سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. سید علی

    سلام علیکم
    به نظرتون میشه نایف رو با سر سوسماری با اسکار نگه داشت؟
    منظورتون راجع به توجه به سایز سرسوسماری چیه؟یعنی باید بزرگتر باشه یا کوچکتر از بقیه باشه؟
    متشکرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید سرسوسماری به این راحتی ها در این ترکیب غذا بهش نمیرسه. منظور از سایز اینه یا هم سایز باشن و یا سرسوسماری بزرگتر باشه.
      ضمنا اگر نایف زیاد کوچک باشه توسط سرسوسماری شکار میشه.
      بنظرم سرسوسماری رو در کنار اسکار و نایف نگهداری نکنید بهتر باشه.

      پاسخ
  2. momojooon

    سلام دوستان خوبم.
    عزیزان من همونطور که تو قسمت پولی بهش اشاره کردم قصر دارم آکواریو لاکیمو توش چندتا پولی بندازم و لاکیو ازش جدا کنم.
    حالا چند تا سوال
    ۱. اگر گاری که غذا نمیخوره رو بندازم داخل این یکی آکواریوم که تازه میخوام راه بندازم و بهش ماهی زنده بدم آیا پولی ها هم زنده خوار میشن؟یعنی اونام بد عادت میشن ؟
    یا اینکه اونا با ماهی زنده کاری ندارن؟
    ۲.به نظرتون همون محیط ماسه ای که کاربر ناناز درست کرده رو هم من درست کنم یا نه برای گار و پولی محیط بهتری هم هست؟
    من قصد دارم که ماسه و سنگ درست کنم شایدم کوزه اضافه کنم!
    ۳. آیا باید آکواریوم لاکیمو ضد عفونی کنم؟یا اینکه احتیاجی نیست فقط آبشو عوض کنم کافیه؟
    اگر باید ضر عفونی بشه چگونه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین
    با تشکر بسیار …

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – پولی بد جور زنده خوار هست ولی یه خوبی داره بد عادت نمیشه و هر آشغالی که پیدا کنه میخوره خیالت راحت.
      ۲ – همون ماسه و یا شنی که داخل دهانشون جا نشه خوبه و یا خیلی ریز باشه چون اگه شن به اندازه ای باشه که داخل دهان پولی گیر کنه واقعا مشکل ساز میشه مثلا پولی بنده یدفعه شن بزرگ توی دهانش گیر کرده بود ولی پولی تایگرم اینقدر بزرگ بود که می ترسیدم بگیرمش و شن رو خارج کنم و اون هم شن رو خورد تا یه مدت داخل شکمش بود ولی نمیدونم چکار کرد دفع شد ؟؟؟؟!!!!! کلا دمش گرم .
      ۳ – صد درصد باید ضدعفونی کنید.
      با محلول غلیظ آب نمک و یا یه کمی پرمنگنات پتاسیم کم ها زیاد نریزی همه جا رو قرمز کنی دیگه پاک نمیشه. حالا ما گفتیم اصلا همون نمک کافیه.

      پاسخ
      1. momojooon

        سلام به دوست خوبم و ممنون از پاسخ های کاملت.
        اگه ماهی بندازم کدوم اول میتونن ماهیو شکار کنن؟گار یا پولی؟این خیلی خوبه که بدعادت نمیشه؟برام خیلی جالب تر شد پولی.
        کلا مال من ماسه تنهاست و اونقدری نیست که اذیتشون کنه پس از همون ماسه استفاده میکنم چون واقعا تمیز کردنش بیسته و راحت و آشغال زیرش نمیره.ممنون از راهنماییت خیالم راحت شد.
        برام سواله که مربوط به خودتون هم هست.
        پولیتون چند سانت بود و چند سال عمر کرد یعنی عاقبتش چی شد؟
        اگه از این داروهای آبی رنگ که کاربر ناناز گرفته که بهش گفتن مال ضد عفونیه استفاده کنم چی؟
        اون میتونه جای پرمنگنات سدیمو بگیره؟یه بار تو آکواریومم استفاده کردم باله پرت هام سیاه شد و چسب و بعضی سنگ های داخل آکواریوم آبی شد .منم دیگه استفاده نکردم.
        میخوام ببینم به درد اینکار میخوره؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          این دیگه از اون سوالا بود ها اصلا معلوم نیست کدوم ماهی بتونه اول طعمه رو شکار کنه.
          پولی بنده ۳۵ نمیدونم شاید هم ۴۰ سانت.
          ۴ سال عمر کرد و اخر سر هم دیگه عمر نکرد.؟؟!!
          اون دارو اصلا ضدعفونی نیست و متیلن بلو و ضد قارچه نه چیز دیگه.

          پاسخ
          1. momojooon

            من فکر کردم مثل پروت که میگین نمیذاره به گار غذا برسه و سریعتر میخوره یکی از این ۲ تا هم سریعتره و زودتر شکار میکنه

            پاسخ
  3. mostafa

    سلام
    میخواستم ببینم خانواده سیچلایدها آفریقایی و یا حتی آمریکایی با سرسوسماری میسازن؟اگر میسازن به نسبت چه سایزی؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یه سوالی پرسیدن و حالا بنده هم باید یه جوابی بدم دیگه ولیکن میخوام بگم نه ؟؟!!! چطور بود بنظرتون جواب خوبی بود یا نه ؟؟!!
      ببینید سرسوسماری یه ماهی هست که باید به زحمت غذاخورش کنید حالا یا تکی باشه به غذا بیاد و یا کنار ماهی های آروم باشه و بشه بهش غذا داد مثلا کنار ماهی مهاجم و وحشی و سیری ناپذیر شما چطوری میخواهی سرسوسماری رو غذاخور کنی حالا سایزش بماند.
      پس بهتره راحت بگم نه نمیسازن مگر شرایط خاصی باشه و ….

      پاسخ
  4. mostafa

    سلام
    اگه با هم زد و خورد ندارن و نمیکشن همدیگرو اولا مشکلی با غذا دادنشون ندارم و میتونم غذا بدم دوماً با کدوم سیچلاید ها میسازن؟سوماً چه سایزی از سیچلایدها رو با سرسوسماری ۱۵ سانتی میشه انداخت؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز میدونم که شما مشکلی برای غذا دادن به اونها ندارید اما بقیه ماهی های مهاجم نمیذارن به سرسوسماری غذا برسه مثلا سرسوسماری در کنار اسکار غذا بهش نمیرسه و یا در کنار گربه ماهی های بزرگ نمیشه ازش نگهداری کرد درسته خیلی جاها ممکنه این ترکیب ها رو ببینید ولی خداییش غذا به سرسوسماری نمیرسه حالا خودتون فکر کنید یه ردتایل و یکی دو تا اسکار داشته باشید با یه سرسوسماری حالا چطوری به این میخواهید غذا بدین ؟؟؟!!!! اصلا غذایی توی آب میمونه که این بیاد بخوره؟؟؟!!!
      اگر یه سرسوسماری بزرگ دارید بهترین گزینه نگهداری اختصاصی از سرسوسماری هست مثلا چند تا سرسوسماری با یکی دو تا پولی و کت فیش ترکیب خیلی خوب و جالبی میشن.
      باز سیچلایدهای مالاوی رو هم میتونید در کنارش نگهداری کنید ولی خب باید سیچلایدها به اندازه ای باشن که در دهان سرسوسماری جا نشن و زیاد هم بزرگ نباشن که دردسر ساز بشه باز شما اگه ماهی خاصی مد نظرتون هست بفرمایید تا در مورد همون ماهی بحث کنیم و اینطوری که نمیشه همه ماهی ها رو نام ببریم و بگیم که با سرسوسماری سازگاری دارن و یا ندارن.

      پاسخ
  5. mostafa

    سلام
    منظورم سیچلایدهای دریاچه مالاویا و گونه های امبونای تانگانیکا مثل دوبوسی و…. است.حالا شما به صورت دقیق بگید چه سایزی از این مدل ها با سرسوسماری ۱۵سانتی ترکیب خوبی میشن

    پاسخ
    1. میثمva

      سلام
      به نظر اصلا این ماهیا با گار سازگار نیستن ولی باز منتظر اقا مجتبی باشید
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز ماهی های کوچکی مثل دبوسی توسط گار شکار میشن گفتم خدمتتون بهتره به صورت تکی و نهایتا با پولی و کت فیش از گار نگهداری کنید.

      پاسخ
    3. ghomeyshi

      من سرسوسماری رو کنار ۴ تا اسکار و پولی و نایف و پنگوسی و کت آفریقایی و ردتیل و اینا نگهداشتم . اولا اینکه نمیشه قطعا گفت عملیه . دوم اینکه غذا دادن به ابن تانکم تقریبا یه ساعت طول میکشید . تازه یه موقعی آروانا و سرماری هم قاطیشون بود . تو این تانک اول باید اسکارها تا یه حدودی سیر بشن . بعدم گار باید کاملا غذاخور باشه که به تانک اضافه کنیش . گار من میاد رو سطح آب و غذا رو دقیقا میندازم جلوی دهنش و تو کسری از ثانیه بین زمین و هوا غذاغ رو میزنه و اتفاقا خیلی خیلی هم غذا میخوره و شکمش باد میکنه . ولی باید ماهیت کاملا غذاخور باشه . البته ماهی با ماهی فرق داره و ممکنه تو یه تانک دیگه همین کار عملی نباشه
      با سیچلایدهای افریقایی بعید میدونم بشه نگهداشت چون یا از زیر گار رو میزنن و یا اینکه گار اونارو میخوره . به آرواره های یه گار هیچوقت اعتماد نکنین . تنها حیوون منه که جرات ندارم با دست بهش غذا بدم . یه مستند دربارش دیدم که میگفت ۹۰ درصد ماهیچه های فک این حیوون برای بستن فک عمل میکنن و در درصدشون برای باز کردن فک . یعنی تو کسری از ثانیه فکش بسته میشه با یه صدای خیلی بلند و قدرت فشارش عالیه اما برای باز کردنش قدرت زیادی نداره
      خلاصه اینکه یا به قول بچه ها بیخیال شو یا اینکه باید خوب براش وقت بذاری و اگه هم شکست خوردی ناراحت نشی

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام من۱اراوانارا با۱سرسوسماری. هم اندازه انداختم آیا میتونم ماهی دیگری بخرم چه ماهی هایی سرسوسماریم به غذای زنده عادت کرده چه جوری؟ به غذای خشک عادتش بدم

    پاسخ
    1. نغمه

      سلام اصلا گار با آروانا نمیسازه دوست عزیز یکیشون رو رد کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هم شما اول یه فکری برای همین ترکیب بکنید و بعدا کلا بهتره آروانا رو تکی نگهداری کنید و اگر هم سرسوسماری رو نگهداشتین و اروانا رو رد کردین رفت بهتره از سرسوسماری در کنار پولی و کت فیش نگهداری کنید و یه تانک اختصاصی پولی و سرسوسماری بزنید.

      پاسخ
  7. سید علی

    سلام علیکم
    ببخشید من ی سرسوسماری ۱۵ سانتی خریدم ویه هفته ای هست هرچی سعی کردم چیزی بخوره (همونجوری که گفتید براش دل رو تکون دادم و اینا) یا خیلی کم خورده یا اصلاً نخورده…
    الآن باید چی کار کنم؟
    اگه ماهی زنده بهش بدم دیگه غذای معمولی نمی خوره؟
    ببخشید که انقدر سوال می پرسم و اذیتتون می کنم
    با تشکر

    پاسخ
    1. نغمه

      سلام دوست عزیزم نفرمائید
      گار سخت غذا خور میشه نگران نباشید طول میکشه و وقتی غذا خور بشه دیگه همش میخواد!!!
      شما ماهی زنده بذارید براش ببینید میخوره که باید بخوره
      وقتی خورد دیگه دل بندازید براش
      غذای معمولی رو هم میخوره . میتونید هفته ای دوبار یا یک بار بهش ماهی زنده بدید

      پاسخ
    2. میثمva

      سلام
      مشکلی نیس ماهی گار همینه غذای زنده حتما بدین تا غذا خور بشه بعدا نوع غذا رو عوض کنید
      البته اگه ماهی دیگه کنارش هست حتما جداش کنید و به تنهایی غذا خورش کنید
      موفق باشید

      پاسخ
      1. سید علی

        سلام علیکم
        ممنون از راهنمایی تون
        امروز واسه ماهی هام ۶-۷ تا ماهی خوراک ریختم و ۳ تا شون رو سرسوسماریم یه تنه خورد!!!
        بازم متشکرم نجاتم دادین

        پاسخ
  8. mostafa

    سلام
    میشه از سرسوسماری ۱۵سانتی در کنار سورم ۷سانتی نگهداری کرد؟
    چه دکوری مناسب سرسوسماری میباشد؟(لطفا با ریز جزئیات بفرمایید)

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      اگه هم شدنی باشه من توصیه میکنم اصلا این کارو نکنی
      برای گار دکور نزنی بهتره

      پاسخ
  9. mostafa

    سلام
    منظور از دکور یعنی مثلا از گیاه استفاده کنم یا صخره ای باشه یا مثلا در کف از شن استفاده کنم یا سنگ ریز یا درشت و …
    آکواریوم دارای ارتفاع زیاد باشد یا طول زیاد و یا عرض زیاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای گار بهتره آکواریوم فقط شن داشته باشه نه صخره و نه گیاه طبیعی و مصنوعی و آکواریوم خلوت تر باشه راحت تره .

      پاسخ
  10. سید علی

    سلام علیکم ببخشید که بازم مزاحم شدم
    الآن یه چند وقتی هست که سرسوسماریم با بقیه ماهی هاست (۱۸ سانته) و ماهی زنده خیلی می خوره اما دل مرغ و اینا رو نمی خوره حالا نمی دونم باید چه جوری غذا خورش کنم؟
    باید جداش کنم یا همین جوری هم میشه غذا خورش کرد؟
    بازم متشکرم

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      جداش کنین بهتره اما همینطوری هم با روش بستن دل با نخ اقدام کنین بالاخره میخوره . ضمنا اگه ۱۸ سانت شده دیگه نیاز نیست شما غذاخورش کنین و اگه گرسنه بشه خودش هرچی پیدا کنه میخوره . سرسوسماری بنده از کف تانک هم بیومار جمع میکنه با اون پوزه ی درازش . کلا بعید میدونم به مشکل بخوری

      پاسخ
  11. ساشا

    ساشام همونی که یه آزوانای ۱۸ سانتی و یه جفت پیرانا و یه ردتایل دارم.هفته پیش یه سرسوسماری ۱۸ سانتی گرفتم که با گپی تغزیش میکنم.فوق العاده ماهی زرنگیه بر خلاف عقیده دوستمون که میگه پخمست.یه سوال داشتم مثل همیشه و اونم اینکه با بزرگتر شدنش مشکلی پیش میاره یا نه؟ مرسی

    پاسخ
    1. mahyar

      سلام
      ویدیو یی دیدم که همین سر سوسماری البته در سایز بزرگ یه پیرانا ی بزرگ رو شکار می کنه !!ولی فکر نمیکنم مشکلی باشه ولی تا کی شما می خواید به تغذیه ی این ماهی با گوپی ادامه بدید ؟!

      پاسخ
      1. arman...pirana

        درود
        سرسوسماری کلاهرچیزی که داخل دهنش جابشه رونصف میکنه حالا چه پیراناباشه چه ردتایل چه گوپی.باید سایزهاشون رورعایت کنیداندازه بقیه ماهیاتون چقدره؟؟درموردآرواناهم اگه به تنهایی یادرگله های بالای۵تاباشه بهتره کناره این ماهی هااذیت میشه.

        پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      کلا این ماهی های شما با هم سازگاری ندارن و در دراز مدت برای هم مشکل ساز میشن.

      پاسخ
  12. ساشا

    آروانا١٨
    ردتایل١۶
    پیرانا یه جفت ۱۲
    کت٢٠
    سرسوسماری۱۸
    روزی ۴تا گپی میخوره .زیاد دل دیدنشو ندارم ولی مجبورم.میشه به میگو خشک عادتش داد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر همه اینها رو در کنار هم دارید به زودی تلفات سنگین میدین و اینها با هم سازگاری خوبی ندارند.
      میگو به تنهایی کافی نیست و باید در طول هفته حداقل از سه مدل غذای مختلف استفاده کنید.

      پاسخ
  13. احسان

    سلام
    آیا این ماهی یک بچه ۷cm به درد من میخوره میتونم ازش نگهداری کنم یا نه؟
    چون تا به امروز من خیلی ماهی از دست دادم.
    آکواریومم ۷۰Cmدر۳۵Cm هستش.
    چه مدت هم طول میکشه تا بزرگ شه؟
    آیا آکواریومم کوچیکه براش؟
    من یک پرت و آروانا هم دارم با هم سازگارند؟

    پاسخ
    1. mahyar

      سلام.
      به سایز بقیه ی ماهیا بستگی داره سازگاریش
      سایز آکوا ۷۰ .۳۵ . ؟ ارتفاع اکواتون چقدره ؟
      این ماهی باید با غذای زنده تغذیه بشه به کیلکا یا میگو خیلی سخت عادت میکه !
      در مورد رشدش هم رشد نسبتا خوبی داره ولی رشد به تغذیه شرایط و اندازه ی تانک و …. چیز دیگه بستگی داره !!!!
      کلا یکم دردسره این ماهی زیاده !!!

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آروانا با سرسوسماری سازگاری نداره و بهتره از خیر خریدن این ماهی بگذرید چون یا آرواناتون کشته میشه و یا سرسوسماری و به احتمال زیاد ماهی تازه وارد کشته میشه.

      پاسخ
  14. abshar.aquarium

    با سلام.
    دوستان اگه گار و پولی و نایف و آروانا و بلک گوست رو با رعایت سایز توی یک تانک نگه دارم مشکلی پیش میاد؟
    ترجیحا سر ماری چطور؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله که مشکل پیش میاد اول بلک گوست کشته میشه و بعدا آروانا ؟؟؟!!!!
      سرماری رو هم که اصلا حرفش رو نزنید چون حتی گار و نایف رو هم میکشه ؟؟؟!!!

      پاسخ
  15. abshar.aquarium

    ممنون از پاسختون
    دوست عزیز راستش من این ترکیبو تو آکواریوم یکی از دوستام دیدم یه چند ماهی میشه که دارتش و میدونم که بعضی مواقع یه سری کارها استثنا هستش ولی امکان یا راهکاری هست که بشه اینکارو کرد.
    خود اون دوستم که راست یا دروغ میگه من همینجوری ریختمشون کنار هم!!!!!
    موفق باشید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه این ترکیبی نیست که با فوت و فن بشه سازگارش کرد مگر اینکه همون استثناء باشه و شانسی درست بشه.
      در کل برای مدت کوتاهی شدنیه و در دراز مدت خیر شدنی نیست.

      پاسخ
  16. بهزاد

    سلام من حدودا ۲ هفته هست که یه سر سوسماری گرفتم و به صورت انفرادی نگه داری میکنم براش دل میریزم ولی نمیخوره دمای ابشم ۲۵ است الانم که دیدمش نوک دهنش قرمز و متورم شده میخواستم بدونم دلیل غذا نخوردن و قرمز شدن پوزش چیه ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دمای ۲۵ درجه برای این ماهی کمه و دما رو بیار روی ۲۸ درجه.
      این ماهی سخت غذاخور میشه بهتره از غذای زنده مثلا بچه گوپی – مولی – زبرا و … براش استفاده کنید تا به غذاخوردن بیاد.
      ضمنا اگر در تانک جمعی باشه ممکنه از بقیه ماهی ها میترسه و یا کتک میخوره.

      پاسخ
  17. رضا

    سلام .من یه سوال داشتم یک آروانا سیلور و یک سرسوسماری بزرگ که شدن به چه اندازه آکواریوم نیاز دارن باید تانک چند متر باشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا که ماهی به نسبت اندازه محل نگهداریش رشد میکنه یعنی اینکه توی آکواریوم کوچک سرعت و میزان رشدش کم میشه و به اون حد بزرگ نمیشه.
      دوما هرچی آکواریوم بزرگتری داشته باشید برای این ماهی ها بهتره.
      سوما این دو تا ماهی رو با هم نگهداری نکنید که اصلا ترکیب جالبی نمیشه و به آروانا آسیب جدی میرسه.
      ضمنا سوال تکراری نپرسید چون مثل الان حذف میشه اگر صبر کنید به سوالاتتون پاسخ میدیم قربان.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *