خریداری ماهیان سالم

برای خرید ماهیانی سالم و جلوگیری از سرایت بیماری از ماهی خریداری شده به سایر ماهیان باید تدابیری اندیشید و نکاتی را ضمن خرید در نظر گرفت.خریداری ماهی بدون اطلاع یک ریسک محسوب شده و میتواند خاطره ای تلخ را برای شما به وجود اورد یا سایر ماهیان شما توسط ماهی خریداری شده مبتلا به بیماری شده و از بین بروند.بنابراین توجه به برخی نکات حین خرید الزامی میباشد.در این قسمت نکاتی را که میتواند به شما در انتخاب و خرید ماهی سالم و سرحال کمک کند اورده شده است.

خرید ماهی

نکاتی جهت خرید ماهی سالم

خریداری ماهیان اکواریومی بدون اگاهی و اطلاع یک ریسک محسوب شده و ممکن است خرید خوبی نداشته باشید و حتی ماهی مریضی را خریداری کنید که به سایر ماهیان مخزن اسیب برساند و بیماری همه گیر شود بنابراین بهتر است قبل از خرید نکاتی که در زیر امده را مطالعه کنید تا خرید مطمئنی داشته باشید

۱)از خرید ماهیانی که در مخزن هایی با اب رنگی (معمولا زرد ،ابی یا سبز و… ) نگهداری میشوند جدا خوداری فرمایید.شاید به شما گفته شود داروی ضدعفونی و شاید هم تقویتی به اب زدند.شاید داروی اضافه شده به اب برای درمان بیماری خاص مورد استفاده قرار گرفته است و…. به هر حال تصمیم با خود شماست.

۲)در مخزن مورد نظر ماهی بیمار یا مرده وجود نداشته باشد،مسلما نمیتوانید اطمینان داشته باشید که بیماری مسری نباشد و اینکه عامل بیماری به سایر ماهیها سرایت نکرده باشد.گرچه که به مرحله حاد نرسیده و بیماری به صورت اشکار در ماهی دیده نشده است.پس از خرید ماهی از این نوع مخزن ها جدا خوداری کنید

۳)ماهی مورد نظر برای خرید دارای باله کاملا سالم و ایستاده ای باشد،به عبارتی دیگر باله ها حالت سر حال داشته باشند.باله ماهیان دارای خوردگی یا پوسیدگی نباشد یا اینکه باله ها مدام بسته نباشد.در ضمن باله ها دارای شکستگی یا کجی نباشند.گرچه شکستگی باله ها دال بر بیمار بودن ماهی نیست ولی اگر شکل ظاهری ماهی برایتان مهم است به ان توجه کنید.

نکته:بعضی ماهیان ممکن است باله های بلند و رشته ای داشته باشند یا خوردگی باله ها به صورت طبیعی باشد که دال بر بیماری ماهی نیست

۴)بدن ماهی مورد نظر کاملا سالم بدون هیچ گونه زخم یا افتادگی پولک ،سفیدی ،لکه های سرخ و غیره باشد.

۵)ماهی ها دارای حرکات تند و ناگهانی نباشند و با نزدیک شدن به اکواریوم خود را به شیشه ها و اجزای اکواریوم نکوبند.زیرا چنین ماهیانی ممکن است به بیماریهای قارچی مبتلا باشند

۶)ماهی که قصد خرید ان را دارید بدن خود را به سنگ یا اجزای اکواریوم نکشد زیرا ممکن است این ماهی به انگلهای پوستی مبتلا شده باشد

۷)شاید در زمان خرید وقت چک کردن مدفوع ماهی را نداشته باشیم ولی لااقل از خرید ماهی که مدفوع ان به صورت لزج به مقعدش چسبیده است خوداری کنیم

۸) با نزدیک شدن به اکواریوم یا با بالا بردن دست خود به روی اکوریوم ماهی ها به شور و تحرک امده وحتی به سطح اب برای دریافت غذا بیایند (این عمل برای تمامی ماهیان صادق نیست)

نکته:بعضی ماهیان کف زی بوده یا غذای خود را از سطح دریافت نمیکنند شاید هم ماهی مورد نظر شما شب کار یا زنده خوار باشد که باید به این مسئله توجه کرد واین نکته را دال بر بیماری ماهی ندانست.ولی اکثر ماهیان معمول با بالا بردن دست به سطح اب برای دریافت غذا خواهند امد.مخصوصا این کار را برای خرید ماهیانی همچون دیسکس ها انجام میدهند تا ببینند ماهی به قول معروف راه افتاده یا نه

۹)اب شش های ماهی حالتی سرحال داشته  وحالتی باز شده نداشته باشد. درپوش های ابششی سرجای خود بدون چین خوردگی یا پارگی،قرمز شدگی باشد و به صورت منظم بازو بسته شود

۱۰)ماهی ها در مقابل تور زدن و گرفته شدن بیحال و بی تحرک نباشند.

نکات زیاد دیگری را میتوان مد نظر گرفت که ذکر کردن انها شاید از حوصله شما و این سایت به دور باشد ولی با در نظر گرفتن نکات بالا حداقل تا ۹۰ درصد میتوانیم از خرید ماهی بیمار جلوگیری کنیم.

پس از انتخاب و خرید ماهی سعی کنید در کوتاه ترین زمان ممکن ان را به منزل برسانید و برای جلوگیری و سرایت بیماری احتمالی ان را برای مدتی قرنطینه کنید(برای اگاهی از قرنطینه کردن ماهیان به موضوعات سایت مراجعه فرمایید)

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

298 دیدگاه در “خریداری ماهیان سالم

  1. blackmack

    سلام و دروود
    میشه بگید برای کسی که تازه شروع کرده آکواریوم داری رو و ابعاد آکواریومش ۴۰*۵۰*۱۰۰ است برای شروع چه ماهی هایی و چندتا بریزم خوبه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ورودتون رو به جمع دوست داران ماهی تبریک میگم.
      ماهی سلیقه ای هست و هرچی که دلتون خواست بخرید البته با مطالعه و رعایت سایز بندی ماهی ها رو انتخاب کنید چون ماهی زیاده ما نمیتونیم بگیم خدمتتون چی بخرید اما قبل از خرید بخش چرخه آب و مطالب این سایت رو مطالعه بفرمایید و اصلا عجله نکنید که تلفات سنگین میدین ضمنا از این ماهی که عکسش رو گذاشتین یعنی آنجل و همچنین دیسکس – رامیزی – سفره ماهی و کلا ماهی های حساس و گرون قیمت فعلا خریداری نکنید.

      پاسخ
  2. آرش

    سلام چه سایت خوبی دارین,خسته نباشین
    من بعد از اینکه نتونستم به بهداشت آکواریومم برسم,همه ماهی هام رو از دست دادم.تا اینکه امروز چشمم به ماهی قرمز افتاد
    میشه تو آکواریوم نگهش داشت؟مطلبی در این مورد تو سایت هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      بله که میشه و کلی هم توی آکواریوم لذت میبره فقط نیازی به بخاری نداره.
      آره در تالار گفتگو درباره این ماهی ها مطلب هست یه سرچی بزنید براتون میاره.

      پاسخ
  3. vahid

    سلام

    با توجه به بررسی که در مورد خلق و خوی ماهی ها در آرشیو سایت انجام دادم به این نتیجه رسیدم که ترکیب مدل ماهی های تانکم به شکل زیر باشه (از هر کدوم ۲ تا ) :
    سورم- طوطی ماهی – گلدفیش – آنجل /// نظر دوستان چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    سایز آکواریوم : طول:۷۵ – عرض:۳۳ – ارتفاع :۴۰
    ( اگه سایز آک کوچیکه بزرگش می کنم )

    البته شاید آنجل یا گلدفیش رو حذف کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خسته نباشید دوست عزیز چه بررسی دقیقی هم انجام دادین. ( شوخی کردم ناراحت نشید).
      گلدفیش که سرد آبیه و اصلا با آنجل که گرم آبی هست سازگار نمیشه.
      سوروم و پروت هم عاشق خوردن گلدفیش و آنجل هستن و حداقل باله ها و دم اونها رو میخورن.
      ۲ تا پروت هم اگر هر دو تا نر باشن درگیری پیش میارن.
      بنظرم در این ترکیب تجدید نظر کنید ضمنا در تالار گفتگو انواع ترکیب های مختلف و سازگاری ماهی ها در تاپیک های مربوطه بحث شده لطفا مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  4. رضا

    با سلام خدمت دوستان گلم
    ممنون از مطالب بسیار زیباتون
    من تازه آکواریم خریدم البته هنوز ماهی نداختم توش،سوال اولم اینه که چه ماهی گوشت خواری بخرم بهتره حدودا ۶۰ لیتریه،میخوام تقریبا ۴ تا ۵ تا ماهی بخرم اما میخوام ماهی گوشت خوارام بچه هم بیارن
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز چرا سوال تکراری پرسیدین خب صبر کنید تا جواب بدیم بنده ب هسوال قبلی شما جواب دادم ولی جاش مناسب نبود و الان حذفش میکنم و همون جواب رو براتون کپی میکنم اینجا.
      بتدا بخش چرخه آب رو مطالعه بفرمایید.
      ۶۰ لیتر برای گوشتخوارهای بزرگ کمه و فقط میشه یه چند تایی و یا ۲ یا سه جفت سیچلاید مالاوی نگهداری کنید البته بای ددکور و مخفیگاه زیادی داشته باشید تا دعواشون نشه.
      لطف کنید هر سوالی رو در جای خودش مطرح بفرمایید در تالار گفتگو تاپیک سازگاری ماهی ها داریم مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  5. vahid.q

    س،من بودم داخل شصت لیتر آب بیشتر از یک جفت گوشتخوار نگه نمیداشتم،،چون هم فضا کم هست و هم آب رو کثیف میکنن و هم اینکه اصلا فک نکنم بشه بیشتر از یک جفت اونم گوشت خوار داخل شصت لیتر آب تکثیر کرد چون گوشت خوارها مخصوصا در زمان جفت گیری بسیار خشن و قلمرو طلب میشن،
    پیشنهاد من یک جفت گوره خری هست،
    منتظر نظر دوستان با تجربه تر هم باشید.

    پاسخ
  6. ali

    سلام.من ماهی زیاد داشتم اما پرورش و تکثیرشو بر سایر کاراهاش ترجیح میدم.فعلا ماهی دم شمشیری و گورامی دارم میخواستم اول بدون دقیقا چند رو بچه تو دلشون میمونه.دوما میشه کاری کرد که زود تر بچه بریزن.از اون موقع که اوردمشون گورامی تا حالا حامله نشده میخواستم دلیلشو بدونم.وقتی همکه به اکواریوم نزدیک میشم خیلی میترسن باید چیکارشون کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مایکرو ویو که نخریدین دوست عزیز درجش رو زیادتر کنید زودتر عمل بیاد ( شوخی کردم ناراحت نشید ببخشید)
      خب جدا از شوخی باید خدمت گلت عرض کنم که باید صبر کنید و ماهی ها رو دست کاری نکنید اصلا وقتیکه ماهی رو جابجا میکنید تکثیرش به تاخیر میوفته بعد باید همه چی تنظیم و ایده آل باشه تا ماهی تولید مثل کنه.
      مثلا دمای آب یکی دو روز تاثیر داره ولی در این حد نیست که شما تکثیر ماهی رو جلو بندازید.
      دما – کیفیت آب و کیفیت تغذیه – سن ماهی – سایز محل نگهداری و …. تاثیر زیاده داره و نمیشه دقیق گفت که چقدر زمان میبره.

      پاسخ
  7. محسن

    سلام خدمت همه..
    اگه لطف کنید یه ترکیب بهم بگید ممنون میشم .
    پولش مهم نیست برام . زیبایی و تحرک و رنگارنگ بودن برام مهمه!
    میدونم سلیقه ای هستش . ولی من ناشی هستم و میخام از تجربه شما دوستان بهرمند بشم.
    میخام حس طبیعت و زیبایی رو بیارم تو خونه.
    دوستام آکواریوم آب شور رو بهم پیشنهاد دادن.ولی فعلا تجربه ندارم و حوصله دنگ و فنگ آب شور رو ندارم.البته دوستام میگن آبشور سخته .
    تصمیم گرفتم آب شیرین ردیف و شیک راه اندازی کنم
    ممنون از همتون

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      خب شما که میگید تازه کار هستید بهتره گوشتخوعر نگه داری کنید که سگ جون تر هستن و نگه داریشون راحتره اگه ترکیب سازگار باشن ولی رنگارنگی زیادی ندارن گیاه خوعر ها رنگارنگ ترن ولی تلفاتشون بیشتره حساس ترن و … برای شما همون گوشتخوعر بهتره واسه ترکیب هم تو تالار گفتگو تاپیک ترکیب ماهیان سازگار داره ببینید و اسم عکس ماهیارم ببینید خوشتون اومد در خدمتیم.

      پاسخ
      1. .sina

        راستی میتونید از گلدفیش ها و کوی نگه داری کنید هم مقاومن هم پر جنب جوش و هم رنگارنگ و نژاد های قشنگ و خوبی دارن.

        پاسخ
        1. محسن

          مرسی آقا سینا
          .
          حقیقتش تازه کار .تازه کار هم نیستم .
          یه کوچولو تجربه دارم نگهداری از گلد فیش دارم ..زیاد با گلد فیش حال نمیکنم ….
          این ترکیب بنظرتون چطوره؟!
          پیشنهاد یکی از دوستانه
          ماکرو زرد و آبی. دوبویسی. فرانتوزا. سوماترا . دلفینی . جوعل فیش. لوچ دلقک . .
          آکواریمم میخواهم بزرگ بگیرم … بازم ممنون از راهنماییت

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            ترکیب پسنده. فقط سوماترا و لوچ و حتی جوئل رو حذف کن. به جای اونها مثلا کالیکو سیچلاید، الکتریک بلو و سیچلایدهای افریقایی دیگه بگیر. اینطوری ترکیب مچ میشه ولی یکدفعه لوچ یا سوماترا یا اسکات یا چنین ماهیایی اضافه کنی ببخشید بیسلیقگی هست اولا و هم سازگاری ندارن. این سیچلایدهای افریقایی هم حتما با هم درگیر میشن. باید تانکو پر از صخره و دکور کنی که معلوم نباشه اب تو اکواریومه یا سنگ و صخره!
            یه مورد دیگه هم اگه بتونی تخصصی تر کنی تانکو جالب تر میشه مثلا فقط افریقایی های مالاوی رو نگهداری کنید یا افریقایی های تانگانیا. مثلا ترکیب شما هم سیچلایدهای دریاچه تانگانیا هستند(فرانتوزا و دوبویسی) هم مالاوی ها (ماکرو و دلفینی و …)

            پاسخ
            1. محسن

              موید باشی آقا شهریار .
              رفتم ماهی بگیرم طبق دستور شما.
              دوبوسی و فرانتوزا . بود ولی متاسفانه دلفینی دلخواهم رو پیدا نکردم . یعنی دلفینی بود ولی اون چیزی که توی سایت شما دیدم نبود . طرف میگه دلفینیه ولی قیافش به الکتریک یلو میخوره. یعنی هد نداره .. آیا بخرم هد میزنه !
              یا کلا از خیر دلفینی تو این ترکیب بگذرم.

              پاسخ
              1. شهریار (onlypet.ir)

                سلام
                سیچلاید دلفینی کوچیک اصلا این شکلی نیست که هد داشته باشه و مثل تصاویر گوگلی و سایت ما باشه. اینها باید بزرگ بشن تا هد بزنن. بذار یه عکس از دلفینی کوچیک پیدا کنم بزارم تا ببینی چطوری هستند. ضمنا ماده ها هد نمیزنن و فقط نر هد میزنه. نر کوچیکم مثل ماده هست. تازه دلفینی های دورگه هم داریم که اصلا هد نمیزنن.
                تو مطلب دلفینی برو فکر کنم عکس باشه. نبود همونجا بحثو ادامه بدیم

                پاسخ
  8. ناشناس

    سلام بهترین ترکیب برای یه آکواریوم ۲۰۰لیتری چی میتونه باشه؟
    میخام ماهیهای سالم و زیبا و بگیرم !!!!
    البته قیمتش هم نمیخام زیاد گرون یا زیاد ارزون باشه!!!!!!!

    پاسخ
    1. میرزارضاکرمانی

      سلام ببین دوست من ..ترکیب ماهی ها یه چیز شخصیه ..
      ولی خوب چون پسر خوبی هستی یکی دوتا ترکیب خوب بهت میگم..
      اول :اسکار .پروت . سوروم. نایف . کت آفریقایی.
      دوم .. کالیکو . ماکرو زرد و آبی . دماسونی . گوره خری .
      سوم : فرانتوسا. دوبویسی. دماسونی. دلفینی. موری . پانک..

      چهارم . دیسکاس. سوروم. پوزه خرگوشی. رامیزی.

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        در ترکیب اول سوروم اضافی هست و به زودی کشته میشه.
        در ترکیب چهارم هم یا جای سوروم و رامیزی هست و یا جای دیسکس و پوزه خرگوشی و اصلا با هم جور در نمیان و البته سوروم درشت هم با رامیزی جور نمیشه. ؟؟!!!

        پاسخ
  9. علی

    سلام یه سوال پرسیدم جواب ندادین
    من یه ترکیب از سیچلایدهای آفریقایی تو آکواریومم دارم.شمل فرانتوزا ، ماکرو ، اوزاتوس ، دیماسونی و دبوسی .تنها مشکلی که دارم اینه که شبها ماهیام اصلا” نمی خوابن.در حالیکه من ماهیای قبلیم(پرت ، سوروم ، زندانی ، تایگر مونو ) معمولا شبها که چراغو خاموش می کردم می خوابیدن اما اینا شبها بیدارن.دلیلش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    1. مهرداد

      سلام ببخشید من جواب سوال شما رو نمیدونم اما واسه خودم سوال به وجود اومد که شما از کجا میفهمی ماهیات خوابن یا بیدار ممنون میشم بگید

      پاسخ
      1. .sina

        سلام
        میخوابن خودشون شما ناراحت نباش اگه چراغو خاموش کنید خودشون میخوابن اگه چراغ خواب دارید که روشنه یا خاموش کنید یا روی تانک یه پارچه بندازید که قشنگ تاریک بشه
        بعد ماهی خواب معمولا کف تانک هست و حرکت نمیکنه و فقط تنفس داره شاید حتی روی کف بخوابن ینی کج بشن معلومه نگاه کنید میفهمید

        پاسخ
  10. K.M

    سلام ببخشید میخاستم بدونم که همه ی ماهی های گوشتخوار با هم سازگار ند یا فقط. بعضی هاشون با هم سازگارند؟ راستی آکواریوم من ۷۰ لیتر آب میگیره به نظر شما چه ماهی بخرم تا با هم سازگار باشند از میان ماهی های گوشتخوار؟ لطفا اسم ماهی رو بگید……………… متشکرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر همه با هم سازگار نیستند.
      سوالتون خیلی خیلی کلی هست و باید چند تا تاپیک رو از تالار گفتگو درباره سازگاری ماهی ها مطالعه بفرمایید تا به جواب برسید.

      پاسخ
  11. مسعود

    با سلام خدمت همه دوستان .
    من میخوام یه تانک ۱.۵ متری راه بندازم درمورد خرید ماهی یک لیست تهیه کردم میخواستم نظر شما دوستان رو بدونم اگر امکان داره راهنمایی کنید.
    ۱ – دیسکس ۲- تترا ( کاردینال ، جواهر ، قلب خونی ، قرمز ) ۳- گورامی دارف ۴- بارب ( ردلاین ، رزی بارب ، بارب نواری ) ۵- رنگین کمان ( نئون کوتوله ، بوسمانی ، تبرا ) ۶- رازبورای دلقک ۷- آنجل ۸- شارک ( جلبک خوار سیامی ، شارک دم قرمز ) ۹- لوچ دلقک ۱۰- کوریدوراس ۱۱- مولی ۱۲ – پلاتی ۱۳- دم شمشیری ۱۴ – انواع زبرا
    ضمنا چه نوع گیاهی برای آکواریوم تهیه کنم ؟ ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      لطفا شرایط تانکتون رو هم ذکر کنید. سیستم فیلتراسیون؟. واسه گیاه بستر یا تجهیزاتی دارین یا نه؟
      به طور کلی اگه خواستین دیسکس نگهداری کنید کیفیت اب خیلی مهمه. اب باید سبک باشه (اب رد شده از فیلتر ro بهترین گزینه هست) + اینکه امونیاک، نیتریت، نیترات و … باید کنترل بشن. یه فیلتر کارامد و خوب با مدیای کافی نیاز دارین تا بالانس شیمیایی پایدار داشته باشین و ….. در غیر اینصورت از خرید دیسکس پشیمون میشین. دیسکس رو هم باید گروهی بگیرین(بیش از شش تا بگیرین). دیسکس هم خیلی توصیه میشه تک گونه نگهداری بشه ولی خب میتونید با تترا، رنگین کمان، کوریدوراس، رازبورا نگهداری کنید. لوچ و شارک و بارب و گورامی و زنده زاها هم نیازی نیست اضافه کنید و این ماهیا به شکل مستقیم و غیرمستقیم میتونن باعث مشکل بشن واسه دیسکس. با این حال باز ماهیایی هستند که میتونید کنار دیسکس نگهداری کنید
      برای گیاه هم باید دید تجهیزاتی دارین یا نه. رایج ترین و بهترین گزینه برای نگهداری کنار دیسکس گیاه کریپتون هست که هم رایجه و هم کم توقع. اگه تجهیزات خاصی دارین واسه راه اندازی اکواریوم گیاهی مکاتبه کنید یا بهتره اول به مطالب زیر مراجعه کنید
      راه اندازی اکواریوم گیاهی
      انواع گیاهان رایج اکواریومی

      پاسخ
  12. قاهر

    سلام دوستان خوبم ..
    نظرتون در مورد این ترکیب چیه؟!
    آنجل . دیسکاس. پرکسیموس. رامیزی . پوزه خرگوشی . لجن خوار….
    ترکیب دوم : رد لاین . شارک . لوچ دلقک . لجن خوار..

    ترکیب سون : ماکرو زرد. دیماسونی. فرانتوزا. دلفینی دوبوسی .لجن خوار.
    کدوم رو برای یه عشق آکواریومی میپسندید .
    البته میدونم انتخاب ترکیب ماهی کاملا یه موضوع شخصیه.. ولی خوب خواستم نظر شما رو هم بدونم .
    چون من یه آدمی هستم که هر ماهی رو ببینم خوشم میام ..
    ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ترکیب اول پروکسیموس زیادیه و دیسکس رو میزنه یا واسش مزاحمت ایجاد میکنه
      ترکیب دوم خوبه و مشکلی نیست. البته شارک رو مشخص نکردین چه شارکی. به نظرم شارک سیامی گزینه ایده الیه. کلی ماهی دیگه هم میشه به این ترکیب اضافه کرد
      ترکیب سوم لجن خوارش زیاده و لجن خوار تو تانک سیکلید افریقایی من نتونستم نگهداری کنم باز شاید بشه ولی من هر سایز لجن خواری داشتم رو کشتن یا چشمشو در اوردن یا … و به نظرم نمیشه لجن خوار با سیکلیدهای خشن افریقایی نگهداری کرد(باز نظر فقط شخصی بود) ضمنا تو این ترکیب حتما باید دکور فراوان صخره ای داشته باشید + فضای حسابی
      این ترکیب ها همگی پسندن. بستگی داره کسی که میخواد نگهداری کنه چه شرایطی داشته باشه و سایز اکواریوم و بودجه و موارد ریز و درشت دیگه چجوری باشه و چقدر تجربه داره و …. بعد میبینید که هر کدوم از این ترکیب ها در جای خودش چقدر خوب و پسندن
      موفق باشید

      پاسخ
  13. ناشناس

    سلام من به یک مشکل برخوردم نمیدونستم کجا بپرسم اینجا مطرح کردم . جمعه ۱۰ تا نئون و سیامی گرفتم دیروز که رفتم منزل دیدم ۷ تا نئون و یکی از سیامی هارو تاپ فیلتر کشیده داخل چه راهکاری ارائه میدی؟ از دیشب فیلتر خاموش کردم ممنون

    پاسخ
    1. yashar esfahani

      با سلام
      دوست خوبم کار خوبی نکردی تاپ فیلتر رو خاموش کردی . با این کار سیکل و چرخه آکواریومتون رو بهم زدید !!! ابتدا به فکر چرخه و سیکل آب باشید !!! تاپ فیلتر معمولا” در اون قسمت مکش آب محافظ داره اما اگه نداره حتما” براش یکی درست کنید !!! شما بازهم منتظر نظرات دوستان باتجربه تر و اساتید سایت باشید .
      موفق باشی

      پاسخ
  14. امیر نقشبندی

    سلام خسته نباشید من یه اکواریوم ۱۰۰*۵۵*۳۰ دارم ۶تا ماکرو ۲تا جول فیش ۲تا سیلور دالر ۲تا سیچلاید گورخری و۲تا لجن خوار توش هست خیلی دوست دارم شلوغ باشه ایا میتونم ۲تا اژدر پولی ۲تا پنگوسی و ۲تا پروت بگیرم. راستی انجل با اینا میسازه؟
    شرمنده سوالها زیاد بود اگه میشه راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست خوبم چه خبره! تو این تانک با این حجم این همه ماهی جا دادید بازم میخواین ماهی اضافه کنید؟ من یه موردو میگم کم کنید که جایی بین ترکیبتون نداره تا در مورد بقیه ماهیا بحث کنیم. ببینید دالر بین این همه ماهی وحشی جایی نداره. به نظرم اول از همه دالر رو خارج کنید و مثلا با ماهیی مثل پروت که فرمودید عوضش کنید چون بیچاره یه ماهی صلح جویی هست و بین این همه وحشی جایی نداره با این حال اگه کاری به کارش ندارن و دوستش دارید بذارید بمونه اما دالر کلا ترکیب مناسب و جالبی با سیکلیدهایی که فرمودید نیست.
      در مورد پولی و پنگوسی و انجل هم باید بگم که نگهداری پولی با سیکلیدها فقط دردسره و اگه بگیریم که سیکلیدها پولی رو نمیزنن و چشمشو در نمیارن اصلا به این بیچاره غذا نمیرسه و تا بیاد غذا بخوره بقیه همه غذاها رو خوردن و نگهداریش کنار سیکلیدها فقط دردسره. به هر حال خواستید پولی هم بگیرید سایز متوسطشو بگیرید و یه مدت هم با شیشه جداش کنید و تغذیش کنید تا به غذا و اکواریوم عادت کنه و بعد شیشه رو بردارید
      انجل که اصلا نمیسازه و سه سوته تیکه پارش میکنن. پنگوسی هم کتک میخوره و مناسب نیست. به نظر بنده تانکتون تکمیله و نهایتا خواستید پروت اضافه کنید و دیگه پرونده اضافه کردن ماهی به تانکتون رو ببندید
      موفق باشید

      پاسخ
      1. امیر نقشبندی

        سلام
        اول از همه چیز بابت راهنمایتون خیلی خیلی متشکرم
        نزدیک ۳ ماهه اون ترکیب ماهی را دارم دالر ها هم مشکلی ندارن میسازن با اونا.
        درمورد پولی خیلی دوست دارم مارماهی تو تانک باشه راستی پنگوسی معمولی کتک خوره؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          بسیار عالی.
          بله پنگوسی کت خوره، مخصوصا از ماکرو و جوئل و گورخری کتک میخوره. کلا نگهداری پنگوسی کنار سیکلیدهای خشن مجاز نیست چون پنگوسی یه ماهی پرتحرکیه که تو طول و عرض و میانه اب شنا میکنه و هیچ سیکلیدی چشم دیدن این حرکت و رفتار پنگوسی رو نداره و حتما بهش ضربه میزنن و همیشه باله های پنگوسی تیکه پاره هست بنابراین کلا پنگوسی رو بیخیال. پنگوسی معمولی که کلا به درد نگهداری کنار ماهیای صلح جو میخوره. پنگوسی باله بلند هم به درد نگهداری کنار گربه ماهیا میخوره
          موفق باشید

          پاسخ
          1. امیر نقشبندی

            مرسی از راهنمایتون خیلی عالی بود

            پاسخ
  15. امیر

    سلام
    از این ماهی ها خوشم اومده:سورم،گرین ترور،اسکار
    میتونم از هرکدام یک جفت در آکواریومه دویست لیتری نگهدارم؟
    البته همشون کوچک هستن اما یک سوالی واسم به وجود اومده شما گفتید گرین ترور ها اجتماعی نیستند ولی این ماهیا هنوز کوچکن و اگه بزرگ بشن بازهم در گیری به وجود میاد؟در این مدت به هم عادت نمیکنن؟اگه گرین ترور ها نر از آب در بیان چی؟ چون اصلا نمیخوام در گیری داشته باشم..
    میتونم به گرین ترور دل بدم؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حجم آکواریوم شما خوبه ولی ترکیب ماهی هایی که انتخاب کردین جالب نمیشه.
      گرین و اسکار با هم ترکیب موندگاری نمیشه ضمنا سوروم هم در این ترکیب کتک میخوره و کشته میشه.
      نه اگر هر دو نر بشن چه با هم بزرگ شده باشن و چه نشده باشن درگیری خواهند داشت.
      اگر دنبال درگیری نیستین کلا بی خیال این ترکیب بشید.

      پاسخ
  16. POOYA Amanita

    سلام می خواستم نظر شمارا درباره این ترکیب بدونم.
    سورم۲-پروت۱-لجن خوار۱ ۱۲۰ لیتر

    پاسخ
  17. POOYA Amanita

    اکواریوم رو بزرگ تر کردم و نظرم عوض شد
    لجن خوار۱-پرت۲-شارک کرم۳-گرین ترور۲
    ۱۹۰ لیتر

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *