شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

طوطی ها هم مانند انسانها و سایر موجودات قادر به بیان بعضی از احساسات و حالات خود بدون استفاده از کلام هستند. طوطی ها خواسته ها، حالات و احساسات خود را از طریق حرکات بدن نمایان میسازند و بهتر است نگهدارنده طوطی این رفتار را بشناسد تا بهتر نیازهای پرنده را رفع کند یا اینکه  حرکات طوطی باعث نگرانی و اشتباه در تصمیم گیری نگهدارنده نشود در این قسمت حالات معمول و متداول طوطی را برای علاقه مندان قرار میدهم

به ادامه متن توجه کنید

گرد شدن و پف کردن از روی سر حالی:در صورتی که طوطی پف کرده و خود را مدور ساخته و یک پایش را جمع کرده و منقارش را به ارامی به هم می زند و گاهی یکی از چشمها یا هر دو چشم را بسته است در این صورت کاملا سر حال و راضی است.

جمع شدن از روی ترس:عوامل گوش خراش در محیط زیست ما زیادند مسلما این عوامل موجب وحشت پرنده نیز می شود. پرنده نیز زمانی که هواپیمای جتی دیوار صوتی را بشکند یا صدای گوش خراشی را بشنود به وحشت خواهد افتاد ،در چنین لحظه ای پرنده خود را جمع میکند ، پرهای خود را به بدن چسبانده و گردن خود را می کشد. به محض حصول ارامش پرهایش را بصورت اول دراورده و با عادی کردن پرها (تکان دادن پرها) باد کرده تر به نظر می اید.

رفع خستگی: در صورتی که خواب نیم روزی یک ساعته خاتمه یافته باشد پرنده سر حال امادگی لازم جهت فعالیتهای جدید را خواهد داشت برخی مواقع مبادرت به کشیدن یک بال و پای همان طرف می نماید ،شاید هم دو بال خود را به عقب بکشد این عمل ممکن است چمد بار پی در پی تکرار شود “در این صورت پرنده به روال طوطیان رفع خستکی می کند”

حالت بازی تحاجمی:طوطی معمولا پس از خواب ظهر سر حال شده و میل به بازی تهاجمی را با بلند کردن پرهای پشت گردن ،سر و بدن نمایان خواهد کرد پرنده نوک را ظاهرا قوی جلوه میدهد. ممکن است در صورت وجود درخت خزیدن شروع به کندن و شکستن پوسته ها کند و رفتار تندی از خود نشان دهد

ترساندن برای جلب توجه کردن:برخی مواقع طوطی مبادرت به بر هم زدن شدید و ناگهانی بالهای خود نموده و این عمل را با جیغ های بلند همراه می سازد. این رفتار خشونت امیز ناگهانی باید موجبات ترساندن را فراهم سازد و چنین نیز هست و گاهی این حرکات برای جلب توجه شما به خود انجام میگیرد. “در این صورت موقعیت طوطی خود را در نظر بگیرید”

خشونت:در وضعیتی که پرنده بالهایش را بالا برده و منقارش را باز کرده و حرکاتی چپ و راست انجام می دهد عصبانی و ناراحت است. یک چنین رفتار خشونت امیزی می تواند به عنوان اخطار یا حمله ای در حال تکوین تلقی شود

خواهش کردن:در صورتی که ما حضور داشته و طوطی مایل به داشتن چیزی باشد با سوتی یک نواخت توام با لرزش مخصوص ان را طلب می کند، در این میان ناخنی نیز به منفار می گیرد. این حالت ممکن است زمانی که طوطی خجالت زده شده ،نیز وقوع پیدا کند

رضایت طوطی: هر گاه طوطی به ارامی و با حوصله شروع به تمیز سازی پرهایش کند این امر نشانه امنیت و رضایت پرنده است

ابراز علاقه:هر گاه طوطی با منقار به ارامی با انگشتانتان بازی کند این امر نشانه ابراز علاقه و در خواست رفتار متقابل از شما است ( شما میتوانید با انگشت به ارامی سر طوطی را بخارانید)

خوشحالی:در صورتی که طوطی تکان های شدیدی به سر خود بدهد نشانه خوشحالیست مثلا زمان ورود شما به منزل ممکن است این اتفاق رخ بدهد

منبع: کتاب شناخت و نگهداری طوطی به نقل از onlypet.ir

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

440 دیدگاه در “شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

  1. سهراب

    سلام خسته نباشین بالای منقار طوطی ملنگو من لکه ی قهوه ای رنگه چی هستش؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یا در اثر تغذیه و موارد دیگه کثیف شد و یا ضربه خورده در چند روز آینده پرنده رو زیر نظر داشته باشید و ببینید این لکه رشد میکنه و یا برآمدگی ایجاد میشه یا خیر و اگر برآمده بشه میتونه از بیماری آبله باشه.

      پاسخ
  2. سهراب

    سلام . نگاهش کردم دیدم دیگه نیست لکه نبود یه چیز چسبیده بود اول ترس خوردم چی هست . مرسی از راهنماییت

    پاسخ
  3. سهراب

    سلام خسته نباشین من بر طبق مراحل رام کردن طوطی ملنگو خودم پیش رفتم که روزی پنج ساعت بهش غذا نمیدم تا گرسنه بشه از دستم غذا بخوره دو هفته اینکار رو باید بکنم که الان ده روز شده امروز از دستم در حد سه تا تخمه خورد با خیلی کم سیب کلا با من بد شده با اخم نگاه میکنه و دستم رو بردم تو قفس بهش غذا دادم گرفت انداخت پایین دوبار این کار رو کرد چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب چرا به پرنده گرسنگی میدید. اینکار واقعا انسانی و صحیح نیست و کاملا منسوخ شده است. برای دستی کردن به پرنده گرسنگی ندید و از روش زیر برای دستی کردن پرنده استفاده کنید
      https://www.onlypet.ir/post-854

      پاسخ
  4. سهراب

    من اخر نفهمیدم چی باید بکنم؟ هر سایتی یه چیز میگه ! ولی داش شهریار به حرف شما گوش بدم بهتره تمام سوالاتی که کردم رو شما و داش مجتبی به درستی و با حوصله جواب دادین . مرسی از راهنماییتون .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظر من گرسنگی دادن به طوطی کار درستی نیست. شما جنبه انسانی قضیه رو نگاه کنید خودتون متوجه میشید که کار درست کدومه.

      پاسخ
  5. سهراب

    سلام خوبین؟ من طوطی ملنگو رو معاوضه کردم جاش طوطی عروس زرد گرفتم چهل تومن هم از جیب دادم خوبیش اینه که ملنگو که داشتم یساله بود و گرفته بودم ولی عروس که دارم دو ماهه هست عروس باهوش ترم هست دستی بود و الان به من بیشتر عادت کرده فقط میخوام سخنگو کنمش خواهشا راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارکتون باشه.
      به صورت کلی عروس سخنگوی خوبی نیست مگر اینکه یک موردخاص باشه طبق بخش سخنگویی کاسکو عمل کنید.
      بهتره عروس رو زمانیکه خیلی جوجه هست با دست بزرگ کنید و با دست تغذیه بشه تا شاید بحرف بیاد ولی عروس دونه خور شده و دو ماهه شانسیه اگر حرف بزنه.

      پاسخ
  6. سهراب

    سلام اقا مجتبی
    خدا کنه شانس ما باشه حرف بزنه مرسی از راهنماییتون . فقط یه سوال من دوروزی میشه سرما خوردم شدیدم نیست با طوطی بازی کردم صورتمو میبردم جلوش باهاش هم حرف میزدم بنظرتون وقتی سرما دارم سمتش نرم ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      امکان اینکه پرنده از شما سرماخوردگی رو بگیره کمه با اینحال باید رعایت کنید تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاد.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هم رعایت کنید بهتره البته سرماخوردگی معمولی مشکلی نیست بارها سرماخوردم و پرنده ها نیز سالم موندن و مشکلی نبوده اما انفولانزا و سرماخوردگی شدید رو پرنده هم میگیره و حداقل خودم یک مرتبه عروس هلندی رو مریض کردم اما یه سرماخوردگی خیلی شدید بود.

      پاسخ
  7. سعید

    سلام وقت بخیر من ی جوجه طوطی ملنگو دارم هر وقت بهش غذا میدم بعد غذا خوردن میره تو خودش حالتی ک میخواد بخوابه بعدش ی صدای از خودش درمیاره مثل ناله کردن این نشانه چیه مشکلی ک نداره؟

    پاسخ
    1. Reza

      سلام
      این حالت اصلا طبیعی نیست..یا دفعات غذا دادنتون اشتباست یا خود غذا مشکل داره

      پاسخ
      1. سعید

        سلام اقا رضا من چهار وعده بهش غذا میدم صب.ظهر. دم غروب. شب غذاش قبلا ک ارد نخود بود ک بعد گفتن خوب نیست ندم ولی در حال حاضر بهش بیسکویت مادر میدم پشتش ی سرنگ هم اب ممنون میشم راهنماییم کنید

        پاسخ
  8. امیر پیرزاد

    سلام دوستااان کمک :(((((((((
    یه ملنگو ۱۱ ماهه دو هفتس خریدم شدید میترسه ازم …. همیشه تو خونه ازاده … غذا هم پسته ، تخمه ، تخمه کتان ، سیب و … میدم
    خیلیم محبت می کنیم بهش ولی تا میرم نزدیکش میترسه و فرار میکنه :(((((

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب خیلی زود بوده که ازاد باشه و حتما باید به شما و محیط جدید عادت کنه تا استرس نداشته باشه و زمان میبره.

      پاسخ
  9. sami

    سلام
    ببخشید ی سوال
    طوطی وقتی بزرگ میشه اگه تو زمستان بیرون باشه سرما میخورد ؟

    پاسخ
  10. سعید

    سلام طوطی ملنگو گرفتم الان ۵ روز دارمش سرلاک میخورد همیشه ولی دیگه نمیخوره البته خاک اره کف کارتون بعضی وقتا دیدم تو دهنشه الان وقت دون خوردنشه پرای زیرش تقریبا کامل شده مشکل چیه چی بهش بدم بخوره؟؟
    عطسه میکنه روزی ۳ ۴ بار

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید و سوال تکراری ارسال نکنید بنده سوال اول شما رو حذف کردم .
      بستگی به سن پرنده شما داره و اگر بالای ۳۵ روز سن داشته باشه بله الان باید آب و دونه جلوش بذارید تا بخوره البته برای شروع باید تخمه آفتاب گردان رو پوست بگیرید و دانه نرم از جمله جوانه تازه گندم – میوه – سبزی – تخم مرغ آب پز و … بهش بدین سعی کنید دانه و آب ۲۴ ساعته جلوی پرنده باشه.
      ضمنا شاید سرلاکتون خوب نبوده و حاوی شیر و لاکتوز بوده که هضم اون برای پرنده دشواره حتما باید از سرلاک بدون لاکتوز و یا سرلاک مخصوص پرندگان استفاده کنید.

      پاسخ
  11. ناشناس

    با سلام و خسته نباشین

    من یه طوطی عروس دارم تا اومدم خونه دیدم مدفوع اسهال خونیه پرسیدم چچیزی بهش دادن خورده گفتن نه فهمیدم خواهر زادم که دو سالشه اونو گرفته تو فشار داده و نویدونم چی کنم خواهشا راهخوراهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر از فشار دادن فضلش خونی شده باشه پس خون ریزی داخلی کرده و هیچ کاری نمیشه براش کرد و اگر شدتش زیاده حتما تلف میشه مگر خیلی کم باشه و خودش خوب بشه.

      پاسخ
      1. ناشناس

        دو سه بار خونریزی کرد ولی خوب شد فقط اسهال داره حالت کوفتگی داشت ولی اخرین بار نگاش کردم سر حال بود تقریبا خوابید بعد این قضییه و خیلی بیحال بود

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر اسهال خونیش خوب شده باشه جای امیدواری هست که بهبود پیدا کنه و زنده بمونه و آبکی بودن فضله هم میتونه از استرس باشه حتما غذای متنوع بهش بدین و جای آروم قرارش بدین تا ترسش بریزه.

          پاسخ
          1. ناشناس

            باشه داش مرسی از راهنماییت امروز نگاهش کردم مدفوعش دیگه اسهال نبود خوب شده

            پاسخ
  12. فاطمه

    سلام خوبین.ببخشید من ی جوجه طوطی خریدم تقریبای هفتس.سرلاک بچه بهش میدم.بعد اصلا همش میترسه تادر جعبه رو باز میکنیم میره زیر عروسکش یا بیرونش میاریم همش دنبال قایم شدنه.چیکار کنم؟و یکب که عطسه میکنه و بینیش اب میاد چی بهش بدم بخوره؟؟

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      خوب هنوز زود و حرکاتش کاملا طبیعیه برای ابریزش شاید سرماخورده

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      باید کم کم باهاش کار کنید تا عادت کنه ضمنا سرلاک اگر حاوی شیر و لاکتوز باشه میتونه برای طوطی کشنده باشه.

      پاسخ
  13. ناشناس

    سلام خسته نباشین من یه طوطی عروس زرد دارم میخوام جفت واسش بگیرم اگه خاکستری بگیرم یا هر رنگ دیگه ای به غیر زرد مشکلی نداره؟
    از یه طرفی هم سنش پایینه فعلا نمیتونم واسش،جفت بگیرم واقعا تشخیص نر و ماده عروس سخته سه ماهشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از هر رنگی براش جفت تهیه کنید مشکلی نداره اما حتما باید نر و ماده مدتی در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن و بعد از اینکه با هم آشنا شدن و هر دو آماده بودن جفتشون بدین و نباید یک مرتبه در کنار هم رها بشن.
      بذار حداقل ۷ -۸ ماهه بشه هم جنسیتش دقیق مشخص میشه و هم بهتر میشه جفتش بدین.

      پاسخ
  14. Sina

    با سلام و عرض ادب و خسته نباشید چند تا سوال داشتم خدمتتون
    من یه طوطی ملنگو گرفتم الان تقریبا دوهفته شده الان دیگه از دستم غذا میخوره ولی هنوز ازم میترسه تا حدودی ، این روال برای رام کردنش بنظرتون خوبه؟ و اینکه بعضی وقتا رو میله همش میدوعه سره میله همش میدوعه تهه میله که روش وای میسه میخوام بدونم نشونه رقصیدنه این؟ بال هاشم نیمه باز میدوعه! بعدشم اصلا وقتی پیششم نه سوتی نه چیزی وقتی تنها میشه هم میدوعه هم سوت میزنه جیغ میزنه میشه بدونم نشونه چیه؟ خیلی ممنون میشم ازتون اگه جواب بدین خسته نباشید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله خیلی خوب بوده که در دو هفته از دستتون غذا میگیره. کم کم همون ترسش هم میریزه و حتی روی دستتون میاد. البته باید باهاش کار کنید و با غذا ترغیبش کنید که بیاد روی دستتون. اینکه اینور اونور میشه هم بالاخره پرنده تو قفس خسته میشه و نیاز به تحرک داره و این رفتار طبیعیه. حتی ممکنه درجا شروع کنه به بال زدن یا دور قفس اویزون بشه. به هر حال هم رفع خستگی میکنه. هم واسه خودش اشتغال و تفریح درست میکنه و …..
      تنها شدن مساوی با جیغ زدن و اعتراض کردنه و خب دوست نداره تنها بمونه.

      پاسخ
  15. M

    سلام. من یه عروس هلندی دارم الان دو سه روزیه که انگار یه چیزی میبینه و میترسه. انگار یه چیزی داره میگیردش همش فرار میکنه و میترسه. حتی روی دوشمم که نشسته یهو به یه جایی خیره میشه و با ترس از روی دوش من پرواز میکنه و بدجوری میترسه. طوری که منم پشتمو نگاه میکنم که شاید چیزی باشه. منم دیگه دارم میترسم. بعضی وقتا از شدت ترس تند تند پرواز میکنه و دور خودش می چرخه.. اون خیلی میترسه.. حالا من چیکار کنم؟! خیلی نا آروم شده. همش در حال ترسیدنه…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      میترسه یا بازی میکنه؟ چون عروس اول صبح که بلند میشه یا زمانی که از قفس خارج میشه کلی دیوانه بازی در میاره و پروازای تند و زیگ زاگی انجام میده. باز برسی کنید اگه واقعا میترسه یا استرس داره یا حرکات تندی انجام میده ممکنه حتی حشره ای شپشکی، انگلی چیزی گرفته باشه.

      پاسخ
      1. M

        نه واقعا میترسه. دیشب نصفه شبی دیدم داره تو قفس میدوو جیغ میزنه. ما هم از صدای جیغش هراسون بلند شدیم. بغلش کردم آروم شد.ولی همون موقع که تو بغلم بود دوباره بال بال میزدو جیغای وحشتناکی میزد. انگار یکی بخواد بگیردشو اون فرار کنه. اونجوری.اون موقع میچسبه به من و از بغلم پایین نمیاد. تا صبح چند باری همینجوری کرد هی جیغ میزد و انگار داشت از یه چیزی فرار میکرد.و تو طول روز همش همینجوری میکنه. یه زاویه رو نگاه میکنه و عقب عقبکی میره . من خودمم دیگه ترسیدم به خدا. نمیدونم دامپزشکی ببرمش یا….

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          چی بگم شاید از یه رنگی میترسه مثلا ببین اطراف قفس رنگ قرمز – زرد – نارنجی نیست ؟؟؟؟ و یا باد بیاد پرده تکون بخوره و پرنده بترسه و خلاصه از هر چیزی و حتی از نور یک لامپ کوچک ممکنه بترسه و یا گربه اون نزدیکی ها باشه ؟؟؟!!!!

          پاسخ
  16. Sina

    خیلی ممنون شهریار جان ، ببخشید مزاحم میشما چند تا سوال دیگه هم دارم اگه امکان داشت و صلاح دونستید پاسخ بدید و راهنمایی کنید ممنونم ، بعضی وقتا طوطی رو میبرم حیاط میزارم تا نور و هوای تازه بهش برسه این کار صحیحه؟ حس میکنم میخواد ازاد بشه اینقد تقلا میکنه ناراحت نمیشه که؟ تاثیر بدی در روند رام شدنش داره؟ ، خیلی ترسو هست با حرکتی کوچیک یا حرکت نکرده سریع میترسه از حرکات خودشم ترس داره نشونه چی هست درست میشه؟ ، وقتی تنها میشه هی سرو صدا میکنه این عادیه دوستداره تنها باشه یعنی یا کسی پیشش باشه؟ ، به گوشی دستم هم فضولی میکنه هی سرش و دراز میکنه اهنگ که میزارم براش هی میدوعه اینور میدوعه اونور قطع که میشه پف میکنه نشونه چیه؟ براش سوت و حرف پرنده هارو میزارم باهاش حرف میزنه این کار اشتباهه و تاثیر بدی تو روند رام شدنش نداره؟ ، وقتی دستم داخل قفسه گاز نمیگیره فقط فرار میکنه یا گازم میگیره خیلی خیلی ارومه گاهی فقط زبون میزنه این نشونه چیه؟ توروخدا ببخشید زیاد سوال کردم شرمنده اگه براتون مقدور بود پاسخ بدید خیلی ازتون ممنونم خسته نباشید .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      والا انلاین بشم به همه پاسخ میدم و انتخابی نیست. در حد توان و اطلاعاتم پاسخ میدم
      نه مشکلی نیست. مخصوصا تو این فصل. اگه بال پرنده کوتاهه و پرواز نمیکنه و خودتون هم کنارش هستید و پرنده هم دستیه میتونید از قفس هم خارجش کنید. دقت کنید پرنده های دیگه هم نزدیکش نشن.
      این ترسش از محیط جدید هم عادیه و کم کم عادت میکنه و ترسش میریزه
      مطمئنا پرنده ای مثل طوطی اصلا علاقه نداره تنها باشه.
      سر و صدای محیط یا گوشی و …. هم بالاخره پرنده رو جلب میکنه. اونم میخواد ارتباط برقرار کنه. نشونه خاصی نیست. شما سوتم که بزنید احتمالا همین کارا رو میکنه
      تاثیری در رام شدنش نداره. بهتره بیشتر خودتون باهاش صحبت کنید و سوت بزنید و بهش اموزش بدید تا با شما ارتباط برقرار کنه.

      پاسخ
  17. زهرا

    سلام.میشه کمکم کنید عروس هلندی من ی سره پراشو تمیز میکنه و ی گرد سفید رنگی از پراش میریزه من دوروز ی بار حمام میبرمشو با سشوار خشکش میکنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب جواب قبلی مربوط به یک سوال دیگه بود.
      تمیز کردن پرها نشانه سلامت پرنده شما هست و باید این کار رو بکنه و هیچ جای نگرانی نداره اما این همه حمام دادن پرنده رو بیمار میکنه مخصوصا هرگز نباید با سشوار خشکش کنید و نباید این همه حمام کنه مگر اینکه بخواهید اون رو بکشید.
      اون سفیدی و کرک و پرها هم طبیعیه.

      پاسخ
  18. مجتبی

    سلام
    خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید و سوال تکراری ارسال نکنید چون سوالات تکراری حذف میشن.
    خب هنوز به محیط جدید عادت نکرده و تا بالغ هم نشه نمیخونه تازه فقط نرها میخونن و نه جوجه تازه دونه خور شده ؟؟؟!!!

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *