شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. ناشناس

    سلام
    یه ملنگو تنها روزی چقدر باید بهش رسید؟۴ساعت یکبار خوبه؟
    تازه وارد ها میتونن ملنگو نگهداری کنن؟نگهداری از ملنگو سخته؟
    برای نگهدای ملنگو چه کارهایی باید انجام داد؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهترین طوطی برای تازه کارها همین ملنگو هست فقط به اندازه ای به طوطی رسیدگی کنید که باعث وابستگی شما و طوطی نشه.
      مطالب این سایت رو مطالعه بفرمایید کامل توضیح داده شده.

      پاسخ
  2. محمد

    سلام
    خواهشن هر کی میتونه هر چه سریعتر جوابمو بده سوالم اینه که من یه ملنگو ماده دارم که دوساله که دارمش حالا یه هفته هست که با گردنش یه حرکت جلو عقب کردن گردنش رو انجام میده که انگار داره چیزیو بالا میاره البته تا فبل از این اینکاررو انجام نمیداد نمیدونم چش شده لطف کنید راهنماییم کنید یادم رفت بگم غذاشم خوب میخوره و از اون نظر مشکلی نداره .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اصلا هیچ مشکل خاصی نداره و اصلا هم جای نگرانی نیست فقط این طوطی شما بالغ شده و داره اون حالت غذا دادن به جوجه ها رو انجام میده.

      پاسخ
  3. armin adhami

    سلام
    من سه تا طوطی سبز دارم یک نر ماده که جدیدن به جفت رفتن یک نر ضیف دارم که خیلیدوست داره یا من باشه نمی خواد تو قفس باشه توی این چند روز عید هم چین شده اگر جای برم همش جیغ میزنه خیلی هم ضیعیفه یک راه حل برام بزارین
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز این چند روزی رو که در منزل تشریف دارید باید اون رو بیشتر از خودتون فاصله بدین تا یه کمی عادت کنه و اگر تشریف بردین بیرون دیگه اینقدر وابسته نباشه.
      ضمنا چطوری ضعیف شده غذا نمیخوره و یا نه غذا خوب میخوره و فقط لاغر و نحیف شده.؟؟؟ چون ممکنه غذاش خوب نباشه و یا انگل داشته باشه ؟؟
      بنظرم اگر میتونید این رو رد کنید بره .

      پاسخ
  4. sogand

    سلام ملنگوی من دو سالشه و نر هست
    تواین سن میشه دستیش کرد؟
    میشه بهش حرف زدن یاد داد؟
    چیکار کنم ازم نترسه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیلی سخته. در مورد دستی کردن پرنده بله میشه و باید دید در چه حدی وحشی هست. اصلا چقدر از ادم میترسه و موارد دیگه و شروع کرد، شاید زمان ببره و شاید هم زود دستی بشه و واسه همین گفتم باید دید در چه حدی هست. حرف زدن هم نمیگم بعید یا ناممکن هست ولی خیلی سخته و خیلی باید باهاش کار کرد، مخصوصا اینکه پرنده اصلا دستی نیست و رابطه خوبی با انسان نداره
      برای شروع بهتره پرنده رو دستی کنید. در این مورد هم در قسمت دستی کردن طوطی توضیحات کاملی داده شده
      موفق باشید

      پاسخ
  5. شيوا

    سلام
    مى شه چند تا از ویژگى هاى این نوع از طوطى رو بهم بگید؟
    یعنى مثلا زیاد پرواز مى کنن یا نه؟ سرو صداشون زیاده؟
    من فقط یک نوع جیغ بلند از اینا شنیدم صداى دیگه اى هم دارن یا فقط همین یکیه؟
    تفاوت اسکندر بزرگ و کوچیک به جز سایز چیه؟
    شرمنده سوالام زیاد شد!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اسکندر کوچک یا همون ملنگو و یا طوطی سبز و … و اسکندر بزرگ که بیشتر بهش شاه طوطی میگن تفاوت زیادی با هم داره که عمده اون به اندازه – نوع رنگ آمیزی ( مثلا شاه طوطی زیبا تر میشه و پرهای قرمز بیشتری نسبت به ملنگو داره ) – از همه مهمتر هوش پرنده هست که شاه طوطی باهوش تر و در سخن گویی بهتره.
      خب تنها صدای طبیعی اینها همون هست که خودتون شنیدین اما انواع سوت – زنگ تلفن – دزد گیر ماشین و سایر صدا ها رو بعدا یاد میگیره و تقلید میکنه.
      بله که پرواز میکنه در کل طوطی هایی که دم بلندی دارن پرواز کننده های خوبی هستن و اون دسته از طوطی هایی که دم کوتاهی دارن مثلا کاسکو درسته اونها هم پرواز میکنن ولی علاقه بیشتری به خزیدن روی درخت و بدنه قفس دارن تا پرواز کردن اما طوطی های دم بلند به خزیدن زیاد علاقه ای ندارن و بجاش بیشتر پرواز میکنن.
      البته اینها رو به صورت کلی گفتم خدمتتون و برای هر طوطی ای با توجه به شخصیت همون طوطی فرق میکنه.
      راستی درباره سر و صدا هم خدمتتون عرض کنم وقتیکه اهلی بشه زیاد سر و صدا نمیکنه و بعدا که بالغ میشه و فصل بهار که فصل جفت گیریشون هست خیلی صدا میده .
      دشمنت شرمنده اتفاقا سوالتون خیلی کم بود باز اگر امری داشتین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام حمیده هستم یه جوجه ملنگو گرفتم که فکر کنم ۱ ماه داره. متنای بالارو خوندم خیلی چیزا یاد گرفتم دستتون واقعا درد نکنه و خیلی ممنون که جواب همه سوالات رو با صبر و حوصله جواب میدین و بهتون خسته نباشید میگم. من دوست ندارم پرنده تو قفس باشه اگه این جوجه که خریدم به خواست خدا بزرگ بشه اشکال نداره قفس نداشته باشه و برای جای خواب یا نشستنش یه چوب به دیوار بزنم؟ پیشاپیش متشکرم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      درخت برای طوطی خیلی هم خوبه ولی برای شما اصلا خوب نیست طوطی همش آزاد باشه و حتما باید براش قفس تهیه کنید شما فکر کن لازم باشه تشریف ببرید مسافرت و یا هرچی دیگه نمیشه که طوطی همش آزاد باشه و یا با خودتون ببرید اگر بره داخل قفس خب بهتره همینطوری با قفس میدینش به یکی از دوستان و آشنایان تا برگشتن شما ازش نگهداری کنه.

      پاسخ
  7. على رضا

    سلام
    مجتبى جان من دو روزه یه جوجه ملنگو خریدم حالا جوجه که چه عرض کنم……. این همه پراش کامله و با دست غذا مى خوره.
    فقط مشکل من اینه که این ازم مى ترسه و همش مى خواد خودشو یه جا قایم کنه. وقتى بهش غذا مى دم خوبه و سرش رو تکون مى ده ولى تا یکم تکون مى خورم یا کسى وارد اتاق مى شه تند یه جا قایم مى شه یا خودشو مى چسبونه به زمین ینى بیشتر وقتا به همین حالته و فقط اگر تنها باشه سرش رو میاره بالا و اطراف رو نگاه مى کنه.
    دارم کم کم پشیمون مى شم اینو گرفتم گفتم بزرگ تر بردارم هم خطرش کمتره هم دردسرش.
    دستت درد نکنه یه راهى بهم بگو انجام بدم سر عقل بیاد.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این بزرگترها خطر تلفات کمتری دارن و بنظرم کار خوب رو شما انجام دادین.
      جوجه های زیر ۳۵ روز خوب هستن که از شما هم همینقدر سن داره نه بیشتر.
      یه کمی طبیعیه و خیلی نگران نباشید و اگر قبل از غذا دادن و اون وقتیکه گرسنه هست بیشتر باهاش بازی کنید و بیارش بیرون یعنی اگر توی جعبه هست بیارش بیرون و باهاش بازی کن تا ترسش بریزه و هرچی که بیشتر براش وقت بذاری ترسش کمتر میشه و بهتر عادت میکنه.

      پاسخ
  8. Alireza

    سلام آقا مجتبی
    من از یکی از اقواممون یه طوطی گرفتم.کسی که طوطی رو بهم داده فقط اسمشو میدونه واینکه نر هستش و هیچ چیز دیگه ای بهم نگفته. رنگش سبزه وقدش تقریبا ازپایین پا تا بالای سر ۱۵سانت هست ولی دور گردنش هیچ حلقه ای نیست. الان سه روزه دارمش ولی هربار میرم طرفش جیغ میزنه ومیره یه طرف دیگه. به نظرتون میتونم آرومش کنم؟ راستی چه چیزهایی میتونه بخوره؟ فقط توروخدا جواب بدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! لطفا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بپرس قبلا چی غذا بهش میدادن اما طوطی ارزن درشت – تخمه آفتاب گردان – انواع میوه – سبزی – ذرت تازه و … رو میخوره و در سایت همه چی رو دوستان توضیح دادن لطفا مطالعه بفرمایید.
      اگر طوطی شما بیشتر از یک سال سن داره و ملنگو هست و دور گردنش طوق نداره باید ماده باشه.
      قسمت دستی کردن طوطی رو مطالعه بفرمایید اگر براش وقت بذارید بله آروم و اهلی میشه.

      پاسخ
      1. Alireza

        سلام
        دستتون درد نکنه که جواب دادید.راستی عنبیه اون حلقه ی پهن اطراف چشم هست که تقریبا چروکه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه اون پلکه و عنبیه داخل چشمه و اون قمستی هست که وسطش عدسی قرار داره.

          پاسخ
  9. abdolah2000

    سلام کسی از دوستان میدونه چطوری تشخیص بدیم ملنگو ۲۴ روزه نر است یا ماده .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ملنگو شش ماهه رو هم به زور میشه تشخیص داد نر یا ماده است. بعد ۲۴ روزه که دیگه هیچ…. نمیگم اصلا راهی نداره و میشه تشخیص هایی داد و حتی میشه پرنده رو برد زیر دستگاه و دقیق مشخص کرد نره یا ماده ولی خب قرار نیست یه نگاه بندازیم و نشانه خاصی تو پرنده ۲۴ روزه تشخیص داد و مطمئن شد. اصلا اطمینانی وجود نداره و راه تشخیص صد در صدی به صورت تجربی و چشمی برای یه پرنده ۲۴ روزه وجود نداره. میتونید نظر سایر دوستان رو هم جویا بشین
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده با آقا شهریار کاملا موافقم و نمیشه روش تشخیص درستی رو برای جوجه ها گفت اون هم برای جوجه ۲۴ روزه.
      اما خب اگر شخص با تجربه ای باشه و تعداد زیادی هم جوجه وجود داشته باشه اون وقت اون طرف میتونه تشخیص بده ولی همینطوری و با یک جوجه خیر قربان شدنی نیست.

      پاسخ
  10. mojgan

    با سلام من ۶ماه است طوطی ملنگو دارم طوق گردنش کاملا سیاه است نزدیک قفسش که می شوم خودش را به به قفس میزند محکم از روز ۱این طور بود داخل بذیرایی است روی میز . طبق سایت ها که مطالعه کردم با او رفتار گردم از تعذیه تا رفتار متاسفانه چواب نداده لظفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مطمئنید طوطی شما شش ماهشه. بعید میدونم ملنگو شش ماهه طوق گردنش کاملا سیاه و مشخص باشه با این حال غیرممکن هم گاها ممکن میشه پس چیزی نمیگم
      بگذریم
      در مورد اینکه سایت ها چی گفتن و چه رفتاری کردین هم والا باید توضیح بدین. یعنی چی جواب نداده؟ دستی نشده؟ خب طوطی وحشی که من نظرم اینه کامل بالغ هست و بالای یک سال و خورده ای هم سن داره و هزار جور دست به دست شده با توجه به ترسی که داره به این راحتی دستی نمیشه. یه قسمت تو سایت داریم به اسم دستی کردن طوطی لطفا سرچ کنید و مطالعه کنید انشاالله جواب میگیرین

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب طوطی شما بیشتر از یک سال سن داره و حالا شاید ۶ ماه هست که اون رو خریداری کردین.
      دوست عزیز اینطوری زورکی نمیشه طوطی رو اهلی کنید باید خیلی براش وقت بذارید میدونم از روشهای زوری و گرسنگی دادن و غذا دادن با دست و …. استفاده کردین و جواب نگرفتین.
      خب بهتره همون کاری رو بکنید که طوطی دوست داره مثلا اگر تا بک متری قفس بری و نترسه ولی اگر نزدیک تر میشی میترسه یعنی اینکه نباید از یک متری نزدیک تر بری به همین راحتی خلاصه برات بگم یک فاصله ای رو پیدا کن که هم نزدیک به قفس باشه و هم طوطی آرامش داشته باشه بعد اون میشه خط قرمز شما و طوطی و فقط برای تعویض آب و دانه نزدیک میشی نه هیچ چیز دیگه ای.
      حالا چکار باید بکنید تا این خط قرمز بره بچسبه به قفس مهمه باید پشت خط قرمز خیلی آروم روزها بشینی و بدون توجه ب هطوطی به کارهای روزانه خودت برسی و اصلا بخوابی و استراخت کنی تا طوطی به شما عادت کنه و ترسش بریزه بعد از چند روز برو نزدیک تر تا اینکه تقریبا به ۵۰ سانتی قفسش برسی دیگه نباید بری تو قفس ها (شوخی کردم ببخشید)
      وقتی طوطی ببینه شما داری کار دیگه ای میکنی حسادت میکنه و بیشتر به شما توجه میکنه در این حالت یه کمی باهاش حرف بزنید و یا غذای مورد علاقش رو بهش بدین و کم کم همچین عادت میکنه و دستی میشه که باورتون نمیشه از هر روش زورکی و خشنی بهتر.

      پاسخ
  11. mojgan

    باسلام ممنون برای طوطیم اسباب باری مخصوص وتوب کوجگ گذاشتم بازی میکند البته وقتی ما سرگرم هستیم.اسباب باریش را بردارم یا نه ….

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه بذار راحت باشه و اذیتش نکن.
      همین یک پیشرفت خیلی خوب بود بهتون تبریک میگم. بذار خوب عادت کنه و بعدا با همین اسباب بازی رامش کنید مثلا هر وقت کار خوبی انجام داد اسباب بازی بهش بده تا بازی کنه اینطوری تشویقش کن.

      پاسخ
  12. mojgan

    سلام از هفته ۱ چون ما زیاد منزل نیستیم کنار قفسش ۱چفت فنچ گذاشتم که احساس تنهایی نکنه مشکلی ندارد که ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول سوالتون رو متوجه نشدم هفته ۱ یعنی چی ؟؟
      خب اگر کنارش و در قفس جداگانه فنج بذارید مشکلی نداره فقط دقت کنید قفس فنچ ها با قفس طوطی فاصله داشته باشه و به هم نچسبیده باشن چون باعث ناراحتی طوطی میشه.

      پاسخ
  13. مهسا

    سلام و خسته نباشید
    طوطی ملنگوی من خیلی خوابش سبکه، شبا موقع خواب چشماش بازه فقط روزا موقع خواب چشماشو میبنده.در ضمن بیرون از قفسه و به هیچ عنوان اجازه نمیده بکنیمش داخل قفس.
    چندبار کردیمش داخل قفس اما بی تابی میکرد و الان هم طوری شده که حتی برای خوردن تخمه هم داخل قفسش نمیره.
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      طوطی ها و پرندگان بغیر از تعداد محدودی مثل ادما نمیخوابن و اینکه میگین خوابشون سبکه درسته و با کوچکترین صدا یا حرکتی چشماشون رو باز میکنن. اینطور نیست که شبها استراحت نکنن و چشماشون مدام باز باشه، خب شما که نزدیک میشین یا زیر نظر دارین که چشماش بازه یا بسته قرار نیست طوطی چشماشو ببنده و حواسش کاملا به شما و اطرافشه. طوطی ها هم روزها گاها چرت میزنن. اینها کاملا طبیعیه
      مطمئنا پرنده ازاد دیگه دوست نداره بره تو قفس و اگه به زور اینکارو بکنید مطمئنا دیگه میترسه و حتی برای غذا هم نمیره داخل قفس. بهتره واسه پرنده یه درخت خزیدن تهیه کنید و با کوتاه کردن بال پرنده روی درخت نگهداری بشه

      پاسخ
  14. mojgan

    سلام منظورم ار هفته اول گه خریدیم بود. ار این ناراحتم که با این همه ثوحه این قدر خودش را به قفس می کوبد .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دوست دار هبیاد بیرون ولی کم کم عادت میکنه و دیگه خودش رو به قفس نمیکوبه.

      پاسخ
  15. ازاده

    سلام
    جوجه طوطى من چند وقته تا کسى مى خواد بهش دست بزنه اول دهنش رو باز مى کنه و تهدید میکنه اگر بهش توجه نکنن و دست بهش بزنن گاز مى گیره!
    با من کمتر پیش میاد این کارو بکنه ولى با بقیه تقریبا همیشه اینجوریه!
    کارى مى شه کرد که این کار از سرش بیوفته؟
    وقتى گاز مى گیره باید دستم رو بکشم از نوکش یا نه؟( خیلى محکم گاز نمى گیره اما احساس مى کنم بزرگتر شه ممکنه محکم تر بگیره)
    اگر وقتى گاز مى گیره سرش داد بزنم بدتر مى شه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه. کار خاصی نمیشه کرد. البته کم کم پرنده با اعضای خانواده عادت میکنه ولی خب با همه مثل نگهدارندش خوب تا نمیکنه
      به جای اینکه دستتون رو بکشین دستتون رو به بیرون و سر پرنده کمی فشار بدین ول میکنه ولی وقتی میکشین نه ول میکنه و هم دستتون بیشتر اسیب میبینه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      نه سرش هیچ وقت داد نزنید.
      وقتی هم گاز گرفت حتی میتونید مقاومت کنید تا خودش کم بیاره و دیگه اینکار رو نکنه.

      پاسخ
  16. ازاده

    سلام
    خیلى ناراحتم،یکى از جوجه طوطى هام بود که قبلا بهتون گفته بودم چند تا از شاه پراش ریخته، امروز دو تا دیگه ریخت. بهشون که نگاه کردم یکیش تو ساقه ته پر قرمز رنگ بود مثل خون خشک شده و اون یگى دیگه که الان افتاد تهش خونى بود! رو یه کاغذ کشیدم خون تازه بود:(
    تو ایترنت سرچ کردم فکر کنم بیمارى پر و منقار داره، ممکنه این باشه؟
    واى الان خیلى ناراحتم بعد از این همه زحمت که براى اینا کشیدم خیلى دلم داره مى سوزه.
    اونجور که نوشته بود خیلى هم مسریه، پس ممکنه اون یکى طوطیم هم گرفته باشه :(
    شما چیزى در مورد این بیمارى مى دونید؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه شما نگران نباش مگه هرچی تو اینترنت نوشتن درسته ؟؟؟؟!!!!
      مگه پرنده شما پر ناقص داره که اون بیماری باشه ؟؟؟!!! اگر پرهاش نصفه در میاد و همینطوری مدت زمان زیادی میمونه بله بیماریه ولی چند تا شاه پر ریخته که نگرانی نداره ؟؟؟!!!
      حالا یا ضعیف شده یا ضربه خورده یا گرمش شده و یا حتی سردش شده و یا خیلی دست مالیش کردین و هزار مورد دیگه یکیش بیماری هست پس اصلا نگران نباش تا ببینیم چی پیش میاد فقط از رفتارش و حالت پرهاش و تغذیش کامل برام بگو.

      پاسخ
  17. ازاده

    سلام
    ممنون از پاسختون، خدا کنه که چیزیش نباشه.
    حالش که خوبه، سره حال هم هست و هر روز چند بار پرهاشو مرتب مى کنه، جفتشون هم با هم بازى مى کنن.
    غذا همه چى بهشون مى دم: تخمه، حبوبات خیش شده، سیب، موز، ذرت، کدو، توت فرنگى، کاهو و ….
    پراش اول کامل بود اما بعد از اینکه گذاشتمش تو قفس خیلى خودشو به دیوارهاى قفس مى زد که بیاد بیرون. من پراش رو کوتاه کردم ۴ تا شاهپر اول رو نگه داشتم بقیه رو زدم اما الان یک بالش که همه اون ۴ تا ریخته اون یکى بالش هم دو تا مونده، دمش هم بیشترش ریخته و فقط ۴ یا ۵ پر مونده اونا هم لق هستن.
    اون شاهپر هاى بالش از ریشه در نیومده بودن انگار از ته شکسته شده بود و تو ساقش خون خشک شده داشت!
    من بیشتر بخاطر این خون نگران شدم و اون پر دمش که افتاد و تهش خون تازه داشت.
    دستت درد نکنه اقا مجتبى باز خوبه شما هستى راهنمایی مى کنید یکم خیالم راحت تر شد.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب پس درست حدس زدم پرنده شما ضربه خورده و اینطوری شده (خودش رو ضده به قفس) و اصلا هم بیمار نیست خیالتون راحت.

      پاسخ
  18. ازاده

    سلام
    واى خیلى ممنون واقعا خدا خیرتون بده، این حیوون شده بود غصه برام.
    پس اون خونى که تو پراش بود چیه؟ مگر تو پر خون هست!!!!؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله پرهای جوان توش خون هست. پری که تازه درمیاد رو به طور مثال اگه نگاه کنید تو ساقه پر قشنگ خون رو میتونید ببینید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بله پر تا ۴۰ روز داخلش خون هست و به قولی تا خشک نشده خون داره پس چطوری رشد میکنه ؟؟؟!!!

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *