تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. Mehrshad

    ببخشید هی یکی یکی یادم می اد.یکی بهم گفت چون کچله ببرش دامپزشکی.تو عکس مشخصه.گفت که دیگه کچلیش می مونه.این درسته؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده شما کاملا طبیعیه و هیچ نیازی به دامپزشک نداره اون شخص هم که گفته ببر دامپزشک اطلاعی از عروس هلندی نداشته شما عروس های بالغ رو هم نگاه کنید زیر تاجشون پر ندارن و معمولا میتونم بگم ۵۰ درصد عروس های هلندی زیر تاجشون پر ندارن و کچل هستن.

      پاسخ
  2. alirezaj

    سلام نمیشه صد در صد گفت پرندگانی که من داشتم ۵۰ ۵۰بودن

    پاسخ
  3. alirezaj

    سلام اگه سنه کمی داره بله طبیعیه درست مثل بچه انسان……!!!!

    پاسخ
  4. Mehrshad

    سلام.جوجه عروسم ۳۹ روزش شد.چهار وعده کردم غذاشا.خودش هم دون می خوره.تا چند روز دیگه دون خور می شه؟هم دون جلوشه هم اب.از کجا بفهمم دیگه دونخور شده و دیگه از طرف من غذا نمی خواد؟از این به بعد چند وعده غذا بهش بدم!لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این موارد رو شما خودتون باید با دیدن پرنده متوجه بشید اما از الان وعده های غذایی رو کمتر کنید مثلا اگر ۴ وعده بهش غذا میدین تنها دو وعده بهش بدین اما آب و دونه دائم جلوش باشه تا خودش بخوره بعد از دو سه روز بشه یک وعده و دو روز بعدش غذای دستی رو قطع کنید.

      پاسخ
  5. Mehrshad

    سلام.راهنمای اورژانسی لطفا کمکم کنید.عروس هلندی چهل روزه من اخر بالش یه پر اضافه داشت.بعد دیدم موقع بال زدن تو قفس یهو جیغ کشید.دیدم همونجا خونیه.زنگ زدم دامپزشک گفت اگر خون می چکه و بند نمی اپ بیارش پانسمان کنم.ولی الان اصلا خون نمی ااد و نمی چکه.ولی من می ترسم حالا چیکار کنم؟غذای چیزی برای بهبودش هست؟چیزیش نیست؟اینم.
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/149788795983.jpg
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/1497887958491.jpg
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/1497887959562.jpg
    لطفا خیلی زود کمکم کنید.هر کی چیزی می دونه بگه .الان هم طوریش نیست و داره ارزن می خوره.

    پاسخ
  6. alirezaj

    سلام من خیلی بدتر از این سر قناری هام و کبوترهام اومده ببینید بعضی وقتا نیازه که بخیه بزنید که با باز بودن بال پرنده میشه تشخیص داد از اونجایی که براتون خیلی باارزشه فعلا کاری به کارش نداشته باشید و اجازه بدهید در آرامش کامل باشه تا استرس و افزایش ضربان خون منجر به خونریزی مجدد نشه و فردا ببرش پیش دامپزشک چون حقیقتا من از روی عکس نتونستم شدت زخم رو تشخیص بدم شاید فقط یه پر شکسته که با کشیدن درست بشه( به احتمال خیلی زیاد) یا شاید قسمتی از عضله صدمه دیده(احتمال خیلی کم) که با باز کردن بال معلوم بشه که این کار منجر به خونریزی مجدد میشه به نظر حقیر چون پرنده باارزشی است فردا ببرید پیش دامپزشک و اجازه ندهید در حین بردن بالش رو باز کنه.

    پاسخ
  7. Mehrshad

    بالش نشکسته.من اونی که خونی بوذ را چیدم وگرنه همه چیزش نرماله.تازه زخمش باز نیست که بخیه بخواد مگه جر خورده!!!! به هر حال ممنون.من از چند نفر دیگه هم پرسیدم گفتن که چیزی نیست زود خوب می شه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه خونریزی به خاطر چیدن شاهپرها به وجود اومده نشون میده که پرها جوان بوده و خون داخلش بوده و شما هم بیش از حد کوتاه کردید. باید پرها رو قبل از کوتاه کردن برسی میکردید. به هر حال مشکلی پیش نمیاد، شاید چند روزی پرنده گیر بده به محل زخمی ولی کم کم بیخیال میشه و خود به خود هم خوب میشه مگر در موارد خاص.

      پاسخ
  8. Mehrshad

    نه!!!اول خون ریزی کرد بعد یه پر اضافه که فک کنم خونریزی و زخم به خاطر اون بود چیدم فقط همون.قبلش دیدم زخمی شده

    پاسخ
  9. Mehrshad

    الان هم ۴۱. روزشه و می خواد پرواز کنه و نمی تونه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب پس احتمالا به جایی گیر کرده و زخمی شده و پرها شکسته. چون جوجه هست پرها جوان هستن و حساس.
      فعلا اگه خونریزی قطع شده و پرنده هم کاری به پرها نداره که مجددا خون بیفته کار خاصی لازم نیست انجام بدید و صبر کنید تا خوب بشه، خود کتف و بال پرنده نشکسته که نگران پرواز کردنش باشید!

      پاسخ
  10. Mehrshad

    سلام‌.جوجم ۴۲ روزه شد و‌فردا سه وعده بهش می دم.سرلاک هم بهش می دم نمی خوره و فقط دون و مخلوط ارزن کتون با اب گرم می خوره .یعنی دون خور شده؟همش می بینم دون می خوره.لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اره دوست من. دیگه پرنده مستقل شده و خودش تغذیه میکنه. دیگه نیازی نیست بهش سرلاک بدید. میتونید غذای نرم تخم مرغی رو همینجوری بذارید کنارش تا بخوره و سرلاک رو هم دیگه حذف کنید.

      پاسخ
  11. yasin

    باسلام من یه جوجه ملنگو ۳ ماهه دارم دیروز برید روی شومینه و یه تیکه پلاستیک خورد حالا هم هی بالا میاره چیکار کنم بایدغذا خاصتی بهش بدم کمک کنید
    بهش غذا بدم تا بالا نیاره خوبه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب فعلا غذای نامناسب خورده و کاریش نمیشه کرد باید بالا بیاره تا شکمش خالی بشه نوع غذا هم مهم نیست چی بهش بدین همون آب و دونه همیشگی جلوش باشه.

      پاسخ
  12. Mehrshad

    اخه می ترسم بمیره چیکار کنم؟ولی دیدم غذا می خوره همون دون.دیگه اصن سرلاک بهش ندم؟اگه همون یکمم بهش غذا ندم خیلی بی قراری می کنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بسته به شراط پرنده خودتون باید تصمیم بگیرید ولی اینکه برای غذای آماده و دستی بی قراری کنه و تنبلیش کنه خودش غذا بخوره طبیعیه.

      پاسخ
  13. Price

    سلام یه جوجه کوتوله دارم تازه پریروز از والدینش جداش کردم اب و دون کم میخورد نمیدونم کامل دونخور بود یانه ولی کاملا سرحال بود تا امروز که تا ظهر خوب بود ظهر اومدم خونه دیدم کم کم داره بیحال میشه تا یه ساعت دیگش کلا بیحال شد اون قدر که نمیتونش چشماشو باز کنه و رو پاهاش وایسته و پاهاش انگار برگشته بود یه کم اب سیب دادم بهش یه ساعت بعد یه دونه سرلاک دستی درست کردم دادم بهش یه ذره جون گرفت پاهاش برگشت سر جاش چشاش باز میشد ولی چرت میزنه بعدش دیگه رفت تو لونه خوابیده راستی مدفوعش مثل گچ سفید و ابکی به نظر شما مریضه ؟ یا زود از پدر مادرش جداش کردم نمیتونه خودشو تغذیه کنه چون با سرلاک مدفوعش درست شد ؟ ولی به نظر خودم مریض نیست نظر شما چیه؟ ممنون میشم جواب بدید . ببخشید یه کم طولانی شد.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب هنوز کامل دون خور نبوده و از غذای نیمه هضم شده پدر و مادرش تغذیه میکرده و کلا یکدفعه رژیم غذاییش و همه چیش عوض شده و طبیعیه که بیحال شده و مدفوعش تغیر شکل داده. باید مدام و به محض اینکه چینه دانش خالی میشه تغذیش کنید یا اگه خودش میتونه اب و دون بخوره به صورت دستی بهش بدید و حتی تخم مرغ اب پز رو دستی بهش بدید تا بخوره و جون بگیره.

      پاسخ
  14. مهدی

    با سلام طوطی من دمش خیلی بد در میاد تا میخواد در بیاد میشکنه یا میوفته تازگیها خیلی غار غار میکنه لازم به ذکر که صحبتم میکنه نمیدونم چرا غار غار میکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا املاح بدنش کمه که گر خوب در نمیاره کلسیم فسفر بدنش کم هست بایداز مولتی ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید و غذای متنوع و میوه و سبزی بهش بدین و کف دریا نیز جلوش بذارید.
      اینکه زیاد غار میکشه باید بیشتر بهش توجه کنید و بیشتر سرگرمش کنید.

      پاسخ
  15. parsa

    من یه طوطی برزیلی ۲۴ روزه خریدم آبی ماسک دار الا پر از بالش تقریبا در اومده و بدنش برای ریز سفید داره و روزی ۵ وعده سرلاک exact با سرنگ ۵ cc و یه کرمک دوچرخه ۵ سانتی تغذیه می کنم آیا روشم درسته یا نه

    پاسخ
  16. سلام اقا مجتبی اگر اینها را به جوجه کبوتر(کفتر هم بدهیم اشکالی نداره وهر چند ساعت باید به جوجه ها غذا داد

    بابت زحمات تون اقا مجتبی خیلی ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشکلی نداره .
      جوجه باید روزی حداقل ۵ – ۶ مرتبه تغذیه بشه. البته هرچی جوجه کوچکتر باشه باید تعداد وعده های غذایی رو بیشتر کنید ولی مقدار غذا کم باشه تا خفه نشه.

      پاسخ
  17. مهدی

    سلام وقت بخیر شاه طوطیه من تقریبا ۳ماهشه که یه هفته است از آکواریوم در آوردم ولی همش میره یه جا چرت میزنه یا بی فعالیت یه گوشه کز میکنه بیش از اندازه چایی شیرین دوست داره من بانان بهش میدم باوله میخوره آیا طوطیم مشکلی داره یا حالتش طبیعی ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نباید به طوطی چای شیرین یا کلا شیرینی جات و شکر و قند و اینجور چیزا بدید و واسش ضرر داره. دانه هایی مثل تخمه افتابگردان، انواع بذر، میوه جات، ذرت تازه و جوانه دانه ها بدید. چای کمرنگ هم اگه به پرنده دادید شیرینی نداشته باشه. محیطش رو هم با دستگاه بخور مرطوب کنید کم کم حالش خوب میشه.
      ضمنا متوجه نشدم شاه طوطی رو از اکواریوم در اوردید؟ اگه پرنده رو داخل اکواریوم نگهداری میکنید و در یه محیط بسته هست اون هم اصلا خوب نیست و پرنده اذیت میشه و حتی ممکنه به شیشه برخورد کنه و اسیب ببینه چون به راحتی نمیتونن شیشه رو تشخیص بدن.

      پاسخ
      1. مهدی

        بله از اکواریوم در اوردم چای میبینه خیلی سر وصدا میکنه از روی قفس پرواز میکنه میاد سر سفره و میخواد. از دهنم خیلی غذا میگیره

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *