تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. امین

    سلام خسته نباشید
    طوطیم ملنگویه عادت کرده که فقط سیب بخوره هرچی دیگه میدم نمیخوره به جز سیب مشکلی ک براش پیش نمیاد ؟؟؟؟؟
    تشکر.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه فقط از میوه ها سیب رو میخوره و سایر میوه جات رو نمیخوره مشکلی نیست و میشه جایگزین واسش انتخاب کرد و حتی اب میوه جات رو به مقدار کم بهشون داد یا غذایی که دوست دارن رو با میوه مورد نظر ترکیب کرد یا حتی پرنده رو به بازی با میوه ترغیب کرد که نهایتا احتمالا به خوردنش هم ترغیب میشه. اما اگه منظورتون اینه که هیچ غذایی رو بغیر از سیب نمیخوره. حتی دانه ها باید توضیح بیشتر و کاملتری بدین و اصلا ببینیم سن طوطی چقدره(جوجه هست یا بزرگه؟)، جه غذاهایی در اختیارش گذاشتید؟ تا حالا غذای نرم دریافت کرده یا موارد دیگه تا بتونیم کمکی انجام بدیم. چون اکثر جوجه ها که با سرلاک یا غذای نرم تغذیه میشن تا به غذاهای دیگه عادت کنن یکم طول میکشه و نگهدارنده باید در این مورد به پرنده کمک کنه. باز توضیح بدید تا بتونیم کامل راهنمایی کنیم

      پاسخ
  2. امین

    سلام خسته نباشید
    دوست عزیز میشه گفت ۸۰ درصد غذاش سیبه تخمه اینام براش میزام یخورده میخوره ولی بیشتر سیب میخوره.
    طوطیم الان ۸ ماهشه
    تشکر .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تخمه میخوره پس کمتر بهش سیب بدین تا تخمه رو بیشتر بخوره.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب شما نباید اینقدر سیب در اختیارش بذارید. اینطور بدتر اسهال هم میشه. از تخمه و انواع دان ها استفاده کنید و همیشه در اختیارش باشه، حتی برخی رو بدون پوست در اختیار پرنده بذارید(مثل مغز بادام یا گردو). اما تخمه رو با پوست در اختیارش بذارید و مشکلی نیست. میوه هم روزانه یا یک در میان و به اندازه بهش بدید. اینجور که فقط میوه بدید اونم میوه میخوره.
      ضمنا غذای نرم مثل تخم مرغ هم بهش بدید و اگه بخوره خیلی عالیه یا سایر میوه ها و ذرت تازه و جوانه دانه ها رو هم امتحان کنید و اکثر طوطی ها استقبال میکنن. مخصوصا از ذرت

      پاسخ
  3. امین

    با سلام
    من سرما خوردم میخواستم ببینم ک سرما خوردگیه من امکان انتقال به طوطی رو داره ؟؟؟؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتر بود بخش سرماخوردگی طوطی رو مطالعه میکردین و همونجا سوال میپرسیدین.
      بله اگر شما بیمار باشید به راحتی میتونید طوطی خودتون رو بیمار کنید پس دست به آب و دونه و وسایل طوطی نزنید.

      پاسخ
  4. پریسا

    سلام.خسته نباشین.طوطیم الان تقریبا ۸ ماهه شده یه هفته میشه که پرهای دمش میشکنه از قسمت انتهایی تقریبا..یه حالتی مثل موخوره در انسان.چه مشکلی پیدا کرده…..۲تا پرهای بزرگش شکست.مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یا یه جایی گیر میکنه یا خود طوطی پرها رو با منقارش میجوه. یا باید پرنده رو رو درخت خزیدن نگهداری کنید یا تو قفس های بزرگ تا پرها مدام به میله های قفس گشیده نشه و خوابشو از دست نده و یکمم پر مرده و قدیمی باشه راحت میشکنه. از طرفی هم اگه پرنده شروع به جویدن پرها کرده باید وقت بیشتری رو واسش بذارین و وسایل اشتغال و جویدنی کنارش باشه که شروع نکنه به جویدن پرها. اتفاقا از پرهای دم هم شروع میکنن به جویدن. اگه هم مسئله کمبود املاح یا ویتامین هاست این مورد رو تو همه پرهای پرنده باید ببینید و فقط دم رو شامل نمیشه. من به احتمال قوی فکر میکنم یا دم پرنده مدام به میله های قفس کشیده میشه یا خود پرنده اینکارو کرده که باید برسی بیشتری انجام بدید و مشکل رو رفع کنید
      ضمنا درخواستی که از شما دارم سوالات رو در بخش های مرتبط بپرسید
      موفق باشید

      پاسخ
  5. مهناز

    سلام خسته نباشید ب جوجه عروس هلندی چی بدم برا تغذیش خیلی کوچیکه ؟؟
    لطفا ی غذای خوب پیشنهاد بدین ؟؟؟؟
    مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه خودش غذا میخوره که دان معمول مثل کتان و ارزن بهش بدید و سفیده تخم مرغ هم مرتب بهش بدید و میوه و جوانه دانه ها هم بهش بدید و مشکلی نداره
      اگه سرنگیه و باید غذا بهش بدید هم که بالا توضیح دادیم و مطالعه کنید. با این حال سرلاک مخصوص طوطی هم پیدا کنید میتونید از اون استفاده کنید و ریسک کمتری داره.(تاکید میکنم سرلاک مخصوص طوطی نه سرلاک بچه که قند و شیر و چنین چیزایی داره)

      پاسخ
  6. CO CO

    سلام
    من یه جوجه عروس هلندی تقریبا سه هفته ای دارم که پر های بدنش جوونه زده ولی پرهای کاکلش جوونه نزده! نکنه دیگه در نیاد
    خیلی نگرانشم
    بهش آرد نخور مخلوط با سرلاک بچه میدادم
    غذاش تموم شد منم زرده تخم مرغ آپ پز شده شل یا عمون عسلی رو با آب بهش دادم که یک روز گزشته و هنوز چیندانش پره و فضلش یکم بوی اون زرده تخم مرغ رو میده
    مشکلی پیش میاد؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نه در میاد.
      سرلاک هم اصلا غذای خوبی نیست و پرنده راحت نمیتونه غذا رو هضم کنه و تقریبا میتونم بگم برای جوجه طوطی مثل سمه. بهتره از سرلاک استفاده نکنید یا اگه استفاده کردید دیگه استفاده نکنید
      از زرده تخم مرغ هم به مقدار کم استفاده کنید یا از سفیده تخم مرغ استفاده کنید.
      مشکلی هم بله ممکنه پیش بیاد و جوجه نتونه غذا رو هضم کنه و متاسفانه…. همیشه بهتره جوجه هایی که دون خور شدن رو تهیه کنید و بزرگ کردن جوجه سرنگی سخته و سرتاپاش ریسکه

      پاسخ
  7. CO CO

    ممنون از پاسختون
    البته همیشه هم سرلاک با ارد نخودچی نمیدم
    گاهی اوقات لپه و عدس و برنج و آرد نخور رو آسیاب میکنم و با آب بهش میدم
    خدارو شکر فعلا حالش خوبه
    ولی سر غذاا خیلی مشکل دارم هرکی یه چیز میگه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فعلا پرنده شما در سنی هست که همه اینها رو بخوره اما درباره سرلاک با آقا شهریار موافقم و باید سرلاک و غذای کودکی به جوجه طوطی بدین که هیچ درصد شیری داخلش نباشه چون شیر رو نمیتونن هضم کنن و براشون مثل سم میمونه.
      ضمنا درباره تخم مرغ هم باید بگم چرا تخم مرغ رو شل به پرنده میدین هرگز این کار رو نکنید چون بیماری هایی رو که در اون تخم هست رو به طوطی خودتون منتقل میکنید مخصوصا سالمونلا که این بیماری حتی به انسان نیز سرایت میکنه پس خودتون هم تخم مرغ عسلی یا همون شل نخورید بذار تخم مرغ حسابی سفت بشه و بعدا زرده سفت و سفیده رو به طوطی بدین زرده رو حتی میشه ریز کنید و بذارید کمی هوا بخوره و دونه دونه کنید و با دست بدین بهش بخوره سفیده رو هم ریز کنید بهش بدین یه خواصی سفیده داره که زرده نداره پس هم سفیده و هم زرده رو مصرف کنید مخصوصا در این سن به سفیده هم نیاز داره.

      پاسخ
      1. CO CO

        باز هم تشکر
        درسته ولی من سرلاک تنها نمیدم و با آرد نخود و برنج و عدس و لپه آسیاب مخلوط میدم تا الانم مشکلی پیدا نشده
        فقط نگرانیم کاکلشه که هنوز جوونه مشخص نزده و اینکه الان نزدیک چهارشنبه سوری هست و طرف خونه ما خیلی سروصدا هست
        یه وقت نترسه سکته کنه!

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          پرهای کاکلش در میاد نگران نباشید و از اون سر و صدا هم سکته نمیکنه .

          پاسخ
          1. CO CO

            و باز هم سپاس از پاسختون
            آره ماشا الله خیلی بزرگ شده و پرهاش هم داره روز به روز زیاد و زیادتر میشه
            فقط اینکه جدیدن هرچی غذا میدم بازم میگه میخوام و سرشو تکون میده و قار میکنه
            چرا جدیدن اینقدر شکمو شده؟؟! قبلا خیلی آروم بود

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              همه چی طبیعیه و الان در حال رشد هست و بزرگتر هم شده و به غذای بیشتری نیاز داره اما بعدا باز غذاش کم میشه.

              پاسخ
              1. CO CO

                سلام
                ممنون از پاسختون
                سایت بسیار عالی دارید
                انشا الله بتونیم همیشه ازش بهره ببریم
                و اینکه خیلی سر و حاله ولی جدیدن وقتی دستمو میزارم روز یکم لرزش احساس میکنم که قبلا اینجور نبود
                طبیعیه؟

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  آره این لرزش ها طبیعیه و الان چون داره بزرگتر میشه این حرکاتش رو بیشتر احساس میکنید.
                  فقط لرزشش از سردی هوا نباشه موردی نداره.

  8. CO CO

    سلام
    ببخشید من هی سوال میکنم
    قول میدم این آخریش باشه ☺
    اینکه از چند هفتگی باید بزارمش تو قفس؟
    الان تقریبآ میشه گفت ۳ هفته داره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      برای سوال پرسیدن که محدودیتی نداریم دوست من و هر چند تا سوال خواستین بپرسید.
      از همین الان باید تو قفس باشه و به محیط قفس عادت کنه. حتی کسایی که تو جعبه و لونه و نمیدونم پارچه و این چیزا جوجه رو نگهداری میکنن با همونا داخل قفس میزارن تا کامل به محیط قفس عادت کنه. گرچه پرنده ای که بخواد دستی بشه و بعدا طعم ازادی رو بفهمه تو قفس قرار نیست بمونه

      پاسخ
  9. CO CO

    سلام
    این جوجه عروس ما کمکم داره پرواز و پریدن یاد میگیره گاهی اوقات هی میپره میخوره تو درو دیوار!
    چکارش کنیم؟؟؟؟
    چیزیش نمیشه؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نباید اینقدر بپره و اگر تو در و دیوار بخوره طبیعیه که ضربه مغزی بشه و یا حداقل نوکی بالی جایی ازش بشکنه.
      روش کوتاه کردن پر پرنده در سایت توضیح داده شده مطالعه بفرمایید. فقط دقت کنید خیلی پرهاش رو کوتاه نکنید چون زمین میخوره حداقل بتونه خودش رو نگهداره و کمی پرواز کوتاه انجام بده در حد یک متر رو بپره و زمین نخوره.

      پاسخ
  10. سجاد

    سلام من پسر دایی تا حالا هفده تا جوجه از هجده تا با سرلاک بزرگ کرده من ازش یک جوجه گرفتم گفته بیست و هفت روزست ولی پرهای زیر چینه دانش یک مقدار کم نداره خیلی خیلی کم میخوام ببینم اشکال نداره پر نداره یا نه؟و میخواستم بگم روزی هفت هشت بار غذا میخوره یعنی صب ساعت شیش که دو تا یا سه تا میخوره ساعت دوازده یکی و سه یکی و پنج یا شیش یکی و نه یکی و اخر شب دو تا یا سه تا میخواستم ببینم این طبیعی هست یا نه درضمن چقدر طول میکشه دیگه بهش سرلاک ندم از چند وقته گی باید دیگه ندمش سرلاک

    پاسخ
    1. سجاد

      سلام دوباره ببخشید میخواستم ببینم میشه چندتا اسم قشنگ بگید که نه ماده باشه نه نر اسمش جنسیت نداشته باشه اسون و قشنگ باشه من خودم میگم یا بزارم جیکوب یا گری یعنی خاکستری چطوره لطفا اسم قشنگ یاد دارید بگید

      پاسخ
      1. ali ghorban poor

        بذار گری یا پینک و یا وایت و یا…..
        اینا همش رنگ هست به انگلیسی.
        یا بذار خدیجه ،سکینه ،عقدس ،شوکت!! شوخی کردم……………

        پاسخ
      2. شهریار (onlypet.ir)

        تقریبا میتونم بگم سرلاکی که شیر و قند و این چیزا داره فقط طوطی رو میکشه یا واسش مشکلات گوارشی پیش میاد. اون قسمتایی هم که پر نداره طبیعیه و سنی نداره جوجتون. به نظر من بهتره به جای سرلاک از تخم مرغ اب پز، نان تست، انواع میوه جات و انواع جوانه دانه ها و حتی خود دانه ها استفاده کنید و میکس کنید و غذای نرم درست کنید و به پرنده بدید نه اینکه از سرلاک استفاده کنید! اون هم به تنهایی! اصلا کامل نیست

        پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اون پرها طبیعیه و در آینده در میاد نگران نباشید.
      غذاخوردنش هم خوبه فقط زورکی بهش غذا ندین هر زمان خودش خواست و گرسنه بود بهش غذ ابدین بیش از اندازه هم ندیدن ک هبرگرده تو حلقش و خفه بشه.
      ضمنا این جوجه بای داز ۲۹ – ۳۰ روزگی شروع کنه به دونه خوردن و کم کم غذاهای دیگه رو هم بهش بدین آب حتما جلوش بذار و اگر جوجه ملنگو و یا عروس هست ارزن درشت و سبزی هم جلوش بذار و اگر شاه طوطی و کاسکو هست دانه آفتاب گردان ریز جلوش بذارید.

      پاسخ
  11. سجاد

    سلام میخواستم ببینم از کی باید جوجه عروس رو از کارتن برشدارم و داخل قفس بزارم ۲۹ روزه است ولی وقتی بهش تخم مرغ اپز یا اجیل میدم فقط بازی میکنه ریز ریز میکنه میندازه نمیتونه بخوره میشه راهنمایی کنید و سوال بعد اینکه اگه پرهاش در بیاد باز کی پریزی داره پرهاش دراونده فقط زیر سینش یکم مونده میخوام ببینم کی باز پریزی داره ممنون بای

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از همین الان میشه او نرو داخل قفس نگهداری کنید.
      نگران پرهاش نباشید هر زمان بریزه تا ۴۵ روز کامل در میاد ضمنا طوطی هر سال کمی پر ریزی طبیعی داره و تو لک رفتن و پر ریزی پرنده طبیعیه.

      پاسخ
  12. سلام

    سلام مجدد ثرضمن تاج بالا سرش خیلی کوچیکه سه تا از پر های تاجش دو سانته بقیه یک سانت نیم سانته میخوام ببینم کی کامل میشه و کی کاملا پرهاش کامل میشه و کی دوباره پرریزی داره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      پرهای تاجش طبیعیه و همه پرهای تاجش که اندازه هم نیستن که میگین کوتاه بلنده!! کاملا طبیعیه.
      ضمنا دوباره مگه قراره پریزی کنه!!؟ تازه جوجه هست و پرهاش تازه دراومده و قرار نیست به این زودی پریزی کنه و تقریبا هفت هشت ماهگی پریزی میکنه و به این زودی ها منتظر نباشید. ضمنا اونم بستگی به شرایط اب و هوایی داره و ممکنه خورد خورد و مثلا طی دو ماه کم کم پریزی کنه یا کامل پریزی کنه. به هر حال به این زودی ها منتظر نباشید.

      پاسخ
  13. سجاد

    سلام این عروسمو میندازم داخل قفس خیلی اینور اونور میزنه صدای گنجشک هارو میفهمه اینور اونور میزنه وقتیم سوت میزنم همین کارو میکنه چکارش کنم اینو هنوز چیزی نمیخوره سرلاکم خیلی کم میخوره چیز دیگم میدم ریز ریز میکنه نمیخوره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تنهاست؟ اگه بله که خب طبیعیه. ضمنا عروس تنها رو بذارین تو قفس و سوت بزنید یا صدای گنجشکی چیزی بفهمه چه توقعی دارین؟ ساکت و اروم بشینه؟ خب مطمئنا واکنش نشون میده. واسش هم غذای نرم بذارین مثل تخم مرغ و هویج رنده شده و احتمالا خودش دیگه باید بخوره(حداقل غذای نرم رو میخوره). تو قفسش هم دان بذارید و هم غذای نرم و خودتون هم کنترل و برسیش کنید و اگه دیدین چینه دانش خشک افتاده و تغذیه نمیکنه چاره ای نیست و باز دستی تغذیش کنید. ضمنا سرلاک هم دیگه نیازی نیست به پرنده بدید، از اولشم غذای مناسبی نبوده و سرلاک رو دیگه حذف کنید

      پاسخ
  14. سجاد

    سلام براش تخم مرغ یا هویج میریزم نمیخوره فقط بازی میکنه ولی ارضن میریزم میخوره و پوس میکنه راستی منظور از دانه دانه چیه؟ دو روزه از رو دستم پر میزنه و قشنگ فرود میام اشکال نداره؟درضمن میخواستم ببینم کی تاجش مث یک عروس بالغ میشه و کی مشخص میشه نره یا نه و از چند وقتی مشخص میشه نره یا نه سرلاکم روزی دو سرنگ بیشتر بهش نمیدم اونم ارد نخد با اب ولم راستی عروس نر معمولی گیرون تره یا ماده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خوبه بذار همون ارزن همیشه و دائم جلوش باشه تا بخوره.
      هویج رو که فکر نکنم الان بتونه بخوره مگر هویج رنده شده باشه سبزی و میوه هم بهش بدین.
      فعلا اینقدر پرواز مهم نیست ولی بیشتر اگر باشه باید مراقب ویژه ازش داشته باشید یا پرهاش رو کوتاه کنید.
      تا ۳ – ۴ ماهگی تاجش کامل میشه و از ۱۰ – ۱۲ ماهگی دیگه جنسیتش مشخص میشه البته اگر زود بالغ بشه حتی از ۸ ماهگی مشخص میشه.
      هیچ فرقی بین نر و ماده اینها از نظر قیمت و اهلی شدن و … نیست.
      راستی باید همیشه یک ظرف آب جلوی پرنده باشه.

      پاسخ
  15. محمدرضا

    سلام به نظر شما طوطی بهتره یا عروس؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      منظورتون از طوطی چیه؟ عروسم طوطیه دیگه. مرغ عشقم طوطیه. کاکادو و کاسکو و ارا و بقیه منقار کج ها هم طوطین!
      بهتر و بدتر هم نداریم. همشون خوبن

      پاسخ
  16. CO CO

    سلام
    تورو خدا کمکم کنید
    عروس هلندیم حدود ۵۰ روز داره نمیدونم چی شده پای راستش لنگ میزنه میتونه راه بره ولش پای راستش میلنگه
    نه ورم داره نه چیزی فقط میلنگه الان حدود ۵روزه اینطوریه
    چکارش کنم؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه بر اثر ضربه یا افتادن یا ….. اینجور نشده ممکنه در حال فلج شدن باشه. بهتره نزد دامپزشک برید تا پاش رو کامل معاینه کنه. به نظر بنده به این سادگی و ندیده و بدون معاینه نمیشه فهمید چه مشکلی داره و چیکار باید کرد. یه موقع بر اثر ضربه پاش لنگ میزنه و شما مطمئن هستید میشه یه اقداماتی کرد ولی این مورد که خودتون نمیدونید چی شده فقط یه دامپزشک یا یه شخص با تجربه با دیدن عروستون میتونه به شما کمک کنه
      موفق باشید

      پاسخ
    2. Riahi Fazlolah

      با سلام
      شما کل پاشو وارسی کنین یک موقع کف پاش چیزی رفته و یا پاشو در دستتون بگیرین و از سر انگشتانش به اهستگی شروع به فشار دادن کنین و بیاید به طرف ران پرنده و ببینین کجای پاش درد میکنه چون به نقطه اسیب دیده که فشار بیارین پرنده عکس العمل نشون میده و نسبت به جای درد پرنده میتونین تا حدودی علت اسیب دیدگی رو بشناسین و به طبع برای درمانش میتونین کاری انجام بدیدن

      پاسخ
  17. CO CO

    سلام
    ممنون
    و اینکه یکی از جوجه های سی روزم بیشتر وقت ها شاه پر هاش یا همون بالاش زیر دمش هست ولی عمومن باید ضربدری روی دمش باشه
    البته یه مدت بهش بد رسیدگی میشد و ضعیفه یکم الان دارم کلی بهش رسیدگی میکنم به نظرتون درست میشه؟ مشکل جدی نیست؟ با تغذیه خوب و رسیدگی قوی میشه؟ و از این ضعف در میاد؟
    با اینکه حدود ۳۰ روز داره ولی اصلا خوب نمیپره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله خوب میشه این مشکل رو تقریبا بنده در برخی جوجه کبوترها و یا جوجه طوطی هایی دیدم که خوب تغذیه نمیشن و اگر یکی دو نوبت از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید و صبر داشته باشید حتما درمان میشه مثلا هفته ای یک مرتبه بهشون مولتی ویتامین بدین تا دو هفته.

      پاسخ
  18. میترا

    سلام
    به من کمک کنید لطفا
    من یه جوجه یه ماهه کوتوله خریدم چند روزیه.
    ۱- خیلی میخوابه
    ۲- خیلی وقتا یکی از چشاشو میبنده حتی وقتی غذا میدم بهش ، چشمشو چک کردم افونت نداره
    نگرانشم خیلی مریضه آیا؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چه غذایی بهش میدین؟
      مدفوع پرنده چه شکلیه؟
      تنفسش صدا داره یا نه؟
      یه توضیحات کاملی بدید یا حتما برای معاینه به دامپزشک مراجعه کنید
      موفق باشید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *