شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. Erfan

    سلامی دوباره با تشکر از انتقادات و پیشنهادات و کمک تون نمی دونم اینو بفروشم یه کاسکو بخرم چون الان پولش جوره یا اینکه اینو با کاسکو نگه داری کنم یا اینکه زود تند سریع حرف زدن و یاد میگیره روشش چجوری که یاد بگیره راستی یادم رفت بگم موهای پشت کله ی طوطی به خاطر دعوا با یک کاسکو توی خونمون بود در میاد یا نه یه سوال دیگه که این مرغ میناهایی که سفیدن میتونن حرف بزنن یا نه اگر بتونن که میخرم تورو خدا من از شما خوشم اومده آدم های خوبی هستین کمکم کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتره طوطی دیگه ای در کنار کاسکو نگهداری نکنید.
      پرهای پشت سر طوطی شما به هر دلیلی که کنده شده باشن ترمیم میشن و در میان.
      مرغ مینا هم قابل مقایسه با طوطی نیست ضمنا نگهداری از طوطی بنظر بنده راحت تر از مینا هست البته فقط از نظر نظافت و تمیزی چون مینا غذاش و هضم غذا یه جوریه که کثیف کاری زیادی داره.
      اتفاقا ما هم از شما خوشمون اومده که جوابتون رو میدیم.
      راستی مرغ مینای سفید کجا دیدین ؟؟!! اینها خیلی کمیابه و اصلا پیدا نمیشه.
      انواع مرغ مینا حرف میزنن .
      در تالار گفتگو انواع گونه های مرغ مینا رو دوستان معرفی کردن مشاهده کنید.

      پاسخ
  2. armin adhami

    من یک جفت طوطی نر و ماده دارم بعلاوه اون یک نر هم دارم که بخودم خیلی وابسته به خاطره همین رفتم یک ماده دیگر خریدم البته سه روزی بیشتر نیست که خریدمش ولی طوطی نر اصلا میلی نشون نمیده البته از اون طوطی ها جدا شون کردم ولی دیروز اون نرم که جفت داره آمود کنارش اون ماده هم همراش آمد لطفا یک راه نشونم بدین که چکار کنم تر اشتیاق نشون بده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا که طوطی نر و ماده رو باید یه مدت در دو تا قفس جدا از هم اما در نزدیکی یکدیگر که نسبت به هم دید داشته باشنم قرار بدین تا با هم آشنا بشن و بعدا جفتشون کنید و در یک قفس قرار بدین نه همون روز اول بزنید جفت هم ؟؟!!
      ضمنا اون طوطی نر که اهلی هست و به شما عادت کرده باید یه مدت کمتر بهش توجه کنید و بیشتر در قفسی چسبیده به قفس ماده باشه تا به اون اشتیاق نشون بده و کم کم جفتشون بدین.
      این روند جفت دادن طوطی خوش شانس باشید دو هفته زمان لازم داره و الان اشتباه کردین نر و ماده رو یکجا قرار دادین.

      پاسخ
  3. armin adhami

    نه یک جا نیستن همین جور که شما گفتید توی دو تا قفس جداست رو به روی هم هستند به نظر شما به اون نره بی محلی کنم اذیت می نمیشه چون از موقع جوجه بودنش با آدما بوده شنیدم تخم کاهو بدم بخورن خوبه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب درست شنیدین تخم کاهو شهوت پرنده رو زیاد میکنه هم نر و هم ماده تخم قرفه و سیاه دانه هم همینطور البته همه اینها رو اگر زیاد مصرف کنید پرنده مریض میشه مثلا تخم کاهو سرده – سیاه دانه اگر زیاد مصرف بشه اسهال و حتی مسموم میشه نمیدونم قرفه هم سرده و … به هر حال خیلی کم و به صورت تنوع یه ذره بهش بدین بخوره.
      ذرت تازه هم روی داره و برای نطفه مفیده.
      نه دیگه وقتی در کنار ماده باشه چرا اذیت بشه البته الان کنار ماده نیست و فقط داره اون رو میبینه ولی همین خوبه براش و کم کم علاقمند میشه.

      پاسخ
  4. Erfan

    سلامی دوباره آقا مجتبی ممنون از اینکه فعالید و به تمامی سوال ها جواب میدهید ببخشید میشه آموزش حرف زدن به طوطی ملنگو رو برای بنده توضیح دهید باتشکر.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      راستش دوست عزیز باید چند صفحه توضیح بدم و بهتره مطالب سایت رو مطالع هبفرمایید هر کجا که موردی بود در خدمتتون هستم.

      پاسخ
  5. Erfan

    با سلام نمیشه خلاصش کنید آخه چیزی در این مورد نوشته نشده با تشکر.

    پاسخ
  6. مجتبی

    سلام
    لینک اصول اموزش سخنگویی به کاسکو رو مطالعه بفرمایید زیاد فرقی نداره فقط کاسکو استعدادش بیشتره و زودتر یاد میگیره و برای ملنگو تمرین و حوصله بیشتری لازمه به خرج بدین.
    این هم لینکش
    https://www.onlypet.ir/post-1108/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B3%D8%AE%D9%86%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%88/

    پاسخ
  7. Erfan

    باسلام خوبین شما دوباره اومدم اون طوطی که مرد طوطی آمازونی خوبه بخرم میشه یک نوع طوطی آمازونی رو به من معرفی کنید که سخنگو باشه و همینطور قیمتش.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تجربه ندارید طوطی آمازون رو بی خیال بشید چون حداقل قیمت دو تا کاسکو هست البته ارزون ترش رو هم دیدم که خب مالی نبودن اگر آمازون رو برای حرف زدن میخواهید باید جوجه بگیرید چون نمونه های وحشی اونها یه کمی سخته رام کردنشون.

      پاسخ
  8. علی

    سلام من دیروز یه طوطی خریدم که تقریبا ۱.۵ سال داره کاملا اهلی و صبح کلی سوت زد و حرف زد ولی از ظهر کلا ساکت شده ینی کلا صداش در نمیاد علتش چیه؟کی فصل پر ریزی طوطیه؟ممنون میشم اگه جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تا همینجا هم خیلی شانس آوردین که دیروز خریدین امروز صبح حرف زده معمولا یک هفته ده روز طوطی به جای غریبه بره حرف نمیزنه.
      پس کاریش نداشته باشید و بذارید به شما عادت کنه و دست کاریش نکنید.
      زمان پر ریزیش هم هر زمان لازم باشه پر ریزی میکنه معمولا سالی دوبار در اوایل فصل سرما و اوایل فصل گرما.

      پاسخ
  9. رضا

    سلام ممنون از مطالب کاملتون . من یه طوطی ملنگو دارم حدودا ۴ سالشه ۲ کلام بلده ولی دستی نیست . میخواستم ببینم میتونم دستیش کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  10. erfan1393

    سلام اقا رضا دستی که میشه ولی کاریتون بسیار سخته.

    پاسخ
  11. امیرحسین

    با سلام
    ملنگوی من برعکس هر طوطی ک دیدم بسیار ارومه اصلا ب هیچ عنوان صدا نمیده مگر اینکه ببریش جلو ایینه تازه اونم بعضی وقتا حرف میزنه!! تا چن وقت پیش صبح ها ک بوسش میکردی حرف میزد اما الان همون کارم نمیکنه راستی این روزی ده ساعت تنهاس تو خونه ممکنه این دلیل سکوت زیادش باشه؟؟؟راستی اهلیه اهلیه کلافم کرده چند بار خواستم بزنم لهش کنم الانم گذاشتمش تو قفس با خودم عهد کردم تا حرف نزده نیارمش بیرون لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خسته نباشید اگر واقعا روزی ۱۰ ساعت تنها هست و هیچ توجه ای بهش نمیشه باید ردش کنید بره چون طوطی در این وضعیت دپرس میشه و دچار پر کنی و افسردگی میشه و قرار هم نیست وقتیکه اینطوری با طوطی رفتار میکنید براتون مثل بلبل حرف بزنه ( بلبل رو شوخی کردم).
      خب باید بیشتر اون رو مورد توجه قرار بدین و بیشتر باهاش بازی کنید نه اینکه داخل قفس حبسش کنید و توجه کنید هیچ زمان نباید برای طوطی از زور استفاده کنید.

      پاسخ
  12. erfan1393

    سلام اقا امیر حسین باید اون کلماتی که یاد داره رو مدام تکرار کنین تا یادش نره وقت هم بیشتر باهاش بذارین موفق باشید.

    پاسخ
  13. امیرحسین

    سلام
    من یک تیکه کف دریا نازک گذاشتم تو قفس طوطیم امروز رفتم دیدم سوراخ سوراخه سر منقارطوطیمم ی لایه کوچیک کنده شده ی تیکه کوچیک هم از‌بغل نوکش پریده خواهشا کمک کنید این نوکش‌درست میشه دیگه؟؟؟چیکارش کنم؟

    پاسخ
  14. امیرحسین

    ببخشید در ضمن در رابطه با سوال قبلیم میخواستم بگم من واقعا بهش میرسم بقیه روز رو همش‌ازاده و روی سرو کولمه موقعی هم ک تنهاس صدا ضبط شده میزارم براش ولی در کل خیلی ساکته

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست من این کاملا طبیعیه و اصلا جای نگرانی نیست. خود منقار نشکسته و یه لایه پوستی مانند سر منقار کنده شده که اصلا جای نگرانی نیست. اون شکاف و سایش منقار هم طبیعیه و اتفاقا خیلی هم خوبه. ضمنا اگه منقار بشکنه(حالا به هر دلیلی) اون مشکل داره و نباید چنین اتفاقی بیفته و خیلی طول میکشه تا ترمیم بشه ولی این شکاف ریز و کنده شدن یکم از پوست منقار کاملا طبیعیه.
      ضمنا تو رژیم غذایی پرنده از کلسیم و ویتامین ها استفاده کنید که چنین مشکلات جزئی رو هم کمتر شاهد باشین. منابع کلسیم و ویتامین ها رو به صورت طبیعی تامین کنید خیلی خیلی بهتره
      موفق باشید

      پاسخ
  15. امین

    با سلام این سوالی که میخوام بپرسنم ربطی به این صفحه نداره چون جای دیگری پیدا نکردم تا این سوالو بپرسم .
    میخواستم ببینم مرغ مینا قدرت تقلید صداش از طوطی ملنگو بیشتره ؟؟؟؟ویا از طوطی ملنگو باهوش تر هست؟ویا زود تر از ملنگو تقلید صدا میکنه ؟؟؟ تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      قدرت تقلید صدای مینا مطمئنا از طوطی ملنگو بیشتره. ولی اگه به طور کلی بخواین برسی کنید مطمئنا از نظر طوطی دوستان کاسکو هم از نظر هوش و هم از نظر تقلید صدا برتره(بین علاقه مندان به هر کدوم از این پرندگان اختلاف هست ولی خب واقعیت اینه که کاسکو از نظر هوش کاملا نسبت به مینا برتره).
      ضمنا مقایسه بین مینا و طوطی کاملا اشتباهه. طوطی یه پرنده احساسی هست ولی مینا……. اما از نظر تقلید صدا که خواستین بین مینا و ملنگو یکی رو انتخاب کنید خب مینا صدای رساتر و قدرت یادگیری بالایی داره و کافیه یه ضبط صوت واسش روشن کنید.

      پاسخ
  16. shayan.sh

    بله مرغ مینا (بعد از کاسکو ) با هوش طوطی هستش و هوش زیادی داره

    پاسخ
  17. هلنا

    باسام و تشکر از مطالب خوبتون چنا سوال داشتم.۱)طوطی ملنگو فقط به یه نفر عادت و اطمینان میکنه و اونو دوست خودش میدونه،یا چند نفر؟۲)چه قدر طول میکشه تا کاملا بهت اطمینان کنه؟من الان تزدیک چهار ماهه یه طوطی دارم اما هنوز وقتی دستم رو میرم طرفش اگه جاش رو دوست داشته باشه و نخواد بیاد گاز میگیره،۳)روزی چه قدرباید حرف بزنه؟۴)من یکجای دیگه خوندم اگر مدام تشخیص بدیم طوطی کی میخواد مدفوع بزاره و اونو داخل قفسش بزاریم،عادت میکنه دیگه برای مدفوع گزاستن همونجا بره،آیا مبشه؟۵من وقتی سهیل رو خریدم آقی فروشنده گفت که دوسالشه اما نوار دور گردن رو داشت!!!یعنی کلاه سرم گزاشته تازه یک ناخنم ندارهگ چی کار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – معمولا طوطی با طوطی فرق میکنه ( مثل ما آدم ها هر کدوم یه شخصیتی دارن )اما به صورت کلی طوطی ها با همه افراد خانواده رفیق میشن اما با یکی بیشتر خو میگیرن و اونو بیشتر ترجیح میدن.
      ۲ – گفتم خدمتتون بستگی به همون طوطی شما داره و البته بستگی به نوع رفتار شما هم داره یه وقت هست طوطی شما از لباس و نوع رنگ لباس شما میترسه و … پس باید به همه این چیزها توجه داشته باشید در کل برای طوطی فقط باید وقت بذارید و این ۴ – ۵ ماه اصلا هیچی نیست.
      ۳ – ای بابا مگه ضبط صوته ؟؟!! هر وقت دلش بخواد و هر چقدر استعداد داشته باشه حرف میزنه اصلا ممکنه یک روز دوست نداشته باشه حرف بزنه و یک روز هم از صبح تا شب همش حرف بزنه که خسته بشید و ساکتش کنید.
      ۴ – خیر نمیشه اصلا این چیزها خیلی خیلی نادر پیش میاد چطور بشه یک پرنده ای به این کار عادت کنه مثلا چندین سال بنده انواع جک و جونور رو داشتم و مخصوصا پرندگان فقط یک کبوتر داشتم که هرجایی فضله نمیگذاشت اون هم خودش پرنده با فرهنگی بود نه اینکه یادش داده باشم و فقط هم یک مرتبه یک بارتا دیدم که فقط داخل قفسش فضله میگذاشت دیگه چنین موردی ندیدم و هرگز هم به این راحتی که در اون مقاله اومده نمیشه پرنده رو به این کار وادار کرد پس بی خیال این یک مورد بشید.
      ۵ – نه درست گفته چون اون نوار از ۱۲ تا ۱۵ ماهگی مشخص میشه. خب اگر گفته ۲ ساله هست خودتون نباید این طوطی رو خریداری میکردین چون باید طوطی زیر یکسال خریداری کنید تا بهتر بشه آموزشش داد و الان باید بیشتر براش وقت بذارید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *