نکاتی جهت نگهداری بهتر از ماهی قرمز عید در تنگ بلورین!

با وجود اینکه همه ما می دانیم که تنگ کوچک بلورین برای نگهداری از ماهی قرمز مناسب نیست و انها نیاز به فضایی بسیار بزرگتر از تنگ های رایج بلورین دارند و شدیدا و اکیدا توصیه میکنیم کلا دور تنگ بلورین را برای ماهی قرمز خط بکشید با این حال با فرا رسیدن عید نوروز متاسفانه بسیاری از افراد این بی زبان ها را خواسته یا ناخواسته در این شرایط زجر اور قرار می دهند. پس حالا که ماهی قرمز محکوم به تحمل این شرایط است، حداقل سعی کنید با رعایت نکاتی ساده انها را در شرایط بهتری قرار دهید و از رنج انها بکاهید.

قبل از خرید ماهی قرمز برای نگهداری از آنها مخزن مناسبی تهیه کنید

اگر قرار است انها را در تنگ شیشه ای نگهداری کنید، حداقل، بزرگترین تنگ ممکن را برای انها تهیه کنید.

از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن تنک استفاده نکنید.

تنگ را با اب و نمک غلیظ ضدعفونی کنید و سپس با اب لوله کشی ان را ابکشی کنید تا اثری از نمک باقی نماند.

بهتر است کف تنگ را با سنگ ریزه های رودخانه ای بپوشانید تا هم ماهی ها احساس راحتی بیشتری داشته باشند تا هم فضولات انها از دید مخفی بماند

از اب لوله کشی برای پر کردن تنگ استفاده کنید و حداقل ۲۴ ساعت تا ماهی دار کردن تنگ صبر کنید تا کلر اب به طور کامل از بین برود. تنگ را در جای مناسبی قرار دهید که دمای اب بیش از حد افزایش یا کاهش نیابد. بهترین دما برای نگهداری از گلدفیش ها چیزی در حدود ۲۲ درجه سانتیگراد است.

ماهی قرمز را از مراکز معتبر فروش ماهی و اکواریوم خریداری کنید

ماهی قرمز در اواخر اسفندماه از هر کجا قابل تهیه است، از دست فروشان کنار خیابان تا گل فروشی ها و مغازه هایی که هیچ ربطی به فروش ماهی و اکواریوم ندارند. با این حال بهترین مراکز برای خرید ماهی سالم و پرورشی مغازه های معتبر فروش ماهی و اکواریوم است. به عبارتی ماهی قرمز را بهتر است از اکواریومی ها درخواست کنید.

ماهی سالم و سرحال بخرید؟

  • تمام فلس های ماهیان یکنواخت و سالم باشند و دچار ریختگی فلس(پولک) نباشند.
  • دم و باله ها سالم و برافراشته و بدون پارگی و پوسدگی باشند
  • نقاط قرمز همانند زخم بر روی بدن ماهی ها مشاهده نشود
  • ماهی مرده در مخزن فروش وجود نداشته باشد.
  • ماهی ها مدفوع آویزان نداشته باشند.
  • هیچ زائده یا برامدگی غیر طبیعی روی بدن ماهی مشاهده نشود
  • ماهی مورد نظر مدام در حال شنا باشد و گوشه ای ارام نگرفته باشد

به طور صحیح ماهی را به تنگ منتقل کنید

فروشنده ها ماهی قرمز را در یک کیسه پر شده از اب و هوا به شما تحویل میدهند. شما باید در کمترین زمان ممکن انها را به منزل منتقل کنید و حداقل ده الی پانزده دقیقه کیسه حاوی ماهی را داخل آب تنگ یا اکواریوم قرار دهید تا هم دمایی بین اب کیسه و تنگ صورت بگیرد. سپس یک استکان از اب کیسه را دور بریزید و یک استکان از اب تنگ را به کیسه اضافه کنید و دو دقیقه صبر کنید. این کار را چندین مرتبه انجام دهید تا سایر پارامترهای شیمی اب کیسه با اب تنگ یکسان شود. حال میتوانید ماهی را با تور یا دستکش گرفته و به تنگ منتقل کنید.

برای تغذیه ماهی قرمز از مواد غذایی منزل استفاده نکنید

از نان و برنج و سبزی و میوه ها برای تغذیه ماهی ها استفاده نکنید که بسیاری از عوامل مربوط به مرگ و میر ماهی های قرمز عدم تغذیه صحیح انهاست. به مراکز معتبر فروش ماهی و اکواریوم مراجعه کنید و از آنها غذای مخصوص گلدفیش ها یا کپور ماهیان را درخواست کنید. در تغذیه آنها زیاده روی نکنید و روزانه دوبار در صبح و عصر به ماهی ها غذا مخصوصشان را بدهید.

بهداشت تنگ را فراموش نکنید

در مخزن کوچکی مانند تنگ، زود به زود کیفیت اب پایین خواهد امد و سموم اب به سرعت افزایش می‌یابند بنابراین لازم است روزانه درصدی از اب تنک را با اب تمیز تعویض کنید. دقت کنید فقط درصدی از اب و نه تمام اب موجود در تنگ. نسبت به ظرفیت تنگ نگهداری ماهی روزانه نهایتا ۱۵ الی ۲۰ درصد از اب تنگ را با اب تمیز که ۲۴ ساعت مانده است و کاملا دیکلره می باشد تعویض کنید. اینکار هم به بهبود کیفیت اب کمک میکند و هم اکسیژن مورد نیاز ماهی ها را فراهم میکند. اگرچه لزوم یک پمپ هوای کوچک در تنگ نگهداری گلدفیش ها قابل انکار نیست

تنگ برای نگهداری دائمی ماهی قرمز گزینه مناسبی نیست

قرار نیست ماهی های قرمز را به طور دائم داخل تنگ نگهداری کنید و نهایتا پس از پایان عید نوروز بهتر است در مورد سرنوشت انها تصمیم بگیرید. اگر به ماهی و اکواریوم علاقه مندید بد نیست یک اکواریوم نسبتا بزرگ با تجهیزات لازم تهیه کنید و در این حالت بهتر است کمی در مورد راه اندازی اکواریوم، سیکل اولیه و بهداشت آکواریوم تحقیق کنید) و از نگهداری یک اکواریوم در منزل لذت ببرید. اگر علاقه ای به نگهداری از انها ندارید سعی در رها سازی انها در رودخانه ها و برکه های طبیعی نکنید که با اینکار شاید به یک اکوسیستم طبیعی اسیب جدی وارد نمایید. بنابراین یا ماهی های قرمز را نزد فروشندگان ماهی و اکواریوم بازگردانید تا انها را برای شما بفروشند یا حتی به رایگان به علاقه مندان به نگهداری از این ماهی ها واگذار کنند. یا اینکه انها را در استخرها و حوضجه های مشخص شده توسط شهرداری منتقل کنید.

سوالی هست؟ یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟ میتوانید با ارسال دیدگاه در همین بخش آن را مطرح کنید

بازنشر با ذکر منبع (onlypet.ir) بلامانع است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

338 دیدگاه در “نکاتی جهت نگهداری بهتر از ماهی قرمز عید در تنگ بلورین!

  1. ماهان

    سلام دوستان یه مشکلی دارم . من یه ماهی قرمز چهار دم تو یه تنگ بزرگ دارم سه روزه خریدمش بعد این شکمش یکمی ورم داره خیلی کم . از اون موقع هم فقط یه بار بهش مقدار خییلی کمی پولکی دادم ینی الان تقریبا یه روزه غذا نخورده. از اون موقع هم مدام مدفوع میکنه مدفوعشم سیاه و کلفت هست دمای جاییی که توش ماهی رو گذاشتم هم تقریبا ۹-۸ درجه ای میشه.تحرک ماهی هم میشه گفت کمه و لی فک کنم بخاطر سردی ابشه . الان من اینو ببرم جای گرم تر ؟بهش غذا بدم؟ ورم شکمشو چیکار کنم؟سپاس

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ظاهرا همه چی طبیعیه و هر روز به مقدار کمی در یک وعده تغذیش کنید و یک روز در میان و یا هر دو روز یک مرتبه آب رو سیفون کنید و کیفیت آب رو بالا ببرید البته اگر حجم آب زیاده هفته ای یک سوم از آب ر وسیفون کنید کافیه. وروم شکم هم میتونه طبیعی باشه و خود ماهی تپل هست و ورمی نداره.

      پاسخ
  2. ماهان

    سلام برای این که تحرک ماهی هام بیشتر شه چی کار کنم ظرفشونم بزرگه بیشتر وقتا همینطور ثابت وایمیستن یه جا کف تنگ نمیشینن ها ولی تکون نمیخورن یه جورایی خسته ان…..؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه کیفیت ابشون پایینه. یا دمای اب مناسب نیست. دمای اب باید بین ۱۸ الی ۲۴ درجه باشه. غذا هم از انواع تجاری استفاده کنید و در هر وعده هم زیادی بهشون غذا ندید.

      پاسخ
  3. Mohammadnori

    سلام دوست عزیز
    حتما بشون زیاد غذا میدین و حال ندارن غذا دهی رو کمتر کنین تحرکشون زیاد میشه البته باید جاشون زیاد باشه

    پاسخ
  4. ناشناس

    سلام میشه با ماهی بلک گوست و لوچ کماندو تو اکواریوم نگهداری کرد؟

    پاسخ
  5. Mohammadnori

    سلام دوست عزیز
    خیر ماهی قرمز سرد ابی هست و بلک گوست و لوچ کوماندو گرم ابی و نمیشه پیش هم نگهشون داشت

    پاسخ
  6. ساسان .م

    سلام سال نوتون مبارک باشه . علائم اولیه ی بیماری کیسه هوا تو ماهی قرمز چیه؟

    پاسخ
  7. ناشناس

    سلام سال نو مبارک.برای تغذیه ماهی قرمز بالغ از فیتو پلانگتون ها یا اب سبز میشه استفاده کرد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شدن که بله میشه و غذای طبیعی کپورها هست. ولی بهتره از غذاهای تجاری مخصوص گلدفیش ها استفاده کنید. هم دسترسی بهش راحته و هم الودگی نداره و هم همه چی تکمیله و نیازهای ماهی قرمز رو تامین میکنه. اب سبز بیشتر برای نوزادان ماهی کاربرد داره تا ماهیای بزرگ…..

      پاسخ
  8. amir

    سلام امروز وقتی داشتم اب ماهی هامو عوض میکردم چندتا مدفوع نارنجی رنگ دیدم ته تنگ اینم بگم دیروز یه مقدار هویج بهشون دادم خییلی کم.حالشونم خوبه اون مدفوعه طبیعیه؟نارنجی؟؟؟؟..!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از نوع تغذیه بوده و هیچ مشکلی ندارن.

      پاسخ
      1. pouria

        ماهی عیدم راستی یکم دچار ریختگی فلس شده راه حلش چیه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دو تا دلیل عمده داره یا ضربه خورده و یا در اثر کتک کاری با سایر ماهی های هست اگر کیفیت آب رو بالا نگهدارید به مرور زمان خوب میشه.

          پاسخ
          1. ایمان

            سلام خسته نباشید . ببخشید من یه ماهی شب عید دارم که فقط بهش پولکی میدادم الان حدود یکماهه که اصلا مدفوع نکرده و کمی از فلس هاش ریخته باید چکارش کنم ؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

            پاسخ
            1. Joker not very bad

              علت مدفوع نکردن ماهی شما یبوسته که به علت عدم تنوع غذایی و می تونه مرگبار باشه و علت ریختن فلس ماهی هم می تونه در اثر ضربه باشه

              پاسخ
              1. ایمان

                خب از این غذاهای گرد کوچولو مخصوص گلد فیش هم دادم ولی نمیخوره تو دهنش میکنه ولی میندازش بیرون . کلا الان غذا هم نمیخوره مدفوع هم نمیکنه . شما راه حلی ندارید که من بتونم بهش کمک کنم تا یبوستش خوب بشه . دارویی چیزی نیست واسش؟

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  لطفا به تاریخ سوالات توجه کنید و جای مناسب سوال بپرسید.
                  کیفیت آب رو بالا نگهدارید و غذای متنوع بهش بدین به احتمال زیاد ماهی شما انگل روده ای گرفته. بخش انگل روده ای رو مطالعه بفرمایید البته درمان این بیماری کمی سخته.

  9. pouria

    سلام
    من دو تا ماهی قرمز عید دارم یکی تپل و کمی بزرگه اون یکی سه دم و نسبتامتوسطه
    یه اکواریوم کوچیک دارم که توش یه گورامی یه تایگر بارب یه کالر و یه اسپرت دارم چون به تانک اصلیم اسیب میزدن
    الانم مایای عیدمو توی یه تنگ با سنگ هوا نگهداری میکنم و غذاشونم پولکیه
    خوبم میخورن… بگذریم
    میخواستم بدونم میشه وسط تانک کوچیکو با یه شیشه نصف کرد و به طرف ماهیامو بریزم؟؟ سالمم هستن تانکش هم بخاری نداره یه فیلتر کف شنی داره…
    بعد از کامنت های قبلی فهمیدم که میشه به ماهی عید هویج داد!!!
    بجز هویج از چه چیزای دیگه ای میشه تغذیشون کرد؟؟

    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میتونید از شیشه جداکننده استفاده کنید و ماهی ها رو با هم نگهداری کنید.
      بهتره غذای مخصوص ماهی بهشون بدین و نهایتا برگ کاهو البته خیار سبز و یا کدو سبز آب پز هم میخورن اما آب رو کثیف میکنن.

      پاسخ
  10. ناشناس

    به ماهی قرمز کپور چه هم میگن چون از خانواده کپوره و بیشتر گیاهخواره ماهیای من بهشون دانه پارس میدادم الان هم ازشون کلی بچه ماهی دارم

    پاسخ
  11. hamid1380

    سلام.خسته نباشید.
    من ۷ تا گلدفیش رو توی یه آکواریوم ۷۵×۳۵ سانتی متری نگه می دارم و خیلی کثیف کاری میکنن و آب کدر میشه خیلی?
    می خواستم یه راه حل بدید برای اینکه نخوام هرروز آبو سیفون کنم خسته شدم دیگه?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید هر هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید و سیکل آب رو هم طی کنید تا آب شفاف بشه بخش چرخه آب رو مطالعه بفرمایید و اگر سیکل رو طی نکنید باید هفته ای دو مرتبه یک سوم از آب رو سیفون کنید. غذا هم بیش از اندازه نباید به اونها بدین. روزی یک وعده و خیلی کم غذا بخورن کافیه.

      پاسخ
      1. hamid1380

        تشکر از پاسخ سریعتون
        چرخه رو طی کردم.در سیفون کردن یک سوم آب میشه از آب بالا برداشت یا حتما از کف آک باید برداشت؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          بهتره از کف برداشته بشه تا به همراه تخلیه اب، فضولات هم خارج بشه. برای همین هم از سیفون استفاده میکنن که فضولات بین شن های بستر تخلیه بشه.

          پاسخ
  12. pouria

    سلام ممنون از راهنماییتون
    الان من کاری که گفتید کردم هیچ ماهی از دو طرف دچار استرس نبودن و نیستن
    خیلی خوب و خداروشکر شنا میکنن و تازه دارم قیافشونو میبینم فقط یه چیزی
    اینا به زمین هی نوک میزنن و کمی باعو پخش فضولات میشن
    مشکلی که نیست؟
    پولکی که غذاشونه چقدر بهشون بدم؟؟؟
    ممنون

    پاسخ
    1. hamid1380

      سلام.درمورد غذا روزی دوبار به مقدارکم بهشون غذابده و گلدفیش ها چون اصولا کثیف کاری زیاد دارن باید هفتگی آب اونارو سیفون کنید(هربار یک سوم آب آکواریوم)

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      بهتره در کنار پولکی یه نوع غذای دیگه هم تهیه و استفاده کنید. ارتمیا میتونه باشه، غذای خشک مخصوص گلدفیش هم میتونه گزینه دیگه باشه.

      پاسخ
  13. pouria

    سلام بعد از کثیف کاری ماهیا ابو سیفون کردم و یه قطره ضد قارچ هم به قسمت گورامی ریختم که مستقیم به ماهی قرمزا نخوره قبلشم یه چن تا ریزه خیار بدون پوست‌ ریختم خوب خوردنشون. اب بعد سیفون هم از قبل نگهش داشته بودم

    خوبه؟

    پاسخ
    1. Mohammadnori

      سلام دوست عزیز
      دارو رو باید وقتی استفاده کنید که ماهیا مریض باشن
      ریزه خیارم غذای بدی نیست ولی غذای شرکتی معتبر بهترین گزینه است فقط زیاد بشون غذا ندین
      اب بعد سیفون برا چیتونه؟؟

      پاسخ
  14. pouria

    راستی دوتا شون مادن باله مخرجیشون یکیه با این حال سازگارن

    میخوام یه نر بهشون اضافه کنم مشکلی پیش نمیاد؟؟؟

    پاسخ
    1. Mohammadnori

      بله میتونید اضافه کنید و حتی در فضای زیاد تکثیرم کنین(اگر ماهیا بالغ باشن.(سن بلوغ ۱تا۱.۵ساله))

      پاسخ
  15. pouria

    سلام ببخشید طولانی نیشه

    چراغ تانک ماهی عیدامو روشن کردم دیطم کلی اشغال تو ابه
    چیکار کنم یعنی دوباره سیفون کنم؟

    پاسخ
    1. hamid1380

      معمولا هفته ای یکبار سیفون کافیه اما احتمالا شما به خوبی سیفون نکردید.
      اگه فکر میکنید آکواریوم خیلی کثیفه میتونید دوباره سیفون کنید اما اگه زیاد نیست خیلی وسواس به خرج ندید.

      پاسخ
    2. Mohammadnori

      سلام دوست عزیز سیفون رو باید با شلنگ مخصوص بزنین و از کف بزنین که فضولات خارج شن بعدشم اب بی کلر بریزین

      پاسخ
    3. شهریار (onlypet.ir)

      در تکمیل توضیحات دوستان اگه یه فیلتر ابری ساده یا برقی یا هر نوع فیلتری که متناسب با حجم مخزنتون هست هم داشته باشید کمتر با این فضولات معلق روبرو خواهید بود.

      پاسخ
  16. pouria

    سلام ممنون از پاسخ دهی سریعتون با یه شلنگ ضخیم ابو سیفون کردم تا الان دوبار شده
    ولی باز با این حال کلی ذرات تو اب هست

    بزارم باشه یا دوباره سیفون کنم؟؟؟

    اب بعد سیفونم منظورم اینه بعد از سیفون کردن اک دوباره اب ریختم … به اصطلاح refresh کردم ابشو

    پاسخ
  17. Mohammadnori

    سلام دوست عزیز
    فیلتر ندارین؟
    از فیلتر مناسب استفاده کنین تا اون ذراتم از بین برن
    هفتگی یک سوم سیفون کنین فیلترمناسب داشته باشین کارتون راه میفته
    درضمن میتونید برای یه هفته از ذغال اکتیو در فیلترتون استفاده کنید تا اب کریستاله شه (تاپ فیلتر بهترین گزینه برای تانک های معمولی هست)
    درضمن ۲بار سیفون متوالی سیکل رو بهم میزنه و نباید اینکارو میکردین
    اگر باکتری ساز دارین بزنین اگرم ندارین اجبار نیست

    پاسخ
    1. ?pouria

      سلام
      خیر متاسفانه فیلتر ندارم ولی اگه بخرم اینترنالشو میخرم چون فک کنم تاپ فیلتر گرون باشه
      ذغال اکتیو رو چجوری استفاده کنم ؟؟؟ ممنون

      پاسخ
  18. Mohammadnori

    سلام دوست عزیز
    خوب بخاطر همینه که این ذرات تو ابن
    نوع فیلتر هم بستگی به تانک داره و همچنین تاپ فیلتر اختلاف قیمت زیادی با اینترنال نداره و میتوانید از یه فیلتر مارک معمولی مثل اتمن یا سوبو یا بویو استفاده کنید که ارزون قیمتن
    زیر پاور هد فیلتر چند تا کاسه مخصوص مدیا هستش که شما میتونید در اون ها زغال اکتیو بریزین البته باید توی اولی ابر یا پشم شیشه باشه و… (یه سر به تاپیک ترتیب مواد داخل تاپ فیلتر بزنین کمک خوبی بهتون میشه)
    خواهش میکنم راهنمایی ناچیز من ارزش این تشکر رو نداره چه بسا من اشتباه راهنمایی کنم و شرمسار هم بشم

    پاسخ
    1. ?pouria

      دوباره سلام

      ببخشید طولانی میشه
      خیلی ممنون از راهنماییتون
      یه فیلتر ساختم شاید احمقانه باشه ولی به هر حال…
      یه شیشه نوشابه رو تمیز میکنیم تهش چن تا سوراخ میزنیم بعد یه مشت از سنگ های گوناگون(البته مال من رودخونه ایه ) تا نصفه پر میکنیم بعد یه چندر بار میزاریم اب ازش بگذره حالا این ساختش

      بعد برای استفاده یه شلنگ کوچیک میکنی تو اب میک میزنی تا اب جریان پیدا کنه و بیاد بیرون … فیلتر دست سازو که توی یه لگن متوسط گذاشتیم میارم و سر شلنگو میزاریم توی شیشه و اب همینطوری رد میشه و ذرات بزرگتر و حتی کوچکتر داخل سنگا گیر میکنن و اب رد میشه!
      اینطوری هم یه فیلتر ساده داریم هم فک کنم سیکل اب بهم نخوره شاید!

      تو فکر یه فیلتر مث همین هستم دو تا شلنگ میزاری سرو ته این شیشه نوشابه بعد اب از بین سنگای داخل شیشه رود میشن و دوباره بر میگردن به اب
      ورودی اب شلنگ بالای شیشه و خروجی اب هم شلنگ پایینی شیشه
      حالا این وسط یه مکش برای جریان اب هست که بتونه ابو بگذرونه
      به هر حال شایدم ساخته باشنش فیلتر دستسازو….

      دشمنت شرمنده
      ممنون

      پاسخ
      1. Mohammadnori

        سلام دوست عزیز
        این فیلترم بد نیست ولی اون سنگارو نصف کنید بجای اون نصف ذغال اکتیو و سرامیک بزارین البته زغال اکتیو نباید همیشگی باشه و بعد یه هفته در بیارین
        ولی خوب فیلترای اصلی و بازاری گزینه بهتری هستن اگرم میخواین یه فیلتر عالی و خوش قیمت داشته باشین به تاپیک ساخت فیلتر سطلی دستساز سر بزنین

        پاسخ
        1. pouria

          سلام
          سرامیک منظورتون همون سرامیکای توی کاشی فروشی هاست؟؟؟
          اگه اره که پجوری بزارمشون داخل فیلترم
          ممنون

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *