سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. محمد

    اسکات معمولا باله های ماهی های باه دارو زیاد میزنه چون لبشور هم هست یکم بیشتر تو آب شیرین پیگیره و عصبی تره
    اک بزرگی دارید ولی همونطور که گفتی باحذف چند نوعشون میتونی آرامش و قشنگی بیشتری داشته باشی
    من مرگ اینچنینیو دیدم توی کت فیش هم دیدم که برام عجیب بود ، بدون اتفاق خاصی در حین چند دقیقه یهو میمیره احتمال میدم همین سکته باشه چون گار ۲۵ سانتی تو چند دقیقه توسط اسکات کشته نمیشه احتمالا البته احتمالا
    اگرم به این ماهی علاقه مندید در حالت تک گونه بیشترین رشد و شادابیو داره و بهترین ماهی هایی که میشه کنارش گذاشت اسکار و ردتیل هستش که سایز بندیشون مهمه
    حالا بالاخره آکواریوم متاسفانه گاهی آدمو غمگین میکنه..
    موفق باشید

    پاسخ
  2. ناشناس

    سلام چندتا سوال درمورد سرسوسماری داشتم میخواستم بدونم از نظر مقاومت نسبت به شرایط اب ماهیه مقاومی هست؟ مثلا اگه بخوایم مقایسه کنیم توی شرایط یکسان بطور معمول سرسوسماری از ردتیل یا پاکو مقاومتره یا در حد هموناست؟ از نظر بیماری چی؟ چون توی نظرات خوندم که میگفتین باید کیلکارو سر و دمشو بزنیم و شکمشو خالی کنیم تا بشه به ماهی بدیم ولی من پنج سال به هفتا پاکوی شکم سرخم کیلکای درسته میدادم خودشون تیکه تیکه میکردن میخوردن و هیچ مشکلی نداشتن شرایط اب هم فیلتر همیشه روشن بود اکسیژن هم دائما بهشون میرسید چون نیازشون به اکسیژن قطعا زیاده ولی اب اکواریوم رو سیفون نمیکردم و گاها حتی بعد سه ماه فقط ابی که بخار شده بودوجبران میکردممیخواستم بدونم گار هم همینجور مقاومتی داره؟ یا باید شرایط نگهداریشو تغییر دادو بیشتر بهش رسیدگی کرد یه گار حدودا شونزده هیفده سانتی هست که میخواستم بخرمش و فعلا توی اکواریوم هیچی نیست فروشنده میگه غذای خشکم میخوره ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله نسبتا مقاومه ولی قرار نیست در شرایطی که سموم اب بالا رفته باشه دوام بیاره و کیفیت اب باید حداقل های نگهداری از ابزیان رو داشته باشه. اگه شریط نگهداری ردتیل و پاکو رو دارید مطمئنا سرسوسماری هم حساس تر از این ماهیا نیست و به راحتی در همون اب زندگی میکنه.
      کیلکا رو هم به این دلیل میگن شکمش رو خالی کنید که عوامل بیماری زا رو به حداقل خودشون برسونید گرچه حالا خیلی هم الزامی نیست و کیلکا در دمای بسیار پایین فریز میشه و موردی در این خصوص نداره.

      پاسخ
  3. ناشناس

    پس نسبت به سایز شونزده سانتی گاری که میخوام بخرم نیازی به مراقبت زیاد از حد نداره؟ بجز دل گاو و غذای زنده دیگه از چی میتونم واسه تغذیش استفاده کنم؟ یه ماهی دیگه هست توی بسته بندی میفروشن به اسم‌سالمون و دیگه کیلکا توی بازار ندیدم ایا میشه بجای کیلکا ازینا استفاده کرد ؟میگفتن گوشت سفت تری داره و نمیشه واسه تغذیه ماهیا ازش اسفاده کرد پاکو رد تیل یا سرسوسماری میتونن از سالمون تغذیه کنن؟ پارامتری که سرسوسماری از همه بیشتر بهش حساسه چیه؟ مثلا پ هاش واسه این ماهی مهم تره یا سختی اب یا …بیماریی که این ماهی حساسیت بیشتری درموردش داره چیه؟ برای مثال مثل مشکل روده ای که فلاورا اگه غذای خودشونو نخورن خیلی زود بهش مبتلا میشن یا سوراخ در سر که اسکارا اگه غذاشون تنوع نداشته باشه زود دچارش میشن درمورد حساسیتش به دما چی؟ حساس هست؟ مثل سرماری ؟ یا حساسیت چندانی نداره؟ البته اکواریوم وسط خونه هست و دماش تغییر چندانی نمیکنه ولی قبلا سرماری داشتم که خیلی سریع سفیدک میزد یعنی حساس بود به دما و واسه همین علیرغم علاقه بهش دیگه دنبالش نمیرم همه این چیزایی که پرسیدم در مورد ماهیی با سایز شونزده هیفده سانته که میخوام بخرم و مقاومتش توی اندازه های زیاد فعلا اصلا اهمیت نداره
    توی یه اکواریوم یک متر و چهل سانت و عرض چهل سانت و ارتفاع شصت میتونه به خوبی رشد کنه؟ از اکواریوم قبلم صدلیتر اب اکواریوم که سیکلش طی شده و سنگ و.. دارم ایا میتونم ازشون توی اکواریوم جدید استفاده کنم؟ از سلامت ماهیام و انگل نداشتن اب اطمینان دارم چون پاکو هام فقط واسه بی اکسیژنی مردن که تقصیر خودشون بود سیم فیلترو گاز گرفتن یا اینکه باید سنگارو بجوشونم و اب تازه استفاده کنم و سیکل مجددا طی بشه؟ این ماهی مشکلی با دوره طی شدن سیکل نداره؟ میتونه تحمل کنه؟ این تجربه اول نگهداریمه واسه همین این سوالاتو میپرسم پیشاپیش ممنون از جوابتون

    پاسخ
  4. محمد

    سلام. خسته نباشید میخواستم بدونم این ماهی سرسوسماری پرخاشگر و خطرناک تره یا ماهی سرماری؟ و در صورت نبرد کدوم میتونه اسیب بیشتری برسونه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به صورت کلی مقایسه دو گونه مختلف اشتباه هست چون بستگی به خود اون ماهی های شما داره اما در کل سرماری تهاجمی تر هست.

      پاسخ
  5. داود

    سلام وقت بخیر
    من اردک ماهی ۱۵ سانتی خریدم ولی الان ۲ روزه غذا نمیخوره حتی تیکه میگو میبرم جلو صورتش بو میکنه ولی باز نمیخوره. محیط آکواریوم نسبتا آرومه و کسی اذیتش نمیکنه.
    چه غذایی و به چه نحوی بهش بدم که زودتر غذاخور بشه؟ نگرانم ظرف این دو روز که جیزی نخورده اتفاقی براش بیفته

    پاسخ
    1. parsaad79

      سلام
      بهش دل گاو یا کرم خونی بده ی وعده …
      و وقتی غذا رو بهش دادی محو شو نبیندت یا اصلا سعی کن نبیندت موقعه غذا دادن
      اتفاقی که نمی افته
      کسی اذیتش نمیکنه ؟!

      پاسخ
      1. داود

        نه کسی کاریش نداره
        اروانا رو هم که خریدم تا ۳ روز چیزی نمی خورد بعد خودش شروع کرد به خوردن
        ممکنه اینم خود بخود غذا خور بشه؟
        چون شنیدم دادن کرم و دل گاو و این چیزا هم اب رو الوده می کنه هم ممکنه ماهی انگل بگیره

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          سرسوسماری بهتره غذای گوشتی بخوره.
          ضمنا اگر سرسوسماری رو در کنار آروانا نگهداری میکنید برای هر دو ماهی خطر ناکه و ترکیب مناسبی نیست. هم آروانا رو باید تکی نگهداری کنید و هم سرسوسماری رو بهتره به صورت تک گونه و اختصاصی نگهداری کنید نهایتا سرسوسماری با پولی بزرگ قابل نگهداریه و نه در تانک عمومی و شلوغ.

          پاسخ
  6. امیر

    سلام
    اگه باله های سرسوسماری توسط ماهی دیگه زخمی شده باشه دوباره در میآد؟

    من تو یه مغازه دیدم خال های کمرنگ داشتن کلا رنگشون طوسی مانند بود و طرحش کمرنگ بود باید چیکار کرد طرحش پر رنگ شه؟

    پاسخ
    1. alireza st 1384

      سلام
      بله چراکه نه. به طور کلی همه جای ماهی ترمیم میشه جز چشمش.
      بعضی ها بخاطر نژاد هست بعضی ها بخاطر وجود ترس و استرس. بعضی ها شرایط نگهداری نا درست و بعضی دیگه هم بخاطر ژنتیک.
      میتونید با غذا های خوب گوشتی تغذیشون کنیدو اینکه کیفیت آب رو بالا نگه دارید
      موفق باشید

      پاسخ
  7. امیر

    سلام
    مرسی
    میشه وقتی کوچیک هستن مثلا ۱۰ سانت تشخیص داد سرسوماری هست یا الیگیتور؟

    پاسخ
    1. ناشناس

      از روی نقش و نگار و پوزه و هیکل میشه فهمید
      کلا الیگیتور نسبت به سرسوسماری معمولی تابلوه
      الیگیتور توپرتر و خوش نقش و نگار تره و پوزشم کوتاهه، همه این موارد رو برعکس کنی میشه سرسوسماری

      پاسخ
  8. امیر

    سلام
    برای گیتور این رژیم خوبه
    غذای اصلی .دل گوساله روزی دوبار
    میگوی خشک روزی یکبار
    کرم خونی هفته ای یکبار
    دل خالی خوبه یا باید با کلیکا و میگو و … مخلوط بشه؟

    پاسخ
    1. alireza st 1384

      سلام
      بله هیچ مشکلی نیست فقط دارید زیاده روی میکنید.(دو وعده دل سنگینه)
      روزی یک وعده دل و یک وعده میگو خشک بدید بخوره به مقدار کم (خیلی کم هم نه )کافیه.
      بقیش اوکیه.

      پاسخ
  9. شايان

    سلام و خسته نباشید
    من دوتا گیتور ٣٠ سانتى داشتم با یه گار ۴٠ سانتى اکواریمم ٧٠٠ لیتر براى تعمیر مجبور شدم ٣تاشو ریختم تو یه اک١مترى
    دیروز گار حرکت یهویی کرد و مرد امروز دیدم یکی از گیتورا قوز پیدا کرده یعنى بقیه بدنش بعد از سرش و باله هاى جلوش اویزونه.مثل گوژ پشت شده.چش شده؟درست میشه؟چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب مشخصه که به دلیل جای کم امکان شنا کردن و حرکت کردن نداشتن و ستون فقرات ماهی آسیب دیده. این ماهی انعطاف پذیری کمی داره و در طول و عرض کم برای شنا کردن مشکل پیدا میکنه. مخصوصا اینکه ماهی های شما بزرگ بودند. همینکه نوشتین به آک یک متری منتقل شدند در ذهنم انتظار داشتم در ادامه نوشته باشید ماهی ها آسیب دیدند.

      پاسخ
      1. شايان

        دوست عزیز چه کارى ازم بر میاد؟ببرم دامپزشک؟خیلى ناراحت کنندست حیوون زبون بسته داره عذاب میکشه.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دیگه فکر نمیکنم بشه کاری براشون کرد نهایتا هرچه سریعتر به محل بزرگتری منتقل کنید شاید بهتر بشه.

          پاسخ
  10. Arta

    با سلام.من به خاطر تعداد بسیار زیاد نظر ها،دیگه نتونستم همه رو نگاه کنم و اگر سوالم تکراریه،ببخشید.اوّل اینکه چگونه می تونم ماهی گار رو تکثیر کنم؟و اینکه ماهی گار تخم گذاره یا زنده زا؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماهی گار تخم گذار هست اما در آکواریوم و در سایز کوچک نمیتونید اون رو تکثیر کنید این ماهی باید بسیار بزرگ و سایز گرفته باشه و بالای دو سال سن داشته باشه و در گله و در فضای خیلی بزرگ مثل حوضچه و استخر نگهداری بشه تا تولید مثل کنه.

      پاسخ
  11. پارسا

    خب من فقط می‌دونم تخمگذاره و روششو نمی‌دونم بهتره خود اقا مجتبی جواب اصلی رو بدن

    پاسخ
  12. Arta

    خیلی خیلی از شما متشکّر هستم.فقط یک سوال.یک سرسوسماری ماده تا چند بار تخم گذاری می کنه و هر بار چند تا تخم می ذاره؟
    با تشکّر.

    پاسخ
      1. Armin

        آیا می‌شود سرسوسماری رو با اسکار پرت پنگوسی شکاری ردتیل تگزاس و سورم نگهداری کرد

        پاسخ
        1. کمال

          سلام سرسوماری فقط با رعایت سایزبندی میشه با اسکار نگه داشت اما با بقیه ماهی ها ناسازگار درضمن پنکوسی هم تو این ترکیب اضافس

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          خیر سرسوسماری با هیچ کدوم از این ماهی ها سازگاری نداره.

          پاسخ
      2. Arta

        خیلی ممنون آقا مجتبی.امّا لطفاً اگر کسی جوابشو می دونه بگه.خیلی ممنون از تمامی شما دوستان عزیز.

        پاسخ
        1. کمال

          سلام بهتره اصلا دنیال تکثیر گار نرید کار بسیار سختیه اما خب توضیحش رو براتون میدن
          گار ها در اب بسیار کم عمق در حدی که پشت گار کمی از اب بیرون بزنه اما در عرض زیاد و فضای باز و با
          ابی دارای چوب و پر از گیاه تکثیر میشن گار ماده برعکس ماهیان دیگ نر رو انتخاب میکنه وقتی نر انتخاب شد با هم دیگه شنای خاص بیضی شکلی انجام میدن و پس از اون تکثیر میشن
          هر گار ماده از زمان بلوغ تا اخر عمر که در فضای باز به ۱۷ سال و در تانک های بزرگ کمتر از ۱۰ سال میرسند تخم میگذارند
          تخم گذاری گار سالانس و حدود ۳۰۰۰_۵۰۰۰ تخم میگذاره
          اما خب شاید از ۳۰۰۰ نوزاد کمتر از هزار عدد باقی بمونن که اکثرا ماده هستن
          موج اول تلف شدن نوزادان هنگامیه که اولین نوزادها دندان در میارن
          موج دوم هنگامیه که نوزاد های بزرگترکه معمولا ماده هستند به بقیه حمله میکنند
          موج سوم هم زمان نزدیک به بلوغ هستش که ماهی های نر حس قلمرو طلبی پیدا میکنند

          پاسخ
  13. سجاد

    میشه با رآوانا سه برار خودش نگه داشت

    پاسخ
  14. محمد P

    سلام
    بین ماهی های گار، تو مدل هایی که مثل عکس اول رنگ روشن هستن و خال چندانی نداره و عکس های سوم و چهارم که تیره تر هستن و خالدار هستن، کدام مدلشون با ارزشتر هست و خاطرخواه بیشتری داره؟

    پاسخ
  15. ایلیا

    سلام و عرض ادب این گار های خوشگل رو میشه با اروانا ماکرو و پنکوسی نگهداری کرد اگه با پنکوسی و ماکرو نمیشه ردشون کنم برن
    با اروانا میمونه؟

    پاسخ
    1. aramannn

      سلام.با هیچ کدوم از ماهی های شما نمیشه.ترکیب خوب و بی دردسر برای گار با پولی پتروسه.

      پاسخ
  16. ایلیا

    اخ انقدر خوشم اومده ازش که هوایی شدم برم یه اکواریوم اختصاصی بگیرم براش ۲۰ سانتیشو میشه تو ۷۰ طول ۴۰ عرض ۵۰ ارتفاع نگه داشت ؟

    راستی گازش درد داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سرسوسماری کم پیش میاد دست صاحبش رو بزنه اما با این حال شما احتیاط کنید و زیاد دست داخل آک نبرید .

      پاسخ
  17. نیما

    سلام روز بخیر
    یکی از دوستان اکواریمش شکسته برای من ۱۴ عدد گار و الیگیتور و اذرخش اوردن
    ۴عدد گار ۱۰ سانتی و ۲عدد گیتور ۸ سانتی و ۲ عدد پلی البینو ۲ عدد معمولی ۲ عدد اندیچری ۲ عدد دهلیزی اذرخش ها همه ۱۲ سانتین
    من دوتا اکواریم دارم تو یکی ۴تا کوی ۲۵ سانتیه و یک اروانا ۱۵ سانتی دارم اون یکی هم ۶تا سرماری ۱۰ سانتی دارم
    تانک کوی ها ۱۲۰ طول داره و تانک سرماری ها ۱۰۰ هر دو عرض۳۰ و ارتفاع ۶۰ دارن.
    هر دو ۲تا تاپ فیلتر بزرگ و ۱ فیلتر داخلی ۳ لیوانه و فیلتر کف دارن.
    به نظر شما نگهداری تازه وارد ها با کوی بهتر یا سرماری ها.
    راستی ماهیا از دیشب داخل سطل هستن و نمیدونم کجا بندازم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پولی با هیچکدوم از ماهی های شما سازگاری نداره.
      ضمنا آروانا در کنار کوی به زودی تلف میشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *