چیدن یا کوتاه کردن بال طوطی

چیدن بالهای طوطی اساسا کار درستی نیست ولی گاهی اوقات چیدن بالها نسبت به رها سازی طوطی بالدار ارجعیت دارد. چیدن بالهای طوطی های بزرگ شاید معقول باشد ولی کوتاه کردن بال طوطی های کوچک شدیدا رد شده و توصیه نمیشود و پرنده کوچک زیاد اسباب مزاحمت شما را ایجاد نخواهد کرد و در منزل با پریدن یک یا دو بار اوضاع در و دیوار و شیشه ها را خواهد فهمید و خود را کنترل میکند البته چیدن بالها میتواند به هر دلیلی مانند جلوگیری از فرار پرنده ،اهلی کردن پرنده و یا هر دلیل دیگری انجام گیرد که بحث ما هم در این قسمت همین مورد است

به ادامه متن توجه کنید

کوتاه کردن بال طوطی ها و سلب امکان پرواز برای انها میتواند خاطره ناخوشایند به حساب بیاید.متخصصیین نیز چیدن بالهای طوطی را اساسا رد میکنند و اصولا سلب امکان پرواز از پرنده را نمیتوان کار صحیحی دانست. از طرفی دیگر با چیدن بالها این توانایی برای همیشه از پرنده سلب نشده و در پرریزان بعدی پرهای جدید جای پرهای چیده شده را خواهد گرفت.

به هر حال تجربه نشان داده که برقراری ارتباط با امازونها و طوطی های خاکستری وارداتی که بالهایشان چیده شده اسان تر است. شاید دلیل دیگری هم  برای چیدن بالها برای طوطی های بزرگ در منزل عدم پرواز انها در محیط باشد که در هر پرواز به دلیل کوچک بودن محیط و شتابی که پرنده خواهد گرفت ممکن است باعث مرگ پرنده یا خسارات وسایل و اساسیه شود. بنابرین چیدن بالهای طوطی های بزرگ به منظور ایجاد رابطه صمیمی تر و همچنین جلوگیری از پرواز پرنده در منزل و حتی جلوگیری از فرار کردن پرنده به محیط ازاد میتواند معقول باشد اکثر طوطی های بزرگی که بالهایشان جیده شده را میتوان روی درخت خزیدن نگهداری کرد مخصوصا امازونها که علاقه وافری به بالا و پایین رفتن از درخت دارند اگر خواسته باشیم یک نتیجه گیری از چیدن بالهای طوطی های بزرگ داشته باشیم چیدن بالها بهتر از زندانی کردن پرنده در قفس یا رها کردن پرنده بالدار در منزل است

همانطور که چیدن بالهای طوطی های بزرگ به نچیدنشان ارجعیت دارد اما به طور قطع دلیلی برای برای چیدن بال طوطی های کوچک وجود ندارد و سلب امتیاز پرواز برای طوطی های کوچک معقول نیست. پرنده کوچک با پرواز در محیط حس خوبی هم به شما خواهد داد و هم باعث تحرک پرنده خواهد شد چون طوطی های کوچک مانند عروس هلندی ها یا جدایی ناپذیرها بیشتر علاقه دارند پرواز کنند تا روی درخت بخزند. به هر حال نظریه ای هم هست که چیدن بال طوطی های کوچک یکی از راه های دستی کردنشان است. در هر صورت من چیدن بال طوطی های کوچک را منع میکنم . اصلا این کار را صحیح نمیدانم.

چیدن صحیح بال طوطی ها:چیدن بال طوطی ها را باید به شخص ماهری واگذار کرد اما به هرحال خود شما نیز میتوانید این کار را انجام دهید چیدن بالها باید به طوری صورت گیرد که زیبایی پرنده از بین نرود و بالهای چیده شده در دید نباشد بهترین روش جا گذاشتن چند شاه پر اولی و چیدن شاه پرهای میانیست (شکل پایین صفحه) درمورد بعضی طوطی ها که در پرواز استادند و قدرت بالایی در پرواز دارند این کار باید بیشتر انجام شود یعنی تعداد شاه پر بیشتری چیده شود (کاکادو ها،ارا،شاه طوطی،طوطی خاکستری) چیدن بالهای پرنده به دلیل نامطلوب بودن ان نزد طوطی ها بهتر است به شخص دیگری بدون وجود شما صورت گیرد چون طوطی ها، مخصوصا انواع اهلی ،باعث این کار را شخصی میداند که بالهایش را چیده و خاطرات بد به سختی از ذهن طوطی ها پاک میشود.(نویسنده: به ندرت این اتفاق خواهد افتاد که طوطی ها یا حتی طوطیی مثل کاسکو که کاملا اهلی باشد از شما به خاطر این کار دوری کند و شما را نبخشد بنابراین خود شما هم میتوانید این کار را انجام دهید ولی برای طوطی های وحشی که در حال اهلی شدن هستند این قضیه کاملا برعکس است) به هر حال در چیدن بالها احتیاطات لازم مانند استفاده از دستکش چرمی یا پیچیدن طوطی در حوله برای جلوگیری از گاز کرفتن طوطی در هنگام چیدن بالها توصیه میشود. این نکته هم قابل ذکر است که همیشه کمتر بهتر از بیشتر است پس در چیدن بالها زیاده روی نکنید طوطی شما بعد از چیده شدن بالهایش باید در اولین پرواز با بالهای چیده شده به ارامی به زمین بشیند و سقوط نکند. نکته دیگری هم قابل ذکر است که طوطی های در حال تکثیر سلب امتیاز پرواز مساوی با سلب تکثیر انهاست چون از بالها برای عمل جفت گیری و تعادل داشتن در ان زمان استفاده میکنند

روش های دیگری در مورد نحوه چیدن بال طوطی ها (چیدن یک درمیان بال ها، یا چیدن شاه پرهای اولیه و چیدن کامل شاه پرها و…..)  وجود دارد که از ذکر ان به خاطر اصولی نبودن یا کارایی پایین این روش ها نوشته نخواهد شد. ” ما میخواهیم پرنده ای زیبا و شاداب داشته باشیم “

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

258 دیدگاه در “چیدن یا کوتاه کردن بال طوطی

  1. ali

    سلام خسته نباشین
    میخواستم ببینم چقد طول میکشه تا بال های عروس هلندی که قیچی شده است دربیاد و توانایی پرواز داشته باشه؟
    سوال دیگم هم،اینه عروسم اهلیه و خودم دوست ندارم بالهاش قیچی شده باشه بنظرتون بهتره بعد اینکه دربیاد همونجور بمونه یا قیچی،کنیم بهتره؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پر قیچی شده در نمیاد بلکه باید در فصل پر ریزی بریزه و جاش پر سالم و جدید در بیاد.
      بنظر شخصی بنده اگر پرهای پرنده رو به اندازه ای قیچی کنید که زیاد پرواز نکنه و نتونه فرار کنه و تو در و دیوار نخوره خیلی هم خوبه .

      پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          در دو نوبت طوطی و پرنده به پر ریزی میره یکی اوایل بهار یا تابستان و دومی اوایل پاییز البته بستگی به دمیا هوا و نژاد پرنده هم داره مثلا برخی پرنده ها سالی یک مرتبه پر ریزی دارن و برخی سالی دو مرتبه ولی فصل پر ریزی معمولا در زمان شروع سرما و شروع گرما هست.

          پاسخ
  2. سعید

    سلام.من یه مرغ مینا دارم که تازه پرهاشو بردیم زدن.به این امید که پرواز نکنه و بتونیم بیاریمش بیرون و دستیش کنیم.ولی بازم پرواز میکنه گرچه به سختی ولی میتونه .بال هاشو چک کردیم فقط بال های سفیدشو زدن.خواهش میکنم جواب بدید و راهنمایی کنید که چیکار کنیم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده باید بتونه یک متری بپره و خودش رو جمع کنه و زمین نخوره دیگه قرار نیست کلا هیچی نپره ولی ارگ بیشتر پرواز میکنه باید از هر بال یک شاهپر دیگه رو هم قیچی کنید و ببینید چی میشه و همینطوری یکی یکی پیش برید تا به حد مورد نظر برسه ولی حداقل در ارتفاع یک متر رو باید بپره.

      پاسخ
  3. Sara

    سلام، ما دو تا عروس هلندی داریم که اولیو خریدیم بالاشو نا مرتب قیچی کرده بودند و حتی دمش هم قیچی کرده بودند. این نمی تونه اصلا پرواز کنه، خیلی کوتاه می پره. وقتی ام خریدیم به ما گفتن نره. ولی براش هر چی ماده خریدیم باهاشون دعوا می کرد که آخر یه ماده ی کامل خریدیم که هم پرواز می کرد هم کامل بود. ولی چند روز پیش برادر کوچیکم که سنش کمه و خونه تنها بوده دم این عروس ماده رو قیچی کرد، که ازون روز به بعد فقط تو قفس میمونه و دیگه آواز نمی خونه. افسردگی گرفته. دوباره ممکنه که دمش بلند شه؟ چون تعادلشم به هم ریخته و وقت پرواز میخوره به در و دیوار. خیلی براش نگرانم. ممنون میشم اگه جواب بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله پرهای قدیمی میریزه و پر جدید در میاد فقط باید تا زما نپر ریزی صبر کنید و یا خودتون پرهای خراب رو بکشید البته اگر تجربه دارید.
      طوطی رو نیمشه اینطوری جفت داد که پرنده غریبه رو بخرید و بندازید کنارش تا جفت بخوره خب طبیعیه که درگیری پیش میاد باید نر و ماده یک مدت در دو قفس جداگانه باشن تا با هم آشنا بشن و بعدا جفتشون بدین مثلا عروس هلندی جدید حداقل دو هفته زمان لازم داره تا به محیط جدید عادت کنه بعد اگر با جفتش آشنا شده بود شاید در هفته سوم چهارم جفت بخورن نه همون روزهای اول.

      پاسخ
  4. مسعود

    سلام… آیا بعد از اینکه شاهپرهای طوطی کوتاه شه دوباره رشد میکنن و بلند میشن؟… منظورم این نیست که بره تو لک و پرهای جدید در بیاره … منظورم اینه همون پرهایی که کوتاه شدن بازم بلند میشن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر شاه پر قیچی شده رشد نمیکنه و باید صبر کنید تا شاه پر بیفته و مجددا از ریشه پر جدید سبز بشه.

      پاسخ
  5. کیوان

    سلام من یه مرغ عشقی دارم که از موقعی به دنیا آمده تنها بزرگ شده الان هم دست منه که تقریبا دو ماه سن داره و می خوام دستیش کنم ولی نمی دونم چطور بال هاش رو بچینم . منظورم این هست که بال هاش رو بچینم یا با قیچی بگیرم لطفا توضیح بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده متوجه منظور شما نشدم نوشتین بالهاش رو بچینم و یا با قیچی بگیرم ؟؟؟!!
      باید شاه پرهاش رو طبق اون چیزیکه اینجا گفته شده بچینید البته یک مرتبه همه رو نزنید یه تعدادی رو به صورت مساوی و قرینه در هر دو بال کوتاه کنید و پرنده رو کمی پروازبدین و ببینید وضعیتش پروازش چطوری هست تا دستتون بیاد چقدر شاه پرها رو کوتاه کنید چون باید پرنده بتونه پرواز کوتاه انجام بده و خودش رو جمع کنه و زمین نخوره. فقط دقت کنید هر دو بال رو یکسال پرهاش رو کوتاه کنید تا تعادل پرنده به هم نخوره. همین بخش رو مطالعه بفرمایید توضیح کاملی داده شده.

      پاسخ
  6. محمدرضا

    سلام.من امروز یه جوجه ۴۰ روزه عروس هلندی گرفتم.صاحب قبلیش تا حد زیادی دستیش کرده.با اینکه این عروس هلندی راحت روی دست یا شونه مون میشینه و اصلا هم نمیترسه و تاجش رو راست نمیکنه اما صاحب قبلیش گفته بود پرهاشو قیچی کنم که تا ۴ ماهگی که پرریزی داره کاملا دستی بشه.با اینکه این عروس هلندی راحت پرواز میکنه اما بخاطر اینکه ازمون نمیترسه فکر نمیکنم لازم باشه پراشو قیچی کنم.
    نظر شما چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده اگر پرهاش رو قیچی کنید تا پرواز بلند نداشته باشه بهتره فقط زیادی پرهاش رو کوتاه نکنید باید بتونه کمی در ارتفاع کم پرواز کنه مثلا یکی دو متر رو بپره و زمین نخوره. قرار هم نیست سر ۴ ماهگی پر ریزی داشته باشه شاید تا یکسال دیگه پر ریزی نکنه همه چی بستگی به دما و شرایط نگهداری داره اما به صورت معمول در ابتدای فصل سرما ( پاییز ) و ابتدای فصل گرما ( اواسط بهار و یا اوایل تابستان ) پر ریزی دارن.

      پاسخ
  7. حسین

    سلام من یک عروس هلندی دارم ۲ سالش هست
    پرهاش رو کوتاه کردم اما ۲ تا شاپرش اول و دوم نچیدم
    و هنوز میتونه به پره به نظر شما اون ۲ تا شاه پر بچینم
    پرنده روزها زیاد میخوابه مثلا صبح ها – بعد از ظهر مشکلی نداره
    کاملا دستی ولی بعضی موقع ها عصبی هست ونمیاد روی دست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قرار نیست همه شاه پرها رو کوتاه کنید باید پرنده کمی مثلا یک تا دو متر ودر ارتفاع کم پرواز کنه و زمین نخوره اینطوری نیست کهاصلا هیچی نپره خب پرنده دپرس میشه و یا از روی دستتون میوفته و زمین میخوره و اگر ضربه بخوره ممکنه تلف بشه.
      بنظرم خواب پرنده شما کامل نیست و شب ها تا نصف شب بیداره باید از ساعت ۹ شب بخوابه و نباید بیشتر بیدار بمونه اینها در طبیعت با غروب آفتاب میخوابن.

      پاسخ
  8. PARSA

    سلام
    اگه طوطی ۴،۵ ماهه بگیریم و دستی هم بشه، بازم نیازه بالشو کوتاه کنیم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      حتما الزامی در کوتاه کردن بالش نیست. البته اگه ریسک این رو میپذیرید که احتمال فرار کردنش وجود داره و ممکنه فرار کنه، یا به موقع از ترس و پرواز ناگهانی به جایی برخورد کنه و اسیب ببینه و …..

      پاسخ
  9. سهیل

    سلام وقت بخیر من یه جفت ملنگو دارم از قفس در اومدن ماده خودشو زد به کنار پرده پرای دمش ریخت دوباره درمیاااد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :(((

    پاسخ
  10. سهیل

    خیلی براش ناراحتم اعصابم خورد میشه میبینمش دوروزه دمش چیده شد اصلا دم نداره :(

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله مجددا دمش در میاد. البته اگه از ریشه کنده شده باشه و اگه شکسته یا چیده شده زمان بیشتری طول میکشه تا پرهای دم بیفته و مجددا سبز بشه. در کل جای نگرانی نیست و مجددا پرهای دم درمیاد

      پاسخ
  11. مرتضی

    سلام دوست عزیز،،
    سوالی داشتم،،،
    من پر پرنده نازنینمو که مرغ مینا میباشد زمانی که یک ماهه بود کوتاه کردم والان پس از گذشت یک ماه میخوام پر هاش مجددا در بیاد اگه امکان داره توضیح بدید ممنونتون میشم
    براتون سلامتی و دلخوشی از خداوند خواهانم
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهترین راه اینه که صبر کنید تا پرنده به صورت طبیعی بره تو لک و پر ریزی و پرهای چیده شده بیوفته و پر جدید در بیاره اما اگر تجربه داشته باشید میتونید پرهای چیده شده رو بچینید تا پر جدید جاش در بیاد اما در این حالت پرنده اذیت میشه و حدود ۴۰ – ۴۵ روز هم بسته به نوع پر زمان لازمه تا پر کامل بشه.

      پاسخ
  12. پوریا

    باسلام وخسته نباشیداززحمت شما

    من یک طوطی عروس هلندی دارم حدود۳۵روزه به امیداخداکه تااون موقع زنده است هست
    میخواستم بدونم اگه ازجوجه تابزرگ که شده میتونم بیرون ازخونه ببرمش میترستم فرارکنه
    میشه جوری عادتی کنیم که ازپیشمون فرارنکنه
    ممنون ازسایتت خوبتون کمکتون برام مهمه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نمیتونید اینکار رو انجام بدید و پرنده رو در محیط باز ازاد بذارید. مطمئنا اگه پرهاش کامل باشه و بتونه پرواز کنه به راحتی فرار میکنه. حتی به صورت ناخواسته ممکنه از چیزی یکدفعه بترسه و فرار کنه.
      تنها راهی که میشه از فرار کردنش جلوگیری کرد کوتاه کردن شاه پرهاست که اونم برای پرنده کوچیکی مثل عروس هلندی که از جوجگی با شما بزرگ شده و دستی هست و به محیط خونه عادت داره کار زیاد درستی نیست. بهتره پرنده رو فقط داخل منزل نگهداری کنید یا اگه برای هواخوری داخل حیاط یا بالکن میبرید، پرندتون داخل قفس باشه.

      پاسخ
  13. Nima

    خسته نباشید من ی مرغ عشق خریدم کل شاه پرشو چیدم اما میتونه۱متر بپره.اون روز رفت توی کاسه آب(برای ابتنی)اومد بیرون دیدم ته دمش زخمی شده باید چیکارش کنم.۱روزه خریدمش ولی خیلی باهم صمیمی شدیم.به طوری که غذا فقط توی دستم میخوره وهمش میاد روی دستم.اگه میشه راهنمایی کنید.نمیخوام از دستش بدم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید به اندازه ای پرهای پرنده رو کوتاه کنید یک متر رو بپره و اینطوری نیست که اصلا پرواز نکنه و زمین بخوره . اون پر هم مشکلی نداره اگر دیدین خون ریزی ادامه داره پر رو بکشید اگر هم تجربه ندارید دستش نزنید خودش خوب میشه .

      پاسخ
  14. alirezaj

    خب اشتباه شما و خیلی از کسان دیگر که از طوطی سانان نگهداری میکنن همینه هیچ وقت شاهپرها رو کوتاه نکنین از دیگر پرها کوتاه کنین مانند کبوترها الن فقط کاری بهش نداشته باشین تا خونریزی بند بیاد بعد از ۲۴ ساعت چک کنین چرک نکرده باشه به مدت یه هفته خواهشاااااااااااایه مدت حیوون رو به حال خودش بگذارین به امید خدا که خوب میشه احتما تا ریشه پرها آسیب دیده که به مرور زمان بهتر میشه تو این دوره میوه و سبزی فراموش نشه البته نه تا حدی که حیوون برون روی بگیره

    پاسخ
  15. مبین

    سلام خسته نباشید من یه عروس هلندی دارم یک سالشه تو سه چهار ماهگی در اثر جهالت ۶ تا از شاه پرهاشو از هر بالش کشیدم. حیوون خوبیه ولی شاه پرهاش در نمیاد احساس میکنم حیوون اذیت میشه و اون شاه پرهایی که در میاد میریزه و ته پرها خونیه .دمش هم همینطور تا در میاد بزرگ میشه میریزه یا میشکنه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب انتهای پرهای جدید و جوان باید خونی باشه و تا زمانیکه پر در حال رشد هست انتهای اون خونی و نرم هست و این مورد طبیعیه اما اینکه پرنده شما پرهای سالم و کاملی در نمیاره از کمبود املاح بدن پرنده هست باید غذای متنوع و مقوی بهش بدین تا پرهای سالم در بیاره – مخلوط دانه ها – ذرت تازه – سبزی – میوه – تخم مرغ آب پز و … مثلا کاهو – کلم – اسفناج – هویج – سیب درختی – موز – ذرت تازه – جوانه گندم تازه – تخمه افتاب گردان – دانه های مخلوط مرغ عشقی – تخم کاهو – خیلی کم مغزهایی از جمله مغز گردو – بادام و پسته .
      تخم مرغ آب پز رو هر هفته یک مرتبه بهش بدین تخم مرغ رو آب پز کنید و با کارد از وسط نصف کنید و با پوست زرده و سفیده جلوش بذارید ضمنا از کف دریا هم استفاده کنید و دائم جلوش بذارید حتما مولتی ویتامین و الکترولیت مخصوص پرندگان هم از دامپزشکی تهیه کنید و بهش بدین.

      پاسخ
  16. داور

    ببخشید میشه بال هاش رو کوتاه نکنم و بهش آموزش بدیم پرواز نکنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. اگه بترسه یا به هر دلیلی بخواد پرواز میکنه. قرار نیست یاد بگیره که پرواز نکنه و پرواز پرنده تقریبا یه عمل غریزی هست.

      پاسخ
  17. saeid

    سلام و خسته نباشید ببخشید من یه مدت مسافرت بودم عروسم رو که خیلی هم رامه دادم دست یکی از آشنا ها مراقبش باشه اما مثل اینکه اونا نشستن باهاش بازی کردن وقتی برگشتم دیدم شاهرپر های اصلیش رو به اندازه یه بند انگشت قیچی کرده خیلی حالم خرابه :( اینا دوباره رشد میکنه؟

    پاسخ
    1. Saghari

      اره
      اگه شاه پرهارو میکندن رشد نمی کرد
      کمکم رشد میکنه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خیر این پرهای فعلی مجددا رشد نمیکنه بلکه باید در پر ریزی اونها بیوفته و پر جدید و سالم جاش در بیاد و یا اینکه خودتون اون پرها رو بکشید البته باید مراقب باشید تا بال پرنده رو زخمی نکنید و باعث کشیدگی عضله نشید بعد از اونکه پرها رو کشیدین تا تقریبا ۴۵ روز پرهای جدید کامل در میان.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *