تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. پریناز

    سلام.راستش عموی من ۲ تا طوطی نر و ماده داره که دفعه ی اول که تخم گذاشتن هر چهار تا جوجه هم مرد.حالا برای بار دوم هم تخم گذلشتن که از چها رتا جوجه یکیش مرد.حالا من چن تا سوال دارم.۱ ایا از ۴ تا جوجه مردنش یکیش طبیعی هست؟ حالا هم جوجه ها ۱ ماهه هستن قرار شده وقتی ۲ ماهشون شد عموم یکیشونو بده به من.۲ به جوجه های ۲ ماهه هم باید با سرنگ غذا داد؟۳ من ۱۲ سالمه و میترسم هنگام غذا دادن به جوجه خفش کنم.باید چیکارکنم؟
    از سایت خوبتونم متشکرم.ممنون میشم اگه جوابمو بدین.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – اصلا نمیشه اینطوری نظر داد که مردن یکی طبیعی هست یا نه بلکه اینها به دلیل فاصله سنی که بین جوجه ها بوده جوجه های ضعیف تر و کوچکتر تلف میشن.
      ۲ – نه دوست عزیز از سن ۲۸ تا ۳۱ روزگی یعنی بعد از یک ماهگی خودشون میتونن غذا بخورن و باید ارزن و آب جلوشون باشه اما خب تا یک هفته باید کمکشون کنید و کمی با سرنگ غذا بخورن تا کم کم خودشون دونه بخورن نه اینکه تا ۶۰ روز با سرنگ غذاشون بدین اگر تجربه کافی ندارید تا ۳۷ – ۳۸ روز با سرنگ غذاشون بدین و از اون به بعد ارزن جلوشون باشه و فقط یه کم با سرنگ بهشون غذا بدین تا خودشون به دانه ها نوک بزنن.
      ۳ – نگران نباشید دوست عزیز مخصوصا اگر درست گفت هباشید باید این جوجه ها ۶۰ روزه باشن و حتی میشه به اونها با قاشق غذا داد و نباید این همه مدت با سرنگ غذا بخورن پس هیچ نیازی به سرنگ ندارید فقط ارزن و دانه آفتاب گردان و آب همیشه جلوشون باشه هرچند تا مدتی نمیتون دانه آفتاب گردان بخورن و بهتره دانه نرم مثل جوانه گندم تازه و ارزن بهشون بدین با میوه و سبزی.

      پاسخ
  2. حسین

    سلام اقا مجتبی .طوطی از صبح که یه پاشو جمع میکنه نمیدونم چرا ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب پاش رو معاینه کنید شاید دونه و تاول زده و یا کشیده شده و …

      پاسخ
  3. حسین

    سلام اقامجتبی. الان طوطیم ۳ ماهشه من ۳ ماه فقط بهش سیب میدادم الان۱ هفته هستش که بهش تخمه و ارزن میدم الان که اینارو میدم خیلی ساکت خیلی وحشی وخیلی کم تحرک شده نمیدونم چرا ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همه اینها از هوا گرم هم میتونه باشه و خیلی ربطی به نوع تغذیه نداره ممکنه روش نگهداریتون فرق کرده و یا کمتر بهش توجه میکنید و دق کرده ؟؟!!

      پاسخ
  4. پریسا

    سلام خسته نباشید.طوطیم وقتی خودشو تمیز میکنه ۱ یا ۲ تا از پرهای کوچیکشو میکنه و میگیره تو منقارش باهاش بازی میکنه..مشکلی نیس؟و اینکه ناخن هاش بیش از حد بلند شده و راه رفتن یا پریدن براش سخت شده هنوزم نباید ناخن هاشو کوتاه کنم؟ و اینکه چه زمانی به حرف زدن میاد و از کی باید باهاش تمرین کنم؟ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تا اینکار به یه عادت تبدیل نشه نه مشکلی نیست و اگه طبیعی پرهاشو تمیز میکنه و یکی دو پر هم به صورت طبیعی جدا میشه مشکلی نیست و اگه میبینید بهتره پر رو بگیرین و سرشو با چیز دیگه گرم کنید تا به عادت بازی با پر و پرکنی تبدیل نشه ولی خب زمانی که نمیبینید دیگه کاری نمیشه کرد ولی جلوی چشمتون که هست توجه بیشتری کنید و پر رو بگیرین و یه چیز دیگه بهش بدین یا حواسشو پرت کنید. اصولا بغیر از این فصل گرما قرار نیست پرنده هر روز چند تا پر به طور طبیعی بکنه(نمیکنه پر میافته یا هنگام تمیز سازی پرها جدا میشه) و باهاش بازی کنه و این مسئله گذراست و همونطور که گفتم تا به عادت تبدیل نشه مشکلی نیست و حتما توجه کنید که پر به صورت طبیعی جدا شده باشه و قطع نشده باشه و خب میبینید هم پر رو بگیرین و نذارین با پر بازی کنه و خوشش بیاد و خدایی نکرده این کار به عادت تبدیل بشه. به هر حال…
      ناخن بلند و مشکل ساز هم باید کوتاه بشه و یا خودتون یا یه نفر که کاملا اینکارو بلده و تجربه داره انجام بده که مشکلی پیش نیاد و خونریزی نکنه
      هر موقع که باهاش درست کار کنید و همه مواردی که لازمه با هم جور دربیاد از جمله سن پرنده و تلاش خودتون و استعداد طوطی و …. به حرف هم میاد.

      پاسخ
  5. حسین

    سلام خسته نباشید طوطیم الان بالا اورده الانم خیلی بی حاله خواستم ببینم مشکلی که براش پیش نمیاد ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حتما غذای ناجور خورده فقط بذارید به حال خودش باشه تا غذا برنگرده داخل حلقش چون خفه میشه ؟؟!!
      البته یه احتمال هم هست و اون اینکه شاید طوطی شما بالغ شده و خیلی مسته و داره حالت غذا دادن به جوجه قپ دادن رو انجام میده و اصلا موردی نداره.

      پاسخ
  6. پریسا

    سلام آقا مجتبی.یکی از دوستام یه عروس هلندی داره نزدیک به دو سالشه از ۲ ماهگی دارشی.۱هفته مسافرت بودن اینم خونه یمامانش بوده حالا که برگشتن حالاش بده اول بالا اورده بعدم اسهال شده بردنش دامپزشکی قطره enroquine بهش داده همین که خوره شر.ع کرده بالا اوردن چشاشم قرمز شده بینیشم آبریزش گرفتهیه بار یکم خون بالا اورده اشتهاشم کم شده دکتر یه قارچ کشم داده که بش ندادن دیگه……مشکلش چیه ؟ باید چی کار کنن؟ممنون که زودتر جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      انروکین داروی تلخی هست و به پرنده سالم هم بدین بالا میاره و طبیعیه و بهتر بود در ظرف آبخوریش حل می کردین.
      اگر خون بالا آورده که تلف میشه اما بهتره علاوه بر انروکین که داخل ظرف آبخوری میریزه یک حبه سیر هم داخل ظرف آبخوری به صورت له شده و ریز ریز بریزه.
      ضمنا برای تغذیه باید از دانه نرم استفاده کنه چون الان نمیتونه دانه سفت بخوره مثلا برنج پخته بهش بدین و یا جوانه گندم تازه و تخم مرغ آب پز و میوه و سبزی.
      بنظرم کار زیادی نمیشه براش انجام داد اما باز سعی خودتون رو بکنید اگر سرلاک و غذای بچه دم دست هست با سرنگ و شیلنگ باریک بهش غذا بدین .
      محلش رو هم زیاد گرم نکنید اما سردش هم نشه چون شاید گرما زده هم شده باشه.

      پاسخ
  7. علی

    سلام خسته نباشید . من هر چن وقت یه بار به طوطیم نون رو بهش ماست میزنم به طوطی میدم اشکالی که نداره ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      زیاد اگر این کار رو بکنید بله اشکال داره و فقط برای تنوع خوبه.

      پاسخ
  8. رها

    سلام اگه یادتون باشه من رها هستم.ک جوجوم سرما خورده بود.اون مرد ب نظر شما دوباره بگیرم جوجه یا جوجه اصلا نگیرم چون من اگه ی حیوون بمیره خیلی گریه میکنم نمیتونم تحمل کنم شاید باورتون نشه ب خاطر همون طوطیم تا ۱ ماه گریه میکردم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      رها خانم بنظر بنده اولا نباید خودتون رو اینقدر ناراحت کنید چون عمر دست خدا هست و فقط شما باید تلاشتون رو برای اون موجود زنده بکنید دیگه غصه خوردن هم نداره.
      دوما دلیلی نمیشه این یکی رو هم بکشید اما خب بنظرم بهتره طوطی بزرگتر بگیرید که خطر تلفاتش کمتر باشه و یا الان فصل جوجه مینا هم هست میتونید مینا تهیه کنید.

      پاسخ
  9. پریسا

    سلام اقا مجتبی خسته نباشین.یکی از پرهای دم طوطیم شکسته…از زمانی که بچه بود روی پرهای دمش یه خطی بود روی ۴تاش مثه خطی که باخودکار کشیدی.این پرش از همون قسمت شکسته…بعدم اینکه طوطیم عاشق شیرینی جاته چه غذاهای شیرینی براش ضرر نداره؟راستی نوکشم هنوز همون مشکله قبل رو داره که قبلا خدمتتون گفتم.مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اون خط به دلیل برخی کمبود ها در زمان رشد و در همون مقطع زمانی به وجود اومده به هر حال شکسته شدن و افتادن پر چیزی طبیعی هست و موردی نداره.
      نوکش هم زمان میبره تا درمان بشه البته با این وضعیت رشدی که پر دمش داشته مشخصه در یک مقطعی کمبود املاح و کمبود ویتامین داشته بهتره تقویتش کنید.
      ضمنا شیرینی و نمک زیاد برای پرنده مضره پس به صورت تنوعی بهش شیرینی بدین نه دائم

      پاسخ
  10. پریسا

    سلام.ممنون.ببخشبد چه مواد غذایی که تقویت بشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میوه – سبزی – ذرت تازه – تخم مرغ آب پز – جوانه گندم – دانه مخلوط و ….
      همه چی توضیح داده شده لطفا مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  11. سامان

    سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم انار میشه به طوطی دارده ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اتفاقا خیلی هم دوست دارن فقط زیاده روی نکنید.

      پاسخ
  12. پریسا

    سلام آقا مجتبی چه جوری با طوطیم حرف زدنو تمرین کنم؟الان احتمالا ۷ ماهه باشه…..مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      زمانی که پرنده حواسش به شماست. میتونید اول کلمات کوچیک و ساده رو کار کنید و بعد کلمات سنگین تر. حتی اول از سوت و اصوات تیز که به صدای طوطی ها هم نزدیکتره شروع کنید خیلی بهتره. میتونید از روش ضبط صوت هم استفاده کنید و کلماتی که تمایل دارین طوطی یاد بگیره رو ضبط کنید و دائم واسش بذارین ولی خب این روش دیگه مجزا از اموزش شرطی شدن کلمات واسه طوطی هست و بدون اینکه معنی کلمه رو بدونه اون رو تکرار میکنه. تو سایت هم یه مقاله در مورد سخنگویی طوطی باید باشه که میتونید مطالعه کنید
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      پریسا خانم شما باید فقط یک کلمه رو تکرار کنید و بعدا که طوطی این کلمه رو یاد گرفت کلمه بعدی رو کار کنید مثلا “سلام ” و یا “بابا ” فقط هم خود اون کلمه.
      مثلا نباید بگید ” بگو بابا ” خب طوطی یاد میگیره میگه بگو بابا پس بگو نداریم فقط بابا و یا فقط سلام.
      ضمنا هر سوال رو در جای خودش مطرح بفرمایید ضمنا به توصیه های آقا شهریار هم توجه کنید و معمولا طوطی صبح های زود ویا زمانیکه شما صحبت میکنید و هواسش به شما هست و داره گوش میده باید باهاش کار کنید.

      پاسخ
  13. امین

    سلام خیار برای طوطی خوبه یابد ؟؟؟
    تشکر

    پاسخ
  14. erfan1393

    سلام بله خوبه. کلا میوه جات برای طوطی خوب است.

    پاسخ
      1. shayan.sh

        فکر کنم باعث اسهال بشه پس کلا بیخیالش بشید

        پاسخ
  15. امین

    سلام خسته نباشین
    طوطی ملنگوم کلا پراش و دمش شکستس میخواستم ببینم چی بدم تا خوب بشه
    تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر پرهای اون شکسته باشه مورد خاصی نداره و باید تا فصل پر ریزی صبر کنید تا اینها پرها خود به خود بریزه و پر جدید و سالم در بیاره ضمنا دقت کنید پرهای طوطی رو نکشید چون اگر مهارت نداشته باشید به پرنده آسیب میزنید و هم اینکه پرنده ضعیف میشه و باید صبر کنید تا به صورت طبیعی این پرها بیوفته و پر جدید در بیاد.
      این رو هم بدونید پر شکسته ترمیم نمیشه و باید تا فصل پر ریزی صبر کنید.

      پاسخ
  16. امین

    سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم برای ملنگو پرتقال .نارنگی.خرما چطوره؟؟مشکلی ک براش پیش نمیاد ؟؟؟
    تشکر .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مانعی نداره و میتونید به طوطی بدید و هیچ مشکلی پیش نمیاد. زیاده روی تو میوه جات فقط به صورت مقطعی پرنده رو به اسهال میندازه که زیاد نگران کننده نیست. خرما رو هم بیش از حد مصرف نکنید. دیگه هیچ مشکلی نیست
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار دوست خوبم موافقم.
      اما درباره خرما خدمتتون عرض کنم بهتره از خرما خشک استفاده کنید و خرمای تازه به طوطی ندین چون همه جا و حتی خودش رو کثیف میکنه درباره عسل هم همینطور پس عسل رو کمی در آب حل کنید و از خرما خشک استفاده کنید.

      پاسخ
  17. امین

    سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم اسفناج خوبه بدم به طوطی یا نه ؟؟؟
    تشکر

    پاسخ
    1. Hanif

      درود
      معمولا تغذیه با گیاهان به صورت زیاد باعث بروز اسهال در پرنده خواهد شد اگر هم قصد دارید این کار را انجام بدید خیلی کم و کنترل شده باشد
      موفق باشید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *