کدام طوطی با استعداد تر است؟؟

کدام طوطی استعداد بیشتری دارد؟؟؟ در جواب این سوال که کدامیک از طوطی ها قدرت و استعداد تقلید حرکات ، صدا و کلمات را دارند باید گفت که تمامی طوطی ها دارای استعداد یادگیری هستند و میتوانند کلمات و حرکات را تقلید کنند، حال بعضی از انها از استعداد بالایی برخوردارند و بعضی دیگر استعداد کمتری نسبت به بقیه دارند و این بدان معنی نیست که استعداد ندارند و نمیتوانند اصوات یا حرکات را تقلید کنند

به ادامه متن توجه کنید

سوالی که همواره توسط علاقه مندان مطرح میشود این است که کدامیک ازطوطی ها قادر به تکلم بوده؟ و کدام نوع از استعداد بیشتری برخوردار است؟؟.ایا سن در تقلید صدا تاثیر گذار است؟؟؟ و …..

قسمت اول این سوال را میتوان بدینگونه پاسخ داد که تقریبا تمامی طوطی ها قادر به تقلید صداها و واژه های بیگانه هستند ولی استعداد یادگیری در یکایک انها متفاوت بوده و حتی در یک گونه طوطی انواع مختلف ان دارای استعداد های متفاوتی میباشند اما به طور قطع هیچ یک از انان به اندازه نوع خاکستری (کاسکو) توانایی تقلید صوت ،شدت،ضعف ،و لحجه را ندارند. هنگامی که یک طوطی خاکستری صحبت میکند میتوان تشخیص داد از چه کسی تقلید  میکند زیرا انها تنها کلمات را به کار نبرده ،بلکه صدا و لحجه شخص را به طور حیرت انگیزی بیان میکنند، در بسیاری از مواقع این امر موجب بروز سوء تفاهم بین بین اعضای خانواده شده مثلا صدا کردن مادر با صدا کردن طوطی خاکستری اشتباه گرفته میشود((بله من اینجام چه کار داری)) ((من کاری ندارم کاسکو صدایت کرده))

بسیاری از طوطی های امازون و طوطی های دم قرمز نیز از استعداد کافی برای یادگیری کلمات برخوردارند مثلا امازون پشت گردن طلایی یکی از امازونهای با استعداد در تکلم است اما به هنگام حرف زدن انها به سهولت میتوان تشخیص داد که این صدای ادمی نیست.

در میان کاکادوهای بزرگ میتوان سخنوران با استعدادی پیدا کرد مثلا کاکادوی چشم برهنه نمونه بارز این گونه است که در تقلید حرکات اکروباتیک نیز استعداد خوبی دارد. در کل کاکادوها بیشتر استعداد انجام حرکات را داشته ولی نمیتوان گفت که کلمات را نمیتوانند تقلید کنند بلکه بعضی از انها ،مخصوصا انواع بزرگ قادر به تقلید صدها کلمه اند.

طوطی های کوچک نیز قادر به تقلید صدا و کاربرد کلمات هستند که در میان انها مرغ عشق را میتوان نمونه بارز انها به شمار اورد که برخی از انان توانایی تقلید هزاران کلمه را دارند . اما برای پی بردن به سخن پراکنی انها باید به کلمات به کار برده شده به دقت گوش داده شود زیرا تن صدای انها بسیار پایین است (البته صرف نظر از جیغ های بلندشان) اکثرا مرغ عشق های نر استعداد بیشتری نسبت به ماده ها دارند اما ماده هایی نیز پیدا میشود که از استعداد کافی برخوردارند. برخی از طوطی های کوچک نظیر تاج به سرها (کاکه تیل یا عروس هلندی) و بورها که ازجوجگی نزد انسانها بزرگ شده اند قادر به تکلم خواهند شد و برخی تاج به سرها قادر به تکلم جمله های کامل بوده و حتی میتوانند اهنگی کامل بخوانند.

تقلید صوت همواره جنبه مثبت نداشته  و ممکن است در برخی مواقع اسباب مزاحمت شود. طوطی های با استعداد همواره به تقلید صداهای انسانها یا صداهای دلنشین و اواز نپرداخته بلکه صداهای اطراف خود را نیز تقلید میکنند انان قادرند صدای جاروبرقی ، زنگ در ،تلفن و غیره را بخوبی تقلید کنند و اسباب مزاحمت را ایجاد کنند

ایا سن در تقلید صدا تاثیر گذار است؟؟ در جواب این سوال که ایا سخنگویی طوطی به سن ان بستگی دارد میتوان اینگوه جواب داد که شاید اکثرا با این جمله که با بالا رفتن سن طوطی ها استعداد انها نیز از بین میرود موافق باشند ولی تحقیقات ثابت کرده طوطی ها در هر مقطع سنی قادر به سخنگویی هستند شاید استعداد جوانترها بیشتر باشد ولی استعداد مسن ترها نیز از بین نرفته و قادر به تکلم هستند

در اخر برای جمع بندی  میتوان گفت که گونه های مختلف طوطی بجز برخی استثنا ها همگی قادر به تقلید صدا هستند ولی بعضی از انها استعداد بالاتر و خوبی داشته و قدرت تقلید حیرت انگیزی دارند که میتوان  نمونه بارز ان را طوطی خاکستری یا کاسکو دانست. در برخی انواع نرها از استعداد بیشتری برخوردارند و در برخی ماده ها و در برخی دیگر هردو از استعداد یکسانی برخوردارند ولی در کل گونه ای که قادر به تقلید صدا باشد نر و ماده هر دو قادر به تقلید صدا هستند و به این معنی نیست که مثلا ماده این گونه قادر به تقلید نباشد. طبق مطالب بالا هم میتوان سن را در تقلید صدا و حرکات دخیل دانست و جوانتر ها را در این ضمینه قوی تر شمرد.

موفق باشید

منبع: نقل از onlypet.ir از کتاب هلموت پینتر ترجمه پروفسور علی فرشچی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

145 دیدگاه در “کدام طوطی با استعداد تر است؟؟

  1. Masiha

    و ۱ سوال دیگر.از اقوام میخوان یه طوطی ارزون قیمت بخرن که حرف هم بتونه یاد بگیره.برزیلی خوبه؟

    پاسخ
    1. Arash k2

      آگه حدفتون آینه که بهتره خریداری نکنید چون واقعا دردسر های خودش رو داره طوطی سانان خیلی حساس هستن و به توجه و مراقبت نیاز دارن طوطی برزیلی اصلا سخن‌گوی خوبی نیست آگه هدفتون حرف زدنه یه مرغ مینا بخرید از صبح تا شب براتون داستان بگه قیمتش هم مناسب در میاد

      پاسخ
  2. ناشناس

    اگه وقت نداری بهتره که نخری فامیل ما داشت اوضاعی بود به هرکی هم میداد یجور باهاش رفتار میکرد حرفای زنه رو به شوهره میگفت یا نزدیک دستشویی بود اونقدر زنه با پشه کش زده بودش پرکنی پیدا کرده بود دیوانه شده بود اخر فروختنش

    پاسخ
  3. مرشدیان

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من میخوام یه شاه طوطی بگیرم قیمت هم واسم ملاکه خواستم ملنگو بگیرم گفتن که خوب نیست و فقط یکی دو کلمه یا میگیره مگبم گفتن شاه طوطی بگیر بیشتر حرف میزنه و رام تره الان که میخوام بگیرم بنظرتون چند ماهه بگیرم و اگه بگیرم گرون پام در میاد مرسی از راهنماییتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی رو باید زیر یک سال خریداری کنید حالا ملنگو باشه یا شاه طوطی و یا هر چیه دیگه باید برای اهلی شدن و سخن گو شدن جوجه باشه
      اینکگه گفتن شاه طوطی رام تره کلا چرنده و اصلا این حرفها نیست که بگیم کدوم رام تره و یا زودتر رام میشه ؟؟!! اهلی شدن طوطی بستگی به شرایط نگهداری و روش آموزش شما و گذشته پرنده داره مثلا قبلا چه برخوردی باهاش شده باشه و هیچ ربطی به نژاد اون نداره.
      اما درمورد سخنگویی چرا ربطبه نژاد داره مثلا طوطی کاسکو – آمازون از همه بهتر حرف میزنن و بعدا شاه طوطی و بعدش ملنگو هست.
      البته بارتا باز از شاه طوطی بهتره هم بهتر حرف میزنه و هم شیرین کاری های بیشتری انجام میده ولیکن گرون قیمته.
      بنظر بنده جوجه شاه طوطی تهیه کنید هم از نظر قیمت و هم سخنگویی و …. در حد متوسط و خوب هست.

      پاسخ
      1. مریم

        شاید باورتون نشه اما شاه طوطی اصلا توی لیست طوطی های برتر جهان اصصصصلا نیست،به سه دلیل،۱-بیریخته۲-بی استعداده۳-خنگه
        طوطی های برتر جهان به ترتیب:کاسکو،امازون،مرغ مینای گوشواره ای،امازون،کاکادو،اکلکتوس،ملنگو،امازون،کواکر،ومرغ عشق
        با اینکه سنم کمه اما از شما بیشتر میدونم
        همه میدونن که شاه طوطی اصلا تو لیست نیست و توی کتاب گینس هم نیست
        خیلیا هستن که به شاه طوطی ملنگو میگن
        ملنگو از هممممممه نظر عالیه و بی نقص

        پاسخ
    2. مریم

      ملنگو ۴۰۰ تا ۴۵۰ کلمه و شاه طوطی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه میتونه حرف بزنه

      پاسخ
      1. sims

        این حرفتون منبع علمی داره؟ فقط نظر شخصی دادید، بیریخته، بی استعداده و …. فقط سلیقه و نظر شماست و نمیتونید نظر خودتون رو به عنوان منبع مطرح کنید. هر طوطی استعداد خاص خودشو داره، اصلا ممکنه یه مرغ عشق از یه کاسکو بهتر اموزش دیده باشه ولی دلیل بر این نیست مرغ عشق خیلی با استعداده و کاسکو بی استعداده. شاه طوطی بده، ملنگو خوبه و ….. اینها همه نظر شخصیه و بهتره مطرح نشه چون الان دوستانی که شاه طوطی دارن ازرده خاطر شدن

        پاسخ
          1. ماندانا

            ولی واقعا کار شما هم هم اشتباهه و هم علمی نیست.
            یه دلیل بیارین که شاه طوطی تو کدوم لیسته برتر دنیاعه.
            یه دلیل بیارین شما از کجا این حرف ها رو میزنی.
            یه دلیل هم بیارین که از کجا معلوم شما اشتباه میکنین و ماها درست میگیم که قطعا این جوریه.
            و به این سوال هم حتما جواب بدین : چطور شما که میگین ملنگو افتضاحه، کسانی که که ملنگو دارن ازرده خاطر نمیشن اونم این ۳۰۰۰ نفر که ملنگو دارن ولی شاه طوطی ای که ۹۰% مردم ازش متنفرن یهو ازرده خاطر میشن؟!
            واقعا کارتون زشته

            ۳۰۰۰ نفر ازرده خاطر بشن به خاطر اینکه اون ۴۰۰ نفر ازرده خاطر نشن!!!!

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              دوست عزیز اصلا بحث ازرده خاطر شدن هیچکس نیست هرکی یک سلیقه و نظری داره که برای خودش محترمه و به هیچکس دیگه ای هم مربوط نمیشه.
              طوطی و هر حیوان خونگی دیگه ای هم همینطوره باید بهش علاقه داشته باشید و نباید به کار و حرف بقیه توجه کنید.
              اما ملنگو چه قبول کنید و چه نکنید پایین تر از شاه طوطی هست و همانطور ک هبارها گفتیم هر طوطی شخصیت خاص خودش رو داره و اصلا اینطوری نیست شما بتونید با نگهداری یک ملنگو بگید ملنگو خوبه یا خیر .
              این لیست ها هم بیشتر از روی سلیقه شخصی هست و نه پایه علمی. گفتم خدمتتو نبنده اصلا روی هوا در این زمینه ها حرف نمیزنم چون بالای ۳۰ سال تجربه نگهداری از طوطی و ماهی و کبوتر و … دارم حداقلش بالای ۲۱ ساله که یک کاسکو دارم و انواع طوطی دیگه رو هم سالها داشتم و بالای ۷ – ۸ تا ملنگو و شاه طوطی و … هم داشتم پس لیست ها رو بی خیال بشید استعداد شاه طوطی خیلی بیشتر از ملنگو هست چون ملنگویی که ۳۰۰ کلمه حرف بزنه خیلی کم پیدا میشه ام اشاه طوطی بهتر و بیشتر حرف میزنه اما اینکه کمتر مورد علاقه مردم هست به دلیل بزرگ بودن شاه طوطی هست و مشکلات نگهداری و جاگیر بودن اون و …… اما ملنگو کوچکتر هست و داخل منزل بهتر و راحت تر میشه اون رو آزاد گذاشت شما فکر کن شاه طوطی در پذیرایی خونه در حال پرواز باشه یا یک ملنگو حالا اهالی خونه از کدوم بدشون میاد و از کدوم خوششون میاد طبیعیه که پرنده بزرگتر محیط منزل رو میریزه به هم و برای همین توی لیست نیست و این دلیل نمیشه که شاه طوطی بی استعداد تر از ملنگو باشه.
              شما در شرایط مساوی یک چندین جوجه شاه طوطی و چندین جوجه ملنگو رو با ه مپرورش بدین بعد ببینید کدوم بی استعداد تره تا صبح بخواهید براتون حرف میزنم که شاه طوطی با استعدادتره ولی چون توی منزل دست و پا گیر هست و خیلی ها از هیکل بزرگش میترسن کمتر مورد توجه قرار میگیره.
              بعد نکته بعدی قیمت شاه طوطی هست و چون قیمت بالاتری داره کمتر مورد توجه قرار میگیره و تکثیر شاه طوطی نیز فضای بیشتری نیاز داره ولی ملنگو رو داخل قفس ب هراحتی میشه تکثیر کرد.
              بگذریم فقط علاقه و سلیقه شخصی شما در نگهداری حیوون خونگیتون مهمه و نه چیز دیگه ای.
              باز هم بگم استعداد هر طوطی بستگی ب هخود اون طوطی داره اما به صورت کلی شاه طوطی با استعداد تر از ملنگو هست اما بنا به دلایل بسیاری به جز استعداد حرف زدن ملنگو مورد قبول تر مردم هست از جمله قیمت – راحتی تکثیر و کمتر اشغال کردن فضا و ….

              پاسخ
  4. ahmad R

    سلام خسته نباشید…
    من میخوام بین ملنگو و عروس هلندی یکیشو انتخاب کنم
    از ظاهرشون که بگذریم،هوش و استعداد پرنده مهم تره واسم،اما نه از لحاظ صحبت کردن،از لحاظه با مزه بودنش،بازیگوش بودنش،انجام دادنه کارایه جالب،شناخت صاحبش و اینجور چیزا…
    خواستم بدونم درکل کدومش استعداد بیشتری تو این چیزا داره؟؟
    ممنون میشم جواب بدید.

    پاسخ
    1. فاطمه خوبانی

      سلام
      خب من تو این مورد تجربه زیادی ندارم ولی هر چی بلدم میگم
      ملنگو دیدم که میرقصه و بوس میده ولی حتی ییییه کلمه هم به زبون نمیاره در حالی که عروس های شیطون زیادی دیدم که با پشتکار صاحبشون تونستن چند تا کلمه و سوت و رقص یاد گرفتن همین عروس خودم هم خیلی باهوشه ولی پدرم بهش حرف زدن یاد میده و به همین خاطر هر وقت رو شونه بابامه دست هر کی بره طرفش نوکشو آماده گاز گرفتن میکنه ولی ملنگو هم به اندازه خودش قدرت سخنگویی و یاد گیری داره و بستگی به پشتکار صاحب هم داره کلآ طوطی مهربون و خوش اخلاق طرفدار های بیشتری داره(تیکه انداختم به ملنگو)

      پاسخ
      1. ahmad R

        سلام خانم فاطمه خوبانی ممنون بابته توضیحاتتون
        ولی من قانع نشدم که نسبت به چیزایی که گفتم کدومشون استعداد بالاتری داره…
        مگه ملنگو عصبیو بد اخلاقه؟؟
        دوستان دیگه اگر توضیحات کلی تر و بهتری میدونن بگن،ممنون میشم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بستگی به نظر و سلیقه خودتون داره از هر کدوم که بیشتر خوشتون میاد همون بهتره.
          بنده سالها انواع طوطی و مخصوصا عروس و ملنگو و کاسکو داشتم میتونم قاطع بهتون بگم بین عروس و ملنگو فقط اختلاف در رفتار همون پرنده مورد نظر شما هست ببینید هر طوطی یک شخصیت مخصوص به خودش رو داره شاید ده تا ملنگو و یا ده تا عروس داشته باشید ده تا رفتار مختلف از خودشون نشون بدن.
          اولا ملنگو عصبی و بد اخلاق نیست هرچند گفتم بستگی به همون پرنده شما داره و رفتاری که شما باهاش دارید و بس.
          اما عروس هلندی زیبا تره و اجتماعی تره یعنی عروس بالغ رو بهتره تکی نگهداری نکنید و حتما جفتش بدین تا دپرس و افسرده نشه.
          اما ملنگو تنها هم باشه به اون شدت عروس دپرس نمیشه و مشکل کمتری داره.
          بقیش دیگه نظر و سلیقه خودتون هست هرچی دوست داشتین بگیرید و دیگه شانس ببینید پرنده انتخابی شما با استعداد هست یا نه.

          پاسخ
      2. مریم

        سلام
        شما کاملا اشتباه میکنین،اگر میخواین بگین که ملنگو خنگه اتفاقا عروس هلندی خنگه
        میگین چرا؟ چون عروس وحشی تر از ملنگوعه و خیلی بده،دوست من چهاربار عروس گرفت و همشون افتضاح بودن و در اخر همشون مردن،و بعدش ملنگو خرید، در عرض یه هفته ،۳۰ کلمه،شیرین کاری و… یاد داد(همه میدونن که عروس و شاه طوطی خنگن)اگر خنگ نبودن باید توی لیست طوطی های برتر میبودن که هیچ کدوم نیستن و ملنگو هست
        ملنگو من در عرض یه ماه(۳۰۰ کلمه و جمله،شیرین کاری،و… یاد گرفت)
        پس الکی برای خودتون حرف نزنین،که دکتر بهتر از شماها میدونه???

        پاسخ
        1. sims

          یه فیلم از ملنگوتون بذارید، خیلی کنجکاو هستم این ملنگو رو ببینم، اگه ممکنه فیلمشو بذارید، ۲۰ کلمه در ویدیو هم بگه کافیه و من شگفت زده میشم

          پاسخ
        2. هامون

          دوست عزیز طوطی ملنگوت در یک ماه سیصد کلمه یاد گرفته؟ بچه ادم تو سه سال سیصدتا کلمه یاد نمیگیره مشخصه کلا ملنگو هم نداری و احتمالا ازین اسباب بازیا داری که حرفو تکرار میکنه در ضمن شاه طوطی همون طور که از اسمش پیداس بسیار مغرور وارامه ملنگو نصف شاه طوطی قیمتشه و بسیار پر سروصداس اگر جوجه شاه طوطی رو خودتون تغذیه کرده باشید و به شما اعتماد داشته باشه بسیار قابلیت یاد گیری داره و شمارو از داشتنش خسته نمیکنه

          پاسخ
  5. sobhan

    سلام
    من میخواستم یک طوطی بخرم چند سوال داشتم
    از بین ملنگو با شاه طوطی کدومشون با استعداد تر و بازیگوش تر و سخنگو تر و با آدم مهربان تر هستند

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاه طوطی استعداد حرف زدن بیشتری داره اما ملنگو چون کوچکتره بهتر میشه باهاش بازی کرد و همچین تو دست تره ولی خب استعداد شاه طوطی همه رقم بیشتر از ملنگو هست اما هم گرون تره و هم بزرگتره و نگهداریش و ازاد گذاشتنش توی خونه کمی سخت تره.

      پاسخ
    2. مریم

      سلام
      عزیزم ملنگو خیلی خوبه ، خیلی باوفاعه

      پاسخ
  6. sobhan

    خب در کل کدوم رو توصیه میکنین بخرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      این دیگه بستگی به شرایط شما و سلیقتون داره. باید وضعیت مالی، شرایط نگهداری و علاقتون رو ملاک قرار بدید.

      پاسخ
      1. sobhan

        من می خواهم جوجه سرلاکی بخرم. در این صورت پول هر دو را دارم از نظر شما کدوم بهتره

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          شاید صد مدل طوطی داشته باشیم ولیکن به صورت کلی استعداد کاسکو – آمازون – بارتا ( کاکادو ) – آرا از بقیه بیشتره.
          خواهشا سوال کلی نپرسید شما ببنید از چی بیشتر خوشتون میاد همون رو تهیه کنید.

          پاسخ
          1. sobhan

            گفتم که ملنگو یا شاه طوطی ؟ از بین این ها

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خب شاه طوطی خیلی با استعداد تر از ملنگو هست.
              دیروز کامل پاسخ دادم به سوال شما مطالعه بفرمایید.

              پاسخ
            2. مریم

              ملنگو
              شاید خوب حرف نزنه ولی هم خوشگل تره ، هم مهربان تره، هم ناز تره،با وفا به صاحبش،دفاع از صاحبش،به هیییج وجه از صاحبش فرار نمیکنه حتی توی باغ
              من خودم توی شمال با طوطیم بدون هیچی میرفتم دوچرخه شواری و حتی یه بار هم پر نزد و فقط لذت میبرد و بال هاشو باز میکرد و هوا میخورد،حتی باهاش توی دریا هم رفتم و اون هم روی شن ها راه میرفت و برای خودش حرف میزد
              هیچ کس باور نمیکرد که چرا این فرار نمیکنه

              پاسخ
  7. Mohammad2

    سلام
    آقا ته دله منو خالی کردید یعنی ملنگو استعداد نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خنگه!!!!!!!!!؟!؟؟؟؟؟؟
    اگه از جوجه گی باهاش کار کنیم چی؟؟؟
    کلمات رو میتونه واضح بیان کنه؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      واقعا نمیدونم چطوری به همچین نتیجه ای رسیدین خواهشا مطالب رو کامل و دقیق مطالعه بفرمایید. بنده کی گفتم ملنگو خنگه گفتم بین شاه طوطی و ملنگو خب مشخصه شاه طوطی با استعداد تره .
      ملنگو هم میتونه حرف بزنه ولی نه مثل شاه طوطی ولی خب باز همه چی بستگی به استعداد خود اون پرنده و روش آموزش شما داره.

      پاسخ
    2. مریم

      نه اصلا هم خنگ نیست،از بزرگی هم بهترینه،
      استعدادش خییییلی بالاعه و عالی حرف میزنه

      پاسخ
  8. Mohammad2

    پرنده ی شیرینی هست؟
    خودتون این پرنده رو داشتید؟
    منظورم اینه کلمات رو واضح بیان میکنه اگه خوب آموزش بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله بنده ملنگو زیاد داشتم و همه چی بستگی به همون پرنده مورد نظر و روش آموزش شما داره مثلا اگر ده تا ملنگو داشته باشید ممکنه ده تا اخلاق مختلف داشته باشن و کلا هر حیوونی یک شخصیت خاص خودش رو داره خواهشا از این سوالات کلی نپرسید و اگر مطالعه کنید تقریبا به خیلی از سوالاتتون قبلا در سایت پاسخ داده شده.

      پاسخ
  9. علیرضا

    سلام ببخشید میدونم به حثی که میکنیت ربطی نداره ولی میشه بهم بگین قیمت جوجه طوطب ارا قرمز حدودا ۲یا۳ماهه چنده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قیمت نداریم و نباید در این بخش قیمت بدیم اما به صورت کلی بالای ۳ – ۴ میلیون قیمت داره.

      پاسخ
  10. يه دوست

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم. چرا میگین استعدادش افتضاحه!!! الان اون ١٠٠ تا کلمه رو در یک هفته یاد گرفته و غلط زدن ، دست دادن چرخیدن و …. رو بلده از نظر من از کاسکو و شاه طوطی اینجور چیزه بهترینه و الان اصلا منو گاز نمیگیره هر چی بخواد صدام میکنه و خودش میزاره من ناخن و بالشو بچسنم
    دیگه از این بهتر مگه داریم

    پاسخ
    1. مریم

      دقیقاً
      من اصللللا اعتقادی ندارم که فقط و فقط کاسکو بهترین باشه،چون هم بیریخته و هم هرچی بگیم حتی فحش رو یاد میگیره و این خیلی ضرره و خیلی ابرو بره،شما فرض کن مهمانی گرفتی بعد یهو به مهمون بگه تو خیلی بیشعوری
      من اعتقاد دارم کاسکو افتحاضه و حداقل این خوبه که فحش یاد نگیره
      از نظر من فقط ماکاعو و کاکادو بهترینه و طوطی های کوچک

      پاسخ
  11. يه دوسته

    عزیزان از نظر منم ایشون رأست میگن منم یک ملنگو دارم ازش راضیم
    عزیزم به نظر من ملنگو بگیر شاه طوطی هم بیریخته و هم بده???

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مطمئنا کسی از نگهداری مرغ عشق هم که شده ناراضی نیست. کلا نگهداری از حیوانات لذت بخشه. خیلی از موارد هم بستگی به سلیقه افراد داره. به هر حال از نظر استعداد هم طوطی ها با هم فرق میکنن. حتی در یک گونه از طوطی ها، انواع مختلف دارای استعداد متفاوتی هستن. ضمنا نمیشه گفت ملنگو مثلا از کاسکو با استعداد تره. کاسکو بین طوطی سانان از بالاترین استعداد و توانایی در تقلید صدا برخورداره. حالا ممکنه یه کاسکو اصلا چیزی یاد نگیره ولی یه ملنگو صدنوع سوت و کلمه هم یاد بگیره ولی به طور کلی نمیشه گفت ملنگو از کاسکو و شاه طوطی و امازون و برخی از طوطی های شاخص دیگه با استعداد تره….

      پاسخ
      1. مریم

        سلام
        شما راست میگین
        ولی هیچ کس شاه طوطی رو نمیشناسه،من خیلی جاها رفتم که به شاه طوطی میگن ملنگو
        ولی از ۵ نفر فقط یه نفرشون شاه طوطی رو دوست داره،ولی در کل باید بگم که ملنگو از هممممه نظر از شاه طوطی بهتره میگین چرا؟چون هم خوشگله،بانمکه،هیچ کس نیس که از ملنگو بدش بیاد،باوفا،مهربان،عاطفی،بعد از رام شدن دیگه هیچ وقت صاحبشو گاز نمیگیره و…
        چند روز پیش خونه من پر ملنگو وحشی شد،ولی طوطی من اصلا پرواز نکرد و باهاشون نرفت و پیش من موند،این از وفاداریش
        هرکسی که نزدیک من میشه میخوام بوسم کنه یا بغلم بکنه میزنتش و این هم از دفاع از صاحبش،بترسه فقط پیش صاحبش میره اینم از اعتمادش به صاحبش،هر موقع که میرم پیشش خودشو ناز میکنه اینم از عاطفیش،و…
        پس باور باور کنین که شاه طوطی شاید فقط حرف زدنش خوب باشه ولی پس احساساتش چی؟

        پاسخ
    2. مریم

      بله ایشون راست میگن
      شاه طوطی خیلی بیریخته و خیلی بده
      ملنگو هم عاطفیه و هم با وفا،چند وقت پیش بابام داشت بوسم میکرد برای دفاع کردن بابامو گاز گرفت
      و هر موقع که روی شونه ام میاد باهام بازی میکنه و شروع میکنه به غل غلک دادنم،خیلی طوطی باوفاییه ولی شاه طوطی افتضاحه

      پاسخ
  12. داور

    ملنگو باهوش تره یا عروس هلندی تو رو خدا سریع بگین فردا میرم بخرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چنین مقایسه ای به نظر بنده اشتباه هست.
      بستگی به خود پرنده – سن پرنده – و روش اموزش شما و انتظاری که شما ازش دارید داره.
      به صورت کلی اگر تجربه اولتون هست ملنگو بخرید بهتره. چون عروس هلندی رو بهتره تکی نگهداری نکنید و جفت باشه اما ملنگو رو میتونید تکی نگهداری کنید.

      پاسخ
  13. مریم

    سلام
    من یه ملنگو یه ساله دارم،۱۰۰ تا کلمه بلده،تمام شیرینکاری هارو هم بلده،چرا میگین افتضاحه و اصلا هم بد حرف نمیزنه و اگر کسی تو خونه فحش بده میگه فحش نده زشته
    و واضح واضح حرف میزنه
    من در عرض یه ماه که باهاش کار کردم این هارو یاد گرفت،خودمم سن زیادی ندارم،۱۲سالمه،مثل کاکادو ازم یه روز هم جدا نمیشه خیییلی ورجه وورجه میکنه،چیزی بخواد میگه مریم خانم بدو بیا که طوطید کارت داره،از شاه طوطی هم چندین برابر با عقل تره و اصلا گازم نمیگیره،با اینکه سنم کمه اما از طوطی ها خخخخخیلی مطلب دارم و همه هم شگفت زده میشن
    حتی توی تابستان هم کانال طوطی داشتم،۳۰۰ نفر عضو داشتم،و همه سوال هایی که میکردن رو جواب میدادم و همونی میشد که من میگفتم،شما ها هم سوالی داشتین میتونین بگین

    پاسخ
  14. مریم

    بذارین بگم ملنگو چجوریه
    به هیچ وجه پرکنی نمیکنه،خیییلی مهربان و…،باهوش،با استعداد،اصلا کثیفی نمیکنه،خیلی دیر بیمار میشه،جیغ هاش برای جلب توجه،یه طوطی با نمک و دوست داشتنی،هفتمین طوطی برتر جهانه،۴۰۰ تا ۴۵۰ کلمه و جمله یاد میگیره،به هیچ وجه از هیچ حیوونی حسودی نمیکنه و بلکه باهاش ارتباط بر قرار میکنه،به هیچ وجه صاحبش رو ترک نمیکنه،مگر اینکه صاحب خوبی نباشه،حرف گوش کنه،اگر صاحب خوبی داشته باشه،به اون دل میبنده و هیییچ وقت ازش جدا نمیشه
    به خاطر همینه که هفتمین طوطی برتره جهانه
    تا به حال فکر نکردین که اصلا حرف های شما صحت داره یانه،ولی شاید باورتون نشه؛شاه طوطی اصلا جز طوطی های خوشگل،برتر،با استعداد نیست،تو هیچ کدومشون نیست ولی ملنگو تو هممممشون هست
    تو طوطی های برتر جهان هفتمین طوطیه،تو خوشگلی ۱۵ همینه و توی استعداد هم ۶مینه
    به هر حال اگر خواستین من میتونم به سوال هاتون جواب بدم
    حتما میگین یه دختر ۱۲ ساله که چیزی بلد نیست،ولی اصلا این طور نیست،من خیییلی درباره طوطیها میدونم،هر کسی که سوال داشته جواب دادم در باره رام کردن،شیرین کاری،درست کردن وسایل طوطی ، نگه داری،و…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیلی خیلی خوشحال میشیم از تجربیات شما استفاده کنیم و به سوالات دوستان پاسخ بدین اما یک نکته ای رو دوستانه خدمتتون عرض میکنم هیچ زمان تجربه خودتون رو از نگهداری یک طوطی به همه اون گونه ربط ندین چون الان به نظر میاد ملنگو شما یک مورد خاص و استثناء بوده باور کنید هر طوطی با طوطی دیگه فرق میکنه مثلا شما ده تا ملنگو داشته باشدی ده تا شخصیت مختلف و ده استعداد مختلف دارن.
      بعد اینکه فرمودین هیچ زمان صاحبش رو ترک نمیکنه اشتباه هست باور کنید اگر بتونه همین طوطی شما پرواز میکنه و میره و دیگه هم بر نمیگرده قبول ندارید اون رو ببرید پارک و اگر تمام پرهاش سالم هست پروازش بدین اگر برگشت.
      ضمنا اینطور هم نیست به هیچ وجه پر کنی نکنه بسیار از ملنگو ها رو بنده دیدم که پرکنی کردن و تصاویرشون هم در نت فراوان هست پس طوطی شما یک مورد خاصه اینها رو هم که گفتم حداقل تجربه نگهداری از ۱۰ – ۱۲ تا ملنگو بوده که واقعا هرکدوم شخصیت و اخلاق خاص خودشون رو داشتن حتی به مدت دو سال ۴ تا ملنگو رو با هم نگهداری کردم که از زمان چند روزگی با سرنگ بزرگشون کرده بودم و باید بگم به شدت حسود هستن و این حسادت در همه گونه های طوطی هست.
      با این حال همانطور که گفتم بسیار خوشحال میشیم از تجربیات شما هم استفاده کنیم حتما در سایت خودتون مشارکت کنید ممنون از شما فقط خواهشی که دارم به تاریخ سوالات دقت کنید و بعد پاسخ بدین.
      راستی اینکه گفتین ملنگو فحش دادن یاد نمیگیره هم اشتباه هست چون طوطی هرچی که صاحبش بگه رو یاد میگیره و اینکه طوطی شما فحش نمیده نشان دهنده تربیت خانوادگی و اخلاق بالای خودتون هست و نه طوطی اتفاقا یک مورد ملنگو بنده سراغ دارم که فقط و فقط فحش میده یک کاسکو هم خود بنده دارم که بالای بیست و یک ۲۱ ساله الان دارمش که کوچکترین فحشی نمیده چون دیدم جایی فرموده بودین کاسکو فحش میده جهت اطلاعتون عرض کردم.

      پاسخ
      1. مریم

        خیلی ممنون

        اما پدر من دامپزشک و از طوطی ها خیلی تجربه داره و بیشتر هم با طوطی ها سر و کار داره و این ها رو همه از اطلاعات پدرم گرفتم.من که گفتم حسودی نمیکنه چون پدرم کلی ملنگو داشته و یکیشونو داده به من اسمشم جینوعه و تا به حال نه من دیدم که حسودی کنن و نه پدرم.الان هم حدود۱۰۴کلمه جدید یاد گرفته.یه ماه دیگه هم تولدشه و یعنی ۱سال و ۱۱ ماهشه.فقط یه سوال داشتم که طوقش اصلا نه پر میشه و نه کم میشه چرا؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          پس ببخشید اگر جسارت شد شرمنده.
          در مور دطوق دو تا حالت داره یا اینکه ماده هست و یا به دلیل سنش هست.
          هر طوطی اخلاق و رفتار خودش رو داره دقیقا مثل خود ما هر انسانی یک اخلاقی داره طوطی ها نیز شخصیت فردی خودشون رو دارن.

          پاسخ
  15. مرضیه

    سلام
    من یه شاه طوطی دارم خیلی افتخاحه.از جوجگی دارمش.اصلا هیچی یاد نمیگیره.همش افسردس.الان سه ساله که دارمش نه رو دست میاد،نه روی شونه و حتی نمیزاره بهش دست بزنم
    این طوطی رو چیکار کنم اخه خسته شدم از دستش.

    من قسط دارم ملنگو بگیرم،اینقدر هم از بدی هاش نگین که خیلی زشته.دوست من یه ملنگو داره یه هفته اس که اورده اش خونه . باور نمیکنین که ۵ سالشه و همون موقع با دوستم خوب شد.تقلید صداش عااااایه،از کاسکو هم بهتر حرف میزنه.۴۶۹ کلمه و ضرب المثل بلده و خیییییلی واضح حرف میزنه و حسودی هم نمیکنه.اسمشم گذاشته انیشتن.هرچی میگه مثل سگ انجام میده.

    بهتره بگین ملنگو بهتره نه شاه طوطی.
    الان رفتم و دیدم که ملنگو پنجمین طوطی برتر جهانه و از همه نظر ۵ برابر بهتر از شاه طوطیه.
    واقعا شما از چیه شاه طوطی خوشتون میاد نه قیافه داره و نه مغز
    لطفا‌ اینقدر شایعه سازی نکنین?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بستگی به همون طوطی مورد نظر داره ممکنه شما ده تا مثلا ملنگو داشته باشید یا ده تا شاه طوطی که هر کدوم یک اخلاق و یک استعداد خاص خودشون رو داشته باشن.
      اما به صورت کلی شاه طوطی با استعداد تر از ملنگو هست.
      شایعه سازی نیست فقط چون ملنگو ارزون تر هست بیشتر طرفدار داره اما استعداد شاه طوطی یه چیز دیگه هست و خیلی کم پیدا میشه ملنگویی که بتونه مثل اون ملنگو دوست شما باشه اما شاه طوطی بهتر به حرف میاد این رو هیمنطوری روی هوا نمیگم بالای ۲۰ – ۳۰ ساله طوطی و انواع پرنده و حیوانات رو داشتم که دارم این حرف رو میزنم. همه چی بستگی به استعداد همون طوطی مورد نظر شما داره دقیقا مثل ما انسانها که هر کدوم استعداد و اخلاق خودمون رو داریم.

      پاسخ
      1. مرضیه

        خیلی باهاش تمرین کردم اما هیچی یاد نکرفت.

        امروز هم یه ملنگو و خریدم و با افتخار اون طوطی قبلیمو پر دادم رفت(اصلا علاقه ای هم بهم نشون نداد)
        بعد من که ملنگو هرو خریدم ۴ میلیون خریدم،چرا میگین ارزونه؟!
        خیلی خوبه،نه سر و صدا داره،نه گاز میگیره.الان هم روی شونمه.
        این همه ادم دارن میگن که ملنگو بهتر از شاه طوطیه بعد شما میگین نه
        شاه طوطی رو ۴۰۰ نفر دارن و ۸۰۲ نفر ازش متنفرن ولی ملنگو ۳۰۰۰نفر دارنش و ۲۹۸ نفر ازش متنفرن
        بله همه این ها علمیه و صحت کامل داره، من خودم هم دامپزشکم و همه طوطی هارو امتحان کردم که شاه طوطی و رزیلا از همشون بدتر بودن و من کاسکو و ملنگو و کاکادو رو بهترین میدونم چون عقل شعور انسانی دارن .

        پاسخ
    2. محسن

      با سلام به همه اساتید و عشق بازها … اول از همه بگم که من هم طوطی کاسکو داشتم هم عروس هلندی و هم ملنگو و در نهایت الان هم شاه طوطی دارم که واقعا شاه طوطی ها هست. من نمیدونم این اعداد و ارقام رو از کجا درمیارید که طوطی من ۵۰۰ کلمه صحبت میکنه اونم ملنگو و اینکه تو یک هفته کلی چیز یاد گرفته بنظر من اینا همش مزخرف هست و کذبه و واقعیت نداره شما که انسان هستی نمیتونی تو یک هفته پنجاه تا کلمه لاتین با معنیش یاد بگیری حالا بماند که ملنگو با ضریب هوشی خیلی خیلی پایین تر چطور میتونه ۵۰۰ کلمه صحبت کنه پس خواهشا الکی جو گیر نشید و تعصبی تو بحث ها شرکت نکنید. این رو هم در آخر بگم که صد در صد خرید هر نژاد از طوطی سانان بستگی به علاقه و شرایط نگهداری و هزینه ای که انجام میدی داره ولی قطعا از هر لحاظ شاه طوطی نسبت به خیلی از طوطی ها برتری داره مخصوصا ملنگو …. ولی اینکه کسی بخاطر علاقه و تعصب بخواد قضاوت نا حق بکنه و عده ای رو گمراه کنه این یه بحث دیگه است بببخشید زیاد گویی شد در پناه حق

      پاسخ
  16. ماندانا

    سلام
    من یه تازه واردم و میخوام طوطی بگیرم.لطفاً اگر نظری به جز شاه طوطی دارین بگین .چون ازش منتفرم.
    کدومشون بهترن:ملنگو،عروس هلندی و کاکادو

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هر کدوم خودتون دوست دارید. کاکادو گرون قیمته ولی خب به نسبت بقیه که شما نام بردین بهتره اما ملنگو رو میتونید تکی نگهداری کنید اما عروس هلندی بالغ بشه باید جفتش بدین و سخته تکی ازش نگهداری کنید چون پرنده اجتماعی هست و ممکنه دپرس بشه. معمولا علاقه شخصی خودتون و بودجه شما مهمه.

      پاسخ
      1. ماندانا

        خب خیلی ممنون
        همون ملنگو رو میخرم
        میشه درباره اش بگین

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بخش ملنگو رو از داخل سایت مطالعه بفرمایید.

          پاسخ
          1. ماندانا

            کردم اما هیچ کدومشون رو نتوستم باور کنم

            قشنگ دارین میگین که ملنگو خنگه دیگه
            پس این همه ادم چی میگن؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خواهشا پست الکی نذارید. ما کجا گفتیم خنگه گفتیم به نسبت شاه طوطی و کاسکو از نظر حرف زدن در رده پایین تری هست. حالا شما روی ملنگو تعصب دارید مشکل ما نیست شما ببخشید.

              پاسخ
              1. هامون

                توجه کردید اکثر کسایی که ملنگو رو تبلیغ میکنن یه ادبیاته حرفاشون و یه املا؟بچه ادم پونصدتا کلمه رو قبل مدرسه رفتن بلد نیست تو شیش سالگی چطوری ملنگو بلده؟؟؟ شاه طوطی اسمای مختلفی داره مثل اسکندر طوطی سبز من دیدم طوطی تو سایتای خارجی طوطی هندی یا یا پاکستانی هم بهش میگن اینکه میگن ملنگو خوشگلتره عجیبه چون فقط منقار پایینش و گردی سرش با شاه فرق داره تازه شاه طوطی دم بسیار بلند و زیباتری داره شاه طوطی قدرتمند ترومغرور تره وهمینه دیرتر با ادم اخت میشه فرق شاه با ملنگو مثل فرق بین گربه خیابونی و پلنگه این جماعت خریدن و اموزش گربه خیابونی رو بیشتر و راحت دوس دارن

                پاسخ
  17. سارا

    از نظر من هم ملنگو رو بگیر?

    من خودم ملنگو و کاکادو رو دارم.ملنگوم رو میتونم همه جا ببرم اما کاکادوم به مسافرت و تغییر هوا حساسیت داره و گلاب به روتون بالا میاره.ملنگوم با همه اهنگ ها یه جور میرقصه مثلا بهنام بانی رو بالاشو باز میکنه و بالا پایین میره و میگه دیوونه اهنگ رو هم میشناسه?

    ۲۸ تا هم ملنگو حرف میزنه و کاکادوم۱۹ تا . کلا ملنگومو ۱۳ ساله دارمو کاکادومو۳ سال.
    هر دوتاشون خیلی خوبن اما ملنگومو بیشتر دوست دارم.ملنگو از همه نظر عالیه و تا به حال ندیدم که حسودی کنه به کاکادو.ملنگو در کل طوطی عالیه و بعضی وقت ها دیدم که با کاسکو هم مقایسش میکنن.

    پاسخ
  18. مریم

    سلام
    ایا بوخور برای مرطوب نگه داشتن پر ها و پوست طوطی مناسبه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله. به هر نحوی که بتونید هوای محیط رو مرطوب کنید عالیه. اصولا طوطی ها در طبیعت محیط مرطوبی دارن و اگه هوای محیط خیلی خشک باشه اصلا واسشون مناسب نیست و میتونید با دستگاه بخور محیطشون رو مرطوب کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *