سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. سهیل

    سلام ببخشید میخواستم بدانم قیمته این ماهی در سایزه کوچکش چنده؟ و من یک اکواریومه ۴۳ لیتری دارم به نظرتون برای نگهداری از سایزه کوچکش مناسبه؟ خوشحال میشوم اگر جوابم را بدهید

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      قیمت که نمیتونیم بدیم خدمتتون غیر مجاز هست این سایز هم برای این ماهی خوب نیست چون ماهیتون رشد نمیکنه و کوچیک میمونه بهتره سایز بزرگ تر بگیرید تانکتون رو یا یه ماهی دیگه انتخاب کنید.

      پاسخ
  2. امیر

    سلام دوستان
    سوسماری من حدودا ۲۵ساسانتیمتر هست والان دو روزه که شکمش بادکرده و به زحمت زیر آب میره غذا هم فقط دل گوساله بهش میدم آخه چیزه دیگه ای هم نمیخوره لطفا راهنمایی کنید تا درمانش کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب فعلا نباید یکی دو روز هیچ غذایی بهش بدین و باید کیفیت آب رو هم بالا نگهدارید اگر بعد از یک روز بدون غذا موندن تورم شکمش بهتر شد که خب هیچی فقط همون دو روز بهش غذا ندین خوب میشه اما در بهتر نشد باید یک حمام نمک + تتراسیکلین هم بهش بدین چون ممکنه کیسه هواش عفونت کرده باشه.
      روش صحیح حمام دادن ماهی در تالار گفتگو بیان شده.
      ضمنا معمولا سرسوسماری دل ر وول نمیکنه بره غذای خشک بخوره.

      پاسخ
    2. تگزاس

      با سلام
      دما آبو کم کم ببر بالا مقداری نمک بدون ید به آب اضافه کن وغذا دهی هم سعی کنید ندید
      به جای غذا از نخود فرنگی آب پز شده که نرم شده بدین بخوره اگه نخورد سعی نکنید غذای دیگه ایی بدید بخوره فقط این مشکل با نخود قرنگی حل میشه ولی نه صد در صد.

      پاسخ
  3. امیر

    سلام خدمت دوستان
    سرسوسماری من که در پست قبلی خدمتتون عرض کردم محل مدفوعش هم متورم شده ودایم روی آب برعکس میشه درضمن اون تجویز حمام نمک و تتراسیکلین رو هم به مدت بیش از ۷ دقیقه انجام دادم ولی کارسازنبود کیفیت آب هم خوبه
    لطفا از دوستان میخوام که راهنمایی کنند تا بتونم درمانش کنم آخه الان یک هفته ست که اینجور شده دیروز موفق شدم که یک تکه دل بهش بدم بخوره ولی با این حال باز هم روی آب وارونه میشه و نمیتونه خودشو کنترل کنه .
    با تشکر فراوان

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست من متاسفانه این ماهی مشکل کیسه هوا داره یا شکمش هوا گرفته و امید کمی برای درمانش هست. البته تو برخی از مستند ها دیدم این مشکلات رو با جراحی یا سوزن گذاری و از این بازی ها درمان میکنن که فکر نکنم امکانش برای ما و شما وجود داشته باشه. با این حال میتونید منتظر نظر سایر دوستان هم باشید شاید راهکاری خدمتتون ارائه کنند

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب اگر تتراسیکلین جواب نداده باشه متاسفانه دیگه بنظر بنده نمیشه کاری براش کرد چون همانطور که آقا شهریار فرمودن کیسه هوای ماهی شما مشکل داره حالا یا از عفونت هست و یا ضربه خورده به هر حال اگر حالش بهتر نشد دیگه امیدی بهش نیست البته شاید بیچاره مدتی همینطوری زنده بمونه مثلا ماهی داشتم که چند ماه همینطوری بود و خوب هم نشد تا اینکه خودم از آب خارجش کردم تا کمتر اذیت بشه.

      پاسخ
  4. فریبرز

    سلام به دوستان عزیز
    من ی سوال داشتم اگه میشه از تجربیات دوستان بهره بگیرم
    ماهی های من : سورم بزرگ – اسکات بزرگ – ۲ تا اسکار ۸ سانتی و ۲تا شکاری ۱۰ سانتی
    سایز اکواریوم:
    ۱۳۰ در ۶۰ در ۴۰ .
    سوال ۱:میخوام ی الیگیتور ۱۰ سانتی اضافه کنم.به نظرتون امکان پذیره؟
    سوال ۲:اسکات من هم ی خورده شیطونه اسکار ا رو بعضی اوقات میزنه که جای ضربش روی بدنشون میمونه.به نظرتون اسکات رو رد کنم؟

    پاسخ
    1. Mehdi118

      سلام
      اولا که دوست عزیز تو ترکیبتون مشکل هستش!
      ۱_ اسکات با اسکار سازگار نیست. (اسکات لب شوره سازگار با شرایط آبی ماهیهای شما نیس, از تانک خارج کنید)
      ۲_ اسکار با شکاری سازگار نیس.
      گار رو هم اضافه کنید در اول اسکار بزرگ شکارش میکنه, اگر هم نشد از بی غذا موندن میمیره, گار خودش غذا خور شدنش یه دردسره بعد که شد باید با زبون خودش غذا داد غیر این قهر میکنه مثل آروانا میبینی ۱ روزو کلا غذا نخورد!!
      اگه هم اینارو کردین با وجود اسکار, حالا بقیه رو نمیگم بهش غذا نمیرسه! مگه اینکه بزرگش کنی تو ی تانک دگ ۲۰ سانتو رد کرد وارد کنی که بتونه غذا رو بگیره قبل تموم شدنش!
      اینم بگم غذا خور شد دگ تمومه و راحت.

      پاسخ
  5. فریبرز

    ممنون از مهدی

    ی سوال دیگه داشتم و اون اینکه چرا میگن اروانا با اسکار نمیسازه؟؟ من زیاد دیدم اروانا رو با اسکار نگه میدارن
    البته من الان مشکلی با داشتن اسکار و شکاری در یک تانک ندارم و اصلا به هم کاری ندارند
    دوست دارم یه اروانا ۲۰ سانتی اضافه کنم و چند وقته زیر نظرش دارم

    پاسخ
    1. Mehdi118

      وظیفه اس قربان
      ببین تنش بین اسکار و آروانا همیشه بوده چرا که هر دو قلمروع طلب و پرخاشگر هستن!!
      البته کلی عرض میکنم.
      من خودمم ۲ بار اونم چند ماهی با هم نگهداری کردم!!
      ولی در عوض چند بار هم مجبور شدم جدا کنم یه بارش که یه نیم متری شو داشتم با ۴ اسکار, اسکارا حق نداشتن چند سانت بیشتر از کف بیان بالا تیکه تیکه شون میکرد!!
      بازم تو یه بازه دگ اسکارا از زیر میزدن و یا میکشتن یا از استرس و پریدن بیرون و زخمی کردن خودش میمرد!!
      شاید ماها با هم خوب باشن و تو یه لحظه دیدی از دست دادیشون!
      من سیلورم یه بار یه اروانا کوتوله رو یهو قورت داد!!!
      از اونطرف الان شکاریات کوچیکن ۱۵ رو رد کنن اسکارا بهشون گیر میدن!!
      الان آروانا اضافه کنی بازم به احتمال زیاد مشکلی نباشه, ولی بعد به بلوغ رسیدن ماهیات اوضاع فرق میکنه!
      در کل سازگار نیستن و اصلا آروانا رو باید تنها نگهداری کرد تا سرحال باشه و سالم.
      بقیه اش به عهده شما من قوانین سازگاری رو برات شرح دادم. امیدوارم که به مشکلی برنخوری.

      پاسخ
  6. ali ghorban poor

    سلام
    ماهی گار (سر سوسماری)به دمای اب حساسه؟
    اگه ابش سرد بشه چطور؟میمیره یا در دمای اب مقاومه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه ماهی ها نسبت به نوسان دمایی حساس هستن.
      نمیشه یک مرتبه نوسان دمایی زیادی داشته باشید اما خب گار طیف زیادی از دما ها رو به صورت ثابت نه متغییر تحمل میکنه.

      پاسخ
  7. امیر

    سلام
    یه گار میخوام بگیرم تو این متن عکسه چهارمیه (چه چه نوعیه؟) حدود ده سانته و ماهیام اسکار،پرت،فلاور،تگزاس،پنگوسی،ردتیل بزرگترین ماهی هم پنگوسیه که دوازده سانته
    شیشه هم دارم واسه جدا کردن
    در ضمن میگه سی تومن گرون نیست؟؟
    نظرتون چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تو بازار بهش الیگیتور میگن. تفاوتی بینشون نمیزارن فروشنده ها و همشو گار میفروشن. یکی میگه الیگیتور، یکی میگه اردکی و …. فقط فرقشون رو خدمتت میگم تا خودتون تشخیص بدین و به فروشنده کار نداشته باشید. چه سایز کوچیکش رو ببینید و چه بزرگش این گاری که تو تصویر چهار هست و بهش اگه بگیم الیگیتور، پوزش نسبت به سرسوسماری معمولی کوتاه تر و پهن تره. خلق و خوی خشن تری هم نسبت به معمولی ها داره. نقش و نگارشم نسبتا بیشتره. من هر دو نوعشو داشتم. قشنگ قابل مقایسه هستن حالا چه سایز کوچیکش و چه بزرگش. از روی پوزه ماهی میشه فرقشون رو فهمید

      پاسخ
      1. امیر

        خیلی ممنون آقا شهریار بی زحمت به اونیکی سوالم هم پاسخ بدید

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          اون سوال رو همین الان دیدم. احتمالا بعد از پاسخ بنده سوال رو ویرایش کردید! به هر حال این ترکیبی که فرمودید اولا خودشون با هم سازگار نیستند دیگه چه برسه سرسوسماری هم اضافه کنید. قیمت هم ندارم که خدمتتون بگم گرونه یا ارزون. کلا در مورد قیمت نظری نمیدیم

          پاسخ
  8. احمد دالر

    این ماهی تو تر کیب من سازگاره؟
    دو تا اسکار دو تا پرت یک نایف و دو تا پنگوسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر.
      ضمنا اسکار و پنگوسی هم ترکیب موندگاری نمیشه.

      پاسخ
  9. احمد دالر

    نه اصلا اینطور که میگی نیست.
    اسکار و پنگوسی اصلا من دارم با هم کار ندارند.
    و گار هم اندازه همشونه.
    گار من غذا خور هست و همه چیز میخوره.
    من موندم دیگه چه دلیلی هست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من. همونطور که اقا مجتبی گفتن اسکار با پنگوسی ترکیب موندگاری نمیشه. ببینید نمیشه به ترکیب شما یا اقای x و y یا یه ویدیو یا یه عکس اشاره کرد و گفت این ماهیا با هم سازگارن و سازگار میمونن و مشکلی پیش نمیاد. در حالت کلی یا پنگوسی اونقدر بزرگه که اسکارو درسته میخوره یا اینکه پنگوسی کوچیکه و اسکار کتکش میزنه. دلیلم داره. اسکار و کلا سیکلیدها ماهیایی که زیاد تو دست و پاشون باشه و تو قلمروشون حرکت کنن رو نمیپسندن و اصلا تحمل نمیکنن و بالاخره واکنش نشون میدن. به هر حال ما سعی میکنیم شرایط ایده ال رو در نظر بگیریم و پاسخ بدیم. دیگه تصمیم نهایی با شماست. ممکنه یکی بخواد انجل رو هم با اسکار نگهداری کنه و ما کاری از دستمون برنمیاد و فقط توصیه های لازم رو انجام میدیم، دیگه تصمیم با نگهدارنده هست که چطور عمل کنه.
      موفق باشید

      پاسخ
      1. احمد دالر

        خوب اونا با هم کار ندارن.
        من گفتم که گار با هاشون میسازه یا نه.

        اون اسکار و پنگوسی رو که هیچی.
        من تو بخش گار پرسیدم که میسازه یا نه.
        و همونطور که گفتم عادت به غذا های خشک داره و الان جداست.
        و تو دهن اونا جا نمیشه و اینا هم تو دهنش جا نمیشن.
        حالا میسازه یا نه؟
        من خیلی از گار خوشم میاد و اگه شما بگید نمیسازه من بازم کار خودمو میکنم.
        حالا بازم فکر کن ببین با اینایی که گفتم سازگاره یا نه.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          نه اون که سازگار نیست، حتی تستم گردم و گار رو یه مدت کنار اسکار نگهداری کردم یا اروانا کنار اسکار نگهداری کردم. هزار و یه جور کار خودمون انجام دادیم که شاید الان بگم خنده دار هم باشه. گارم به محض اینکه میاد سطح اب اسکار از زیر میزنه یا یه نمونه داشتم گه گار پنگوسی دوبرابر خودشو کشته. این نظر شخصیم بود و هیچ ربطی هم نداره و ممکنه شما نگهداری کنید و بسازه و هیچ منعی انجام نمیدیم. ما خودمون هزار و یه جور ترکیب جورواجور و دور از انتظار نگهداری کردیم خیلی ها ساختن، خیلی ها از دست رفتن، چندین بار پشیمون شدیم، بارها هم خوشحال شدیم و …. به هر حال شما هم تست کنید چون فرمودید شما کار خودتون رو میکنید. خب تست کنید. نتیجشم با بقیه به اشتراک بذارید. شاید با هم ساختن و حالشو بردید. غذا هم گیر گارتون اومد، اسکارم یه ضربه بهش نزد، همگی هم کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کردن.

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          خب دوست عزیز گار که با اینه اسازگار نیست و اصلا ربطی به تو دهن جا شدن نداره بلکه تسط اسکار و اگر پنگوسی شکاری داشته باشید کشته میشه.
          اما خب چون فرمودین کار خودتون رو میکنید پس انجام بدین و اصلا چرا سوال کردین.
          دوست عزیز آقا شهریار فرمودن خدمتتون ما در اینجا بهترین شرایط رو میگیم و ماهی تا ماهی فرق میکنه دقیقا سرسوسماری بزرگ رو در کنار اسکار همسایز خودش دیدم و خیلی هم خوشم اومد و همون سرسوسماری رو خریدم البته دو تا بودن هر دو تا رو خریدم و کلی هم پول دادم و با شیشه تقریبا دو ماه از اسکارها جداشون کردم تا مشکلی پیش نیاد اما زمانیکه شیشه رو برداشتم جلوی چشم خودم یکیشون کشته شد و اون یک رو هم لت و پار جدا کردم و رفتم دادم به فروشنده حالا اینطوریه دوست من اینکه یه ترکیبی رو حتی خودتون با چشم خودتون ببینید و یا داشته باشید نباید به یکی پیشنهاد کنید مگر اینکه سازگاری و شرایط زیستی اون ماهی ها با هم جور در بیاد.
          خیالتون راحت در شرایط کلی این ترکیب خوبی نیست و واقعا اگر اسکار شما بالغ باشه و اسکاری باشه با پنگوسی هم سازگاری نداره گار که جای خود دارد.
          یه چیز جالب دیگه هم دیدم بگم خدمتتون شاید باور نکنید سرسوسماری دیدم که پنگوسی شکاری رو از وسط نصف کرد اما خب اون یه چیز خاص بود واقعا دمش گرم خوشم اومد ازش و یا سرماری داشتم نایف چند برابر خودش رو نصف کرد که دیگه حلم گرفته شد رفتم سرماری رو رد کردم رفت چون اون نایف واقعا نادر بود و تایگر بود دیگه هم ازش ندیدم.

          پاسخ
  10. محمدرضا

    سلام . من توی یه آکواریوم ۷۰ لیتری چند روز پیش یه سری پلاتی و مولی کوچیک و دم شمشیری کوچیک و مولی بالن ریختم ولی اینا دونه دونه شروع کردن به مردن . منم سوالای قبلیمو تو بخش پلاتی پرسیدم . ولی امروز دیگه خیلی کلافه شدم از این داستان سر همین رفتم ۴ تا گوشتخوار سگ جون گرفتم . دوتا اسکار ۶ ۷ سانتی و یه نایف و یه سرسوسماری ۲۰ سانتی و گذاشتمشون کنار همون پلاتی و مولیا تا غذاخور بشن . اسکارا زورشون نمیرسه پلاتیارو بکشن بخورن ولی غذای خشک رو عالی میخورن . سرسوسماریه هم تا وقتی چراغ روشن بود زیاد حرکت نمیکرد ولی وقتی چراغو خاموش کردم کم کم دیدم صدای شلپ شلپ میاد دیدم داره شکار میکنه . خیلی سریعه . مثل اسکار هم نیست که بیفته دنبال غذا دست و پا بزنه . یه بار حمله میکنه ولی خیلی سریع و دقیقه و به راحتی ماهی ای مثل دم شمشیری نر رو میگیره . یکی دوتا از ماهیایی که گرفت رو کشت و هر طور بود درسته قورتشون داد ولی یکی دوتارو هم کشت و ول کرد! راستی نایفه هم وقتی چراغو خاموش میکنم میاد تو آکواریوم میچرخه ولی هنوز دنبال شکار نیستش .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نایف ماهی شب گرد هست و معمولا شب ها شکار میکنه.
      سرسوسماری هم در آرامش شکار میکنه.
      اسکار طبیعیه و باید دنبال شکار بدو بدو کنه تا اون رو شکار کنه.
      این نکته رو هم بگم ترکیبتون اشتباه هست و به زودی شاهد درگیری خواهید بود و سرسوماری در این ترکیب بهش غذا نمیرسه و از گرسنگی تلف میشه فقط کافیه صبر کنید تا اسکارها و نایف در آکواریوم جا بیوفتن بعدا میبینید که دیگه سرسوسماری که اینقدر راحت شکار میکنه هیچ شکاری رو نمیتونه از چنگ اسکار و نایف در بیاره.

      پاسخ
      1. محمدرضا

        اگه منم ، شده ماهیه رو از آب بکشم بیرون با دست غذارو بکنم تو حلقش این کارو میکنم . ولی جدای از شوخی من برای غذادهی به ماهیام زیاد وقت و حوصله میذارم . الآن که سرسوسماریه شکمش باد کرده چهار پنج تا اقلا ماهی خورده از دیروز تا الآن . اگر اینجوری تو شب شکار کنه فکر کنم بشه تو تاریکی شب دور از چشم اسکارا بهش غذا بدم . ولی الان جدا” نگران نایفم . تو تانکم براش پناه گاه خوبی ندارم واسه همین قبلا میرفت پشت گیاه مصنوعیا که تاریکتر باشه یه ذره ( از نور به شدت فراریه
        ) الآن میره بین بخاری و فیلتر حالت تقریبا عمود که دمش بالاست ولی چراغم که خواموش نکردم نیومد بیرون غذا هم که هیچی .

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب حتما یک کوزه ای صخره ای چیزی برای مخفی شدن نایف در نظر بگیرید اینطوری در کنار بخاری پوستش میسوزه و تلف میشه.
          ضمنا ماهی های شما نیازی به روشنایی و مهتابی ندارن همون نور موجود در اتاق کفایت میکنه.

          پاسخ
          1. محمدرضا

            آقا یه سوال ، لجنخوار سمیه ؟ چون شنیده بودم رو تنش خوار داره و ماهیای دیگه نمیتونن بخورنش ( آره خیر سرش !!! ) چون این سرسوسماری من لجن خوارم که کت اسپورت ۴ ۵ سانتی بود رو خورده . اون اسکارامم فکر کنم شکار کرده ولی نتونسته بخوره . یکیشون دو طرف کلش زخمی شده یکیشون دو طرف شکمش ولی زندن و سر حال (هنوز) . من یه روز در میون به این سر سوسماریه یه ماهی زنده ( فعلا ماهی قرمز ۳ ۴ سانتی ) میدم براش کمه؟ چون خیلی چاق و چله شده ولی تا گرسنه ش میشه کار دست بقیه میده .

            پاسخ
            1. یاشار

              درود
              خیر دوست عزیز نوش جونش . کت اسپرت هیچ گونه سمی نداره ، اون لوچ ها هستن که تیغ هایی روی بدن دارن و برای ماهی شکارچی خطر ناکن .
              در خصوص تغذیه با ماهی قرمز هم حتما” از سلامت ماهی مطمئن شید بعد بدید سرسوسماری بخوره !!! اکثر ماهی های گلی ( قرمز ) بخاطر شرایط بد نگهداری از سلامت کامل برخوردار نیستن .
              در خصوص میزان تغذیه هم ، بستگی به سایز سرسوماری شما داره .
              شما بازهم منتظر نظرات اساتید سایت باشید .
              موفق باشید

              پاسخ
            2. شهریار (onlypet.ir)

              آقا یاشار توضیحات کامل رو دادن و بنده موافقم. فقط برای تغذیه سرسوسماری بگم که حتما لازم نیست غذای زنده بهش بدین. ماهی کیلکا یا دل گوساله بگیرید و بهش بدید و میخوره و خیلی هم مفیده. ضمنا اگه سرسوسماریتون بزرگ باشه. یعنی کامل سایز گرفته باشه حتی چند روز یه بار هم میشه خوب و حسابی تغذیش کرد و لازم نیست هر روز تغذیش کنید اما اگه هنوز کوچیکه و داره سایز میگیره هر روز لازمه تغذیه بشه

              پاسخ
              1. محمدرضا

                سایزش تقریبا ۲۰ سانتی متره . آخه غذای غیر زنده اصلا نمیخوره من مثلا میگوی خشک براشون ریختم ، گوشت ماهی پخته و حتی رشته رشته های سینه ی مرغ پخته ولی نه این سرسوسماریه خوردش نه اون اسکارا نه نایف ! ماهی قرمزام فکر کنم سالمن چون هم تو آبشون متیلن بلو بوده هم چند روزه دارمشون فکر نکنم چیزیشون باشه . دل گوساله رو که نمیتونم تازه تازه بخرم یعنی امکانش واسم نیست ولی اگه این مکعبی ها رو که تو آکواریوم فروشیا هست رو بخورن میگیرم .

                پاسخ
                1. شهریار (onlypet.ir)

                  سلام
                  خب کسی که گوشت مرغ یا ماهی پخته شده نمیده که بخورن. اصلا گوشت مرغ که واسشون ضرر هم داره. شما از دل گوساله استفاده کنید ببینید چجوری میخورن. بعیده اسکار به دل گوساله دست رد بزنه و اصلا به دل حمله ور میشه. نیازی هم نیست که تازه باشه و میتونید فریز کنید و مدت ها استفاده کنید و مشکلی نیست
                  ضمنا بتونید غذای زنده مدام تهیه کنید و فریز کنید و بهشون بدید مطمئنا هیچ چیز مثل این غذا نمیشه و غذای طبیعی این ماهیاست و خیلی هم خوبه. فقط هم هزینه بره و هم ریسک بیماری داره و برای همین گفتم از دل یا کیلکا استفاده کنید

  11. محمدرضا

    آقا شهریار من فکر کنم به جای نایف کت فیش بهم انداختن! البته این شوخیه ولی این نایف من اصلا رفتارش شبیه یه ماهی گوشتخوار نیست بیشتر شبیه کت فیشه . قبلا بلک گوست داشتم که هم خانواده نایفه و اونا هم شبها به جست و خیز میپرداختن ولی روزا هم وقتی به ماهیا غذا میدادم میومدن غذا میخوردن ولی این نایفه فقط تو تاریکی مطلق از مخفیگاهش که پشت فیلتره میاد بیرون و خیلی تحقیر آمیز از خرده غذاهایی که کف آکواریوم ریخته میخوره . طولش تقریبا ۲۰ سانتی متره . راستی سرسوسماریه هم تازگیا وقتی گرسنه اش باشه غذای غیرزنده هم میخوره . من کیلکا و دل گوسفند و حتی گوشت چرخ کرده کم چربی رو امتحان کردم . از بین غذاهای غیر زنده و آماده چی رو پیشنهاد میکنید؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب، نایف طبیعیه تو طول روز بیرون نیاد و شبکاره. البته خب برای غذا اکثرا عادت میکنن و میان بیرون. نایف شما هم نمیدونم چقدر وقته خریدید. به هر حال عادت میکنه.
      غذایی که واسه نایف و سرسوسماری مناسبه که استفاده کنید دل گوساله هست و ماهی کیلکا و میگو. هیچ غذایی برای این ماهیا مثل دل و میگو و کیلکا نمیشه. مخصوصا انواع بزرگ که فقط با همین غذاها باید تغذیه بشن و اصلا غذای دیگه جواب نمیده واسشون

      پاسخ
  12. امير

    سلام بزرگوار،
    سال نو شما مبارک باشه
    سایت خیلی خیلی خوبی دارین
    یه سوال: من تو عید از این ماهی گرفتم، دقیقا مشکل غذاخوردنش رو من هم دارم. فقط میخواستم ببینم میتونم دل مرغ هم بدم بهش. یا دل گوساله رو بگیرم و بذارم فریزر و تیکه تیکه ازش بکنم بدم ایرادی داره یا نه؟
    ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر از دل گاو استفاده کنید خیلی بهتره ولی موقتا میشه از دل مرغ هم استفاده کنید ولی زیاد مصرف نکنید.

      پاسخ
  13. mehrshad.0513

    سلام.
    میخواستم از تمام دوستان تشکر کنم واقعا سایت مفیدی دارید من توی سایت های دیگه که درباره گار تحقیق کردم کلا دو خط نوشته بود ولی اینجا عالی بود.
    فقط ی سوال داشتم:من کلا۴تا ماهی توی اکواریم یک متری دارم که دوتا اسکار جفت خورده که هر دوماه تخم میکنن و ی گربه ماهی و گار میخواستم بدونم برای تخم ریزی گار مشکلی پیش نمیاره؟
    من ماهیامو با غذای خشک اماده تغضیه میکنم که مثل پلنگ مازندران میخورن این گارم فقط امشب دیدم ی سیخی بهشون زد از فردا میرم کرم خونی واسش میگیرم
    البته اینم بگم گار من حدود۳۰.۳۵سانته که باید بالانگوش یا همون بچه فلاور و پرته عوض کردم.
    میدونم توضیحام بیجا بود ولی میخواستم از همه چی خبر داشته باشین تا بهترین کمکو بهم بکنید
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز درسته گار شما سایز خوبی داره ولی ترکیب گار با اسکار جالب نیست مخصوصا اینکه اسکارها جفت هستن و تخم ریزی هم میکنن مطمئن باشید اگر گار زرنگی باشه و از گرسنگی تلف نشه و غذا بگیره باز هنگام تخم ریزی اسکارها احتمال آسیب دیدنش خیلی زیاده حتی اسکار ممکنه کت فیش رو هم بکشه پس بهتره ریسک نکنید و گار رو جدا کنید تا هم اسکارها راحت باشن و هم گار و هم خود شما.
      سعی کنید کرم خونی رو که به گار میدین زیاد از هم باز نشده باشه و خیلی هم یخ زده نباشه همینکه یه کمی گرم شد بندازید جلوش.

      پاسخ
      1. mehrshad.0513

        ممنون از راهنماییتون

        یک سوال دیگه داشتم میخواستم بدونم
        بچه اسکار بعداز چند روز باید تغضیه کرد
        شنبه ی هفته پیش تخم کردن و چهارشنبه بازشدن ولی هنوزم اون زردی زیر شکمشون هست البته مایل به قهوه ای شده
        میخواستم بدونم مشکلی واسشون پیش اومده یا نه؟
        چون تاحالا ندیدم اینجوری بشه

        بعد من متوجه نشدم که اسکارها واسشون مشکلی پیش میاد یا گار؟

        پاسخ
        1. یاشار

          درود
          دوست خوبم معمولا” ماهی های شما از ۵ الی ۷ روز از کیسه زرده زیر شکمشون تغذیه میکنن و پس از اتمام آن شما باید با آرتمیا و یا دل ریز شده تغذیشون کنید که احتمالا” از یکشنبه یا دوشنبه دیگه باید تغذیه رو شروع کنید !!!
          دوست خوبم آقا مجتبی خدمتتون عرض کردن که برای گار مشکل ایجاد میشه و بهتر بود که جداشون میکردید
          موفق باشید

          پاسخ
  14. mehrshad.0513

    سلام ی سوال دیگه داشتم
    من ی غذای اماده دارم که قبلا به سیچیلاید هایی که تکثیر کردم میدادم و کاملا بزرگ شدن
    میخواستم بدونم اونا خوبه بهشون بدم؟

    اگه بهشون کرم خونی بدم چی خوبه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر اون غذا فاسد نشده ازش استفاده کنید.
      از کرم خونی منجمد هم هفته ای دو وعده استفاده کنید نه بیشتر.

      پاسخ
  15. mehrshad.0513

    ممنون از راهنماییتون

    دوتا سوال داشتم
    ۱میخواستم بدونم چجوری میشه فهمید که غذا فاسد شده یا نه؟
    ۲ اگه من توی ترکیب ماهیام(دوتااسکار.یک گارو ی گربه ماهی)
    یک مار ماهی بالای۳۰سانت اضافه کنم مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. hamed aqua

      همین الانش هم اسکار ها احتمالا از خجالت سر سوسماری در میان.

      پاسخ
      1. mehrshad.0513

        اتفاقا اینطور نیس
        حتی اجازه غذا خودرن هم میدن بهش

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          در مورد غذا که یا کپک و کرم زده یا بوی گند گرفته(نه بوی گند طبیعی غذاهای ماهی) از اون بو گندا!!!
          در مورد سازگاری هم با اقا حامد موافقم. اسکار اگه اسکار باشه قاعدتا باید یه حالی به سرسوسماری بده و از طرفی هم غذا رو رو هوا بقاپه. حالا شاید اسکارهای شما هنوز عادت نکردن و جا نیفتادن
          مارماهی هم شک نکنید که کشته میشه.

          پاسخ
          1. mehrshad.0513

            من اسکارامو یک ساله دارم همینجور که گفتم هر دوماهی تخم میکنن و بهشونم ماهی جوی یا دل گاو میدم

            فقط روز اول که انداختمش سرسوماری رو اذیت کردن اونم چون میرفت توی قلمرو ی اونا
            سرسوسماری هم فهمید که نباید بره اوناهم کارش ندارن

            پاسخ
            1. یاشار

              دوست خوبم خب بسلامتی . امیدوارم هیچ وقت با این ترکیب دچار مشکل نشید و نهایت لذت رو از ماهی هاتون ببرید
              موفق باشید

              پاسخ
  16. mahdiyar17

    سلام اقا شهریار واقا مجتبی من یک تانک طول۷۰ عرض ۳۰ ارتفاع ۴۰ دارم که درحال حاظر هیچ ماهی توش نیست برای یک سرسوسماری ۱۳ تا ۱۶ سانت مناسبه؟ بعد اگر فقط یک سرسوسماری داشته باشم از نظر دلتنگی وتنها بودن برای سرسوسماری دیگر مشکل ندارد ؟ بعد من دو تا پنگوسی شکاری دارم که توی اکوازریوم فروشی گذاشتم بفروشند اگر بیارمشون با سرسوسماری مشکل نداره یکیش ۱۹ یکی دیگش ۱۸ هست ؟ اگر به سرسوسماری یک اروانا ی ۲۰ تا ۱۵ سانتی بزارم مشکل نداره ؟ با نایف هم ساز گاری داره ؟با فلاور چی ؟ لطفا هر چه سریع تر بگویید جواب سوال هایم را ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سرسوسماری تنها باشه مشکلی براش پیش نمیاد و اتفاقا راحت تر غذا میخوره.
      اما ترکیب سرسوسماری با پنگوسی شکاری خطرناکه و ترکیب جالبی نمیشه دقیقا پنگوسی شکاری داشتم که سرسوسماری دو برابر خودش رو کشت دم بیچاره رو کرده بود تو دهنش و خب نمیشد اون رو بخوره اینقدر به دیواره ها و کف آکواریوم اون رو کوبیده بود که نیم جون شده بود البته نجاتش دادم ولی خب دیگه تلف شد.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اقا مجتبی در مورد پنگوسی توضیح دادن و اگه پنگوسی کوچیک باشه ممکنه طعمه بشه و بزرگ باشه ممکنه شکار کنه. در مورد نایف مشکلی نیست و میتونید کنار سرسوسماری نگهداری کنید. اما فلاور اصلا مناسب نیست و سرسوسماری رو نهایتا تیکه پاره میکنه. اروانا هم مناسب نیست و سرسوسماری بیاد سطح باهاش دعوا میکنه و نمیشه کنار هم نگهداریشون کرد. ضمنا اکواریومتون خیلی هم بزرگ نیست که خواسته باشین چنین ماهیایی رو کنار هم نگهداری کنید. خود سرسوسماری هم جاش کوچیکه تو این تانک. البته بزرگ بشه!

      پاسخ
  17. mahdiyar17

    ممنون از نظراتون اقا مجتبی و اقا شهریار اگر من اکواریوم بزرگی ندارم یک چون جاشو ندارم دو چون ماهی هم خیلی بزرگ میشه دیگه هس نگه داشتنش نیست سه خیلی وحشی می شند وگر نه خودم اکواریم بزرگ داشتم ۱۱۰ سانتی داشتم بیشتر ماهی ها توش بود اما چشمت روز بد نبینه این پرت هام این سنگم هامم بزرگ گرفت زد به شیشیه شیشیه ترک گرفت کم کم داشت اب زیاد می شد البته این اکواریوم رو او پن بود اما الان او پن رو خراب کردیم قیمت یک سرماری ۱۲ سانتی چنده یا نایف ۱۳ بعد سرسوسماری رو باچی تغذیه کنم ؟ برای دو روزش که ماهی عید هست ماهی رودخانه ای یا اب بندان هم تغذیه میشه با هاش کرد؟ غذای خشک هم میخوره ؟ اگه میتونی جواب این سوال ها رو بدین تا بعدی ها که ماهی رو خریدم الن دارم شستو شوی اکواریوم انجام میدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم انجام وظیفه هست.
      خب دوست عزیز قیمت نمیتونیم بدیم خدمتتون. البته در تالار یه تاپیک برای قیمت ماهی هست مطالعه بفرمایید.
      به سرسوسماری هر غذای ( ماهی) زنده ای که داخل دهانش جا بشه میتونید بدین.
      از دل گاو و یا موقتا از دل مرغ هم میتونید استفاده کنید. کم کم حسابی غذاخور که بشه بله غذای خشک رو هم میخوره ولی الان نه و باید خیلی عادت کنه. ماهی کیلکا هم میتونید بگیرید و خرد کنید بدین بخوره ضمنا مصرف زیاد ماهی کیلکا سطح آب رو چرب میکنه.

      پاسخ
  18. mahdiyar17

    سلام اقا مجتبی فدایی داری ممنون که جواب های سوال هام رو میدی بازم برام ی سوال پیش اومد که گفتم شاید بادانید جوابش رو . سرماری هم اندازه یار بزرگ تر یا کوچیک تر باسرسوسماری سازگاری داره؟ بعد برای این که اکواریوم بو نده باید چکار کنم ؟ فقط با راح ادکلن واسپری های شیمیایی نباشه یاعطر بعد سر ماری با چی تغذیه مشه این دو تا ماهی با نایف سازگاری دارن؟با سورم چی؟با اذرخش هم سازگاری دارند سر ماری با سوسماری؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      خیر قربان سرماری با سرسوسماری ترکیب جالبی نمیشه مگر اینکه هر دو سایز بزرگ باشن و از پس هم بر بیان تازه باز هم معلوم نیست چی پیش میاد.
      اگر سرماری کوچک باشه ممکنه توسط سرسوسماری شکار بشه مخصوصا اوایلی که به تانک اضافه شده اما اگر بزرگ باشه ممکنه سرسوسماری رو دو تاش کنه اصلا نمیدونم این ماهی چه علاقه ای داره یک ماهی بزرگتر از خودش رو به دو قسمت مساوی تقسیم کنه مخصوصا ماهی های باریک رو از جمله همین سرسوسوماری هر چند خود سرسوسماری نیز در تقسیم کردن ماهی استاده.
      سوروم که راحت کشته میشه – نایف هم در خطر نصف شدن قرار میگیره آذرخش هم که اصلا جون میده از وسط نصف بشه ؟؟؟!!!
      برای از بین رفتن بوی بد آکواریوم بای دسیکل آب رو طی کنید و درپوش برای آکواریوم بذارید و سیفون مرتب داشته باشید دیگه هیچگونه بویی نمیده.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *