باله پری – کت فیش خاردار یا خرگوشی!

باله پری نام رایج و عمومی یکی دیگر از گونه های خانواده بزرگ کت فیش ها است که البته اکثر علاقه مندان انها را به نام رایج کت فیش خاردار یا خالدار و حتی گربه ماهی خرگوشی می‌شناسند. خوشبختانه به صورت فراوان در بازار کشور یافت میشوند اما متاسفانه به همان فراوانانی اطلاعات کافی در موردشان موجود نیست. به هر حال امیدواریم با انتشار این مطلب خلاء اطلاعات مورد نیاز علاقه مندان به این ماهی را پر کرده باشیم.

 featherfin_1

نام علمی: Synodontis eupterus

نام رایج: باله پری، باله پری جیغ جیغو، کت فیش خالدار، کت فیش خاردار، گربه ماهی خرگوشی، کت فیش خرگوشی و …

خانواده: گربه ماهیان و جنس سینودونتیس (cat fish – Synodontis)

زیستگاه: آفریقای مرکزی

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۷ درجه سانتیگراد

پ-هاش مناسب: ۷ الی ۸.۵

سختی مناسب: ۸ الی ۲۰ درجه  المانی (dgh)

حداکثر سایز: ۳۰ سانتیمتر

طول عمر: معولا ۸ تا ۱۰ سال ولی در برخی منابع تا ۲۵ یا ۲۹ سال نیز گزارش شده است

شناخت: باله پری جیغ جیغو (featherfin squeaker) یا سینودونتیس باله پری (Synodontis eupterus) یکی از گونه های کت فیش از جنس سینودونتیس است. این گونه، از گربه ماهیان آفریقایی به شمار میرود که در نیل سفید، ولتا، رودخانه های نیجر و در حوزه رودخانه چاد یافت میشود. باله پری جیغ جیغو برگردان نام لاتین و رایج featherfin squeaker است، البته با عذرخواهی از همه علاقه مندان به ماهی و اکواریوم و تمام بازدیدکنندگان این مطلب این اسم برگردان شده است چرا که با جستجو در منابع فارسی یا اطلس های اکواریومی که در اختیار داشتم نام فارسی این ماهی با تعجب فراوان که در کنار نام لاتین این ماهی قرار داشت کت فیش خاردار، خالدار یا کت فیش خرگوشی ذکر شده بود! به هر حال آنچه در خصوص نام این ماهی روشن است و در تمام منابع انگلیسی از ویکی پدیای انگلیسی تا سایت های معتبر ماهی و اکواریوم برون مرزی ذکر شده است featherfin squeaker میباشد که با استفاده از یک دیکشنری دستی، انلاین، نرم افزار یا …… به شکل زیر تحلیل میشود

Feather: معنی عمومی – پر، پر و بال، لباس | اصطلاحات دامپزشکی – پر

Fin: معنی عمومی – بال ماهی، پرک، بال | اصطلاحات دامپزشکی – باله ماهی

Squeaker: معنی عمومی — جیک زدن، صدای شبیه جغذ یا موش، جیغ و فریاد کردن و ….

حال اگر به معانی بالا نیز توجه ای نداشته باشیم و کلا دیکشنری و فرهنگ های لغت ها را کنار بگذاریم میتوانیم به توضیحاتی که برای انتخاب اسم این ماهی در منابع مختلف لاتین داده شده است دقت کنیم: دلیل انتخاب نام باله پری به خاطر باله پشتی فوق العاده و پرمانند این ماهی ذکر شده است و همچنین جیغ جیغو (squeaker) به دلیل توانایی تولید صدا و نویز برای برقراری ارتباط با دیگر همنوعان، یا اخطار به رقیبان خود در هنگام تخمریزی بیان شده است که این اسامی در کنار هم میتواند نام رایج این ماهی (featherfin squeaker) را تشکیل داده باشد. با این حال ما اسراری به استفاده از این نام یا اصلاح اسامی رایج و جا افتاده ماهی و اکواریوم نداریم و مطمئنا در ملیت ها و گویش های مختلف اسامی رایج و عمومی ماهیان میتواند دچار تغیرات گسترده ای شود. بنابراین با توجه به اینکه این ماهی در کشور عزیزمان به نام کت فیش خاردار معروف است و گاها ان را کت فیش خرگوشی نیز مینامند ما هم تا پایان این مطلب از همین اسامی که در کشورمان رایج است استفاده خواهیم کرد. از طرفی شاید دلایل قانع کننده و محکمی نیز برای انتخاب این اسامی وجود داشته باشد (مانند تیز بودن باله ها و شباهت انتهای باله ها به خار- “خاردار” یا خال های زیبای این ماهی- “خالدار” یا شباهت انها به خرگوش – “خرگوشی” یا حتی ممکن است اسامی از منابع دیگری برگردان شده باشد)

گربه ماهیان خاردار یا خالدار یا خرگوشی یا هر نامی را برای انها در نظر گرفته اید میتوانند در محیط طبیعی تا ۳۰ سانتیمتر رشد نمایند. همانطور که پیش تر نیز بیان شد انها میتوانند با کشیدن باله های سینه ای به هم ایجاد صدایی شبیه صدای جغذ یا موش یا جیک جیک تولید نمایند که این صدا بیشتر در هنگام تخم ریزی برای فرار دادن رقبا تولید میشود. انها بیشتر در آفریقای مرکزی شامل رودخانه های نیجریه، چاد، سودان، غنا، مالی، نیجر، و کامرون یافت میشوند و اکثرا تمایل دارند در کف و کنار صخره ها و غارها زیست نمایند. گربه ماهی های جوان باله پری یا خاردار رنگ امیزی روشن تری نسبت به انواع بالغ و بزرگ دارند و گاها با گونه Synodontis nigriventri (گربه ماهی وارونه) اشتباه گرفته میشوند

نگهداری: حداقل حجم اکواریوم مناسب برای نگهداری یک گربه ماهی باله پری یا خاردار با اندازه کامل، ۵۰ گالن (معادل ۱۸۹ لیتر) است. کف اکواریوم بهتر است بسیار نرم و با استفاده از ماسه و سنگ ریزه های ریز و نرم بستر سازی شود و همچنین از کنده های طبیعی و صخره های غار مانند برای دکوراسیون و ایجاد مخفی گاه های متعدد استفاده شود. این شرایط و دکوربندی تا حد زیادی میتواند به محیط طبیعی و زیستگاه این ماهی شباهت داشته باشد. نورپردازی اکواریوم این گربه ماهی همانند بسیاری از هم خانواده های خود باید کم نور و با محیط های سایه روشن ایجاد و نورپردازی شود. از نظر شرایط فیزیکی و شیمیایی اب سخت گیر نیستند و شرایط معمول یک اکواریوم را بخوبی میپذیرند. گربه ماهیان خاردار جزو ماهیان خشن محسوب نمیشوند ولی لزوما صلح جو نیز نیستند و ممکن است بسیاری از ماهیان کوچک از نظر این کت فیش تنها به به عنوان یک جیره غذایی محسوب شوند و برخی ماهیان کند و بی دست و پا را نیز به عنوان میزبان خود قرار دهند. میتوان این گربه ماهی را به صورت انفرادی یا گروهی نگهداری کرد یا حتی با توجه به زیستگاه این ماهی و شرایط فیزیکی و شیمیایی مورد نیازاشان انها را در اکواریوم های سیکلیدهای افریقایی نگهداری نمود(البته نه همه سیکلیدهای به شدت مهاجم)

تغذیه: همه چیز خوار هستند و در طبیعت از لارو حشرات و تا حدودی از جلبک ها تغذیه میکنند. در اسارت میتوان انها را با انواع غذاهای خشک و تر تجاری ابزیان تغذیه کرد

تشخیص جنسیت: به راحتی قابل تشخیص نیست با این حال ماده ها معمولا بزرگ تر و شکمی قطورتر از نرها دارند.

تولید مثل: اطلاعات کامل و دقیقی در مورد تکثیر و تولید مثل انها در اکواریوم های خانگی یافت نشد و ظاهرا در اکواریوم های خانگی تولید مثل نمیکنند یا تولید مثل موفقیت امیزی ندارند

 کپی برداری از این مطلب تنها با ذکر نام و دادن لینک به منبع (OnlyPet.ir) مجاز میباشد

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

151 دیدگاه در “باله پری – کت فیش خاردار یا خرگوشی!

  1. نیلوفر

    سلام
    ما توی آکواریوم گوپی داریم
    چند وقت پیش یه گربه ماهی گرفتیم که شیشه ها رو تمیز میکنه و به سنگ و شاخه و برگ ها میچسبه
    دیروز یه دونه از همین خاردارها خریدیم. اونجا خیلی بازیگوش بود. الان که توی آکواریوم ماست همه اش میچسبید به یه شاخه. اعصابم خورد شد شاخه رو برداشتم. الانم کنار یه سنگ کز کرده. اصلا تکون نمیخوره. این طبیعیه؟
    ما خریدیم که خزه های کف آکواریوم رو بخوره مثلا… امکانش هست گوپی ها رو بخوره؟
    ممنون میشم اگه کسی جوابم رو بده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اشتباه کردین این ماهی مناسب نگهداری در کنار گوپی نیست و قرار نیست جلبک بخوره.
      همون کت فیشمعمولی بهتره ضمنا این ماهی فعلا تازه وارد هست و ترسیده یه مدت بگذره خوب میشه و چون شب گرده بیشتر شبها تحرک داره و روزها آروم هست حالا تو مغازه به دلیل استرس و شلوغی تحرکش زیاد بوده ضمنا شب ها گوپی هایی رو که داخل دهانش جا بشه میخوره و بقیه رو هم زخمی میکنه.

      پاسخ
  2. س

    سلام. بین این ماهی و کت وارونه کدوم مناسب تر نگهداری تو تانک گوشتخوارها و سیکلایدهاست؟
    اصولا تفاوت کت خاردار و وارونه جیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کت خاردار کمی تهاجمی تر هست و بیشتر در کف شنا میکنه و کمتر مورد حجوم سیچلایدها قرار میگیره اما کت وارونه در وسط آب بیشتر شنا میکنه و ممکنه مورد حمله قرار بگیره ضمنا کت وارونه نیاز به مخفیگاه داره هرچند کت خاردار هم مخفیگاه داشته باشه بهتره اما بدون مخفیگاه هم شاداب زندگی میکنه اما کت وارونه حتما نیاز به مخفیگاه و غار و کوزه و … داره تا به صورت وارونه بتونه در سقف اون قرار بگیره.
      اگر سایزبندی رو رعایت کنید هر دو اینها قابل نگهداری در کنار سیچلایدها هستن البته داشتن مخفیگاه و فضای کافی نیز شرطه.

      پاسخ
  3. فرشاد

    با سلام آقا شهریار این ماهی واسه آکواریوم پلنت مناسب هستش و جلبک می خوره با گیاهان کاری داره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این ماهی به درد جلبک خواری نمیخوره و مناسب پلنت هم نیست و به شکل غیر مستقیم به گیاها اسیب میزنه و حتی ماهیای کوچیک پلنت رو میخوره. شما از کت اتو یا جلبک خوار چینی و شارک سیامی نگهداری کنید جلبک ها رو میخورن.

      پاسخ
  4. Unknown

    سلام خسته نباشید ببخشید چندتا سوال دارم اگه ممکنه جواب بدید
    چطوری میتونم ph اب رو اندازه گیری کنم،با سیفون کردن اب ph استاندارد میشه؟
    تو سایتتون نوشتید برا سیفون کردن باید اب بدون کلر باشه،اگر کلر داشته باشه مشکلی به وجود میاد؟
    نمک طعامی که برا ماهیا استفاده میشه حتما باید بدون ید باشه؟
    این لامپ ماهیا همیشه به جز شب باید روشن بمونه؟اکسیژنشون چطور شبا به خاطر صداش خاموش کنم مشکل داره البته سنگ هوا براش گذاشتتم
    تصویه زغال اکتیوی تصویه خوبی هست چون یجا خوندم چون کربن داره خوب نیست
    چجوری میتونم به ماهیا ویتامین برسونم
    ببخشید سوالا زیاد شد بازم خسته نباشید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پی اچ رو با تستر باید اندازه گیری کنید.
      آب کلر دار میتونه باعث تلفات ماهی و از بین رفتن سیکل آب بشه.
      بله حتما باید نمک بدون ید باشه.
      خیر هیچ نیازی نیست لامپ همیشه روشن باشه تازه برخی ماهیان به محیط کم نور نیاز دارن.
      هیچ وقت نباید پمپ هوا رو خاموش کنید و اگر صدا داره باید زیرش یونولیت بذارید تا لرزشش کم بشه و یا از پمپ بدون صدا استفاده کنید.
      خیر نباید بصورت دائم از ذغال اکتیو استفاده کنید.
      نیازی به ویتامین نیست فقط غذای معتبر و متنوع بخورن در طولهفته حداقل سه نمونه غذا بخورن کافیه و در شرایط خاص از ویتامین مخصوص آبزیان استفاده کنید.
      خواهشا هر سوالی رو در بخش خودش مطرح بفرمایید همه این موارد در سایت توضیح داده شده مطالعه بفرمایید و در بخش مربوطه سوال بپرسید.

      پاسخ
      1. Unknown

        خیلی ممنون بابت پاسخ جای مناسبی برای مطرح کردن سوال پیدا نکردم و سوالمو تو یه پست پربازدید مطرح کردم شاید سوال خیلیا باشه تمام مطالب سایتتون هم مطالعه کردم و یه سری سوال برام پیش اومد که پرسیدم.ببخشید شما گفتید از تصویه زغال اکتیو استفاده نکنم؟چون فروشنده میگفت نوع خوبی از تصویه هست سیستمشم یه جوریه که اب از شلنگ عبور میکنه و از روی ابر میگذره و از زغال اکتیو رد میشه و وارد اب میشه.در مورد نمک هم میشه از سنگ نمک استفاده کرد؟یا نمک طعام رو حرارت بدم بدون ید بشه؟در ضمن یه پکیج گرفتم توش ضد انگل،قارچ،جلبک،کلر و مولتی ویتامینه و برای شرک ایرانی ماهیران هست اینارو توی اب بریزم ضرری نداره؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          ذغال اکتیو علاوه بر اینکه بوی اب رو میگیره و به شفافیت اب کمک میکنه در طولانی مدت تمام املاح اب رو هم میگیره و اکثر دوستانی که بلند مدت از ذغال اکتیو استفاده میکنن ماهیاشون دچار بیماری هگزامیتا و دیگر بیماری ها میشن.
          سنگ نمک میتونید استفاده کنید، نمک بدون ید هم میتونید استفاده کنید. حرارت دادن نمک هم اگه یدشو از بین میبره میشه استفاده کرد(البته بنده نه تجربه ای در این خصوص دارم و نه مطمئن هستم ید از بین میره)
          متاسفانه این پک های ایرانی مفید نیست. نیازی هم به استفادشون نیست. یعنی تا مشکلی وجود نداره دلیلی نداره استفاده بشه

          پاسخ
          1. Unknown

            بازم ممنونم واقعا برترین سایت تو این زمینه هستید امیدوارم همیشه موفق باشید ببخشید زیاد سوال میکنم چون تازه واردم یه سری چیزارو نمیدونم
            سیستم اکسیژنم با تصویه زغال اکتیوی باهمن اگر تصویه رو خاموش کنم اکسیژنم خاموش میشه شبا زغالو در بیارم خوبه یا روشی هست که بشه بدون خاموش کردن سیستم زغال از کار بیفته؟در ضمن اب ماهیا دقیقا به چه داروهایی برای پیشگیری نیاز داره؟مثلا اگر تازه کل ابو عوض کردم تو اب به جز نمک چی بریزم؟موقع خریدم فروشنده یه داروی خارجی داد که گفت نصفش رو تو اب بریزم تا از همه چی جلو گیری کنه رنگ ابی کم رنگ داشت و فکر کنم همه داروهارو داشت.نظرتون راجب اون چیه؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              بنده متوجه نشدم سیستم فیلترتون چجوریه؟ به هر حال کلی عرض میکنم که شما زغال اکتیو رو از چرخه فیلتراسیونتون خارج کنید. ذغال رو موقتی و دو سه روزه برای جذب دارو یا کاهش بو استفاده میکنن و نباید دائم در فیلتر استفاده بشه. به عبارتی فقط در مواقعی که نیازه ازش استفاده میشه
              در مورد دارو هم هیچ دارویی نیاز نیست. فقط شما مجازید به اب کاندیشنری مثل اکوا سیف یا بایوتوپل یا موارد مشابه که بهینه ساز ابن و کلر و کلرامین و فلزات سنگین رو حذف میکنن یا اب رو برای ماهیا بهینه میکنن استفاده کنید. دارو اصلا نیاز نیست استفاده بشه. فقط کاندیشنر.
              اون دارویی هم که رنگش ابیه و به شما داده متیلن بلو هست و ضدقارچه و نیازی به استفاده نیست. متیلن بلو رو جستجو کنید و در موردش بخونید تا متوجه بشید نیازی نیست بدون دلیل استفاده بشه.

              پاسخ
              1. unknown

                ببخشید همه زغال اکتیوا سیاه رنگه؟من تو اینترنت سرچ کردم همش سیاه بود برای من سیفید رنگ تو خالیه.برای من زغال اکتیو نیست؟فروشنده نگفت زغاله یا نه گفت ابو تمیز میکنه خودم فکر کردم زغال اکتیوه.برای من چه نوع فیلتریه؟

                پاسخ
  5. Unknown

    مطالعه کردم مطالب مفیدی دستتون درد نکنه.سرامیک که مثل زغال اکتیو خاصیت املاح گیری نداره؟اگر همیشه تو سیستم فیلتراسیون باشه مشکل به وجود نمیاره؟در ضمن تو مطلب سایتتون راجب به متیلن بلو هم نوشته بودید برای فیلترهای بیولوژیکی تو اب سم درست میکنه قضیه اون چیه؟اصلا سیستم بیولوژیکی به چه جور سیستمایی میگن همین سرامیکو زغال اکتیو و بیوبال و…..می گن؟مشکلی ندارن؟چون اسمش ترسناکه ادم یاد صلاح اتمی میفته!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا از سرامیک باید به صورت دائمی در فیلتر استفاده کنید.
      متوجه منظور شما از سم نشدم ؟؟؟!!! فیلتر بیولوژیک همین فیلترهایی هست که داخلش سرامیک – بیوبال – زئولیت و ذغال اکتیو و …. استفاده میکنن در کل دو نوع فیلتر داریم یکی فیزیکی که فقط ابر و پشم شیشه هست البته نه پشم شیشه صنعتی بلکه پشم شیشه نساجی .
      یکی دیگه فیلتر بیولوژیک هست که داخلش مدیا قرار میدن و محل تجمع و کلنی باکتری های مفید هست بخش سیکل آب رو مطالعه بفرمایید همه چی بیان شده ضمنا هر سوالی رو جای خودش مطرح بفرمایید.

      پاسخ
  6. Porya

    سلام خسته نباشید
    یک اسم رایج دیگه که داره (کت آنتن دار)

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      من یه ۳۰ سانتی شو دارم خیلی شیطونه وباعث استرس زیاد برای ماهیا میشه بهتره با ماهیهای بزرگ جثه نگهداری بشه

      پاسخ
  7. سجاد

    سلام خسته نباشید.
    من سه ماهه حدودن یک دونه از اینا تو سایز۱۰-۱۵ سانتی دارم..
    ماهی باحالیه
    مشاهدات من :
    اصلا از پنگوسی خوشش نمیاد و روزی نیم ساعت دنبالش می کنه و میزنش !
    تا حالا هم ندیده بودم.. امشب دیدم خودشو به بدن ی اسکار ۴ برابر خودش میرسونه و ساکشن میکنه انگار ! اسکار نمی زنتش اما هی فرار می کنه از این کارش … مشکلی نیست ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شب خدا میدونه چه بر سر ماهیا میاره. این ماهی شب کاره و متاسفانه ممکنه به بدن برخی ماهیا بچسبه و ازشون تغذیه کنه.

      پاسخ
  8. مهدی

    دقیقا میشه گفت کرم داره همهیشه با بقیه ماهی ها مشکل داره

    پاسخ
  9. مونس

    سلام
    این ماهی کت فیشم رو داغون کرده و یه گازهایی از بدن کت فیشم گرفته که مجبور شدم کت فیش رو دو هفته جدا کنم و درمان کنم
    میخواستم بدونم رابطه ی این ماهی با کف زیان دیگه مثل ردتیل یا دراگون چجوری هست و امکانش هست؟
    در ضمن میشه دراگون و ردتیل رو به همراه این ماهی توی یک تانک نگه داشت؟
    توی تانکم یک اسفرانوس فوق العده وحشی دارم که دستم رو هم گاز میگیره اما یک دکوراسیون برای فاصله ی سی سانت مونده به کف ساختم که مشکلی از لحاظ اسفرانوس پیش نیاد،و جا هم زیاد داره همچنین غغذا دهیم جوری هست که به همه میرسه
    پس از لحاظ غذا هم مشکل پیش نمیاد فقط موند همون سوال
    که این ماهی با ردتیل و دراگون میسازه یا نه؟
    ممنون از سایت فوق العده تون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر سایز بندی رو رعایت کنید مشکلی ندارن اما ردتیل و دراگون سرعت رشد بیشتری دارن و بزرگتر میشن و در آینده مشکل ساز میشه.
      بنظر بنده ردتیل و دراگون در سایزی باشن که کتک نخورن و غذاخور هم باشن بله با هم و با کت خردار میسازن.

      پاسخ
  10. amin altron

    سلام من یدونه کوچیکشو دارم یکم فعالیت داره هرطرف سرک میکشه اما غذا اصلا ندیدم بخوره ایا زنده میمونه
    من تو اکواریومم لجن خوار نمونده چند تا تاحالا خریدم ولی هیچکدوم زنده نموندن این اواخر ازین جلبک خوار چینی دوتا خریدم با یدونه کت خرگوشی کوچیک چیکار کنم نمیرن ماهی همم ولی وگوپی دارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قرار نیست برای تغذیه بیاد روی آب حتما باید این ماهی رو با غذای زیر آبی تغذیه کنید برای کت فیش ها نیز باید غذای زیر آبی بریزید.
      ضمنا کت خرگوشی بزرگ بشه شب ها همه ماهی های ریز شما رو میخوره.

      پاسخ
  11. میثم

    سلام من یدونه خرگوشی دارم که باله سمت راست چسبیده از بغل بهش رو نداره میخواستم ببینم این باله به مرور زمان در میاد و ترمیم میشه یا نه؟ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر شرایط نگهداری خوب باشه به مرور زمان خوب میشه.

      پاسخ
  12. امیر علی بیگ

    سلام این ماهی با سرسوسماری سازگاری داره؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر بهتره سوسوسماری رو به صورت تک گونه و اختصاصی و یا با پولی پتروس نگهداری کنید. کت باله پری معمولا شب گرده و در طول شب ماهی سرسوسماری رو اذیت میکنه.

      پاسخ
  13. POURIA_

    سلام

    من از کت خاردار توی تانک کوی و گلدفیش هام نگهداری میکنم ممکن باعث آسیب به ماهیا بشه ؟

    پاسخ
  14. امیر

    باسلام اقا این کت فیش رو میشه به عنوان لجن خوار استفاده کرد یعنی سازهگاری داره؟؟؟

    پاسخ
    1. AHZ

      سلام. در تمیز گاری که به هیچ عنوان به لجن خوار نمیرسه اما غذا های کف میخوره. سازگاریش هم به ماهی های شما بستگی داره.

      پاسخ
  15. امیر

    ماهی های من =گوپی-سیلور شارک-انجل-بلک ویدو-پلاتی-دم شمشیری-تترا نئون-لجن خوار پاندا

    پاسخ
  16. امیر

    اق شهریار خیلی ممنون اگه گوپی و نئون رو حذف کنم میتونم ازش نگهداری کنم؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بازم نه. ممکنه دم انجل رو بزنه یا ماهیای دیگه رو اذیت کنه. بیشتر میشه با سیکلیدها نگهداریش کرد.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *