ماهی پوزه خرگوشی

پوزه خرگوشی یکی دیگر از ماهیان زیبای اب شیرین است که به خاطر صلح جو بودن و رفتار ارام انها گزینه ای ایده ال برای نگهداری در کنار سایر ماهیان ارام اب شیرین بشمار میرود. انها اکثرا در کف و گه گاه هم شنای زیبایی را در کناره های اکواریوم انجام میدهند. پوزه خرگوشی ها در کل دوست داشتنی هستند و هر اکواریوم داری ممکن است تصمیم به نگهداری از انها بگیرد و بنده هم در این قسمت سعی میکنم اطلاعاتی را در مورد این ماهی برای شما قرار دهم

به ادامه متن توجه کنید

نام های رایج :پوزه خرگوشی، خفاش ماهی،کوسه ماهی چینی و….

نام علمی : Myxocyprinus asiaticus

خانواده : Catostomidae

زیر خانواده: Myxocyprininae

زیستگاه: رودخانه یانگتزه چین

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶ الی ۷.۵

شناخت: پوزه خرگوشی ها که به انها شارک چینی هم میگویند بومی رودخانه یانگتزه چین میباشند. نام شارک چینی (کوسه) را بیشتر به خاطر زیستگاه انها یا بدن و باله کوسه مانندشان به انها نسبت داده اند، البته در برخی منابع هم از جنبه تبلیغاتی اسمشان یاد کرده اند. به هر حال قضاوت در این مورد را به عهده خود شما میگذارم. پوزه خرگوشی ها از ماهیان صلح جو و دوست داشتنی به شمار میروند که در طبیعت بسیار بزرگ میشوند و با وجود جثه بزرگی که به دست می اورند کاملا بی ازار هستند. انها بیشتر در کف و میانه اب زیست میکنند و به دنبال غذا در بین شن ها میگردند. گول شکل و شمایل کوچک انها را هنگام خرید نخورید زیرا انها همیشه به این اندازه نمی مانند و بسیار بزرگ میشوند اگر چه در اکواریوم ها، مخصوصا اکواریوم های کوچک به ان شکل که در طبیعت سایز میگیرند رشد نمیکنند  (در طبیعت حدود یک متر رشد میکنند) و شاید در اکواریوم به ۳۰ الی ۴۰ سانتیمتر هم نرسند. از دیگر خصوصیات انها سری با شکل و شمایل خرگوش میباشد که شاید یکی دیگر از نام های رایج انها را توجیه کند، انها خطوطی هم روی بدن دارند که نسبت به شرایط اب و اکواریوم ممکن است انها را کمرنگ تر یا پرنگ تر کنند. پوزه خرگوشی ها در دو رنگ قهوه ای و مشکی در بازار ایران موجود میباشند که قیمت نسبتا مناسبی هم دارند و جزو ماهیان وارداتی هستند

نگهداری: با وجود اینکه پوزه خرگوشی ها در اکواریوم به اندازه ای که در طبیعت رشد میکنند بزرگ نمیشوند و رشد انها سالیانه ۵ یا ۶ سانتیمتر بیشتر نیست و مدتها طول میکشد تا یک پوزه خرگوشی به سایز ۳۵ یا ۴۰ سانتیمتر برسد (ان هم در اکواریوم های بزرگ) اما شما تدابیری برای یک اکواریوم جادار و بزرگ برای انها بیاندیشید. اگر در کف از سنگ ریزه استفاده میکنید از سنگ ریزه های کوچک استفاده کنید تا انها بتوانند بین انها جستجو کنند یا اگر ازماسه استفاده میکنید که خیلی بهتر است و انها از جستجو بین شن ها لذت میبرند. برای دکر بندی اکواریوم هم میتوانید از صخره ها یا دکرهای مصنوعی یا چوب های دکری موجود در بازار استفاده کنید که مورد توجه انها نیز خواهد بود. برای گیاهان طبیعی هم باید یا انها را در گلدانی محکم کنید و در اکواریوم قرار دهید یا ریشه انها را کاملا در شن کف فرو برید تا از طرف پوزه خرگوشی ها اسیب نبیند و از شن جدا نشود اگر چه با همه این تدابیر گه گاه انها گیاهان طبیعی را از بین میبرند. انها در کوچکی بیشتر گروه را ترجیح میدهند ولی با پا به سن گذاشتن و بزرگ شدن زندگی تکی برایشان مطلوب تر است ، به هر حال خریداری یک پوزه خرگوشی برای گروه ماهیان شما ایرادی ندارد همانطور که خریداری چند پوزه خرگوشی نیز مشکلی نخواهد داشت و همه و همه بستگی به خود شما و اکواریوم مورد نظرتان دارد. پوزه خرگوشی ها دمایی که برایشان مطلوب است ۲۶ درجه سانتیگراد میباشد که اگر ماهی حساس یا خاصی در اکواریوم ندارید برای سایر ماهیان معمول شما این دما نیز مطلوب است. پ-هاش هم به همین شکل، یعنی پ-هاش معمول یا خنثی مناسب حالشان است که ان را هم باید تنظیم کنید و فقط مانده هم تانکی های پوزه خرگوشی که باید ببینید با چه ماهیانی مخواهید انها را نگهداری کنید خوشبختانه پوزه خرگوشی ها انقدر ارامند که میتوانید با اکثر گیاه خواران مانند ، انجل ها، شارک ها، گورامی ها و سایر ماهیان صلح جو مانند دیسکاس ها و …. نگهداری کنید

نکته: سعی کنید اب تانک همیشه شفاف و به قول معروف کریستاله باشد و به صورت هفته ای یا حداقل به صورت ماهیانه اب انها را به نسبت یک چهارم سیفون کنید و اب تازه جایگزین اب انها کنید و سعی کنید کمترین استرس یا شوکی به ماهیان پوزه خرگوشی و سایر ماهیانتان وارد نشود تا همیشه سالم و سرحال باشند

تغذیه: همه چیز خوار بوده و غذاهایی مثل کرم خونی ، پولکی ، غذاهای دانه ای و کلا غذاهایی که به کف میروند را میخورند انها بعضی از سبزیجات و میوه ها را هم می خورد. پوزه خرگوشی ها اکثرا بین شن ها به دنبال غذا میگردند و این کارشان باعث تمیز سازی بین شن ها از ته مانده غذایی سایرین نیز خواهد شد.

تکثیر: اطلاعاتی از تکثیر انها در کشور در دسترس نیست یا بنده حقیر اطلاعی در این مورد ندارم

در صورت کپی برداری لینک سایت (onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

175 دیدگاه در “ماهی پوزه خرگوشی

  1. عليرضا

    فدات. دیروز رفتم یه کنده و یه آنوبیاس گرفتم با ۲ تا کوریدوراس جولی کله پوک. همون طور که گفتید دقیقا” سرحال تر شدن.عاشق چرخیدن دور گیاه و رفتن لای برگ هاش هستند. جولی هم چون ماهی هپی ای هست باعث آرامش هستند. به ندرت دیگه میینم که برن بخوابن پوزه خرگوشی هام یعنی اصلا” دیروز ندیدم. گلدفیشا هم تا اومدن ریشه و برگ ها رو اره کنند انقدر بد مزه بودن پرت میکردن اونور. ولی باز هم به نظرم اگه خیلی گشنه بشن بخارش میکنند….
    فقط یه ناشی بازی در آوردم کنده رو با آب جوش شستم ازش هی رنگ قرمز پس میداد…. گزاشتمش رو شوفاژ خشک بشه بعد ۱ روز میزارم تو آب معمولی خرده هاش بریزه بعد میزارم تو اکواریوم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه ناشی بازی نبوده و باید کنده رو در آب بجوشونید روش عمل آوری کنده در تالار گفتگو بیان شده مطالعه بفرمایید باید کنده رو یکی دو رتبه بجوشونید و چندین روز در آب بذارید تا حسابی شیره اون خارج بشه و دیگه آب رو رنگی نکنه و بره زیر آب اون وقته که عمل آوری شده و میتونید در آکواریوم استفاده کنید نه اینکه بذارید رو شوفاژ خشک بشه ؟؟!!
      ضمنا گلدفیش ها حتما تا یک هفته آینده همه اون گیاه رو نابود میکنن خیالتون راحت.

      پاسخ
      1. عليرضا

        آقا من کنده عمل آوری شده خیس از تو آب در اومده رو دوباره تقریبا” جوشونده بودم …. اون مطلب رو قبلا” دیدده بودم واسه کنده خام هست.
        گیاهه هم چون پر برگ و ربشه گرفتم تا الان همه برگ های کوچیک یا ریشه های کوتاه و نازک رو کندن یعنی یه جوری حرص کردنش تمیز. فکر نمیکنم از اینی که باقی مونده بشه چیزی کند دیگه چون برگ ها پهن و ساقه ها محکم هستند. تو همین مرحله ثابت مونده دیگه. میخوام کریپتون هم بگیرم بعدا”.

        پاسخ
  2. M_Reza

    با سلام
    پوزه خرگوشی رو میشه با گلد فیش نگه داشت؟
    پوزه خرگوشی رفتار قلمرو طلبانه ای داره؟
    از نظر تمیز کاری و بی آزار بودن پوزه خرگوشی بهتره یا کریدوراس؟
    چرا اینقد گرونننننننننننننننننننه ؟!!
    مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر توصیه نمیکنم. پوزه خرگوشی به کیفیت اب خیلی حساسه و به درد تانک گلدفیش نمیخوره.
      انچنان رفتار قلمرو طلبی نداره و ماهیی صلح جوییه
      فرقی ندارن. جفتشون بین شن ها دنبال غذا میگردن. اما خب پوزه خرگوشی اصلا با کوریدوراس قابل مقایسه نیست.(از هر نظر)
      گرونی هم والا ماهیای وارداتی گرونن. مثل گوپی و مولی نیستن که هر کسی تکثیر کنه

      پاسخ
  3. M_Reza

    سلام
    ممنون از پاسخ های خوبتون آقا شهریار
    منظورتون این بود که پوزه خرگوشی قابل مقایسه نیست و بهتره؟
    پوزه خرگوشی ام مثل کوریدوراس زندگی گروهی رو دوست داره؟
    اصلا تو آکواریوم ۴۰ لیتری یه پوزه خرگوشی ۱۰ سانتی جاش بسه؟
    مرسی

    پاسخ
      1. یاشار

        درود
        دوست خوبم در مورد پوزه خرگوشی آقا شهریار توضیحات لازم رو خدمتتون عرض کردن . اگه شما دنبال یه نظافت چی واسه آکتون هستین که شیشه ها رو هم تمیز کنه کت فیش بهترین گزینست مخصوصا” که جون سخت هم هست و کنار گلدفیش و کثیف کاری هاش دوام میاره . در ضمن آک ۴۰ لیتری باعث سوختن رشد پوزه خرگوشی میشه و برای نگهداری از این ماهی خیلی کوچیکه .
        شما بازهم منتظر نظرات اساتید سایت باشید .
        موفق باشی

        پاسخ
      2. شهریار (onlypet.ir)

        نه. رو شیشه ها حرکت میکنه ولی قرار نیست مثل لجن خوار تمیز کنه. دنبال تمیز کننده شیشه هستید فقط لجن خواره که استاد اینکاره

        پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممنون. نظر لطفتونه
      نه منظورم این نبود که بهتر یا بدتره. منظورم این بود از دو خانواده مختلف با رفتار و سایز و کلا دو گونه مختلف هستند و نمیشه با هم مقایسه بشن
      بله
      خیر

      پاسخ
  4. M_Reza

    با سلام
    آیا پوزه خرگوشی برای ماهی های کوچکی مطل گوپی زبرا خطرناک نیست؟
    امکان داره پوزه خرگوشیم بچه میگو هارو بخوره؟
    خیلی خجالتیه به مرور درست میشه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پوزه خرگوشی ماهی آرومی هست فقط تکی ازش نگهداری نکنید که دپرس میشه.
      ضمنا همه ماهی ها بچه ماهی ه ارو میخورن و نه نمیگن.
      همه ماهی ها و حتی همون گوپی هم بچه میگو ها رو میخوره.

      پاسخ
      1. M_Reza

        سلام
        من تا چند وقت پیش نمیدونستم بچه میگو دارم اینا فکر کنم قایم شده بودن تا حالا و خودشونو نشون نداده بودن حالا دیگه نصف مادرشون شدن حدود ۲ سانت فک نکنم دیگه به راحتی خورده بشن ، چون این ماهیا پرداتور یا شکارچی نیستن، درسته به نظرتون؟
        میگوم غافل گیرم کرد وقتی آوردمش تنها بود حالا یه دفعه متوجه این بچه هاش شدم !!!مغازه دار گفت بارداره ها من باور نکردم . . .
        مرسی

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بنظر بنده باز ممکنه ماهی های شما بچه میگو ها رو بخورن ولی خب شانسیه

          پاسخ
  5. porya

    با سلام خدمت شما عزیزان خواستم بدونم میشه ماهی پوزه خرگوشی رو با ماهی : فرانتوزا . دبسی. مونو انجل . گورامی آرچر . پراکسیموس نگهداری کرد( دبسی ها زیاد بزرگ نیستند) با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر هرگز اینکار رو نکنید.
      ماهی پوزه خرگوشی یه ماهی بسیار صلح جو و آرومی هست هم آرومه و هم خیلی به کیفیت آب حساسه و با هیچکدوم از ماهی هایی که شما فرمودین سازگاری نداره.
      ضمنا این ماهی رو نباید تکی نگهداری کنید حداقل سه تا همسایز باشن بهترین ترکیب پوزه خرگوشی در کنار آنجل – دیسکس – کوریدوراس – گوپی هست نهایتا دالر و سیلور شارک نه این ماهی ها که شما فرمودین.

      پاسخ
  6. amir1358

    سلام دوستان
    من یک پوزه خرگوشی دارم که حدود یکماهه دارمش ، غذا میخوره و رفتارش عادیه، منتها یکم رنگش کم شده، اول قهوه اس پر رنگ بود، الان کم رنگتر شده . میخواستم بدونم دلیلش چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دلیل خاصی نداره و پوزه خرگوشی در شرایط مختلف تغیر رنگ میده، مثلا در مکان هایی با پس زمینه تیره تیره تر به نظر میرسه و در مکان های روشن رنگش روشنتر میشه. یکم بزرگ بشه هم رنگش بازتر میشه. این موارد کاملا طبیعیه

      پاسخ
  7. mohammad1900

    سلام
    من یدونه پوزه خرگوشی خریدم…بعد متوجه شدم باید ۲ یا چنتا باشن از طریق راهنمایی شما دوستان….مشکل من اینکه الان همین یدونه که دارم تترا جواهر بالشو میزنه!!!!
    آخه تترا صلح جو اند …دلیل خاصی داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله تترا جواهر ماهی صلح جویی هست اما باله های آنجل – پوزه خرگوشی و ماهی باله بلند رو میزنه و مناسب نگهداری در کنار این ماهی ها نیست و حتی میتونه این ماهی ها رو بکشه حتما یه مدت پوزه خرگوشی و یا تتراجواهر رو با شیشه جدا کنید شاید مشکل برطرف بشه باز اگر دیدین درگیری هست باید یکی از گونه ها رو رد کنید بره.

      پاسخ
  8. قاسم روح افزا

    سلام
    عزیز جان من یدونه پوزه خرگوشی دارم خوب غذا میخوره ولی داره لاغر میشه و کمی کج شنا میونه پوستش کمی شفاف شده میفرمایی چه کار کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمال اینکه از یه بیماری انگلی رنج ببره هست. اصولا بیماری های انگلی ماهیا رو لاغر میکنه و رنگ ماهی کمرنگ میشه. دقیق نمیشه گفت انگل چی هست و راه درمانش رو بگیم. شما کیفیت اب رو بالا ببرید و از یه داروی جنرال استفاده کنید(تترا جنرال تونیک یا سرا امنیپور).

      پاسخ
      1. قاسم روح افزا

        با سلام
        ضمن تشکر از داهنمایی شما عزیز قبل از این داروی ضد انگل ور آب و ضد عفونی بوده آیا ممکنه که با تتراجواهر سازگار نباشه و اونها اذیتش کنن
        البته طبق توضیحات شما عزیزان یک جفت براش تهیه کردم حالش کمی بهتر و جنب و جوشش بیشتر شد ولی کما کان باله بالاش رو باز نمیکنه و بیشتر در سطح بالای آب شنا میکنه
        البته داروی شما رو هم تهبه میکنم
        خیلی ممنون از راهنمایی شما عزیزان

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          نه تترا جواهر ماهیی نیست که اذیت پوزه خرگوشی بکنه.
          نباید از چند دارو همزمان در اکواریوم استفاده کنید. اگه دارویی در اکواریوم هست حتما با استفاده از ذغال اکتیو دارو رو خارج کنید و سی درصد سیفون کنید و سپس از تترا جنرال تونیک استفاده نمایید.
          موفق باشید

          پاسخ
  9. ناشناس

    سلام رفقا …
    من یه تانک یه متری دارم
    دوتا ردلاین .چهارتا جواهری. دوتا تایگر .دو تا تترا . یدونه روح دارم …میخام یه پوزه خرگوشی اضافه کنم اما میترسم ماهیام اذیتش کنن! بنظر شما جواب میده!!!!

    پاسخ
    1. Victim

      خیر چون بلک گوست با ماهیای که رنگشون مشکیه مشکل دازن و میزنتش

      پاسخ
  10. صادق

    سلام سه چهار روزه پوزه خرگوشی خریدم منتها امروز دیدم روبدن ماهی حالت کپک و سفیدی هست مث اینکه پوستش ریش ریش شده مشکل از کجاست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پوزه خرگوشی به کیفیت آب خیلی حساسه و با هر ماهی هم نمیسازه و ممکنه کتک بخوره پس به نظر میاد ماهی شما کتک خورده و محل زخم ها قارچ زده. درضمن بهتره پوزه خرگوشی رو تکی نگهداری نکنید.

      پاسخ
  11. ehsan

    سلام
    من چند روزی هست که ۲تا پوزه خرگوشی خریدم .کاملا شاداب و پر تحرک هستن از صبح تا شب در بین شن ها جستجو میکنن
    ولی شکمشون صاف صافه غذا هم که براشون میریزم نمیخورن و بعد از ۱۵ دقیقه یه کم از غذا رو میخورن آیا همین اندازه براشون کافیه؟آیا این ماهی به اکسیژن آب حساسه؟و در آب کم اکسیژن میتونه زنده بمونه؟ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
  12. مجتبی

    سلام
    ماهی تازه وارد هست و هنوز جا نیوفتاده و کاملا طبیعیه فقط ماهی مهاجم نداشته باشید و کتک نخورن.
    پوزه خرگوشی ماهی حساسی هست هم به کیفیت آب و هم به کمبود اکسیژن و هم اینکه بهتره تنها نباشه .

    پاسخ
  13. علی بابایی

    سلام
    ببخشید من همین دیروز دوتا آنجل با یه دونه پوزه خرگوشی خریدم خواستم ببینم دیگه چه ماهی هایی بخرم که به پوزه خرگوشی بخوره؟ بعدم ضروریه که پوزه خرگوشی دوتا یا سه تا باشه؟ اگه یدونه باشه چی میشه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید برخی ماهی ها اجتماعی هستن و یا گروهی زندگی میکنن پس نباید تکی نگهداری بشن. پوزه خرگوشی هم نباید تکی نگهداری بشه و اگر سه تا باشن و یا دیگه نشد حداقل دو تا باشن تا بهتر تغذیه کنه و شاداب تر باشه و دپرس نشه.
      نمیدونم حجم آب آک شما چقدر هست ولی در کنار آنجل و پوزه خرگوشی از یک گله ۵ – ۶ تایی ردلاین هم میتونید نگهداری کنید.

      پاسخ
  14. ehsan

    سلام
    من ۴تا پوزه خرگوشی دارم که آکواریومشون کوچیکه میخوام بندازم تو یک تانک ۱۰۰ لیتری با ماهی های سفره ماهی،آروانا سیلور و نایف آیا با این ماهی ها سازگاره؟یکی از پوزه خرگوشی هام از تانکم پریده بود بیرون پوستش خشک شده بود ولی الان زندس!!!!انداختمش تو تانک آیا زنده میمونه؟خداروشکر باله هاش زیاد آسیب ندیده فقط پوستش یکم سفید شده.?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر دوست من با ماهیایی که اسم بردید سازگار نیستن.
      اون پوزه خرگوشی اسیب دیده هم احتمالا اگه ضربه شدیدی نخورده و شنای طبیعی داره مشکلی واسش پیش نمیاد.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      پوزه خرگوشی با این ماهی ها سازگار نیست و البته نایف حتما آروانا و سفره ماهی رو نیز خواهد کشت.

      پاسخ
  15. رضا

    سلام
    پوزه خرگوشی با مونو و بلک گوست سازگاری داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر سازگاری ندارن .
      مونو ماهی آب لبشور هست و پوزه خرگوشی رو هم میزنه ضمنا بلک گوست هم شبها پوزه خرگوشی رو میزنه. با تشکر از دوستمون آقا علیرضا که زحمت میکشن و پاسخ میدن.

      پاسخ
  16. alirezaj

    سلام من که این کارو کردم نتیجه خوبی ندیدم تا دوستان چی بگن! البته با اجازه استاد آ مجتبی و آ شهریار.

    پاسخ
  17. S.omid.sh

    سلام. من یه آکواریم گیاه خوار دارم که میخوام یه پوزه خرگوشی هم بهش اضافه کنم ولی بخاطر داشتن دو تا لوچ دلقک , دو تا کت فیش لجن خوار, دو تا تترا که همشون اکثر توی کف فعالیت دارن برای یه پوزه خرگوشی محیط مناسبیه؟(کف آکواریم هم شن نیست و دارای گیاه طبیعیِ)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پوزه خرگوشی رو بهتره حداقل ۳ تا تهیه کنید و تنها نباشه.
      ضمنا این ماهی به کیفیت آب حساسه و از لوچ دلقک هم کتک میخوره.

      پاسخ
  18. J@d@$

    سلام
    یه سوال:
    میشه پوزه خرگوشی رو با گیاهانی که روی چوب بسته میشن مثل جاوا فرن نگهداری کرد؟ آسیبی وارد نمیکنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پوزه خرگوشی با گیاه طبیعی مشکلی نداره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *