ماهی مونو (آنجل مونو)

ماهی مونو که به نام انجل مونو هم معرف است از خانواده Monodactylidae  بوده و در دو نوع اکواریومی در بازار ایران در دسترس است. ماهی مونو جزو ماهیان اب لب شور میباشد که در اب شیرین هم قادر به ادامه حیات است. در ادامه مطلب سعی شده خصوصیات هر دو نوع موجود در بازار ایران و همچنین اطلاعاتی در مورد تغذیه و نحوه زندگیشسان برای علاقه مندان قرار گیرد

ادامه مطلب را بخوانید

انجل مونو

شناخت: مونو از خانواده Monodactylidae یکی از ماهیان زیبای اکواریمی است که در غرب آفریقا و هند و اقیانوس آرام یافت می شوند. دو گونه اصلی آکواریوم ، sebae Monodactylus و argenteus Monodactylus هستند و در ایران به نامهای غیر عادی مانند انجل مونو یا نوع دیگر ان به نام سیلور مونو یا منو تایگر شناخته میشوند در اصل خانواده مونو دارای ۶ گونه میباشند که تنها دو گونه ان در اکواریوم نگهداری میشود

مونوها در اصل متعلق به اب نیم شور تا شور هستند ولی به دلیل اینکه این ماهی مسافت زیادی را طی اقیانوسها و دریاها طی میکند و خاصیت تطبیق پذیری فوق العاده ای در خواص فیزیکوشیمیایی اب دارد به راحتی میتواند در اب شیرین هم خود را تطبیق داده و زندگی کند.

نوع argenteus Monodactylus که دارای رنگ امیزی زیبایی میباشد. کمی بداخلاق و پرخاشگر است. این ماهی مانند یک متوازی العضلاع میباشد که از دو طرف فشرده شده و درناحیه تحتانی فرورفتگی خاصی دیده میشود رنگ اصلی بدن را نقره ای و باله های بالایی و دم از رنگهای زرد و سبز ادغام شده به صورت هایلایتی رنگ امیزی شده است که در ته باله ها به رنگ سیاه خفیفی ختم میشود در انتهای باله پایینی و روی سر خطی مشکی دیده میشود که خط مشکی به صورت دو خط منحنی که یکی از انتهای سر و باله بالایی به باله پایینی ختم میشود و دیگری از روی سر و از چشمها نیز میگدرد. این گونه (argenteus Monodactylus) تا حدود ۶ اینچ (۱۵ سانتیمتر) در اکواریوم با شرایط خوب رشد میکند

این ماهی مناسب نگهداری با ماهیان باله بلند و صلح جو نیست و بهتر است با ماهیان اب لب شور مانند اسکات،تیرانداز و….. به صورت گروهی نگهداری شود این ماهی با سیکلید های اب شیرین هم سازگار است

argenteus Monodactylus

argenteus Monodactylus (انجل مونو)


sebae Monodactylus نوع دیگراکواریومی خانواده Monodactylidae است که نسبت به گونه argenteus Monodactylus ارام تر است بدن ماهی از گونه قبلی کشیده تر و باله های بلندتری دارد همچنان رنگ نقره ای در این گونه، رنگ اصلی بدن را تشکیل داده و باله ها و بدن با خطهای سیاهی که تا پایین کشیده شده اند سایر رنگ امیزی بدن را نشان میدهند.این گونه (sebae Monodactylus) تا ۸ اینچ (حدود ۲۰ سانتیمتر) در اکواریوم با شرایط خوب رشد میکنند

نگهداری این ماهی در دسته های ۴ تایی به بالا توصیه میشود . با سایر گونه های اب لب شور و شیرین میتوان نگهداری کرد ولی بس به تجربه عرض میکنم این گونه هم گاهی اوقات شیطنت کرده و دم و باله های ماهیان دیگر را زخمی میکند ولی نسبت به گونه  argenteus Monodactylus بسیار ارام تر است

sebae Monodactylus (سیلور مونو یا تایگر مونو)

sebae Monodactylus (سیلور مونو یا مونو تایگر)


شرایط کلی نگهداری مونو: دمای مناسب برای نگهداری این ماهی دمایی بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است همچنین پ هاش اب باید بین ۷.۵ الی ۸ باشد برای فراهم اوردن شرایط ایدال برای رشد و نمو و ایجاد رنگ امیزی طبیعی ماهی، بهتر است در هر ۲۰ لیتر اب ۱۰ گرم نمک اضافه کنید

تغذیه:مونو را میتوان با انواع غذاهای زنده کوچک مانند میگوی اب شور، بچه های گوپی یا مولی و همچنین با انواع غذاهای گوشتی،خشک،منجمد و غیره تغذیه کرد.غذاهای زنده برای رشد و رنگ امیزی ماهی نسبت به سایر غذاها ارجعیت دارند

اندازه تانک:به دلیل اینکه مونو ها شناگرهای ماهری هستند و حرکات نسبتا سریع دارند بهتر است از یک تانک با طول زیاد استفاده کنیم نه یک تانک با عرض بزرگ و حجم زیاد.


مطالب بالا حاصل تجربیات خودم و تحقیقی بود که از سایتهای خارجی و ویکیپدیای انگلیسی به دست اورده بودم در صورت اینکه اطلاع بیشتری در مورد مونوها دارید با ذکر منبع اطلاعاتتون در بخش نظرات  بیان کنید تا این مطلب کاملتر بشه.

در صورت کپی برداری منبع (onlypet.ir) ذکر شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

933 دیدگاه در “ماهی مونو (آنجل مونو)

  1. یه بی تجربه

    ممنون تجربهی خوبی شد میشه اب به اب کردن صحیح را توضیح بدید.من میخوام به همون ترکیبی که گفتم یه غذای جدید به غیر از غذا های خشک بدم به نظرتون چی بدم که کاملا پر انرژی باشه و باعث مریض شدن ماهی هام نشه؟به نظرتون ترکیب خوبی دارم؟ممنون از ساین خوبتون و جواب گویی سریتون .دست بوس همهی دوستانم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله کاری نداره. ماهی رو که میخرید، فروشنده ماهی رو در یه کیسه به شما تحویل میده. شما هم کیسه رو داخل اب اکوایوم بذارید تا ابتدا دمای اب داخل کیسه با دمای اب اکواریوم یکی بشه، بعد از اون هم یه استکان از اب اکواریوم رو به اب کیسه اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید. مجددا همین کار رو برای چند مرتبه انجام بدید(یه استکان از اب کیسه خالی کنید و یه استکان از اب اکواریوم به کیسه اضافه کنید) تا سایر پارامترهای شیمی اب کیسه هم با اب اکواریوم یکسان بشه. بعد ماهی رو با تور بگیرید و به اکواریوم منتقل کنید. به این شکل کمترین شوک به ماهی وارد میشه. متاسفانه اکثر تازه کارها ماهی رو مستقیما بدون هم دما کردن و بدون توجه به شیمی اب اکواریومشون با اب کیسه، عمل انتقال رو انجام میدن و شوک شدیدی به ماهی وارد میشه که حتی میتونه باعث مرگ ماهی هم بشه.
      یادم نیست ترکیب ماهیاتون چی بود؟

      پاسخ
      1. یه بی تجربه

        سلام ممنون از سایتتون.ترکیب من یه فلاور بی غده .دوتا اسکار نسبتا بزرگ.یه کت افریقایی نسبتا بزرگ.دوتا جوئل که یکیشا این قدر زدندش که مرد.و یه کت فیش لجن خوار.به تظرتون ترکیبم چی کم داره؟ خوبه یا نه؟غذای پر انرژی و خالی از مریضی چی بهشون بدم؟ممنون اقا شهریار دست بوستونم نمیدونم چطور جبران کنم.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          نه دوست من کجا خوبه. یه تعداد ماهی مهاجم کنار هم نگهداری میکنید و هر لحظه ممکنه با هم درگیر بشن. بهتره فلاور و جوئل رو هم رد کنید. اسکارها با کت میسازن. اگه خواستین کت فیش دیگه ای مثل ردتیل یا دراگون هم میتونید نگهداری کنید یا از سیکلیدها تگزاس گزینه خوبی هست(اگه فضای کافی و دکور دارید تهیه کنید)

          پاسخ
  2. یه بی تجربه

    سلام.پس غذا چی بهشون بدم غیر از غذا های خشک؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خواهش میکنم سوالتون رو کامل مطرح کنید.
      غذا برای چه ماهی؟ برای مونو؟
      میتونید میگوی اب شور، کرم منجمد، اسپیرولینا و انواع غذاهای تجاری در بازار رو بهشون بدید

      پاسخ
  3. ناشناس

    سلام دو سوماترا دارم که تازه اضافه کردم یکی شونو زود تر اضافه کردم اون اولى دومی رو میزنه چکار باید کرد تشکر از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تعداشون رو باید زیاد کنید. اینجور ماهیا مثل سوماترا، اسکات، پافر، نمیدونم مونو و…. دوتا باشن یکی که قوی تره ضعیف تر رو میزنه. حداقل باید پنج تا یا هفت تا ازشون نگهداری کنید تا رقابت زیاد بشه و درگیری ها کمتر. ضمنا فضای تانک و دکوراسیون هم خیلی موثره

      پاسخ
  4. یه بی تجربه

    سلام اقا شهریار من که گفتم یه فلاور بی غده؛یه کت افریقایی؛یه جوئل فیش؛دو تا اسکارو یه لجن خوار.غذای خوب و پر انرژی و خالی از مریضی چی به ماهیام بدم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      فرق نداره. سیکلیدهایی که فرمودید با هم دعوا میکنن. حداقل جوئل فیش رو کنارشون نگهداری نکنید. بقیه در یه تانک بزرگ با دکور مناسب میسازن (البته چون فلاورتون ماده است این یکی رو هم نگه دارید)
      غذا هم تو بازار زیاده. از یه برند معتبر مثل تترا یا سرا یا ازو یا جی بی ال یا برندهای دیگه که هست غذا رو تهیه کنید هیچ مشکلی نداره. غذای فله و تاریخ مصرف گذشته ندید موردی پیش نمیاد.

      پاسخ
  5. Alireza persian

    سلام تایگر مونو با انجل مونو مشکلی ندارن؟

    پاسخ
  6. یه بی تجربه

    میخوام به ماهیام که دوتا اسکار؛یه کت افریقایی؛یه جوئل و یه فلاور بی غده هست یه غذایی به غیر از غذا های خشک و موجود دربازار بدم یا مثلا مثل دل حیوونا یا ماهی زنده یا …… به نظر تو از کودوم غذا ها استفاده کنم؟دل گاو؛دل گوسفند؛دل مرغ؛کودوماش بهتره؟یا اگه بخوام غذای زنده بهشون بدم چه نوع چیزی بدم و کجا پیدا میشن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      میگو یا کیلکا و غذای زنده رو میتونید استفاده کنید. اما دل رو ندید چون ممکنه فلاور نتونه هضمش کنه.
      غذای زنده هم بچه ماهیا یا گامبوزیا که تو بازار واسه طعمه میفروشن.

      پاسخ
  7. یه بی تجربه

    سلام .من میخوام کناردوتا اسکار ؛فلاور بی غدم؛کت فیش افریقاییم که نسبتا بزرگند یه ماهی که نه کتک بخوره و نه کتک بزنه زود بزرگ بشه و قیمتش مناسبه نگهداری کنم؟نظرتون چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی نمیتونید نگهداری کنید قبلا هم دوستان گفتن فلاور رو باید تکی نگهداری کنید ولیکن شما قبول نکردین و گفتین غده که همون هد هست منظورتون رو نداره که این موضوع ربطی به نگهداری فلاور نداره.
      ضمنا کت آفریقایی هم بسیار مهاجم هست یکی دو ماه دیگهصبر کنید کلا باید ردش کنید بره پس فعلا ماهی اضافه نکنید تا ببینیم چی پیش میاد بنظر بنده از بین این سه تا ماهی تنها یکی زنده بمونه که همون کت آفریقایی هست یا هر ماهی که قوی تر باشه. خواهشا سوالات سازگاری رو در تالار گفتگو و تاپیک های مربوطه مطرح کنید نه در این بخش.

      پاسخ
      1. یه بی تجربه

        ممنون از تذکر به جاتون چشم اون جا مطرح میکنم.اقا مجتبی کاملا با هم سازگارند اصلا دعوا نمیکنن غذا به همشون میرسه و هیچ ماهی ضرر نمیکنه.کت افریقایی دوتا اسکار و فلاورم کاملا با هم دوستند.ولی میدونید که کت افریقایی ماهی قلمرو طلبیه و وقتی ماهی های دیگه تو محدوده ای که انتخاب کرده و همیشه اونجاست میرند کمی عصبانی میشه و ردشون میکنه برند ولی اسکار هام و فلاورم همیشه کناره همند و در ضمن اسکار هامم جفت هستند و کسی بهشو تو هم نمیگه.

        پاسخ
  8. سهیل

    سلام من از این ماهی نگهداری نکردم ولی میشه بگید آنجل مونو و تایگر مونو و اسکات رو میشه با چه ماهی هایی نگهداری کرد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با سایر ماهیان آب لبشور.
      فقط دقت کنید آنجل مونو و تایگر مونو رو باید در گله های حداقل ۵ تایی به بالا نگهداری کنید و هر گونه یک گله جداگانه داشته باشه در غیر اینصورت ماهی قوی تر ضعیف ترها رو میکشه اگر این ماهی رو تا بحال نداشتین حتما مطالب این بخش و سوال و جواب های سایر دوستان رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  9. Alirezapersian

    سلام من دو تا تایگر سوماترا دارم یکیش که همش قایم میشه رنگش خیلی قشنگه و خط هاش درست معلوم میشه ولی اون یکی که قویتره همش خط هاش کمرنگه فقط بعضی مواقع که غذا میخوره یکم پررنگ تر میشه باید چیکار کرد؟آیا این عادیه یا نه ؟راستی یکی از سوماتراها انگل داشت یه موقع خوب شد ولی دوباره خودشومیخارونه دما ۳۰ اب لب شور و جنرال تونیکم ریختم دیگه کاری باید کرد؟باتشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هیچ کار. در شرایط مختلف اینها تغیر رنگ میدن و کاملا عادیه. تعدادشون رو زیادتر کنید تا استرس کمتری داشته باشن و رقابت بینشون زیادتر بشه. مقداری نمک بدون ید یا نمک مخصوص اب شور هم به ابشون اضافه کنید. تترا جنرال تونیک هم نمیدونم واسه چی استفاده کردید؟ مگه مریض بودن؟

      پاسخ
      1. Alirezapersian

        سلام بله عرض کردم انگل داشتن که زدم و اب هم لبشوره و نیازی به نمک نیست دو بارم حمام نمک دادمش ولی خوب نشد

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          انکل های گونه های لب شور احتمالا به نمک مقاومت نشون میدن و باید از یه داروی تجاری استفاده کنید مثل همون نیتروفرانتوئین یا یه داروی تخصصی ضد پارازیت پوستی و ابششی.

          پاسخ
          1. Alireza persian

            سلام اقا شهریار ممنون از جوابتون این دارویی که گفتید از اکواریوم فروشی ها گیر میاد چون ماهیم خیلی بدجور خودشو میماله به وسایل اکواریوم من باور نمیشه تونسته در برابر نمک وجنرال تونیک دووم بیاره همه سالمن غیر از همین سوماترام هزینشم مشکلی نیست فقط میخوام خوب شه از همون اولی که خریدمش یکم خودشو میخاروند ولی نه به این شکل راستی شب خواب بودم صبح بیدار شدک دیدم مونو تایگرم خط هاش کلن کم رنگ شدن و اصلن نیستن بیحالم هست فک کنم داره میمیره چکار کنم سیفون زدم دماهم خوبه دیگه کاری نیست که نکردم ببخشید طولانی شد ممنون میشم اگه زود جواب بدید

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              نیتروفرانتوئین رو از داروخانه باید بگیرید ولی خب داروهای تجاری انتی باکتریال رو بله اکواریومی ها دارن. ضمنا ظاهرا من بد کامنت قبلیتون رو خونده بودم. چون فرموده بودید ماهیاتون دچار انگل هستن و نیتروفرانتوئین انتی باکتریال هست.
              به هر حال
              با توجه به اینکه فرمودید خودشون رو به وسایل و دکور میکشن. میتونید از داروهای تخصصی تجاری استفاده کنید. مثل ازو پارازیت تریتمنت یا نمونه های مشابه.

              پاسخ
  10. Alireza persian

    سلام مونوم مرد بدنش کبود شده بود سر باله هاش قرمز و ریشه ریشه شده بود و بوی بدی میداد میخوام دلیل مرگشو بدونم و آیا باید ابو کلن عوض کنم یانه؟تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این علائمی که شما فرمودین نشان از سیکل نبودن آب و کمبود اکسیژن برای این ماهی بوده.
      نیتروفورانتوئین نیز داروی انسانیه و باید از داروخانه انسانی تهیه کنید.

      پاسخ
  11. Alireza persian

    خیلی خیلی ممنون از اقا شهریار و اقا مجتبی ما شمارو نداشتیم چکار باید میکردیم نیتروفرانتویین و تتراسیکلین و ریختم تو آب آیا صددر صد خوب میشن؟چقدر طول میکشه؟چقدر دیگه باید ابو سیفون کنم؟ برای ماهیای دیکه تو تانک مشکلی پیش نمیاد؟ببخشید خیلی سوال میپرسم چون جون حیوانات خیلی برام مهمه این آخریشه تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چرا هم نیتروفرانتوئین و تتراسیکلین رو ریختید تو اب؟ ما کجا گفتیم هر دو دارو رو با هم استفاده کنید؟ خب اینجوری که بدتر ممکنه ماهی رو بفرستید اون دنیا؟ کیفیت اب شدیدا میاد پایین و ماهیا دیگه بر اثر بیماری نمیمیرن بلکه زودتر به خاطر سمی شدن اب تموم میکنن.
      نمیدونم ما بد توضیح میدیم یا شما بد متوجه میشید!؟ به نظر من حتما اب رو سیفون کنید و سیکل اب رو با باکتری ساز طی کنید. اگه ماهیاتون مشکلی دارن و میخواین در تانک اصلی درمانشون کنید از داروهای تجاری ابزیان استفاده کنید که قابل استفاده در اکواریوم اصلی هست
      استفاده از داروهای انسانی مثل تتراسیکلین یا به صورت حمام کوتاه مدت در یه مخزن مجزا انجام میشه یا به صورت بلند مدت بخواین باید مدام سیفون بزنید و دوز جدید تتراسیکلین رو اضافه کنید. برای نیتروفرانتوئین هم به صورت بلند مدت برای بیماری های باکتریایی(دم خوره) استفاده میشه. اون هم نیاز به سیفون مداوم داره. هیچ موقع هم دو دارو رو با هم استفاده نکنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده هم با نظر آقا شهریار موافقم و اشتباه کردین قربان کی گفتیم دو تا دارو رو هم زمان استفاده کنید سایر سوال جواب هاتون رو مطالعه کردم هیچ کجا نگفتیم همچین کاری بکنید ؟؟؟!!! حتما آب رو سیفون کنید و از ذغال اکتیو هم یکی دو روز داخل فیلتر استفاده کنید تا مابقی دارو رو جذب کنه و یه فکری هم برای سیکل آب بکنید تا بقیه ماهی ها تلف نشدن.

      پاسخ
  12. اریا

    سلام،سوالی داشتم اگر بخواهیم تایگر مونو را ب طور غیر تخصصی نگهداری کنیم یعنی کنار ماهیان دیگر آیا اگر از سایز کوچک خریداری کنیم می توان کنار گیاهخوارانی مانند گوپی،پلاتی،مولی،آنجل،گورامی دارف،بلک گوست،زبرا،نیون مشکی، بلک ویدو و گلد فیش نگهداری کرد؟(لطفا بر اساس مطالب اینترنت یا کتاب جواب ندهید و بر اساس تجربه و یا کسی ک این ریسک رو کرده جواب بده)

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کنار مولی میشه، کنار بلک گوست هم میشه. کنار بلک ویدو هم موردی نداره اما نگهداریش کنار گوپی و انجل و گلدفیش و کلا ماهیای باله بلند امکان پذیر نیست. ضمنا چون فرمودید غیر اصولی میخواین نگهداری کنید بنده این پاسخ رو دادم وگر نه در یه اصل کلی مونو یه گونه لب شوره و باید به شکل تخصصی و اصولی در یه اکواریوم لب شور با گونه های سازگار با شرایط زیستی این ماهی نگهداری بشه.

      پاسخ
  13. علی

    سلام
    قصد دارم به ترکیبم یه آنجل مونو اضافه کنم :
    گرین ترو – سوروم – افرا – دهان آتشی – لوچ دلقک
    آیا مشکلی نیست ؟ به نظر شما کدوم نوعش برای این ترکیب مناسب تره ؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم انجل مونو ماهی اجتماعی هست و لب شور بهتره در ترکیبی که ازش نام بردید استفاده نکنید !!! ضمن توجه داشته باشید که انجل مونو حتما” باید در گله باشه تا شادابی خاص خودش رو داشته باشه حداقل ۳ الی ۵ تا
      موفق باشید

      پاسخ
  14. ali

    سلام می خواستم بدونم تو یه آکواریوم۸۰.۳۰.۴۰ چند تا آنجل مونو می تونم نگه دارم ؟ و اینکه میشه با انجل مونو گرین ترور نگه دارم یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این حجم آب بنظر بنده اختصاصی از آنجل مونو نگهداری کنید و آب هم لب شور باشه راستی ۷ تا آنجل مونوی کوچک تهیه کنید و ازشون نگهداری کنید.

      پاسخ
  15. محسن

    سلام میگو ارتمیا غذای خوبی برای انجل تایگر هست؟؟

    پاسخ
    1. سپهر

      سلام
      میتونید از ارتمیا استفاده کنید اخه ارتمیا بیشتر برای لارو ها و بچه ماهی ها استفاده میشه حداقل از ارتمیای بالغ استفاده کنید و تنوع غذایی هم حتما رعایت کنید از ارتمیا غذاهای باکیفیت تری هم هست
      درپناه حق

      پاسخ
  16. خاچاطوریان

    سلام من تازه و کاملا اتفاقی با سایتتون اشنا شدم و خیلی خوشم اومد،من یه اکواریوم کوچیک دارم،میتونم ۲یا ۳. سبکلید دلفینی بندازم،نگهداریشون سخته ??

    پاسخ
    1. سپهر

      سلام
      خوب تانکتون چه اندازه ای هست اگر ۹۰-۱۰۰ لیتر باشه میتونین یک جفتشو نگهداری کنید هرچند که تانک بزرگ مناسبشونه فقط به اب خیلی حساسه دست کمی از دیسکس نداره از فیلتر قوی هم باید استفاده کنید و اب هم باید شفاف و تمیز باشه دکوبندیتونم حتما باید صخره ای باشه به جز ابن ها شرایط خاص دیگه ای احتیاج نداره
      درپناه حق

      پاسخ
  17. سجاد

    سلام و عرض ادب
    من حدودا ۹ تا انجل مونو تهیه کردم و میخواستم بدونم میتونم همراه مونو ها ب صورت اختصاصی ، گیاهی هم نگهداری کنم ؟ بستر رو با شن آب شور پر کردم ، مونو ها به گیاه ها کاری دارن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آنجل مونو ماهی آب لبشور هست و باید درصد نمک رو بالا ببرید و در این صورت گیاهان خراب خواهند شد درضمن اینها گیاه خوار هم هستن.

      پاسخ
      1. سجاد

        سلام ، مونو ها مگه گوشت خوار نیستن ؟ تایگر منظورم نیست ، آنجل مونور منظورمه ؟
        حتی کریپتون هم نمیشه نگه داشت همراهشون ؟ چون من از ماهیان لب شور نگهداری کردم بدون اضافه کردن نمک و چون من از آب شیر بدون تصفیه استفاده میکنم تاحالا هیچ مشکلی نداشتن

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          درست ولی گیاه هم میخورن و حتی کریپتون هم نمیشه در کنارشون در دراز مدت نگهداری کرد و بالاخره گیاه رو خراب میکنن مخصوصا اینکه هیچ درصدی از نمک نباید در آبی که گیاه طبیعی هست ریخته بشه در صورتیکه اینها ماهی آب لبشور هستن. درسته در آب بدون نمک هم زنده میمونن اما عمری نمیکنن و عصبی میشن.

          پاسخ
  18. Mohsen65

    با سلام خدمت تمامی دوستان. من تازه به جمع زیبای شما ملحق شده ام. واقعا جای تقدیر داره بنظرم بهترین سایت رو دارید واقعا عالیه.
    بنده تا بحال تانک اختصاصی لب شور چند گونه نداشتم ولی جدیدا خیلی واسم جالب شده از گونه های متنوعش استفاده کنم.
    ابعاد تانک من ۱۰۰در۳۵ با ارتفاع ۷۰. کیفیت اب مناسب،چرخه آب طی شده،اکسیژن رسانی عالی،فیلتراسیون داخلی قوی و استفاده از مدیاهای مربوطه،سیفون حداقل هفتگی به میزان ۳۰درصد،و اضافه کردن نمک باندازه ابی که خارج شده.نمک اب به ازای هر ۱لیتر نیم گرم نمک دریایی و یا حداقل نمک بدون ید،دکور هم تعدادی دد راک که بخوبی جوشانده شسته شده و در افتاب تمیز شده اند و تعدادی هم گیاه مصنوعی.
    ببخشید خیلی طولانی شد فقط خواستم شرایط رو گفته باشم که اگه اشتباه باشه دوستان تصحیح کنن.
    الان ۸تا سیلور اسکات که از زمانی که یک بندی بودن ازشون نگهداری میکردم گذاشتم تو تانک و سایز الانشون از نوک دهان تا انتهای دم ۱۰-۱۲ است و چیزی حدود ۲ماه هست به این تانک منتقل شدن.خواستم بپرسم؛
    ۱-مقدار نمکی که استفاده میکنم مناسب هست؟
    ۲-می تونم ۷تا سیلور مونو اضافه کنم به این تانک؟
    ۳-سایزشون چقد باید باشه تا از اسکات هایی که حسابی جاگیر شدن کتک نخورن؟
    ۴-تایگر مونو چطور؟ تعداد ۵تا میتونم اضافه کنم؟
    ۵-ماهی هایی که تو مغازه بدون درصدی نمک زندگی میکنن رو چطور باید به این تانکی که حداقل ۱۰۰گرم نمک داره اضاف کنم؟ ایا نیازه مدت زمان اب به اب کردن بیشتر و با حوصله بیشتری انجام بشه؟
    ۶-تانک بنده ظرفیت نگهداری از ۲۰ تا ماهی رو داره؟
    ببخشید اگه خیلی طولانی شد و ببخشید اگه احتمالا جای نامناسبی سوال پرسیدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – خب درصد نمک در تانک اختصاصی لب شور باید بالاتر باشه و البته باید کم کم درصد نمک رو افزایش بدین و نه یک مرتبه سعی کنید از نیم گرم نمک در لیتر درصد رو به ۲ گرم نمک در لیتر افزایش بدین و حتی تا حداکثر ۴ گرم نمک در لیتر هم در آینده که عادت کرده باشن میتونید درصد نمک رو برای ماهی آب لبشور و تانک اختصاصی لب شور بالا ببرید.
      ۲ – ۳ – ۴ – میتونید یک گله سیلور مونو ( تایگر مونو ) و حتی یک گله آنجل مونو هم اضافه کنید اما باید سایز درشت باشن و همگی در یک سایز باشن تا از اسکات ها کتک نخورن هرچند سیلور اسکات کمی بزرگتر هم باشه زیاد اذیت نمیکنه ولی خیلی بزرگتر از بقیه نباشه.
      ۵ – باید با حوصله آب به آبشون کنید دقت کنید ماهی آب لبشور به اکسیژن بیشتری نیاز داره.
      ۶ – بله.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *