تولک یا پر ریزان قناری

تولک یا پریزان یک امر طبیعی است که در اکثر پرندگان از جمله قناری وجود دارد و در این دوران قناری ها یا سایر پرندگان پرهای قدیمی خود را با پرهای جدید تعویض میکنند. اگرچه دوران پرریزی یا تولک به عنوان بیماری به حساب نمی اید ولی به دلیل ضعیف شدن پرنده در این دوران به بیماری ها حساس خواهند بود همچنین دردوران تولک، قناری ها اواز نمیخوانند و نباید این امر را بیماری تلقی کرد به هر حال باید به پرنده توجه بیشتری داشت و مراقبت های لازم را انجام داد.

به ادامه متن توجه کنید

پر ریزان را نمی توان به عنوان بیماری تلقی نمود بلکه پدیده ای است طبیعی که در آن پرهای قدیمی ریخته و توسط پرهای جدید جایگزین میگردد. اما پرنده در زمان تولک رفتن نسبت به بیماری ها بسیار ناتوان است. بروز بیماری نیز اختلالاتی در امر پرریزان بوجود خواهد آورد. پرنده در وضعیت پرریزان طبیعی آواز نمی خواند. پس از تعویض پرهای پوشش بدن پرهای کوچک عوض می شوند. هنگامی که پرهای پرواز در بالها و پرهای هدایت در دم نو گشتند پرنده شروع به تعویض پرهای بزرگ خود خواهد کرد. تولک رفتن در فاصله اواخر مرداد تا اوایل مهر ماه انجام می شود. پرنده باید ظرف مدت شش الی هشت هفته پرهایش را کاملا تعویض نماید. در صورتی که این مدت زمان بطور محسوسی به درازا انجامد سوخت و ساز بدن پرنده صحیح انجام نگرفته و خلاصه ایرادی در امر نگهداری وجود داشته است. تنظیم و تصحیح این مسئله از امروز به فردا میسر نمی باشد.لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع به همراه ویتامینها و املاح معدنی و مواد دیگر است. لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع توام با ویتامین ها و املاح معدنی و مواد دیگر است. اما به هر صورت می توان پرنده را برای پشت سر گذاردن پر ریزان بد و ناقص کمک کرد. برای این منظور میتوانید از موادی نظیر آویزانول (Avisanol) و ویتالینوکوئل (Vitalinoquell) و یا داروهای تقویتی دیگر مخصوص تولک رفتن استفاده کرده و به آب و خوراک آنها اضافه نمایید.

نکاتی که هنگام پرریزان باید رعایت کرد:

۱)در زمان پرریزان یا تولک بهتر است پرنده را در محیطی گرم در حدود ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتیگراد نگهداری کرد

۲)قناری ها را بهتر است از یکدیکر جدا کرده و در قفس در جای ساکت و ارام قرار داد و از جابجایی قفس خوداری کرد

۳)ابتنی روزانه برای پرنده ضروری است بنابراین ظروف استحمام به طور روزانه در اختیار پرنده قرار گیرد

۴)استفاده از رژیم خاص تغذیه ای در این زمان ضرورریست تغذیه دوران تولک به شرح زیر است:

خارج نمودن تمامی غذاهای گرم از رژیم غذایی قناری(بجز تخم کتان)هفته ای سه بار و هر بار پنج قطره مولتی ویتامین مخصوص قناری از طریق آب آشامیدنی به قناری خورانده شود، دادن سبزیجاتی چون برگ اسفناج ، برگ کلم ، برگ کاهو و میوه جاتی مانند سیب در این زمان به طور روزانه ضروری است قرار دادن مقدار کم هفت تخم به صورت هفتگی در این زمان مناسب است ،استفاده از جوانه ها مانند جوانه گندم و … برای تامین ویتامینها و مواد الی بسیار مناسب است برای تهیه جوانه ها به به موضوعات سایت مراجعه کنید

تولک بی موقع:در این حالت قناری خارج از فصل مربوط دچار تولک می شود و علل اصلی ان را میتوان عدم رعایت تغذیه صحیح پرنده و یا یک بیماری دانست. نگهداری غیر اصولی،تغییرات شدید دما، خاموش و روشن شدن چراغ اتاق قناری، تابش مستقیم نور بر روی قفس قناری ،تغذیه غیر اصولی و تغیر یک مرتبه ای تغذیه،کمبود ویتامینها و یا…..  میتواند از علل تولک بی موقع باشد

در صورتی که پرنده بی موقع تولک رفت باید علل اصلی ان را شناخت و برطرف کرد شاید تغذیه غنی و فراهم کردن شرایط مطلوب مانند ابتی ،دادن وتامینها و هر انچه که در مورد تولک در بالا ذکر شد به پرنده کمک کند تا به سرعت این دوران اگرچه خارج از وقت بوده را پشت سر گذارد.حال اگر انکه تولک بی موقع بر اثر بیماری مانند کنه یا انگل ها و پارازیتها و یا هر بیماری باشد باید علت را پیدا کرده و به درمان بیماری پرداخت

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

767 دیدگاه در “تولک یا پر ریزان قناری

  1. رضا

    سلام چقدرطول میکشه درست بشه؟بهش مولتی ویتامین دادم میتونه ازاون باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      خیر از ویتامین نیست.
      دو سه هفته صبر کنید خوب میشه

      پاسخ
  2. علی

    سلام میخواستم بدونم ازقناری میشه کسب درآمدکردالبته اینم بگم تازه کارم میخوام باقناری کسب درآمدکنم آیامیتونم موفق بشم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سالن پرورش بزنید یکم سود داره. به عنوان شغل اصلی نمیشه بهش امید بست ولی خب بدون سود هم نیست، گاها ضرر هم داره(مریضی بیفته یا تجربه فروش نداشته باشین یا دست زیاد باشه و ….).

      پاسخ
  3. بهرنگ

    سلام قناری نرم مست نیس یه برنامه بدین واسه مست کردنش ممنون میشم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      برنامه خاصی نیاز نداره به غیر از اینکه از جوانه دانه ها و میوه جات و هفت تخم در کنار دان اصلی استفاده کنید، یه مشوق داشته باشه، در هفته حتما دو تا سه وعده غذای نرم پروتئینی به پرنده بدید. کم کم اماده و مست میشه و میتونید جفتش بدین.

      پاسخ
  4. بهرنگ

    اون جوانه ک گفتین منظورچه دانه هایی هست لطفاتوضیح بدین ممنونم

    پاسخ
  5. علی

    ببخشید ماهی میتونم حداقل دومیلیون درآمدداشته باشم یانه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر.
      اصلا اگرحرفه ای کار نکنید شاید هیچی درآمد نداشتین که هیچ ضرر هم بدین.
      باید در سطح آب و حرفه ای و اصولی کار کنید و خیلی تجربه لازم داره اینطوری بود همه میزدن تو کار قناری ؟؟؟!!!

      پاسخ
  6. مهرداد

    سلام میگن بایدزمان نوردهی قناری راافزایش دادمیخوام بدونم آیابالامپهای معمولی هم میتوان به قناری نوردادیالامپش هم فرق داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر چه دلیلی داره نور دهی رو افزایش بدین ؟؟؟؟!!!!
      نور دهی قناری باید طبق روال طبیعیت باشه نهایتا یکی دو ساعت جلو عقب نه اینکه یک نور اضافی و با شدت بیشتر بذارید اینطوری پرنده میره تو لک و یا خسته و عصبی میشه .
      نور استاندارد همون ساعات روشنایی شبانه روز و طلوع و غروب افتاب هست.

      پاسخ
  7. کاظم

    سلام آیامیتوان به قناری میوه موزداد؟ا

    پاسخ
  8. امیرحسین

    سلام قناری من کنار یک قناری ماده گذاشتیم نمی خوانه مشکل چیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه که کمتر آواز بخونه و یا اصلا نخونه چون جفتش دادین.

      پاسخ
  9. سمانه

    سلام خدمت شما همه کارایی که تو مقاله و پاسختون گفتین انجام دادم ، قناریم الان خیلی سرحال شده و اشتهاشم بیشتر شده ، البته نمیخونه ولی سر و صدا میکنه . اما پرریزیش قطع شده کلا ده روز شد یا نشد ، مشکلی وجود داره یا باید خوشحال باشم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خدا رو شکر هیچ مشکلی نداره و فعلا به صورت موقت آواز نخوندنش طبیعیه بهتره براش صدای قناری پخش کنید و یا در کنار یک قناری بخون باشه تا تشویق به آواز خوندن بشه.

      پاسخ
  10. میثم

    سلام.من دو روز پیش یه جفت قناری واسم اوردن که نرشو برداشتم.ولی الان نمیخونه البته ریزخونی میکنه و غذا و سبزیجات هم میخوره.به نظر شما مشکلش چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای قناری که تنها دو روزه خریدین همه چی طبیعیه .
      ضمنا بنده متوجه نشدم نرش رو چکار کردین یعنی از کنار ماده برداشتین و از ماده جداش کردین ؟؟؟!!! اگر این کار رو کردین اشتباه کردین.

      پاسخ
  11. کاظم

    سلام برای قناریام الان شش روزه لونه گذاشتم وپنبه هم توش گذاشتم ولی هنوزلونه رادرست نکردن چرا؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید صبر کنید تا هر دو اماده بشن و زمان تخم گذاری ماده نزدیک بشه.

      پاسخ
  12. بهرنگ

    سلام درتلگرام گروه مخصوص قناری دارین؟اگه دارین لینکشوبزارین بیایم تو واگه ندارین یک گروه مخصوص قناری بزنیدخیلی عالی میشه ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر نداریم و تنها کانال سایت در تلگرام فعاله که آدرسش در تولبار پایین صفحه هست.
      ضمنا تنها راه سوال و جواب همین سایت هست که با گوشی هم میتونید تشریف بیارید در خدمتیم.

      پاسخ
  13. بهرنگ

    برای پنبه که میگذاریم به چال چسب هم بزنیم زیرپنبه تابچسبه به چال یانه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر هرگز چون اگر لونه بو بگیره دیگه نمیره داخل لونه.

      پاسخ
  14. ایمان

    سلام من دوتا قناری نر دارم و که یکیش سبز ابلقه و یکی دیگه زرده وقتی اوردمشون میخوندن ولی بعد از یکی دو هفته سکوت کردن و فقط جیغ میزدن و الانم بعد از یه دو ماهی فقط جیر جیر میکنن و ریز خونی اروم میکنن وابلقه دهن دهنی میاد بالا ماده اماده دارم ولی نمیدونم میشه جفت داد الا یا نه غذاهایی که بهشون میدم تخم کاهو..خود کاهو سیب وهویج و هفت تخم کتان ارزن و یکی دو تا شاهدانه توی ظرف غذا هر روز اب و قفس تمیز میکنم داخل خونه گذاشتم جلو پاسیو ولی نمیدونم چرا جیر جیر میکنن میشه راهنماییم کنین ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب خوبه هر روز آب و دونه بدین ولی نباید هر روز قفس رو تمیز کنید ممکنه ترسیده باشن هفته ای یک و یا حداکثر دو مرتبه قفس رو تمیز کنید نه بیشتر.
      سعی کنید هفت تخم به صورت دائم جلوشون بذارید – میوه و سبزی هم مصرف کنید تا گرمیشون نکنه.
      تخم مرغ آب پز هم خوبه.
      فعلا در این حالت نمیشه جفتشون داد.
      باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
  15. ایمان

    بعد اینکه داروهای تقویتی رو باید از داروخوه تهیه کنیم یا از داروخانه حیوانات؟اگه میشه اسم داروهایی که باید استفاده کنم و لازم میشه همراه دستور مصرف برام بگین ممنون میشم بازم شرمنده سالاری اقایی یا علی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      داروی تقویتی فقط ویتامین مخصوص پرندگان هست که باید از دامپزشکی تهیه کنید و ماهی یک روز طبق دستور خود دارو استفاده کنید

      پاسخ
  16. ایمان

    دستتون درد نکنه فق میشه بگین گرفتن ناخن با ناخنگیر بهتره یا سنگ پا بارم؟ اخه خیلیا میگن چوب بهتر از حصیره پلاستیکه و ناخنشون بلند نمیشه ولی مال من ناخناشون پیچ خورده بعد برا خوندنشون صدای غناری خوبه بزارم ؟

    مچکر از سایتتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ناخن گیر. قشنگ زیر نور ناخن و رگ خونی داخل ناخن رو ببینید و به اندازه و به نحوی که به اون رگ اسیب نزنید کوتاهش کنید.
      صدای قناری هم بذارین خیلی خوبه و تشویق میشه به خوندن.

      پاسخ
  17. ناشناس

    سلام، من یه قناری نر بخون داشتم که گربه انداختتش و حسابی ترسیده شروع به پر ریزی کرد الانم تقریبا پر ریزیش تمام شده اما نمیخونه چه باید کنم که مثل اولش بشه؟ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه دوست عزیز باید صبر کنید و براش صدای قناری بذارید و از مولتی ویتامین هم هفته ای یک روز در ظرف آبخوری استفاده کنید.

      پاسخ
  18. شهرام

    سلام.من ی جفت قناری اماده گرفتم و جفت انداختم و پنج تا تخم داره.ولی دیروز که با چراغ قوه چک کردم دیدم فقط یکی از تخم ها نطفه داره.الان آخرین تخم ۷ روزه هست.میخواستم بعد این سری بازم جفت بندازم.میشه کمکم کنید و راهنماییم کنید این دفه چیکار کنم که تخم ها بدون نطفه نشند.من حس میکنم نر یکم امادگیش کمه.از اماده بودن ماده مطمنم.از طرفی هم میترسم جداشون کنم برن تو لک.الان بعد ۳ روز تا ۸ روز اون جوجه دنیا میاد.دقیقا چیکار باید بکنم برای اینکه این سری موفقیت امیز بشه جفت گیری؟در ضمن جفتم عاشق هم هستند مرتب تر واسه ماده غذا میده و ماده از روی تخم ها جم نمیخوره.حتی نر بعضی وقت ها میره کنار ماده بغل لونه میخوابه.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کار خاصی که میشه کرد از مولتی ویتامین برای تقویت نطفه استفاده کنید. بعد از اینکه بچه ها یکم بزرگ شدن نه الان چون میخواد نر جوجه ها رو تغذیه کنه خوب نیست از مولتی ویتامین استفاده کنید. پرهای دور مقعد نر و ماده رو هم قشنگ کوتاه کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *