پروت کوتوله (سیچلاید بالی)

پروت کوتوله یا سیچلاید بالی که به همین نامها نیز معروف است از خانواده بزرگ سیکلیدها بشمار می‌رود که عموما سفید رنگ مات هستند ولی نمونه های ان را در مغازه های اکواریومی خواهید دید که به رنگ های قرمز، ابی و …. توسط تزریق رنگ ، غذاهای هورمونی یا لیزر و … طرح بندی شده اند. این ماهی نسبت به طرح بندی و پایداری رنگ‌آمیزی، مدتی رنگ خود را حفظ میکند ولی با گذر زمان بالاخره به رنگ اصلی خود یا همان سفید مات بازخواهد گشت.

به ادامه متن توجه کنید

سیچلاید بالی یا پروت کوتوله

نام رایج: پروت کوتوله، سیچلاید بالی

نام علمی: پیدا نشد یا ندارند

خانواده: سیکلیده

تغذیه: همه چیز خوار هستند از غذاهای خشک تا تازه را خواهند خورد.

دمای مناسب نگهداری: ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶.۵ الی ۷

حداقل تانک مورد نیاز: ۸۰ لیتر برای یک جفت (به دلیل جثه کوچک شاید به نظر احتیاج به تانک بزرگی نداشته باشید اما به دلیل تحرک فراوان حداقل شرایط تانک را برای ماهی فراهم نمایید)

شناخت پروت کوتوله یا سیچلاید بالی

همانطور که پیشتر خواندید پروت کوتوله نام رایج مورد استفاده برای این ماهی است و نام علمی یا نام لاتین خاصی برای این ماهی با جستجو در منابع مختلف یافت نشد. این ماهی خلق و خویی همانند پروت و دیگر سیچلایدهای معمولی دارد و از حق خود به راحتی نمیگذرد این ماهی با وجود سایز نسبتا کوچکی که دارد(بین ۵ الی ۷ سانتیمتر) گاهی با ماهیان هم خانواده، حتی غیر خودی، یا ماهیانی با سایز بزرگتر نیز بر سر قلمرو درگیر می‌شود.

رنگ امیزی ارائه شده در بازار اکواریومی با رنگ اصلی این ماهی در تناقض است چرا که شما پروت های کوتوله را با رنگ قرمز، ابی، سبز و …. در بازار مشاهده میکنید که با خرید و گذشت زمان کم کم رنگ خود را از دست می دهند و به رنگ اصلی خود یعنی سفید مات یا زرد رنگ تغییر رنگ می دهند.

پروت کوتوله

در مورد این ماهی اطلاعات زیادی در دسترس نیست با این حال برخی از تجارب شخصی در نگهداری از این ماهی در این بخش عنوان می شود.

نگهداری پروت کوتوله

پروت کوتوله را به راحتی میتوانید با ماهیان معمول و سیکلیدهای نسبتا صلح جوی اب شیرین نگهداری کنید. همانند سایر سیکلیدها نیاز به شرایط خاص و ویژه ای برای نگهداری ندارند و با حداقل ها کنار خواهند امد. انها را می توانید با طوطی ماهی یا سایر سیچلایدهای امریکایی خود نگهداری کنید

بهتر است تانک مورد نظر خود را با دکوراسیون های سنگی و همچنین مخفیگاه های متعدد تزئین کنید زیرا این ماهی علاقه زیادی به گشت و گذار بین سنگ ها و مخفی شدن دارد.

پروت کوتوله با اکثر ماهیان هم سایز و سیکلیدهای امریکایی سازگار است با این حال بهترین گزینه های برای نگهداری کنار پروت کوتوله، سیکلید گورخری، سورم و حتی طوطی ماهی اصلی یا به قول معروف اورجینال است. لازم به ذکر است پروت کوتوله می تواند با هر ماهی و هر جثه ای درگیری هایی را ایجاد کند ولی به زودی این درگیری خاتمه خواهد یافت و بیشتر درگیری بر سر قلمرو خواهد بود. وجود مخفیگاه های متعدد می تواند درگیری را تا حد زیادی کنترل نماید.

تغذیه سیچلاید بالی یا پروت کوتوله

برای تغذیه این ماهی میتوانید از انواع غذاهای خشک تجاری و غذاهای دست ساز با منبع پروتئینی استفاده نمایید. به طور کلی ماهی سخت گیری نیست و اکثر غذاهای خشک و گوشتی را می پذرید. بهتر است در تغذیه این ماهی تنوع غذایی رعایت گردد. گاها برای حفظ رنگ این ماهی از غذاهایی با هورمون های رنگی استفاده می شود که می تواند در کاهش عمر و سلامت ماهی تاثیر گذار باشد.

تولید مثل و تکثیر پروت کوتوله

در مورد تکثیر این ماهی اطلاعات زیادی یافت نشد، با این حال به نظر می رسد تکثیری همانند سیکلید گورخری داشته باشد. تجربه شخصی بنده در تکثیر این ماهی ناموفق بود و قادر به تکثیر این ماهی نشدم اما تا مراحل تخم ریزی و بارور ساختن تخمها پیش رفتم ولی تخم ها به لارو تبدیل نشد و نمیتوانم با اطمینان عرض کنم که حتما تکثیر می‌شوند.

تشخیص جنسیت

به راحتی امکان پذیر نیست با این حال رفتار جفت در کنار یکدیگر یا بررسی لوله تناسلی ماهی می تواند تا میزان زیادی شما را در تشخیص جنسیت این ماهی راهنمایی نماید.

کپی برداری از این مطلب با درج نام و لینک فالو به اُنلی پت مجاز می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

186 دیدگاه در “پروت کوتوله (سیچلاید بالی)

  1. reza

    سلام
    من یک پروت ۵ سانتی دارم با سه اسکار ۶ سانتی.
    پروتم انقدر اسکارامو میزد که امروز صبح از ترسم انداختمش تو سطل حالا شما می گید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ کار خیلی زود تا پروت رو نکشتین اون رو بدین به یکی.

      پاسخ
  2. MAHYAR

    سلام دوست عزیز با شیشه جدا کنید ولی قبل از اون بازمیک بار کنار هم بذاریدشون فقط برای پرت کوزه ای چیزی بذارید که تحریک بشه بره داخل اون تا با بقیهی ماهیا درگیر نشه …
    ولی در کل اگر خیلی آسیب دیدن ماهیا چاره ای جز جدا کردن ندارید !!!!

    پاسخ
  3. احمد

    سلام
    آقا ما یه پرت داریم البته از نوع پوزه میمونی حدود ۱۰ سانتی میشه
    دوتا اسکار از خودش بزرگتر داشتم حدود ۲ یا ۳ سانتی بزرگتر از پرت بودن که هر دوتارو کشت !البته دوتا لنجن خوارم داشتم که اون دوتاروهم کشت!
    حالا میخوام اسکار بگیرم یا یه ماهی دیگه(چه ماهیی بگیرم؟؟) چیکار کنم این یارو چنگیز(اسمشه)کاری باشون نداشته باشه.یه مدت شیشه بندازم بینشون بعد وردارم درست میشه؟؟؟
    راهنمایم کنین

    پاسخ
    1. اسمم فامیل، فامیلم دور

      سلام احمد آقا شما که ماشاءالله تجربه داری و میگی اسکارات توسط پرت کشته شدن؟
      آیا بازم میخای اسکار بخری،.
      بنظر من ماهی شما خیلی خشن شده و طاقت هیچ ماهی دیگه ای رو نداره . پس میمونه دوتا روش .
      یا اینکه ماهی پرت بزرگتر بخری بندازی پیشش! یا کلا ردش کنی بره!!!
      بهرحال نظر خودت مهمه که بخای چکار کن، ولی بنظر من ردش کن بره چند تا ماهی سازگار بگیر بنداز پیش هم حالشو ببر.

      پاسخ
  4. آرش

    سلام. من یه پرت، سورم، سردلفینی، و اسکار دارم. تقریبا هر کدوم ۱۵، الی ۱۷ سانت به جز اسکارم که کوچیکتره. این پرت از روزی که گیاه مصنوعی گذاشتم تو آکواریوم پدر بقیه ماهیا رو در آورده. قبلا اینجوری نبود و خیلی از سورم میترسید اما الان شده حاکم آکواریوم و خیلب اذیت میکنه. امکان داره بقیه ماهیا رو تلف کنه؟ سردلفینیم کم غذا میخوره از ترس پرت. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این چیزها معمولا نیازی به راهنمایی نداره و فقط باید ماهی مهاجم رو رد کنید بره و یا با شیشه از بقیه جداش کنید تا بقیه جای خودشون رو پیدا کنن و بعدا شیشه رو بردارید باز اگر دردسر ساز شد ردش کنید بره.

      پاسخ
  5. آرش

    یعنی اگه بمونن ممکنه تلفات بدم؟ آسیب جدی نمیزنه بهشون. در حقیقت اینا همه جای خودشونو پیدا کردن فقط پرت خیلی اذیتشون میکنه. کلا پرت ذاتش اینه. چقدر طول میکشه عادت کنن به هم و مصالحه کننو؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اگر ماهی ها زیاد کتک بخورن حتما تلفات میدین و این دیگه شکی درش نیست ؟؟؟!!!
      بهتره یا پروت رو با شیشه از بقیه جدا کنید و یا دکور و مخفیگاه آکواریوم رو زیاد کنید تا بقیه بتونن فرار کنن و کتک نخورن و یا پروت یک قلمرویی برای خودش پیدا کنه مثل کوزه و دیگه کاری به بقیه نداشته باشه.
      اصلا مشخص نیست چقدر زمان لازمه تا به هم عادت کنن و بستگی به شرایط نگهداری و مخفیگاه های آکواریوم داره.

      پاسخ
  6. آرش

    خب من به اجبار سورم رو رد کردم چون از بس استرسی و افسرده شده بود داشت رنگ عوض میکرد. اابته بدون ضرر دادمش و با دوتا اسکات متوسط تعویض کردم. فعلا درگیری کمتره و پرت یکم سر عقل اومده. ممنون از راهنماییتون.

    پاسخ
  7. حميد

    سلام
    من یه پرت زرد یک دست دارم.میخواستم ببینم غذای ردپرت فقط روی رنگ قرمز ماهی اثر داره یا میشه به اینم داد.اخه میخوام زرد زرد باشه.
    امکانش هست زردطلایی خوشکلی از اب دربیاد؟چی بهش بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با رد پروت رنگش پر رنگ تر و براق میشه فقط کیفیت بالای آب نیز در رنگ پروت خیلی موثره.

      پاسخ
  8. masoud.m.p

    سلام
    من دیروز ی جفت پروت کوتوله آماده خریداری کردم همین صبح تخم گذاشتن.چند تا سوال داشتم
    ۱-پدر و مادر هر دو از تخم ها مراقبت می‌کنند یا فقط یکیشون؟
    ۲-بعد از چند روز بچه ها ب دنیا میان؟
    ۳-بعد از ب دنیا اومدن بچه ها باید والدین رو جدا کنم؟
    ممنون اگه سریع جواب بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارک باشه.
      ۱ – بله هر دو به نوبت از تخم ها و جوجه ها مراقبت میکنن اما پرنده ماده زمان بیشتری رو صرف این کار میکنه ضمنا در این مدت نباید اونها رو دست کاری کنید و نباید دست به لونه اونها بزنید و فقط آب و دانه بهشون بدین دیگه قرار نباشه هر روز تخم ها رو نگاه کنید چرا این خوابیده چرا اون نخوابیده کلا بی خیال بشید بذارید به حال خودشون باشن و محلشون رو نیز تغییر ندین.
      ۲ – بین ۱۸ تا ۲۰ روز از زمان گذاشتن آخرین تخم چون ممکنه همه تخم ها رو بذاره و بعدا یکجا روی همه بخوابه.
      ۳ – خب اگر والدین رو جدا کنید که جوجه ها از گرسنگی تلف میشن ؟؟؟!!!! تا بزرگ شدن جوجه ها و دانه خور شدن اونها نباید از کنار والدین اونها رو بردارید ؟؟؟!!!

      پاسخ
  9. masoud.m.p

    ببخشید آقا مجتبی فک کنم اشتباه ب سوالم ج دادید
    من در مورد پرنده سوال نکردم در مورد ماهی سوال پرسیدم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا سوالتون رو با طوطی برزیلی کوتوله اشتباه گرفتن و گاها چون حجم سوالات زیاده و بخش های مختلفی در سایت دارین پیش میاد. به هر حال فعلا بنده جوابی به سوالتون میدم تا بعد اقا مجتبی هم پاسخشون رو ارسال کنن
      ۱- هر دو از تخم ها مراقبت میکنن
      ۲- دو تا نهایتا سه روز (البته اینکه بچه ها به دنیا میان یا نه جای بحث داره و در تالار گفتگو در موردش بحث کردیم و عده ای عقیده دارن نمیشه از پروت کوتوله بچه گرفت و عده ای عقیده دارن میشه)
      ۳- بعد از بدنیا اومدن بچه ها و شنای ازاد بچه ها بله بهتره والدین رو جدا کنید. یه مدت سیکلیدها از بچه ها مراقبت میکنن ولی بهتره بعد از شنای ازاد والدین جدا بشن
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شرمنده پروت کوتوله رو بجای طوطی کوتوله برزیلی جواب دادم عذرخواهی میکنم باز ممنون از آقا شهریار که پاسخ کاملی دادن خدمتتون.

      پاسخ
  10. masoud.m.p

    آقا شهریار و آقا مجتبی ممنون از راهنماییتون
    ایشالله ک در میان ب هر حال دو سه روز دیگه حتما بهتون اطلاع میدم ک تخم ها باروشدن یا نه.
    ممنون

    پاسخ
  11. masoud.m.p

    سلام خواستم بهتون خبر بدم پرت کوتوله عقیم نیست
    من همین حالا بچه های پرت کوتولم دارن از تخم در میان

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما دوست گرامی.
      بله پروت کوتوله عقیم نیست و در کرمان هم دارن تکثیر میکنن.

      پاسخ
  12. تگزاس

    سلام
    میشه پروت کوتوله را با گوره خری نگهداری کرد؟

    پاسخ
    1. yashar esfahani

      سلام
      دوست خوبم من تجربه شخصی خودم رو خدمتتون عرض میکنم . من قبلا” این کار رو کردم و مشکل خاصی نداشتم البته گاهی اوقات دنبال هم میکردن و گاهی هم باله های همو میزدن ولی در کل مشکل خاصی با هم نداشتن و بعد از مدتی آروم شدن . البته سایز بندی رو کاملا” رعایت کنید . شما بازهم منتظر نظرات دوستان باتجربه تر باشید .
      موفق باشید

      پاسخ
  13. vahid.rzm

    از من به شما.ماهی با ماهی فرق داره اینکه همو بزنن یا نه بستگی به امادگی ماهی سرحال بودنش و قلمرو داشتنش و خیلی چیزای دیگه میشه.من اسکاری داشتم که ۲تا پیرانارو کرده بود تو قوطی.ولی در کل شاید بشه اما کاش قلمرو مال پروت باشه وگرنه گوره خری خریه

    پاسخ
  14. اميرعلي

    یه انجل مونو داشتم الان رفتم یه جفت پرت کوتوله خریدم.به نظر شما مشکلی پیش نمیاد؟
    زد و خورد ندارن؟غذا چی بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سایز ماهی ها و آکواریوم شما رو نداریم اما به صورت کلی چرا کمی زد و خورد بین ماهی های جدید و قدیمی ها هست اما اگر سایز بندی رو رعایت کرده باشید مورد زیاد حادی نخواهید داشت.
      غذا بهتره از حداقل سه نمونه غذای شرکتی در طول هفته بهشون بدین.

      پاسخ
  15. ميلاد

    لطفا کسی ک تجربه تکثیر این ماهی رو داره بگه؟لطفا طبق احتمالات صحبت نکنید.
    پرت نر بزرگ ک عقیمه الان خواستم ببینم مینی پرت,هم اینطوره؟

    پاسخ
    1. Hanif

      درود
      پروت کوتوله عقیم نیست ۱۰۰% با اطمینان میگم
      موفق باشید

      پاسخ
  16. شهرام

    سلام من دوتا مینی پرت دارم که الان ماده دو روزه رفته تو کوزه و نر هم جلو کوزه داره کشیک میده و مراقبشه…
    الان خواستم ببینم چیکار کنم؟جداشون کنم؟یا همون جا بمونن؟
    اصلا این ماهی امکان تکثیرش هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دو تا حالت داره یا آماده تخمگذاری شدن و یا ماده تخم گذاری کرده و دارن از تخم ها مراقبت میکنن در هر دوحالت شما اگر جابجاشون کنید همه چی رو خراب میکنید پس دستشون نزنید و اگر امکانش هست ماهی های دیگه رو جدا کنید و یا با شیشه اینها رو از بقیه جدا کنید.
      بله پروت کوتوله تکثیر میشه.
      ضمنا متیلن بلو به آب بزنید تا تخم ها قارچ نزنن و کیفیت آب رو بالا نگهدارید دقت کنید اگر تغییرات دمایی ایجاد کنید تخم ها خراب خواهند شد.

      پاسخ
  17. شهرام

    سلام من امشب مینی پروتام تخم ریزی کردن و داخل کوزه پرشده از دانه های قهوه ای رنگ الان خواستم بدونم باید چیکارکنم؟آیا نر اسپرم هاشو همزمان با تخم ریزی میپاشه یا به مرور زمان این کارو انجام میده؟
    کاملا جداشون کردم و فقط نر و ماده الان توی تانک هستن….
    درضمن نر کی جدا کنم؟اصلن نر موماده احتیاج هست جدا کنم یا نمیخاد….
    متیلن بلو هم اضافه کردم…..

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله اسپرم رو همزمان میپاشه و قرار نیست به مرور اینکار انجام بشه
      بعد از اینکه لاروها متولد شدن و شنای ازاد کردن حتما مولدها رو جدا کنید که بچه ها رو نخورن. از هرگونه استرس به ماهیا هم خوداری کنید که در اینصورت هم ممکنه والدین تخم ها رو بخورن
      موفق باشید

      پاسخ
  18. شهرام

    راستی ببخشید یه چیز دیگه هم یادم افتاد…
    اونم این که متیلن بلو که الان زدم تو اکواریوم مینی پروت هام رو تاکی باید بزارم بمونه؟؟؟
    متیلن بلو رو سیفون کنم یا تا هچ شدن تخم ها باید بمونه؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تا هچ شدن لاروها و شنای ازاد بچه ماهیا نباید متیلن بلوها خارج بشن. حتی اگه بتونید به ارومی مقداری از اب رو تعویض کنید و باز اب تازه اغشته به متیلن بلو اضافه کنید عالی میشه(بدون تلاطم و استرس). اکسیژن رسانی هم تو این زمان خیلی مهمه
      موفق باشید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *