نوازش کردن طوطی ها

نوازش طوطی ها یا خاراندن سر انها در طبیعت یک امر طبیعیست و طوطی ها برای عشق بازی یا مرتب سازی پرهای سر، جفت خود را برای این کار فرا میخوانند. در اسارت اگر طوطی ها به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دستی نگهداری شوند این کار به عهده نگهدارنده است و طوطی، نگهدارنده را برای نوازش خود فرا میخواند. باید توجه داشت طوطی را نمیتوان همانند سگ یا سایر موجودات نوازش کرد و نوازش طوطی ها اصول و راه و رسمی دارد که در ادامه متن به ان خواهیم پرداخت

به ادامه متن توجه کنید

در طبیعت نوازش شدن طوطی یا خاراندن سر توسط جفت انجام میگیرد در حالی که در اسارت در صورتی که جفتی برای طوطی تهیه نکرده باشید و به صورت انفرادی و اهلی طوطی خود را نگهداری کنید این وظیفه به عهده شماست و طوطی اهلی شده شما را به عنوان جفت برای نوازش کردن سر یا خاراندن فرا میخواند. شاید اصطلاح خاراندن سر برای طوطی درست نباشد زیرا طوطی ها بیشتر علاقه دارند عشق بازی کنند و نوازش شوند یا پرهایشان توسط جفت مرتب و تمیز شود و اینکه بگوییم دوست دارند سرشان خاریده شود درست نیست زیرا انها میتوانند با یک پاشان پوست و پرهای سر و گوش و ….. را بخارانند.

روش صحیح نوازش طوطی: بعضی ها فکر میکنند هر وقت بخواهند میتوانند طوطی خود را نوازش کنند، شاید بعضی دیگر طوطی را مانند سگ تلقی کرده و میخواهند کل پرها و بدن پرنده را با دست نوازش کنند ولی باید گفت نوازش طوطی اصول و راه و رسمی دارد و نمیتوان مانند نوازش کردن سگ یا سایر موجودات با ان برخورد کرد.

اصولا طوطی اهلی شده اجازه جولاندن و نوازش کردن را به صاحب خود میدهد اما بارها دیده شده طوطی که رام نباشد یا نگهدارنده اش مورد علاقه ان نباشد اجازه نوازش را به نگهدارنده نمیدهد بنابراین سعی نکنید طوطی خود را به زور نوازش کنید. احتمالا طوطی ای به شما اجازه نوازش میدهد که حداقل از شما نترسد و با نزدیک کردن دست شما به طوطی فرار نکند در کل باید طوطی شما را به عنوان همدم یا جفت بپذیرد و انقدر به شما اطمینان داشته باشد تا این اجازه را به شما بدهد.

برای نوازش طوطی صبر و حوصله بسیار مهم است و کوچکترین خطا ممکن است اعتماد طوطی به شما سلب شود و جواب و پاداش شما را با یک گاز محکم بدهد. زمانی که طوطی سر خود را کنار دست یا صورت شما خم کرد و با تکانهای سر و با گازهای ارام منقار شما را به نوازش سرش فرا خواند به ارامی و در ابتدا تنها با یک انگشت شروع به نوازش طوطی خود کنید. در نوازش کردن زیاده روی نکنید ،بار اول ممکن است طوطی شما را حین نوازش گاز بگیرد ولی این کار طوطی ادامه نداشته و بعد از جلب اعتماد او دیگر این کار را تکرار نمیکند.

شاید سوال کنید چگونه نوازش کنیم که میتوان  مثل زیر این کار را انجام دهید

۱)با انگشت خود پرها را کنار زده و با نوک انگشتتان پوست سر طوطی را بخارانید.(در این کار زیاده روی نکنید و فشار زیادی ایجاد نکنید)

۲)در حالی که انگشت اشاره خود مشغول خاراندن سر طوطی است میتوانید دست شست خود را به انگشت اشاره اضافه کرده و پرها را از ته گرفته و بین دو انگشت خود به ارامی با فشار ملایم رد کنید

۳)فقط به پرهای سر بسنده نکنید بلکه پرهای ناحیه گوش ، کنار گلو و اطراف چشم  نیر مورد توجه طوطی میباشد و جولاندن انها لذت خاصی به طوطی میدهد

طوطی بعد از کمی نوازش پاداش شما را میدهد و در عوض انگشت شما را میخاراند و به قول خودش تشکر میکند یا به نوبه ای عشق بازی میکند.

بعد از چند بار نوازش طوطی توسط شما ،طوطی دیگر  از شما واهمه نداشته و روابط عمیقی بین طوطی و شما ایجاد میشود و این کار را میتوانید راحتر و بدون ترس از گازگرفتگی از طرف طوطی انجام دهید

نکته: هیچ گاه در نوازش طوطی خود زیاده روی نکنید و اجازه دهید خود طوطی شما را برای نوازش خود فرا بخواند و نکته دیگر اینکه هیچ گاه با اشیاء مانند چوب و …. سر طوطی خود را نوازش نکنید شاید در اکثر منابع این کار را منع نمیکنند ولی من به شخصه این کار را ناپسند و رد میدانم

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

401 دیدگاه در “نوازش کردن طوطی ها

  1. ناشناس

    من یه کاسکو خیلی با حال ورد زبونش اسم منه هر کاری داره البته اسم همه اعضای خونواده رو میگه منو فقط صدا میزنه اما وقتی برادرم باشه میره میشنه رو پای اون ولی با این وجود بازم منو صدا میکنه ولی ازم فرار میکنه وقتی برادرم هست به من یه حالت قیافه میگیره بامن رابطه خوبی داره ولی انگار از من کمی میترسه مثلا اگر خودش بدونه که داره کار بدی میکنه هرچی بهش میگن گوش نمی ده اما من بهش بگم شاینا اومدم یا دعوات می کنم یا بگن مژگان اومد سریع برمی گرده سر جاش یا دست می کشه چه کار کنم با وجود برادرم از من فراری نباشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب مسلما طوطی ها بین افرادی که باهاشون در ارتباطن یکی رو انتخاب میکنن و با اون نفر صمیمی تر هستن و کار خاصی نمیشه برای این مورد انجام داد. شما هم برای پرنده وقت بیشتری بذارین و بیشتر با پرنده در ارتباط باشین رابطش با شما هم بهتر میشه. ضمنا طوطی رو نباید تنبیه کرد یا مثلا مثل سگ بخواین تربیتش کنید. تندی کردن با طوطی یا ترسوندن پرنده برای یه اشتباه نتیجه عکس میده و مطمئنا از شما فراری میشه.

      پاسخ
  2. monica

    slm man ye haftei mishe ke ye toti hulandi kharidam 2 maheshe ama aslan ba man rah nemiad hamash gaz migire o dad mizane ,, dastamo inghad gazam gerefte ke dasam hame jash zakhm shode

    dost daram baham jor she bayad chikar konam

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای طوطی یکی دو هفته خیلی کمه و باید بیشتر وقت بذارید تا به محیط جدید و شما عادت کنه برای طوطی باید صبر و حوصله داشته باشید و هیچ زمان به انجام کاری مجبورش نکنید و از گرسنگی دادن هم استفاده نکنید.
      باید با حوصله باشید و فعلا دست کاریش نکنید تا ترس پرنده بریزه و اگر عجله کنید همه چی رو خراب میکنید و به این راحتی ها باهاتون خوب نمیشه.
      بخش دستی کردن طوطی رو نیز مطالعه بفرمایید و فقط برای اهلی کردن طوطی عجله نکنید.

      پاسخ
  3. مریم

    سلام.وای چقدر خندیدم بعضی از راهنمایی هاتون جدا بامزه بود. من یه طوطی خریدم ک فروشندش گف۵ماهشه الآن سه ماهه خریدم.منوبیشتر از همسرم دوس داره.و میزاره نازش کنم ولی ب همسرم اجازه نمیده.خیلی پر ری ی داره. راستی جنسش هم نره.همییشه درحال خاروندن خودشه .. اصلا غیر طبیعی خودشو میخترونه.طبیعیه!؟
    و یک چیز دیگه باتوجه ب اینکه فصل زمستونه و هواسرده. من گاهی باخودم میبرمش حموم و پاهاشو با دوش تلفنی میشورم.یکمم بدنش خیس میشه. بعدم سریع با قفس میزارمش رو بخاری ک گرم و خشک شه. این کار اشکالی ک نداره؟ ممنون و سپاس بابت وقتیکه میزارید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه اگه غیر طبیعی خودشو میخارونه یا پرکنی داره طبیعی نیست. دقت کنید پریزی طبیعی با پرکنی پرنده متقاوته. در پرکنی یا پرنده پرهاشو میجوه یا میکنه و حتی ممکنه بدنش خونی بشه ولی پریزی طبیعی پرها با یه روند طبیعی میفته و نه یکدفعه پرنده لخت میشه و نه زخمی مشاهده میشه و نه …. و کم کم پرهای جدید جای پرهای قدیمی رو میگیرن.
      اینکه پرنده رو ببرین حموم موردی نداره اما اینکه بذارین رو بخاری تا خشک بشه اصلا خوب نیست. به نظرم پرنده رو در یه محیط گرم با اسپری های ابپاش حمام بدین و بذارین خود پرنده خودشو خشک کنه نه اینکه بذارین رو بخاری یا با سشوار یا …. خشکش کنید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      شاید همه پر ریزی و خارش بدن پرنده به دلیل قرار دادنش روی بخاری باشه که بزرگترین اشتباه هست چون در همون هوای معمول اتاق و در نزدیکی بخاری مثلا یک متری بخاری خودش خشک میشه نیازی نیست طوطی رو روی بخاری بذارید ؟؟؟!!!

      پاسخ
  4. علیرضا

    سلام ببخشید یه سوالی داشتم بنده ۳ سال پیش یه شاه طوطی رام خریدم با حدود ۲ سال سن (طوق مشکی داشت) الان وحشتناک به من عادت کرده و اصلا تو قفسش بند نمیشه و همش دوست داره یک جوراب بذاره زیر پاهاش و به من یا پایه صندلی که براق هست یا آینه استفراغ کنه ماده غیر رام براش گرفتم اما در حدی بودند که ساعت ها پیش هم باشند ولی از دهن نر چیزی نمی گرفت مجبور شدم ماده رو عوض کنم الان یک ماده غیر رام بهتر گرفتیم اما این یکیو اصلا قبول نداره نه استفراغ میکنه نه پیشش میمونه فقط می خواد بیاد پیش من یا با صندلی و آینه عشق بازی کنه به نظر شما چی کار باید کرد تو قفس که میمونه اینقدر جیغ میزنه همه رو کلافه می کنه میاد بیرون پیش من ساکت میشه و حتی زیر صندلی من می خوابه ممنون اگر راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب یکی از مشکلات طوطی های رام و دستی که به نگهدارنده شدیدا عادت میکنن و وابسته میشن همینه و اصلا طوطی دیگه رو قبول نمیکنن و حتی به چشم رقیب بهش نگاه میکنن. بهتره ماده ای که گرفتین در قفس مجزا و کنار طوطیتون باشه تا کم کم باهم ارتباط برقرار کنن. حتی چند ساعتی زندانی و تنها کنار هم باشن عیبی نداره و شما رو نبینن. نمیشه پیش بینی کرد یا کار خاصی انجام داد که یک روزه از این رو به اونرو بشه. بالاخره به شما عادت کرده، به ازادی عادت کرده و به راحتی نمیشه اینها رو تغیر داد.

      پاسخ
  5. eli

    سلام خسته نباشید .چندوقتیه برای طوطیم جلیقه پرواز خریدم که ببرمش بیرون .طوطیم زیاد باهاش خوب نیست .ینی میزاره تنش کنم ولی بعد از اینکه تنش میره میخاد بجوعه .برا همین امکان پاره شدن جلیقه وجود داره .میخام بدون مایعی چیزی وجود داره که هم تلخ باشه هم براطوطی ضرر نداشته باشه .یا راهه دیگه ای هس که پاره نکنه .؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جلیقه پرواز!!! دوست من اینجور چیزا اصلا برای طوطی خوشایند نیست و فقط پرنده رو عصبی میکنه. هیچ دلیلی نداره اینجور چیزایی رو به تن پرنده کنید. نه پابند نه جلیقه و نه طناب و نه اینجور چیزا.

      پاسخ
  6. eli

    خب دوتا سوال .اول اینکه چطوری ببرمش باخودم اینور اون ور .؟؟؟؟؟ دوم اینکه چی میشه تو خارج همه برا طوطیشون استفاده میکنن؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نباید طوطی رو با خودتون اینور و اونور و تو کوچه و خیابون ببرین. در محیط منزل پرنده رو نگهداری کنید. برای هوا خوری هم تو این فصل که اصلا مناسب نیست. تو فصل بهار و تابستان هم تو حیاط و بالکن و اون هم با قفس.
      کسی که پرندشو دوست داشته باشه و زندگی و سلامت پرندش به تفریح و سرگرمی خودش ارجعیت داشته باشه اینکارو نمیکنه و نه جلیقه به تن پرنده میکنه و نه زنجیر و پابند و اینجور چیزا به پرنده میبنده. حالا طرف چه خارجی باشه و چه ایرانی. بنده دوستانه این مطالب رو بیان کردم. تصمیم نهایی با خود شماست.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز بنده هم با نظر آقا شهریار موافقم و هرگز نباید پرنده و مخصوصا طوطی رو با خودتون اینطرف و اون طرف ببرید چون در فضای آزاد طوطی بیمار میشه و هزار و یک جور مرض میگیره از سرماخوردگی و نیوکاسل و آبله و آنفولانزا و …. و نمیشه طوطی رو نجات داد باور کنید هم برای طوطی و هم برای خودتون خوب نیست از خونه بیرون بره حتی طوطی رو روی حیاط منزل خودتون هم نبرید .

      پاسخ
  7. ایلیا

    سلام من یک مرغ عشق دارم رو دستمم میاد ولی دلش نمیخواد از قفسش دور بشه ولی جفتشو که میارم رو دستم کنار هم میمونن جفتشم خیلی سخت از قفس جدا میشه چیکار این وابستگیشون به قفس کم و یک چیز دیگه تا جفت داشته باشن نمیزارن نوازششون کنی؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست من چیکار به پرنده جفت دارین؟ بذارین تو قفس بمونن و اصلا نیازی نیست که خواسته باشید پرنده رو بیارید رو دست یا نوازششون کنید!!! وسیله بازی که نیستن!

      پاسخ
  8. بهار

    سلام طوطی عروس من همیشه می گذاشت سرش را بمالونم اما از وقتی براش جفت گرفتم دیگرنمیگذاردکه سرش رابمالونم میشه بگید باید چیکارکنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچکار نباید بکنید و اصلا نمیشه هم کاری کرد چون نوازش سر مخصوص جفت ها هست و الان جفتش اینکار رو براش انجام میده فقط اگر مدتی صبر و حوصله داشته باشید و پرنده بیشتر به شما عادت کنه در آینده شاید بذاره نازش کنید.

      پاسخ
  9. سجاد

    سلام.من جدیدن یک جوجه طوطی که تازه کمی پر در آورده ولی هنوز پرهای پشت و جلویش در نیامده کامل خریدم.اما همین امروز متوجه شدم خودش را خیلی میخاراند! و کمی نازش.ک کردم دیدم یه حشره سیاه رنگ ریز روی سرش بود و تا خاستم بگیرم فرار کرد.نمیدانم چکار کنم؟ خارش زیادش برای پر در اوردن است و اشکال ندارد؟اون حشره سیاه چی؟ توروخدا کمک کنین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب انواع مختلفی حشره وجود داره از جمله مگس کبوتر – کنه – سوسک و ….. به هر حال باید بهداشت رو رعایت کنید و با مشورت دامپزشک از حشره کش مناسب و به مقدار توصیه شده همون محصول استفاده کنید چون جوجه هست بنده هیچ پیشنهادی نمیتونم بدم جز اینکه کندرک و دشتی دود کنید و حسابی دودش بدین چون این حشرات توسط این دود یا فرار میکنن و یا کشته میشن و ضد عفونی میشه فقط دقت کنید گرما زده نشه و یا خفش نکنید ولی باید دود غلیظ باشه.

      پاسخ
      1. سجاد

        با تشکر ولی من کندرک و دشتی توی گوگل سرچ کردم چیزی نیاورد.از کجا میتونم تهیه کنم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دشتی اسم محلیش بود ببخشید همون اسپند دود میکنن برای چشم زخم همونه .

          پاسخ
  10. سجاد

    برای بازی کردن با جوجه طوطی چه باید کرد؟ اخه اگ باش بازی نکنی کسل میشه یا چرت میزنه یا میخابه یا جیک جیک میکنه! چه بازی پیشنهادی برای جوجه ک پراش کامل نیس توصیه میشه؟با تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با پرنده نباید به صورت اجباری بازی کرد و پرنده باید خودش استقبال کنه. الان هم پرندتون جوجه هست و طبیعیه که استراحت زیادی داشته باشید. بهتره صبر کنید تا پرندتون بزرگ بشه و بعد اونقدری کلافتون میکنه که نیازی نباشه خودتون به زور باهاش بازی کنید.

      پاسخ
  11. سجاد

    سلام . خسته نباشید.
    دو سوال داشتم. ممنون میشم پاسخ بدید.
    ۱.جوجه طوطی من ک قبلن بهتون گفته بودم که پرهاش هنوز کامل در نیومده خیلی گاز میگیره! میترسم بزاش عادت شه بزرگ شه و گاز بگیره.دستتو میبری سمتش گاز میگیره با اینکه هنوز زور نداره فشار بده ولی گاز میگیره.چه کار کنم این عادت از سرش بره؟
    ۲.این جوجه طوطی من ناخن های خعلی بلندی داره با اینکه بچس.وقتی میزارمش رو دستم ناخناشو فرو میکنه بدجور درد داره:| آیا باید ناخوناشو کوتاه کنم؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – این گاز میتونه نشانه بازی و شوخی باشه و مطمئن باشید هیچ زمان محکم گاز نمیگیره مگر اینکه بترسه و استرس داشته باشه.
      ۲ – این وضع طبیعیه و ناخنش بلند نیست بلکه نازک و تیز هست و دست شما رو اذیت میکنه در آینده که بیاد روی چوب کمی ناخن هاش ساییده میشه و بهتر میشه .

      پاسخ
  12. سجاد

    دوباره سلام.یک سوال دیگر نیز دارم.آیا زیاد جیغ جیغ کردن در این سن و همش دوس داره از قفس بیاد بیرون و غذا میخاد همش عادیه؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله این هم طبیعیه ولی زیاد از قفس بیاد بیرون عادت میکنه و در آینده دردسر میشه مراقب این مورد باشید.

      پاسخ
  13. Nastaran

    سلام ، من یه کاسکو دارم و این کاسکوى من فقط توى خونه با پدرو خیلى خوبه و فقط به اون اجازه نوازش میده ! من هم هرکارى کردم با شکست مواجه شدم و حالا نمیدونم چیکار کنم ! اون حتى روى دستم هم نمیاد و گازم میگیره .. شما پیشنهادى دارین؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      طوطی ها اصولا و اکثرا فقط با یکی از اعضای خانواده ارتباط دوستانه و عاطفی برقرار میکنن و فقط یکی رو به عنوان همدم خود میپذیرن.

      پاسخ
  14. سجاد

    سلام.خاهش میکنم فورا جواب بدهید
    جوجه طوطی دوماهه من صداش گرفه و دو روزه مدفوعش عین رنگ سرلاکشه و دقیقن همون شکله.یه چشمش اکثرن بستس . بیحال شده.جوجه شاه طوطیه.نمیدونم چکار کنم.میترسم ببرم دامپزشک. . …. اب ریزش بینی من ندیدم داشته باشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      متاسفانه جوجه ها ریسک مرگ و میر دارن و بهتره از همون اول اینجور جوجه هایی رو تهیه نکنید. به هر حال….
      چه سرلاکی به پرنده میدید؟ اگه سرلاک مخصوص طوطی نیست و سرلاک بچه است که شیر یا قند داره اصلا استفاده نکنید و پرنده رو میکشه
      محیط پرنده رو گرمتر کنید. یه غذای میکس خودتون با اب مثلا سیب و تخم مرغ و کمی نان تست درست کنید و یه سر چاقو(خیلی کم) تتراسیکلین قاطیش کنید و به پرنده بدین بخوره. احتمال اینکه درمان بشه هست.

      پاسخ
  15. sana

    با سلام. من سه روزه یه شاه طوطی حدودا دو ماهه خریدم. روز اول که گذشت روی دست اومد و تا الان از دستم غذا میخوره، ولی وقتی میخوام نوازشش کنم (خیلی آرومم میرم سمتش) حمله می کنه گاز بگیره. منم طبق نوشته ها دستمو نمیکشم، اونم تا جایی که میتونه فشار میده. الان دستم کلی زخم شده
    خیلی نگرانم چون وقتی رو دستمه همش حس میکنم یه چیز خیلی خطرناک رو نزدیکمه. مشکل کجاس؟ هنوز عادت نکرده یا تا ابد میخواد محکم گاز بگیره؟ :( ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب بعد از سه روز چه توقعی دارید؟ در این مدت کم هنوز پرنده به محیط و شما هم عادت نکرده و به نظرم نباید توقع داشته باشید بذاره نوازشش کنید. فعلا بهتره از نوازش کردن پرنده و رفتاری که باعث ترس پرنده بشه اجتنات کنید.

      پاسخ
  16. sana

    آخه مثلا کم سن گرفتم که گاز نگیره! تو مغازه هم دو تا جوجه بود فروشنده گفت اینو ببری گاز میگیره ولی اون یکی گوشه گیر بود، منم اینو انتخاب کردم. دلیل اینم که سوال پرسیدم این بود که ترسیدم همیشه اینجوری بمونه. البته داره خوب میشه هر روز میگذره کمتر گاز میگیره :-)

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اینم از اون حرفا بود که کم سن گاز نمیگیره و سن بالا گاز میگیره. یا این طوطی گاز میگیره این یکی نمیگیره!! این حرفا رو فروشنده ها میزنن برای اینکه جنسشون رو بفروشن.(البته نه همه فروشنده ها)

      پاسخ
  17. sana

    نه اونایی که تو مغازش بود جفتشون هم سن بودن. اون یکی کلا منزوی بود، گاز نمیگرفت فعالیتم نمیکرد. واسه فروشنده که فرقی نمیکرد من کدومشو ببرم.
    منظورم از کم سن گاز نمیگیره این بود که راحت میشناسمون و باهامون خوب میشه نسبت به یه طوطی یکساله. قبل عیدم ازتون پرسیده بودم درباره سرلاکی و بزرگ، گفتین سرلاکی مرگ و میر داره، منم اینو گرفتم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اره سرلاکی که اصلا توصیه نمیکنم بخرید. جوجه ای که دون خور شده باشه و چند ماه از سنش گذشته باشه عالیه.

      پاسخ
  18. آذین

    سلام.طوطی عروس من رو دستم نمیاد حتما اول باید با چوب بگیرمش بعد بیاد رو دستم یا رو شونم .از دستم اصلا غذا نمیخوره و فرار میکنه ازم.خیلی هم با حوصله باهاش کار کردم ولی نوک میزنه.چیکار کنم؟۸ ماهشه
    اینو یادم رفت بگم که طوطیم ۸ ماهشه .زیاد کسله و چرت میزنه .چرا؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب ممکنه هنوز به شما عادت نکرده و باید مدت بیشتری در کنارش باشید تا ترسش بریزه. بخش دستی کردن طوطی رو مطالعه بفرمایید.
      دقت کنید جلوی باد کولر و جلوی در و پنجره هم نباید باشه. از نوع تغذیه و فضله پرنده هم توضیح بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *