سیکلید جواهری (جوئل فیش)

در این قسمت به معرفی یکی از گونه های سکلید با نام سیچلاید جواهری میپردازیم این ماهی گونه ای درنده خوست که حتی به همنوع خودش هم حمله می کند. بنابراین برای مخازن اجتماعی مناسب نیست و در صورت نگهداری در مخازن تک گونه ای نیز باید از لحاظ جثه با همدیگر یکسان باشد. گونه دیگری از همین جنس به نام h.fasciatus وجود دارد که خیلی بزرگتر و مهاجمتر بوده و محبوبیت کمتری نسبت به جوئل فیش دارد. رنگ آن سبز مایل به زرد با درخشندگی برنزی و ۵ خال بزرگ و سیاه و براق بر هر طرف آن است. این ماهی به سیچیلاید ۵ خال یا جوئل راه راه banded jewel معروف است.

به ادامه متن توجه کنید

سیکلید جواهری

نام عمومی: جوئل فیش (سیکلید جواهری)

نام علمی : hemichromis bimaculatus

خانواده : Cichlidae

زیستگاه اصلی: دریاچه های آفریقا

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد

اندازه : تا ۱۵ سانتی متر رشد می کند .

نوع دیگری که به نام جوئل راه راه یا سیکلید ۵ خال معروف است 

شناخت: سیکلید جواهری بومی مناطق گرمسیری و در کل بومی آفریقاست. انها بسیار خشن و تند خو هستند و حتی به همنوعان خود هم رحم نمیکنند. انها بیشتر مناسب تانک های تگ گونه میباشند و نگهداری از انها به صورت تک گونه در کنار هم هم خالی از دردسر نیست. جثه انها به طور معمول کوچکتر از ان چیزیست که فکرش را بکنید ولی در رده ماهیان جثه متوسط حساب امده و در جنس نر بالغ به ۱۵ سانت میرسد که در اکواریوم های کوچک شاید تا این اندازه هم رشد نکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری: انها بسیار خشنند بنابراین قید هم تانکی برای انها را بزنید یا از ماهیان خشن و بزرگ جثه ای در کنار انها استفاده کنید که در نهایت دعواهای پی در پی و خونینی را شاهد خواهید بود که در اینصورت میتوانید با گنجایش طولی و عرضی تانک خود به بزرگترین حد ممکن و قرار دادن صخره ها و مخفیگاه های متعدد تا حدودی جلو این مجادله ها را بگیرید. بهتر است در تانک انها از گیاه استفاده نکنید و به صخره ها و دکرهای سنگی بسنده کنید زیرا گیاهان طبیعی که به سرعت توسط این ماهی از بین میروند و گیاهان مصنوعی هم یک جا نمیمانند و دائما توسط این ماهی جابجا میشوند.

سیکلید جواهری

تغذیه: این ماهی در طبیعت گوشتخوار بوده و تغذیه در آکواریوم باید با غذاهای زنده و یا خشک ماهی همراه با حشرات ، کرم ها و ماهی صورت گیرد.

تولید مثل: وقتی نر و ماده در موقعیت تخم ریزی نیستند رنگشان نسبتا تیره با بدنی دارای خطوط آبی جواهری است. در موقع تخم ریزی بدن ماهی ها به قرمز یاقوتی تغییر رنگ داده. و مجددا همان خطوط آبی جواهری دیده می شود. بر خلاف معمول در این موقع جنس ماده زیبا تر است. به هر حال در وضعیت معمولی ظاهرا جنسها مشابه اند ولی جنس نر دارای خال های متالیک بزرگتر در سر پوش آبششی و یک شکل حلالی از خالها در باله دمی است. همسر گزینی در این ماهی به روش خشنی صورت می پذیرد و اگر جنس ماده نر را رد کند احتمالا کشته خواهد شد. تخمریزی روی یک قطعه سنگ یا در یک کوزه به پهلو قرار گرفته شده که توسط جنس ماده خوب تمیز خواهد شد صورت می پذیرد. تخم ها در طول ۲تا۳ روز هچ می شوند. لاروهای حاصله با دهان به شکافی انتقال داده شده و به وسیله هر دو والد تا رسیدن به طول ۱ سانت یا بیشتر نگهداری می شوند.آنها پس از ۳ تا ۵ روز شروع به شنای آزاد و تغذیه میکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری از نوزادان مشکلات غیر معمولی ندارد اما یکی از ماهیانی است که عمدتا متخصصین و ماهیداران با تجربه به آن می پردازند. به هر حال تغذیه نوزادان با آرتمیا آغاز گشته و رفته رفته دل چرخ کرده و رنده شده را نیز به آن می افزایند. در برخی منابع ،روش دیگری را برای پرورش نوزادان ارایه داده اند بدین ترتیب که هر دو والد پس از تخم ریزی انتقال می یابند و لاروها پس از خروج از تخم و آغاز به شنای فعال توسط آکواریوم دار با آرتمیا تغذیه میشوند. اما در برخی منابع دیگر پیشنهاد فقط بر انتقال جنس نر است، ماده همراه تخم ها تا هچ شدنشان و سپس تا آغاز به شنا و تغذیه فعال باقی می ماند. به هر حال آنچه که مشهود است این است که هر کدام ار این روشها محاسن و معایبی دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

840 دیدگاه در “سیکلید جواهری (جوئل فیش)

  1. امیر

    سلام
    ببخشید میخواستم بدونم چه چیزی باعث میشه که تخمها رو بخورن یعنی دفعه بعد که تخمریزی کردن باید ماهی ها رو بیرون بیارم وتا تخمریزی بعدی چقدر زمان میبره،در ضمن آیا به داروی متیلن بلو هم نیازه آخه دفعه قبلی من به‌جای اون از نمک استفاده کردم درصورت نیاز تو یه آکواریوم ۶۰ لیتری چه مقدار استفاده کنم
    ممنون از لطفتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جوئل فیش ها زود به زود تخم ریزی میکنن و ممکنه هر ماه و یا هر ۴۰ روز یک مرتبه و در مواردی هم زودتر تخم ریزی کنن.
      عوامل زیادی وجود داره که والدین تخم ها و نوزادان خود رو میخورن و چیز عجیبی نیست مخصوصا در این ماهیان مهاجم اما خب زیاد دیدم جوئل فیش به راحتی در کنار بچه هاش بوده فقط باید فضای کافی و بدون استرس داشته باشن اما اگر مجددا دیدین که تخم ها رو خوردن حتما محلی رو که تخم ریزی کردن با شیشه از والدین جدا کنید تا دست رسی به تخم ها نداشته باشن و یک شعله اکسیژن خیلی ملایم هم در نزدیکی تخم ها قرار بدین تا آب در اون نزدیکی جریان داشته باشه.
      ضمنا دقت کنید زمانی باید ماهی های مولد رو از تخم ها جدا کنید که عمل تخم ریزی و بارور کردن تخم ها به صورت کامل تمام شده باشه.
      بله حتما متیلن بلو یا یه ضد قارچ خوب و معتبر نیاز دارید چون اصلا نمک کار متیلن بلو رو نمیکنه.
      معمولا ضد قارچ های شرکتی همین متیلن بلو هستن.
      چون غلظت داروها متفاوته پس نمیشه گفت چقدر مصرف کنید بلکه باید طبق دستور خود دارو استفاده کنید هرچند به صورت تجربی بهتره از متیلن بلو تا حدی استفاده کنید تا رنگ آب رو کمی آبی رنگ کنه البته باز بستگی به کیفیت و مرغوبیت متیلن بلو هم داره .
      اگر بتونید از داروخانه و یا لوازم آزمایشگاهی پودر متیلن بلو تهیه کنید و خودتون محلول درست کنید خیلی بهتره ضمنا دقت کنید اون پودر داخل حلق و بینی شما نره و استشمام یا بوش نکنید چون درصد بالای متیلن بلو سمیه اما برای تخم ها اگر زیاده روی هم کرده باشید مشکلی پیش نمیاد و فقط بعد از اینکه تخم ها هچ شدن کمی آب رو سیفون کنید.

      پاسخ
  2. ahmad

    سلام.میخواستم بدونم برای تخمهای ۶ روزه که تبدیل شدن بجز ارتمیا غذای دیگه ای میشه داد؟

    پاسخ
    1. shayan.sh

      نه ولی وقتی یکم سایز شدن میشه غذای معمولی رو پودر کرد بهشون داد

      پاسخ
      1. ahmad

        با تشکر از جوابتون.یعنی حتما همون غذای پودر شده رو میخورن ؟براشون ریختم ولی متوجه خوردنشون نشدم.ضمنا ارتمیا چه مدت طول میکشه تا تبدیل بشه؟

        پاسخ
        1. یاشار

          درود
          بله دوست خوبم غذای پودر شده رو به خوبی میخورن ، فقط باید به اندازه بدید که به آب رنگ نده !!!
          آرتمیا اگه در شرایط مناسبی پرورش پیدا کنه بین ۲۴ الی ۳۰ ساعت لارو میشن
          موفق باشید

          پاسخ
        2. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          گاها میگیرن غذا رو و برخی هم نمیگیرن. برای بزرگ کردن بچه سیکلید واقعا هیچی جای ارتمیا رو نمیگیره. باز اکواریومتون دکور و کفپوش و چیزی نداشته باشه راحت میشه لاروها رو کنترل کرد که تغذیه میکنن، نمیکنن، کدومشون ضعیف شده و …..
          در مورد ارتمیا هم به لینک های زیر مراجعه کنید روش هچ کردن رو میبینید. ۲۴ الی ۴۸ ساعت طول میکشه تا سیست ارتمیا هچ بشه
          میگوی آرتمیا
          نگهداری و تکثیر آرتمیا

          پاسخ
  3. ahmad

    با سلام خدمت اقا یاشار واقا شهریار.با تشکر از جواباتون.حدود ۱۰ روز از تولد بچه ها میگذره و دو بار براشون ارتمیا درست کردم ولی نشد طبق فرمول درست کردم.البته ارتمیا حدود ۲ سال پیش خریدم ممکن که فاسد شده باشه؟البته به مقدار نمکش هم شک دارم.تقریبا بعد از ۴۸ ساعت بعضیهاشون سفید میشن بقیشون همونطوری میمونن نمیدونم چرا؟الان برای بار سوم درست کردم منتظر نتیجه هستم فقط مقدار نمک زیاد کردم.البته ۲ سال پیش چند بار درست کردم خیلی راحت بود وجواب داد.طبق گفته شما هم همون غذای پودری دارم میدم فقط دلم برای بچه ماهیها میسوزه.لطفا کمک کنید.با تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله احتمال خراب شدن ارتمیا هست مخصوصا اگه جای گرم و مرطوب نگهداری شده باشه. شما ارتمیای تازه خریداری کنید و تست کنید. از نمک دریایی هم استفاده کنید حتما جواب میگیرین

      پاسخ
  4. سجاد

    سلام دوستان
    برا تشخیص جنسیت جویل به چیا دقیقا توجه میکنین که ما نمیتونیم.لطف کنین چندتا نشونه که ما مبتدیام بتونین جنسیت تشخیص بدیم بگین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول از همه باید ماهی ها بالغ و در گله باشن تا بشه خیلی راحت تشخیص داد بعد از روی رنگ و شکم جوئل فیش کاملا مشخصه.
      اون خوش رنگترها نر و تپل ترها و کم رنگ ها ماده هستن .

      پاسخ
  5. احمد

    با سلام.چه مدت زمان طول میکشه تا به بچه های جوئل بتونیم دل مرغ بدیم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده اصلا دل مرغ به ماهی ها ندین و فقط از دل گاو و یا ماهی کیلکا استفاده کنید.
      مدت زمانش هم بستگی به میزان رشد ماهی ها داره و هر زمان به اندازه ای رشد کردن که امکان خوردن غذای گوتی رو داشتن هفته ای یک وعده بهشون بدین موردی نداره زیاده روی نباید بکنید.

      پاسخ
  6. محمدرضا

    ماهیان جوئل ماهیان بسیار دوست داشتنی هستند ونگه داری از آنها لذت بر است این ماهیان حدود یک ماه تخم ریزی میکنند ولی ماهیان من ای جور نیستند و زود به زود تخم ریزی میکنند از ماهی لذت ببرید توجه داشته باشید کنار ماهیان تگزازی قرار ندهید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بنده ندیدم. رنگ پایه قرمز رنگه و پولک ها رنگ های متفاوت داره. باز منتظر نظر سایر دوستان باشید شاید رنگ پایه متفاوتی هم دیده باشن.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بله جوئل فیش آبی و سبز هم هست .

      پاسخ
  7. sina.flhi

    سلام
    من دوتا جوئل گرفتم احتمال زیاد نرو مادن ولی شدیدا باهم درگیر میشن.موقع دعوارنگشون سرخ میشه و اکثرا دهن همو میگیرن.
    من ک میخام بچه بکشم از اینا باید ی ماهی دیگه بخرم؟یا راه حل دیگه ای هم هست؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تا یکی دو روز آینده با هم کنار اومدن که خب جفت خوردن در غیر اینصورت ممکنه دو تا نر خریداری کرده باشید.
      باز اگر نشد بهتره چند روزی با شیشه از هم جداشون کنید و بعدا شیشه رو بردارید و ببینید جفت میخورن یا خیر و اگر بازهم جفت نخوردن دیگه شک نکنید هر دو نر هستن.

      پاسخ
  8. Sina.flhi

    سلام روز بخیر
    اقا مجتبی بابت جوابتون خیلی ممنون،من اینارو با شیشه جدا کرده بودم،الان ک انداختم پیش هم تقریبا دیگه کاری ب کار هم ندارن و احتمال زیاد جفت خوردن، ولی ماهی مادم احساس میکنم خیلی لاغر شده و همش ی گوشه ی اکواریوم تو سطح اب وایمیسته.رنگ سرخشم کاملا رفته.شما میدونین چش شده؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا کتک خورده و خوب هم تغذیه نمیکنه ببین اگر شکمش متورم و آماده تخم ریزی نیست مجددا با شیشه جداش کن وغذای متنوع و مقوی بهش بده تا تقویت بشه در غیر اینصورت توسط نر ممکنه کشته بشه.

      پاسخ
  9. Sina.flhi

    سلام خداقوت
    جوئلام تخم ریزی کردن،خاستم ببینم باید چیکار کنم؟کی باید پدرمادرو جدا کنم.یا اصلا جدا نکنم؟اخه چندتا جوئلم قبلا داشتم ک دو سه روز بعد اینکه بچه ها ب دنیا میومدن میخوردنشون والدین.یا شده بود تخمارو میخوردن.
    از ترسم چند تا ماهی دیگه رو هم انداختم تو ی تانک دیگه.حتی الان لجن خوارم جدا کردم!
    ب نظر شما چیکار کنم؟جداشون کنم یا ن؟؟؟ممنون میشم کمکم کنین…

    پاسخ
  10. Sina.flhi

    لطفا در مورد نگهداری از تخمها هم راهنماییم کنین
    شرایطش یا اینکه چیزی ب اب اضافه کنم یا ن.
    ممنون…

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم بهتون تبریک میگم . هیچ کار خاصی نباید انجام بدید . فقط متیلن بلوی مرغوب به آب بزنید که تخمها قارچ نزنن . نیازی نیست والیدین رو الان جدا کنید والدین تخم ها وبچه ها رو نمیخورن بلکهبا دهان میبرن مخفیشون میکنن . ابته اگه به ماهی شوک و استرس وارد بشه تخم ها رو میخورن . والدین رو بهشون استرس وارد نکنید نیازی نیست جداشون کنید فعلا”
      موفق باشید

      پاسخ
  11. محمد

    آیا این نوع ماهی عادت خوردن تخم هاش رو هم داره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سیکلیدها عادت به خوردن تخمشون ندارن ولی همگی ممکنه در شرایطی (بیشتر شرایط استرس زا) تخم هاشون رو بخورن. شرایط ایده ال باشه نه تنها تخم هاشون رو نمیخورن بلکه تا مدتی از بچه هاشون هم مراقبت میکنن

      پاسخ
  12. reza

    سلام من یک جفت دارم اما ماهی نر ماده رو می زنه میشه بگین چی کار کنم. رنگ ماده هم تقریبا قهوه ایه.اگه جواب بدین ممنون میشم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمیدونم چرا به فاصله تنها ۹ دقیقه مجددا سوال پرسیدین لطفا برای دریافت پاسخ صبر بفرمایید در کمتر از ۲۴ ساعت خدمتتون پاسخ میدیم بنده با اجازتون سوال دوم شما رو حذف کردم خیلی ببخشید.
      خب کمی درگیری برای این ماهی طبیعیه و فقط باید مخفیگاه کافی داشته باشید و سایز بنید رو رعایت بفرمایید تا ماهی ضعیف تر کشته نشه اگر این موارد رو رعایت بفرمایید و نر و ماده هم باشن با هم جفت میخورن ولی اگر درگیری ها ادامه داره ممکنه هر دو نر باشن .؟؟!!!

      پاسخ
  13. reza

    سلام من یک جفت جویل دارم تخم گذاشتن اما یک روز بعد دیدم کم شدن علتش چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا تخم ها قارچ زدن و توسط والدین خورده شده باشن.
      و یا در اثر استرس والدین تخم ها رو خوردن.

      پاسخ
  14. Amir.lahij

    سلام …..اگه اینطور نمیشد عجیب بود ..بقیه ماهیا تخمارو خوردن میتونه کاره والدین هم باشه..شما باید تخمارو به یه تانک دیگه منتقل میکردین …آقا شهریار و مجتبی جان اگه جسارت کردم ببخشید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا ممنون از شما که پاسخ دادین خوشحال میشیم در پاسخ دادن به دوستان مشارکت داشته باشید.

      پاسخ
  15. reza

    ممکنه ماده رو با شیشه جدا کنم چون دیدم اون تخما رو میخوره تواکواریوم تنهان وبار اولشه تخم میذاره وتخمارو کامل خورده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگه ماده تنها و بدون نر تخم گذاری کرده که این تخم ها تبدیل به بچه نمیشن.

      پاسخ
      1. reza

        نه باهمن ولی ماده تخما رو کامل خورده دفعه بعد چیکار کنم چند وقت دیگه تخم میذاره

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          احتمالا بیست تا سی روز آینده تخم ریزی میکنه مرتبه دیگه بعد از تخم ریزی والدین رو از تخم ها جدا کنید و از متیلن بلو هم استفاده کنید تا تخم ها قارچ نزنن.

          پاسخ
          1. reza

            ممنون. با شیشه جدا کنم یا کلا از اکواریوم درشون بیارم چون اکواریوم دیگه ندارم

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اگه جا ندارید با شیشه از تخم ها جداشون کنید

              پاسخ
  16. reza

    سلام اقا مجتبی ماهیام بازم تخم گذاشتن جدا کنم از تخما ببخشید سوال قبلی قبل از تخم گذاشتن بود.شرمنده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید میتونید با شیشه از تخم ها جداشون کنید و یا آرامش تانک رو حفظ کنید و سعی کنید استرس نداشته باشن و مهتابی آکواریوم رو روشن نکنید و به تانک ضربه نزنید تا خودشون از تخم ها مراقبت کنن ضمنا حتما متیلن بلو به آب بزنید تا تخم ها قارچ نزنه.

      پاسخ
      1. reza

        استفاده از متیلن بلو فردا ی تخم ریزی تاثیر داره

        پاسخ
        1. سید حسین

          مطمئنا موثره ولی اولش باید ریخت تا قارچ نزنه ایشالله جواب میده شما بریز

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          از هیچی بهتره و جلوی فاجعه رو میگیره اما تخم هایی که تو این فاصله قارچ زدن دیگه خراب شدن .

          پاسخ
          1. reza

            کلا بعد از ریختن متیلن بلو همه تخما سفید شدن. باید اب اکواریوم روتمیز کنم تا اب تازه بشه یا چیکار کنم ؟

            پاسخ
            1. یاشار

              درود
              دوست عزیز متاسفانه دیر متیلن بلو به اب اضافه کردید اگر زمان تخم ریزی و یا یکی دو روز قبل از تخم ریزی به آب متیلن بلو میزدین دیگه تخم ها قارچ نمیزد . خیر نیازی نیست با آب آکواریوم کاری داشته باشید ، آب تانکتون طی دو الی سه روز آینده (( بستگی به مقدار مصرفتون )) صاف و زلال میشه و نیاز به خالی کردن و تمیز کاری ندارید
              موفق باشید

              پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *