تولک یا پر ریزان قناری

تولک یا پریزان یک امر طبیعی است که در اکثر پرندگان از جمله قناری وجود دارد و در این دوران قناری ها یا سایر پرندگان پرهای قدیمی خود را با پرهای جدید تعویض میکنند. اگرچه دوران پرریزی یا تولک به عنوان بیماری به حساب نمی اید ولی به دلیل ضعیف شدن پرنده در این دوران به بیماری ها حساس خواهند بود همچنین دردوران تولک، قناری ها اواز نمیخوانند و نباید این امر را بیماری تلقی کرد به هر حال باید به پرنده توجه بیشتری داشت و مراقبت های لازم را انجام داد.

به ادامه متن توجه کنید

پر ریزان را نمی توان به عنوان بیماری تلقی نمود بلکه پدیده ای است طبیعی که در آن پرهای قدیمی ریخته و توسط پرهای جدید جایگزین میگردد. اما پرنده در زمان تولک رفتن نسبت به بیماری ها بسیار ناتوان است. بروز بیماری نیز اختلالاتی در امر پرریزان بوجود خواهد آورد. پرنده در وضعیت پرریزان طبیعی آواز نمی خواند. پس از تعویض پرهای پوشش بدن پرهای کوچک عوض می شوند. هنگامی که پرهای پرواز در بالها و پرهای هدایت در دم نو گشتند پرنده شروع به تعویض پرهای بزرگ خود خواهد کرد. تولک رفتن در فاصله اواخر مرداد تا اوایل مهر ماه انجام می شود. پرنده باید ظرف مدت شش الی هشت هفته پرهایش را کاملا تعویض نماید. در صورتی که این مدت زمان بطور محسوسی به درازا انجامد سوخت و ساز بدن پرنده صحیح انجام نگرفته و خلاصه ایرادی در امر نگهداری وجود داشته است. تنظیم و تصحیح این مسئله از امروز به فردا میسر نمی باشد.لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع به همراه ویتامینها و املاح معدنی و مواد دیگر است. لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع توام با ویتامین ها و املاح معدنی و مواد دیگر است. اما به هر صورت می توان پرنده را برای پشت سر گذاردن پر ریزان بد و ناقص کمک کرد. برای این منظور میتوانید از موادی نظیر آویزانول (Avisanol) و ویتالینوکوئل (Vitalinoquell) و یا داروهای تقویتی دیگر مخصوص تولک رفتن استفاده کرده و به آب و خوراک آنها اضافه نمایید.

نکاتی که هنگام پرریزان باید رعایت کرد:

۱)در زمان پرریزان یا تولک بهتر است پرنده را در محیطی گرم در حدود ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتیگراد نگهداری کرد

۲)قناری ها را بهتر است از یکدیکر جدا کرده و در قفس در جای ساکت و ارام قرار داد و از جابجایی قفس خوداری کرد

۳)ابتنی روزانه برای پرنده ضروری است بنابراین ظروف استحمام به طور روزانه در اختیار پرنده قرار گیرد

۴)استفاده از رژیم خاص تغذیه ای در این زمان ضرورریست تغذیه دوران تولک به شرح زیر است:

خارج نمودن تمامی غذاهای گرم از رژیم غذایی قناری(بجز تخم کتان)هفته ای سه بار و هر بار پنج قطره مولتی ویتامین مخصوص قناری از طریق آب آشامیدنی به قناری خورانده شود، دادن سبزیجاتی چون برگ اسفناج ، برگ کلم ، برگ کاهو و میوه جاتی مانند سیب در این زمان به طور روزانه ضروری است قرار دادن مقدار کم هفت تخم به صورت هفتگی در این زمان مناسب است ،استفاده از جوانه ها مانند جوانه گندم و … برای تامین ویتامینها و مواد الی بسیار مناسب است برای تهیه جوانه ها به به موضوعات سایت مراجعه کنید

تولک بی موقع:در این حالت قناری خارج از فصل مربوط دچار تولک می شود و علل اصلی ان را میتوان عدم رعایت تغذیه صحیح پرنده و یا یک بیماری دانست. نگهداری غیر اصولی،تغییرات شدید دما، خاموش و روشن شدن چراغ اتاق قناری، تابش مستقیم نور بر روی قفس قناری ،تغذیه غیر اصولی و تغیر یک مرتبه ای تغذیه،کمبود ویتامینها و یا…..  میتواند از علل تولک بی موقع باشد

در صورتی که پرنده بی موقع تولک رفت باید علل اصلی ان را شناخت و برطرف کرد شاید تغذیه غنی و فراهم کردن شرایط مطلوب مانند ابتی ،دادن وتامینها و هر انچه که در مورد تولک در بالا ذکر شد به پرنده کمک کند تا به سرعت این دوران اگرچه خارج از وقت بوده را پشت سر گذارد.حال اگر انکه تولک بی موقع بر اثر بیماری مانند کنه یا انگل ها و پارازیتها و یا هر بیماری باشد باید علت را پیدا کرده و به درمان بیماری پرداخت

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

767 دیدگاه در “تولک یا پر ریزان قناری

  1. reza

    سلام ، من تخمهای قناریم نزذیکن ب جوجه شدنن ، میخواستم ببینم آیا ماده رو آبتنی بدم ؟و اگه اره چطوری چندروز قبل وچند بار؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یک روز قبل تا زمان خروج جوجه ها. میتونید ظروف ابتنی بذارید تا خود ماده ابتنی کنه. و میتونید هوا رو هم مرطوب کنید. به نظرم مرطوب کردن هوا و پاشیدن اب کف قفس گزینه مناسب تری هست.

      پاسخ
  2. eli

    سلام. یه قناری نر گرفتم از اول خونگی بوده اونو بهم هدیه دادن.اوایل یکم میخوند بعد بیشتر شد تا اینکه سرما خورد براش دارو گرفتم +مولتی ویتامین تا یک هفته بهش دارو دادم.سرما خوردگیش خوب شد اما الان نزدیکه ۳ ماهه که دیگه نمیخونه .من بهش سیبو پرتقال میدم بعضی وقت ها هم کیوی.کاهو هم میدم.در ضمن قفسشم بزرگه.میخوام ببینم باید چیکار کنم .همش دهنشو باز و بسته میکنه.میشه کمکم کنید.ممنون.

    پاسخ
  3. سجاد

    سلام
    یه قناری نر ویه ماده دارم که اول نر رفت تولک ولی این دوروز ار تولک در امده واز صبح تا شب هر ساعت میخونه وماده رو صدا میزنه ماده هم میپره به اطراف قفس ایا جفتشون بزنم ؟؟؟!یا هنوزن ونر هم نسبت به قبل خوبتر میخونه قفس نر هم بالای قفس ماده گزاشتم…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه اماده هست و پسش بالا اومده بله میشه جفتشون داد. ضمنا ماده هم باید امادگی داشته باشه

      پاسخ
  4. سجاد

    سلام یه سوال دیگه داشتم یه ماده دارم که فضله اش تو پسش یکم میمونه ۵ ثانیه بعد میفته ورنگش(فضله) هم عادیه ایا بیمار شده یا طبیعیه؟؟؟؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه احتمالا یبوست داره. پرهای دور مقعدش رو کوتاه کنید و از میوه و سبزیجات هم استفاده کنید خوب میشه. اگه بهتر نشد باز مکاتبه کنید در خدمتیم.

      پاسخ
      1. سجاد

        سلام ممنون چونجواب میدید
        یه نرو ماده دارم که قفس ماده پایین قفس نر گزاشته بودم و نر میخونه وماده اگه نخ در میلهای قفس ببندم نخ رو باز میکنه وقتی قفس هارو روبروی هم ونزدیک بزارم نه نر میخونه وانگار نه انگار دارن هم دیگرو میبینن لطفا بگید چکارشون کنم چون میخوام جفتشون بزنم!خیلی ازیتم کردن چون هر وقت میخوام جفتشون بزنم نمیشه!!!!؟؟؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          خب طبیعی هست. اگه نر و ماده کاملا اماده هستن میتونید پس از یکی دو روز که هم رو دیدن جفتشون بندازید.

          پاسخ
  5. سجاد

    سلام
    باید پس ماده اماده بالا بیاد؟؟؟!! چون بعضی ها میگن اگه ماده اولین بارش میخاد اماده بشه پسش بالا نمیاد فقط از حرکاتش میفهمیم ایا این درسته؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله هر دو و هم نر و ماده. البته از رفتار پرنده هم میشه فهمید اماده هستن یا خیر.
      اره قناری ماده اگه اولین بارش باشه پسش بالا نمیاد ولی اصلا شما این موردم در نظر نگیرید از رفتار ماده و نر هم میشه فهمید که اماده هستن یا نه.

      پاسخ
  6. میلاد

    سلام من قبلا هم کلی راه حل پرسیدم ولی قناری همچنان در لک هست نزدیک به یک ماه و همچنان اصلا نمیخونه رنگ فضلش هم تغییری نکرده وپراش هم هی میریزه من چیکار کنم دارم دیوونه میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این موارد دو تا حالت کلی ممکنه باشه یکی اینکه پرنده شما خیلی ضعیف شده و احتیاج به ویتامین و تقویت داره دوم اینکه شرایط نگهداری خیلی جالب نیست یا هوا خیلی گرمه و یا پرنده در استرس و محل شلوغ هست .

      پاسخ
  7. میلاد

    اتفاقا من خیلی چیزا بهش میدم سیب هویج کاهو گشنیز پرتقال گهگاهی کیوی و بهش ویتامین میدم وجاشهم کنار پنجره از شب تا صبح بازه وهیچکس مزاحمش نیس به جز موقع هایی که آب و دون میدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید همینکه کنار پنجره هست یا آفتاب میخوره و یا باد سرد یا گرم بهش میخوره .

      پاسخ
  8. سجاد

    سلام دوستان عزیز
    باکمک شما(مجتبی )البته دوستان هم کمک کردن که قناریهامو جفت بزنم امروز صبح و هیچ درگیری بینشون ایجاد نشد و اول ماده از نر فرار میکرد ولی بعد از دوساعت دیدم به همدیگه دون میدن و ماده داره لانه رو درست میکنه ایا دارن جفت میشه به این زودی؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله. به همین سادگی هست. کافیه هر دو امادگی جفت گیری و تولید مثل رو داشته باشن. غذای نرم تخم مرغی فراموش نشه. البته از قبل باید استفاده میکردید و ماده رو با این غذا اماده کرده باشید.
      به هر حال….
      امیدوارم تکثیر موفقی داشته باشید

      پاسخ
  9. مهدی

    من یه قناری دارم که بالش داره میریزه عم نمی خونه چی کار کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب پرنده شما رفته تو لک و دورش باید بگذره. در این زمان بهتره به پرنده ابتنی بدید و در صورت امکان از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید. جیره غذایی دوران تولک رو هم مطالعه کنید.

      پاسخ
  10. ایمان

    سلام
    من یه اتفقی افتاد که مجبور شدوم پر سر قناری مو بکنم در میاد چی بدم یا چیکار کنم بهتر در بیاد باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ کار خاصی لازم نیست انجام بدین یکی دو هفته صبر کنید خودش در میاد.

      پاسخ
  11. جلال

    سلام
    من میخواستم بدونم چرا قناری من در لون اول تخمهاش همه نطفه داشت ولی در لون دوم وسوم اصلان هیچ کدام ازتخمهاش نطفه ندارد.
    چیکار کنم که نطفه دار بشن ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید زیاد دست کاریشون کردین و یا جوجه ها مانع از جفت خوردن درست ماده شده باشن و یا نر و ماده ضعیف شده و تغذیه خوبی نداشتن.

      پاسخ
      1. جلال

        سلام
        چی باید بهشون بدم که دیگه اینطوری نشن
        مرسی ممنون

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          اینها ضعیف شدن و برای تقویت نطفه نر باید از مولتی ویتامین های تجاری استفاده میکردید. حتما هم برای اماده سازی ماده از غذای نرم تخم مرغی و هویج باید استفاده کنید.

          پاسخ
  12. سجاد

    سلام
    من ۵ روز قناریهامو جفت کردم و۳ روز اول صبح ها دعوا میکردن ولی الان ساکتن وپیش هم هستن ایااین طبیعیه؟؟وبراشون چال گذاشتم ولی نصف چال رو میندازن کف قفس منظورم پنبه ی چال ویا تو دان خوری میبرن ایا این طبیعیه ؟؟؟

    پاسخ
  13. سجاد

    نر صدر صد اماده بود ولی ماده که خریدم گفتن اماده است ونشانه های امدگی هم داشت …!!!و بعضی وقتا نوک میزنن و نر دهن وبالهاش واسه ماده باز میکنه ولی ماده فرار میکنه…!!!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمال اینکه ماده اماده نباشه هست. ماده باید شروع کنه به لونه ساختن یا قبل از اینکه جفتشون دادید باید ریزه خونی میکرده و پر یا الیافی چیزی به نوک میگرفته و این میله اون میله میشده یا حتی اگه تجربه داشته باشید پس ماده هم باید بالا اومده باشه. البته اگه دفعه اولی نیست که تخم میزاره.

      پاسخ
  14. علی

    سلام
    من که ۲ هفته قناریامو جفت دادم وبراشون لانه گذاشتم به هم دون میدن وهر وقت که میرم پیششون میبینم تو دهن ماده پنبه گرفته و به سمت لانه میره وهمچنین نر … ایا جفت شدن یا نه؟؟؟

    پاسخ
  15. حسن

    سلام من یک قناری دارم که حدود ۸ ماهشه ولی دو روز یکبار قفسشو تمیز میکنم پر از پره که میریزه دلیلش چیه چرا پر ریزیش قط نمیشه باید چیکار کنم

    پاسخ
    1. حسن

      تا حالا بهش مولای ویتامین هم ندادم باید بهش مولتی ویتامین بدم ؟چه مولتی ویتامینی ممنون میشم راهنمایم کنید توعشو مارکشو طریقه ی مصرفشو بهم بگید

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        باید از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان و طبق دستور خود دارو استفاده کنید.
        اگر پرنده لخت نشده مورد خاصی نداره فقط تقویتش کنید و میوه و سبزی هم بیشتر بهش بدین نوع دانه ها رو نیز بررسی کنید دانه گرمی زیاد از حد نخوره.

        پاسخ
  16. حسن

    خیلی ممنون از راهنمایتون میشه اسم یه مولتی ویتامین خوبو بهم بگید
    ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      میتونید از دامپزشکی ویتالین تهیه کنید(ارزون و در دسترس) میتونید هم از سایت های اینترنتی مولتی ویتامین مخصوص قناری تهیه کنید.

      پاسخ
  17. علی

    سلام
    من که قناریهامو جفت دادم ولانه رو گذاشتم به هم نوک میدن و ماده داره لانه درست میکنه ودیروز هم دیدم که جفت گیری کردن ایا حتما تخم میزارن؟؟؟؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله یه مدت صبر کنید حتما تخم گذاری میکنن.

      پاسخ
  18. علی

    سلام
    ماده لانه رو گود کرده ولی تو اون نمیخوابه ۵ روز که گود کرد ولی نمیره تو اون وفقط بیشتر وقتا کف قفس میشینه ایا جای لانه رو عوض کنم تو اون میخوابه؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر دست کاریشون نکنید.
      خواهشا سوالتون رو در جای مناسب مطرح کنید.

      پاسخ
      1. علی

        خب داداش
        اینکه تو کف قفس میشینه ایا طبیعیه؟؟؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خیر طبیعی نیست و شاید تخم داخل شکم ماده گیر کرده باشه.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *