شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

طوطی ها هم مانند انسانها و سایر موجودات قادر به بیان بعضی از احساسات و حالات خود بدون استفاده از کلام هستند. طوطی ها خواسته ها، حالات و احساسات خود را از طریق حرکات بدن نمایان میسازند و بهتر است نگهدارنده طوطی این رفتار را بشناسد تا بهتر نیازهای پرنده را رفع کند یا اینکه  حرکات طوطی باعث نگرانی و اشتباه در تصمیم گیری نگهدارنده نشود در این قسمت حالات معمول و متداول طوطی را برای علاقه مندان قرار میدهم

به ادامه متن توجه کنید

گرد شدن و پف کردن از روی سر حالی:در صورتی که طوطی پف کرده و خود را مدور ساخته و یک پایش را جمع کرده و منقارش را به ارامی به هم می زند و گاهی یکی از چشمها یا هر دو چشم را بسته است در این صورت کاملا سر حال و راضی است.

جمع شدن از روی ترس:عوامل گوش خراش در محیط زیست ما زیادند مسلما این عوامل موجب وحشت پرنده نیز می شود. پرنده نیز زمانی که هواپیمای جتی دیوار صوتی را بشکند یا صدای گوش خراشی را بشنود به وحشت خواهد افتاد ،در چنین لحظه ای پرنده خود را جمع میکند ، پرهای خود را به بدن چسبانده و گردن خود را می کشد. به محض حصول ارامش پرهایش را بصورت اول دراورده و با عادی کردن پرها (تکان دادن پرها) باد کرده تر به نظر می اید.

رفع خستگی: در صورتی که خواب نیم روزی یک ساعته خاتمه یافته باشد پرنده سر حال امادگی لازم جهت فعالیتهای جدید را خواهد داشت برخی مواقع مبادرت به کشیدن یک بال و پای همان طرف می نماید ،شاید هم دو بال خود را به عقب بکشد این عمل ممکن است چمد بار پی در پی تکرار شود “در این صورت پرنده به روال طوطیان رفع خستکی می کند”

حالت بازی تحاجمی:طوطی معمولا پس از خواب ظهر سر حال شده و میل به بازی تهاجمی را با بلند کردن پرهای پشت گردن ،سر و بدن نمایان خواهد کرد پرنده نوک را ظاهرا قوی جلوه میدهد. ممکن است در صورت وجود درخت خزیدن شروع به کندن و شکستن پوسته ها کند و رفتار تندی از خود نشان دهد

ترساندن برای جلب توجه کردن:برخی مواقع طوطی مبادرت به بر هم زدن شدید و ناگهانی بالهای خود نموده و این عمل را با جیغ های بلند همراه می سازد. این رفتار خشونت امیز ناگهانی باید موجبات ترساندن را فراهم سازد و چنین نیز هست و گاهی این حرکات برای جلب توجه شما به خود انجام میگیرد. “در این صورت موقعیت طوطی خود را در نظر بگیرید”

خشونت:در وضعیتی که پرنده بالهایش را بالا برده و منقارش را باز کرده و حرکاتی چپ و راست انجام می دهد عصبانی و ناراحت است. یک چنین رفتار خشونت امیزی می تواند به عنوان اخطار یا حمله ای در حال تکوین تلقی شود

خواهش کردن:در صورتی که ما حضور داشته و طوطی مایل به داشتن چیزی باشد با سوتی یک نواخت توام با لرزش مخصوص ان را طلب می کند، در این میان ناخنی نیز به منفار می گیرد. این حالت ممکن است زمانی که طوطی خجالت زده شده ،نیز وقوع پیدا کند

رضایت طوطی: هر گاه طوطی به ارامی و با حوصله شروع به تمیز سازی پرهایش کند این امر نشانه امنیت و رضایت پرنده است

ابراز علاقه:هر گاه طوطی با منقار به ارامی با انگشتانتان بازی کند این امر نشانه ابراز علاقه و در خواست رفتار متقابل از شما است ( شما میتوانید با انگشت به ارامی سر طوطی را بخارانید)

خوشحالی:در صورتی که طوطی تکان های شدیدی به سر خود بدهد نشانه خوشحالیست مثلا زمان ورود شما به منزل ممکن است این اتفاق رخ بدهد

منبع: کتاب شناخت و نگهداری طوطی به نقل از onlypet.ir

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

440 دیدگاه در “شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

  1. السا محمدی

    سلام من یه جوجه ملنگو سرلاکی خریدم . خودم تجربه نگه داریشو ندارم ولی پدرم استاده و همیشه کمکم میکنه . پرنده خییلی بزرگ کردم ولی طوطی ملنگو رو نه… من یه مشکلی دارم : با رفتار های ملنگو اشنا نیستم . وقتی هم پرنده یه حالتی کسلی میگیره یا پف میکنه من زود نگران میشم و فکر میکنم مریضه و میخوام از قفس بیارمش بیرون و نگاش کنم. لطفا راهنماییم کنید که چه رفتار هایی در این پرنده عادیه و جای نگرانی نداره …

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تجربه دارید و پرنده زیاد بزرگ کردین که هیچ جای نگرای نداره معمولا ملنگو مقاوم هست فقط مراقب جوجه باشید تا سردش نشه خیلی هم گرمش نکنید تا گرما زده نشه دیگه از اون ور بوم نیوفته پایین .
      خدمتتون عرض کنم در مورد ملنگو و غذا دهی به جوجه طوطی مطلب داریم و مفصل توضیح داده شده خواهشا مطالعه کنید و اگر موردی بود سوال کنید چشم در خدمتیم.

      پاسخ
  2. nima

    سلام ببخشید من یه طوطی خریدم یه سال پیش میخواستم بدونم علت لرزشش چیه یعنی میلرزه علتش چیه ممنون میشم زود بگین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب چه زمانی و به چه میزان لرزش داره احتمالا وقتی میرین طرف پرنده کمی میلرزه که از ترس و استرس هست اگراین مورد نباشه از سرما هم میتونه باشه.

      پاسخ
  3. no0osh

    سلام من سه ماهه یه طوطی برزیلی دارم از پونزده روزگی اوردمش بهش سرلاک میدادم خیلی باهوش و خوبه فقط یه مدت یه حرکاتی میکنه انگار میخواد یچیزی بهم بفهمونه‌.سرشو پشت هم حالت دونه برداشتن تکون میده بعد بلافاصله خودشو (زیر گردن و شکمشو)سر میده رو زمین.خیلی بانمکم این کارو میکنه میشه بگید منظورش چیه.اخه احساس میکنم بعدش عصبی میشه که من نمیفهمم منظورشو

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه داره تمرین حرف زدن میکنه و یا برای سرگرمی و بازی این حرکات رو انجام میده حداقل برای تشویق بعد از این حرکات غذایی رو که دوست داره بهش بدین تا عصبی نشه.

      پاسخ
      1. no0osh

        مگه طوطی برزیلی هم میتونه حرف بزنه؟؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          در شرایطی بله.
          باید از جوجگی جداگانه نگهداری بشه و حتی دستی تغذیش کنید و از همون سن باهاش تمرین کنید تا چند کلمه ای حرف بزنه حداقل استعدادش از مرغ عشق بیشتره.

          پاسخ
  4. hani

    سلام من یه ملنگو دارم ک از دستم میترسه ولی وقتی میاد رو میز کامپیوترم اجازه میده سرشو بخارونم ولی در حالت عادیش دستمو گاز میگیره و ازش میترسه.حدود یه هفته هست که خریدمش و ظاهرا و به قول فروشنده یک سالست ولی به نظرم کمتر باشه آخه هیچ صدایی ازش در نمیاد و بعضی وقتا یه صداهای های کوچیکی میده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید و پست اسپم ارسال نکنید.
      اینکه صدا بده یا نه ربطی به سن نداره.
      اما فرمودین یک هفته هست اون رو خریداری کردی نباید خدمتتون بگم که بسیار طوطی خوبی خریدین و مبارکتون باشه چون در یک هفته اجازه داده سرش رو بخارونید. معمولا طوطی غریبه یکی دو هفته و برخی تا چند ماه زمان لازم داره تا به محیط جدید عادت کنه الان فقط شما باید صبر و حوصله داشته باشید و پرنده رو هرگز به کاری مجبور نکنید و هرگز برای آموزش بهش گرسنگی ندین با حوصله باهاش رفتار کنید و اجازه بدین به شما خو بگیره بعد کم کم آموزشش بدین.

      پاسخ
  5. حمید

    سلام
    ببخشید مزاحمتون شدم من حدود دوماهه یک جفت عروس هلندی گرفتم . زیاد اهلی نیستن تو غذا خوردن زیاد مشکل ندارن ولی میوه جات سبزی کاهو نمیخورن فقط ارزن کتان تخمه آفتاب گردون و جوانه گندم. کاکلی نره و طوسی هستش اصلا مشکلی نداره ولی ماده لوتینو بیشتر اوقات یجا کز میکنه موهای گردن و بدنش پف میده مخصوصا موهای بغل منغار پایین . ولی هیچ مشکلی تو غذا خوردن یا مدفوع و یا … ندارن فقط پف کردن پراشون یکم نگرانم کرده . از طرفی باهم جفت گیری دارن ولی از تخم خبری نیست ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اونی که پف میکنه پریزی هم داره؟ اگه بله احتمال داره در حال پریزی باشه و برای همین کمی کسل شده.
      از مولتی ویتامین طیور یا مخصوص طوطی سانان استفاده کنید و پرنده ها در طول روز کمی افتاب بگیرین. سعی کنید غذای گرمی هم کمتر به پرنده ها بدید مثل کتان. احتمالا مشکلی نداشته باشه و خود به خود برطرف بشه (به خاطر پریزی یا غذای گرمی که خورده یا یه کسالتی مثل سرماخوردگی)

      پاسخ
  6. بهار

    سلام من دو هفته اس یه جوجه ی طوطی کوتوله خریدم ..تازه میتونه تخمه و..بخوره!!!
    اما نمیدونم چرا ازم میترسه:(
    من کاری نکردم ک باعث ترسش بشه حتی با دستم بهش غذا دادم و همونطور ک توضیح داده بودین سرشو ماساژ دادم..!همون موقع خوبه ولی وقتی میزارمش ت قفس و فرداش دستمو میبرم ت قفس ک بیاد روی دستم..از میترسه و جیغ میزنه!
    اصلا هم دوست نداره ت قفس بمونه..همش میخاد بیاد بیرون..وقتی هم میزارم بیاد بیرون میره یه جایی پیدا میکنه قائم میشه..
    میشه راهنماییم کنین باید چیکار کنمم؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله نباید دست داخل قفس ببرید چون قفس لونه و قلمرو اون هست و طبیعیه واکنش نشون بده.
      بخش دستی کردن طوطی رو مطالعه کنید ضمنا اگر پرواز میکنه بهتره کمی پرهاش رو کوتاه کنید و پرواز بلند نداشته باشه.

      پاسخ
  7. میلاد

    سلام طوطی من امروز زیاد خوابیده هرجا میزارمش میخوابه. مشکلی داره؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      احتمالا زمان خوابش بهم خورده و شب دیر خوابیده و الان میخوابه
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب باید ببینید این رفتار ادامه دار هست یا نه. ممکنه غذای سنگین بهش دادید یا حتی سرماخورده و یا بیماری دیگه داره. ببینید فضله طوطی طبیعی هست؟ تنفس صدا دار نداره؟ اطراف چشم و بینی کثیف نیست؟ همینجوری نمیشه نظر داد و باید توضیح بیشتری بدید. اینکه پرندتون امروز زیاد خوابیده هزار و یه جور دلیل میتونه داشته باشه که خیلی از اونا میتونه اصلا طبیعی باشه. باید شرایط کلی جسمی پرنده تا موارد جزئی رو مورد برسی قرار بدید تا بشه به نتیجه رسید.

      پاسخ
  8. راما

    سلام لطفا کمکم کنید یه طوطی برزیلی گرفتم وقتی خریدمش گفتن که جفتش رو فزوختن افشردس اوایل خیلی ساکت بود و همش میخوابید منم براش یه قفس بزرگ تر گرفتم که قفس مسافرتی کاسکو هستش نردبون و تاپ هم گرفتم اوایل از رفتاراش معلوم بود که خوشحاله ولی یه روز یه سر و صدای وحشتناک تو خونه شد بعدم مجبور شدم تغییر مکان بدم براش چند روز اول خوب بود بعدش شروع کرد به مالیدن سرش به میله ها و اینکه به زور سرش رو از لای میله ها میاره بیرون که خیلی کار خطرناکیه ضمنا از اولم دستی نبود و میرم سمتش فرار میکنه و اجاره نمیده نوازشش کنم خواهشا راهنمایی کنید میترسم سرش گیر کنه لای میله خفه بشه اخرش با این کارش

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب قفسش رو که باید عوض کنید و قفس کاسکو مناسب طوطی های کوچیک نیست. باید قفسی تهیه کنید که فاصله میله ها استاندار همون پرنده باشه نه اینکه از قفس کاسکو برای طوطی برزیلی استفاده کنید
      حتما واسش جفت بگیرید تا از این حال و احوال خارج بشه. خیلی سخت بشه طوطی بریزیلی که وحشی هست و جفت داشته رو دستی کرد، نه اینکه کلا نتونید و امکان پذیر نباشه ولی پرندتون با توجه به شرایطی که داره بهتره جفت داشته باشه و شما هم از نگهداری پرنده های جفت لذت ببرید.

      پاسخ
  9. راما

    سلام من ۱ماه هست یه طوطی برزیلی گرفتم وقتی خریدمش گفتن جفتش رو فزوختن و افسردس اوایل خیلی ساکت بود و همش میخوابید و من یه قفس مسافرتی کاسکو براش گرفتم با نردبون و تاپ و وسایل دیگه اوایل خیلی راضی بود ولی الان همش چوبای نردبونش رو میکنه و داغونش کرده مدادم هم سرش رو به میله ها میماله و بزور از لابه لای اونا درش میاره میهرسم اخرم سرش گیر کنه خفه بشه چکارش کنم؟از اولم دستی نبود و چکار کنم که دستی بشه؟
    ممنون میشم زود جواب بدید خیلی نگرانم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در نظر قبلی به شما پاسخ دادم. هم باید قفسش رو عوض کنید و هم یا جفت واسش بگیرید یا وقت بیشتری واسش بذارید. جویدن چوب هم برای طوطی ها طبیعی هست و اینکارو انجام میدن و چیز عجیبی نیست.
      برای دستی کردن هم میتونید مطلب دستی کردن طوطی رو در سایت جستجو و مطالعه کنید. گرچه توصیه میکنم به جای دستی کردن واسش جفت بگیرید و از نگهداری جفت لذت ببرید.

      پاسخ
  10. Farhad

    سلام من یه عروس دارم تقریبا ۱ ماهی میشه اوردمش و خدا رو شکر تو این مدت تقریبا رام ودستی شده ولی هیچ جوره و به هیچ روشی از حموم کردن خوشش نمیاد ظرف اب میزارم نمیره در اخر هم مجبورم خودم بشورمش که اصلا خودشو خشک نمیکنه چطوری عادتش بدم که حموم کنه راستی پرهای پهلوش و زیر بالش کامل ریختن از قبل اوردنش ولی من هیچ نشونه پرکنی تو رفتارش ندیدم ممکنه برای پرهای بلوغش باشه چون ۱ سالشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا زورکی حمامش میکنید و اصلا هیچ وقت هم حمام نکنه مشکلی نیست و به صورت کلی اشتباه کردین در همون یک ماه اول زورکی حمامش دادین خب اینطوری پرنده بیشتر استرس میگیره و از حمام کردن میترسه.
      اون پرها هم میتونه طبیعی باشه و مشکلی نداره فقط طوطی رو هرگز به کاری مجبور نکنید و صبرو حوصله داشته باشید برای طوطی باید وقت بذارید یکی دو ماه که اصلا زمانی نیست شاید لازم باشه بالای ۶ – ۷ ماه صبر کنید تا به محیط جدید و یا یه حرکتی عادت کنه. مخصوصا استحمام اصلا چه اجباریه طوطی استحمام کنه ؟؟!!! شما فقط ظرف آب بذارید جلوش دوست داشت استحمام میکنه دوست نداشت هم نمیکنه.

      پاسخ
  11. علی

    سلام طوطی من دو روزی میشه که یکی از چشماش حالت نیمه باز پیدا کرده اولش فک کردم شاید از بی خوابی باشه ولی طوطی کاملا سرحاله و بازی میکنه حتا موقع رقصیدنم سعی میکنه چشم چپشو بسته نگه داره نیازی هست ببرمش پیش دام پزشک؟ :(

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چشمش عفونت کرده یک پماد چشمی تتراسیکلین و یک قطره استرسل چشمی نفازولین از داروخانه انسانی تهیه کنید و تا سه روز به چشمش پرند هبزنید ضمنا در روز اول به هر دو چشم بزنید ابتدا در هر چشم یک قطره استرسل بچکانید و بعد از ۱۰ – ۱۵ دقیقه از پماد چشمی تتراسیکلین داخل چشم استفاده کنید خیلی دقت کنید پرنده رو کور نکنید و به چشمش ضربه وارد نشه.
      اگر دیدین هنگان تنفس سینه پرنده خس خس میکنه و یا با دهان باز تنفس میکنه عفونت دستگاه تنفس هم داره و باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوش بذارید ضمنا هر ۸ ساعت و یا هر ۱۲ ساعت باید داروی تازه براش درست کنید.

      پاسخ
  12. samira

    سلام،من یه طوطی ملنگو دارم ۲سالشم هست جنسیتشم نره،چندماه پیش یه طوطی کاسکو به مدت چندروزی امانت گرفتیم که باطوطی خودمون اموخته بشه بعد بخریمش ولی طوطیم شروع به پرکنی کرد بعداز اینکه کاکسو را پسش دادیم طوطی خودمونا بردیم دکتر فهمیدیم که علت پرکنیش حسودی به کاسکو بوده چون به کاسکوه هم توجه میکردیم یه قطره تو ابش ریختیم برا عصبانیتش و پرکنیش به مرور با توجه های ماهم خوب شد الان دوباره پرهاشو میکنه همون قشمتی که قبلا میکند الانم ازهمون قطره تو آبش میریزم ولی به نظر من زیاد اب نمیخوره نمیدونم چرا فک کنم اب بدنشا از میوه هایی که بهش میدم تامین میکنه؟!الان ازتون کمک میخوام که چیکارکنم پرکنیش ازبین بره فک کنم علت پرکنیشم این باشه که چند ماهییه دوتاجوجه گرفتم وبزرگشون کردم مرغ شدن ولی توحیاطن زیاد توی دید طوطیم نیستن بعضی وقتا طوطیم میبینه که میرم سرشون مثلا طوطی راهم میارمش تو حیاط تو افتاب باشه منا میبینه و درضمن بعضی وقتا که نگاهش میکنم همینطور که روقفسش نشسته یکمی پفت کرده وسرشم جمع کرده و بال هاش تکون میخوره مثل لرزیدن علتش چیه به نظرتون؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه پرکنی دلیلش افسردگی پرنده باشه کار خاصی نمیشه کرد بجز توجه به پرنده و یا تهیه کردن جفت واسش. قطره و اینجور چیزا هم بی تاثیر نیست ولی خیلی هم معجزه نمیکنه و فقط پرنده بیحال تر و بی سروصدا تر میشه.
      بهتره که توجه بیشتری به پرنده داشته باشید یا در صورت تمایل یه جفت واسش تهیه کنید. از مولتی ویتامین مخصوص طیور هم استفاده کنید و هوای اتاقش رو هم مرطوب کنید که اگه پرکنی دلیل دیگه ای بغیر از افسردگی مثل فقر غذایی یا خشکی هوا داره برطرف بشه.
      در اخر این مطلب رو هم خواستید مطالعه کنید که در همین مورد هست:
      عارضه پرکنی و درمان آن

      پاسخ
  13. ناشناس

    سلام
    من میخوام یک جوجه طوطی عروس نر بگیرم اما خیلی از غذادادن با سرلاک میترسم .احساس میکنم اشتباهی میریزم ی جای دیگه..به نظرتون چه سنی بگیرم تا هم زود باهم رفیق شیم و هم نخوام بهش سرلاک بدم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جوجه های چهل پنجاه روزه که تازه دون خور شدن. مخصوصا جوجه هایی رو تهیه کنید که توسط فروشنده ها به صورت دستی بزرگ شدن که دیگه هیچی عالیه.

      پاسخ
  14. ساحل

    سلام یه سوال داشتم،
    طوطی من پنج ماهشه هیچ مشکلی تو رفتارش نیست اما نمیدونم چرا کاغذ هارو ک با منقارش میکنه میزاره لای پراش!!
    خیلی ب این کار علاقه داره.
    شما میدونید دلیلش چیه؟
    نکنه پراش میخاره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه برای بازی و سرگرمی این کار رو میکنه. بیشتر باهاش باشید و سرگرمش کنید به نظر میاد تنهاست و مدت زیادی در منزل تنها میمونه.

      پاسخ
  15. فاطیما

    سلام.من تقریبا ۲۰روزه یه طوطی وحشی ملنگو خریدم که زیر یه سال داره از لحظه اول ک آوردمش تو خونه نزدیکش شم گاز وحشتناک میگیره همه جامو کبود و زخمی کرده حتی وقتی آبو غذاشو عوض میکنم روزای اول کلی سوت میزد اما بعد که بابامو گاز گرف دعواش کرد ۱هفتس که اصلاااااا سوت نمیزنه چن روزیه میاد روی شونم اما اجازه نمیده نازش کنم خودش گوشمو گاز میگیره.نگرانم واسه اینکه دیگه آواز نمیخونه.چیکار کنم؟امروزم نزدیک قفسش میشم جیغ میکشه تا دورم کنه.نمیخوام ازم دور شه.میخوام باهام رفیق شه.مامانم میگه برو پسش بده این دیگه رام نمیشه و لال شده!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمیدونم چرا این همه عجله کردین تنها ۲۰ روزه اون رو خریدین و تازه روی شونه شما هم اومده واقعا شاهکار کرده .
      طوطی شاید یک ماه وقت لازم داشته باشه تا فقط به محیط جدیدش عادت کنه بعد باید آموزش رو کم کم شروع کنید.
      مطمئن باشید طوطی شما اصلا وحشی نبوده .
      برای طوطی باید صبر و حوصله داشت هباشید چرا دست ببرید داخل قفس که نوکتون بزنه چرا در کمتر از ۲۰ روز بیاد بیرون قرار نیست طوی ۲۰ روز به یک غریبه عادت کنه و اهلی بشه پس طوری رفتار کنید تا طوطی نترسه و ارامش داشته باشه اگر نزدیک قفس میشید و میترسه خب با فاصله از قفس قرار بگیرید تا به حضور شما عادت کنه و طی چند روز فاصله خودتون رو از قفس کمتر کنید تا اینکه نزدیک قفس باشید و بعد کم کم غذا بهش تعارف کنید تا از دستتون بگیره اخر سر در قفس ر وباز کنید و بیاد بیرون البته در این مدت برای آب و غذا دادن بای دب هقفس دس تبزنید ولی با آرامش.
      بخش دستی کردن طوطی و سوال و جواب های دوستان در اون بخش رو کامل مطالعه کنید همه چی مفصل تویح داده شده واقعا اگر برای طوطی عجله کنید اصلا نمیتونید یک طوطی خوب داشته باشید. منا هرز برای اموزش از گرسنگی دادن و زور نباید استفاده کنید.

      پاسخ
  16. صادق حسين زاده

    سلام و عرض ادب
    به کمکتون احتیاج دارم .
    یه عروس هلندى دارم که تقریباً یک سالشه و ماده هست . پر هاشو میکنه ، بردیم دامپزشک با تشخیص اشتباه گفت شپش داره و کلى دارو داد و قطره ى گردن و …
    اما داروها رو یک هفته بیشتر بهش ندادم چون احساس کردم ضعیف شده .
    از ترس اینکه شپش داره هفته اى یکى دو بار متاسفانه مى شستمش و با سشوار خشکش کردم که دوستى گفت نباید اینکار رو میکردى (آخه قبلاً هم خیلى مى شستمش) و گفت پر کنى به خاطر همین میتونه باشه ، پوستش خشک شده و …
    ایشون اسپرى کردن گلاب رو تجویز کردن که یک هفته انجام دادم و متاسفانه بهتر نشد ، صبح پا میشه بازى هاشو میکنه و بعد ٢-٣ ساعت شروع میکنه به کندن ، مخصوصاً وقتى میاد رو شونه هام !!
    یک دوستى گفتن نور خونتون کمه ، ۴ روز بردمش زیر نور خورشید تو آفتاب زمستون ، اما بازم تاثیرى نداشته و احساس میکنم دائم داره تشدید میشه ، میخواستم ببینم ازونجایى که گچ و فضله ى خودش رو میخوره شاید کمبود ویتامین یا مواد معدنى داره(البته مولتى ویتامین هم میدم بهش)
    لطفاً کمکم کنید تقریباً بیشتر راه ها رو رفتم ، زندگیم مختل شده ، نه راه پیش دارم نه پس !!
    اگر داروى صنعتى و مقوى هست به من معرفى کنید لطفاً
    این رو هم بگم که براش ٢ هفته جفت هم آوردم اما تاثیرى نداشت ، تازه عصبى تر هم شده بود !!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوچار پر کنی شده بخش پرکنی طوطی رو مطالعه بفرمایید.
      باید سرگرمش کنید و اگر تنها هست بهتره جفتش بدین. فقط در جفت دادن طوطی عجله نکنید باید نر و ماده در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن و بعد از اینکه هر دو آماده شدن جفتشون بدین.
      شستن و حمام مشکلی نداره ولی سشوار نباید بزنید.
      طوطی رو نباید یک مرتبه جفت بدین. اگر فضله خودش رو میخوره املاح بدنش کم شده و باید تقویت بشه و مولی ویتامین مخصوص پرندگان بهش بدین.

      پاسخ
      1. صادق حسين زاده

        متشکرم از پاسختون ، لطفا مولتى ویتامین مخصوص پرندگان رو معرفى کنین که کدوم برند و مارک بهتره و اگه پوستش خشک شده باشه چه دارویى بهش بدم بخوره و یا لازمه چیزى روش اسپرى کنم یا خیر ؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          از داروخانه های دامپزشکی میتونید ویتالین تهیه کنید. حتی پرنده فروش ها از برخی برندهای معتبر مثل ویتاکرافت هم مولتی ویتامین مخصوص طوطی سانان رو دارن که خب قیمت بالایی هم داره.

          پاسخ
  17. pariya

    سلام
    شاه طوطی من ۱ سالشه تقریبا اهلیه الان چند وقتی است روزی چند بار گردنشو تکون میده مثل حالت بالا آوردن البته نه صدایی ایجاد میشه از گلوش نه چیزی بالا میاره خیلی نگرانشم فیلم گرفتم چند تا پرنده فروشی نشون دادم میگن عادیه میرقصه میشه کمکم کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دقیقا باید دید اون تکون دادن گردنش به چه شکله. ارادی هست یا غیر ارادی، خودش اینکارو انجام میده یا ناچارا و با تقلا. به هر حال در حالت کلی نباید مشکلی باشه با این حال فیلمشو برای ما هم بفرستید یا توضیح بیشتری بدید.

      پاسخ
  18. علی

    سلام. من یه جفت مرغ عشق خریدم ماده هه همیشه سرشو کج میگیره به طرف شونه ش. می خاستم ببینم شما تا حالا مورد اینجوری داشتید؟ باید چیکارش کنم؟ فکر کنم مال استرس جابجایی باشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تازه اونها رو خریداری کردین تا یکی دو هفته که به محیط جدید عادت کنن این رفتارها میتونه طبیعی باشه مگر اینکه بیماری خاصی داشته باشن .
      به نظر بنده دست کاریشون نکنید و بذارید یکجای آروم تا ترسشون بریزه.

      پاسخ
      1. علی

        بله نیوکاسل داشت. دامپزشک گفت خوب نمیشه. شما تجربه ای در زمینه نیوکاسل ندارید؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          تا دلتون بخواد تجربه نیوکاسل رو داشتم اما واقعیت اینکه اصلا درمانی براش وجود نداره فقط واکسن داره که اون رو هم باید در زمانی که پرنده کاملا سالم هست واکسینه بشه اما همین واکسن هم اگر در زمانی که ویروس داخل بدن پرنده هست و یا پرنده ضعیف شده استفاده کنید بدون شک پرنده رو میکشه.

          پاسخ
          1. علی

            ای وای واکسن یهش زدم! ولی الان بعد یه هفته هنوز سرحاله و غذا هم میخوره فقط سرش کجه! پرنده ای که مبتلا میشه چند وقت زنده می مونه؟ الان من اینو هر وقت می بینمش ناراحت میشم. دلمم نمیاد ولش کنم بره از گشنگی بمیره.

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اگر نیوکاسل داشت و واکسن میزدین طی سه روز تلف میشد.
              احتمالا فقط گله گیجه داره که خودش یک نوع خفیف از نیوکاسل هست و اگر به حدی بشه که نتونه تغذیه کنه تلف میشه.

              پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *