تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. دانی

    وراستی ببخشید یادم رفت بگم.چند وقت پیشا یکی از پرای دمش همون زرد رنگا. دیدم از وسط شکسته.اقا دو هفته گذشت و یه روز ک داشم مغز تخمه میدادمش دیدم کنده شده افتاده رو فرش.
    مشکل خاصی ک نیسته،؟دستتون درد نکنه.
    ممنووون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشکلی نیست خواهشا اینقدر حساس نباشید.

      پاسخ
  2. دانی

    سلام.خوبین؟ببخشید من هی مزاحم میشم.من الان از بیرون فندق تازه گرفتم اووردم خونه. خیلی نرم و تازه هستن.طوری نیس ک از اینا بدمش؟
    ممنووون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سعی کنید همه سوالهاتون رو در یک پست مطرح کنید.
      خب فندق خیلی گرم و چربه ولی برای تنوع مصرفش خوبه فقط زیاده روی نکنید.

      پاسخ
  3. فاطمه

    سلام.خسته نباشید.من ۳ هفته که یک عروس هلندی سه ماهه خریدم.این طوطی من از چیبس.سیب زمینی سرخ شده و اینجور چیزا خیلی خوشش میاد.میخواستم ببینم که اینا براش ضرر نداره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شدیدا مضره. نمک و روغن برای طوطی سمه. شاید مقدار خیلی کمش تاثیری نداشته باشه ولی نباید اینجور چزا به پرنده داد و شدیدا مضره.

      پاسخ
  4. دانی

    سلام.مزاحم همیشگی باز اومد :)
    اقا این طوطی پا با این پریدنش جیگر مارو خون کرده.بالاشم بچینم میترسم افسرده بشه.چون همش وقتی تنهاس میپره میاد رو شونه.ولی میدونم ک باید چیده بشن.پیشنهاد شما چیه؟؟
    اگر کم بچینمشون چی؟راهنماییم کنید ک تا شب درستش کنم.مواظب خودتون باشیید.
    ممنووووون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب اگه پرواز پرنده مزاحمتی ایجاد نمیکنه نچینین. فقط مواظب باشید فرار نکنه چون تا الان احتمالا به محیط خونه عادت کرده و به جایی برخورد نمیکنه. فقط باید مواظب بود که فرار نکنه. با این حال مجبور بودین سه شاهپر اول رو جا بذارین و بقیه رو بچینید. افسردگی هم نمیگیره ایشالا

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      مشکل افسردگی پیدا نمیکنه خیالتون راحت شما به قدری بچینید که زیاد پرواز نکنه و یکی دو متر رو به صورت طولی بتونه بپره و زمین نخوره اما اوج نگیره دقیقا میشه همون روشی که آقا شهریار فرمودن بنظر بنده کم کم پرها رو بچینید و امتحان کنید تا زمانیکه به مقدار پرواز مورد نظر شما برسه.

      پاسخ
  5. مهدی

    سلام,دستم به دامنتون,یه جوجه طوطی دارم یک روزه,تازه همین امروزازتخم دراومده,مادرپدرهم نداره,خاهش می کنم هرچی زودتربهم بگین چی جوری بهش سرلاک بدم وهرچندساعت,؟مننون میشم هرچی زودترجواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز ببخشید یدر جواب دادیم ولی برای دریافت پاسخ باید صبر کنید و طی ۲۴ ساعت به ترتیب روز و ساعتی که دوستان سوال پرسیدن به همه پاسخ میدیم.
      شما اگر مطالب همین صفحه رو مطالعه کرده بودین زودتر به جواب میرسیدین.
      ضمنا برای تغذیه جوجه یک روزه به تجربه زیاید نیاز دارید و ممکنه تا الان اون جوجه تلف شده باشه.
      باید با سرنگ تغذیش کنید و به مقدار کم و هر دو یا سه ساعتی یه مقدار کم بهش غذا بدین طوری که چینه دانش خالی نشه خیلی هم پر نباشه که از حلقش بزنه بیرون و خفه بشه.
      حتما محلش رو گرم بگیرید.
      ببخشید موردتون اورژانسی بود و ما آن لاین نبودیم درک میکنم زیاد سوال بپرسید اما سوال های تکراری رو بنده حذف کردم.

      پاسخ
  6. دریا

    سلام به شما محترمان
    من طبق فرمایشات آقا مجتبی و آقا شهریار گرامی .به جوجه ملنگوم که الان ۳ ماهش شده ،سرلاکشو کم کم کم کردم و تخمه و دانه های دیگه میوه و آب در دسترسش گذاشتم و تخمه پوست کنده بهش میدمم . اما …
    هیچی نمیخوره .فقط سرلاک اونم با سرنک من الان دوروز یک بار یک وعده بهش سرلاک میدم .
    فقط آب میخوره .نهایتا یدونه تخمه میخوره.
    همش میخوابه و خودشو باد میکنه .
    البته برای سرلاک خودشو هلاک میکنه .همینکه سرنگو برمیدارم میدوه سمتم و دوست داره بازم بخوره.
    و وقتی سرلاک میخوره کمتر میخوابه و کمتر خودشو پف میکنه .
    میشه بگید چه کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای جوجه سه ماهه دیگه نباید سرلاک مصرف کنید و بهتره دانه ها رو با دست بهش بدین و یا با قشق تعارفش کنید و کم کم خودش باید غذا بخوره اینطوری نمیشه که سرلاک بخوره ؟؟!!
      دانه های متنوع و نرم و جوانه دانه و ذرت تازه و یا کنسرور ذرت بهش بدین تا بخوره.
      در ظرف آبخوریش حتما ویتامین بریزید و یا هفته ای یک روز هم عسل حل کنید داخل ظرف آبخوری تا جون بگیره.
      تخم مرغ آب پز رو با دست بهش بده تا بخوره.

      پاسخ
  7. دانی

    سلام دوستان گل گلابی.خسته نباشید.
    اقا این طوطی ما توی بینیش یه تیکه کوچیک مخاط گیر کرده :-O
    نمیدونم چجوری درش بیارم که مشکلی براش پیش نیاد.بالاشم حالا فعلا میترسم بگیرمم اذیت بشه و ازم بدش بیاد.مواظب خودتون باشید.
    ممنووون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همانطور که آقا شهریار فرمودن فعلا دست کاریش نکنید و نیازی نیست کاری انجام بدین ولی نهایتا مجبور شدین با گوش پاک کن و یا دستمال مرطوب و حتی اگر داخل بینی چسبیده بود با خلال دندون و یا موچین میتونید بینیش رو تمیز کاری کنید.

      پاسخ
  8. دانی

    سلام دوستان گل گلابی.
    اقا این طوطی ما ب لطف شما از دیشب پریشب داره یه زمزمه های از بیا و سلام میکنه.با همون صدای خودش تقریبا بیا رو درست میگه.اما سلام رو میگه سلا
    میخواستم ببینم این کلمات رو تا کی راحت میگه ؟
    ویه چیز دگ گندم خیس خورده هم حیلی دوس داره و میخوره.مشکلی نداره؟
    ممنووون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینکه چه زمانی کلمه رو کامل بگه بستگی به آموزش شما و استعداد پرنده داره و نمیشه چیزی گفت.
      جوانه گندم تازه براش مفیده ولی به اندازه نه اینکه هر روز مصرف کنید سعی کنید در طول هفته یکی دو وعده بهش بدین ضمنا دقت کنید جوانه ها خراب نشن و بوی ترش ندن.
      ذرت تازه هم براش خوبه و خیلی دوست دارن ذرت رو هر روز بخوره موردی نداره خیلی هم خوبه.

      پاسخ
  9. سمانه

    سلام شا طوطی من چینه دونش پره ,اصلن فضله نداره ,زیرش دو روزه تمیزه.غذا هم نمیخوره .تکون نمیخوره .فقط نوکشو میسابه به میله چیکارش کنم لطفا کمکم کنید .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید طی ۲۴ ساعت پاسخ داده میشه بنده پست بعدی شما رو حذف کردم.
      خب اینکه غذا داخل چینه دان پرنده مونده و هضم نشده اتفاقا بدی هست و ممکنه پرنده رو بکشه و غذا کپک بزنه و فاسد بشه و پرنده رو بکشه.
      احتمالا باکتری های مفید داخل پینه دان پرنده از بین رفته در ظرف آبخوریش یک قاشق مرباخوری عسل و دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه حل کنید تا بخوره بلکه غذاهای مونده هضم بشه و سریع با دامپزشک مشورت کنید البته مهم استفاده از اب لیمو هست و عسل فقط برای تقویت هست نه چیز دیگه.
      زیادی هم بهش ابلیمو بدین فشارش میوفته و زودتر تلف میشه فقط همین مقداری که گفتم مصرف کنید.

      پاسخ
  10. سمانه

    ببخشید ,من خیلی دست پاچه شدم,ورم چینه دونش خابید اصلا تخمه و اب نمیخوره,دامپزشک دیروز بردم گفتن سالمه,دوتا قطره تقویتی دادن همین. نمیدونم یه شبه چی شد . فقط انار و ذرت خورد ,فضله اش هم شل و سفید رنگ شده .به نظرتون عادیه؟یا فردا حتما ببرمش پیش دکتر دوباره ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب انار که خورده خیلی خوبه حتما چینه دانش تصفیه میشه.
      فعلا ببین اگر موردی نداره نیازی نیست دکتر ببرید.

      پاسخ
  11. سمانه

    همش چرت میزنه ,اگه سمتش برم بازی کنم باهاش یه تکون مختصری میخوره.بدنش رو هم کش نمیده اصلأ.کز میکنه یه گوشه دمای محیط هم بیست و هفت درجه نگه داشتم ,به نظرتون چیکار کنم؟

    پاسخ
  12. Mina

    سلام مرسی از دستور غذاها
    دوستان شیر و لبنیات خیلی برای پرنده بخصوص طوطی زیاد مناسب نیست.
    طوطی نمیتونه لاکتوز رو هزم کنه باعث اسهالش میشه.
    من خودم یدونه عروس هلندی دارم بیشتر این غذا رو بش میدم
    هویچ اب پز شده
    سیب درختی له شده
    مغر تخمک افتاب گردون
    کمی هم موز
    یا
    زرده تخم مرغ اب پز شده با اب گرم و بیسکویت
    موفق باشید

    پاسخ
  13. پارسا

    سلام سه تا جوجه های عروس هلندیم ۲۵ روزشون تموم شده هنوز از لونه نیومدن بیرون میخوام دستیشون کنم ولی چون بار اولمه میترسم این غذاهایی که تو این تاپیک گذاشتید واسه عروس هم مناسبه؟ اگه بزارم تا دون خور شدنشون والدین تغذیشون کنن بازم میتونم دستیشون کنم؟خیلی مرددم.
    اگه بخوام جداشون کنم نباید والدینو ببینن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تجربه ندارید بذار بزرگ بشن و خودشون دونه خور بشن و همینکه دیدی توسط والدین دارن کتک میخورن جداشون کنید و در قفس جداگانه نگهداری بشن.
      اینکه والدین رو ببینن یا نه اصلا مهم نیست مهم اینه که نباید باعث ترس اونها بشید و قبل از اینکه از قفس اونها رو خارج کنید ( البته بعد از اینکه دونه خور شدن و تصمیم به رام کردن اونها داشتین) شاه پرها رو کمی کوتاه کنید تا پرواز بلند نداشته باشن و فرار نکنن همینکه یک متر بتونن بپرن کافیه .
      همینکه جوجه خونگی هستن ۵۰ درصد راه رو رفتین و به شما عادت دارن و به راحتی دستی میشن نگران نباشید.

      پاسخ
  14. پارسا

    سلام اقا مجتبی. مجبورم جوجه ها رو بخاطر کثیفی بیش از حد لونه دربیارم ممکنه با این کار دیگه والدین غذا بهشون ندن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به احتمال قوی مشکلی پیش نمیاد. باز نمیشه صد در صد هم اطمینان داد ولی در اکثر مواقع مشکلی نیست و والدین جوجه ها رو تغذیه میکنن، دیگه به شانستون.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده با نظر آقا شهریار موافقم ولی فکر نمیکنم مجبور باشید اما به هر حال تصمیم با خودتون فقط لونه رو کامل تمیز نکنید و یه وقت نشورید و بذارید خیلی کم بوی قبل رو بده تا مشکلی پیش نیاد.

      پاسخ
  15. پارسا

    سلام دیگه پدر و مادر غذا ندادن به جوجه ها خودم با سرنگ غذا میدم جوجه ها کی دون خور میشن کی براشون ارزن بزارم تا یاد بگیرن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از ۳۰ روزگی به بعد دانه و آب دائم جلوشون باشه و خودتون هم تغذیه شون کنید کم کم نوک میزنن و میخورن ضمنا از ۳۵ الی ۳۸ روزگی یه خورده کمتر بهشون غذا بدین تا خودشون تشویق بشن غذا بخورن و یا با دست دونه بهشون بدین تا یا دبگیرن و خودشون غذا بخورن.

      پاسخ
  16. مصطفی

    سلام جوجه عروس به اسم ۲۰ روزه گرفتم ۱ هفتس دارمش ولی سرش اصلن مو نداره ببخشید پر نداره ولی پرهای دمش و بالهش کامله مشکل نداره
    سرلاک بچه میدم وزرده تحم مرغ وارد نخودچی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در آینده پرهای سرش درمیاد اما موردی که هست سرلاک هست و باید حتما سرلاک بدون شیر و بدون لاکتوز باشه تا پرنده بتونه هضمش کنه و دچار مشکل دستگاه هاضمه نشه.
      ضمنا اگر سر پرنده به کل پر نداره باید کمی ویتامین مخصوص پرندگان نیز با غذاش مخلوط کنید تا تقویت بشه .

      پاسخ
  17. ارشیا

    سلام ببخشید من دیروز یک جوجه طوطی خریده ام ولی امروز صبح که بلند شدم او انگار مردنی شده بود باید چه کار کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جوجه سرنگیه؟ غذا چی بهش دادید؟ یه توضیحاتی از پرنده و تغذیه و شرایط نگهداریش بفرمایید در خدمتیم. با توضیح شما هیچ نتیجه ای نمیشه گرفت.

      پاسخ
  18. Reza

    با سلام خسته نباشد
    میخواستم بدونم ملنگو از نظر هوش بهتره یا شاه طوطی چون میخواستم یکی از اینا بگیرم موندم کدومشو بگیرم

    بعدش من اولین باره دارم طوطی میگیرم میخواستم بدونم اگه بخوام بام صمیمی بشه از چند روزگی باید بگیرم

    که به من وابسته باشه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاه طوطی خیلی بهتره هرچند بستگی به استعداد همون پرنده هم داره و روش آموزش شما هم مهمه.
      بهتره هرگز طوطی رو به خودتون وابسته نکنید و اگر قصد اینکار رو دارید اشتباه بزرگی هست بالاخره همیشه نمیتونید در کنارش باشید مسافرت – تحصیل – کار – مهمونی – بیماری و …. پس طوطی اهلی خوبه نه اینکه وابسته به شما بشه اگر اینطور بشه هم طوطی اذیت میشه و هم خودتون.
      برای اهلی شدن جوجه زیر یکسال تهیه کنید جنسیتش هم مهم نیست.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *