سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. مرتضی‌dhjk

    سلا میشه یه کف خور پر کار که با سرسوسماری سازگاره رو بگید؟؟؟؟؟؟نایف رو میشه با سرسوسماری نگهداری کرد؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      پلیکو معمولی (لجن خوار)
      مگه بهتر از کت فیش لجن خوار هم داریم؟
      با رعایت سایز با سرسوسماری هم سازگاره
      نایف هم با وجود اینکه ماهی شبکاری هست ولی خب با رعایت سایز اونم با گار سازگاره.

      پاسخ
  2. اهورا1648

    سلام من رفتم مغازه اکواریومی وقبول نکردن که پس بگیرن ولی خدا رو شکر هنوز مشکلی پیش نیومده میخوام یه ماهی دیگه هم بخرم چه ماهی پیشنهاد میکنید بگیرم که هم با سرسوسماری سازگار باشه وهم با رد تیل

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هیچی نباید اضافه کنید چون همین ترکیب هم مشکل داره یک مدت صبر کنید ببینید چی پیش میاد مخصوصا اینکه هر ماهی رو نمیشه با سرسوسماری نگهداری کرد فقط پولی رو بشه و نهایتا همین نایف رو که آقا شهریار فرمودن تازه نایف هم باید همسایز باشه و مخفیگاه کافی داشته باشید .

      پاسخ
  3. اهورا1648

    تا یک ماه دیگه میتونم یه پولی اضافه کنم??؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ببینید سرسوسماری ماهی ای نیست که بشه با گونه های دیگه به راحتی نگهداریش کرد. رفتارش قابل پیش بینی نیست و ممکنه یه ماهی بزرگتر از خودش رو هم با منقارش بگیره و بکشه. اگه خواستید پولی اضافه کنید ریسک اون رو هم باید بپذیرید. حتما رعایت سایز صورت بگیره و پولی هم یه مدت با شیشه جدا باشه و خوب غذا خور بشه.

      پاسخ
  4. اهورا1648

    سلام ببخشید واقعا معذرت میخوام که اینقدر مزاحم میشم من به این دوتا الیگیتورم روزی چند تا غذا باید بدم؟؟??

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام بستگی به سایزشون داره روزی دو بار کافیه و به اندازه در هر وعده غذا بدید اگه هم کوچک هستند روزی سه بار هم خوبه ولی همون دوبار کفایت میکنه قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      الیگیتور درسته.
      خب همانطور که دوستمون فرمودن بستگی به سایز ماهی شما داره.

      پاسخ
  5. محمد رضا احمدی

    سلام من امشب به دوتا سرسوسماری هام که یکیش ده سانته یکیش هفت سانت چهار تا تترا دادم مشکلی پیش میاد؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      خیر اگه ماهی های طعمه بیمار نباشن مشکلی پیش نمیاد
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
  6. محمد رضا احمدی

    دوباره سلام اگه بزارم ماهی طعمه یخ بزنه بعدا بندازم تو اب تایخش باز بشه بعدا بندازم تواب زنده میشن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به نظر خودتون باید زنده بشن ؟؟؟!!! خیر دوست من وقتی ماهی یخ بزنه حداقل این ماهی ها به راحتی تلف میشه.

      پاسخ
  7. محمد رضا احمدی

    اخه من تو یه ویودیو دیدم که ماهی رو زندا میندازن تو نیتروژن مایع تا یخ بزنه و یه ساعت بعد ماهی رو میندازن تو اب و ماهی زنده میشه بخاطر همین این سوال رو پرسیدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون شرایط آزمایشگاهی بوده و دما و همه چی تحت کنترل هست همینطوری الکی که نیست تازه نوع ماهی هم مهمه بعد خودتون میگید نیتروژن مایع ؟؟!!! شما اول نیتروژن مایع پیدا کنید بعد تست کنید ببینید میشه یا نه ؟؟ بعدا تجربیاتتون رو در اختیار ما هم بذارید.

      پاسخ
  8. امیر حسین

    سلام شما گفتین که گار معمولی یا همون سرسوسماری رو میشه با آذرخش نگهداری کرد ایا این مورد در باره گار الیگیتور هم صدق میکنه یعنی میشه یه گار الیگیتور رو با یه آذرخش و یه کت فیش رویال نگهداری کرد ترتیب سایزشون باید چه طوری باشه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام

      بله همه رقم گار با همه گونه های آذرخش ( پولی پتروس ) با رعایت سایزبندی و داشتن فضای کافی قابل نگهداری هستن ولیکن کت فیش باید بزرگتر از بقیه باشه چون هم پولی و هم گار از جمله ماهی هایی هستن که میتونن کت فیش کوچک رو بخورن.

      پاسخ
  9. امیر

    لطفا چند تا ماهی بگید که با سر سوسماری سازگار باشه و در وسط آکواریوم شنا کنه ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      با سرسوسماری باید ماهیای پهن و زرنگ نگهداری کنید مثل پاکو، برخی سیکلیدها مثل سورم و طوطی ماهی و پیکاک و حتی کت فیش ها مثل دراگون. مطمئن هم باشید که سرسوسماری سایز گرفته و به راحتی تغذیه میکنه در غیر اینصورت نگهداری انفرادیش توصیه میشه.

      پاسخ
  10. اهورا

    سلام ببخشید من دوتا ماهی الیگیتور دارم با رد تیل یک سال هست که دارمشون میخواستم یه ماهی جدید اضافه کنم چی پیشنهاد میکنید؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هر ماهی جدیدی اضافه بشه به احتمال قوی کتک میخوره یا خورده میشه. چون بالاخره ماهیای فعلی حسابی در اکواریوم جا افتادن و قلمرو گرفتن و سخت ماهی دیگه رو تخمل کنن با این حال میتونید از سیکلیدهای پهن و بزرگ مثل تگزاس و طوطی و پیکاک ها نگهداری کنید. البته ریسک اون رو هم بپذیرید که احتمال کتک خوردن، خورده شدن یا کشته شدنشون وجود داره.

      پاسخ
  11. امير

    لطفا چنین ماهی نظافت چی نام ببرید که گاهان را خراب نکند و با سر سوسماری سازگار باشد وآیا آروانا با سرسوسماری سازگار است?؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا سرسوسماری با آروانا سازگاری نداره و نهایتا بشه سرسوسماری رو با پولی پتروس همسایز نگهداری کرد.
      دوما سرسوسماری و آروانا هیچ کدوم با گیاه طبیعی سازگاری ندارن و گیاهان رو نابود میکنن سوما نظافت چی های سازگار با گیاه طبیعی نوعی خوراک برای سرسوسماری و یا آروانا حساب میشن.

      پاسخ
  12. امير

    من الا یک هفته ای هست سر سوسماری زر با گیاه طبیعی نگه میدارم. ولی هیچ مشکلی پس نیومده و وقتی سر سوسماری رو خریدم آکواریوم فروشه سرسوسماری رو با آروانا نگه میداشت.???

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کلا گار ماهی ای نیست که گیاه بخوره و گیاه رو بکنه یا از ریشه بیاره بیرون. ولی خب بزرگ که بشه ممکنه حرکاتش بین گیاها به طور غیر مستقیم گیاها رو خراب کنه و مثلا از جا در بیان یا شاخه های نازک بشکنن.
      سرسوسماری هم با اروانا سازگار نیست و فروشنده ها به شکل موقت نگهداری میکنن وگر نه نمیشه به طور دائمی ازشون کنار هم نگهداری کرد.

      پاسخ
  13. امير

    اگر هیچ ماهی نظافت چی مخصوص پلنت با سرسوسماری سازگار نباشه پس من چه طور کف و شیشه های آکواریوم رو بشورم؟؟?????????

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گفتم خدمتتون سرسوسماری مناسب نگهداریدر کنار گیاه طبیعی نیست و آقا شهریار هم توضیح دادن که با حرکاتش به گیاه آسیب میزنه شما یا باید سرسوسماری رو انتخاب کنید و یا گیاه طبیعی رو البته کت فیش معمولی ( پلیکو ) در سایز مناسب با سرسوسماری سازگاره ولیکن در دراز مدت گیاه طبیعی رو نابود میکنه .

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میتونم بگم بستگی به خود ماهی و شرایط نگهداری و حتی سن ماهی و تغذیه اون و موارد زیادی داره اما به صورت کلی بنده سرعت رشد این دو تا ماهی رو در یک سطح دیدم.

      پاسخ
  14. رضا

    سلام ! خسته نباشید این ماهی دندون داره ؟؟؟ بزرگ شه ممکنه موقع غذا دادن یا موقع انتقال یا هر چیزی دست و انگشت آدم رو بگیره ؟؟؟
    یه سوال دیگه من آک گربه ماهی دارم : دوتا پنگوسی گیاه خوار – یه پنگوسی باله بلند(شکاری) – یه پنگوسی خالدار و یه کت فیش جن خوار که همه اینا سایز کوچیک حدودا ۱۰ – ۱۵ سانت هستن حالا به نظرتون میشه یه سر سوسماری با همین سایز بهشون اضافه کنم و با غذای خشک لوفاک تغذیه شون کنم …. اصلا سر سوسماری رو میشه با غذای خشک تغذیه ش کرد ؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله. به تعداد زیاد.
      خیر. قرار نیست اتفاقی بیفته و گازم بگیره قرار نیست انگشتتون قطع بشه و ممکنه کمی زخمی بشه.
      سرسوسماری تا به غذا بیاد یکم طول میکشه و از ابتدا غذای خشک رو نمیخوره و باید جدا نگهداری بشه و غذاخور بشه و بعد کنار ماهیاتون قرار بگیره. ضمنا اگه رعایت سایز نشه همین پنگوسی ها رو شکار میکنه و حداقل اگه نتونه بخوره هم اونها رو میکشه.

      پاسخ
  15. ehsan

    سلام من امروز یه ماهی خدیدم خیلی مثل سرسوسماری فروشنده گفت (نیدل فیش)هست.اصلا غذا ی خشک و گوشتی نمیخوره فقت زبرا میخوره این ماهی شرایت نگه داریش از سرسوسماری سخت تره؟چجوری باید بهش غذا ی خشک بدی؟داخل تانک پلنت میمونه؟با بلک گوست سازگاره؟خیلی دندون داره میترسم مشکل ساز بشه نه میشه کنار گیاه خوار انداخت نه گوشت خوار.من قبلا سرسوسماری داشتم غذا ی دانه ای هم میخورد ولی این نمیخوره.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      لینک زیر رو مشاهده کنید
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-one/%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%AF%D9%84%D8%B3%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%86%DB%8C/
      به گیاه کاری نداره و قرار نیست به شکل مستقیم گیاها رو نابود کنه. هر چی تو دهنش جا بشه رو هم شکار میکنه.
      از کرم خونی و دل به صورت رشته ای برای تغذیش استفاده کنید.

      پاسخ
  16. Amir.s

    سلام ببخشید میشه این ماهی با سایز ۲۰ سانت رو با گرین ترور ۱۵سانتی نگه داشت؟

    پاسخ
  17. محمد

    سلام با سرماری سازگاره؟اگر نه کدومشون کشته میشن؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر به هیچ وجه سوسوسماری با سرماری سازگاری نگهداره و هر کدوم که ضعیف تر باشه حتما کشته میشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *