاهر مثل اونه، ژولیده بودنشم فک کنم مال اینه که چند روز احنمالا تو خیبون آواره بوده، دمشم با طوطیه خودم از نظر اندازه و اینکه کجاش ابی بود و سبز بود و این جور حرفا مو نمیزنه..
    فقط تنها فرقی که کرده اینه که طوطیه من دور مردمک چشمش شفید بود، اما این کل چشمش شده مردمک.!!!!!!!یعنی سفیدیش انقد کمه ک اصلا به چشم نمیاد
    حالا سوالم اینه ب نظر شما ممکنه طوطیه خودم باشه?
    چرا مردمک انقد گنده میشه؟ممکنه چون بیرن بوده به خاطر کثیفی یا علت خاصی اینجوری مردمکش گنده شده باشه?چون خیلی گنده و برآمدست
    یا مثلا ممکنه طوطی ای که اون همه اهلی بود و عادت داشت با دو ماه دوری اصن تمایلی به من نشون نده و از دستم هم بترسه?یا ممکنه بعد از دو ماه منو فراموش کرده باشه?
    این امکان هم وجود داره موقع گرفتنش زده باشنش که اینجوری شده باشه?
    در کل به نظر شما میتونه طوطیه خودم باشه……….؟؟

    توروخدا قشنگ بخونید و جواب بدید، من خیلی ناراحتم، مرسی داداش…ببخشید که زیاد بود…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببین دوست عزیز طوطی اهلی رو خودتون هم میتونید با یک حرکت اشتباه وحشی کنید پس از این فکرا که قبلا اهلی بوده حالا بعد از دو ماه چرا میترسه بیایید بیرون.
      ضمنا این نباید طوطی شما باشه چون از اون حالت چشمش مشخصه که سنش کمتر از طوطی شما هست .
      ضمنا ممکنه این حالت چشمش از عفون تهم باشه اما بیشتر به دلیل جوان تر بودنش سیاهی چشمش بزرگتره.
      خب طوطی شما هم اگر دو ما بیرون و در خیابان بوده باشه ببخشید حتما تلف شده و یا اینقدر وحشی شده که تا همین اندازه هم نمیتونید بهش نزدیک بشید.
      باز هم ندید که نمیشه هیچی بگیم طوطی نزد شما هست و باید خودتون تشخیص بدین این همو نطوطی شما هست یا نه شاید هم همون باشه.

      پاسخ
  2. بهار

    سلام
    من یه ملنگو دارم که امسال وقتى جوجه بود گرفتمش، الان باید ٩ یا ١٠ ماهش باشه.
    من اینو تو قفس در پاسیو نگه مى دارم اما این چند وقته که هوا سرد شده بعضى وقتا که از نزدیک نگاش مى کنم مى بینم بالهاش مى لرزه!یعنى وقتى یه جا نشسته یا حتى حرکت مى کنه بالهاش و بعضى وقتا دمش مى لرزه.
    غذا مى خوره و تو روز هم خیلى مى خونه و سرو صدا مى کنه فقط این لرزیدنش رو نمى دو نم براى چیه؟ از سرماى هواست؟ دما شبا تو پاسیو حدودا ١٧ درجه هست حالا نمى دونم شاید اخراى شب کمتر هم بشه!

    پاسخ
    1. Hanif

      درود
      خب خانوم محترم پرنده بیچاره سردشه به دادش برسید اگر به همین منوال پیش برید خدای نکرده تلف میشه
      بهتره محلی درون خونه برای نگهداری از اون در نظر بگیرید و با یه پارچه نازک روی قفس هم بپوشونید اما به شکلی که محلی برای ورود اکسیژن باقی بمونه
      موفق باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ۱۷ درجه دما برای طوطی ملنگو سرده. درسته این پرنده شدیدا با اب و هوای ایران سازگاره و زود عادت میکنه ولی ۱۷ درجه سرده و شما فکر کنید یک ماه دیگه دما خیلی پایین تر هم میاد و همونطور که دوست خوبم اقا حنیف گفتن بیاریدش داخل منزل. حالا اگه تو طول روز و زمانی که دمای هوا مناسبه تو پاسیو گذاشتین عیبی نداره. ضمنا اون لرزش هم فقط برای دما نیست و ممکنه دلایل دیگه ای داشته باشه. مثلا خیلی از طوطی ها زمانی که صاحبشون رو میبینن یا استرس میگیرتشون لرزش خفیفی دارن و جای نگرانی نیست. به هر حال میشه بیشتر در مورد این لرزش برسی کرد.

      پاسخ
  3. بهار

    سلام
    ممنون از پاسختون. احساس مى کردم ممکنه سردش باشه، من مشهد زندگى مى کنم و هر چند وقت صداى طوطى هاى ازاد رو مى شنوم گفتم اینا که تو این سرما بیرونن حتما اینم طوریش نمى شه!
    خب چه جوریه که اونا طوریشون نمى شه!؟ شایدم مى شه من خبر ندارم! احتمالا ضعیف تراشون تلف مى شن :( درسته؟
    بازم ممنون اقا حنیف و اقا شهریار ممکن بود حیوون از دست بره،هم منو نجات دادین هم اونو :)

    پاسخ
    1. Hanif

      درود مجدد
      شما پرنده های وحشی را با حیوان خانگی مقایسه نفرمایید
      در طبیعت قانون انتخاب طبیعی ضعیفها را از بین میبرد و قویها زنده می مانند این قانون کاملا علمی و اثبات شده است شما هم از آن اطلاع دارید
      امیدوارم همیشه پرنده شما سالم و سرحال کنار شما باشد
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با دوستان موافقم و احتمالا پرنده شما سردش هست اما اون طوطی هایی که آزاد و در طبیعت هستن در این دماها عادت کردن و مشکلی ندارن و این هنوز عادت نکرده ضمنا اگر واقعا سردش بشه پرهاش رو هم پف میکنه و قوز میکنه.
      بنظر بنده اگر دما رو بتونید تا ۱۹ – ۲۰ درجه برسونید مشکلی دیگه نداره.

      پاسخ
  4. ناشناس

    سلام
    جوجه ی ملنگو حداکثر تا چه تاریخی بعد از عید تو بازار موجود هست؟
    تا آخر خرداد هست یا تموم می شه؟ می خوام یکی بگیرم ولی تا قبل از این تاریخ وقت نمی کنم.
    ممنون

    پاسخ
  5. erfan1393

    بله در اردیبهشت به اوج خودش میرسه و توخرداد هم پیدا میشه.

    پاسخ
  6. مهسا

    سلام روزتون بخیر
    طوطی من یه ۲ هفته ای هست که صبح ها همش جیغ میزنه پشت سر هم.
    همه چی هم براش روی قفسش میزاریم( نون، تخمه، انار، پرتقال ، سیب) با اینحال بازم جیغ میزنه.
    میخواستم بدونم دلیل اینکارش چیه؟
    آیا مریض شده؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مریض که نیست و اتفاقا طوطی سالم از این کارا میکنه و دلیل جیغ زدنش هم تنهاییه یا ترس یا اینکه اعتراضی چیزی داره. مثلا یا تنهاش میزارید و جیغ میزنه یا یه چیزی اون اطرافه که خوشش نمیاد و میخواد اعتراض کنه یا اینکه میترسه و موارد مشابه. ضمنا یکی دو تا جیغ اول صبح هم طبیعیه و خیلی طوطی ها صبح که بلند میشن بال بال میزنن و چند تا جیغ بلند میزنن و اعلام حضور میکنن و البته همه رو هم بیدار میکنن و این موارد کاملا طبیعیه و نمیشه گفت مریضه یا دلیل اینکارش چیه و اتفاقا اگه طوطی اینکارا رو نکنه باید بهش شک کرد

      پاسخ
  7. سحر

    سلام
    من یه ملنگو ٩ ماهه دارم پرهاشم کامله و پرواز مى کنه وقتى ولش مى کنم یکى دو دور که مى زنه اگر بیاد رو شونم بشینه صداى نفس هاش رو مى شنوم، یعنى چند بار با صداى بلند نفس مى کشه و نفس نفس مى زنه بعد خوب مى شه.
    این طبیعیه؟؟
    یه مورد دیگه اینکه لازمه به اینا تو طول ماه یا سال مولتى ویتامین داد یا همین غذاهاى معمول کافیه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کاملا طبیعیه و هر چی بگذره این نفس نفس زدن هم کمتر میشه و از طرفی ممکنه بیشتر هم دور بزنه. مثل خودمون. مثلا من بخوام تو دو میدانی شرکت کنم ده متر که بدوم جونم در میره و از نفس نفس زدن میمیرم ولی یه دونده کلی میدوه و بعدم کمتر نفس نفس میزنه و مثل من در حال جون دادن نیست. در مورد پرنده ها هم همینطوره و این پرنده ها محبوس بودن و نمیتونن مثل پرنده های ازاد مسافت زیادی رو طی کنن و سریع خسته میشن. این نفس نفس زدن هم کاملا طبیعیه. ضمنا احتمالا به مرور زمان این پروازها هم بیشتر میشه و برای پرنده هم خیلی خوبه که این تحرک رو داره
      اگه بتونید ویتامین و املاح مورد نیاز بدنشون رو با میوه جات و سبزی ها و کف دریا و جوانه دانه ها و کلا غذایی که بهشون میدین تامین کنید نه دیگه چه نیازی به مولتی ویتامین هست. مگه تو طبیعت پرنده ها مولتی ویتامین میخورن؟ اصلا لازم نیست و با تغذیه صحیح و اصولی میشه نیازهاشون رو برطرف کرد
      موفق باشید

      پاسخ
  8. سحر

    سلام
    ممنون از پاسخ کاملا منطقى و کاملتون :)
    من اگر بخوام سال دیگه براى این یه جفت بگیرم البته جوجه ى سرنگى که در اینده جفتش بشه ممکنه این طوطى من بهش غذا بده!؟؟ اخه وقتى مى پره جلو اینه خیلى اصرار داره به تصویرش غذا بده، تو طبیعت هم جوجه هایى که تو یه لونه هستن بعضى اوقات به هم غذا مى دن، ممکنه عایا!!؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر، به جای غذا دادن به جوجه تیکه پارش میکنه. به هیچ عنوان جوجه ی کوچیک رو نمیشه گذاشت کنار این طوطی و توقع داشته باشیم بهش غذا بده و بزرگش کنه. اون دسته از تکثیر کننده هایی که تعداد زیادی مولد دارن و همه تخم و جوجه دارن میتونن جوجه ها رو جابجا کنن یا تخم اضافی زیر پرنده بذارن که اونم ریسکه و معلوم نیست جوجه پذیرفته بشه دیگه اینکه طوطی که نه جفته و نه تجربه داره و نه …. رو کنار یه جوجه قرار بدید فقط جوجه کشته میشه. به هیچ عنوان این کار رو نکنید.
      ضمنا زمانی که شما سال اینده جوجه سرنگی تهیه میکنید اصلا به درد جفت خوردن با این پرنده نمیخوره. چون پرنده شما دیگه تقریبا داره بالغ میشه و اون جوجه هنوز جوجه هست و اصلا نر و مادشم مشخص نیست. شما چجوری جنسیتش رو تشخیص میدید و قراره در اینده جفتش بشه؟ این کار شما عملی نیست و به احتمالات و شانس بستگی داره
      موفق باشید

      پاسخ
  9. سحر

    سلام
    منظور من این نبود که یک جوجه ى کوچیک رو بزارم پیش طوطى خودم، مى خواستم بدونم که اگر گاهى بیارمشون نزدیک هم ممکنه بهش غذا بده یا نه. من امسال دو تا جوجه گرفته بودم یکیشون کاملا بزرگ شده بود و پراشم به جز رو چینه دونش کامل بود ولى همین بزرگه به خاطر بیمارى قارچى شش هاش از بین رفت :( ولى رفتار اینا با هم طورى بود که هى غذا رو بالا میاوردن و مى خواستن به هم بدن اما بیشتر مواقع قورت مى دادن. گفتم شاید این اتفاق بازم بیوفته!
    در مورد نر یا ماده بودن هم که مى شه از رو استخوناى کلواک تشخیص داد و خیلى واضحه!
    حالا اگه من یه جوجه ماده بگیرم بعد از بزرگ شدنش دیگه مشکلى براى جفت شدنشون نیست؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر در اینصورت هم غذا بهش نمیده و خیالتون راحت. بلکه ممکنه بهش نوک بزنه و اسیب ببینه. چون ببینید غذا دادن طوطی ها به هم یا از روی مهر و محبت و جفتگیری هست یا برای بزرگ کردن جوجه ها توسط والدین، بعضی وقتها هم خود جوجه ها یا طوطی های کم سن که هنوز تو حال و هوای جوجگی هستند برای دریافت غذا از هم میخوان نوک به نوک بشن ولی یه طوطی بزرگ و بالغ خیلی بعیده که یه جوجه رو تغذیه کنه
      اون استخان هم که فرمودید فقط در موردش خوندید یا به صورت عملی امتحان کردید؟ اگه به صورت عملی امتحان کردید و میگید ساده هست که خب هیچی و بنده در این مورد بحثی ندارم ولی اگه عملی تست نکردید اصلا به این سادگی نیست و پرنده فروش های باتجربه هم که صدتا جوجه واسشون میاد تو تشخیص جنسیتشون فقط حدس میزنن و اینقدر مطمئن نمیتونن در مورد نر و ماده بودنشون تصمیم بگیرن
      به هر حال….
      اگه یه جوجه بگیرید و مخالف جنس طوطی فعلیتون باشه بله زمانی که بالغ شد جفت هم میشن و حتی ممکنه تکثیر هم بشن چون هر دو از جوجکی کنار شما بزرگ شدن و به محیط نگهداریشون حسابی خو گرفتن و میشه به راحتی تکثیرشون کرد
      موفق باشید

      پاسخ
  10. سحر

    سلام
    براى تعیین جنسیت جوجه ها کافیه که با نوک انگشت اون دو تا استخوان نزدیک مقعد (کلواک) رو فقط لمس کنیم بدون هیچ فشارى فاصله ى استخوان ها در ماده از نر بیشتره و تفاوتشون کاملا مشخصه من اینو از یک پرورش دهنده که خیلى وقته تو این کاره یاد گرفتم الان جوجه ى من نره اما چون سنش کمه طوق در نیاورده و من نمى تونم بهتون صد در صد بگم این روش بدونه خطاست، اما یک خط خاکسترى رنگ همون جاى طوقش داره که بعضیا مى گن نشونه ى نر بودنه بعضى هم مى گن ربطى نداره اما طبق نظر دامپزشک که از روى شکل جمجمه گفت احتمال زیاد نره.
    حالا هر وقت طوقش در اومد بهتون خبر مى دم :)
    یه چیزه دیگه طبق رشته اى که من خوندم (زیست شناسى) این مورد تو اکثر پرنده ها صدق مى کنه حالا تو بعضیا بعد از تخم گذارى و بعضیاى دیگه قبلش هم مشخصه!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بسیار هم عالی. اگه بتونید به این روش تشخیص بدید فوق العاده هست. بنده هم بالا عرض کردم اگه میتونید تشخیص بدید بنده بحثی ندارم چون متاسفانه یه سری اطلاعات هست و مثلا طرف میخونه و میگه به به میشه جوجه رو اینجوری هم تشخیص داد و وقی تو عمل قرار میگیره اصلا یه درصد هم این اطلاعات به دردش نمیخوره.
      به هر حال…..
      بنده روش هایی که وجود داره رو رد نمیکنم و مطمئنا تشخیص جنسیت رو خیلی راحت میشه با ازمایش دی ان ای یا موارد مشابه که فرمودید هم تشخیص داد اما اینکه ما چقدر بتونیم از روش های موجود استفاده کنیم و خطا نداشته باشیم هم یه بحث هست که بنده بیشتر منظورم این بود
      موفق باشید

      پاسخ
  11. دریا

    سلام و خدا قوت
    ممنون میشم به سوال من جواب بدین متشکرم
    الا ۲ساله که ملنگو ماده دارم .کاملا دستی آروم و بانمک ،همش رو دوشم بود و بوس میکرد و گاهی کلمه شبیه به سلام میگفت …
    اما الان ۱ماهه انگار قاطی کرده همه چیو گاز میگیره و میجوه انگار موشه کاغذ ،مغوا،پارچه چوب،کمد،فرش،همه چی همه چی .از جلوش هم برمیدارم جیغ میزنه.از دیروز هم داره ماهارو گاز مبگیره ،مثل سگ دنبال پاهامون میکنه تا گاز بگبره.میزارمش تو فقس بدتر میشه.
    لازم به ذکره که با وسایل اسباب بازیش بازی نمیکنه و اونارو نمیجوه .
    توروخدا بگین چیکار کنم طفلک قاطی کرده.مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جویدن خصلت طوطی هاست و عاشق جویدنن. البته به این شدتی که فرمودید احتمالا این پرنده عصبی شده یا میخواد قدرت نمایی کنه. شما چوب و پوسته های درختان رو در اختیارش بذارید و توجه بیشتری بهش داشته باشید چون ممکنه شروع کنه به جویدن پرهاش، حتما کف دریا و شاخه درختان در اختیارش بذارید، سعی هم کنید بیشتر باهاش بازی کنید و اگه وسیله بازی داره شما اون وسیله رو تو دست بگیرید و یه مدت اون وسیله رو تکون بدید و باهاش بازی کنید تا اون وسیله جلب توجه کنه و اون موقع قول میدم حسودی کنه و بیاد به سمت وسیله بازیش

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده اضافه کنم که میتونید از گردوی سالم هم استفاده کنید و اگر باهاش بازی کنه برای نوکش خوبه چون فکر میکنم نوکش بلند شده و حتی ممکنه الان بالغ شده باشه و جفت میخواد و یا اینکه شما مثل قبل بهش توجه ای نمیکنید و عصبی شده.

      پاسخ
  12. دریا

    ممنون و متشکرم از شما دو عزیز
    دقیقا درسته تازگیها وقت بازی باهاش رو ندارم.چشم آقا شهریار عزیز به توصیه شما عمل خواهم کرد.
    از همون ۲سال پیش با یک نر که طوقش کاملا مشکی پر رنگ هست داره زندگی میکنه ،اگه بالغ شده الانم باید قفسشونو از هم جدا کنم ؟
    ۲_ توی این مدت که تو فقس هستند نباید درشو باز بزارم ؟چون اینا همش کنار همدیگن ،و یه وقتایی هم مادهه بیچاره نررو گاز میگیره.!!!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه چرا جداشون کنید. اگه دوساله در کنار یه طوطی نر هست و طوطی شما هم ماده این تفلک ها رو میتونید جفت بزنید و چرا پشت میله و تو قفس های مجزا زندانی شدن. میتونید با کنترل زمان هایی که خودتون هستید طوطی ها رو کنار هم رها کنید و واکنششون رو نسبت به هم ببینید و اگه درگیری پیش نیومد و جفت خوردن دیگه کنار هم باشن و خیلی هم خوبه و دیگه نیازی هم به شما ندارن و با هم مشغول میشن. حتما با کنترل کنار هم راهاشون کنید و مشکلی نیست چون فرمودید دوساله همدیگه رو میبینن و فقط اگه درگیری شد جداشون کنید. این رفتار گاز گرفتن و عصبی شدن پرندتون هم خوب میشه و این طوطی دنبال جفت و لونه و این چیزاست

      پاسخ
  13. دریا

    باسلام
    چشم جداشون نمیکنم.
    محترم دوتا طوطی من همیشه پیش همیگند.چه روز چه شب .عرض کردم فقط یه وقتایی مادهه ،نررو گاز میگیره اونم فرار میکنه..
    حالا سوالم اینه که باید براشون لونه یا چیزی شبیه این بزارم؟ ببخشید که زیاد سوال میکنم .اگه جواب سوالم زیاده لطفا لیکشو برام بزارید .یه دنیا متشکر م که اینطور دلسوز جواب ما مردم رو میدید تا حیونای بیچاره اذیت نش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب پس یه وقتی گاز میگرن هم رو کاملا طبیعیه و موردی نداره.
      بله باید یک لونه مناسب براشون بذارید مثلا کوزه سفالی و یا کنده درخت و هیچی هم برای داخل لونه لازم ندارن.

      پاسخ
  14. mohammad

    سلام میخواستم بدونم چه میوه هایی رو میشه به ملنگو داد وچه میوه های رو نباید داد سوال بعدیم این بود که اگه با دست میوه به ملنگو تعارف کنم بعد که نخورد واسش بذارم تو جا میوه ایش یه جور عادت نمیشه براش که اگه از دست من نخوره بعد میره تو جا میوه اییش میخوره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      انواع میوه هایی که خودمون میخوریم رو میشه به طوطی داد اما بین میوه ها و سبزی ها میوه ای مثل سیب و جوانه دانه ها در اولویت قرار داره. میتونید هویچ هم در کنار سیب و جوانه دانه ها به پرنده بدید و عالیه. این میوه و سبزیجات هم خیلی مفیده و هم پرنده رو دچار اسهال نمیکنه. اما خب مثلا پرتقال و انگور و نارنگی و هر میوه ای که خودمون میخوریم هم میشه به مقدار کم به طوطی ها بدید و مشکلی نیست و مقدار کمش مفید هم هست و ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدنشون رو تامین میکنه
      ضمنا شما نباید میوه رو تعارفش کنید و بعدم بذارد تو قفس که بره و بخوره(البته تاثیر چندانی نداره و مشکلی پیش نمیاد و قرار نیست به این شکل عادت کنه). با این حال شما اون برنامه غذایی که هر روز اب پرنده رو عوض میکنید و دانخوریشو پر میکنید و میوه در اختیارش میزارید که به کنار و کاری به کارش نداشته باشید اما فوق برنامه اول میوه و دانه های که خیلی دوست داره و در اون زمان در اختیارش نیست رو تعارف کنید و در اخر هم به نظرم نذارید تو قفسش و به جاش مثلا بیست دقیقه بعد مجددا تعارف کنید تا بگیره. گاها چاره ای نباشه و طوطی به مدت طولانی راه نیاد با یکم گرسنگی(که ما زیاد توصیه نمیکنیم) هم میشه راحت طوطی رو به غذا گرفتن با دست عادت داد(اگه اینکارو انجام میدید نباید پرنده اذیت بشه و مدت طولانی تغذیه نشه)
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هندوانه – خربزه – خیار سبز رو به پرنده ندین.
      بقیه رو هم که آقا شهریار توضیح دادن خدمتتون.

      پاسخ
  15. mohammad

    ینی اون میوه ایی رو که دوس داره اینقد بهش ندم تا مجبور شه از دست بگیره یا….؟؟؟؟ خب اگه یه میوه دیگه جلوش باشه میره اونو میخوره لطفا یکم بیشتر واسم توضیح بدید مرسی

    پاسخ
    1. erfan1393

      نه دوست عزیز منظور اقا شهریار اینه که میوه ای که دوست داره رو جلوش بگیرین شاید از شما قبول کنه .

      پاسخ
  16. سحر

    سلام
    من تو چندتا کامنت بالاتر در مورد ملنگوم که الان تقریبا ١٠ ماهشه با شما صحبت کردم و در مورد روش تعیین جنسیت از روى کلواک، الان تقریبا مطمعن شدم که پرنده ى من نره! و یه مشکل جدید برام به وجود اومده.
    طوطیم وقتى بیرونه همش مى ره جلوی اینه یا شیشه یا هر وسیله ای که تصویرش روش بیوفته و هى ژست مى گیره و غذاش رو میاره تو دهنش و دوباره قورت مى ده، وقتی اینه اطرافش نباشه این کارو با دست من مى کنه!وقتى هم تو قفس هست با ظرف ابش یا هر چیزه دیگه این کارو مى کنه.
    بدتر اینکه تو این دو سه روزه وقتى کف قفسش رو تمیز مى کنم میاد پایین و یه حالت پف کرده به خودش مى گیره و مى ره بالاى دست من!!!
    من قبلا مرغ عشق تکثیر کردم حرکتش مثل حالت نر موقع جفت گیریه اما بالا و پایین نمى شه فقط رو دستم وامیسته.
    خب این اگر جوجست و نابالغ این حرکات چه معنى اى داره؟
    تو چند سالگى اینا بالغ مى شن؟
    این حرکات و بالا اوردن مدام غذا براش ضررى نداره؟ چه جوری مى شه از سرش بندازم؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نگهداری طوطی به صورت تکی این مشکلات رو هم داره دوست عزیز ضمنا طوطی شما بنظر بنده بالای ۱۲ – ۱۵ ماه سن داره و شاید هم بیشتر و شروع بلوغ در همین سن هست که گفتم خدمتتون.
      تشخیص جنسیت از راه کلوآک هم روش مناسبی نیست و با درصد خطای زیادی همراه هست و تا تجربه هم نداشته باشید جواب نمیده پس این روش رو مخصوصا برای طوطی کلا بی خیال بشید تازه حتی ممکنه برای پرنده خطرناک هم باشه.
      همه این حرکاتی رو که شما فرمودین نشانه جفت یابی و جفت گیری هست ضمنا آینه رو جلوی طوطی قرار ندین.
      هیچ رقم نمیشه این کار رو از سر طوطی برد بلکه باید خودش مستیش کم بشه و یا جفت براش تهیه کنید.

      پاسخ
  17. mohammad

    جرا جواب منو نمیدید دوباره سوالمو تکرار کنم؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به سوال شما پاسخ داده شده. ضمنا کمی صبور باشید و برای پاسخ حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید. به هر حال سوالتون رو اقا عرفان پاسخ دادن و شما نباید میوه ای که دوست داره رو بهش ندید تا مجبور بشه از دست بگیره. البته اینم راه حلی هست برای خودش اما منظور من این بود که غذا یا میوه ای که دوست داره رو بهش تعارف کنید که زودتر جواب بگیرید و به نحوی ترغیب کننده باشه. مثل خود ما ادما و مثلا من چلوکبابو بذارن بالای نردبون و بگن اونجاست و میتونی بری بخوری با کله میرم ولی نون پنیر اون بالا باشه ترجیح میدم همین پایین بمونم و زحمت رفتن و ریسکشو قبول نکنم.

      پاسخ
  18. erfan1393

    سلام به سوال شما در بالا زیر سوالتون جوب داده شده است.

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *