ماهی قرمز عید، درست نگهداری کنیم!

متاسفانه با نزدیک شدن به عید نوروز قاتلان ماهی قرمز نیز دست به کار شده اند و در هر گوشه و کناری از شهرهای کشور در حال خرید و فروش این جانداران بیزبان هستند تا در اینده ای نزدیک انها را به قتل برسانند. قاتل؟! بلی قاتل! مگر برای قاتل شدن حتما باید جان انسانی را بگیریم؟ شاید همه خریداران و فروشندگان قاتل نباشند، اما اکثرا خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته در قتل ماهیان قرمز شریک هستند! انگار نه انگار ماهی قرمز نیز جاندار است. بهتر است کمی روراست باشیم، باور کنید با مرگ و میرشان ککمان هم نمیگزد. چه برسد به اینکه فکر کنیم قاتل هستیم

Common_goldfish

شاید استفاده از جملات شعاری مانند “ماهی قرمز نخریم”، “بازار ماهی قرمز را تحریم کنیم” یا جملات مشابه کمی قدیمی شده باشد و گاها خنده دار به نظر برسد. هر ساله با وجود اینکه انجمن های حمایتی و نوشته های دلسوزانه برای تحریم کردن بازار ماهی عید سر به فلک میکشند و با تمام قوا داد میزنند “ماهی قرمز نخرید” باز هم با دیدن جمعیتی که برای خرید ماهیان قرمز صف کشیده اند مشخص میشود انقدرها هم تاثیری نداشته است. از فروشنده های ماهی قرمز هم اگر سوال کنید پاسخ میدهند امسال نسبت به پارسال فروش بهتری داشتیم. راست هم میگویند و باید هر ساله کسب و کارشان رونق بیشتری بگیرد چرا که مگر میشود ماهی عید را سر سفره هفت سین نذاشت! مگر میشود تفکر غلطی که سالیان سال و نسل به نسل در جامعه ایرانیان جا افتاده است را یک شبه از بین برد. کدام پدر و مادری میتواند درخواست فرزند خردسال یا کودکش که با دیدن ماهیان رنگارنگ عید فریاد میزند “ماهی میخوام” را نادیده بگیرد. برخی بزرگتر ها هم که از بچه های خردسال بدترند! فروشندگان هم که به فکر جیبشان هستند! بنابراین اگر فکر کنیم به راحتی میتوانیم از خرید و فروش ماهیان قرمز چشم پوشی کنیم و تحولی عجیب و غریب رخ دهد سخت در اشتباهیم، هر ساله تعداد زیادی ماهی قرمز(گلدفیش و کوی فیش) از یک ماه مانده به عید تا یک ماه بعد از عید به راحتی کشته میشوند، یا بهتر بگوییم به دست ما به قتل میرسند. این ماهیان بیچاره یا اسباب بازی بچه ها میشوند، یا به خاطر عدم اطلاع نگهدارنده از شرایط زیستیشان میمیرند یا اگر خیلی شانس بیاورند نهایتا در استخرها، حوض ها و مخازن اب رها میشوند که اینده ای نامشخص برای انها انتظار میرود. به هر حال ظاهرا هم چاره ای ندارند، این ماهیان محکوم به این سرنوشت هستند، سرنوشتی که ما برای انها رقم میزنیم. چه خوب میشد اگر نمیتوانیم از خرید انها چشم پوشی کنیم حداقل سرنوشت خوب و ایده الی برای انها رقم بزنیم. واقعا چه خوب میشد! چه خوب میشد اگر قبل از خرید انها کمی در مورد شرایط زیستیشان تحقیق میکردیم. واقعا چه خوب میشد!

یک توصیه دوستانه!: اگر نمیتوانید مثل من از خرید ماهی قرمز چشم پوشی کنید حداقل شرایط نگهداری مناسبی برای این ماهی فراهم کنید، حداقل قبل از خرید کمی تحقیق کنید. شاید بگوییم کمی به فکر جیبتان باشید بهتر است. باور کنید حتما لازم نیست هر ساله برای ماهی قرمز عید هزینه کنید! یک بار بخرید و ده سال استفاده کنید! چرا اینقدر ماهی میخرید؟ هنوز تا تحویل سال مدت زمان زیادی مانده است، لطفا به این زودی ماهی قرمز نخرید چرا که ممکن است مجبور شوید در این فاصله، دو  سه یا چند ماهی بخرید و همگی بمیرند و باز مجبور به خرید شوید! چه بگوییم که کمی در این خصوص فکر کنید و این زبان بسته ها را به کام مرگ نکشید.

اگر حوصله تان سر نرفته کمی دیگر تحمل کنید و چند نکته درباره نگهداری این ماهی بخوانید شاید خواسته باشید امسال برخلاف سال های گذشته این زبان بسته ها را در شرایط مناسبتری نگهداری کنید و حداقل مدت بیشتری این ماهیان زینتی را نگهداری کنید، شاید سال اینده دیگر نیازی به خرید ماهی قرمز عید نداشته باشید و ماهیان امسال را سر سفره سال اینده نیز ببینید.

حق با شماست! شاید تصمیم گیری در این مورد که “نخریم”، “نفروشیم”، “تحریم کنیم” و …. کمی سخت باشد با این حال حداقل میتوانیم شرایط مناسبی را برای نگهداری این زبان بسته ها فراهم کنید و مدت زیادی انها را در کنار خود داشته باشیم. باور کنید عمر این ماهیان یک روز، یک ماه  و یک سال نیست و میتوانند سالیان زیادی زنده بمانند.

شناخت: ماهی قرمزی که توسط دست فروش ها، گل فروش ها و جدیدا هر مغازه دار و دستفروش و فروشگاهی به فروش میرسند از خانواده کپور ماهیان هستند. همگی سردابی‌اند و در صورت فراهم کردن شرایط زیستی مناسب میتوانند تا بیش از ده سال عمر کنند. انها در ابی با محدوده دمایی ۱۸ تا ۲۲ درجه بسیار شادابند، اب سبک با پی اچ خنثی تا کمی اسیدی را میپسندند و به فضای بزرگی برای شنا نیازمندند، گونه های مختلفی از گلدفیش ها و کوی فیش های زینتی وجود دارند که بیشتر انها در سایت معرفی شده است.

نگهداری: نگهداری تخصصی گلدفیش ها نیازمند تجهیزات کامل، فضای بزرگ(اکواریوم بزرگ)، فیلترهای مکانیکی و بیولوژیکی و موراد ریز و درشت دیگریست که در مباحث تخصصی سایت به طور کامل به انها پرداخته شده است با این حال اگر قادر به تهیه این وسایل نیستید یا تمایلی به تهیه چنین وسایل و تجهیزاتی ندارید حداقل ها را فراهم کنید. ما در اینجا حداقل ها را بیان کرده ایم و افراد علاقه مند به نگهداری تخصصی تر گلدفیش ها بهتر است دیگر مطالب سایت را مطالعه نمایند.

حداقل ها برای نگهداری: یک مخزن بزرگ برایشان فراهم کنید. چه شیشه ای، چه سفالی، چه پلاستیکی و چه از جنس طلا هر چقدر بزرگتر باشد بهتر است. تنگ هایی که روی هم ۱۰ سانتیمتر مربع هم فضا ندارند مناسب نیستند. یک ماهی گلدفیش کوچک یک سانتی حداقل به ۲ تا ۳ لیتر اب نیاز دارد. حال به سایز ماهی هر یک سانتیمتر دیگری اضافه میکنید دو تا سه لیتر دیگر به حجم مخزن و اب مخزن نیز اضافه کنید

ابی که برای تنگ گلدفیش استفاده میکنید میتواند از اب لوله کشی فراهم شود. اب قابل شرب قطعا ماهی شما را نخواهد کشت با این حال اگر از دستگاه تصفیه اب به روش اسمز معکوس برای اشامیدن در منزل استفاده میکنید اب تنگ گلدفیش را نیز با همان اب پر کنید. این اب از سختی پایینی برخوردار است و بسیار مناسب تر از اب لوله کشی شهری میباشد

اب سرد که با قالب یخ یا قرار دادن تنگ در یخچال فراهم میشود را فراموش کنید. نه نیازی به استفاده از یخ دارید، نه یخچال و فریزر. اگر تا بحال چنین توصیه هایی نیز به شما شده است ان را فراموش کنید. گلدفیش ها به راحتی در دمای اتاقی که شما نه گرمتان است و نه سردتان زنده خواهند ماند. نه به یخ نیازی دارند و نه به بخاری. کافیست دمای اب انها به شکل سینوسی بالا و پایین نشود.

اکثر افراد از چرخه اولیه و باکتری های مفید یک ابزی دان که در کنترل سطح امونیاک و نیتریت دخیل هستند اطلاعی ندارند. برای یک تنگ ساده گلدفیش هم ما اسراری به فراگیری این مفاهیم نداریم و تنها به این نکته بسنده میکنیم که اگر درصدی از اب گلدفیش ها را روزانه یا یک درمیان تعویض نکنید به قدری سموم اب بالا خواهد رفت که گلدفیش ها قادر به ادامه حیات نخواهند بود. بنابراین روزانه یا یک روز در میان بیست تا سی درصد از اب گلدفیش ها را با ابی تازه که از قبل اماده کرده اید و کلر ان به طور کامل از بین رفته است تعویض نمایید. مطمئنا با اینکار هم سموم اب را کاهش میدهید و هم مقداری اکسیژن به اب می افزایید، مطمئنا تمیز ماندن اب با این روش نیز برای شما خوشایند خواهد بود

تغذیه: به گلدفیش ها غذا بدهید اما غذایشان را با نان، برنج، سوسیس و چنین مواد غذایی تامین نکنید چرا که دستگاه گوارش ماهیان قادر به هضم چنین غذاهایی نیست. غذای مناسب و مخصوص گلدفیش ها در فروشگاه های اکواریومی(تاکید میشود فروشگاه های اکواریومی) یافت میشوند. به تاریخ غذا و اینکه سایز غذا مناسب گلدفیش شماست توجه کنید. میتوانید روزانه دو تا نهایتا سه وعده به گلدفیش ها غذا بدید. یک روز در هفته هم به گلدفیش ها هیچ غذایی ندهید. سعی کنید از فروشگاه اکواریومی چند نوع غذا تهیه کنید تا تنوع غذایی نیز برای گلدفیش ها رعایت شده باشد و توانسته باشید تمام نیازهای غذاییشان را فراهم کنید

نکته خرید: هنگام خرید دقت کنید ماهیان خریداری شده از نظر جسمی، حرکتی و ظاهری سالم باشند، تمام فلس های ماهیان یکنواخت و سالم باشند. ماهی مرده در تانک گلدفیش ها وجود نداشته باشد. اب مخزن گلدفیش ها رنگی نباشد. هر چقدر فروشنده ها اسرار دارند برای قشنگی اب را رنگی کرده اند شما باور نکنید

نکته انتقال: هنگام انتقال گلدفیش ها به مخزن سعی کنید شرایط فیزیکی و شیمیایی اب کیسه را با اب تنگ یکسان نمایید و سپس ماهیان را بدون اینکه اب کیسه را به تنگ بریزید منتقل کنید.

درخواست: لطفا ماهیان قرمز عید را روز سیزدهم فروردین در استخرها و سایر مخازن ابی رها نکنید. انها را نزد خود نگه دارید یا به نزدیکترین فروشگاه اکواریومی محلتان برای فروش ببرید. حتی میتوانید انها را به رایگان به علاقه مندان به نگهداری از ماهیان زینتی واگذار کنید

در اخر سوالی در خصوص ماهی قرمز داشتید در بخش کامنت ها یا تالار گفتگوی همین سایت یا سایر منابع بپرسید. مطمئنا با بحث و تبادل نظر میتوانید پاسخ خود را دریافت کنید

قابل توجه علاقه مندان به کپی و تکثیر محتوا: کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع و لینک سایت OnlyPet.ir بلامانع است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,165 دیدگاه در “ماهی قرمز عید، درست نگهداری کنیم!

    1. مجتبی

      سلام
      برای این ماهی ها خیلی چیز عجیبی نیست اما به احتمالا خیلی زیاد سیکل آب طی نشده و حتی ممکنه از آب بیرون بپرن پس باید هر هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید.

      پاسخ
      1. pedram 7

        آها بعد برای اینکه سیکل اب طی بشه دارو یا چیز خاصی هست؟
        چون من فقط گذاشتم کلر اب ازبین بره بعد ریختم تو اکواریوم(درضمن تو بخش سیکل اب نوشته بودید از یه نوع ماهی میشه استفاده کرد که به نظرم برای همه امکان پذیر نیست)

        پاسخ
        1. (Mahdi(victim

          بله داره شما برید بگید باکتری ساز میخوام

          پاسخ
    1. (Mahdi(victim

      اکسیژن رسانی یا خوب نیست یا کیفیت اب پاینه ولی معمولا مشکلی ندارن

      پاسخ
  1. امیرحسین

    سلا خدمت کار کشتگان و با تجربه های این راه.
    من یه ماهی قرمز دارم و در حال حاضر اونو توی تونگ نگهداری میکم.
    میخوام انتقالش بدم به آکواریوم ولی راستشو بخواین ههیچیاز این چیزا بلد نیستم.
    نه میدونم باید چه کار کنم و نه میدونم که این اصطلاحاتی که شما به کار میبرید چیه.
    از طرفی هم برای ماهیم نگرانم و میخوام شرایط ایده آل رو براش فراهم کنم.

    میشه لطفا کمکم کنید .میدونم کار سختیه ولی ممنون میشم اگه کمکم کنید
    این هم ایمیل منه ************
    در ضمن تا به امروز هم تمام شروط نگهداری از ماهی قرمز رو توی تونگ رعایت کردم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده آدرس ایمیل شما رو حذف کردم لطفا آدرس و تلفن و ایمیل و مشخصات شخصی خودتون رو قرار ندین.
      خب امکان ارسال ایمیل هم نداریم و فقط در سایت جواب میدیم.
      راستش سوال شما چون خیلی کلیه نمیشه در چند صفحه جواب داد چه برسه به چند خط پس مطالب سایت رو مطالعه بفرمایید همه چی از جمله شرایط نگهداری – نظافت – سیکل آب و تغذیه و …. مفصلا توضیح داده شده.

      پاسخ
  2. a.m

    سلام من حدودیه سال توی اک ۶۵ لیتری ۲ کوی و ۲ تا گلد فیش نگهداری کردم (بدون مشکل) بعد یه سال توی عید به اصرار برادرم یه ماهی قرمز براش خریدم بعد عید دلم برا ماهیه سوخت که توی یه تنگ کوچیکه بنابراین منتقلش کردم به اک حدودا بعد ۳ ماه یه زخم که دورش سفید بود زیر شکم ماهی قرمز به وجود اومد که بعدش مرد الانم یکی از کوی هام از ۲ هفته است دقیقا همونجوری شده .یه سیفون ۵۰ درصدی هم زدم افاقه نکرد چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. Arash k2

      سلام ماهی تون بیماری داره و شما نباید ماهی گلی بندازین چون اکثرا به دلیل محل نگهداری ناقل بیماری هستند ماهی رو فورا جدا کنید و حمام نمک بدین دمای بخاری هم بالا بیارین تا بیماری از بین بره کلی باز منتظر پاسخ اساتید عزیز باشیبد

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      نه هرگز دما رو افزایش ندین چون ماهی شما قارچ زده و در دمای بالا بهتر و بیشتر قارچ ها رشد میکنن.
      باید از متیلن بلو در تانک اصلی استفاده کنید تا درمان بشه.

      پاسخ
      1. ناشناس

        اون قارچ نیست بیماری پوستیه باکتریایی زخم ایجاد شده عفونت میکنه باید از انتی بیوتیک استفاده کنی مثل سفالکسین هر ۳ روز یکبار هم ابو عوض کن من هم ماهیام مریض شدن این کار کردم الان خوب شدن زخم پنبه ای دور دهن و لکه قرمز رویه سر ماهی هم عفونت باکتریایی هم و همین کار رو باید بکنی متیلن بلو تاثیر زیادی نداره

        پاسخ
  3. داریوش

    سلام برای اینکه سیکل اب توی اکواریوم حاوی ماهی قرمز طی بشه چی کار باید کرد؟

    پاسخ
    1. ناشناس

      اگه کف اکواریوم ماسه باشه فضا برای تشکیل کلونی باکتری و به حجم اکواریوم اکسیژن رسانی بستگی داره تا یک ماه طول میکشه هر روز مقداری از اب اکواریوم با اب ۲۴ ساعت مونده عوض کن اکواریوم که سیکلش کامل باشه زیاد بو نمیده تمیز کردن کف اکواریوم به مقدار لازم هیچ وقت کل اب اکواریوم رو عوض نکن یاماسه هارو با اب نشور

      پاسخ
  4. داریوش

    ینی باید برم اکواریوم فروشی بگم باکتری ساز بده بعد بریزم تو اک وبعد چرخه اب طی میشه؟

    پاسخ
    1. ناشناس

      دقیقا
      فقط باید طبق دستور باکتری ساز مصرف بشه و همینجوری هر چی دادن رو نریزین تو اب. ببینید دستور مصرفش چجوریه و به همون شکل عمل کنید تا سیکل طی بشه

      پاسخ
      1. فاطمه سادات

        من برای شفاف کردن اب رفتم باکتری ساز بگیرم ک سیکلش طی شه گفتن باید قبل اینکه ماهیو میریختی انجامش میدادی? الانم ابم هنوز کدره نمیدونم چیکار کنم
        شن هم هنوز نریختم یه شن گرفتم چندماهه هرکار میکنم تمیز نمیشه و باز کدر میکنه ابو

        پاسخ
        1. Arash k2

          این سنگ ها هر کاری کنی زیاد تمیز نمیشه و با شستن اضافی خودتون رو خسته میکنید فقط باید شن ها رو ضد عفونی میکردید ولی کثیری ها ته نشین میشن برای سیکل هم بله باید قبل ورود ماهی می‌ریختید ولی الان هم که ریختید احتمالا مشکلی بیش نمیاد

          پاسخ
        2. (Mahdi(victim

          شما یک شن مرغوب بگیرید اینطوری نمیشه و ابو کریستالی میکنه شما شن رو به مدت ۴ساعت بجوشونید یا ۲۴ساعت تو اب نمک غلیظ نگه دارید بعد بشوریدش و شما یک روز که بگذره خود اب کریستالی میشه و در مورد سوال اولتون عادیه دو تا سه روز طول میکشه تا اب شفاف بشه

          پاسخ
          1. فاطمه سادات

            اون شن قبلیم که گفتم چندماهه هرکار میکنم تمیز نمیشه رو نشون یه اکواریوم فروشی دیگه دادم گفت اینا اصلا بدرد نمیخوره و شن عربیه هرکار کنی باز گل داره
            خودش یه شن داره میگه بشوریش قشنگ تمیز میشه و گفتم شن آبی میخوام گفت بهت یه دارو میدم بریزی روش آبی میشه
            حالا میخوام اونو بخرم . اونو بریزم تو اکواریوم ابم که کدر هست شفاف میشه؟الان شن نیست تو اکواریومم باکتری ساز اینام نگرفتم چون ماهی تو اکواریومه نمیشه بریزم. اب اکواریومم کدر شده شن هم نریختم اعصابمو ریخته بهم :'(

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              نه دوست من قرار نیست ابی که کدر شده با ریختن شن کدریش از بین بره. شما اب تانک رو کامل خالی کنید. شنتون رو کامل بجوشونید و شستشو بدید و کف تانک بریزید. بعدم اب رو به ارومی به اکواریوم منتقل کنید. حتی یه کاسه کف تانک بزارید و اب رو داخل کاسه بریزید که شن ها به هم نریزه. اب که کدر نمیشه هیچ، نظم شن ها هم به هم نمیخوره. بعدم فیلتر و تجهیزات رو روشن کنید و بذارید کلر اب بره و بعدم باکتری ساز بزنید و ۲۴ ساعت بعدم تانکو ماهی دار کنید.
              ضمنا اون دارویی هم که دوست اکواریومی قرار بوده به شما بده تا شن ابی رنگ بشه متیلن بلو هست و یه داروی ضد قارچه.

              پاسخ
              1. فاطمه سادات

                الان مشکل اینجاس ماهیای من تو اکواریومن و نمیدونم از اکواریوم دراوردمشون کجا بزارمشون بخاطر همین مجبورم ابو خالی نکنم

                پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              همون ۴ دقیقه بجوشه کافیه دیگه نیازی نیست ۴ ساعت الکی بجوشه.

              پاسخ
  5. داریوش

    ببخشید زیاد سوال میکنم بعد از اینکه باکتری ساز رو ریختیم توی اک چند وقت طول میکشه که چرخه طی بشه؟

    پاسخ
  6. فرشته

    سلام. یکی از ماهیای عیدم از همون اول که خریدیم یه چشمش کلا مشکی بود و اصن سفیدی نداشت. انگار که در اثر ضربه خوردن سیاهی چشمش ترکیده و پخش شده باشه. بنظر شما علتش چی میتونه باشه وچه تاثیری رو بیناییش میزاره البته من امتحامش کردم میتونه ببینه ولی اینکه بیناییش در حد نرماله یا نه برام سوال شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه از اول چشم هاش دو رنگ بودن و ربطی به ضربه خوردن و بینایی نداره.
      ماهی وقتی دو رگه باشه اینطوری میشه.
      اما اگر ضربه خورده باشه به کل شکل ظاهری چشم تغییر میکنه بنظرم ماهی شما طبیعیه و هیچ مشکلی نداره.

      پاسخ
  7. pedram 7

    سلام میخواستم ببینم گیاه شویدی (که توی بخش گیاهان اکواریومی گذاشتید) برای اکواریوم گلد فیش ها مناسبه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای خوراک گلدفیش ها بله مناسبه ؟؟!!! به کل هیچ رقم گیاه طبیعی نباید در تانک گلدفیش ها بذارید نهایتا شاید با کریپتون کنار بیان که همون رو هم بنده توصیه نمیکنم چون استفاده کردم و بعد از چند ماه خوردنش ؟؟؟!!!

      پاسخ
  8. فرشته

    اها خداروشکر که چشمش سالمه خیلی ممنون ازینکه پاسخم را دادید.اونوقت یه سوال دیگه چند وقته ماهی عیدم یدفعه ابشش و دهانش رو همزمان با هم تند تند باز و بسته میکنه. علتش چی میتونه باشه؟ اگه بخاطر خوردن یک شی مثلا سنگ باشه مطمینم اینطوری نیست چون تنگم خالیه و باچیزی تزیینش نکردم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این حالت خمیازه ماهی هست و نشان از سلامت اون داره.

      پاسخ
  9. فرشته

    اهان مرسی از پاسختون. آخه تو ۶ماهی که داشتم اینجوری نبود یا این حرکتش کم بود که بخاطرم نمیاد. جدیدا خیلی اینطوری میشه. اینم یادم رفت که بگم که باز و بستن رو محکم چند بار پشت سر هم میکنه انگار یه چیزی تو گلوش گیر کرده باشه و با این کارش بخواد بده بیرون البته این حالتش مال زمانی نیست که در حال خوردن غذا باشه. با این حال بنظرتون همین حالت خمیازه میتونه باشه خیالم راحت باشه که مشکلی نداره؟

    پاسخ
  10. Ashkan_Ete

    با سلام
    متاسفانه ماهی قرمزهای من از نوروز تاکنون رشدی نداشتن. محل نگهداریشون هم یک تنگ بزرگ با قطر نزدیک به ۳۰ سانتی متره. ممکنه بخاطر سایز تنگ باشه و باید محل بزرگتری داشته باشن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مطمئنا در تنگ ماهی قرمز یا هر ماهی دیگه ای رشد چندانی نمیکنه و به فضای بزرگی نیاز دارن تا رشد کنن. مثلا اکواریوم بزرگ یا حوض. تغذیه هم عامل مهم بعدی هست.

      پاسخ
      1. Ashkan_Ete

        با تشکر
        البته تغذیه شون مشابه ماهی های آکواریومم هست. پس قطعا دلیلش همون محل نگهداریش ون هست.

        پاسخ
  11. فرشته

    سلام. ۲روزه ماهی عیدم همش باله هاشو جمع می کنه و عین مرغ کف تنگ میشینه. علتش چیه؟ البته گاهی اوقات وسط تنگ شنا می کنه کج هم نمیشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب ممکنه طبیعی باشه و داره استراحت میکنه و تازه به آرامش رسیده. خیلی حساس نباشید به رفتار ماهی تون.

      پاسخ
  12. Alireza1216

    سلام آقا شایان
    از باکترسازهای مارک خوب و با کیفیت میشه به موارد ذیل اشاره کرد :
    نیتریوک شرکت سرا آلمان
    استبیلیتی و پرستیژن شرکت سیچم آمریکا
    باکتواکتیو شرکت تروپیکال لهستان
    محلول باکتریساز شرکت ایستا تایوان.
    دوست عزیز درسته باکتریساز مهمه ولی مهمتر از اون مدیای بیولوژیکه که محل تشکیل و تکثیر کلونی همین باکتریهاست.

    پاسخ
      1. شایان

        یعنی اگه مدیای بیولوژیک وجود نداشته باشه باکتری ساز کفایت نمیکنه؟

        پاسخ
  13. فرشته

    سلام. ببخشید که من زیاد سوال می کنم. من دوتا ماهی عید دارم یکی قرمز و یکی سفید. ماهی قرمزم مدفوعش سبز و بعضی وقتا درازه. چند روزه اصن سمت غذا نمیره. ممکنه مریضی باشه؟ ماهی دیگم هم که انگل روده ای داره حمام نمک دادم و عصاره سیر اضافه کردم به آبش اما هنوز خوب نشده دو روز خوبه خوب شدا هم غذا میخورد هم مدفوعش دیگه اونجوری نبود ولی دوباره بیماریش برگشت این ماهی سفیدم دقت کردم وقتی حالش خوبه رنگش سفیده ولی وقتی بی اشتها میشه دمش و باله های جلوییش صورتی رنگ میشه ممکنه یه بیماری دیگه هم گرفته باشه یا بخاطر همون انگل روده ایه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر مدفوع ماهی به نازکی و باریکی مو باشه وسفید رنگ حتماانگل روده ای داره اما اگر سایز مدفوع طبیعی و سفید رنگ باشه مشکلی نیست.
      احتمالا مشکل ماهی شما همون انگل روده ای هست.

      پاسخ
      1. فاطمه سادات

        مدفوع ماهیای من همیشه تقریبا مشکی رنگ بوده و هست اشکالی داره؟؟

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *