سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. علی لاهیج

    سلام!
    استفاده از دل مرغ واسه گار مضره یا موردی نداره؟؟؟
    تشکر!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز دل مرغ برای هیچ ماهیی جالب نیست.

      پاسخ
    2. سینا+محمودی

      دل مرغ واسه همه ماهی ها بده

      پاسخ
  2. pedram

    سلام دوستان من یه سرسوسماری ۱۷سانتی گرفتم و میره کف اب میشینه ولی تو مغازه سرحال بود و خوب اب به اب کردم و تو اکواریوم ام هم یه پنگوسی باله بلند و یه سرماری دارم .
    این رفتار عادی هست با مریضه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا سرسوسماری با سرماری و پنگوسی باله بلند سازگاری نداره و توی این ترکیب ممکنه کتک بخوره و غذا بهش نرسه.
      اما برای چند روز اول رفتارش طبیعی هست.

      پاسخ
    2. ghomeyshi

      با پنگوسی خیلی مشکلی نداره بنظر من و اتفاقا اگه از پنگوسی بزرگتر باشه باید نگران پنگوسی باشین . با سرماری هم اگه تقریبا هم سایز باشن مشکلی نداره . فقط هیچوقت این ترکیب رو نذارین گرسنه بمونن . کلا سر سوسماری یه ماهیه که هر جونوری جرات نمیکنه باهاش درگیر بشه . دندوناش آدمیزاد هم میترسونه و بخاطر زاویه ای که دندوناش داره کوچکترین گازش تکه ی بدن قربانی رو میکنه . من سرسوسماری تو تانکی که ۴ تا اسکار بالغ توش بودن و کاملا وحشی ، انداختم و کسی چپ بهش نگاه نکرد . فقط کمی طول میکشه تا به محیط عادت کنه غذاخور بشه و تو این مدت همش گوشه گیره و بدنش رو هی جمع میکنه و کش و قوس میده و غذا نمیخوره . نگران نباشین این وضعیت اقلا تا ۱۰-۱۲ روز دیگه ادامه داره

      پاسخ
  3. pedram

    سلام ببخشید من رفتم ماهی فروشی دیدم یه اروانا کوجک که مرده بود داد به یه اروانا بزرک خورد خواستم بدونم میشه ماهی مرده داد برای تغذیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه از ماهی مرده برای تغذیه نباید استفاده کنید چون اون ماهی احتمالا مریض بوده که مرده و ماهی شما رو مریض میکنه اما برای اون فروشنده زیاد مهم نبوده و ماهی ها رو برای فروش گذاشته و اگه مریض هم بشن زیاد مشکلی نیست.!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

      پاسخ
  4. pedram

    راستی می خواستم بدونم سرسوسماری من ماهی خوراک ها برایش بزرک است و ماهی خوراک کوجک تری بیدا نکردم برای همین غذا نمی خوره

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      نه . گار هم مثل اغلب ماهیا فکشون باز میشه . یعنی دهانش بزرگتر از اونی هست که شما فکر میکنین . ضمنا کمی صبر کنین . همچین غذای زنده و مرده رو میخوره که باید مراقب انگشتاتون باشید . کمی باید صبر کنین

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      مجددا خدمتتون عرض میکنم سرسوسماری در کنار پنگوسی باله بلند و سرماری سخت غذا بهش میرسه و حتی ممکنه تلف بشه.!!!!!!!!!!

      پاسخ
      1. ghomeyshi

        در مورد سرماری با شما کاملآ موافقم . سرعت عملش واقعا نسبت به اسکار ۱۰ برابره و این چیزیه که منو شگفت زده میکرد . اسکاری که نمیذاره هیچی به هیچکس برسه ، ۴ تاشون حریف سرماری نمیشدن . حتی یه وقتایی همزمان ۲ تکه غذا دو طرف تانک مینداختم و یه وقتایی دوتا رو میقاپید در حضور ۴ تا اسکار . ضمنا من که به شدت از خریدن سرماری پشیمون شدم . واقعا بنظر من موجودی که به درد آکواریوم بخوره نیست . آروانای منو با یه گاز ترکوند . اصلا نباید گرسنه بمونه . اما بین گار و پنگوسی ، تانکهای دیگه رو نمیدونم اما تو تانک خودم ، معمولا نگرانم غذا به پنگوسی هم برسه تا سوسماری . چون معمولا من غذا دادنم ۱ ساعت ( اقلآ ) طول میکشه و با تآمل کامل به تانکهام غذا میدم . و تک تک غذاهایی که تو تانک گوشتخوارا میندازم صبر میکنم ببینم کی میخوره و واسه همین آمار دارم کدوم چقدر غذا میخوره اما معمولا تکه های دل که گار میخوره اقلا ۲ برابر پنگوسیه و جالب اینه که گار ۱۰ تا تگه دل میخوره یکمی شکمش باد میکنه اما پنگوسی ۴ تا تکه دل که میخوره به طرز نگران کننده ای ورم میکنه انگار که نیم کیلو خورده . البته حیوونا تو شرایط مختلف ری اکشن های مختلف دارن و من گفته های شما رو نقض نمیکنم
        ببخشید زیاد شد

        پاسخ
  5. ناشناس

    سلام خوب هستید می خواستم بدونم جرا دل کاو ماهی من رو کشت جون ماهی من انکل معده کرفت و مرد ! می خواستم بدونم جی کار کنم که انکل دل کشته بشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب غذای زیادی مصرف کردن و مخصوصا غذای گوشتی از این مشکلات ایجاد میکنه ولی خود دل که انگل نداره شاید مشکل از جای دیگه بوده.

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام حال شما خوب است می خواستم بدونم این سر سوسماری لازم نیست ٢ تا باشه؟
    سرماری جطور؟ اون هم باید دو تا باشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کلا هرماهیی اگه جفت باشه و یا چند تا باشن خیلی بهتره بجز موارد خاص مثل فلاور و آروانا و …
      سرماری اگه تنها باشه مشکلی نداره و راحته حالا اگه چند تا و یا دو تا هم سایز باشن شاداب ترن.
      اما سرسوسماری ممکنه تنهایی کسل بشه و حتی خوب غذا نخوره ولی اگه شادابه و غذا میخوره مشکلی نداره اما اگر بیحال و کسل هست حتما یکی هم سایز این بخرید.

      پاسخ
  7. ghomeyshi

    دقیقا . خود دل که انگل نداره . دو حالت داره . یا اینکه به جز دل ، چیز دیگه ای هم بهشون دادین . مثلا جگر یا مثلا دل مرغ چون هورمون داره . یا اینکه زیادی بهشون غذا دادین . البته مورد دوم رو بعید میدونم . چون منم به ماهیام هر روز غذای کامل میدم و همش هم گوشتی . خودمم میدونم گهگاهی یه روز غذا نخورن براشون و برای جلوگیری از بیماری خوبه اما یکمی گرسنه بمونن شدیدا درگیر میشن و واسه همین مجبورم هر روز غذا بدم . من اینارو بهشون میدم . دل گاو . دل مرغ . میگو تازه . غذای دست ساز با دل . یه وقتایی هم عصرونه میگو خشک . فقط مطمئن باشین که دل انگل نداره . علت رو جای دیگه جستجو کنین . مثلا ممکنه دل تازه نبوده باشه و مثلا مغازه دار تو یخچال نگهداری نکرده باشه وووو و دل کمی فاسد شده باشه . اونم مخصوصا گار که یه حیوون کاملا گوشتخواره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا از گزینه پاسخ دادن استفاده کنید الان مشخص نیست به کدوم سوال جواب دادین ؟؟!!!!۱

      پاسخ
  8. ناشناس

    دوستان سلام میشه یه اطلاعات کلی و خاص در مورد ماهی سرماری بدید

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      دوست من اولا اینجا مربوط به ماهی سرسوسماری هست نه سرماری . من فکر کنم تشابه اسمی شمارو به اشتباه انداخته . دوما در مورد سرماری هم مطلب مجزا داریم . فقط اینو بگم که به اعتقاد خیلیا وحشی ترین ماهی آب شیرینه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقای قمیشی موافقم.
      اما سرماری یکی از ماهی های مورد علاقه بنده هست و باید خدمتتون عرض کنم باید از اون به صورت تک گونه و گروهی نگهداری کنید ضمنا نیاز به فضای زیادی هم داره و ماهی بسیار خشنی هست در حد تیم ملی !!!؟؟؟

      پاسخ
  9. soj

    سلام
    دوست عزیز یه گار معمولی ۱۲ سانتی چقدر زمان میبره تو یه تانک بزرک به ۶۰ سانت برسه
    و غذا هم به نخ بستم ولی طرفش نمیره.بخاطر کوچک بودنش یا اینکه چون تازه خریدمش اینجوریه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز بنده با این روش غذا به نخ بستن مخالفم شما خیلی راحت به ماهی غذا بدین و از جلوی آکواریوم برین کنار و حتی از اتاق خارج بشید و بعد از نیم ساعت برگردین و از روی شکم ماهی متوجه میشید که کلی غذا خورده.
      در مورد رشد ماهی هیچی معلوم نیست و به هزار تا مورد بستگی داره از جمله اندازه محل نگهداری – کیفیت آب – سلامت ماهی – نوع و کیفیت غذا – سن ماهی و …. پس ممکنه حتی هرگز رشد نکنه و یا به اون ۶۰ سانت مورد نظر شما نرسه ولی به صورت کلی اگه برای سرسوسماری دل گاو مصرف کنید رشد خوبی داره.

      پاسخ
    2. میثمva

      سلام
      اگه غذا رو همونطور که اقا مجتبی گفتن استفاده کنید غذا میخوره
      اندازه هم به نظرم خیلی سخت به این اندازه میرسه و شاید هم اصلا نرسه
      موفق باشید

      پاسخ
  10. میثمva

    سلام
    اولا اروانا با گار اصلا سازگاری نداره
    دوما خب طبیعیه در وجود ماهی پر خوری چون اروانا غذا به گار نرسه باید گار رو هر چه زود تر رد کنید بره
    موفق باشید

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      من در مورد سازگاریشون حرفی ندارم اما در مورد تغذیشون بنظر من اگه ماهی گار شما غذاخور شده باشه مشکل خاصی تو تغذیه ندارین . مخصوصا اینکه شما فرمودین ۱ روزه خریدین . اگر تو یه تانک به تنهایی هم نگهداریش میکردین لااقل تا یه هفته ی دیگه غذاخور نمیشد . بنظر من با شیشه جداش کنین و با دل غذاخورش کنین و بعد از ۲-۳ هفته شیشه رو بردارین . این مدلی من گار رو کنار اسکارهام نگه داشتم و خیلی سریع غذا رو میزنه . البته اینا فقط درمورد تغذیشون بود و سازگاریشون یه بحث دیگس

      پاسخ
  11. AMIR 001

    سلام من امروز ماهی گار خریدم چه جوری باید غذا بدم چون ماهی اروانا دارم و غذای گار را می خورد

    پاسخ
    1. میثمva

      سلام
      بالا هم خدمتتون گفتم در کنار اروانا به گار غذا نمیرسه و کشته میشه اصلا این دو با هم سازگار نیستن
      موفق باشید

      پاسخ
  12. AMIR 001

    به نظر شما بهترین ماهی گوشت خوار چی
    با تشکر از دوستان

    پاسخ
    1. میثمva

      سلام
      لطفا از این سوالای بی مورد که جواب ندارن کم بکنید
      موفق باشید

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        دوست من لطفا به نظر همه دوستان احترام بذارید. خب سوال پرسیدن. اگه جوابی نداره بهتره بگید جوابی نداره. سوال پرسیدن که منع نیست!
        اما پاسخ AMIR 001
        بستگی داره تو چه اکواریوم و چه شرایطی ماهی رو نگهداری کنید. بعضی ماهیا جثه بزرگی دارن و نسبتا خشن هم هستند و خب تو اکواریوم های کوچیک و جمعی به راحتی نمیشه ازشون نگهداری کرد. بعضی ها هم با وجود اینکه جثه کوچیکی دارن ولی شدیدا محاجمن و شاید نشه تو اکواریوم های اجتماعی نگهداریشون کرد. ابتدا بگید سایز اکواریومتون و شرایط اون چه شکلیه تا چند تا گزینه مناسب رو بهتون معرفی کنیم

        پاسخ
        1. میثمva

          سلام
          اقا شهریار در روز چند تا از این سوالا داریم و اونقدر چنین سوالایی میپرسن واقعیتش حوصله ام سر میره
          اخه یعنی چه بهترین ماهی گوشتخوار چیه؟؟؟!!!!!!!!!
          اما به نظر خودم اصلا بنده بی احترامی به کسی نکردم اما اگه بی احترامی بوده پیشاپیش از اقا AMIR 001و شما(اقا شهریار) عذر میخوام
          موفق باشید

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            سلام دوست من
            خب همونطور که در پیام خصوصی هم خدمتتون عرض کردم دلیلی نداره به همه سوال ها پاسخ بدید. وقت و حوصله ندارید جواب ندید و اجباری در پاسخ به کامنت ها وجود نداره. هر کسی در حد توانش پاسخگو هست. کامنت این دوستمون رو هم میتونستید با یه سوال پاسخ بدید. به طور مثال منظورتون رو متوجه نشدم. لطفا بیشتر توضیح بدید؟ نه اینکه بگیم این سوالای بی موردی که جواب نداره کم بکنید. این دو تا جمله دنیا تا اسمون فاصله داره. ربطی به بی احترامی هم نداشت. فقط یه توصیه بود
            با تشکر از شما

            پاسخ
            1. میثمva

              سلام
              اقا شهریار بنده حسن نیت شما رو درک میکنم براتون اون روز یه پیا خصوصی دادم بهتره بقیه رو هم تو پیا خصوصی صحبت کنیم
              موفق باشید

              پاسخ
  13. AMIR 001

    سلام به نظر دوستان میشه ماهی گار با اروانا نگه داشت

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اره دوست من. اکثرا این ماهیا ناقل بیماری های انگلی هستند. اما خب با قرنطینه کردن میشه از این ماهیا برای طعمه استفاده کرد. ضمن اینکه بستگی داره این ماهیا رو برای چه گونه ای استفاده کنید. اگه گونه سرسوسماری هست هیچ مشکلی نیست استفاده کن و حالشو ببر

      پاسخ
  14. یوسف

    سلام دوست من
    اره هم برا سر سوسماری وهم برا (ردتیل و اذرخش) میخوام استفاده کنم.
    منظورت از قرنطینه کردن چیه ؟باید چکار کنم؟
    دیشب رفتم ماهی رودخونه ای خریدم براشون ولی ترسیدم بهشون بدم .
    ممنون که راهنمایی میکنی.

    پاسخ
    1. میثمva

      سلام
      ماهی رود خانه ای رو تو یه تنگ بزارید برا چند روز و متیل بلو هم استفاده کنید و بعد این که از سلامت ماهیان رود خانه ای اگاه شدین بدین ماهیاتون بخورن
      موفق باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب مشکلی نیست مصرف کنید و حالشو ببرین. یه چیزی بگم شاید دوستان خرده بگرین که چرا این حرف رو میزنم ولی ردتیل و اذخرش و سرسوسماری ماهیایی نیستند که به این راحتی انگل بگیرن و مشکلی واسشون پیش بیاد و اصلا خودشون انگل اکواریومن(شوخی). به هر حال نهایتا خواستید بذارید چند روز قرنطینه باشن( تو یه اکواریوم یا جایی ماهیا رو نگهداری کنید و اکسیژن هم داشته باشن و اگه علائم بیماری یا مرگ و میری پیدا نشد استفاده کنید) راه اسونتر هم اینه که قبل از استفاده یه حمام نمک اساسی بدید به ماهیا و بعد استفاده کنید چون متیلن بلویی که دوستمون فرمودن بیشتر به درد قارچ میخوره تا انگل و حمام نمک قبل از استفاده نتیجه بهتری داره.
      موفق باشید

      پاسخ
    3. ghomeyshi

      نظر منم اینه که بیخیال این قصه ها بشین همشونو بدین ماهیاتون بخورن حالشو ببرن
      نه قراره دیسکس نه آنجل نه فلاور ماهی خوراک بخورن . یا ردتیله یا پولیه یا دراگون یا الیگیتور یا اسکار یا نایف یا امثالهم که اینا هم هیچیشون نمیشه و طبیعت اینارو این مدلی تکامل داده . شما شرایط نگهداریشونو مساعد کن عمرا از ماهی طعمه مریض نمیشن

      پاسخ
  15. nanaz

    سلام دوستان گلم.
    امروز به پیشنهاد آقای قمیشی و دوستان ۲ تا گار به آکواریوم پولی هام اضافه کردم.تقریبا ۲ ساعت پیش.
    حالا که میبینم انگار ۲برابر تایگرامن طوری نیست؟تازه اینا کوچیکاشون بودن من گرفتم!!!!
    آخه من شکار کردنشون تو مغازه آکواریومیه رو دیدم!!!
    عینا همونجور به پولی تایگرام نزدیک میشن و هی با خودم میگم الانه که بگیرنش ولی یه دفعه منصرف میشن و مرتب اینکارو میکنن!!!دلیلش چیه ؟ آخه اونجا کلی بهشون ماهی زنده داد.
    یعنی اگه گرسنشون بشه میخورنشون؟
    هنوز یه ساعت ننداخته بودمشون که یه دفعه دیدم همینطور به سیلور شارک ها نزدیک شدن و با یه حرکت دمشو گرفت ولی فرار کرد اما دمش پاره شد!!!!!
    سیلورام حتی از پولی هام بزرگترن ولی زدنشون.
    تا حالا که چشمم بهشون بود پولی ها رو نزدن فقط اون رفتاری که گفتمو مرتب انجام میدن.
    القصه من جداشون کردم سیلورهامو.
    ممنون میشم پاسخ بدین.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دوست عزیز بنده برای همین گفتم سعی کنید گار به اون بزرگی نخرید ولی اگر پولی ها غذاخور و فعال باشن کاری به اونها ندارن اما باز اگر پولی ها خیلی کوچک و باریک باشن ممکنه شکار بشن مخصوصا سرسوسماری یه اخلاقی داره وسط کمر اونها رو میگیره و ماهی رو میکشه و شاید ماهی رو نتونه بخوره ولی آسیب جدی میزنه ولی پولی رو هم نباید دست کم بگیرید میتونن خیلی راحت با هم کنار بیان فقط یه مدت هیچکدوم نباید گرسنه بمونن اتا به هم عادت کنن.
      در مورد سیلور شارک ها هم کار خیلی خوبی کردین جداشون کردین درسته بزرگتر بودن ولی چون سطح شنای اونها در وسط آب هست خیلی راحت توسط سرسوسماری شکار میشدن.

      پاسخ
    2. ghomeyshi

      اولا مبارک باشه . پشیمون نمیشین
      دوما شما قرار بود قبل از اینا شارک هارو از این تانک خارج کنین . البته مطمئنم شارک ها رو فقط در حد یه اذیت کوتاه میکنن و تهدیدی براشون نیستن اما همون بهتر . باید جدا میشدن
      بازم میگم بنظر من خیلی بعیده بتونن پولی های شمارو بزنن . میخاین یه عکس ازشون بذارین بشه بهتر نظر داد اما ۹۰% میگم کاری بهم ندارن و الانم که میبینی بهشون نزدیک میشه و میره و میاد بخاطر اینه که تازه اومده تو تانک و داره همه جارو ورانداز میکنه . یکمی بقیه رو بشناسه دیگه طرفشونم نمیره . ضمنا شما به پولی هاتون مگه نمیخاین بعدا خوراک زنده بدین ؟ یکمی سایز شدن هفته ای ۲-۳ بار خوراک بریزین تو تانک همه میخورن دعاتونم میکنن
      امشب بهشون غذا ندین تا فردا . یه مدتی هم فقط بهشون دل بدین . اگه نخوردن باید دل رو با به نخ ببندین و نزدیک دهنش اینقدر تکون تکون بدین که دل رو بگیره . به دل که عادت کنه دیگه وسط زمین و هوا هم دل رو میزنه و این قرتی بازیا مال الانه که به غذا بیاد
      بازم میگم کاری به هم ندارن اما اگه نگرانی ، نذار گرسنه بمونن هیچکدوم . معمولا اگه تو یه هفته ی اول درگیر نشن ، دیگه شناخته میشن و کاری بهم ندارن .
      یکمی صبر کنین یه کوچولو غذاخور بشن سایز بشن ببینین ترکیب تانکتون چه پارک ژوراسیکی بشه . اگه به زیبایی ترکیب شک داشتم پیشنهادش نمیدادم
      بازم میگم حتما دل تهیه کنین و اون مدلی که گفتم بدین بخوره . اینکارو بکنین زود به غذا میاد
      البته منم اینکارو از رئیس یاد گرفتم و حق کپی رایت این حرکت مال ایشونه !!

      پاسخ
      1. nanaz

        سلام آقای قمیشی و آقا مجتبی .خوبید؟ دستتون درد نکنه بابت پاسخ های خوبتون.
        دوستان چندتا سوال داشتم.؟
        ۱.امروز برای ماهیها کرم خونی ریختم تقربا همه پولی ها خوردن و چیزی که منو خوشحال کرد این بود مثل اینکه گار ها هم میخوردن و مثل ماهی زنده میخوردن کرمها رو! آیا معده گار هم مثل پولی قویه؟
        طوری که نیست کرم خونیشون بدم؟
        ۲.اگه خوراک زنده بدمشون هزینشون بالا نمیره؟
        ۳.برای اینکه هزینه کمتر بشه حداقل چقدر بهشون بدم؟اگه ماهی زنده بهشون بدم آیا بازم دل میخورن؟
        با تشکر.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نازنین خانم ممنون از لطف شما.
          ۱ – آره پولی هم ماهی مقاومی هست و فقط مهم اینه که غذا بخورن و این موضوع جای خوشحالی داره که همون روزهای اول غذا خور شدن نگران این بودم که شما رو دپرس کنن برای غذا خوردن و ترسیدم از قبل خدمتتون بگم ولی خدا رو شکر غذا خوردن و مشکلی نداشتن.
          ۲ – هزینه که بالا میره ولی خیلی فرقی با دل نمیکنه و شاید اصلا بتونید خوراک ارزون تر از دل هم پیدا کنید مثلا بچه گوپی و مولی رو میشه ارزون پیدا کرد.
          ۳ – هر چقدر دوست داشتین ماهی خوراک بدین خب اضافی ها زنده میمونن تا یکی دوباره گرسنه بشه و اونها رو بخوره.
          بله باز هم دل میخورن ولی اگر غذای گوشتی مصرف میکنید حالا از هر مدلی در طول اون روز فقط همون یک وعده غذایی کافیه.
          ضمنا از ماهی کیلکا هم میشه استفاده کنید و ارزون هم هست فقط باید دم و باله ها و سر ماهی کیلکا رو بزنید و داخل شکمش رو خالی کنید و بدین بخورن ضمنا دقت کنید مصرف زیاد ماهی کیلکا باعث چرب شدن سطح آب میشه و بعدا باید با یه کاسه چربی و حباب های روی سطح آب رو هر دو هفته یکبار جمع کنید که اون هم فقط در مصرف زیاد کیلکا به وجود میاد ولی در مصرف هفته ای یکی دو وعده اون هم به اندازه هیچ مشکلی نداره.

          پاسخ
          1. nanaz

            آقا مجتبی ممنون از پاسخ های کاملتون.مرسی.
            واقعا خیللی کمک کنندس.

            پاسخ
  16. nanaz

    دوستان یکی از گار ها دمش حالت خوردگی و پوسیدگی پیدا کره؟
    طوری نیست؟
    لازم نیست کاری کنم؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. ghomeyshi

      باید عکسشو ببینم که بتونم نظر بدم اما من ندیدم گار دم خوره بگیره . گار یه همچین حالتی روی دمش داره معمولا
      در مورد غذا هم والا فرق قیمتی نداره . دل گاو شده گیلوی سی و خورده ای هزار تومن . فکر کنم ماهی خوراک ارزون تر هم دربیاد . بنظر من هر دو رو بدین . دل خواص خودشو داره خوراک هم همینططور . غریضه ی شکار حیوون هم تقویت میکنه . فقط چون ماهیای شما کوچیک هستن ممکنه نتونن براحتی شکار کنن . بهرحال
      اصلا فکر نمیکردم به این سرعت غذاخور بشن . مبارک باشه . یکمی این ماهیا سایز بشن واقعا از دیدن تانکتون لذت میبرین

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      پولی و گار به این راحتی ها دم خوره نمی گیرن ولی خب بعید هم نیست گرفته باشن فقط اگر حالت پوسیدگی و نازک شدن دارن ممکنه از کیفیت پایین آب و فقر غذایی اینطوری شده باشن ممکنه قبلا شرایط نگهداری خوبی نداشتن و شاید هم دمش رو زده باشن باز با نظر دوست خوبم آقای قمیشی موافقم اگر شد عکس بذارید تا بهتر بشه نظر داد.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *