سیکلید جواهری (جوئل فیش)

در این قسمت به معرفی یکی از گونه های سکلید با نام سیچلاید جواهری میپردازیم این ماهی گونه ای درنده خوست که حتی به همنوع خودش هم حمله می کند. بنابراین برای مخازن اجتماعی مناسب نیست و در صورت نگهداری در مخازن تک گونه ای نیز باید از لحاظ جثه با همدیگر یکسان باشد. گونه دیگری از همین جنس به نام h.fasciatus وجود دارد که خیلی بزرگتر و مهاجمتر بوده و محبوبیت کمتری نسبت به جوئل فیش دارد. رنگ آن سبز مایل به زرد با درخشندگی برنزی و ۵ خال بزرگ و سیاه و براق بر هر طرف آن است. این ماهی به سیچیلاید ۵ خال یا جوئل راه راه banded jewel معروف است.

به ادامه متن توجه کنید

سیکلید جواهری

نام عمومی: جوئل فیش (سیکلید جواهری)

نام علمی : hemichromis bimaculatus

خانواده : Cichlidae

زیستگاه اصلی: دریاچه های آفریقا

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد

اندازه : تا ۱۵ سانتی متر رشد می کند .

نوع دیگری که به نام جوئل راه راه یا سیکلید ۵ خال معروف است 

شناخت: سیکلید جواهری بومی مناطق گرمسیری و در کل بومی آفریقاست. انها بسیار خشن و تند خو هستند و حتی به همنوعان خود هم رحم نمیکنند. انها بیشتر مناسب تانک های تگ گونه میباشند و نگهداری از انها به صورت تک گونه در کنار هم هم خالی از دردسر نیست. جثه انها به طور معمول کوچکتر از ان چیزیست که فکرش را بکنید ولی در رده ماهیان جثه متوسط حساب امده و در جنس نر بالغ به ۱۵ سانت میرسد که در اکواریوم های کوچک شاید تا این اندازه هم رشد نکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری: انها بسیار خشنند بنابراین قید هم تانکی برای انها را بزنید یا از ماهیان خشن و بزرگ جثه ای در کنار انها استفاده کنید که در نهایت دعواهای پی در پی و خونینی را شاهد خواهید بود که در اینصورت میتوانید با گنجایش طولی و عرضی تانک خود به بزرگترین حد ممکن و قرار دادن صخره ها و مخفیگاه های متعدد تا حدودی جلو این مجادله ها را بگیرید. بهتر است در تانک انها از گیاه استفاده نکنید و به صخره ها و دکرهای سنگی بسنده کنید زیرا گیاهان طبیعی که به سرعت توسط این ماهی از بین میروند و گیاهان مصنوعی هم یک جا نمیمانند و دائما توسط این ماهی جابجا میشوند.

سیکلید جواهری

تغذیه: این ماهی در طبیعت گوشتخوار بوده و تغذیه در آکواریوم باید با غذاهای زنده و یا خشک ماهی همراه با حشرات ، کرم ها و ماهی صورت گیرد.

تولید مثل: وقتی نر و ماده در موقعیت تخم ریزی نیستند رنگشان نسبتا تیره با بدنی دارای خطوط آبی جواهری است. در موقع تخم ریزی بدن ماهی ها به قرمز یاقوتی تغییر رنگ داده. و مجددا همان خطوط آبی جواهری دیده می شود. بر خلاف معمول در این موقع جنس ماده زیبا تر است. به هر حال در وضعیت معمولی ظاهرا جنسها مشابه اند ولی جنس نر دارای خال های متالیک بزرگتر در سر پوش آبششی و یک شکل حلالی از خالها در باله دمی است. همسر گزینی در این ماهی به روش خشنی صورت می پذیرد و اگر جنس ماده نر را رد کند احتمالا کشته خواهد شد. تخمریزی روی یک قطعه سنگ یا در یک کوزه به پهلو قرار گرفته شده که توسط جنس ماده خوب تمیز خواهد شد صورت می پذیرد. تخم ها در طول ۲تا۳ روز هچ می شوند. لاروهای حاصله با دهان به شکافی انتقال داده شده و به وسیله هر دو والد تا رسیدن به طول ۱ سانت یا بیشتر نگهداری می شوند.آنها پس از ۳ تا ۵ روز شروع به شنای آزاد و تغذیه میکنند.

سیکلید جواهری

نگهداری از نوزادان مشکلات غیر معمولی ندارد اما یکی از ماهیانی است که عمدتا متخصصین و ماهیداران با تجربه به آن می پردازند. به هر حال تغذیه نوزادان با آرتمیا آغاز گشته و رفته رفته دل چرخ کرده و رنده شده را نیز به آن می افزایند. در برخی منابع ،روش دیگری را برای پرورش نوزادان ارایه داده اند بدین ترتیب که هر دو والد پس از تخم ریزی انتقال می یابند و لاروها پس از خروج از تخم و آغاز به شنای فعال توسط آکواریوم دار با آرتمیا تغذیه میشوند. اما در برخی منابع دیگر پیشنهاد فقط بر انتقال جنس نر است، ماده همراه تخم ها تا هچ شدنشان و سپس تا آغاز به شنا و تغذیه فعال باقی می ماند. به هر حال آنچه که مشهود است این است که هر کدام ار این روشها محاسن و معایبی دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

840 دیدگاه در “سیکلید جواهری (جوئل فیش)

  1. سمانه

    کلا فکر کنم کیفیت آب آکواربومم پایینه .چون یک ماه پیشم ماهیها برفک گرفتن که با راهنماایی های دوستان دمارو بردم بالا و نمک بدون ید ربختم خوب شدن.حالا هم که این طفلی ماهی اینجوری شده اصلا اعصابم داغونه.لطفا راهنمااییم کنید چیکار کنم که ماهیهام مریض نشن و چجوری کیفیت آبو ببرم بالا.

    پاسخ
    1. ?(Victim)?

      شما از اب دپو نشده استفاده میکنه و دمای اب هم پاینه اینا دلایل بیماری سفیدک ابی که استفاده میکنید ۲۴ساعت بزارید بمونه و دمای اب رو روی ۲۷تا۲۸باشه و برای درمان همون روش قبلی رو طی کنید
      موفق باشید

      پاسخ
  2. Victim

    شما باداشتن سیفون کشی منظم بهترین کیفیت اب رو بدست میارین

    پاسخ
  3. Alireza1216

    سلام خانم محترم
    کیفیت پایین آب موارد و علل اصلیش به شرح زیر :
    طی نشدن سیکل آب
    غذادهی بیش از حد
    تراکم بالا ماهی
    عدم سیفون کردن مناسب و کارآمد.
    شما باید موارد بالا رو رعایت کنین
    هفتگی ۳۰% از کف سیفون کنین و با آب دکلره و همدما جایگزین کنین
    تراکم ماهی ها رو به نسبت حجم تانک رعایت کنین.
    ضمنا حتما حتما باید از مدیا بیولوژیک جهت کلونی سازی و تکثیر باکتریهای مفید استفاده کنین.

    پاسخ
    1. سمانه

      سلام .ممنون از اطلاعات مفیدتون فقط میشه بیشتر توضیح بدید طی شدن سیکل آب چجوریه و مدیا بیولوژیک چی هست .من تازه کارم اطلاعاتم کمه شرمنده

      پاسخ
  4. Alireza1216

    سلام خانم محترم
    میشه بگین تانکتون چند لیتریه؟؟؟
    فیلترتون چیه؟؟؟
    دوست عزیز واسه سیکل ازت میتونین تاپیک زیر رو مطالعه کنین.
    ضمنا در خصوص مدیا بیولوژیک تو قسمت تالار گفتگو تاپیک دربارش هست
    باز اگه متوجه نشدین و نتونستین پیدا کنین بگین تا دوستان کمک کنن
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.onlypet.ir/post-15/%25D8%25B3%25DB%258C%25DA%25A9%25D9%2584-%25DB%258C%25D8%25A7-%25DA%2586%25D8%25B1%25D8%25AE%25D9%2587-%25D8%25A7%25DA%25A9%25D9%2588%25D8%25A7%25D8%25B1%25DB%258C%25D9%2588%25D9%2585-%25D8%25A7%25D8%25A8-%25D8%25B4%25DB%258C%25D8%25B1%25DB%258C%25D9%2586/amp/&ved=0ahUKEwiArszO17zPAhUBniwKHWU1C2AQFggaMAA&usg=AFQjCNFWzx8CKk2luByWj9tYx-TYicT5bA

    پاسخ
    1. سمانه

      S@m@neh:
      ممنونم چرخرو متوجه شدم .اولش که آکواریومو راه اندازی کردیم که اینکارارو نکردیم ولی کسی که واسمون راه اندازیش کرد چند تا گیاه طبیعی توش کار گذاشته بود یه محلولم اولش داد ریختیم یه روز موند بعد ماهی ریختیم به هر حال من دو ماهه آکواریوم دارم صددرصد تا این مدت چرخم طی شده .حالا داستان جدید اینه که من امروز کله آکواریومو تمیز کردم شناشم دراوردم همرو شستم فیلترارم شستم با ابه خالی البته همشونو.یک چهارم آبمم خالی کردم جاش اب بدون کلر و هم دما ریختم .پنج قطره هم داروی ضدعفونی اب ریختم .تانکم بیست لیتره.فیلتر هم دو تا دارم یکیش که واسه خود آکواریومه یکیشم یه اکسیژنه.دمای آبمم در حال حاضر سی درجست.حالا با این کار دوباره چرخمو بهم زدم بنظرتون .مثلا خواستم درستش کنم???

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        کلا چرخه رو با اینکارتون ترکوندین! بهتره مجددا برای سیکل شدن تانک از یه محلول معتبر باکتری ساز استفاده کنید.

        پاسخ
  5. سمانه

    وااااااااای نه .کلی خوشحال بودم که آکواریوممو بهش رسیدم و تمیزش کردم .خسته شدم واقعا.حالا اسم این محلول چیه از کجا تهیش کنم و قیمتش چنده.

    پاسخ
    1. سمانه

      بعد موقعی که این محلولو میخوام بریزم باید ماهیها رو چیکار کنم چون تانک دیگه ای ندارم .لطفا کاملا توضیح بدید تا.دیگه بدون اطلاعات هیچ کاری نکنم.

      پاسخ
      1. ناشناس

        اسمش باکتری سازه. به اکواریومی ها بگین بهتون میدن. مارکای مختلف هست مثل دنیترول، باکتوزیم، بیودایجست و ….
        ماهیا رو نباید کاری کنید. بذارید همونجا بمونن و فقط کافیه باکتری ساز رو طبق دستور محصول به اب اکواریوم اضافه کنید. مثلا باکتوزیم به صورت کپسوله و محتوای یک کپسول به ازای هر ۵۰ لیتر به اب اکواریوم یا محفظه فیلتر اضافه میشه. استفادشون خیلی راحته و روی بسته بندی روش استفاده رو نوشته.

        پاسخ
  6. آرش

    سلام
    احتیاجی نیست ماهیارو جابجا کنین وقتی خریدین بریزین داخل تانک به میزانی که پشتش نوشته این محلول یکی از لازمه ی زندگیه ماهیاست و براشون به شدت مفیده پس هیچ احتیاجی به جابجاییشون ندارین تازه اگر جابجابشن کار غلطی کردین اسمش باکتریسازه به اکواریومی ها بگین میدونن قیمتشم بستگی داره چی بخرین اگر مشکلی در رابطه با هزینه کردن ندارین دنیترول باشه که عالیه ولی خوب ۶۰-۷۰ تومنی اب میخوره براتون ولی میتونین از محلول های تروپیکال هم استفاده کنین من خودم همش از تروپیکال استفاده میکنم و به نطرم فوق العادس و یه بطری کوچیکش ۲۳ تومنه توی تهران البته از باکتزیوم هم میتونین استفاده کنین ولی ایستا نخرین که کیفیت خوبی نداره وقتی محلولو ریختین یک هفته اصلا ابو تعویض نکنین و بعد از یک هفته ۳۰% ابو از کف سیفون کنین و اب بدون کلر جایگزین کنین .

    پاسخ
  7. سمانه

    ممنونم از راهنمایی همه ی دوستان .فقط سوال آخر دمای آبو الان رو سی درجست اوکیه یا باید کم باشه ؟

    پاسخ
    1. azadi

      سلام به نظرم شما ۳۰ درجه گذاشتید ۱ ساعت بعد دماسنج نگاه کنید از ۲۸ جلو تر نرفت خوبه اگر رفت ۱ درجه کم کنید چون بخاری ها انقدر دقیق نیستن

      پاسخ
      1. سمانه

        بله درسته بخاریا دقیق نیستن من گذاشته بودم روی بیست و نه ولی سیه حالا الان گذاشتمش روی بیستو هفت که بیستو هشت بشه .یه درجه بالاتر میبره از درجه بندیه روش .

        پاسخ
  8. آرش

    ۳۰ درجه یه کمی زیاده اگه بتونین بیارینش روی ۲۸ عالیه.

    پاسخ
  9. حسن

    سلام من ۱ جفت سیچلاید جواهری دارم که جفت خوردن و همش با همن … ماهی نر فکر کنم یکم زیر شکمش قرمز تره ماده هم کم رنگ تره … تو سایت من خوندم اینا زیاد تخم میزارن بچه میکنن من الان ۲ ماهه منتظرم ۱ بارم تخم نزاشتن:| مشکل از چیه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شاید تخم رو میریزن و میخورن. شما که ۲۴ ساعت زیر نظر نداریدشون. اگه جفت و بالغ باشن نباید مشکل خاصی وجود داشته باشه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      یا اینکه تخم ریزی کردن و شما ندیدین و یا اینکه باید بیشتر صبر کنید اینطوری هم نیست در تنها دو ماه مثلا چند مرتبه تخم ریزی کنن خیلی تخم ریزی کرده باشن یک مرتبه و حداکثر دو مرتبه هست تازه اون هم اگر جا افتاده باشن و به محیط عادت کرده باشن در غیر اینصورت هنوز تخم ریزی نکردن.

      پاسخ
  10. مهدی

    سلام من میخام دو تا رد جویل هشت سانتی و دو تا گرین ترور ۱۰ سانتی بخرم میخاستم بدونم با ماهیام سازگاری دارن یا نه؟
    ماهیام
    ۴ اسکار ۱۱ سانتی
    ۱ سیلور اسکات ۱۳
    ۲ نایف ۱۴
    ۴ پلی ۱۲
    ۱ سیچلاید زرافه ۱۰ سانتی
    ۱ آبی ۸ سانت
    ۱ پرت ۱۰
    ۱ سورم ۸
    ۲ پنگوسی باله بلند ۱۰ سانتی
    ۲ اسفراناموس ۱۰ سانتی
    خداروشکر ماهیام تا الان با هم سازگار هستن
    ابعاد آکواریوم ۱۳۰ *۴۰ *۶۰

    پاسخ
    1. AHZ

      دوست عزیز ماهی هایی که شما در حال حاضر دارین هم با هم سازگار نیست.
      دیر یا زود اسکات اسکار رو میزنه، اسکار سوروم رو میکشه. گرین ترور هم اگر اضافه بشه توسط اسکار کشته میشه البته اگر اسکار جا افتاده باشه.
      در ضمن شما سیچیلاید آفریقایی رو با آمریکایی نگه داری میکنید که این هم خودش کار درستی نیست.
      من خودم قبلا یک همچنین ترکیبی از پرت، اسکار، سوروم و ترور داشتم که تا مدتی هم با هم کاری نداشتن.
      اول ترتیب ترور رو دادن.
      بعد پرت اسکار ها رو میزد و اسکار ها سوروم رو تا اینکه مجبور شدم عوضشون کنم. تازه اینا با هم نسبتا سازگار بودن!!!

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوستمون در مورد ناسازگاری ماهی های شما توضیح دادن و فقط بنده اضافه کنم اسکار و پنگوسی با هم موندگاری ندارن و اسفرانوس هم با هیچکدوم از ماهی های شما موندگاری و سازگاری درستی نداره درضمن پولی هم در این ترکیب کشته میشه و یا از گرسنگی تلف میشه.
      بقیه موراد رو هم که دوستمون توضیح دادن هیچکدوم با هم سازگاری ندارن شک نکنید که هنوز یا ماهی ها بالغ نیستن و یا جا نیوفتادن کمی صبر کنید در چند ماه آینده تلفات شدید میدین بهتره هیچ ماهی اضافه نکنید و حتی از همین ها نیز کم کنید.
      مخصوصا اینکه تراکم ماهی تانک شما در حد انفجاره چطور میخواهید ماهی اضافه کنید.

      پاسخ
  11. سعید

    سلام به دوستان.جویل های من طی سه ماهیکه خریدم چهار بار تخم ریزی کردن،و به غیر از یکبار همه بچه هابزرگ شدن دیروز اقدام به تخم ریزی کردن داخل یه کوزه همه چی خوب بود تا امروز ساعت ۸ شب که تخمهارو خورده بودن خیلی برام جالب بود دلیلشو بدونم ؟؟؟؟؟ هیچ ماهی داخل تانک نیست.درجه اب ۲۸، ph:7.5 اشتها به غذا عالی،بدون استرس رنگشون بینظیره،
    سیفون هفتگی ۲۰℅ غذا کرم خشک، دل گوساله،میگوی خشک شده و فشرده شده،لطفا اگه به فکرتون چیزی میرسه راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب به هر دلیلی ممکنه این اتفاق بیوفته و حتی ممکنه تخم هارو جابجا کرده باشن ؟؟!!

      پاسخ
  12. Mehrdad

    سلام بنده یه جفت جوئل فیش دارم که ماهی ماده چند روزه که زیر اکواریوم میمونه و بالا نمیاد و غذا نمیخوره به نظر خودم شاید ممکنه دهنش تخم داشته باشه (اخه دو هفته پیش از ماکروهام ۱۶ تا بچه گرفتم)میخوام ماهی ماده رو بندازم تو یه تانک و بهش غذا بدم (چون ماهیای دیگم نمیزارن غذا بهش برسه)نظرتون چیه ؟
    البته اینو هم بگم که ماهی ماده ام رنگش یه کم مایل به سفید شده و بدحاله و در ضمن ماهیام خیلی وحشی و شلوغ ممکنه تخماشونو بخورن.
    ماهیام شامل دوبویسی-ماکرو-اوراتوس-سیچلاید زندانی و دو عدد جوئل فیش و لجن خوار.
    اگه لازمه جوئل فیش ماده رو جدا کنم تو یه تنگ بندازم، الان دقیقا چیکار کنم ؟؟؟؟؟ الان نمیدونم ماهیم مریضه یا تخم داره لطفا زود راهنماییم کنین تا ماهیم تلف نشده.
    در ضمن یه داروی ضد استرس و ضد عفونی هم دارم، غذا هم روزی دو بار بهشون میدم(غذا زیاد بهشون میدم)
    اگه میشه اقامجتبی یا اقا شهریار ایدی تلگرامتونو بی زحمت لطف کنین من سوالای زیادی دارم ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری ارسال نکنید و برای دریافت پاسخ صبر کنید
      در اولین فرصت و در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ میدیم خدمتتونالبته اگر مطالب سایت رو مطالعه کنید تقریبا به همه سوالات قبلا پاسخ داده شده. خوشبختانه تنها راه ارتباطی همین سایت هست و بس.
      جوئل فیش اصلا دهان پرور نیست پس بهتره ماهی رو دست کاری نکنید این احتمال هست که بیمار باشه و یا کتک خورده باشه فقط با شیشه در تانک اصلی از بقیه جداش کنید.
      داخل تنگ که ماهی زودتر تلف میشه و اصلا خودتون اون رو میکشید.
      هرگز داروی الکی هم داخل آب نریزید مخصوصا این داروها ؟؟!!
      ضمنا اشتباه میکنید زیاد به ماهی ها غذا میدین و برای همین زود مریض میشن و تلفات میدین.
      به اندازه به ماهیها غذا بدین و یک روز در هفته هیچ غذایی بهشون ندین.
      کل غذا باید در دو دقیقه و حداکثر سه دقیقه خورده بشه و چیزی باقی نمونه و شکم ماهی هم نباید از پر خوری متورم بشه.

      پاسخ
      1. Mehrdad

        اهان چشم یه سوال دیگه داشتم برای اینکه ازشون بچه بگیرم لازم نیست جداشون کنم؟یعنی ماهیای دیگه امکان نداره که تخم های جوئل فیش رو بخورن؟در ضمن یه اکواریوم فروشی رفته بودم گفت هر چقد سیر باشن بهتره بچه هاشونو نمیخورن و همدیگرو کتک نمیزنن اگه دعوا کردن از گرسنگیه ایا این صحت داره؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنیدگفتم خدمتتون در کمتر از ۲۴ ساعت جواب میدیم نیاز نیست پست جدید بزنید در تنها ۴ ساعت پست جدید زدین که بنده حذفش کردم .
          حتما باید مایه مولد در تانک جداگانه ای نگهداری بشه تا تولید مثل موفقی داشته باشه و در تانک عمومی حتما تخم ها خورده میشن و یا بعدا بچه ها خورده میشن و حتی خود والدین تخم ها و بچه ها رو میخورن.
          همچین چیزی نیست ولی خب دیگه نباید گرسنه هم بمونن ولی اینطور هم نیست که زیادی بهشون غذا بدین چون ماهی از پر خوری زودتر تلف میشه شما نباید غذای زیادی به ماهی ها بدین معمولا در اثر استرس تخم ها خورده میشن و یا در تانک عمومی و شلوغ شک نکنید که تخم و بچه ها خورده میشن. ضمنا برخی والدین هستن که تنها هم باشن تخم ها رو میخورن پس باید بعد از تخم ریزی جداشون کنید و دیگه بستگی به خود ماهی داره و نمیشه کاریش کرد.

          پاسخ
  13. علی

    با سلام
    من یه جفت سیچلاید جوئل دارم که الان یک روزه تخم گذاری کردن روی سنگ و یک جفت سیچلاید الکترو ی زرد دارم و یک جفت لجن خوار و یک عدد کف خوار
    ببخشید فقط نمی دونم که فیلتر رو بزنم یا بزارم با پمپ بمونن در ضمن آیا ماهیان دیگر تخم اونا رو خواهند خورد یا خود والدین می خورند چون هیچ دهنشون رو به تخم ها میزنن و هر دو به نوبت جلوی تخم ها یه جوری می رقصند.
    آیا مشکلی واسه تخم ها هست یا چکار کنم بهترین بازده رو بدهند.
    ممنون
    تانگ دیگه ای ندارم.

    پاسخ
    1. متین

      سلام جوئل فیش به خوبی از تخم هاش مواظبت میکنه فقط نباید استرس بدید فقط بابد ضدعفونی بزنید بایه سنگ هوای ملایم نزدیک تخم ها بگذارید جوئل بعد بدنیا امدن بچه ها ازشون مراقبت میکنه ولی میتونید با یه شیشه از بقیه جدا کنید این نظر من حالا ببینید مدیر سایت چی میگن

      پاسخ
      1. علی

        ممنون ضد عفونی چی بریزم قبلا داشتم آب رو آبی رنگ می کرد و نمی رفت.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ممنون از دوست خوبمون آقا متین که کامل پاسخ دادن اما اضافه کنم
          اگر در تانک عمومی هستن حتما سایر ماهی ها و یا خود والدین تخم ها رو میخورن حتما با شیشه از هم جداشون کنید.
          اگر والدین در کنار تخم ها هستن نیازی به شعله اکسیژن در نزدیکی تخم ها نیست اما اگر والدین رو جدا کردین حتما یک شعله اکسیژن ملایم در نزدیکی تخم ها قرار بدین تا آب در جریان باشه.
          فیلتر هم اگر تلاطم آب رو زیاد میکنه بهتره روشن نباشه و یا از فشار شکن استفاده کنید تا خروجی فیلتر اذیت نکنه.
          برای تخم ها حتما باید از متیلن بلو استفاده کنید تا تخم ها قارچ نزنه و حتما از متیلن بلوی مرغوب استفاده کنید دیگه اسمش هم روشه آبی رنگه و آب رو آبی رنگ میکنه ولیکن لازمه.

          پاسخ
        2. علی

          سلام
          کلا خوردن تمام شد و کاری نتونستم بکنم
          ماهیان دیگر رو بندازم بیرون از این تانک موقع تخم گذاری یا نه
          در ضمن رنگ آب من با اینکه تازه بود الان کدر شده
          مشکلی داره.
          میگم چند روز بود غذا نمی خوردند نگو نامردا همشون رو خوردند.???

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            خب باید فضای خاصی در اختیار مولد ها بذارید و در تانک عمومی و شلوغ نمیشه تکثیر موفقی داشت.
            احتمالا سیکل آب رو طی نکردین و اب کدر شده بخش چرخه آب رو مطالعه بفرمایید.

            پاسخ
          2. علی

            سلام
            ممنون بابت جوابهاتون
            ببخشید الان جوئل های من تخم ریزی کردند آیا فقط تخمها رو انتقال بدم یا با ماده به یه تانک دیگه انتقال بدم.

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              دیگه وقتی تخم ها رو جابجا میکنید قرار نیست والدین رو هم با تخم ها منتقل کنید چون بدون شک تخم ها رو میخورن مگر اینکه اصلا دستشون نزنید و در آک فقط همین یک جفت باشن تا از تخم ها مراقبت کنن.
              ضمنا جابجا کردن تخم ها بسیار حساسه و اگر تجربه ندارید هرگز تخم ها رو جابجا نکنید و اگر هم مجبور شدین تانک تفریغ رو با همین آب تانک اصلی پرکنید تا کوچکترین شوکی به تخم ها وارد نشه و کلا با همین آب جابجا بشن ضمنا حتما از متیلن بلو و یا ضد قارچ مرغوب و معتبر استفاده کنید تا تخم ها قارچ نزنه.

              پاسخ
  14. mohamad

    با عر ض سلام.من یه جوئل دارم تقریبا اندازش سه بند انگشت هستش.میخواستم بدونم اگر پروت یا اسکار یا پنگوسی با سایز بزرگتر میتونه این ماهی رو از بین ببره یا نه.۱۸۰ لیتر اندازه اک.کنارش گرین دلفینی و پروت هم هست.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ترکیب ماهی هاتون اصلا مناسب نیست.
      پنگوسی واسکار سازگاری و موندگاری در کنار هم ندارن.
      گرین ترور هم با اسکار سازگاری نداره.
      دلفینی و جوئل فیش هم با اسکار و گرین سازگاری ندارن.
      ضمنا اگر پنگوسی شکاری باشه حتما جوئل رو میزنه.

      پاسخ
      1. mohamad

        عرض ادب مجدد.ممنون بابت جوابتون.همینطور اقا مهدی بابت راهنمایی.راستش قید پنگوسی رو زدم.ولی امروز که چهار تا اسکار(البینو-سلطنتی-و اسکار قرمز)دو تا پرت و دو تا هم سیچلاید اضافه کردم ولی طبق فرمایش شما دلفینی و جوئل با اسکارا کنار نیومدن مجبور شدم جداشون کنم.با اینکه اسکارا سایز بزرگ بودن.جالب بود که دلفینی با همشون جنگ داشت.چیزی که اصلا فکرش رو نمیکردم.به حر حال ممنون بابت جوابتون.

        پاسخ
  15. MAHDI rezaei

    و یه چیزی به سخنان اقا مجتبی گل اضافه کنم ک پنکوسی رشد سریعی داره و حتی اگر هم تنها در این تانک باشه به زودی براش این تانک کوچیک میشه و قریضه پنکوسی شکاری اینه ک هرچی تو دهنش جاشه میبلعه حالا چه پیرانا باشه چه گوپی البته جسارت نباشه اقا مجتبی ها داریم درس پس میدیم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جسارت چیه قربان خدا خیرتون هم بده دارید جواب میدین و کمک میکنید.

      پاسخ
  16. فردین

    سلام ی جفت جوئل دارم جداشون کردم ی کوزه هم گذاشتم واسشون امابعداز تخم ریزی همه ی تخم ها سفیدمیشن و خراب میشن یا همشونو میخورن باید چیکارکنم

    پاسخ
    1. AHZ

      باید حتما برای جلوگیری از قارچ زدن تخم ها متیل بلو مرغوب استفاده کنید و کیفیت آب رو هم بالا نگه دارید.

      پاسخ
  17. Mehrdad

    سلام بالاخره جوئل فیشم تخم گذاشت امروز!!!!!!
    چند تا تخم تو کوزه هست و ماهی ماده ازشون محافظت میکنه نر هم همینطور ولی اینو بگم که هنوز تخمه و بچه ها ازشون در نیومدن (داخل تانک اصلی هستش) سوالم اینه که لطفا راهنمایی کامل کنین میخوام واقعا ازشون بچه بگیرم میترسم بعد از خروج از تخم توسط ماهیای دیگه خورده بشن لطفا راهنمایی کنین و در ضمن چقد طول میکشه بچه ها از تخم در بیان؟مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در تانک عمومی درصد موفقیت خیلی پایینه و حتی ممکنه همین الان تخم ها هم خورده بشن چه برسه به بچه ها پس این سری رو بی خیال بشید اما مرتبه بعد باید مولد ها رو با شیشه از بقیه جدا کنید و حتی به تانک جداگانه منتقل کنید تا تخم ریزی کنن معمولا جوئل فیش اگر شرایط خوبی داشت هباشه و استرس بهش وارد نشه از تخم ها و بچه هاش مراقبت میکنه اما باز اگر دیدین داره اونها رو میخوره باید والدین رو نیز جدا کنید.
      برای تخم ها حتما باید از متیلن بلو استفاده کنید تا قارچ نزنن در غیر اینصورت بالای ۹۰ درصد تخم ها سفید میشن و خراب میشه یعنی قارچ میزنن مگر اینکه شرایط آب خیلی خیلی خوب باشه.

      پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام زندانی بسسیار وحشیه و قوی و از پس جوعل بر میاد و به راحتی اون رو میکشه و حتی اگه از اون هم کوچک تر باشه خیییلی سریع تر از اون بزرگ تر میشه و زندانی حتی به جفت خودش هم رهم نمیکنه چ برسه ب جوئل
      فربان شما MAHDI

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *