تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. محسن

    سلام.یه جوجه فاخته یا کوکو… نمیدونم اسم اصلیش چیه؟. ولی چند روز ه بدنیا آمده ولی مادرش زیاد نمیاد غذا بدش. من چجوری غذا بدمش..حدود ۴روزه است

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      بهترین کار اینه که اصلا دستش نزنید چون ممکنه والدین بترسن و دیگه سراغش نیان و اگر به جوجه ۴ روزه بخواهی غذا بدی حتما اون رو میکشی مگر اینکه با تجربه باشید.

      پاسخ
  2. نازنین

    سلام،برادرم یه جوجه طوطی به من داده ولی کسی نمیدونه چند روزشه،پر داره ولی زیر بال و کمی از شکمش پرهای کمی داره،من میخوام بدونم چند روزشه تا بدونم چه قدر غذا بهش بدم،چون خودش هیچ وقت رغبتی برای غذا نداره و من باید نوکش رو باز کنم و با سرنگ بهش غذا بدم،نمیدونم کی گرسنه هستش و چه قدر غذا باید بهش بدم،بعد خیلی هم میخوابه،اشکالی نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خوابیدن جوجه طبیعیه و هر زمان چینه دانش خالی شد باید تغذیه بشه و معمولا در این سن که فکر میکنم بالای ۳۰ روز باشه روزی ۴ وعده غذا بهش بدین کافیه.
      ضمنا سعی کنید آب و دانه همیشه و دائم جلوش باید تا کم کم نوک بزنه و بخوره.

      پاسخ
      1. نازنین

        دانه یعنی تخمه؟بعد یه اتفاق دیگه ای هم میفته اینه که من با سرنگ بهش غذا میدم بعد مثلا یه ساعت بعد یه مقدارش رو از دهنش میریزه بیرون،درصورتی که من با سرنگ غذا رو میریزم توی گلوش،یعنی بالا میاره؟
        ممنون که جواب سوالهای قبلیم رو دادید

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          تخمه رو فعلا نمیتونه خودش پوست بگیره باید پوست کنید و بهش بدین منظورم از دانه تخمه – ارزن – دانه مخلوط بود.
          خب خیلی زیادی بهش غذا میدین که بالا میاره باید کمتر بهش بدین تا بالا نیاره و اذیت نشه.

          پاسخ
  3. یوسف

    سلام خسته نباشید
    جوجه عروس هلندی که با دستگاه جوجه کشی به دنیا میان جوجه های ۱روزه رو چطوری باید بهشون غذا داد؟ درصد ریسکش چقدره؟ میخوام این کارو شروع کنم به نظر شما موفق میشم؟اگه توضیح دهید ممنون میشم.

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      خوب تو هرکاری که تلاش باشه موفقیتم هست
      شما باید اول غذای جوجه ( زرده تخم مرغ ، بسکویت ، آب جوش مخلوط کن ) رو آماده کنی و بعد با سرنگ بهش بدی
      یه نکته : سر سرنگو کرمک دچرخه بزن تا راحت تر بتونی بهش بدی
      این کارو روزی چند بار تکرار کن تا یه ماه تا بزرگ بشه و خودش غذا بخوره

      پاسخ
      1. یوسف

        آقا رضا پس چرا تو اینترنت مقاله ای نیست که جوجه کشی (عروس هلندی) از راه دستگاه رو توضیح بده؟اصلا این کار شدنیه؟من میخوام یه دستگاه آرکام کره ای با تخم های نطفهدار(عروس هلندی) از سایت نطفه خریداری کنم و جوجه کشی رو شروع کنم.لطفا من راهنمایی کنید ممنون

        پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            دوست عزیز الکی پول برای این دستگاه ها ندین یکی بدن خریدم و رودستم مونده و کلی هم پولش هست.
            جوجه عروس یک روزه رو هم نمیشه با دست تغذیه کرد شما فقط جوجه های ۷ – ۸ روزه رو نگاه کنید متوجه میشید به همون ها هم نمیشهبا دست غذا داد چه برسه به جوجه یک روزه.
            حداقل باید ۱۲ الای ۱۴ روز سن جوجه باشه تا بشه با دست تغذیش کرد تازه زیر این سن حتما باید زیر بال و پر والدینش باشه تا یخ نکنه.

            پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          به نظر من اینکار شدنی نیست یا حداقل درصد ریسک بسیار بالایی داره. جوجه مرغ نیست که یک روزش خودش غذا بخوره! بزرگ کردن جوجه طوطی یکروزه بسیار سخته و شانس بسیار کمی برای زنده موندنش هست. با این حال بنده نمیدونم اصلا چنین دستگاهی هست و کسی تا به حال انجام داده یا نه. فقط چیزی که میدونم جوجه های چند روزه هم که از والدین عروس به هر دلیلی جدا میشن درصد زنده موندنشون پنجاه پنجاست.

          پاسخ
  4. نانا

    سلام من یه جوجه عروس هلندی دارم ک ۲۷ روزشه.
    از چند روزگیش میتونم بهش اب بدم؟
    ببخشید من بهش سرلاک میدم ولی چسبیده ب پر اطراف نوکش.چطور پاکش کنم؟!
    مننونم از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از همین الان ظرف آب دائم و۲۴ ساعته جلوش باشه تا هر زمان تشنه شد بخوره هرچند از سن ۳۸ روزگی باید کم کم آب و دانه خودش بخوره.
      نوکش رو با یک پارچه نازک و مرطوب تمیز کنید.
      دقت کنید سرلاک حاوی شیر و لاکتوز نباشه.

      پاسخ
  5. عارف

    سلام من میخوام یک بچه طوطی بخرم حدودا قیمتش چند در میاد و اگه خریدم باید تا چه مدت بهش از غذا هایی که نوشتید بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید در اولین فرصت که آن لاین بشیم و در مدت ۲۴ ساعت بهتون پاسخ میدیم.
      بستگی به نژاد طوطی داره مثلا ارزون ترین اونها ملنگو هست که بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومن در میاد. اینکه تا چهزمان باید تغذیش کنید باز بستگی به سن جوجه داره و ممکنه اصلا خودش دونه خور شده باشه که بهتر هم هست جوجه دانه خور شده تهیه کنید تا خودش بتونه آب و غذا بخوره اینطوری تلفات کمتری هم داره.

      پاسخ
      1. عارف

        اگه من طوطی ملنگو بخرم قابلیت صحبت کردن داره یا نه؟؟؟

        پاسخ
  6. navid

    ببخشید جوجه کاسکو از چند ماهگی دونخور میشه؟
    یه جوجه کاسکوی دوماهرو چجوری چهار روز میشه برد منطقه دهتای ییلاقی(سرد سیری)؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تقریبا از همین دو ماهگی دونه خور هست و باید بتونه کامل آب و غذا بخوره.
      بهتره پرنده رو جابجا نکنید مخصوصا جابجا کردن جوجه و به مسافرت بردن اون یعنی خطر از دست دادن پرنده پس جابجایی و مسافرت بردن پرنده رو توصیه نمیکنیم.

      پاسخ
  7. اسماء

    سلام،روزتون بخیر؛
    من الان سه تا جوجه مرغ عشق اندازه دو بند انگشت رو دستم مونده که متاسفانه دیروز پدر و مادرش پرواز کردند و رفتند و حالا موندم چجوری ازشون مراقبت کنم!غذاشونو که با زرده تخم مرغ و سرلاک و بیسکوییت بچه رو میکس کردم بهشون میدم اما مشکلم تو نحوه ی غذا دادن و اینکه از کجا بفهمم چه زمانی گرسنشونه و باید غذا بدم بهشون!گاهی اوقات فکر میکنم شاید زیادی غذا میدم چون چینه دانشون باد میکنه میاد جلو و انگاری میخواد بترکه!پس لطفا کمک کنید که اولا چجوری باید غذا بدم،دوما چه زمانی بفهمم باید غذا بدم و سوما چقدر غذا بدم؟ممنون میشم راهنماییم کنید!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا این همه سوال تکراری در چند جا ارسال میکنید ؟؟؟!!!! خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید در کمتر از ۲۴ ساعت آن لاین میشیم و بهتون پاسخ میدیم بنده سوالات اضافی و تکراری رو حذف کردم.
      درسته نگران جوجه ها هستین اما در این سایز هیچ کاری نمیتونید براشون بکنید و جوجه ها تلف میشن مگر شانسی زنده بمونن البته سرلاک هم نباید حاوی شیر و لاکتوز باشه.
      باید در طول روز ۶ – ۷ وعده بهشون غذا بدین و اینقدر هم ندین که چینه دانشون زیاد پر بشه و بالا بیارن.
      هر زمان چینه دان جوجه ها خالی بود و دیدین به دستتون نوک میزنن و دهانشون رو باز میکنن و سر و صدا میکنن یعنی اینکه گرسنه هستن اما زمانیکه راحت خوابیدن و چینه دانشون هنوز پر هست هیچ نیازی به غذا ندارن سعی کنید تعداد وعده ها رو بیشتر کنید اما مقدرا غذا رو کمتر تا به جوجه ها آسیبی نرسه خیلی خیلی مراقب باشید چون دستی بزرگکردن جوجه مرغ عشق سخته و ممکنه هنگام غذا دادن خفشون کنید.

      پاسخ
  8. HULK

    سلام من ۱۵ سال سن دارم اینقد این سایت اون سایت مطالبشو خوندم یه چیزایی بلدم
    من می خوام یه جوجه عروس ۲۵ـ۳۰ لوتینو رو خریداری کنم آیا می تونم از ئسش بر بیام.
    و آیا می تونم به راحتی مریض بودن جوجه رو تشخیص بدم لطفا راهنمایی کنید دارم دیونه میشم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظرم جوجه ای بگیرید که دون خور شده باشه. جوجه سی سی و پنج روزه ممکنه خودش بتونه دون بخوره. باز حتما از فروشنده سوال کنید و جوجه ای تهیه کنید که مجبور نباشین بهش سرلاک بدین.
      هر بیماری رو نمیشه به راحتی تشخیص داد ولی خب خیلی از بیماری ها هم تابلو هستن و از حال و روز جوجه میشه فهمید که مریضه.

      پاسخ
  9. HULK

    بعد ببخشبد دو سوال دیگه هم داشتم
    ۱.اگه با قاشق بهش غذا بدم ناجوره؟؟
    ۲.حتما باید تو جعبه باشه یا تو قفسم میشه
    بعد ببخشید احتمال مرگه جوجه چند درصده
    واقعا ببخشید که وقتتونو گرفتم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ۱- نه غذا دادن با قاشق هم یه روشه ولی ممکنه غذا جای درستی نره و پرنده خفه بشه. استفاده از کرمک و سرنگ مطمئن تره.
      ۲- بستگی به سنش داره. پرهاش در اومده باشه تو قفسم میشه نگه داشت.
      مرگ و میر چیزی نیست که بشه درصد بندی کرد با این حال شما ۵۰ ۵۰ در نظر بگیرید.

      پاسخ
  10. HULK

    بعد ببخشید واقعا اخرین سوال
    جنسیت مهمه تو دستی شدن مثلا بین ماده و نر فرقی نداره حالا از هر نظر.
    واینکه راهی هس بفهمم که این جوجه ۲۵ـ۳۰ جنسیتش چیه ممنون میشم جواب بدین
    باتشکر از از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جنسیت مهم نیست.
      خیلی سخت بشه تشخیص داد مگر تجربه بسیار بالایی داشته باشید. جواب به طور کلی منفیه.

      پاسخ
  11. HULK

    سلام و درود به شما
    با عرض پوزش می خواستم پبرسم وقتی که بخوام با سرنگ جوجه رو تغذیه کنم از کجا بفمم که تو جای تنفسش میره یا تو چینه دانش خیلی خیلی ممنون میشم جواب بدید
    بازم ببخشید مزاحم شدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید دقت کنید و لوله رو داخل حلق پرنده وارد کنید تا بره تو چینه دانش.

      پاسخ
  12. HULK

    سلام بازم منم اون مزاحمه کنه ی همیشگی
    می خواستم بپرسم وقتی جوجه رو از مادرش میگیرن و با سرلاک بزرگ میکنم جوجه که ۲۵ روز جز غذا مادر چیز دیگه ای نخورده نمیمیره این سوال خیلی ذهنمو مشغول کرده بود وگرنه مزاحمتون نمی شدم خداوکلی
    در ضمن در سوال قبلی من راه تشخیصی داره؟؟! اخه از کجا بدونم اون لوله سرنگ کجا میره بازم ببخشید من هی می خوام مزاحمتون نشم ولی نمیتونم از دانش و تجربیاتتون استفاده نکنم خدا خیرتون بده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      غذای مادر مگر چی هست خب همین دونه ها هست که میتونید آسیاب کنید و به جوجه بدین و حتی برخی مواقع غذاهای دست ساز جوجه ها خیلی هم مقوی تره و جوجه بهتر و بیشتر رشد میکنه. حداقل در مورد طوطی اینطوری هست چون چیز خاصی طوطی ماده به جوجه هاش نمیده و همین غذایی هست که جلوش میذارید اون رو خرد میکنه و نیمه هضم شده از چینه دانش به جوجه ها میده.
      مگه قراره چشم بسته بهش غذا بدین خب ببینید کجا میره وقتی نگاه کنید میبینید حلق پرنده با مجرای تنفس جدا هست و اصلا مجرای تنفس اینقدر گشاد نیست که لوله بره داخلش فقط اگر سریع غذا رو خالی کنید و یا زیاد بریزید ممکنه بره داخل مجرای تنفس پرنده و یا لوله داخل چینه دان پرنده نباشه غذا وارد دستگاه تنفس جوجه بشه یه کمی دقت کنید خیلی راحته و چیزی هم نیست بشه درست توضیح داد باید خودتون ببینید و تجربه کنید.

      پاسخ
  13. HULK

    اقایون عزیز یه سوال دیگه هم داشتم
    اگه بخوام دوتا جوجه ۴۵ روزه دونخور بگیرم اگه نر ماده بگیرم بزرگ شدن جفت می خورن؟؟
    درضمن من یجایی خوندم لوتینو ـلوتینو خوب جفت نمیخورن این صحیحه اگه صحیح باشه به نظرتون جوجه ی نر خاکستری و ماده لوتینو بگیرم جفت می خورن میشه لطفا جواب کاملی بدید در این باره در ضمن جواب سوال بالا نمی خواد بدین از جوجه سرلاکی دست کشیدم خواش میکنم جواب بدین خواهش میکنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر نر و ماده باشن بله جفتا میخورن اما سعی کنید خواهر برادر و هم خون رو به جفت هم ندین چون جوجه های خوبی نمیدن ( جوجه ناقص میدن ) و یا اصلا جوجه نمیدن.
      لوتینو لوتینو کی گفته خوب جفت نمیخورن اتفاقا هم نژاد ها راحت تر با هم جفت میخورن فقط هم خون نباید باشن.
      هیچ نگران نباش فقط نر و ماده باشن جفت میخورن رنگشون مهم نیست.

      پاسخ
  14. امین

    من می خوام یه کاسکو بخرم باید چند وقته باشه که نمیره و آماده آموزش حرف زدن باشه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شرایط مناسب نگهداریش فراهم باشه قرار نیست بمیره، حالا هر سنی میخواد داشته باشه(فقط دون خور باشه و نیاز به تغذیه دستی نداشته باشه). کاسکو هفت هشت ماهه بخرید مرگ و میر نداره به شرط اینکه شرایط مناسب نگهداریشو فراهم کنید.

      پاسخ
  15. فرزاد

    سلام جوجه طوطی دارم حدودابیست وپنج روزه تا دو روز پیش با سرلاک تغذیه میشد سرنگ رو میدید سریع میآمد ودهنشو باز میکرد ومیخورد متاسفانه حالا اشتها نداره زوری باید بهش داد احساس میکنم داره ضعیف میشه راهنماییم کنین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید کم کم آب و دونه جلوش بذارید و میوه و سبزی هم بهش بدین طبیعیه با بزرگتر شدن غذاش کمتر بشه.

      پاسخ
  16. زهرا

    سلام یه جوجه برزیلی دارم که دوهفتشه وقتی چند روزش بود مادرش مرد، بهش سرلاک میدادم همیشه خوب بود ولی ۲۴ساعته که دیگه غذاشو هضم نمیکنه ینی چینه دانش خالی نمیشه ، چیکار کنم کمک کنید ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب احتمالا سرلاک حاوی شیر و یا لاکتوز بوده و پرنده نمیتونه اون رو هضم کنه .
      یک قاشق چای خوری عسل + یک قاشق مربا خوری آب لیمو تازه در یک لیوان آب خنک ( ولرم ) حل کنید دقت کنید آب داغ نباشه تا خاصیت عسل از بین نره. از این محلول روزی حداکثر یک سی سی با سرنگ بهش بدین.
      دقت کنید نباید از عسل و آب لیمو بیشتر از این مقدار استفاده کنید چون باز خود عسل هضمش سخته برای پرنده فقط به عنوان دارو باید استفاده کنید.

      پاسخ
  17. ناعمه

    سلام،من سه ذوز بود که یه جوجه عروس یکماه و چند روزه گرفته بودم ،بهم گفتن بهش تخم مرغ ابپز له کن بده ،اول ازین میدادم،ولی بعد تو یک سایت خوندم که تخم مرغ بده و باید بهش مخلوط موز و سیب و هویج و دانه داد،منم همینکارو کردم و این مخلوط جدیدو با تخم مرغ ابپز بهش میدادم،دیشب کم کم خوابش زیاد شد،بعد دچار عدم تعادل شد،بعدشم مرد،خیلی حالم بد شد،هزینه ش بماند،بهم عادت کرده بودیم،صداش میکردم بدو بدو میومد،خیلی دوسش داشتم،کلی گریه کردم،مشکل چی بود،یکی بهم بگه ،در ضمن دامپزشکم گفت چون رژیم غذاییش یکدفعه عوض شده این اتفاق افتاده،نظر شما چیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب قرار نیست هرکی هرچی گفت شما انجام بدین دوست عزیز بنظر بنده هم یا بد بهش غذا دادین و رفته داخل ریه پرنده و خفه شده و یا یک مشکل دیگه ای داشته خلاصه تلفات در بین جوجه ها خیلی شایع هست و چیز عجیبی نیست.
      اما خب غذا هم بی تاثیر نیست شما موز و تخم مرغ و کلا غذای سنگین بهش دادین.

      پاسخ
  18. ناعمه

    سلام،من یه جوجه حدود۴هفته ای دارم،عروس هلندی لوتینوست،فقط همین یکیست،تو لونه گذاشتمش،کفش پوشال چوبی،لونه ش رویک صندلیه.پایین روی زمین جلوی صندلی،یک لامپ ۱۰۰ روشن کردم تا لونه ش گرم باشه،دماسنجم گذاشتم تو پوشالاش،دمای۳۰ درجه نشون میده.خوبه؟
    و سوال دیگه اینکه وقتی میرم بالای جعبه ش و درشو باز میکنم و نگاش میکنم،این پا و اون پا میکنه،یعنی یه حرکت بانمک که هی وزنشو میندازه رو پای راستش،باز میندازه رو پای چپش،مثل راه رفتن پنگوئن،ولی درجا،این نشونه چیه،یکی میگفت نشونه سرحالیه و علامت خوبیه،نظر شما چیه،با تشکر از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نیازی به روشن کردن لامپ نیست و دمای محیط سرد نباشه و وزش باد بهش نخوره دیگه نیازی به لامپ نیست و نورش پرنده رو اذیت میکنه.
      این نشونه چیزی نیست بجز درخواست غذا، هنوز جوجه است و میخواد دستی تغذیه بشه. سرحال بودش هم مطمئنا سرحاله

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *