طول عمر طوطی ها

طوطی ها چند سال عمر میکنند؟؟؟

در جواب سوال بالا  میتوان گفت که عمر دقیقی برای طوطی ها وجود ندارد یعنی جمع بستن همه طوطی ها با هم و تعین عمر انها امکان پذیر نیست و شاید این سوال را به این گونه بیان کنیم که “سن این گونه از راسته طوطی سانان چقدر است ” بهتر میباشد. حال با بیان این سوال جواب سوال بالا هم داده شد یعنی طبق تحقیقاتی که به عمل امده میتوان برای هر گونه از طوطی ها عمر تقریبی را در نظر گرفت یعنی ممکن است یک گونه ده سال عمر کند و گونه ای دیگر به صد سال هم برسد با وجود این باز عمر تقریبی انها به دست امده و نمیتوان به طور قاطع گفت که این گونه مثلا ۵۰ سال عمر میکند چون ممکن است در گونه مورد نظر یکی ۴۵ سال و دیگر ۶۰ سال عمر کند که طی تحقیقاتی که به عمل اماده میانگین عمر گونه های مختلف به طور تقریب بدست امده است

به ادامه متن توجه کنید

طوطی ها چند سال عمر میکند؟ قبل از خرید یک طوطی بزرگ باید به این نکته توجه شود که حیوان برای یک عمر در کنار شماست معمولا اگر پرندگان دچار سانحه ای نشوند ،مسن تر از حد متغارف نیز میگردند. به طور قطع طوطی ها از بالاترین سن درمیان پرندگان برخوردارند در انان طول عمر با اندازه شان در ارتباط میباشد. بزرگترین انها طول عمر بیشتری دارد. قابل توجه است که در این رابطه ((بزرگی)) پرنده لزوماً با طول ان سنجیده نمیشود. به عنوان مثال اراها به خاطر طول دم خود بزرگ جلوه کرده، اما جثه کاکادوهای بزرگ درشت تر و بلند تر است.

اما برگردیم به سوال اصلی که طوطی ها چند سال عمر میکنند؟ به کرات میخوانیم که برخی طوطیها صد ساله و یا پیر تر شده اند اما با برسی دقیق تری متوجه میشویم که اغلب این گزارشات مبنای صحیحی نداشته و همانند سن برخی انسانها در مناطقی دور افتاده قابل کنترل نمیباشد اما با توجه به همین اسناد موجود درمورد کاکادوهای بزرگ و طوطیهای خاکستری میتوان طول عمر انان را بالای ۹۰ سال تعین کرد.

رکورد طول عمر طوطی ها را ظاهرا یک کاکادوی کاکل زرد بزرگ دارا میباشد که ۹۶ ساله شده است. این طوطی متعلق به یک خانواده هنرمند دانمارکی بوده و از از پدر به پسر به ارث  رسیده و با اعضای مختلف این خانواده در نمایشهای مختلف ظاهر شده است.اسناد مشابه معتبری نیز در مورد طوطی های خاکستری وجود دارد. اما  قدمت سنی نظیر کاکادوی یاد شده کمتر یافت میشود.

با توجه به رابطه سن با درشتی پرنده میتوان گفت که مرغ عشق ها به ندرت مسن تر از حدود ۱۰ سال میگردند،اگر چه که مدارک موثقی نیز در دست است که حاکی ازان میباشد که برخی از انان تا ۱۵و ۱۶ سال عمر کردند.

در میان طوطی های گنجشکی انواع مسن تر از ۱۵ سال به ندرت یافت میشود. جدایی ناپذیرها میتوانند ۲۰ سال عمر کنند.

برخی از سر سرخهای کوچک طوی عمری بیش از ۲۰ سال داشتند.

تاج بر سرها نیز طول عمر نسبتا طویلی داشته و به بالای ۲۰ سال میرسند.

بدین طریق طول عمری برابر ۳۰ تا ۳۵ سال برای طوطی اسکندر و چینی تعیین گردیده است.

تعداد زیادی امازون، طوطی خاکستری و کاکادوی متعلق به باغ وحش ها مدت زمانی بیش از ۵۰ سال از نگهداریشان میگذرد. برعکس انواع ارا های بزرگ به (استٌننای هیاسینت ارا) به ندرت به ۳۰ سالگی میرسند

منبع: هلمونت پینتر ترجمه دکتر علی فرشچی ، نقل از onlypet.ir

با تشکر از بهمن جان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

63 دیدگاه در “طول عمر طوطی ها

  1. n.a

    الان میدونم جوجه وطوطی۲ساله بهم نمیخوره ولی اونموقع فروشنده همینو گفت منم خیلی اطلاعی درمورده طوطی نداشتم اونم گفت منم باورم شد الان دیگه دقیقا۹روز میشه که خریدمش

    پاسخ
  2. n.a

    الان تازگی همش پف میکنه منم چون میبینم از میترسه اصلا سمتش نمیرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید محلش سرد هست وسوز سرما بهش میخوره و یا هنوز به محیط جدید عادت نکرده و استرس داره. ببین تغذیه و فضله پرنده اگر طبیعی هست موردی نداره.

      پاسخ
      1. n.a

        سلام
        بله دون و ابش رو میخوره فضلشم معمولیه همیشه تو اتاق خودم هستش اونجا یکم دماش کمتره نسبت به بقیه خونه ولی بنظر خودم انقدی نیست که احساس سرما کنه مگر اینکه پرنده خودش بیشتر حس سرما کنه صبحا وعصر تاشبم میبرمش پذیرای جلو پنجره که افتاب بهش بخوره شبم برش میگردونم تو اتاق خودم بخوابه
        ولی بنظر شما عوضش کنم بهتره یا نگهش دارم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب بنده نمیتونم بگم این رو نگهدارید یا نه دیگه نظر خودتون هست.
          خب جلوی پنجره هم محل جالبی برای طوطی نیست چون ممکنه سوز و سرما بهش بخوره مگر اینکه پنجره دو جداره باشه و کیپ بسته بشه و بازش نکنید.

          پاسخ
  3. n.a

    با سلام
    میخواستم بپرسم اگه بخوام جوجه ملنگو یا شاه طوطی بخرم تو چه ماهی از سال باید بخرم؟بعضیا میگن بهمن به بعدبعضیام میگن اردیبهشت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا مهم نیست در چه فصلی خرید کنید فقط پرنده سالم و سرحال بخرید و درست نگهداریش کنید هیچ ربطی به فصل خرید شما نداره.

      پاسخ
  4. امیر

    سلام ببخشید من یک ملنگو خریدم اهلی نیست ۱ یا ۲ سال شه نه حرفی نه جیغی فقط میخواهد فرار کنه مشکلی دارد یا نه من میترسم چون جیغ و داد نمیکشد

    پاسخ
  5. طنین

    سلام من یک طوطی ملنگو نر دارم که ۱ سال و ۳ ماهشه اسمش هلو هستش کاملا رام هست ولی وقتی نزدیک قفسش میشی گاز میگیره دست میبری تو قفسش میخواد نوک بزنه وقتی در قفسشو باز می زارم بیرون نمیاد باید حتما بایک چوب بزنم به قفسش که بیرون بیاد وقتی بیرون میاد فرار میکنه دست به بالش میزنم جیغ میکشه میخواستم ببینم مشکلی داره این کار هارو انجام میده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاملا طبیعیه نباید دست داخل قفس طوطی ببرید چون قلمرو اون هست وقتیکه در قفس رو باز کردین طوطی رو دست کاری نکنید و اینقدر صبر کنید تا خودش بیاد بیرون نه اینکه زورکی مجبورش کنید بیاد بیرون برای طوطی هیچ زمان نباید از زور و اجبار استفاده کنید.

      پاسخ
  6. محمد

    سلام
    یه ۸ روزی میشه یه ملنگو خریداری کردم و دارم بهش آموزش میدم . اوایل نمیشد بهش دست زد یا طرفش رفت اما با کار کردن باهاش و آزاد کردن تو خونه و میوه های مختلف تونستم تو ۴ روز رامش کنم الان رو دستم میاد گاز نمیگیره و باهاش بازی میکنم نوازشش میکنم کلا باهام جور شده شدید . میخوام بدونم سنش چقدره طرف که ازش گرفتم بم گفت جوجس . میخوام رو کلامش کار کنم ولی اصلا تو روز هیچ صدایی ازش در نمیاد تا حالا فقط ۲ بار یه صدایی ا خودش دراورد همین
    http://uupload.ir/files/2zgg_p_20181013_012025.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۸ روز خیلی کمه و حتی برای اموزش اون عجله کردین بهتر بود یکی دو هفته صبر میکردین تا به شما و محیط جدید عادت کنه و بعد اموزش رو شروع می کردین برای طوطی نبای داز عجله و زور و اجبار و گرسنگی دادن استفاده کنید بلکه فقط باید با صبر و حوصله رفتار کنید.
      بنده فکر میکنم ۸ – ۹ ماه یا شایدهم یک سال سن داره.

      پاسخ
      1. محمد

        اخه اینا تا سنشون پایینه قدرت یادگیری دارن. رو این حساب . اما اصلا بهش فشار نمیارم. تغذیش هم کامله . روزانه آزاد میزارمش تو خونه برا خودش میچرخه . ولی کلا با کم حرفیش مشکل دارم اصلا صدایی ازش در نمیاد . اصلا صدایی نداره نمیدونم چرا!

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          برخی ها خجالتی تر هستن و سرو صدای کمتری دارن. نمیشه گفت همه طوطی ها یه جور رفتار میکنن. یکی پرسرو صدا و پرو هست و یکی کم صدا و خجالتی.

          پاسخ
          1. محمد

            اره ولی نه تا ای حد بی صدا . امروز حمومش کردم کلا لام تا کام حرف نزد یه بار یه کوچولو غر زد . کلا ساکت بود منتظر فرصت که از زیر آب در ره . کلا بی تحرکی رو دوست داره نمیدونم چرا!
            بنظرتون باهاش برای یادگیری کلمه کار کنم ؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              چرا حمامش کردین واقعا زود بود ؟؟!! باید صبر و حوصله داشته باشدی تا طوطی به محیط جدید و شما عادت کنه الان بیشتر باعث ترس پرنده شدین.
              به نظر بنده نباید عجله کنید چون هرچی از زور و اجبار و عجله استفاده کنید نتیجه عکس میگیرید.
              بخش های مختلف آموزش و دستی کردن طوطی رو مطالعه بفرمایید و خواهشا هر سوالی رو جای خودش بپرسید.

              پاسخ
  7. مهتا

    با سلام میشه لطفا درمورد طوطی عروس هلندی هم اشاره کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا پست تکراری ارسال نکنید.
      عمر موجود زنده رو نمیشه گفت چقدر هست ولی خب دیدم تا ۲۰ – ۳۰ سال هم عمر کرده باشن. ولی خب جوجه چند روزه هم بودن که تلفات دادن. پس نمیتونید روی این عدد عمر حساب باز کنید و به نظر بنده به کل الکی هست.

      پاسخ
  8. آدرینا

    سلام
    من یک طوطی کاکادو نخلی دارم و یک ماکائو سنبلی
    میخواستم بپرسم میتونم جفتشان کنم؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. فکر نمیکنم این اتفاق بیفته. البته ممکنه باهم جور بشن و از اجبار باهم ارتباط برقرار کنن ولی جفتگیری و تولید مثل بعیده.

      پاسخ
  9. مونا

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید با آزمایش خون در دامپزشکی های پیشرفته می توان پی به سن (حدودی) طوطی ملنگو برد؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      بعید می دونم.شنیدم که از روی پر و یا استخونش میشه.ولی در مورد خون بار اوله.
      البته با توجه به پاهای حیوون تقریبی و تجربی میشه یه حدسایی زد.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *