سیکلید جواهری (جوئل فیش)

در این قسمت به معرفی یکی از گونه های سکلید با نام سیچلاید جواهری میپردازیم این ماهی گونه ای درنده خوست که حتی به همنوع خودش هم حمله می کند. بنابراین برای مخازن اجتماعی مناسب نیست و در صورت نگهداری در مخازن تک گونه ای نیز باید از لحاظ جثه با همدیگر یکسان باشد. گونه دیگری از همین جنس به نام h.fasciatus وجود دارد که خیلی بزرگتر و مهاجمتر بوده و محبوبیت کمتری نسبت به جوئل فیش دارد. رنگ آن سبز مایل به زرد با درخشندگی برنزی و ۵ خال بزرگ و سیاه و براق بر هر طرف آن است. این ماهی به سیچیلاید ۵ خال یا جوئل راه راه banded jewel معروف است.

به ادامه متن توجه کنید

سیکلید جواهری

نام عمومی: جوئل فیش (سیکلید جواهری)

نام علمی : hemichromis bimaculatus

خانواده : Cichlidae

زیستگاه اصلی: دریاچه های آفریقا

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد

اندازه : تا ۱۵ سانتی متر رشد می کند .

نوع دیگری که به نام جوئل راه راه یا سیکلید ۵ خال معروف است 

شناخت: سیکلید جواهری بومی مناطق گرمسیری و در کل بومی آفریقاست. انها بسیار خشن و تند خو هستند و حتی به همنوعان خود هم رحم نمیکنند. انها بیشتر مناسب تانک های تگ گونه میباشند و نگهداری از انها به صورت تک گونه در کنار هم هم خالی از دردسر نیست. جثه انها به طور معمول کوچکتر از ان چیزیست که فکرش را بکنید ولی در رده ماهیان جثه متوسط حساب امده و در جنس نر بالغ به ۱۵ سانت میرسد که در اکواریوم های کوچک شاید تا این اندازه هم رشد نکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری: انها بسیار خشنند بنابراین قید هم تانکی برای انها را بزنید یا از ماهیان خشن و بزرگ جثه ای در کنار انها استفاده کنید که در نهایت دعواهای پی در پی و خونینی را شاهد خواهید بود که در اینصورت میتوانید با گنجایش طولی و عرضی تانک خود به بزرگترین حد ممکن و قرار دادن صخره ها و مخفیگاه های متعدد تا حدودی جلو این مجادله ها را بگیرید. بهتر است در تانک انها از گیاه استفاده نکنید و به صخره ها و دکرهای سنگی بسنده کنید زیرا گیاهان طبیعی که به سرعت توسط این ماهی از بین میروند و گیاهان مصنوعی هم یک جا نمیمانند و دائما توسط این ماهی جابجا میشوند.

سیکلید جواهری

تغذیه: این ماهی در طبیعت گوشتخوار بوده و تغذیه در آکواریوم باید با غذاهای زنده و یا خشک ماهی همراه با حشرات ، کرم ها و ماهی صورت گیرد.

تولید مثل: وقتی نر و ماده در موقعیت تخم ریزی نیستند رنگشان نسبتا تیره با بدنی دارای خطوط آبی جواهری است. در موقع تخم ریزی بدن ماهی ها به قرمز یاقوتی تغییر رنگ داده. و مجددا همان خطوط آبی جواهری دیده می شود. بر خلاف معمول در این موقع جنس ماده زیبا تر است. به هر حال در وضعیت معمولی ظاهرا جنسها مشابه اند ولی جنس نر دارای خال های متالیک بزرگتر در سر پوش آبششی و یک شکل حلالی از خالها در باله دمی است. همسر گزینی در این ماهی به روش خشنی صورت می پذیرد و اگر جنس ماده نر را رد کند احتمالا کشته خواهد شد. تخمریزی روی یک قطعه سنگ یا در یک کوزه به پهلو قرار گرفته شده که توسط جنس ماده خوب تمیز خواهد شد صورت می پذیرد. تخم ها در طول ۲تا۳ روز هچ می شوند. لاروهای حاصله با دهان به شکافی انتقال داده شده و به وسیله هر دو والد تا رسیدن به طول ۱ سانت یا بیشتر نگهداری می شوند.آنها پس از ۳ تا ۵ روز شروع به شنای آزاد و تغذیه میکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری از نوزادان مشکلات غیر معمولی ندارد اما یکی از ماهیانی است که عمدتا متخصصین و ماهیداران با تجربه به آن می پردازند. به هر حال تغذیه نوزادان با آرتمیا آغاز گشته و رفته رفته دل چرخ کرده و رنده شده را نیز به آن می افزایند. در برخی منابع ،روش دیگری را برای پرورش نوزادان ارایه داده اند بدین ترتیب که هر دو والد پس از تخم ریزی انتقال می یابند و لاروها پس از خروج از تخم و آغاز به شنای فعال توسط آکواریوم دار با آرتمیا تغذیه میشوند. اما در برخی منابع دیگر پیشنهاد فقط بر انتقال جنس نر است، ماده همراه تخم ها تا هچ شدنشان و سپس تا آغاز به شنا و تغذیه فعال باقی می ماند. به هر حال آنچه که مشهود است این است که هر کدام ار این روشها محاسن و معایبی دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

840 دیدگاه در “سیکلید جواهری (جوئل فیش)

  1. مهدی

    سلام چندتا ماهی جوئل دارم یکیشون که نسبت به بقیه درشت تره از کمر به پاینش رنگش تیره تر شده و گوشه گیر شده معمولا روی فیلتر جاشه یه کوچولو هم شکمش چاق تره طوری که من نتونستم طبیعیه یا مریضی اما خیلی کم چاقه برای غذا هم اشتهاش کمی کم شده
    کتک هم نمیخوره از هیچ ماهی یا اینکه بترسه میدونین این مریضی چیه ? لطفا راهنمایی کنین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یا شکمش اب اورده و یا کیسه هوای ماهی مشکل پیدا کرده مخصوصا اگر در شنا کردن تعادل نداره حتما مشکل از کیسه هوا هست. به نظر بنده با شیشه از بقیه جداش کنید و ۲۴ ساعت هیچ غذایی بهش ندین و اگر تورم شکمش بهتر شد مشکل از اب اوردگی شکم هست که باید تاپیک بیماری استسقاء رو از تالار مطالعه بفرمایید و اگر در شنا کردن تعادل نداره مشکل کیسه هوا داره که با حمام نمک بدون ید + تتراسیکلین فقط یک مرتبه و به مدت ۳ الی ۵ دقیقه تنها ۵۰ درصد شانس بهبودی داره .

      پاسخ
  2. یاسین

    سلام
    میتونم یه جفت از این ماهی رو با پرت کوتوله یا همون ماهی بالونی تویه یه تانک بزارم مشکلی پیش نمیاد
    البته حدود دو ماه هست یه جفت پرت کوتوله رو تو اکواریوم انداختم و ازشون حدود ۱۰۰ بچه دارم
    در ضمن اکواریومم۸۴ لیتری هست
    لطف کنید بگید با پرت کوتوله چه ماهی هایی رو میتونم بندازم

    پاسخ
  3. Mohammadnori

    سلام دوست عزیز
    بله پروت کوتوله با جویل سازگاره و حتی جفت هم میخوره
    بچه ها رو یا باید رد کنید یا یه تانک دیگه بگیرین
    ماهی هست مثل سیکلید گورخری ترور پروت معمولی پنگوسی معمولی
    تگزاس (همه اینا با رعایت سایز) اما تو این حجم پیشنهاد میکنم یه جفت جویل و یه جفت پروت کوتوله و یه جفت سیکلید گوره خری داشته باشین

    پاسخ
  4. Iman1384

    سلام من دو تا آنجل مونو دارم دیشب دو تا جوئل خریدم به نظرتان جوئل ها آنجل مونو هارا خواهند زد؟

    پاسخ
  5. Mohammadnori

    سلام دوست عزیز
    انجل مونو ماهی لبشوره و همچنین باید یا تکی یا در گروه های۵تا به بالا نگهداری شه و همچنین جویل ماهی اب شیرینه و این دو ماهی شرایط نگهداری پیش همو ندارن ویا باید مونو ها رو رد کنید و اب شیرین داشته باشید و یا جویل هارو رد کنید و یا انجل مونو تکی داشته باشید یا چند تا دیگم بخرین(به تعداد فرد و بیش از۵تا)و حتی از دیگی ماهیان لبشور نگهداری کنید و آکواریوم اب لبشور داشته باشین

    پاسخ
  6. ابوالفضل

    سلام وقت بخیر دوستان
    من یه جوئل دارم که بسیار هم زیبا بود رنگش یه جورایی نارنجی بود با سینه سرخ رنگ ولی چند روزه سیاه شده بدنش به نظرتون مشکل جیه؟ دنا یکم بالا بود حدود ۳۱ که اوردم پایین‌. سیفون کردم ولی فعلا همین شکلی هست غذا خوردنش مشکلی نداره ولی یکم رفتار عجیب غریب از تودش نشون میده. یکی هم‌میگفت جفت نداره و فصل جفت گیریش هست اینجوریه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشکل کیفیت پایین آب و استرس ماهی هست. ربطی به جفت نداشتن نداره فقط کیفیت شرایط نگهداری رو بالا ببرید دما رو ثابت نگهدارید و کیفیت آب بالا باشه مجددا خوش رنگ میشه.

      پاسخ
  7. حمیدرضا

    سلام دوستان
    اینکه تو متن گفته شده لارو های حاصله با دهان به شکافی منتقل میشوند یعنی چی ???
    یعنی باید ته کوزه شکاف داشته باشه
    لطفا توضیح بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تا بچه ها شنای ازاد انجام میدن و یکم سایز میگیرن مرتب والدین اونها رو با دهان جابجا میکنن. اگه در تانکتون مخفیگاه متعددی وجود داشته باشه و مولدها احساس خطر کنن بچه ها رو با دهان میگیرن و جابجا میکنن به یه مکان جدید. بهتره بعد از شنای ازاد والدین جدا بشن وگر نه کم کم بر اثر استرس یا خستگی یا …. لاروها رو میخورن.

      پاسخ
  8. حمیدرضا

    واقعا ممنونم
    من یه جفت جوعل توتفرنگی مولد خریدم (از پرورش ماهی خریدم )
    چون زیاد اونجا میرفتم دیدمش که بار اول فقط ۲۹تا از بچه هاشو تونست بزرگ کنه ولی چند روز پیش که رفتم دیدم که یاد گرفته بچه هاشو جمع کنه و تقریبا ۶۰۰تا لارو داره
    و به دلایلی صاحب پرورش ماهی میخواست بفروشه (البته جغت فوق العاده زیبا جوانی هستن که امتحانشونم پس دادن )
    و منم خریدم
    در ضمن خوشحال میشم کع به تونم تجربیاتمو به اشتراک بزارم
    چون ماهی زباد تکثیر کردم

    پاسخ
    1. Saghari

      خوشحال میشیم اگه عضو سایت بشید وداخل فروم ها تجربتون رو بپرسید

      پاسخ
  9. Leaderaliii

    سلام و خسته نباشید
    من دوتا جوئل فیش گرفتم تا الان سه بار تخم گذاری کردن ولی نوزادی متولد نشده نمی دونم مشکل از ماهی نره یا نه البته اینا سایزشون کوچیک یه جوئل فیش نر بزرگ دارم توی یه تانک جدا با پنگوسی این جوئل فیش بزرگ رو بندازم با اینا یا نه
    فکر کنم نره مشکل داره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تخم ها خورده میشن یا قارچ میزنه(سفید میشه)؟
      تکثیر جوئل فیش ساده است. اگه تانک مجزایی داشته باشید که ماهی دیگه کنارشون نباشه و بهشون استرسی وارد نشه به راحتی تولید مثل میکنن. ابتدا بفرمایید تخم ها که هچ نمیشن چه اتفاقی واسشون میفته. اگه سفید سفید میشن به این معنیه که قارچ میزنن و باید از متیلن بلو استفاده کنید که تخم ها قارچ نزنن. اگه خورده میشن هم احتمالا شرایط استرس زایی در اکواریوم وجود داره که باعث میشه تخم ها رو بخورن.

      پاسخ
      1. Leaderaliii

        والله متیل بلو می زنم سفید نمیشن یه جوری خاکستری میشن فرداش دیگه ناپدید میشن

        پاسخ
        1. Rezatohidi_fish

          سلام و خسته نباشید دوست عزیز بزار یه خاطره از اون موقع که تازه وارد آکواریوم داری شدم برات بگم(الان حدود۹سال آکواریوم داری میکنم)من اون موقع انواع سیچلاید رو نگه میداشتم جوئلم یکیش بود اینا حدودا یه هفته بعد از ورود به آکواریوم تخم ریزی کردن و منم خوش حال بودم که بابا بزرگ شدم?چه میشه کرد خب حالا من تو این فکر و فردا صبح رفتم دیدم تخما خورده شدن بله دوست عزیز همینه چه میشه کرد حتی اگه با شیشه جداشون کنین شاید دوباره بهشون استرس وارد شه اون تخم ها هم بی شک خوردن

          پاسخ
  10. KING of KINGs

    با سلام
    من یک جفت جوئل دارم که غذاهای خشک بهشون میدم ازینا که گرد و رنگی هستن.
    بعضی موقع ها بهشون سوسیس میدم.
    میخواستم ببینم مشکلی نداره بهشون سوسیس بدم.
    در ضمن خیلی علاقه دارن به سوسیس وقتی میریزم براشون مهلت نمیدن و سریع میخورنشون.
    با تشکر

    پاسخ
      1. KING of KINGs

        وای خدای من
        عجب اشتباهی کردم ها.
        ایشالا که ماهیام نمیرن ولی از این به بعد اصلا نمیدم ازین چرت و پرتها.
        من فکر کردم چون سوسی گوشتیه پس حتما خوبه براشون.
        ولی نگو که اشتباه کردم.
        با خودم گفتم یه تنوعی بدم به غذاشون.
        برم سراغ دل مرغ و گاو فکر کنم بهتره.
        با تشکر از راهنماییتون.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          به هیچ عنوان سوسیس و کالباس و حتی خود گوشت گوسفند و گاو و اینجور چیزها هم به ماهیا ندید. فقط از دل گوساله استفاده کنید. از میگو و غذاهای تجاری گرانولی هم استفاده کنید که دیگه عالی میشه. ضمنا به سیکلید جواهری هم زیاد دل ندید و بیشتر غذاهای تجاری و میگو واسش تهیه کنید.

          پاسخ
  11. Fish

    سلام به دوستان
    من میخوام برای آکواریوم ۷۰ لیترم (عرض۱۵،طول۱۲۵،ارتفاع۳۵)جوئل فیش بندازم به نظرتون چند تا جوئل میتونم بندازم ؟
    چند تا ماده وچند تا نر؟
    گفته بودین حتی به نوع خودش هم رحم نمیکنه به نظرتون میتونم نگه داری کنم؟وآیا زد وخورد میشه؟
    آیا رنگ سبز وقرمزش باهم میتونند کنار بیان؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری در چند بخش نپرسید همی نسوال رو در تالار الان جواب دادم.
      دو جفت کافیه و باید به تعداد اونها مخفیگاه داشته باشید برای هر نر یک ماده کافیه.
      ماهی مهاجم اگر هم سایز نباشن و یا مخفیگاه کافی نداشته باشن درگیری زیادی خواهند داشت ولی اگر مخفیگاه و سایزبندی ماهی ها درست باشه مشکل خیلی حادی پیش نمیاد.
      رنگ های مختلف هم مشکلی با هم ندارن.

      پاسخ
  12. Javad

    سلام من رفتم آکواریوم فروشی دنبال جوئل فیش ، گفت اینا جوئل بالن هستن حالا میخواستم بدونم جوئل با جوئل بالن فرق میکنه؟مثل پرت که هم کوتوله داره هم عادی!!!
    راستی جوئل هایی که ریختم از نوری که توی آکواریوم روشن میکنم میترسن و همشون یکجا میرن آیا این عادیه؟؟
    برای تقویت رنگشون که قرمز بشن باید چیکار کنم؟؟

    پاسخ
    1. Mohammadnori

      سلام دوست عزیز.
      بله جوئل فیش معمولی با بالن فرق داره.
      برای رنگ از غذاهای رنگدانه ای موجود در بازار. کیفیت اب بالا . نور مایل ب قرمز. استفاده کنید
      نور رو هم به تد ریج روشن کنین.(اول نور افتاب . بعد لامپ اتاق و بعد مهتابی تانک.)چون اگه یهو روشن کنین چششون میزنه

      پاسخ
      1. Javad

        ببخشید پس میشه بگید جوئل معمولی با بالن چه فرقی میکنه؟؟

        پاسخ
  13. PARSA

    خب باللن یعنی گرد و جوئل ببالن بیشتر گرد هست یه چیزی تو مایه های ماشین هاچ بک ولی غیر بالن طولی خیلی رشد مییکنند الان عکسم میذارم اگه پیداشه

    پاسخ
  14. PARSA

    آقا شهریار الان من میخوام عکس آپلود کنم با گوشی عکس گرفتم از گیرین ترورم که بذارم ببینین مریضه یا نه ولی هرچی منتطر موندم عکس آپلود شه نشد چطوری حجمشو کم کنم که زودتر آپلود شه ول یه عکس از اینترنت گذاشتم دو سوته آپلود شد ولی با گوشی میگیرم آپلود نمیشه چی کار کنم

    پاسخ
    1. Mohammadnori

      سلام دوست عزیز
      عکس رو یکم برش بدین یا کیفیتشو با برنامه های مخصوص کم کنین اپلود میشه.
      سرعت نت هم مهمه

      پاسخ
  15. PARSA

    آقا شهریار جواب سوال ما رو نمیدی؟ر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با گوشی که عکس میگیرید کیفیت و حجم عکس بالا هست باید با نرم افزارهای مخصوص حجمش رو کم کنید تا بتونید آپلود کنید.
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید دوست عزیز. ضمنا وقتیکه دوستان جواب میدن نیازی نیست جواب تکراری بدیم خودتون دیروز گفتین جواب تکراری ندن خب ایشون هم جواب تکراری ندادن. ؟؟؟!!!!

      پاسخ
  16. parsa

    سلام نه اشتباه نکنید اقا مجتبی اگه دقت کنین من جمله ی آخرمو ساعت ۱و۴۱دقیقه ارسال شده ولی جواب آقای نوری ۱و ۵۲ دقیقه اومده یعنی اون وقتی که من جمله آخرمو نوشتم آقای محمد نوری هنوز جواب نداده بودند.
    راستی آقا مجتبی سوال من رو جواب نمیدید تو بخش راه اندازی اکواریوم آب شیرین ار ابتدا تا ماهی دار کردن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قبلا جواب دادم که. باز اگر منظورتون سوال دیگه ای هست لینکش رو قرار بدین.

      پاسخ
  17. PARSA

    آقا مجتبی
    اون بخشی که راجع به جواب تکراری حرف زدید ررو گفتم دقیقا جمله ی آخرتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لینک بدین سوالات زیاده وقت نمیشه دنبالش بگردیم یا مجدد سوال بپرسید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *