تولک یا پر ریزان قناری

تولک یا پریزان یک امر طبیعی است که در اکثر پرندگان از جمله قناری وجود دارد و در این دوران قناری ها یا سایر پرندگان پرهای قدیمی خود را با پرهای جدید تعویض میکنند. اگرچه دوران پرریزی یا تولک به عنوان بیماری به حساب نمی اید ولی به دلیل ضعیف شدن پرنده در این دوران به بیماری ها حساس خواهند بود همچنین دردوران تولک، قناری ها اواز نمیخوانند و نباید این امر را بیماری تلقی کرد به هر حال باید به پرنده توجه بیشتری داشت و مراقبت های لازم را انجام داد.

به ادامه متن توجه کنید

پر ریزان را نمی توان به عنوان بیماری تلقی نمود بلکه پدیده ای است طبیعی که در آن پرهای قدیمی ریخته و توسط پرهای جدید جایگزین میگردد. اما پرنده در زمان تولک رفتن نسبت به بیماری ها بسیار ناتوان است. بروز بیماری نیز اختلالاتی در امر پرریزان بوجود خواهد آورد. پرنده در وضعیت پرریزان طبیعی آواز نمی خواند. پس از تعویض پرهای پوشش بدن پرهای کوچک عوض می شوند. هنگامی که پرهای پرواز در بالها و پرهای هدایت در دم نو گشتند پرنده شروع به تعویض پرهای بزرگ خود خواهد کرد. تولک رفتن در فاصله اواخر مرداد تا اوایل مهر ماه انجام می شود. پرنده باید ظرف مدت شش الی هشت هفته پرهایش را کاملا تعویض نماید. در صورتی که این مدت زمان بطور محسوسی به درازا انجامد سوخت و ساز بدن پرنده صحیح انجام نگرفته و خلاصه ایرادی در امر نگهداری وجود داشته است. تنظیم و تصحیح این مسئله از امروز به فردا میسر نمی باشد.لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع به همراه ویتامینها و املاح معدنی و مواد دیگر است. لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع توام با ویتامین ها و املاح معدنی و مواد دیگر است. اما به هر صورت می توان پرنده را برای پشت سر گذاردن پر ریزان بد و ناقص کمک کرد. برای این منظور میتوانید از موادی نظیر آویزانول (Avisanol) و ویتالینوکوئل (Vitalinoquell) و یا داروهای تقویتی دیگر مخصوص تولک رفتن استفاده کرده و به آب و خوراک آنها اضافه نمایید.

نکاتی که هنگام پرریزان باید رعایت کرد:

۱)در زمان پرریزان یا تولک بهتر است پرنده را در محیطی گرم در حدود ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتیگراد نگهداری کرد

۲)قناری ها را بهتر است از یکدیکر جدا کرده و در قفس در جای ساکت و ارام قرار داد و از جابجایی قفس خوداری کرد

۳)ابتنی روزانه برای پرنده ضروری است بنابراین ظروف استحمام به طور روزانه در اختیار پرنده قرار گیرد

۴)استفاده از رژیم خاص تغذیه ای در این زمان ضرورریست تغذیه دوران تولک به شرح زیر است:

خارج نمودن تمامی غذاهای گرم از رژیم غذایی قناری(بجز تخم کتان)هفته ای سه بار و هر بار پنج قطره مولتی ویتامین مخصوص قناری از طریق آب آشامیدنی به قناری خورانده شود، دادن سبزیجاتی چون برگ اسفناج ، برگ کلم ، برگ کاهو و میوه جاتی مانند سیب در این زمان به طور روزانه ضروری است قرار دادن مقدار کم هفت تخم به صورت هفتگی در این زمان مناسب است ،استفاده از جوانه ها مانند جوانه گندم و … برای تامین ویتامینها و مواد الی بسیار مناسب است برای تهیه جوانه ها به به موضوعات سایت مراجعه کنید

تولک بی موقع:در این حالت قناری خارج از فصل مربوط دچار تولک می شود و علل اصلی ان را میتوان عدم رعایت تغذیه صحیح پرنده و یا یک بیماری دانست. نگهداری غیر اصولی،تغییرات شدید دما، خاموش و روشن شدن چراغ اتاق قناری، تابش مستقیم نور بر روی قفس قناری ،تغذیه غیر اصولی و تغیر یک مرتبه ای تغذیه،کمبود ویتامینها و یا…..  میتواند از علل تولک بی موقع باشد

در صورتی که پرنده بی موقع تولک رفت باید علل اصلی ان را شناخت و برطرف کرد شاید تغذیه غنی و فراهم کردن شرایط مطلوب مانند ابتی ،دادن وتامینها و هر انچه که در مورد تولک در بالا ذکر شد به پرنده کمک کند تا به سرعت این دوران اگرچه خارج از وقت بوده را پشت سر گذارد.حال اگر انکه تولک بی موقع بر اثر بیماری مانند کنه یا انگل ها و پارازیتها و یا هر بیماری باشد باید علت را پیدا کرده و به درمان بیماری پرداخت

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

767 دیدگاه در “تولک یا پر ریزان قناری

  1. دانیال

    سلام.این قناریا اشناهامون بهم داده.اسهال نداشت اما مدت جابجاییش خیلی طول کشید ویک هفته بعدشم بدلیل رفتن به مسافرت مجبور شدم دوباره منتقلش کنم به یجاکه ازش مراقبت کنن.الان نزدیک دوهفتس که دست خودمه.خیلی میترسه کنارش میرم جیک میزنه.چه میوهایی بدرد اسهال میخوره؟کدوم دون هاباعث میشه خوب بشه؟
    مرسی اقامجتبی نسبت به قبلا خیلی سرعت پاسخ دادنتون کم شده.قبلا شیش ساعته جواب میدادین.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      راستش باید ببخشید وقت نمیکنم زودتر از این پاسخ بدم خدمتتون.
      خب اگر قناری رو زیاد جابجا کردین و میترسه بهتره یه مدت کمتر طرفش برید و دست کاریش نکنید.
      میوه و سبزی معمولا همگی برای یبوست خوب هستن تا اسهال اما جوانه گندم تازه – مخلوط تخم قرفه تخم کاهو و خشخاش هم براش خیلی خوبه.
      مغز پسته و یا یک قاشق چای خوری عسل رو داخل ظرف آبخوریش حل کنید و مقدار خیلی کمی نمک مثلا ۶ – ۷ تا بلور ریز نمک هم بهش اضافه کنید همین مقدار خیلی کم کافیه کف دریا هم خوبه.

      پاسخ
  2. محسن

    اقا مجتبی یه سوال خدمتتون داشتم. بنده تجربه خاصی از پرنده به خصوص قناری ندارم تقریبا یک هفته پیش یک قناری نر با یک ماده خریدم در ضمن مبلغی که واسش هزینه کردم دو سه برابر قناری های دیگه بود. دوستایی که اونجا بودتجربه داشتن همشون خیلی خوششون اومده بود ولی از روزی که اوردمش قناری ماده خیلی مست هست همش خودش به قفس میزنه جنب وجوش داره ریز خونی میکنه اما قناری نر اصلا حتی ترسو هست از کنار قفسش رد میشی . بعضی ها میگن شاید تو لک هست اما پرریزی چیزی نداره. اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ترس و استرس هیچ ربطی به تو لک بودن پرنده نداره نمیدونم چرا هرچی که میشه دوستان میگن پرنده رفته تو لک ؟؟؟!!!
      اگر پرنده استرس داره باید محل قفس ر ویک جای کم رفت و آمد قرار بدین و کمتر دست کاریشون کنید مخصوصا الان که قصد جفت دادن اونها رو دارید بهتره صدای قناری رو برای اونها پخش کنید تا هم ماده آماده تر بشه و هم نر تحریک بشه و آواز بخونه ضمنا نر و ماده باید نسبت به هم دید داشته باشن فقط در جفت دادن اونها عجله نکنید صبر کنید تا هر دو آماد هبشن و بعدا در کنار هم رهاشون کنید.

      پاسخ
      1. محسن

        خیلی خیلی ممنون اقا مجتبی عزیز. کاری به ترس قناری ندارم در حال حاضر فقط سوالم این بود طبیعی هست یک قناری نر الان توی ده روزی که من دارمش نه جنب و جوشی نه اوازی چیزی. همونطور که گفتم تجربه اصلا نداشتم توی پرورش پرنده اونم قناری. این کلمه تو لک رفتن هم توی این چند روز باهاش اشنا شدم.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب اتفاقا همون ترس و استرس هست .
          ببینید دوست عزیز زمانیکه پرنده رو جابجا میکنید به دلیل اینکه غریبه هست و بهش استرس وارد شده یه مدت طبیعیه آواز نخونه و یا رفتارش تغییر کنه.
          اما شما باید از قبل قناری نر رو زیر نظر میگرفتی و حتما آواز خوندنش رو خودتون میدیدین و بعدا اقدام به خرید می کردین.

          پاسخ
  3. دانیال

    سلام
    اقامجتبی رفتم بادامپزشک مشکلشا گفتم.ی پودر به اسم نیٔوتترا داد.گفت هم برای اسهاله وهم برای عفونت وپریزیاو…میگه مال همچی هست.گفت ی قاشق تودولیتر اب بریز یا ی نوک چاقوبریز توجاابیش.به مدت پنج روز.حالاشمامیگیدچیکارکنم؟ میخام ششکمشابررسی کنم رنگش باید سفید باشه یاسیاه؟
    مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این دارو از مشتقات تتراسیکلین هست دقت کنید زیاد داخل آب نمونه و هر ۱۲ ساعت داروی تازه بهش بدین. این دارو هرچی که باشه برای پر ریزی خوب نیست خیالتون راحت ؟؟!!! اگر بعد از دو روز مصرف این دارو دیدی پرنده اسهال شده نگران نباش از اثرات آنتی بیوتیکه البته این اسهال فرق داره با اسهال عفونی و اون علامت بیماری و معمولا برای درمان اسهال از این داروها استفاده میکنن ولی مصرف زیادش و اون هم پنج روز خودش اسهال میاره که در اثر از بین رفتن بخشی از باکتری های دستگاه گوارش پرنده هست و حتما باید بعد از مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک از مولتی ویتامین استفاده کنید.
      بنظرم طبق دستور دامپزشک عمل کنید و این نکات رو هم مدنظر داشته باشید.

      پاسخ
  4. دانیال

    سلام مرسی که زود جواب دادین.
    من دوروز مصرف میکنم و هر دوازده ساعت ابشاعوض میکنم.لطفا ورم زیر شکما ورنگشا دقیق برام توضیح بدید من نمیدونم چطوری باید بفهمم رودش ورم داره یانه.برای بررسی کردن قناری هام میخام بدون.وشکل فضله راهم برام بگید که چگونه باید باشه.
    مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا هیچ کاری به زیر شکم پرنده نداشته باش چون به این راحتی نمیشه تشخیص داد و حتی رنگ اون هم بستگی به نوع تغذیه و حتی نژاد پرنده داره و باید اینقدر دیده باشی تا بتونی تشخیص بدی مثلا جوجه کبوتر رو فقط بنده خوب میتونم تشخیص بدم حتی از رنگ زیر شکمش میفهمم که این جوجه عمری نمیکنه وقتیکه تیره و سیاه باشه و اون سیاهی به سمت سینه پرنده در حال پیشرفت باشه دیگه کارش تمومه ( البته گفتم برای جوجه کبوتر بود )
      اما از نوع فضله بهتر میشه تشخیص داد.
      فضله آبکی سفید رنگ و یا شیری رنگ یکدست نشانه عفونت دستگاه هاضمه هست و مخصوصا روده پرنده عفونت داره و اگر همراه با کف هم باشه اوضاع خراب تره و روده پرنده حالش وخیمه و حتما باید مترونیدازول مصرف کنید.
      اگر فضله سبز تیره آبکی و چسبناک باشه باز به احتمال قوی کار پرنده تمومه و نیوکاسل داره.
      اگر آبکی قهوه ای باشه جای امیدواری هست و ممکنه از تغذیه باشه و یا گرمیش کرده و …
      اگر آبکی شفاف باشه استرس داره و یا سردیش کرده.
      اگر قرمز باشه ممکنه از تغذیه هست در غیر اینصورت خون ریزی داره و باز کارش تمومه و بهتره در این حالت برنج به خورد پرنده بدین.
      اگر آبکی سیاه هست نشانه مشکلات کبد هست و باید هرچه سریعتر با دامپزشک مشورت کنید.
      اگر مثل چرخگوشت به شکل نوار نوار بود نشانه وجود کرم و انگل هست

      پاسخ
  5. ایمان

    سلام
    من یه غناری نر بخون خریدم والان هم میخونه به گفته فرو شنده ۷و۸ ماهشه می خواستم بدونم تولک رفته یا نرفته.
    بعد می خواسنم بدونم تو این فصل چی بدم چی ندم . با تشکر ویژه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا مشخص نمیشه که پرنده تو لک رفته یا نرفته و اصلا هم این مورد مهم نیست و تو لک رفتن پرنده طبیعیه.
      در مور دتغذیه ابتدا ببینید فروشنده چی بهش میداده و همون غذا رو بهش بدین و کم کم دانه مخلوط و هفت تخم به غذاش اضافه کنید و سعی کنید همیشه دانه مخلوط جلوش باشه از میوه و سبزی نیز به صورت تنوعی استفاده کنید سعی کنید در طول سال غذای ثابتی بهش بدین و همینطوری غذای قناری رو یک مرتبه تغییر ندین .

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مصرف خیار سبز خوب نیست و باعث اسهال و سردی پرنده میشه فقط در شرایط خیلی خاص میشه ازش به میزان کم استفاده کرد.

      پاسخ
  6. ایمان

    سلام وعر ض خسته نباشید
    من دو روز وقتی میرم سمت غناریم یکم پف میکند ؟
    انجیر سیاه برای غناری خوبه؟
    جوانه گندوم تو چه فصلی باید بدم؟
    بعد میخواستم بدونم بعد از ظهر ها که افتاب میره میزارم تو بالکن و غروب میارم تو اشکال نداره؟
    ببخشید که تعداد سوال ها زیاد بود.
    تشکر.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      موردی نداره. مخصوصا تو این فصل که ممکنه پرنده تو لک باشه یا ….
      انجیر هم والا نمیدونم. نباید مشکلی داشته باشه
      جوانه گندم هم در تمام فصول میتونید در اختیار پرنده قرار بدید
      اگه ساعت خواب پرنده به هم نمیخوره و وقتی میارین داخل تا دوازده و یک شب قرار نیست چراغش روشن باشه موردی نیست

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر وقتی بهش نزدیک میشید پرهای سرش رو پف میکنه پرنده شما نره.

      پاسخ
  7. پیمان

    سلام
    من یه قناری نر دارم که از ۳ یا ۴ هفته پیش تولک رفت
    اصلا نمی خوند و پراش حسابی می ریخت
    الان یکی دو روزه که شروع کرده به خوندن و پر کمی میریزه
    به نظر شما از لک در اومده ؟؟؟؟ این مدت تو لک بودن مناسب بوده ؟؟؟؟ زود از لک در نیومده ؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در حال خارج شدن از لکه و ممکنه دهن بزنه اما بعیده کامل و محکم بخونه. ضمنا خودتون فرمودید پر کمی میریزه یعنی هنوز کم و بیش پریزی داره. ایشالا تا اواخر شهریور کامل از لک خارج میشه. تولک قناری به طور طبعی شش تا نهایتا هشت هفته طول میکشه

      پاسخ
  8. ایمان

    سلام
    پای غناری من یزره خشکی زده و چاک چاک خورده یه رگه های قرمزی داره اشکال نداره از کرم بتامتازون استفاده کنم ؟ تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظر من اگه خشکی زده و پوست پوست شده از پماد ویتامین آد استفاده کنید راحت درمان میشه. از بتامتازون هم احتمالا بشه استفاده کرد و اون هم ضدالتهاب و ضدخشکی و … هست.

      پاسخ
  9. پیمان

    سلام دوستان
    من یه قناری نر دارم و یه قناری ماده که تو ۲ تا قفس جدا از هم تو اتاقم نگهشون می دارم و می خوام ایشالا جفتشون کنم آماده شدن
    نور روز و تهویه ی اتاقم خیلی خوبه برای نگه داریشون
    شب ها هم چراغ اتاق رو اصلا روشن نمی کنم که راحت استراحت کنن
    اما تصمیم گرفتم جاشون رو عوض کنم و ببرمشون تو یه گوشه ی پذیرایی
    اما اونجا نور روز به نسبت اتاقم کمتره و شب ها هم ممکنه تا ۱۰و۱۱ کمی نور و صدا باشه (نه زیاد)
    به نظرتون این جا به جایی رو انجام بدم یا نه ؟؟؟
    تو اتاقم که هستن صداشون صبح ها اذیتم میکنه و حس می کنم یکم ریه هام بهشون حساس شده
    شاید سوال ساده ای باشه اما خیلی ذهنم و درگیر کرده ممنون میشم راهنماییم کنین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مطمئنا برای پرنده ها که خوشایند نیست جابجا بشن و اصلا هم خوب نیست که پرنده با نور چراغ بیدار بشه و بخوابه یا تا دیروقت مجبور باشه بیدار بمونه. با این حال سلامتی خودتون از همه اینها مهمتره و بهتره جابجاشون کنید. فقط اگه مقدور بود یه جایی قرارشون بدین که با نور روز بیدار بشن و با غروب بخوابن. این حالت طبیعیشه باز هزار و یه جور میشه نگه داشت و هر کسی نسبت به شرایط و نیاز یه سیستمی واسشون پیاده میکنه.

      پاسخ
  10. ایمان

    سلام خسته نباشید
    من میخوام از مسافرت برگردم برای غناری اشکالی نداره ۵ ساعت تو ماشین باشه با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در کل نباید پرنده رو با خودتون مسافرت ببرید حالا اگر بردین خب باید هرجوری هست برش گردونید ولی بدونید قناری رو نباید زیاد جابجا کنید و حداقل نباید مسافرت ببرید.

      پاسخ
  11. ایمان

    سلام
    ببخشید پرنده من هنوز تولک نر فته می خوا ستم بدونم چی کار کنم که بره تولک ؟
    یکی گفت بهرغذاش یکم دونه کاسبی اضافه بکن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اقا چه کاریه پرنده رو بفرستی تو لک. نیازی به اینکار نیست، بذار هر وقت خودش خواست بره تو لک. این تجویزهای چرت و پرت مثل گرم کردن محیط و دادن کاسنی و اینا رو هم از همین الان بذارین کنار. پرنده رو زوری بفرستی تو لک که چی بشه.؟

      پاسخ
      1. ایمان

        اگه موقعه جفتگیری بره تو لک چی ؟
        اگه تو تابستان نره تولک باید تو زمستان بره بعد نمیشه جفتش کنم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه دوست عزیز پرنده در زمان خودش و به صورت طبیعی میره تو لک مگر شرایط نگهداریش خوب نباشه نمیشه که زوری بفرستیش تو لک فکر کن الان به دلیل تغییر غذا بره تو لک بعد در فصل خودش دوباره به صورت طبیعی بره تو لک چه بلایی سر پرنده میاد این که دیگه قناری نمیشه و نمیشه جفتش داد چون خیلی ضعیف میشه ؟؟؟!!! شما بذار روند طبیعیش طی بشه باور کنید قناری در حال پر ریزی داشتم که جوجه داده و مشکلی هم نداشته هم نر و هم ماده هیچ مشکلی براشون پیش نمیاد و اینطوری نیست که در زمان تو لکی جوجه ندن فقط تو ظرف آبشون یکی دو نوبت ویتامین میریزی و بهشون بیشتر رسیدگی میکنی به همین راحتی ؟؟؟!!! فقط هرکاری میکنی زورکی پرنده رو تو لک نفرست اون هم قناری ؟؟؟!!!

          پاسخ
  12. ایمان

    سلام
    یکی از پاهای غناری من یکی کمرنگ یکی پرنگ و اون پرنگه یه رگه های خونی داره
    دلیلش چیست؟ با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      خب دلایل مختلفی داره و ندید نمیشه درست جواب داد بهتره ابتدا پای قناری رو معاینه کنید شاید زخمی چیزی داره و یا ضربه خورده و یا کشیده شده اول پاش رو معاینه کنید و اگر زخم – تاول و … مورد خاصی مشاهده نکردین با پماد ویتامین آ د و یاروغن زیتون پاش رو یک مرتبه چرب کنید و اگر مورد خاصی در پاش بود حتما بفرمایید در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  13. ایمان i

    سلام
    یکی از پا هاش که توش رگه های خونی پاری جمع میکند و بعد به خواندنش ادمه میده بازم رو غن زیتون بزنم چون تا حالا نزدم؟ با تشکر

    پاسخ
  14. ایمان i

    ببخشید اشتباهی تایپ شد
    یکی از پاهاش که رگه های خونی داشت روجمع میکند و بعد به خواندنش ادامه میدهد بازم بااین حال رو غن زیتون بزنم؟
    پاشم برسی کردم به غیر از رگه های خونی هیچی نبود.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حالا روغن زیتون که ضرر نداره استفاده کنید شاید بهتر بشه.

      پاسخ
  15. حسین

    سلام خدمت شما
    من ی قناری نر تازه گرفتم ک از همون اول تو لک بوده
    سوالم اینه ک قناری نر ب تنهایی میخونه؟
    یا باید حتما ی ماده هم بگیرم
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه حتما در کار نیست و به تنهایی هم قرص و کامل میخونه. با این حال مشوق داشته باشه بیشتر برای خوندن و جلب توجه تلاش میکنه.

      پاسخ
  16. بهنام

    سلام من یه قناری خریدم به عنوان قناری نر الان یکسالو دو ماهشه مست مستم شده تو قفس مدام اینورو ونور میکنه بالاشم هی بازو بسته میکنه جدیدا خوبم میخونه ولی دیروز دیدم تو قفس یه تخم گذاشته خواستم بپرسم میشه قناری نر از سر مستی زیاد تخم بزاره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دوست من احتمالا قناری شما ماده بوده و از سر مستی ریزه خونی میکرده و در نهایت تخم هرز هم گذاشته.
      قناری نر تخم نمیکنه خیالتون راحت.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *