تکثیر و تولید مثل ملنگو و شاه طوطی

حتما همه علاقه مندان به پرندگان سخنگو دو گونه بازر و شناخته شده طوطی ها که شاید با گفتن کلمه طوطی تصویرشان در ذهنمان مجسم شود را میشناسند. درست حدس زدید! طوطی ملنگو و شاه طوطی انقدر رایج و در دسترس هستند که همه انها را میشناسند و حتی کمتر پرنده فروشی را خواهید دید که این گونه از طوطی ها را نداشته باشد. حال سوال اینحاست این طوطی ها چگونه و چرا اینقدر رایج هستند. ایا تکثیر ساده ای دارند و پرنده ها بومی هستند؟ ایا میتوان انها را تکثیر نمود، روش تکثیر این گونه چگونه است؟ در صورتی که تمایل دارید جواب سوالات فوق را بیابید با ادامه متن همراه باشید

ypu

مقدمه ای بر شناخت طوطی های اسکندر

دو گونه از طوطی های سبز شناخته شده و محبوب کشور عزیزمان طوطی بزرگ و کوچک اسکندر نام دارد که اولی را شاه طوطی یا طوطی بزرگ اسکندر مینامیم و دیگری را ملنگو یا طوطی کوچک اسکندر نام گذاری کرده ایم. دو نام ملنگو و شاه طوطی بین تمام پرنده فروش ها و علاقه مندان به طوطی ها در ایران کاملا شناخته شده است گرچه در زبان های دیگر این دو گونه را به نام های دیگری میشناسند. به طور مثال در زبان انگلیسی به شاه طوطی “پاراکیت اسکندر” گفته میشود یا همین گونه در زبان فرانسوی “پروچ الکساندر” نامیده شده است. در هر صورت ما در ایران این گونه ها را به نام شاه طوطی و طوطی ملنگو میشناسیم و اعتقادی به تغیر نام انها نیز نداریم. محبوبیت این دو گونه از طوطی ها فقط به کشور ما ختم نمیشود و در سرتاسر جهان این دو گونه به عنوان نماد طوطی ها شناخته میشوند. تاریخچه شناخت و اولین پرورش ها و حتی تقلید صدا در این طوطی پیشینه ای طولانی دارد و برخی محققان بر این عقیده هستند که اولین طوطی سبز سه هزار سال قبل در هندوستان توسط اشرافیان و پادشاهان اهلی و پرورش یافته است و پس از ان اسکندر مقدونی که هند را در تصرف خود قرار داده بود با این طوطی اشنا و به ان علاقه مند شده است و سپس جانشینان اسکندر مقدونی این پرنده را به یونان امروزی برده و به اروپاییان به نام طوطی اسکندر معرفی کردند، رومی ها نیز دومین کشور اروپایی بودند که به پرورش طوطی سبز(عموما شاه طوطی) پرداختند و امروزه نیز به صورت گسترده در سرتاسر اروپا این طوطی ها شناخته شده و پرورش میابند. ورود شاه طوطی و طوطی ملنگو در ایران نیز پیشینه ای طولانی دارد و بسیاری از بازرگانان ایرانی که به هند برای تجارت سفر میکردند طوطی ملنگو یا شاه طوطی را به عنوان هدیه برای خانواده یا بزرگان شهر میاوردند. بصورت گستره تر و عمومی تر نیز در اوایل حکومت پهلوی تعداد زیادی طوطی سبز(شاه طوطی و ملنگو) توسط برخی افراد مقام بالا به کشور وارد شدند و در برخی از باغ های تهران و برخی از نقاط سرسبر شهرهای بزرگ ایران ازاد شدند تا به زاد و ولد بپردازند و به همین علت نیز امروزه در بسیاری از نقاط سرسبز کشور میتوان طوطی های سبز را به صورت وحشی یافت. حتی بسیاری از گونه های دیگر طوطی سبز که عموما در طبیعت کمتر میتوان انها را یافت به کشور وارد شده و در باغ وحش ها به نمایش گذاشته میشوند یا در پرنده فروشی ها برای فروش ارائه میشوند. میتوان گونه هایی مانند ملنگو سفید هندی، ملنگو خاکستری و ملنگو ابی هندی، ملنگو افریقایی و ….  را نام برد که اکثرا وارداتیند و یا با تکثیرهای ژنتیکی به وجود امده اند.

P.k.manillensis-Mutations

مقدمه ای بر تکثیر و تولید مثل طوطی های اسکندر

متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از طوطی های سبز به صورت بومی پرورش میابند و برای فروش عرضه میشوند هنوز بخش اعظمی از طوطی های سبز عرضه شده وارداتیند و تنها افراد کمی طوطی های سبز را به صورت تخصصی در کشور پرورش میدهند و بازار با این پرورش و تکثیر جزئی نمیتواند نیازها را تامین کند و تجار این بازار مجبور به واردات یا بهتر بگوییم قاچاق این پرنده از مرزهای شرقی کشور میباشند زیرا در حال حاضر واردات قانونی ان از کشور هند و پاکستان به کشور ممنوع میباشد. حتی در پاکستان و هندوستان که  از قطب های عرضه طوطی های سبز به شمار میروند صادرات شاه طوطی برای مدتی با شرایط خاص امکان پذیر بوده است زیرا بسیاری از پرندگان قابل عرضه از محیط طبیعی صید میشوند و این شکارهای بیرویه از محیط های طبیعی شاه طوطی را در معرض انقراض قرار داده است و به همین دلیل خرید و فروش و صادرات آن در این کشورها با شرایط خاص یا سختی امکان پذیر است گرچه در نهایت عرضه کنندگان قاچاق همیشه در خدمت بازار هستند. شاید دلایل قانع کننده ای نیز وجود داشته باشد که نمیتوان در مورد تکثیر و تولید مثل این گونه از طوطی ها به راحتی صحبت کرد و توقع داشت نیاز بازار با پرورش مصنوعی تامین شود. تکثیر این گونه از طوطی سانان مانند مرغ عشق نیست که نیاز به تجهیزات یا فضای زیادی نداشته باشد. مطمئنا تکثیر و تولید مثل طوطی ملنگو و شاه طوطی(حتی گونه های کاملا بومی) چندان ساده نیست و تنها افراد کمی در اسارت  با تجهیزات و فضای کم موفق به تکثیر این گونه از طوطی ها خواهند شد. به هر حال سعی شده در ادامه کلیات و روش تکثیر شاه طوطی و ملنگو که تکثیری همانند یکدیگر دارند اموزش داده شود تا شاید کمکی هر چند کوچک به علاقه مندان به تکثیر این گونه از طوطی ها کرده باشیم گرچه در نهایت میدانیم کمکی به بازار خرید و فروش این طوطی در کشور نخواهد شد و همچنیان ورود و فروش قاچاق پرندگان زینتی به کشور طبق روال سابق باقی خواهد ماند

تجهیزات مورد نیاز و فضای توصیه شده برای تکثیر

اولین قدم برای تکثیر موفق طوطی های اسکندر(شاه طوطی و ملنگو) فضای نگهداری انهاست. هر چقدر این فضا کوچک و بسته باشد امکان موفقیت در تکثیر کاهش میابد. به عبارت دیگر به ندرت این گونه از طوطی سانان در قفس یا حتی پاسیوهای کوچک تکثیر میشوند. حداقل فضای مورد نیاز برای تکثیر و البته جفت یابی یک گروه طوطی سبز ۱۸ متر مربع با ارتفاع  ۲ متر یا بیشتر میباشد. این فضا نباید بسته باشد و حداقل با نور طبیعی روشن و شب هنگام تاریک شود. همچنین در صورت استفاده از تورها و حفاظهای میله ای به قدری قطور باشند که به راحتی توسط طوطی ها جویده نشوند و از طرفی سر و گردن پرندگان از انها رد نشود چرا که در برگشت به عقب ممکن است به انها اسیب وارد شود. این فضا نباید در معرض وزش باد در فصل پاییز و زمستان قرار بگیرد. با وجود اینکه طوطی های سبز به شرایط اب و هوایی حساس نیستند و یکی از پرندگانی هستند که به سرعت به شرایط اب و هوایی هر منطقه خو میگیرند با این حال وزش باد سرد در فصل پاییز و زمستان را تحمل نخواهند کرد. در نقاط بالایی پاسیو حتما از چوب های قطور و طبیعی درختان مانند درخت بید یا حتی کاج برای نشیمن طوطی ها استفاده میشود. قائده خاصی برای قرار دادن چوب ها وجود ندارد و میتوان از کف پاسیو تا نقاط بالایی پاسیو میله های نشیمن طبیعی را قرار داد. طوطی های سبز برای نشیمن و استراحت بیشتر بالاترین سطح نسبت به زمین را انتخاب میکنند. باید سعی شود میله های نشیمن در پرش ها یا پروازهای کوتاه طوطی ها اختلالی به وجود نیاورد و به اندازه کافی و به تعداد طوطی ها میله نشیمن گاه در نظر گرفته شود. استفاده از چوب های زنده و باریک تر و حتی سرسبز(با برگ) در بین میله های نشیمن میتواند ایده خوبی برای طبیعی سازی محیط باشد. این چوب های باریک توسط طوطی ها جویده خواهند شد و میتوان انها را پس از مدتی جایگزین نمود. کف پاسیو را نیز میتوان با پوشش ماسه تصفیه شده پوشاند. این عمل میتواند جمع اوری فضله ها را با بیلچه های کوچک ساده نماید و همچنین امکان جولان و جویدن ماسه ها را برای طوطی ها محیا کند. گرچه بسیاری نیز بر این عقیده هستند که اگر کف پاسیو یا محل نگهداری سنگ فرش شود و فضله ها را بتوان با کاردک جدا نمود عمل پاکسازی ساده تر خواهد شد. به هر حال تصمیم در این باره به عهده نگهدارنده میباشد و منعی در استفاده از هر کدام از روش ها وجود ندارد. ظروف تغذیه و اب اشامیدنی به تعداد کافی و همیشه در دسترس در محل نگهداری طوطی ها اجباریست. ایجاد فضا یا ظروف استحمام برای فصل گرما و حمام دادن طوطی ها نیز میتواند ایده خوبی به شمار رود گرچه فضا سازی و ایجاد این ایده کمی مشکل به نظر میرسد. حتی المقدور از ورود جوندگان به داخل پاسیو جلوگیری شود و از طرفی باید از نزدیک شدن پرندگان وحشی به پاسیو به دلیل انتقال بیماری ها جلوگیری به عمل اید.

Rose-ringed Parakeet (Psittacula krameri)

معرفی طوطی های اسکندر به پاسیو و جفت یابی

اگر بر این عقیده باشیم که یک نر بالغ با یک ماده بالغ اسکندر یا اکثر طوطی های دیگر به راحتی با یکدیگر جفت میخورند و جفت حاصله بعد از چند ماه شروع به تولید مثل میکنند سخت در اشتباهیم. با وجود اینکه این عمل نیز غیر ممکن نیست اما به سختی امکان پذیر بوده و مدت زمان زیادتری را باید برای به دست اوردن جفت صرف نمود و نتیجه حاصله نیز تضمین شده نمیباشد با این حال ما ان را به عنوان یکی از روش های متداول و کم هزینه جفت انداختن طوطی ها که اکثرا بین پرورش دهندگان خانگی صورت میپذرید خواهیم شناخت زیرا مطمئنا برای همه امکان خریداری بیش از یک نر و ماده وجود ندارد.

به صورت طبیعی طوطی سانان زندگی احتماعی دارند و در گروه های بزرگ زندگی میکنند و جفت یابی نیز در گروه صورت میپذرید و در اسارت نیز برای به دست اوردن یک یا چند جفت طوطی اسکندر که همسر خود را به سلقه خود انتخاب نمایند به یک گروه جوان ۳۰ تا ۳۶ ماهه طوطی های اسکندر یا سبز نیاز است. در این سن طوطی های اسکندر به بلوغ جنسی میرسند و میتوانند برای خود جفت برگزیده و به تولید مثل بپردازند. بنابراین لازم است شش تا هشت عدد از طوطی های سبز بالغ یا در حال بلوغ به نسبت مساوی را به محل ذکر شده با شرایط بالا معرفی کرد. قرنطینه سازی طوطی های جمع اوری شده از محل های مختلف نیز باید صورت پذیرد و سپس طی یک مرحله گروه طوطی ها همزمان به پاسیو یا محل مورد نظر منتقل شوند.

توجه: سعی شود طوطی ها از مکان های مختلف خریداری شوند و اصول یک خرید موفق که در مقاله خرید طوطی سالم در سایت موجود است رعایت شود. همچنین طوطی های خریداری شده(شاه طوطی یا ملنگو) در صورت امکان بومی باشند و وارداتی و مخصوصا گونه های افریقایی یا حتی رنگی نباشند.

نکته: در صورتی که بخواهیم عضو جدیدی به محل نگهداری گروه طوطی ها اضافه کنیم لازم است ضمن قرنطینه سازی عضو جدید برای یک مدت چند هفته ای طوطی جدید را مجزا و تنها در دید گروه قرار دهیم و سپس با احتیاط و بازرسی مداوم عضو جدید را در کنار گروه قرار دهیم زیرا ممکن است گروه، طوطی جدید را نپذیرند و درگیری های خونینی را شاهد باشیم

توجه: روزهای اولیه ورود گروه به پاسیو بسیار حیاتی است و باید بازرسی های مداوم صورت پذیرد زیرا ممکن است گونه های نر با یکدیگر درگیری های جزئی داشته باشند و اگر این درگیری ها ادامه دار باشد باید طوطی برهم زننده نظم پاسیو به سرعت جدا شود.

فصل جفتگیری و تولید مثل طوطی های اسکندر

طوطی های سبز به طور طبیعی دو بار در سال تولید مثل میکنند. فصل جفتگیری و تولید مثل طوطی سبز در خاور میانه در ماه های اردیبهشت و دی ماه است. طوطی های سبز برای تولید مثل در طبیعت در قله های درختان یا لانه های متروکه سایر پرندگان و حتی شکاف صخره ها یا غارهای طبیعی ایجاد شده تولید مثل مینماند.

eos09711_327w

ترغیب طوطی ها به جفت گیری و تولید مثل در اسارت

قوطی های تکثیر

مطمئنا اگر یک جفت یا چند جفت طوطی در اختیار داشته باشیم تا شرایط برای انها محیا نباشد تولید مثل نخواهند کرد. همانطور که بیان شد در طبیعت طوطی های اسکندر در قله درختان و گاها غارهای طبیعی تولید مثل میکنند. در اسارت نیز باید چنین مکان هایی در پاسیو ایجاد شود تا انها به نحوی به تولید مثل ترغیب شوند. استفاده از قوطی های بزرگ تکثیر و قرار دادن این قوطی ها در بالاترین محل پاسیو ایده ی بسیار خوبی برای یک تکثیر موفق خواهد بود چرا که طوطی ها بالاترین نقطه را برای تخم گذاری انتخاب میکنند. میتوان قوطی های تکثیر را با چوب های سخت درختان به صورت دستی نسبت به سایز ملنگو یا شاه طوطی ساخت یا حتی میتوان کنده های طبیعی و بزرگ درختان را به قطعات مورد نیاز برید و داخل انها را خالی نمود، در ساخت قوطی های تکثیر گودی جمع شدن تخم ها و حتی المقدور دید به بیرون باید فراهم شود. شاید بسیاری از پرورش دهندگان قوطی های چوبی را مناسب تکثیر نداند زیرا که طوطی ها انها را خواهند جوید. اما این جویدن به معنی از بین بردن قوطی تکثیر نخواهد بود بلکه انها سعی میکنند به سلیقه خود آن را بسازند اگرچه این عمل با حرص و جوش نگهدارنده به همراه خواهد بود ولی بهتر است ان را تحمل کنید تا اینکه از قوطی های فلزی یا چودنی استفاده نمایید

nest box

تغذیه تکمیلی برای تولید مثل

یکی از عواملی که طوطی های سبز را ترغیب به تولید مثل میکنند وجود پروتئین حیوانی در جیره غذایی انهاست. پروتئین حیوانی در طبیعت از لارو حشرات تامین میشود. در اسارت میتوان این پروتئین را با تخم مرغ یا مقداری گوشت اب پز بدون هیچ ادویه ای تامین نمود. البته همه طوطی های سبز(ملنگو و شاه طوطی) علاقه به خوردن تخم مرغ یا گوشت نشان نمیدهند و برای رفع این مشکل میتوان تخم مرغ را با دانه ها و میوه جات و مقداری نان تست میکس کرد و یک غذای نرم و دست ساز تولید نمود که قاعدتا طوطی ها از خوردن چنین غذایی لذت میبرند. علاوه بر تامین پروتئین حیوانی افزایش ۲۰ درصدی دانه های چرب نیز در زمان اماده سازی برای تولید مثل توصیه میشود که میتوان از دانه هایی مانند بادام و گردوی پوست کنده در مخلوط دانه های پرنده استفاده کرد. اضافه کردن مکمل های ویتامین و املاح معدنی تجاری در زمان اماده سازی و بعد از تولید مثل میتواند ایده بسیار خوبی باشد چرا که این ویتامین ها انرژی لازم را برای طوطی ها در پروسه زمان بر تکثیر فراهم میکند یا بعد از تولید مثل موفق این ویتامین ها میتواند قوای جسمی تحیلیل رفته طوطی ها را مجددا بازیابی کند و امادگی مجدد برای تکثیر فراهم شود.

نکته اول: بعد از اولین تخمی که طوطی ماده گذاشت از ویتامین ها و غذای نرم حیوانی استفاده نکنید. تحمیل انرژی اضافی در زمانی که پرنده نیاز به ارامش و سبکی برای خوابیدن روی تخم ها را دارد کار کاملا اشتباهی است

نکته دوم: اصول تغذیه طوطی سانان در مبحثی دیگر در سایت توضیح داده شده است و علاقه مندان میتوانند به بخش مربوطه مراجعه نمایند. تغذیه عادی طوطی ها و نیاز به میوه جات و تمام دانه ها در جای خود باقیست و اصول تغذیه همیشه و در هر شرایطی باید رعایت شود. تنها برای اماده سازی طوطی ها جهت تولید مثل بخش تغذیه تکمیلی میتواند مفید واقع شود

تعداد تخم ها و خارج شدن جوجه ها از تخم تا ترک لانه

طوطی ملنگو به طور متوسط بین چهار تا پنج تخم خواهند گذاشت و پرنده ماده به مدت بیست و چهار روز بر روی تخم ها میخوابد تا جوجه ها متولد شوند. پرنده ماده مجبور است به مدت ۴۹ روز به انها غذا بدهد. پس از گذشت ۴۹ روز یا هفت هفته نیز جوجه ها لانه را ترک مینمایند. اما در شاه طوطی پرنده ماده به طور متوسط دو تا نهایتا سه تخم میگذارد و به مدت بیست و هشت روز روی تخم ها خواهد خوابید. تغذیه نمودن جوجه ها ۱۲ تا ۱۶ هفته به طول خواهد انجامید که این وظیفه را پرنده ماده به عهده خواهد گرفت و پس از گذشت این مدت جوجه ها میتوانند مستقل شوند. جوجه های تازه متولد شده چه در طوطی ملنگو و شاه طوطی بدون پر و بال هستند و پرنده ماده از همان روز ابتدایی تولد انها را تغذیه مینماید. جوجه هایی که هنوز وابسته به والدین هستند و پر و بال ندارند نباید به هیچ عنوان جدا شوند یا به صورت دستی تغذیه شوند چون در اینصورت شانس کمی برای بقا خواهند داشت.

نکته اول: تنها در موارد خاص مانند ضعف یکی از جوجه ها یا مرگ والدین یا دلایل مشابه مجاز به تغذیه دستی جوجه ها خواهیم بود.

نکته دوم: در صورتی که محل زندگی طوطی ها خشک است و از رطوبت کافی برخوردار نیست برای تسهیل در بیرون امدن جوجه ها از تخم ها فضای پاسیو را در روزهای انتهایی مرطوب کنید. برای این منظور میتوانید از دستگاه بخار استفاده کنید یا به شکل سنتی تر در صورت امکان کف پاسیو و اطراف ان را خیس کنید یا با ریختن اب روی پوشال های متعدد و نصب ان بر روی دیوارهای پاسیو این امر را عملی کنید. قرار دادن ظروف استحمام نیز میتواند در این زمان مفید باشد اما ممکن است طوطی ها علاقه ای به استحمام نداشته باشند یا سردی هوا مانع از انجام ان شود.

Parakeet chicks

هیبرید سازی و ایجاد گونه های رنگی

ایجاد گونه های رنگی از سالیان دور مورد توجه پرورش دهنگان بوده و هست که برخی از افراد این عمل را رد و غیر انسانی میدانند و بر این عقیده هستند گونه های به وجود امده از لحاظ نژادی ناخالصند و از نظر ژنتیکی نیز پرندگان دچار مشکلاتی هستند. با این حال برخی نیز این عمل را یک اصلاح نژادی و به وجود اوردن گونه های جدید همانند سایر حیوانات مانند سگ و گربه میدانند و بر این عقیده هستند اگر این اتفاق رخ ندهد هیچ گاه شاهد این همه گونه جدید و خارق العاده نبودیم. در اینجا ما قصد اموزش و ترویج این نوع امیزش ها و هیبرید سازی را نداریم و مبحثی تخصصی و گاها عذاب اور است چرا که جوجه های حاصله همیشه با انچه در ذهن ما میگذرد یکسان نخواهند بود. به هر حال بد نبود اشاره ای به این موضوع هم داشته باشیم تا علاقه مندان در صورت تمایل در این ضمینه نیز مطالعات کسترده تری انجام دهند و به مراجع مختلف دیگر مراجعه نمایند چرا که در این ضمینه تحقیقات فراوانی صورت گرفته و روز به روز شاهد گونه های رنگی در اکثر پرندگان هستیم

Mutations

سخن پایانی نویسنده:  سعی شد در مطلب بالا در مورد تکثیر و تولید مثل دو گونه بارز و شناخته شده طوطی سانان به صورت خلاصه و ساده توضیحات کافی را با جزئیات مورد نیاز بیان کنیم، شاید مطلب بالا بین سایت های فارسی زبان اولین مطلب کامل و به دور از نوشته های صرفا ترجمه و غیر عملی باشد چرا که مطلب فوق با در نظر گرفتن تجربیات یکی از فروشندگان و پرورش دهندگان انواع طوطی و مرغ عشق که به نتیجه رسیده اند و وسواس بیش از حد بنده در نگارش ان منتشر شده است. همچنین بسیاری از نکات تخصصی تر نیز از منابع مختلف مکتوب و علمی بازنویسی شده است. امیدواریم اولا سایر سایت های پارسی زبان بدون درج لینک و نام منبع از مطلب فوق یا بخشی از ان کپی برداری ننماییند و دوما توانسته باشیم با انتشار این مطلب قدمی بسیار کوچک در تشویق پرورش دهندگان به تکثیر و تولید مثل طوطی ها، مخصوصا دو گونه یاد شده برداشته باشیم.

کپی برداری از این مطلب یا بخشی از ان بدون ذکر منبع و دادن لینک به سایت مجاز نیست

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

622 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل ملنگو و شاه طوطی

  1. مهدی

    سلام
    خسته نباشید.
    من یه ملنگو ماده دارم که الان یکی دو ماه از یک سالش گذشته و رام هستش….
    من چند تا سوال دارم ممنون میشم اگه لطف کنین جواب بدین:
    ۱-میخواستم بدونم که من از کی میتونم براش یه جفت پیدا کنم….
    ۲-اون نری که میخوام بیارم باید به لحاظ سنی و رام یا وحشی بودن باید چجوری باشه؟
    ۳-الان قفسش تقریبا بزرگه(طول: ۱.۲۰م عرض: ۹۰س‌م ارطفاع: ۱م ) و یه کنده درخت که کمی جلوش بازه و داخلش هم به اندازه کافی جا هست گوشه قفسه که من داخلش رو از کاه پر کردم همین قفس برای دوتا طوطی کافیه؟
    ۴-الان طوطی من عادت داره روی چوب درختی که بالای قفس گذاشتم بخوابه…ممکنه با امدن جفت سر این جا با هم دعواشون بشه(اخه بالاترین جای قفسه)
    ۵-من چجوری این دوتارو برای بار اول باهم دیگه روبه رو کنم که هم دیگه رو زخمی نکنن؟
    ویه سوال کلی اینکه اصلا میتونم براش جفت بگیرم و تا اخر تنها بمونه؟
    واقعا ببخشید که زیاد شد….
    لطف میکنین به همش پاسخ بدین
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – از همین الان اما یک مرتبه جفتش ندین و باید نر و ماده چند هفته در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن و بعد از آشنایی و آماده شدن جفتشون بدین.
      ۲ – بهتره وحشی نباشه بالغ باشه مهم نیست اختلاف سنی داشته باشن.
      ۳ – قفس خوبه اما طوطی داخل کاه تخم گذاری نمیکنه باید لونه چوبی و یا کوزه داشته باشه و کف لونه هم نباید چیزی بریزید.
      ۴ – شاید معلوم نیست ؟؟!!
      ۵ – باید مدتی در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن.
      * – بله جفتش بدین بهتره.

      پاسخ
  2. تخم نطفه دار کاسکو

    ایا تخم نطفه دار طوطی ها در زیر پرندگان دیگر برای در امدن و هچ شدن قابل هستند و میتوانند در بیایند یا نه
    شرکت اروم جوجه www.*****.ir

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خواهشا لینک ندید
      قابل هچ شدن هست ولی خب بعید میدونم جوجه داوم بیاره. یا روزی که در میاد کشته میشه یا له میشه یا …. یا بخواین دستی تغذیش کنید تموم میکنه!

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      داخل دستگاه جوجه کشی باید بذارید و زیر پای پرندگان دیگه نمیشه قرار داد چون مدت به دنیا اومدن جوجه کاسکو فرق میکنه فکر کنم ۲۶ روز و یا بیشتر هست در صورتیکه پرنده های دیگه مثلا مرغ و کبوتر که زیاد روی تخم میخوابن ۲۱ روز هست.
      درضمن دمای بدن کاسکو هم متفاوته.

      پاسخ
  3. امیرعلی باقری

    ببخشید اگه تخم طوطی تو شکمش برعکس بشه باید چیکار کنیم والدین طوطی ما مرده یا زنده است و فلج شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تخم داخل شکم پرنده بچرخه هیچ کار خاصی نمیشه کرد و به سختی پرنده جون میده متاسفانه راه درمان قطعی اون عمل جراحی هست نهایتا اگر کامل نچرخیده باشه بشه با یه کارهایی پرنده رو نجات داد مثلا از ژل لابیریکانت که از داروخانه انسانی تهیه میکنید در محل خروج تخم خیلی کم مثلا دو دهم سی سی بریزید ( تزریق کنید داخل ) شاید تخم خارج بشه .
      مابقی سوالتون هم واقعا معلوم نیست چی پرسیدین ؟؟؟!!

      پاسخ
  4. فرزاد

    سلام
    من یه ملنگو نر دارم حدودا ۴ ساله.دو روزیه یه ماده بالغ براش اوردم که جفت گیری کنن و از همون روز اول ماده پشت سر نر میره و وقتی نر نیست دنبالش میگرده ولی نر همش در حال فرار هست ازش
    سوال اول اینکه این طبیعیه یا کلا پس میزنه این ماده رو؟؟
    سوال دوم اینکه من شب موقع خواب میکنمشون تو قفس جدا و کل روز دور خونه میچرخن،این کارم درسته یا بزارم تو قفس باشن همیشه فعلا؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین اینطوری جفتشون دادین برای جفت دادن طوطی باید نر و ماده یک مدت در دو قفس جداگانه باشن تا با هم آشنا بشن و حداقل دو هفته با هم اشنا بشن و بعدا جفتشون بدین نه یک مرتبه.
      تا یک هفته در دو قفس جداگانه باشن و بعد از اون یک هفته هم صبح ها فقط بیرون از قفس در کنار هم باشن و بعدا اگر دیدین با هم خوب هستن جفتشون بدین ضمنا دو تا قفس باید نزدیک به هم و حتی چسبیده به هم باشه و نسبت به هم دید داشته باشن.

      پاسخ
  5. سید حسین

    سلام!
    من ۴ ماهه یه جفت ملنگوی ۴ ساله دارم که قبلا جوجه دادن
    کلا خیلی خیلی میترسن حتی موقع تعویض آّب و غذا ، مهمه ؟
    دمای محل نگهداریشون ۲۴ ثابت و بغلشون یه قفس مرغ عشق و یه قفس قناریم هست .
    از همون روز اول یه لونه بزرگ mdf ساختم گذاشتم . تو ماه اخیر کل کف لونرو چویدن و کلی از خورده ها کف لونه مونده به طوری که کوه درست شده ! البته هرروز مقداری رو میریزن کف قفس !
    انقد میترسن زیاد نگاشون نمیکنم نمیدونم جفت گیری دارن یا نه .
    سوال اصلیم اینه . ایا تو قفس (۱۰۳۳) میتخمن ؟
    تغذیه شون باید گرمی باشه یا سردی ؟
    اینکه میگید مکمل آماده سازی و این حرفا ، خب من کی باید آمادشون کنم و اینارو به تغذیشون اضافه کنم ؟
    من اصلا نمیدونم کی مستن کی باید غذای مست کننده بدم و ….

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طوطی اهلی نشده و میترسه و مهم هم نیست چون بالغ و جفت هستن.
      بله در اون سایز قفس تخم گذاری میکنن اما لونه ام دی اف اصلا مناسب طوطی نیست و باید از کوزه دهانه گشاد و یا کندهدرخت استفاده کنید تا کف لونه شیبدار باشه و تخم ها رودر کنار هم جمع کنه ضمنا کف لونه هم چیزی نباید بریزید.
      تغذیه باید متعادل باشه یعنی دانه های گرم و سرد رو به صورت متعادل استفاده کنید وغذای متنوع بخورن از جمله دانه – ذرت تازه – میوه -سبزی و دانه مخلوط.
      ماهی یک روز در ظرف آبخوری از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید کافیه البته وقتی تخم گذاشتن دیگه نباید ویتامین بخورن.
      غذای متنوع هم بهشون بدین لونه مناسب هم براشون بذارید هفته ای یک مرتبه ظرف آب برای آبتنی هم در اختیارشون بذارید احتمالا تا اردیبهشت و حتی شاید تا قبل از عید تخم گذاری کنن.

      پاسخ
      1. سید حسین

        الان کف لونشون پره تیکه چوب شده و اگر تخم کنن قطعا ثابت میمونه، البته درحال خالی کردن هستن ولی برای رفیقم دیدم همشو خالی نکرده بودن و لای همون خاک اره ها تخم گذاشته بود و جوجه شده بودن. حالا با این اوصاف میگین لونرو عوض کنم؟ اخه کوزه که تو قفس جا نمیشه از بیرون هم نمیشه نصب کرد. در ضمن این روزا ماده اکثرا کلا تو لونس. شاید میخاد بتخمه. فک کنم فعلا عوض نکنم بهتره

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر به این لونه عادت کردن نباید دست بهش بزنید نهایتا باید یک لونه استاندارد هم بذارید در کنارش .
          اگر کوزه در قفس جا نمیشه باید از قفس بزرگتر استفاده کنید قفس و لونه استاندارد و تغذیه مناسب حداقل چیزهایی هستن که طوطی بهش نیاز داره. اما اگر احساس میکنید نزدیک به تخم گذاری هست فعلا دست نگهدارید تا بعد.

          پاسخ
  6. ریحانه

    سلام یه شاه طوطی ماده دارم که شش ماه پیش خریدمش از اول نر و ماده بودنش زیاد واسم مهم نبود خیلی هم دوسش دارم یه مدت بود که به جعبه های کارتنی علاقه پیدا کرده و یه ماه پیش رفت تو یه جعبه و دیگه حاضر نشد بیاد بیرون واسه خودش اونجا لونه درست کرد قفس رو هم دیگه قبول نمیکنه خیلی هم اهلیه قشنگ با دست میشه گرفتش و نازش کرد امروز صبح متوجه شدم یه تخم گذاشته متاسفانه تاحالا به این فکر نکرده بودم که واسش یه جفت بگیرم ولی الان یکم دلم واسش سوخت میخوام برم یه شاه طوطی نر بگیرم ولی میترسم با همدیگه جفت نشم راهی هست بشه از همون اول فهمید ماده و نر با همدیگه جفت میگیرن یا نه؟ اصلا الان فایده داره برم دنبال جفت؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه راهی نیست که از همون اول بشه فهمید جفت میشن یا نه. شما یه نر بالغ باید تهیه کنید و در قفس مجزا یه مدت بمونه تا با شاه طوطی ماده شما ارتباط برقرار کنه و بعد با کنترل شما کنار هم قرار بگیرن و اگه درگیری یا خشونت شدیدی مشاهده نشد کنار هم بمونن تا جفتگیری صورت بگیره.
      الان هم برای این یه دونه تخم نه فایده نداره و ممکنه تخم های بیشتری هم بذاره که بازم هیچ فایده ای نداره ولی خب برای اینده خیلی عالیه و ممکنه موفق به تکثیر شاه طوطی بشید که خب همه عاشق این کارن و این یه فرصتی هست برای شما که تجربش کنید.

      پاسخ
  7. Emad EJ

    یه سوال ولی حالا میشه یه توضیح کوچکی درباره هیبرید سازی بگید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیبرید سازی یعنی دو نوع مختلف رو با هم جفت بدین حالا تو پرنده – ماهی -انواع حیوانات وحتی گیاهان دیده میشه که مثلا چند نوع گیاه مختلف رو با هم گرده افشانی میکنن و یک چیز جدید بدست میاد.
      پرنده هم همینطور مثلا شاه طوطی رو بدین به جفت ملنگو یه بچه ای بدست میاد بین این دو تا و میشه هیبرید البته در مورد پرنده هیبرید فرق داره با ابلق ببینید دو تا گونه مختلف میشه هیبرید اما از یک گونه اما دو رنگ مختلف میشه ابلق. مثلا یک ملنگو سبز رو به جفت ملنگو آبی بدین و بچه هاشون میشن دو رنگ و ابلق که همون دو رگه هست.
      مثلا سگ گرگ میشه همون هیبرید . ولی دو نژاد مختلف سگ رو به جفت هم بدین میشه دو رگه مثل دوبرمن با شیانلو رو به جفت هم بدین بچه هاشون میشن دو رگه.

      پاسخ
  8. سیدجواد

    سلام دوستان من یه ملنگو ماده زرد دارم که چندساله بانر سبز جفت هستند وسالی چند تاجوجه میدن ولی جوجه هاش تابحال همه سبزشدن آیا امکان جوجه زرد دادن هم وجود داره یانه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی مشخص نیست و همه چی بستگی به ژن غالب و مغلوب داره و حالا در آینده بچه ها چی بشن مشخص نیست شاید همگی سبز بشن و یا درصد کمی ابلق و یا زرد هم به وجود بیاد.

      پاسخ
  9. AMIR

    سلام دوستان
    ۱_من یک طوطی ملنگو نر خریدم صاحب قبلیش فقط بهش تخمه می داده من الان هرکاری میکنم غذاهای جدید بخوره نمی خوره بنظرتون چیکارش کنم؟
    ۲_اگه من بخوام براش جفت بخرم چه زمانی خوبه برای جفت خریدن؟
    ممنون بابت سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – هیچ مهم نیست فقط غذای متنوع جلوش بذارید کم کم نوک میزنه و میخوره هیچ زمان مجبورش نکنید و یا گرسنگی بهش ندین.
      ۲ – هر زمان جفت خوب دیدین براش بخرید ولیکن جفت دادن طوطی به این شکل هست که نر و ماده باید در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن و بعد از آشنایی و آماده شدن هر دو جفتشون بدین و نباید یک مرتبه در کنار هم رها بشن.

      پاسخ
  10. الیاس

    سلام
    یه جفت شاه طوطی دارم که در این حدودا ۴ ماه اخیر ۳ بار تخم گذاری کردند . هر بار جفت گیری شون را خودم دیدم . ولی متاسفانه تخم ها نطفه نداشتند .
    حدودا ۱۰ تا تخم گذاشتند هیچکدوم نطفه نداشتند . به نظرتون امیدی بهشون هست ؟
     

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      باید نر رو تعویض کنید. البته میتونید یک دوره هم برای اماده سازیشون از مولتی ویتامین و جوانه دانه ها و میوه جات استفاده کنید و امتحان کنید. شاید نطفه نر ضعیف باشه؟

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      تخم ها رو شکستین و دیدین نطفه نداره یا نه ؟؟ چون جوجه نشدن فرمودین نطفه نداشتن .
      اگر در طول ۴ ماه سه مرتبه تخمگذاری کردن بنده فکر میکنم شما تخم ها رو خیلی زود از زیر پای ماده خارج میکنید و اجازه ندادین کامل و ۲۱ روز روی اونها بخوابه و برای همین اونها تند تند جفت گیری و تخم گذاری کردن و نطفه هر دو پرنده نر و ماده ضعیف شده چون برای تشکیل نطفه هم اسپرم نر و هم تخمک ماده باید وجود داشته باشه.
      به نظر بنده اگر قفس بزرگ دارن و مشکلی از نظر جفت خوردن ماده نیست فقط اونها رو با غذای متنوع تغذیه کنید ضمنا از شرایط نگهداری و رفتار خودتون بعد از تخم گذاری پرنده ها برای تست تخم ها توضیح بدین در خدمتتون هستیم. ضمنا وجود لونه استاندارد خیلی مهمه.

      پاسخ
  11. علی

    سلام من یه ملنگو۷ماهه دارم دیروز نمیشد اصلا پیشش رفت

    امروز خیلی گازم گرفت ولی میمومد رو دستم. ولی واقعا دستم زخمی شد. ولی در کل خیلی بهتر شده بود. خواستم ببینم این کارو بکنم دیگه بهتر دستی میشه؟از دستمم دیروز غذا نمی گرفت امروز میگیرفت.چیکار کنم دیگه گاز نگیره اخه گازش وحشتناکه.
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کی اون رو خریدین اگر تازه وارد هست باید چند هفته صبر کنید تا به محیط جدید عادت کنه و ترسش بریزه و بعدا آموزش رو شروع کنید و اگر عجله کنید پرنده بیشتر وحشی میشه تا اهلی.

      پاسخ
      1. علی

        سلام؛
        ۳ روزه گرفتمش ،ولی اینجوری نیست ک کاملا وحشی باشه الان میاد رو دست و شانه و از دستم غذا میگیره ولی زیاد گاز میگیره و زیاد ب سمت قفسش فرار میکنه؛من الان تو روز چندیدن بار میارمش بیرون میزارمش رو دستم و وقتیم گ فرار میکنه میرم میارمش باز میزارمش رو دستم اینکارو ۱۰ ۱۵ دقیقه میکنم بعد میزارمش رو قفس تا مثلا ۱ ساعت دیگه دوباره برم سراغش؛
        این کار اشتباس؟کار دیگه ای لازمه بکنم؟اگه همینجوری پیش برم دستی میشه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله اشتباه هست باید صبر کنید تا پرنده به محیط جدید عادت کنه و شاید چند هفته تا یک ماه زمان لازم داره نه توی همون سه روز اول الان شما دارید پرنده رو شکنجه میکنید و نه آموزش نمیدین. صبر داشته باشید هر ۱۰ – ۱۵ دقیقه که نباید اون رو بگیرید.
          بخش دستی کردن طوطی و سوال و جواب های اون بخش رو کامل مطالعه کنید.

          پاسخ
  12. عرفان

    سلام خسته نباشید
    ملنگوهای من وقتی نزدیکه قفسشون میشم میترسن
    ایا احتمال تخم گذاری دارن؟
    و وقتی جوجه هاشون رو بزرگ کنن اهلی خواهند بود یا نه؟
    تشکر فراوان

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یا به تازگی خریداری شدن و هنوز به شما و محیط عادت نکردن یا اینکه پرنده هایی که دارید خیلی وحشی هستن و خیلی دستکاری شدن و از ادما خیلی میترسن و زمان میبره تا به شما عادت کنن. سعی کنید بهشون استرس وارد نکنید و دستکاریشون نکنید و فقط اب و دونشون رو عوض کنید تا کم کم عادت کنن
      احتمال تخم گذاری هم اگه بالغ باشن و نر و ماده و فضای کافی واسشون فراهم باشه + لونه و مواردی که در مطلب بالا عنوان شده بله.
      جوجه ها هم اگه توسط خودشون بزرگ بشن که خب نه اهلی نمیشن.

      پاسخ
  13. علی خسروشاهیa

    باسلام وتشکرازمطلبتون یه سوالدمن الان نزدیک۸سال میشه که یه ملنگونر دارم میخواستم یه ماده براش بگیرم بهنظرتون امکان جفت گیری داره یانه وحتما نیاز به پاسیو داره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله امکانش هست ولی خب تا جفت بخورن و به هم عادت کنن طول میکشه و ممکنه اوایل ملنگو شما حضور ملنگو دیگه رو تحمل نکنه ولی خب نهایتا بله جفت میخورن.
      اصولا ملنگو در قفس های کوچیک سختر از پاسیو و محیط باز تولید مثل میکنن. یعنی محیط پاسیو پرنده رو بیشتر به تولید مثل ترغیب میکنه.

      پاسخ
  14. محمد

    سلام خسته نباشید
    یجفت ملنگو دارم بالغ ی پانسیو بزرگم دارن میخواستم ببینم جچوری میشه فهمید جفت خوردن یانه

    همدیگه رو نمیزنن کنار هم هستن ندیدم نک بگیرن نره خیلی میره طرف ماده انگار خودشو لوس مسکنه هعی خودشو میماله ب ماده ولی ندیدم جت گیری کنن

    یک راهنمایی کنید لطفا ممنون سایتتون عالیه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      قرار نیست جلو شما جفتگیری کنن و احتمال داره زمانی که شما بهشون توجه ندارید جفت گیری کنن. ضمنا باید شرایط هم محیا باشه و لونه واسشون بذارید و غذای پروتئینی کافی در اختیارشون باشه که به فکر تولید مثل و جفتگیری بیفتن.

      پاسخ
  15. محمد

    با این چیزایی ک گفتم معلوم میشه ک جفت شدن؟
    میتونید بگید چی بزارم {تخمه کم . شاهدانه.ارزن و کتان. میوه جاتم سیب خیلی دوس دارن ک هر دوروز یک بار میزارم} بغیر از ایناا دیگه چی بزارم ؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمال داره نر و ماده باشن. چون اگه هر دو نر بودن اینقدر به هم نزدیک نمیشدن. تخمه افتابگردان. هفت تخم، تخم مرغ اب پز ، میوه جات، جوانه دانه ها، ذرت تازه(بلال) واسشون بذارید. نه اینکه همه رو با هم بذارید بلکه همه این غذاها در جیره غذاییشون قرار داشته باشه. از طرفی میتونید از مولتی ویتامین های طیور هم برای تقویت پرنده ها و اماده سازیشون برای تکثیر استفاده کنید.

      پاسخ
  16. سحر

    سلام
    من یک جفت طوطی ملنگوی ۴و۵ساله دارم.ساله گذشته این طوطی ها داخل قفس ۲تا تخم گذاشتن اما ما لانه نذاشته بودیم شکستند
    اصلا فکرشو نمیکردم تخم بزارن
    الان فصله تخم گذاریشونه فکر میکنم چیکار باید بکنم راهنماییم کنید قفسشون ارتفاع نسبتا زیادی داره و خیلی جفت گیری میکنن من چون خانوادم شاغلن مدام تو خونه تنهام و وقتی سکوت باشه دائم جفت گیری میکنن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید لونه مناسب براشون تهیه کنید یک کوزه دهانه گشاد که به شکل خوابیده قرار بگیره و یا کنده درخت که داخلش رو خالی کرده باشن و ….

      پاسخ
      1. سحر

        داخل قفس بزارم اوکیه دیگه؟قفسشون یه کمی تنگه فقط ارتفاع داره

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ندید نمیشه گفت اوکی هست یا نه باید فضای کافی برای تحرک پرنده وجفت گیری وجود داشته باشه.

          پاسخ
  17. عرفان

    سلام خسته نباشید
    ممنون میشم درباره دستی بودن طوطی( ملنگو شاه طوطی)و رابطه اون با تولید مثل شون توضیحات کاملی بدید
    تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مورد تکثیر که همین بخش رو مطالعه بفرمایید و در مورد دستی کردن هم بخش مربوط به دستی کردن طوطی رو مطالعه کنید مفصلا توضیح داده شده ضمنا سایر سوال و جواب های دوستان رو نیز مطالعه کنید خوبه.

      پاسخ
  18. سحر

    سلام
    یه جفت طوطی ملنگو دارم تخم گذاشته برای تقویتش چه غذاهایی واسش بزارم؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی وقتیکه پرنده تخم گذاری میکنه بهتره ذاش رو تغییر ندین و حتی زمانیکه روی تخم وابیده از ویتامین و مکمل هم استفاده نکنید و فقط غذای متنوع و یا همون غذاهای قبلی رو بخوره چون وقتیکه روی تخم خوابیده نیازی نداره تقویت بشه و اگر زیاید تقویت بشه مست میشه و از روی تخم بلند میشه بهتره کارهای تقویتی رو بذارید برای زمانیکه به امید خدا جوجه ها به دنیا اومدن. نگران نباشید با خوردن و خوابیدن پرنده ضعیف نمیشه ولی غذا دادن به جوجه ها و تخم گذاری زیاد پرنده رو ضعیف میکنه نه روی تخم خوابیدن.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *