سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. mahdiyar17

    باز هم سوال میشه بگید بای دسیکل اب چیه؟ماهی ردتیل با سرسوماری ونایف سازگاره؟سرسوماری با کت لجن خوار چی سازگاره؟یا اونم قصابی میکنه؟سرسوسماری از چه نوش بهتره ؟ الیگاتور یا گار؟ کودوم وحشی تره؟سرسوماری با سفره ماهی هم سازگاره ؟ سفره ماهی از چه جور ماهی هایی هست قصاب یا معمولی؟ برای ماهی سرسوسماری باید مخفی گاه گذاشت؟گیاه چی ؟خالی باشه بهتر نیست ؟ببخش مرو از پر چونه گیم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در مورد سیکل تمام و کمال تو لینک زیر توضیح داده شده و لطفا مطالعه کنید
      سیکل یا چرخه اکواریوم

      سایز بندی رو رعایت کنید سازگارن، ردتیل بزرگ باشه هر ماهیی تو دهنش جا بشه رو میخوره.
      سرسوسماری با لجن خوار و رعایت سایز سازگاره
      نوعش فرقی نداره. البته یه نظر شخصی میدم که پوزه کوتاه ها وحشی ترن. اینو تجربی میگم و منبع علمی سراغ ندارم که حرفمو تائید کنه.
      سرسوسماری با سفره ماهی سازگاره
      منظورتون از قصاب یا معمولی رو نفهمیدم. اگه منظورتون تهاجمیه باید بگم سفره ماهی نه تهاجمی نیست و فقط ماهیا و ابزیانی کوچیک که تو دهنش جا بشه رو میخوره. نگهداری سفره ماهی واقعا اسون نیست و اگه قصد نگهداریشو دارین حسابی در موردش تحقیق کنید چون هم ماهی گرونیه و هم راحت تلف میشه
      سرسوسماری نیازی به مخفی گاه نداره. دکور ساده باشه یا اصلا دکور نداشته باشه خوبه

      پاسخ
  2. mahdiyar17

    اروانا با سرسوماری که باید بسازه نه چون من خودم رفیقم داره فقط بعضی وقتا سر غذا جنگ جهانی سوم پیش میاد که اونم سر غذا های زنده اما غذا های خشک نه اینطور نیست یکی دیگه از فامیل هامون هم داره میگه مشکل ندارن چون اروانا همیشه بالای اب اما سرسوسماری وست و پایین البته برای فامیلمون کوچیکن وبیشتر وقتا میگه سرسوماری رو زمین دراز کشیده اگر دعوا به وجود بیاد اونم سربالا اومدن سرسوسماری کنار اروانا اون دوستم هم داره اون ها بزرگن ۳۰ سانت اینها میشن میگه از کوچیکی باهم داشتم اما میسازن یا نه رو نمیدونم اما همه میگن اخر سرسوماری چون بیشتر صلح جو میکشه کنار!!!!!اروانا مرگ شم زود با سرسوسماری میگن این ها خیلی حساسن مخصوصا اروانا که قیمت بالا تری داره بعد من حدودن اکواریومم رو پنج سال یا چهار سال میشه دارم الان خالی خالی حتا توش اب هم نیست اگر ماهی هارو بیارم نیاز به سیکل داره یا نه؟ به نظر تو چی میسازن ؟ اروانا رو باچی تغذیه کنم؟برای اروانا هم نیاز به گلو گیاه که نیست بعد غذیه ی تاپ فیلتر چیه اصلا تا به حال بگوشم نخورد بدرد چی میخوره اصلا؟بازم مرو از پر چهنه گیم ببخش!!!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سفره ماهی با اکثر ماهی ها نا سازگاره و حتی از کت فیش هم کتک میخوره و آسیب جدی میبینه ضمنا نگهداری سفره ماهی سخته که در تالار گفتگو توضیحاتش رو دادم مطالعه بفرمایید.
      سرسوسماری و آروانا رو هم بی خیال بشید حالا درسته دوستتون داره ولی ریسکه.
      بهترین ترکیب میدونی چیه نگهداری اختصاصی از سر سوسماری.
      آروانا رو هم باید تکی نگهداری کنید اینطوری خیلی بهتره.
      ضمنا تاپ فیلتر یک نوع تصفییه آب هست که عکس اون در تالار گفتگو هست مطالعه بفرمایید و حتی روش ساختش هم توضیح داده شده.
      سیکل آب رو هم حتما باید طی کنید.

      پاسخ
  3. mahdiyar17

    راست میگی بابا همون تکیش عشقه ماهی هیچ صدمه ای هم نمیبینه اگر بهش غذا خشک بدم مشکل نداره چون نمی خوام زود بزرگ شه وقتی هم که بزرگ شه باید دیگه ردش کنم چون برای ماهی سخته وهر دو هفته یک بار یا دو بار غذای زنده یا دل مرغ بحش بدم اما من یکی رو میشناسم دوتا سر سوسماری بزرگ حدودا ۵۰ سانتی تو یک اکواریوم ۸۰ سانی هستن فقط ارتفاش ۵۰ هست ماهی هاش بزور بر میگردند با یک نفر دیگه هم میشناسم طول ۷۰ عرض و ارتفاع۴۰هست یک اروانا داره با یکی سرسوسماری هردو ۳۸ یا ۳۵ میشن تو اون اکواریوم هستن من تا چند سانت میتونم نگهش دارم اکم ۷۰*۳۰*۴۰هست؟سیکل اب اخر برای ای سرسوسماری ضرر داره یا نه اگه در حد مریضیش باذ مرگش نباشه برم کپسولش رو بگیرم بعد اخر ساخت تاپ فیلتر با پمپ هوا رو خوب متوجه نشدم میشه اونجا کسی توضیه بدید؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      غذای خشک اگه بگیرن خوبه! خب غذای خشک رو راحت نمیخورن و باید عادت کنن به غذای خشک
      ضمنا اون ماهیایی که دیدین موقتی نگهداری میکنن وگر نه دائمی اصلا نمیشه تو این اکواریوم ها نگهداریشون کرد و مطمئنا از کوچیکی تو چنین اکواریوم هایی نبودن که این سایز شدن
      شما تا ۲۵ سانت شد به فکر یه اکواریوم بزرگتر باشین
      سیکل رو هم تحمل میکنه این ماهی ولی نه انسانیه و نه توصیه میکنیم
      ساخت تاپ فیلتر با پمپ هوا هم تو تالار بپرسید دوستان هستن و پاسخ میدن

      پاسخ
  4. mahdiyar17

    سلام امروز می خوام درمورد سرسوسماری برای دوستان عزیز توضیه بدم:خوب اول میشه گفت دونوع سرسوسماری داریم که یکی وحشی ویکی اهلی من درمورد این دو گونه توضیه خواهم .سرسوسماری ازنوع ارامکه می توانید با سایر ماهی ها نگهداری کنید.اسم ایرانیش همون سرسوماری_سرسوسماری معمولی است.اسم واقعیش:longnose gar مشخصات این سرسوسماری:دهن باریکتر ودرازی وباریکتر هستش از لحاظ بدنی وهم دهن.ومعمولابه دو رنگ سفیدیا زردباخط ها ونقطه های سیاه رنگ هستش.که عکسش تو همین صفحه اولی و دومی وسومی هست.حالا نوع وحشیش که دربازار ایرانبه اشتباه که همون معنی سرسوسماری رو میده بهش میگن alligator garیا گیتور یا الیگیتور یا گارفیش.این نوع در کوچکی بستگی به نوع و سایزماهی های دیگه ممکنه اروم باشه ولی بعدا خیلی وحشی می شه وماهی ها رو یا شکارمیکنه یا تیکه پاره .شکلش:در کوچیکی شکلش مثل longnose gar یاهمون نوع اهلی هستش ولی دهنش پهن تر هستش وهمچنین دمش پهن تر از نوع اهلیش هست وبه رنگ سفید_زرد و خاکستری در هنگام بچگی و وقتی بزرگ میشه کلا سبز زیتونی یا خاکستری تیره میشه و خال ها و خطوط مشکیش بالا و پشت بدنش بیشتر طوری که با هم ترکیب میشن و یک تیکه ی سیاه یا سبز زیتونی میشه.تو بعضی هاشون هم برعکس کلا لکه ها پاک میشه و بدن به رنگ های گفته شده یکیش در میان .وهرچی بزرگ تر میشه پت و پهن وهیکلی تر میشه .عکس ها تو همین صفحه چهارمی و پنجمی . بعد اقا شهریار برای دوستم از نوع بالایی هست اهلیش درست اهلیش وحشی نیست اما اونم شکارچی ما هری هست که هرچی تو دهنش جا بش رو شکار میکنه اما نوع وحشیش این چیز ها سرش نمیشه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممنون از توضیحاتتون. فقط خواهشا برای توضیحات و معرفی تو تالار تاپیک ایجاد کنید. گرچه تو قسمت کامنت هم بد نیست ولی خب شاید بین این همه کامنت توضیحاتتون کمتر دیده بشه تا اینکه تو تالار تاپیک مستقلی بزنید. بگذریم…

      پاسخ
  5. mahdiyar17

    سلام اقا شهریار منکه نگفتم همون اول غذای خشک میدم یکی دوتا ماهی زنده میدم بعدش یکم غذای خشک میدم اگر نخورد چندروز باز دل مرغ میدم به همون صورتی که شما بالا ذکر کردید اگر بعد از دل هم غذا رو نخور به طور خودم یاد میدمش ترزش اول دل رو می اندازید توی غذای خشک درش رو میبندی چند بار تکان می دهی بعد دل رو که در میارید به اون غذای خشک چسبیده بعد اون رو می اندازید بعد سرسوسماری میاد می خوری اگه دل خور باشه بعد کم کم به غذای غشک عادت میکنه چند بار باید این کار رو کنید هر دفعه که می خواید بدید دل رو کوچیک تر کنید این کار من رو اسکاری که فقط بادل تغذیه شده بود از دست صاحب قبلیش به غذای خشک عادت کرد .بعد یک سوال خیلی خیلی مهم من توی اک فروشی رفتم از هومنجا هوس کردم بگیرم اما یک مشکلی اونجا بو دو تانک هم اندازکنار هم مربع شکل هر کدام طول عرضو ارتفاع چهل داخل تانک اولی ۴یا ۵ تا سرسوسماری اهلی ۱۱ تا ۱۵ بود بعد همه دراز کشیده بودند مثل بیشتر سرسوساری ها اما تانک کناریش داخلش یک سرسوسماری ۱۰ یا ۱۱ می شدکه کنار بارب ها یا نمی دونم سیلور دالر بود چی بود اونجا بود بعد من تا عمرم سرسوسماریر به این سریعی ندیده بودم مثل پنگوسی ها شنا می کر در این حد بعد هی میامد من رو نگاه میکر به نظر تون این سرسوسماری مریض بوده یا نه بعد سرسوسماری غذای رو ابی پرت رو میخوره یا غذای زیر ابی پنگوسی رو میخوره یا اصلا مثل اروانا غذای مخصوص خودش رو داره جواب بدی ممنون میشم مرسی

    پاسخ
  6. mahdiyar17

    میشه لطفا جواب سوال بالا رو بدین بعد اگر سرسوسماری رو با میگو خشک تغذیه کنم زیاد رشد نمیکنه نه ؟ لطفا جواب سوال هام اگر تا یازده شب ندید من باید فردا ساعت یک ونیم بیا ببینم ها گفته باشم ممنون بعد شما درمورد کفتر هم چیزی بلدید یا نه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست من شما که سوالی نپرسیدید. بیشتر توضیحاتی بود در مورد سرسوسماری، خدمتتون هم عرض کردم برای توضیحات از تالار گفتگو و ایجاد تاپیک استفاده کنید! به هر حال اگه سوالی هست کوتاه و کامل بپرسید در خدمتتون هستم. در مورد کبوتر هم بنده تجربه و اطلاعاتی ندارم ولی سایر دوستان مخصوصا اقا مجتبی اطلاعات و تجربه خوبی دارن و تو تالار هم انجمن کبوتر دارن و میتونن راهنماییتون کنن. از همون بخش مربوط به کبوتر سوالی داشتین بپرسید

      پاسخ
  7. mahdiyar17

    سلام همین نیم ساعت پیش رفتم دوتا دارو خریدم یک در یک زدکلر و یک اماده ساز اب که اسمش ابنوس هست میشه بگید باید از آبنوس چطور در یک اکواریوم ۸۴ لیتری استفاده کرد؟ بعد رفتم دوباره چشمم به سرسوماری ها افتاد که اونقدری که هم فکر میکردم نبودن شاید ده سانت یا ۱۱ یا یکی دوتا بالاتر پایین تر که پرسیدم الیگیتوره گفت هم معمولی هم الیگیتور راست می گفت بعضیا شون پوزه کلفت تر و کوتاه تر بودن هم دیگر هم کاری نداشتند !!!!!! بعد امدم جلو تر که چشمم به اروانا سیلور خور که دوتا بودن یکی تویک اکواریوم یکی دیگه اکواریوم بالاییش هم اندازه هم بودن حدودا۷یا ۸ سانت یا ۹ سانت میشدن گفتم چنده گفت دانه ای ۴۵ تومان اگر خواستم بگیرم راهنماییم می کنید بعد قیمت یک اروانای اینقدری ۴۵ تومانه ؟بعد گفتم با سرسوماری هم میسازه گفت اره !!! اما نمی دونم لطفا درمورد اروانا راهنماییم کنید دوستام میگن برای این که چشم اروانات نیفته باید یکی یا چند تا توپ پینگ پنگ بگیری بزاری رو اب تا حواسش همیشه به بالا باشه وچشماش نیفته راسته ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه ضدکلر و کاندیشنری که تهیه کردید ایرانیه که اصلا ازش استفاده نکنید. هیچ نیازی به این چیزا نیست. اب ۲۴ ساعت بمونه کلرش کامل میره و کاندیشنر یا بهینه ساز اب و اینجور چیزا هم اصلا نیازی نیست برای گار استفاده کنید. این مورد اول
      دز موزد قیمت هم چی بگم! قیمت ها هر جا فرق میکنه، حتی مغازه به مغازه. باز به نظرم من گرونه تو این سایز. با سرسوسماری هم اروانا نمیسازه. خیالتون راحت. فروشنده فقط میخواسته بفروشه و مطمئن باش سرسوسماری اروانا رو میگیره
      در مورد افتادگی چشم اروانا تو سایت مطلب داریم و مطالعه کنید. سرچ کنید “افتادگی چشم اروانا” مطلب مورد نظر رو پیدا میکنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  8. Ashkan_Ete

    من از صبح نبودم. الان اومدم سرسوسماریمو دو متر دور تر از آکواریوم پیدا کردم. :| :(

    پاسخ
  9. احمد

    این ماهی رو میشه کنار پنگوسی گوشتخوار و اسکات نگهداری کنم????????
    یکی داشتم مرد از چه دلیل
    باشه???یک دونه نگهدجمعی
    کنم بهتره یا در اک جمغی
    می

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نه اصلا. گار بزرگ باشه پنگوسی رو شکار میکنه و حتی نتونه بخوره هم اون رو میکشه. اسکات هم ماهیی که به گار گیر بده باله هاشو نابود میکنه. چون گار میاد سطح اب احتمال اینکه اسکات از زیر گار رو بزنه هست. ترکیب گار با پنگوسی و اسکات ترکیب جالبی نیست اصلا.
      موفق باشید

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مدل گار همین شکلیه و کف میشینه یا میاد رو سطح اب میمونه و گار شما هم به نظرم مشکلی نداره و خیلی هم خوبه.
      دمای ۲۹ هم خوبه گرچه یه مقدار کمتر باشه به نظرم بهتره
      ضمنا خواهشا تصاویر رو از اپلود سنتر خودمون اپلود کنید. تصاویر رو منتقل کردم به سرور خودمون ولی خواهشا از این به بعد خودتون از لینک زیر تصاویر رو اپلود کنید
      https://www.onlypet.ir/upload/user

      پاسخ
  10. امیرحسین ش

    سلام
    من ۲تا سوسمار ماهی گرفتم که هر کاری میکنم حتی میگو رو جلو دهنشم میندازم نمیخوره
    تو آکواریوم ۷تا برت هم دارم
    چیکارش کنم که غذا بخوره ؟
    هیچ اشتیاقی هم به غذا ندارن
    ۴روزه الان تو اکواریوممه
    خواهشا بگین چیکار کنم که از بی غذایی نمیرن
    ماهی هست که خودمم دوستش دارم نمیخوام بمیره
    دما هم بین ۲۹تا ۳۰هست
    ممنون میشم بگین چیکار کنم غذا بخوره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوالاتتون رو در یک پست ارسال کنید بنده سوالات شما رو ادغام کردم.
      خب سرسوسماری اوایل همینطوری هست و تا غذاخور بشه زمان میبره و ۴ روز هم چیزی نیست ضمنا با وجود ۷ تا پروت قرار نیست بهش غذا برسه و همیشه این ماهی در استرس خواهد بود و اصلا ترکیب مناسبی نیست و حتی ممکنه به زودی کتک بخوره و حتی کور بشه و …

      پاسخ
  11. 1amirhosein

    سلام
    من یک سرسوسماری ۱۵ سانتی دارم تو یه آک جمعی ، ولی اصلا غذای گوشتی مثل دل گاو و غذا خشک نمیخوره و فقط غذا زنده .
    مجبورم هفته ای یک بار برم پلاسکو تا ماهی زنده بگیرم برا این آقا ، ولی خب ماهی زنده هم انگل داره و ممکنه بقیه ماهی ها مریض شن و هم تو زمستون تهیه غذا زنده سخته .
    دل را میبستم به نخ و تو آب تکون دادم و اصلا نگاش هم نکرد و حتی دل را از ارتفاع ۲۰ سانتی انداختم تو آب ولی بازم نخورد .ولی غذا زنده را از اسکارسریع تر میخوره . الآنم جداش کردم تو یه آک ۲۰ لیتری تا غذا خور شه .
    چیکار کنم به غذا گوشتی عادت کنه ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عادت میکنه فقط سرسوسماری رو نباید در تانک عمومی نگهداری کنید.
      الان هم که جابجاش کردین طبیعیه باز سخت غذا بخوره این ماهی رو نباید زیاد جابجا و دست کاری کنید بذار یکجا ثابت باشه و جابجاش نکن ۴ – ۵ روز غذای زنده بهش بده تا جون بگیره بعدا که راه افتاد غذای گوشتی هم میخوره شما غذا رو بریز و نیم ساعت جلوی آکواریوم نیا خودش میره میخوره.

      پاسخ
  12. Ashkan_Ete

    من دو نوعی که در عکس های سوم و چهارم دیده میشه رو دارم. چهارمی با اینکه جثه کوچکی داشت ولی از همون ابتدا از دستم میگوی تازه و دل گاو میخورد و سرعت رشدش خیلی بیشتر از نوع سوم بود که به ندرت از دستم چیزی میخوره و غذای اصلیش میگوی خشک شده ست.

    پاسخ
  13. reza

    سلام من یه سوال داشتم می خواستم ببینم میشه ماهی های اروانا.سرسوسماری.نایف روکنار هم نگه داشت اگه میشه بگید سایز هر کدوم باید چقدر باشه تا بهم اسیبی نرسونن در ضمن من می خوام سایز های کوچکتر بخرم.ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر دوست من. اروانا و سرسوسماری حتما در سطح با هم دعوا میکنن. نایف هم با اروانا سازگاری خیلی خوبی نداره ولی خب سایزبندی رعایت بشه یه مدت میشه با هم نگهداریشون کرد.
      شما میتونید: نایف و سرسوسماری رو با هم نگهداری کنید یا اروانا رو به تنهایی داشته باشید.

      پاسخ
  14. REZA

    سلام.ببخشیدمیخواستم بپرسم ماهی گار رو میشه باپلی پتروس نگهداری کرد؟

    پاسخ
  15. REZA

    سلام.ببخشیدمن چندتا سوال دارم:
    ۱.برای ماهی گار روزی چندوعده غذا خوبه؟
    ۲.استفاده ازکرم خونی مشکلی نداره؟
    ۳.میشه ازغذاهای خشک مثل انرژِی زاوغذای معمولی گوشتخوارها واسه گار استفاده کرد؟
    ۴.کلا ازچه غذاهایی برای مصرف روزانه گارمیشه استفاده کرد؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. hamed aqua

      سلام.
      برای تغذیه هر ماهی غذای مخصوص به خودش وجود داره که باید اون غذا رو تهیه کنید و به عنوان غذای پایه قرار بدید و از غذا های دیگه مثل کرم خونی و یا بقیه هفته ای دو وعده برای تنوع استفاده بشه.

      در روز هم دو وعده غذا کفایت میکنه.
      به میزانی غذا بریزید که در عرض چند ثانیه خورده بشه.

      پاسخ
  16. REZA

    حالا این غذای مخصوص واسه گار چی هست که عمومادرطول هفته بایداستفاده بشه؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم ماهی گار رو نمیشه با غذاهای خشک به خوبی تغذیه کرد این ماهی ناز زیادی داره و هر غذایی رو هم نمیخوره مگر اینکه در آک تنها باشه و بتونید با صرف وقت زیاد به خوردن غذای خشک عادتش بدید !!! این ماهی گوشتخوار و زنده خواره پس بهترین گزینه برای تغذیه ی این ماهی غذاهای زنده مثل گوپی و ماهی های ریز دیگست و حتی دل گاو و گوساله نیز گزینه خوبی محسوب میشه . نحوه استفاده از دل گاو و گوساله رو نیز آقا شهریار در همین مقاله به خوبی توضیح دادن مطالعه بفرمایید .
      موفق باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      ضمنا بنده هم یه نکته اضافه کنم که اگه گارتون کوچیکه میتونید روزی سه وعده هم تغذیش کنید و اگه بزرگه تنها روزی یک وعده هم کفایت میکنه. بهترین غذا هم برای گار ماهی زندست. میتونید با کیلکا و دل گوساله و میگو هم تغذیش کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *