سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. lightning

    سلا آقا مجتبای عزیز خیلی ممنون حتما این کارو میکنم
    راستی می تونم از رنگ های مخصوص رنگ کردن موزاییک برای رنگ کردن دکور یونالیتیم و برای چسبوندنش از چسب معمولی آکواریومی استفاده کنم
    باتشکر از شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از چسب معمولی آکواریوم میتونید استفاده کنید ولی از هر رنگی نمیشه در آکواریوم استفاده کرد باید فقط از رنگ های پایه آبی – آکریلیک و استخری و …. استفاده کنید.

      پاسخ
  2. Ab0lfazl

    Salam man dirooz umadam khune didaam mahie yek cheshm naadare motmaen nistam to maghaze kande shod bud ya tank khodam.emkanesh hast chesh dar biad?

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم ای کاش سوالتون رو فارسی تایپ میکردین تا آدم بی سوادی مثل من برای خوندن سوال شما دست به دامن کسی نشه ، بگذریم شوخی کردم .
      در تانکتون از چه ماهی هایی نگهداری میکنید ؟ لطفا” نام ببرید . گرچه فرق چندانی هم نداره ، چه در مغازه چه در تانک شما این اتفاق افتاده باشه متاسفانه دیگه چشم ماهی ترمیم نمیشه و چشم در نمیاره و ماهی شما بقیه عمرش رو با یک چشم سپری میکنه
      موفق باشید

      پاسخ
  3. ناشناس

    سلام
    خیلیییییی ممنون .راستی
    اگه ماهی آب ششش بترکه یا صدمه ببینه غذا می خوره؟؟؟؟
    ردتیل و پرت و مونو و الیگیتور وماکرو و پولیو آروانا باهم سازگاری دارن؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      منظورتون از ترکیدن ابشش چیه؟
      ترکیدن ابشش مساوی با مرگ ماهیه مگر منظورتون چیز دیگه ای باشه
      اون ترکیب ماهیی که فرمودید با هم سازگار نیستن و هیچ ربطی به هم ندارن.

      پاسخ
  4. lightning

    راستی برای تغذیه ی ماهی های ذکر شده در بالا چه غذایی خوبه؟؟؟
    می تونم بشون گوشت گوسفند بدم؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      گوشت گوسفند خیر ولی دل گوساله یا حداقل دل گوسفند(مقدار کم) میتونید استفاده کنید. میگو و ماهی کیلکا هم میتونید بهشون بدین. غذای تجاری ابزیان مخصوص هر کدومشون هم تو بازار هست.

      پاسخ
  5. محمد قاسم

    سلام، من دو تا اسکار داشتم و یه پولی و یه ردتیل ک از همه کوچک تره دو تا پرت
    از اونجا که بابام سرسوسماری به قول خودش(اردک ماهی)دوست داشت، خودمم دوست داشتم یدونه خریدم،حالا این ۱۲، ۱۳ سانته و همین امشب که خریدمش دل خورد،
    من مشکلی هم با غذا دادن به ماهی ها ندارم(وقتی پنج تا اسکار داشتم به پولیم هم دل و لوفاک میدانم)
    چکار کنم که اسکار ها نزننش؟
    فیلا جداشون کردم چون یکی از اسکارام دهن گار رو کرد تو دهنش و یکم از پوست دهنش کنده شد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ راهی نداره و باید کلا از این ماهی ها جداگانه نگهداری کنید چون ترکیب خوبی نیست و در این جمع سرسوسماری کشته میشه.

      پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          در این شرایط حتما باید اسکارها رو رد کنید. زیاد ترکیب خوب و سازگاری با هم انتخاب نکردید. بقیه ماهیا هم میتونن با کمی سایز گرفتن برای هم مشکل ساز بشن با این حال برای رفع مشکل فعلی اسکارها رو حتما رد کنید. یا اینکه سرسوسماری رو رد کنید یا در تانک مجزا نگهداری کنید. گزینه دوم گزینه بهتری هست.

          پاسخ
  6. love lightning

    سلام به دوستان ارزشمند خودم
    آقا من یه سوال داشتم
    من ۱ علی گیتور ۱۸ سانت ۱ لوچ ماری خال خالی ۲۳ سانت دارم
    می تونم یه پولی تایگر نژاد کمیاب ۷ سانتی پیششون نگه داری کنم ؟؟؟؟؟؟
    راستی منظورم از کمیاب این بود که یکی دیدم هم تایگربود هم حالت خال خالی بود فروشنده گفت یه نژاد خاصه؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول با شیشه پولی رو جدا کنید تا خوب غذا خور بشه و کمی عادت کنه بعدا شیشه رو بردارید و در کنار هم ازشون نگهداری کنید.

      پاسخ
  7. love lightning

    سلام
    خلق وخوی مارماهی تایرکامیونی چجوریه؟؟
    با پولی سازگاره؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این نژاد از مار ماهی که شما فرمودین نمیدونم چیه اما اون دسته از مارماهی هایی که رایج بازار هست معمولا با پولی سازگاری ندارن و احتمال شکار شدن توسط پولی رو دارن.

      پاسخ
  8. love lightning

    سلام
    یه تجربه همین الان کسب کردم می خوام شمارو هم توش سهیم کنم
    ۱ گار و۱ مارماهی تایرب رو ب صورت اختصاصی توی یه آک نگه می دارم ۲ یا۳ روز بود حتی کرم خونی هم نخورده بود امروز اشتباهن غذای فرانتونسا و دبوسی و ماهی های آب لبشورم رو ریختم تو آک گارم یهو دیدم اومده بالا داره غذا ها رو درو می کنه !!!!!!!!!!!!!! غذای گوشتی نخورده ولی غذای ررا و انرژی می خوره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ماهی به هر چی عادت داشته باشه ازش تغذیه میکنه. این ماهیا هم تو فروشگاه همین غذاهای خشک رو میخورن و بهش عادت دارن. البته برخی ها هم نه حتما غذای زنده میخورن(مخصوصا سایز کوچیکا)

      پاسخ
  9. love lightning

    سلام
    این ماهی رو وقتی که تازه بارشون اومده بود خریدم
    و توی فروشگاه غذا نخورده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله ممکنه تو فروشگاه هم غذا نخورده باشه. اما بالاخره بدون غذا که بزرگ نشده. از محیط طبیعی هم که شکار نشده. بالاخره یه جایی پرورش یافته و غذا خورده و به غذای خشک عادت داره. ضمنا قرار نیست ماهی اگه غذایی رو تا حالا نخورده باشه اصلا نخوره. ممکنه برای اولین بار هم یه غذای جدید رو ماهیا تست کنن. با این حال برای گار که یه ماهی شکارچی و زنده خواری هست خیلی سخت غذای خشک رو میخوره و خیلی خوش شانس هستین که ماهیتون غذای خشک رو میخوره.

      پاسخ
  10. Ashkan_Ete

    با سلام
    دوستان روی فک سرسومساری من چیزهایی شبیه به زگیل ایجاد شده. چند تا دانه متورم. غذا هم نمیخوره. پیشنهاد میدیدی چکار کنم؟ انگل پوستی هست یا چیز دیگه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کافیه یه حمام نمک و تتراسیکلین به ماهی بدید تا این زگیل ها باز بشه و خشک بیفته و اگه منشاء باکتریایی یا حتی انگلی داره از بین بره. راه دیگه استفاده از داروهای تجاری جنرال هست.
      روش درمان با حمام نمک و دارو در تالار گفتگو هست و کافیه در سایت جستجو کنید
      داروی همه کاره ای مثل تترا جنرال تونیک هم در سایت معرفی شده.
      ضمنا کیفیت ابتون رو هم بالا ببرید و اکسیژن رسانی رو زیاد کنید.
      موفق باشید.

      پاسخ
      1. Ashkan_Ete

        سپاس شهریار جان. حمام نمک و تتراسایکلین رو همزمان بدم؟

        پاسخ
  11. mjs

    سلام به همه دوستان مخصوصا اساتید گرامی
    تصمیم دارم یه ۱۵ یا ۲۰ سانتی این ماهی رو از دست پیدا کنم و بگیرم که هم از آب و گل دراومده باشه هم به غذای خشک عادتش داده باشن و هم با توجه به حجم ۶۵ لیتری که دارم رشد زیادی نکنه و ماهم ازش لذت ببریم، چندتا سوال داشتم که زحمتش برای شما دوستان:
    ۱-میشه توی یه اک با اندازه طول۷۵+عرض۳۵+ارتفاع۲۵ این ماهی رو نگهداری کرد؟
    ۲-کدوم نوع این ماهی(گار-الیگیتور-…)برای نگهداری و غذا دهی و…. آسانتر است؟
    ۳-کدوم نوع این ماهی(گار-الیگیتور-…) دارای ارزش بیشتری نسبت به نوع های دیگه دارد؟
    ۴-چه فیلتری مناسب این ماهی هست؟(البته به غیر از سطلی!!! که خیلی گرونه!!!!)
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله شدنی هست از نظر نگهداری که تفاوتی ندارن اما از نظر ارزش بستگی به سلامت و سایز و سرحالی همون ماهی مورد نظر داره.
      برای فیلتر هم از تاپ فیلتر استفاده کنید خیلی خوبه.

      پاسخ
  12. shahin

    ﺳﻼﻡ
    ﻣﻦ ﭘﻨﺞ ﺭﻭﺯ ﻳﻪ ﻣﺎﻫﻲ ﺳﺮﺳﻮﺳﻤﺎﺭﻱ ﺑﻪ ﻃﻮﻝ ﺩﻩ _ﺩﻭاﺯﺩﻩ ﺳﺎﻧﺘﻲ ﺧﺮﻳﺪﻡ
    ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﻟﻢ و ﭘﺮﺗﺤﺮﻙ
    اﻻﻥ ﺑﻌﺪاﺯ ﭘﻨﺞ ﺭﻭز اﺻﻼ ﻏﺬا ﻧﻤﻴﺨﻮﺭﻩ ﮔﻮﺷﺖ و ﺩﻝ ﻫﻢ ﺑﺮاﺵ ﺭﻳﺨﺘﻢ ﻭﻟﻲ اﺻﻼ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻧﻤﻴﻜﻨﻪ
    ﻭﻟﻲ ﺩﻭﺳﺘﻢ ﻳﻪ ﺳﺮﺳﻮﻣﺎﺭﻱ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﺮا ﻣﻦ ﺩاﺭﻩ ﻣﺎﻫﻲ اﻭﻥ ﺣﺘﻲ اﻧﺮﮊی ﺳﺎﺩﻩ ﻫﻢ ﻣﻴﺨﻮﺭﻩ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺎﻫﻴﻮ ﺑﺎ ﻣﺎﻫﻴﺎﻳﻲ ﻫﻤﭽﻮﻥ اﺳﻜﺎﺭ ﻧﮕﻪ ﻣﻴﺪاﺭﻩ
    ﻣﻦ ﺳﺮﺳﻮﺳﻤﺎﺭﻱ و ﺑﺎ ﺗﻌﺪاﺩﻱ ﺩاﻟﺮ و ﻳﻚ ﺟﻔﺖ ﺳﻮﺭﻡ و ﻳﻚ ﭘﻮﻟﻲ اﻧﺪﻳﭽﺮﻱ ﻧﮕﻪ ﻣﻴﺪاﺭﻡ
    ﻣﻴﺨﻮاﺳﺘﻢ ﺑﺒﻴﻨﻢ اﻳﻦ ﻏﺬا ﻧﺨﻮﺭﺩﻧﺶ ﺑﺎﻋﺚ ﺿﻌﻴﻒ ﺷﺪﻥ ﻭﻳﺎ ﻣﺮﺩﻧﺶ ﻣﻴﺸﻪ???
    ﻧﻤﻴﺨﻮاﻡ ﺑﻬﺶ ﻏﺬا ﺯﻧﺪﻩ ﺑﺪﻡ ﻛﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﻛﻨﻪ
    ﺑﺠﺰ ﻏﺬا ﺯﻧﺪﻩ ﺭاﻩ ﺣﻞ ﺩﻳﮕﻪ اﻱ ﻫﺴﺖ???
    ﻣﻤﻨﻮﻥ

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب برای سرسوسماری طبیعیه اوایل سخت غذا بخوره باید در همین تانک اصلی با شیشه از بقیه جداش کنید و بعد از غذا دادن از جلوی آکواریوم عقب برید تا بیاد غذا بخوره و حتی ممکنه نیم ساعت بعد و در آرامش بیاد غذا بخوره و برای همین باید جدا باشه تا بقیه ماهی ها غذاها رو نخورن و برای این بمونه و بعدا که راه بیوفته و غذا خور بشه راحت همه چی میخوره.
      ضمنا نور تانک رو هم فعلا باید خاموش کنید چون میتونه باعث استرس این ماهی بشه.

      پاسخ
  13. amir13

    سلام ، میشه سرسوسماری رو با آروانا نگهداری کرد؟!

    پاسخ
    1. amir13

      یکم بیشتر نظرات رو خوندم متوجه شدم که میگید نمیشه ….. ولی یکی از دوستان گفته بودن که این ماهی یه نوع اهلی هم داره که میشه با ماهیای دیگه نگهش داشت ، این مطلب درسته؟؟؟
      بعد “پلی پتروس” که با آروانا و گار مشکلی نداره؟؟
      خیلی ممنون

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        ببینید پولی و سرسوسماری هیچکدوم با آروانا سازگاری ندارن و ترکیب جالب و موندگاری نمیشه و اگر هم دیده باشدی اونها ترکیب موقتی هست و دوامی نمیاره.
        اما ترکیب پولی پتروس و سرسوسماری با رعایت سایز بندی ترکیب جالبی میشه.

        پاسخ
        1. amir13

          یعنی حتی پولی رو هم نمیشه با آروانا نگه داشت؟ آخه پولی که بیشتر کف آبه …. اگه یه آروانای ۳ بند انگشتی رو با چندتا پولی هم اندازه خودش ( شایدم یکم کوچیکتر ) توی یه تانک نگه داشت چه اتفاقی ممکنه بیفته؟!
          بعد راهی نداره سر سوسماری رو پیشش نگه داشت؟
          میشه اصلا بگید کلا چه ماهیایی رو میشه پیش یه آروانای ۳ بند انگشتی حداقل تا یک سال یا نه ماه نگه داشت؟
          خیلی ممنون ، ببخشید زیاد میپرسم.

          پاسخ
          1. یاشار

            درود
            دوست عزیز ، همونطور که دوست خوبم اقا مجتبی خدمتتون عرض کردند ترکیب سرسوسماری و پولی و آروانا ترکیب خوب و ماندگاری نیست ! سرسوسماری با آروانا مرتب درگیری میشن ! پولی از ترس آروانا تمام وقت در مخفیگاه پنهان میشه و شاید هم کشته بشه !!!
            بهترین گزینه برای نگهداری از آروانا ، نگهداری به صورت تک گونه هست اما شما میتونید کنار آروانا از فرانتوزا ، دبوسی و یا حتی سورم استفاده کنید
            موفق باشید

            پاسخ
  14. ناشناس

    سلام میشه به سرسوسماری دل گوساله داد؟؟؟دل گاو چی؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      بله دوست عزیز میشه بهشون دل گوساله داد . بهتره از دل گوساله استفاده کنید تا گاو !!!
      موفق باشید

      پاسخ
  15. ناشناس

    سلام من ۲ تا سرسوماری کوچک(۱۵ سانت) دارم میشه کنارش یک میگوی نگهداری کنم؟؟؟میگوی سفیده نوعشو نمیدونم

    پاسخ
  16. ناشناس

    سلام ببخشید که اینجا این سوال رو میپرسم

    اون میگو که گفتم الان پیش گیاه خوار هام نگهداری میکنم امروز صبح دیدم یکی از چنگگ هاش کنده شده؟؟!!

    بازم در میاد ؟؟من چی کار کنم الان؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میگو اگر بترسه و یا جایی گیر کنه و یا هنگام گرفتن ممکنه چنگال و دست و پای خودش رو داخل آب رها کنه و چیز عیجبی نیست و باید صبر کنید تا زمان پوست اندازی که مجددا چنگال و دست و پای جدید در بیاره که خب کمی کوچکتر از قبلی ها میشه اما بعد از چند مرتبه پوست اندازی خوب میشه که احتمالا سنش به اونجاها نمیرسه.

      پاسخ
  17. saeid.m

    سلام
    من خیلی علاقه به سرسوسماری دارم
    همیشه دوست داشتم یکیشوداشته باشم
    بنظرتون بدترکیب ماهیای من جوردرمیاد اگه درنیادبایدکدومشونوحذف کنم سرسوسماری رو اضاف کنم؟
    ۴تا اسکار۲۰ سانتی
    ۶تا پرت
    ۱تگزاس.گوره خری . کاماندو. دلفینی. دماسونی. ۲تا بلک گوست

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با ماهیایی که فرمودید اصلا سازگار نیست. دماسونی و گورخری از زیر سرسوسماری رو میزنن. کاماندو و بلک گوست(سایز کوچیک) میتونن طعمه بشه. تگزاس و دلفینی با سرسوسماری سازگاری نسبی داره(البته خود دلفینی با تگزاس سازگار نیست.). میتونید پروت و سورم و تگزاس رو در کنار سرسوسماری نگهداری کنید.

      پاسخ
  18. سهیل

    خیر اصلا باهم نمی سازن خود دلفینی با تگزاس و پرت مشکل داره و بلک گوست الان باید تو شکم ماهیای دیگه باشه

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *