تکثیر و تولید مثل ملنگو و شاه طوطی

حتما همه علاقه مندان به پرندگان سخنگو دو گونه بازر و شناخته شده طوطی ها که شاید با گفتن کلمه طوطی تصویرشان در ذهنمان مجسم شود را میشناسند. درست حدس زدید! طوطی ملنگو و شاه طوطی انقدر رایج و در دسترس هستند که همه انها را میشناسند و حتی کمتر پرنده فروشی را خواهید دید که این گونه از طوطی ها را نداشته باشد. حال سوال اینحاست این طوطی ها چگونه و چرا اینقدر رایج هستند. ایا تکثیر ساده ای دارند و پرنده ها بومی هستند؟ ایا میتوان انها را تکثیر نمود، روش تکثیر این گونه چگونه است؟ در صورتی که تمایل دارید جواب سوالات فوق را بیابید با ادامه متن همراه باشید

ypu

مقدمه ای بر شناخت طوطی های اسکندر

دو گونه از طوطی های سبز شناخته شده و محبوب کشور عزیزمان طوطی بزرگ و کوچک اسکندر نام دارد که اولی را شاه طوطی یا طوطی بزرگ اسکندر مینامیم و دیگری را ملنگو یا طوطی کوچک اسکندر نام گذاری کرده ایم. دو نام ملنگو و شاه طوطی بین تمام پرنده فروش ها و علاقه مندان به طوطی ها در ایران کاملا شناخته شده است گرچه در زبان های دیگر این دو گونه را به نام های دیگری میشناسند. به طور مثال در زبان انگلیسی به شاه طوطی “پاراکیت اسکندر” گفته میشود یا همین گونه در زبان فرانسوی “پروچ الکساندر” نامیده شده است. در هر صورت ما در ایران این گونه ها را به نام شاه طوطی و طوطی ملنگو میشناسیم و اعتقادی به تغیر نام انها نیز نداریم. محبوبیت این دو گونه از طوطی ها فقط به کشور ما ختم نمیشود و در سرتاسر جهان این دو گونه به عنوان نماد طوطی ها شناخته میشوند. تاریخچه شناخت و اولین پرورش ها و حتی تقلید صدا در این طوطی پیشینه ای طولانی دارد و برخی محققان بر این عقیده هستند که اولین طوطی سبز سه هزار سال قبل در هندوستان توسط اشرافیان و پادشاهان اهلی و پرورش یافته است و پس از ان اسکندر مقدونی که هند را در تصرف خود قرار داده بود با این طوطی اشنا و به ان علاقه مند شده است و سپس جانشینان اسکندر مقدونی این پرنده را به یونان امروزی برده و به اروپاییان به نام طوطی اسکندر معرفی کردند، رومی ها نیز دومین کشور اروپایی بودند که به پرورش طوطی سبز(عموما شاه طوطی) پرداختند و امروزه نیز به صورت گسترده در سرتاسر اروپا این طوطی ها شناخته شده و پرورش میابند. ورود شاه طوطی و طوطی ملنگو در ایران نیز پیشینه ای طولانی دارد و بسیاری از بازرگانان ایرانی که به هند برای تجارت سفر میکردند طوطی ملنگو یا شاه طوطی را به عنوان هدیه برای خانواده یا بزرگان شهر میاوردند. بصورت گستره تر و عمومی تر نیز در اوایل حکومت پهلوی تعداد زیادی طوطی سبز(شاه طوطی و ملنگو) توسط برخی افراد مقام بالا به کشور وارد شدند و در برخی از باغ های تهران و برخی از نقاط سرسبر شهرهای بزرگ ایران ازاد شدند تا به زاد و ولد بپردازند و به همین علت نیز امروزه در بسیاری از نقاط سرسبز کشور میتوان طوطی های سبز را به صورت وحشی یافت. حتی بسیاری از گونه های دیگر طوطی سبز که عموما در طبیعت کمتر میتوان انها را یافت به کشور وارد شده و در باغ وحش ها به نمایش گذاشته میشوند یا در پرنده فروشی ها برای فروش ارائه میشوند. میتوان گونه هایی مانند ملنگو سفید هندی، ملنگو خاکستری و ملنگو ابی هندی، ملنگو افریقایی و ….  را نام برد که اکثرا وارداتیند و یا با تکثیرهای ژنتیکی به وجود امده اند.

P.k.manillensis-Mutations

مقدمه ای بر تکثیر و تولید مثل طوطی های اسکندر

متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از طوطی های سبز به صورت بومی پرورش میابند و برای فروش عرضه میشوند هنوز بخش اعظمی از طوطی های سبز عرضه شده وارداتیند و تنها افراد کمی طوطی های سبز را به صورت تخصصی در کشور پرورش میدهند و بازار با این پرورش و تکثیر جزئی نمیتواند نیازها را تامین کند و تجار این بازار مجبور به واردات یا بهتر بگوییم قاچاق این پرنده از مرزهای شرقی کشور میباشند زیرا در حال حاضر واردات قانونی ان از کشور هند و پاکستان به کشور ممنوع میباشد. حتی در پاکستان و هندوستان که  از قطب های عرضه طوطی های سبز به شمار میروند صادرات شاه طوطی برای مدتی با شرایط خاص امکان پذیر بوده است زیرا بسیاری از پرندگان قابل عرضه از محیط طبیعی صید میشوند و این شکارهای بیرویه از محیط های طبیعی شاه طوطی را در معرض انقراض قرار داده است و به همین دلیل خرید و فروش و صادرات آن در این کشورها با شرایط خاص یا سختی امکان پذیر است گرچه در نهایت عرضه کنندگان قاچاق همیشه در خدمت بازار هستند. شاید دلایل قانع کننده ای نیز وجود داشته باشد که نمیتوان در مورد تکثیر و تولید مثل این گونه از طوطی ها به راحتی صحبت کرد و توقع داشت نیاز بازار با پرورش مصنوعی تامین شود. تکثیر این گونه از طوطی سانان مانند مرغ عشق نیست که نیاز به تجهیزات یا فضای زیادی نداشته باشد. مطمئنا تکثیر و تولید مثل طوطی ملنگو و شاه طوطی(حتی گونه های کاملا بومی) چندان ساده نیست و تنها افراد کمی در اسارت  با تجهیزات و فضای کم موفق به تکثیر این گونه از طوطی ها خواهند شد. به هر حال سعی شده در ادامه کلیات و روش تکثیر شاه طوطی و ملنگو که تکثیری همانند یکدیگر دارند اموزش داده شود تا شاید کمکی هر چند کوچک به علاقه مندان به تکثیر این گونه از طوطی ها کرده باشیم گرچه در نهایت میدانیم کمکی به بازار خرید و فروش این طوطی در کشور نخواهد شد و همچنیان ورود و فروش قاچاق پرندگان زینتی به کشور طبق روال سابق باقی خواهد ماند

تجهیزات مورد نیاز و فضای توصیه شده برای تکثیر

اولین قدم برای تکثیر موفق طوطی های اسکندر(شاه طوطی و ملنگو) فضای نگهداری انهاست. هر چقدر این فضا کوچک و بسته باشد امکان موفقیت در تکثیر کاهش میابد. به عبارت دیگر به ندرت این گونه از طوطی سانان در قفس یا حتی پاسیوهای کوچک تکثیر میشوند. حداقل فضای مورد نیاز برای تکثیر و البته جفت یابی یک گروه طوطی سبز ۱۸ متر مربع با ارتفاع  ۲ متر یا بیشتر میباشد. این فضا نباید بسته باشد و حداقل با نور طبیعی روشن و شب هنگام تاریک شود. همچنین در صورت استفاده از تورها و حفاظهای میله ای به قدری قطور باشند که به راحتی توسط طوطی ها جویده نشوند و از طرفی سر و گردن پرندگان از انها رد نشود چرا که در برگشت به عقب ممکن است به انها اسیب وارد شود. این فضا نباید در معرض وزش باد در فصل پاییز و زمستان قرار بگیرد. با وجود اینکه طوطی های سبز به شرایط اب و هوایی حساس نیستند و یکی از پرندگانی هستند که به سرعت به شرایط اب و هوایی هر منطقه خو میگیرند با این حال وزش باد سرد در فصل پاییز و زمستان را تحمل نخواهند کرد. در نقاط بالایی پاسیو حتما از چوب های قطور و طبیعی درختان مانند درخت بید یا حتی کاج برای نشیمن طوطی ها استفاده میشود. قائده خاصی برای قرار دادن چوب ها وجود ندارد و میتوان از کف پاسیو تا نقاط بالایی پاسیو میله های نشیمن طبیعی را قرار داد. طوطی های سبز برای نشیمن و استراحت بیشتر بالاترین سطح نسبت به زمین را انتخاب میکنند. باید سعی شود میله های نشیمن در پرش ها یا پروازهای کوتاه طوطی ها اختلالی به وجود نیاورد و به اندازه کافی و به تعداد طوطی ها میله نشیمن گاه در نظر گرفته شود. استفاده از چوب های زنده و باریک تر و حتی سرسبز(با برگ) در بین میله های نشیمن میتواند ایده خوبی برای طبیعی سازی محیط باشد. این چوب های باریک توسط طوطی ها جویده خواهند شد و میتوان انها را پس از مدتی جایگزین نمود. کف پاسیو را نیز میتوان با پوشش ماسه تصفیه شده پوشاند. این عمل میتواند جمع اوری فضله ها را با بیلچه های کوچک ساده نماید و همچنین امکان جولان و جویدن ماسه ها را برای طوطی ها محیا کند. گرچه بسیاری نیز بر این عقیده هستند که اگر کف پاسیو یا محل نگهداری سنگ فرش شود و فضله ها را بتوان با کاردک جدا نمود عمل پاکسازی ساده تر خواهد شد. به هر حال تصمیم در این باره به عهده نگهدارنده میباشد و منعی در استفاده از هر کدام از روش ها وجود ندارد. ظروف تغذیه و اب اشامیدنی به تعداد کافی و همیشه در دسترس در محل نگهداری طوطی ها اجباریست. ایجاد فضا یا ظروف استحمام برای فصل گرما و حمام دادن طوطی ها نیز میتواند ایده خوبی به شمار رود گرچه فضا سازی و ایجاد این ایده کمی مشکل به نظر میرسد. حتی المقدور از ورود جوندگان به داخل پاسیو جلوگیری شود و از طرفی باید از نزدیک شدن پرندگان وحشی به پاسیو به دلیل انتقال بیماری ها جلوگیری به عمل اید.

Rose-ringed Parakeet (Psittacula krameri)

معرفی طوطی های اسکندر به پاسیو و جفت یابی

اگر بر این عقیده باشیم که یک نر بالغ با یک ماده بالغ اسکندر یا اکثر طوطی های دیگر به راحتی با یکدیگر جفت میخورند و جفت حاصله بعد از چند ماه شروع به تولید مثل میکنند سخت در اشتباهیم. با وجود اینکه این عمل نیز غیر ممکن نیست اما به سختی امکان پذیر بوده و مدت زمان زیادتری را باید برای به دست اوردن جفت صرف نمود و نتیجه حاصله نیز تضمین شده نمیباشد با این حال ما ان را به عنوان یکی از روش های متداول و کم هزینه جفت انداختن طوطی ها که اکثرا بین پرورش دهندگان خانگی صورت میپذرید خواهیم شناخت زیرا مطمئنا برای همه امکان خریداری بیش از یک نر و ماده وجود ندارد.

به صورت طبیعی طوطی سانان زندگی احتماعی دارند و در گروه های بزرگ زندگی میکنند و جفت یابی نیز در گروه صورت میپذرید و در اسارت نیز برای به دست اوردن یک یا چند جفت طوطی اسکندر که همسر خود را به سلقه خود انتخاب نمایند به یک گروه جوان ۳۰ تا ۳۶ ماهه طوطی های اسکندر یا سبز نیاز است. در این سن طوطی های اسکندر به بلوغ جنسی میرسند و میتوانند برای خود جفت برگزیده و به تولید مثل بپردازند. بنابراین لازم است شش تا هشت عدد از طوطی های سبز بالغ یا در حال بلوغ به نسبت مساوی را به محل ذکر شده با شرایط بالا معرفی کرد. قرنطینه سازی طوطی های جمع اوری شده از محل های مختلف نیز باید صورت پذیرد و سپس طی یک مرحله گروه طوطی ها همزمان به پاسیو یا محل مورد نظر منتقل شوند.

توجه: سعی شود طوطی ها از مکان های مختلف خریداری شوند و اصول یک خرید موفق که در مقاله خرید طوطی سالم در سایت موجود است رعایت شود. همچنین طوطی های خریداری شده(شاه طوطی یا ملنگو) در صورت امکان بومی باشند و وارداتی و مخصوصا گونه های افریقایی یا حتی رنگی نباشند.

نکته: در صورتی که بخواهیم عضو جدیدی به محل نگهداری گروه طوطی ها اضافه کنیم لازم است ضمن قرنطینه سازی عضو جدید برای یک مدت چند هفته ای طوطی جدید را مجزا و تنها در دید گروه قرار دهیم و سپس با احتیاط و بازرسی مداوم عضو جدید را در کنار گروه قرار دهیم زیرا ممکن است گروه، طوطی جدید را نپذیرند و درگیری های خونینی را شاهد باشیم

توجه: روزهای اولیه ورود گروه به پاسیو بسیار حیاتی است و باید بازرسی های مداوم صورت پذیرد زیرا ممکن است گونه های نر با یکدیگر درگیری های جزئی داشته باشند و اگر این درگیری ها ادامه دار باشد باید طوطی برهم زننده نظم پاسیو به سرعت جدا شود.

فصل جفتگیری و تولید مثل طوطی های اسکندر

طوطی های سبز به طور طبیعی دو بار در سال تولید مثل میکنند. فصل جفتگیری و تولید مثل طوطی سبز در خاور میانه در ماه های اردیبهشت و دی ماه است. طوطی های سبز برای تولید مثل در طبیعت در قله های درختان یا لانه های متروکه سایر پرندگان و حتی شکاف صخره ها یا غارهای طبیعی ایجاد شده تولید مثل مینماند.

eos09711_327w

ترغیب طوطی ها به جفت گیری و تولید مثل در اسارت

قوطی های تکثیر

مطمئنا اگر یک جفت یا چند جفت طوطی در اختیار داشته باشیم تا شرایط برای انها محیا نباشد تولید مثل نخواهند کرد. همانطور که بیان شد در طبیعت طوطی های اسکندر در قله درختان و گاها غارهای طبیعی تولید مثل میکنند. در اسارت نیز باید چنین مکان هایی در پاسیو ایجاد شود تا انها به نحوی به تولید مثل ترغیب شوند. استفاده از قوطی های بزرگ تکثیر و قرار دادن این قوطی ها در بالاترین محل پاسیو ایده ی بسیار خوبی برای یک تکثیر موفق خواهد بود چرا که طوطی ها بالاترین نقطه را برای تخم گذاری انتخاب میکنند. میتوان قوطی های تکثیر را با چوب های سخت درختان به صورت دستی نسبت به سایز ملنگو یا شاه طوطی ساخت یا حتی میتوان کنده های طبیعی و بزرگ درختان را به قطعات مورد نیاز برید و داخل انها را خالی نمود، در ساخت قوطی های تکثیر گودی جمع شدن تخم ها و حتی المقدور دید به بیرون باید فراهم شود. شاید بسیاری از پرورش دهندگان قوطی های چوبی را مناسب تکثیر نداند زیرا که طوطی ها انها را خواهند جوید. اما این جویدن به معنی از بین بردن قوطی تکثیر نخواهد بود بلکه انها سعی میکنند به سلیقه خود آن را بسازند اگرچه این عمل با حرص و جوش نگهدارنده به همراه خواهد بود ولی بهتر است ان را تحمل کنید تا اینکه از قوطی های فلزی یا چودنی استفاده نمایید

nest box

تغذیه تکمیلی برای تولید مثل

یکی از عواملی که طوطی های سبز را ترغیب به تولید مثل میکنند وجود پروتئین حیوانی در جیره غذایی انهاست. پروتئین حیوانی در طبیعت از لارو حشرات تامین میشود. در اسارت میتوان این پروتئین را با تخم مرغ یا مقداری گوشت اب پز بدون هیچ ادویه ای تامین نمود. البته همه طوطی های سبز(ملنگو و شاه طوطی) علاقه به خوردن تخم مرغ یا گوشت نشان نمیدهند و برای رفع این مشکل میتوان تخم مرغ را با دانه ها و میوه جات و مقداری نان تست میکس کرد و یک غذای نرم و دست ساز تولید نمود که قاعدتا طوطی ها از خوردن چنین غذایی لذت میبرند. علاوه بر تامین پروتئین حیوانی افزایش ۲۰ درصدی دانه های چرب نیز در زمان اماده سازی برای تولید مثل توصیه میشود که میتوان از دانه هایی مانند بادام و گردوی پوست کنده در مخلوط دانه های پرنده استفاده کرد. اضافه کردن مکمل های ویتامین و املاح معدنی تجاری در زمان اماده سازی و بعد از تولید مثل میتواند ایده بسیار خوبی باشد چرا که این ویتامین ها انرژی لازم را برای طوطی ها در پروسه زمان بر تکثیر فراهم میکند یا بعد از تولید مثل موفق این ویتامین ها میتواند قوای جسمی تحیلیل رفته طوطی ها را مجددا بازیابی کند و امادگی مجدد برای تکثیر فراهم شود.

نکته اول: بعد از اولین تخمی که طوطی ماده گذاشت از ویتامین ها و غذای نرم حیوانی استفاده نکنید. تحمیل انرژی اضافی در زمانی که پرنده نیاز به ارامش و سبکی برای خوابیدن روی تخم ها را دارد کار کاملا اشتباهی است

نکته دوم: اصول تغذیه طوطی سانان در مبحثی دیگر در سایت توضیح داده شده است و علاقه مندان میتوانند به بخش مربوطه مراجعه نمایند. تغذیه عادی طوطی ها و نیاز به میوه جات و تمام دانه ها در جای خود باقیست و اصول تغذیه همیشه و در هر شرایطی باید رعایت شود. تنها برای اماده سازی طوطی ها جهت تولید مثل بخش تغذیه تکمیلی میتواند مفید واقع شود

تعداد تخم ها و خارج شدن جوجه ها از تخم تا ترک لانه

طوطی ملنگو به طور متوسط بین چهار تا پنج تخم خواهند گذاشت و پرنده ماده به مدت بیست و چهار روز بر روی تخم ها میخوابد تا جوجه ها متولد شوند. پرنده ماده مجبور است به مدت ۴۹ روز به انها غذا بدهد. پس از گذشت ۴۹ روز یا هفت هفته نیز جوجه ها لانه را ترک مینمایند. اما در شاه طوطی پرنده ماده به طور متوسط دو تا نهایتا سه تخم میگذارد و به مدت بیست و هشت روز روی تخم ها خواهد خوابید. تغذیه نمودن جوجه ها ۱۲ تا ۱۶ هفته به طول خواهد انجامید که این وظیفه را پرنده ماده به عهده خواهد گرفت و پس از گذشت این مدت جوجه ها میتوانند مستقل شوند. جوجه های تازه متولد شده چه در طوطی ملنگو و شاه طوطی بدون پر و بال هستند و پرنده ماده از همان روز ابتدایی تولد انها را تغذیه مینماید. جوجه هایی که هنوز وابسته به والدین هستند و پر و بال ندارند نباید به هیچ عنوان جدا شوند یا به صورت دستی تغذیه شوند چون در اینصورت شانس کمی برای بقا خواهند داشت.

نکته اول: تنها در موارد خاص مانند ضعف یکی از جوجه ها یا مرگ والدین یا دلایل مشابه مجاز به تغذیه دستی جوجه ها خواهیم بود.

نکته دوم: در صورتی که محل زندگی طوطی ها خشک است و از رطوبت کافی برخوردار نیست برای تسهیل در بیرون امدن جوجه ها از تخم ها فضای پاسیو را در روزهای انتهایی مرطوب کنید. برای این منظور میتوانید از دستگاه بخار استفاده کنید یا به شکل سنتی تر در صورت امکان کف پاسیو و اطراف ان را خیس کنید یا با ریختن اب روی پوشال های متعدد و نصب ان بر روی دیوارهای پاسیو این امر را عملی کنید. قرار دادن ظروف استحمام نیز میتواند در این زمان مفید باشد اما ممکن است طوطی ها علاقه ای به استحمام نداشته باشند یا سردی هوا مانع از انجام ان شود.

Parakeet chicks

هیبرید سازی و ایجاد گونه های رنگی

ایجاد گونه های رنگی از سالیان دور مورد توجه پرورش دهنگان بوده و هست که برخی از افراد این عمل را رد و غیر انسانی میدانند و بر این عقیده هستند گونه های به وجود امده از لحاظ نژادی ناخالصند و از نظر ژنتیکی نیز پرندگان دچار مشکلاتی هستند. با این حال برخی نیز این عمل را یک اصلاح نژادی و به وجود اوردن گونه های جدید همانند سایر حیوانات مانند سگ و گربه میدانند و بر این عقیده هستند اگر این اتفاق رخ ندهد هیچ گاه شاهد این همه گونه جدید و خارق العاده نبودیم. در اینجا ما قصد اموزش و ترویج این نوع امیزش ها و هیبرید سازی را نداریم و مبحثی تخصصی و گاها عذاب اور است چرا که جوجه های حاصله همیشه با انچه در ذهن ما میگذرد یکسان نخواهند بود. به هر حال بد نبود اشاره ای به این موضوع هم داشته باشیم تا علاقه مندان در صورت تمایل در این ضمینه نیز مطالعات کسترده تری انجام دهند و به مراجع مختلف دیگر مراجعه نمایند چرا که در این ضمینه تحقیقات فراوانی صورت گرفته و روز به روز شاهد گونه های رنگی در اکثر پرندگان هستیم

Mutations

سخن پایانی نویسنده:  سعی شد در مطلب بالا در مورد تکثیر و تولید مثل دو گونه بارز و شناخته شده طوطی سانان به صورت خلاصه و ساده توضیحات کافی را با جزئیات مورد نیاز بیان کنیم، شاید مطلب بالا بین سایت های فارسی زبان اولین مطلب کامل و به دور از نوشته های صرفا ترجمه و غیر عملی باشد چرا که مطلب فوق با در نظر گرفتن تجربیات یکی از فروشندگان و پرورش دهندگان انواع طوطی و مرغ عشق که به نتیجه رسیده اند و وسواس بیش از حد بنده در نگارش ان منتشر شده است. همچنین بسیاری از نکات تخصصی تر نیز از منابع مختلف مکتوب و علمی بازنویسی شده است. امیدواریم اولا سایر سایت های پارسی زبان بدون درج لینک و نام منبع از مطلب فوق یا بخشی از ان کپی برداری ننماییند و دوما توانسته باشیم با انتشار این مطلب قدمی بسیار کوچک در تشویق پرورش دهندگان به تکثیر و تولید مثل طوطی ها، مخصوصا دو گونه یاد شده برداشته باشیم.

کپی برداری از این مطلب یا بخشی از ان بدون ذکر منبع و دادن لینک به سایت مجاز نیست

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

622 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل ملنگو و شاه طوطی

  1. محمد

    سلام من یک جفت ملنگو دارم ک چند روز پیش یه تخم کرده بود افتاده بود زمین شکسته بود چه لونه ای براشون بگیرم

    مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کنده درخت که وسطش سوراخ بزرگی باشه و یا کوزه که به صورت خوابیده قرار میگیره ضمنا داخل لونه بایدگود باشه تا همه تخم ها یکجا جمع بشن و چیزی نباید کف لونه بریزید. همون کوزه که هر دو هم زمان داخلش جا بشن عالیه.

      پاسخ
  2. saeed

    سلام
    میخواستم بدونم معمولا ملنگو نهایت تخمگذاریشون ازکی تاکیه یعنی از اول اسفند تاکی؟
    چون اگه این سری تخمشون پوچ بشه مجبورم بچسبونمشون روی تراس جای خوبیه ولی
    نمیدونم تخمی میذارن یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از اسفند تا اواخر و یا اواسط تابستان بستگی به شرایط نگهداری داره معمولا سالی دو مرتبه تخم گذاری میکنن ضمنا در زمان تخم گذاری هرگز پرنده رو جابجا نکنید.

      پاسخ
      1. saeed

        سلام جوجه دارشدم
        با غذاشون چکارکنم با اینکه من همیشه طبق برنامه واسشون همه چی ازقبیل میوه جات وسبزیجات وخشکجاتو
        وتخم مرغو گندم ابپز وجوانه و… میدادم اینا فقط سیب وپرتقال وتخمه وشاهدانه وکافشه وکمی ارزن وکتان میخوردن ومیخورن
        هرترفند واجباری توی این شش ماه زدم نشد البته صدای غدا دادنشونو شنیدم و پوست تخمه هم لانشون دیدم.دیوار لونرو
        واسه پوشال درست کردن کندن ولی پوشالایی که قبل از تخمگذاری گذاشتم بیرون ریختن.جنس لانشون تمام چوب گردوست
        [URL=http://8pic.ir/][IMG]http://8pic.ir/images/zra37r6g1okq0k5ia5ok.jpg[/IMG][/URL]
        [URL=http://8pic.ir/][IMG]http://8pic.ir/images/l3cmtjpaat6q4mgm9ofy.jpg[/IMG][/URL]
        [URL=http://8pic.ir/][IMG]http://8pic.ir/images/qefkbos1zhbn0r6xmhqc.jpg[/IMG][/URL]
        [URL=http://8pic.ir/][IMG]http://8pic.ir/images/8a8o9fvovg11btb8u7ri.jpg[/IMG][/URL]

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          حتما در غذاشون تخم مرغ بگنجونید. دان عادی که تا به حال هم میخوردن در اختیارشون بذارید. اینکه چیزی اضافه تر بهشون بدید که قبلا استفاده نمیکردید و نخوردن اصلا کار صحیح و اصولی نیست.
          لطفا تصاویرتون رو هم از اپلود سنتر خود سایت اپلود کنید که قادر به مشاهده باشیم
          https://onlypet.ir/upload/user/
          در اخر هم عرض کنم برای لونه طوطی پوشال و الیاف نیاز نیست و اگه بذارید خودشون میندازن بیرون.

          پاسخ
          1. saeed

            سلام تشکر
            [img]https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1461616384831.jpg[/img]
            [img]https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1461616384862.jpg[/img]
            [img]https://onlypet.ir/upload/user/filecase/146161638493.jpg[/img]
            [img]https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1461616384934.jpg[/img]
            میخواستم بدونم سیب وپرتقال که همیشه میخوردن مشکلی نداره
            واینکه توت فرنگی بدم

            پاسخ
              1. شهریار (onlypet.ir)

                بسیار عالی.
                مبارکتون باشه. غذای نرم تخم مرغی حتما بهشون بدید و دانه های رایجی که قبلا استفاده میکردید. همین. دو سه روز دیگه میوه و سبزیجات هم میتونید بهشون بدید و مشکلی نیست.

                پاسخ
  3. امیر

    سلام.یک جفت ملنگو تازه ۳ روزه خریدم.فروشنده گفت تضمین میکنم ۲ هفته ای تخم بذارن.اما ماده فقط روز اول یک ساعت رفت توی لانه چوبی از اون روز به بعد نرفته.۲ روز هم هستش مخصوصا صبح های طوطی ماده طوطی نر رو میزنه و خودش روی تاب وای میسته و طوطی نر ازش میترسم یا میره کف قفس یا میره بالای قفس،از میله ها آویزون میشه. میشه بگید علتش چیه؟ فقط خواهش زود جواب بدید. ممنون.

    پاسخ
    1. Reza

      سلام
      دوست عزیز حتی نمیشه فنچ رو هم تضمین کرد که ظرف ۲ هفته تخم میزاره میخواسته پرندشو بفروشه شما چرا باور کردید؟؟؟ اونم ملنگو!! ملنگو به این آسونیا توی قفس تخم نمیذاره یعنی خیلی بعیده..برای تکثیر حداقل یک اتاق کوچیک با محیطی مثل طبیعت باید براشون درست کنید..بنظر بنده امیدی به تکثیر ملنگو نداشته باشید.

      پاسخ
      1. امیر

        ممنون.اون زدن مشکلش چیه؟ آشناست گفت تخم نداشتن بیار پس بده

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          میتونه از جابجایی باشه و بعد از مدتی که جا بیوفتن خوب میشه.

          پاسخ
  4. Reza

    اگر که نحوه درگیری خیلی کم باشه مشکلی نیست طبیعیه..ولی اگه مدام ماده نر رو میزنه یا جفت نخوردن یا اصلا نر و ماده نیستن.

    پاسخ
  5. saeed

    سلام
    جوجه ملنگو چندروزگی دانخورمیشه وازسرلاکی درمیاد؟
    میشه بجای گذاشتن جوجه ها درکارتن اونارو تو اکواریوم بذارم وکفش پوشالو حوله بذارم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در حالت طبیعی چهل و پنج روزگی دیگه نیازی به والدین ندارن. اما خب جوجه های سرلاکی دستی ممکنه خیلی زودتر خودشون غذا بخورن و سی و پنج روزگی به بعد یه چیزایی خودشون بخورن.
      مشکلی نداره. شیشه ها رو هم بپوشونید یا برچسب بزنید.

      پاسخ
  6. سحر

    سلام.من یک جفت طوطی ملنگو دارم.طوطی ماده ۵سال و طوطی نر ۴سال سن دارن.طوطی مادم توی قفس تخم گذاشت افتاد شکست.من براش یه لونه داخل یه ظرف پلاستیکی گود درست کردم داخلشم روزنامه خورده و پنبه ریختم بنظرتون این طوطی من دوباره تخم میزاره؟؟شرایط لانه و تخم گذاریش مناسبه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به هیچ وجه شرایط لانه مناسب نیست.
      برای طوطی ملنگو یا باید کنده درخت تو خالی و یا کوزه برای لانه بذارید ضمنا داخل لونه هم هیچ چیزی نباید بذارید. ( کوزه و یا کنده رو به صورت خوابیده باید قرار بدین و داخلش خالی باشه. )

      پاسخ
      1. سحر

        میدونم اما هول هولی شد مجبور شدم.الانم پرندم خیلی راحت داخلش خوابیده ..راهنماییم کنید چکار کنم ؟؟

        پاسخ
        1. رضا جدي

          خوب این که کاری نداره تخمارو خارج و داخل یه کوزه بزار در ضمن پنبه خیلی خیلی خطریه منداشتم دور انگشتای پای پرنده پیچید و …عفونتو…قطع پا……

          پاسخ
        2. شهریار (onlypet.ir)

          با احترام به دیدگاه اقا رضا به نظر من الان که روی تخم ها خوابیدن هیچ کاری نیاز نیست انجام بدید. هیچ کار. منظورم اینه بیخود استرس بهشون وارد نکنید.

          پاسخ
  7. ارمین

    سلام من دو تا طوطی ملنگو دارم ماده کاملا رامه نر نسبتا رامه می خوام بندازم پیش هم اما ماده طوطی نرو میزنه جکار کنم که نزنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نباید همینطوری یک مرتبه جفتشون کنید باید ابتدا یکی دو هفته و حتی بیشتر در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن تا با هم آشنا بشن و بعدا در یک قفس بزرگتر و فضای مناسب جفتشون بدین.

      پاسخ
  8. ناشناس

    سلام من ملنگو دارم یک جفت اینا روزنامه زیرشونو ریز ریز میکنن جدیدا یکمم پر میبینم دور قفس . سن دوتا شونم ۲ سال جفتم هستن بنظرتون دلیلش تخم گذاری ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      روزنامه ها رو به دلیل سرگرمی ریز ریز میکنن. دیدن کمی پر طبیعیه و موردی نداره.
      اگر بالغ و جفت خورده باشن و فضای کافی و لونه مناسب در اختیارشون باشه احتمال اینکه تخم گذاری کنن هست.

      پاسخ
  9. ارمین

    سلام. من دو تا طوطی نر و ماده دارم حدا از هم بودند انداخته بودم تو قفس جداگانه حدود دو ماه کنار هم بودند الان انداختم پیش هم اول ماده نررو خیلی میزد ولی الان کمتر شده به نظر شما لونه بزارم براشون و غذا چی بدم بهشن خواهش میکنم زود جواب بدید ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله لونه بذارید اما دقت کنید فضای کافی در اختیارشون باشه غذا هم هرچی تا الان میخوردن دانه – میوه – سبزی هیچ تغییری نمیکنه غذا ثابته.

      پاسخ
  10. سینا

    سلام.ببخشید اگه سوالم عجیبه. میخواستم بدونم ممکنه ملنگو و شاه طوطی باهم جفت بشن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر حداقل تا الان ندیدم با هم جفت بشن دیدم با هم رابطه خوبی داشته باشن اما جفت نخوردن.
      شما ملنگو و یا هر طوطی از دو رنگ مختلف هم داشته باشی به سختی با هم جفت میخورن و این اتفاق فقط در قفس میوفته و حتی در طبیعت همین هم نمیشه چه برسه به نژادهای مختلف با هم جفت بخورن.
      اتفاقا یه برنامه حیات وحش تلویزیون پخش کرد یه بخش کوتاهی در مورد عروس هلندی بود اونجا طرف گفت رنگ های مختلف عروس هلندی فقط در قفس با هم جفت میخورن و در طبیعت تا بحال دیده نشده مثلا عروس خاکستری با عروس سفید جفت بخوره. حالا دیگه ملنگو و شاه طوطی هم همینطوره.

      پاسخ
  11. آرمین

    سلام من یک جفت طوطی ملنگو دارم لانه بزارم چقد می کشه که تخم کننید بعد طوطیامو الان انداختم پیش هم ماده نررو میزنه دو ماهم کنار هم بودند چکار کنم که ماده نررو نزنه لطفا سریع جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      زمان تخم گذاری که ربطی به وجود لونه نداره و بستگی به جفت گیری و سایر شرایط نگهداری داره.
      خب در اولی که در کنار هم رهاشو نمیکنید طبیعیه کمی درگیر بشن ولی درگیری شدید نباید داشته باشن و اگر درگیری خیلی شدید شد باید مجددا از هم جداشون کنید و چند روز بعد مجددا جفتشون بدین.

      پاسخ
  12. Sanani

    سلام دوستان
    من چندتا سوال از خدمتتون دارم. من دو ماه پیش یه ملنگو بالغ گرفتم که به گفته صاحب قبلیش سه سال سن داره اما یکی از پرنده فروشهایی که بعدا دیدش گفت حداقل ۵ سالو داره. این طوطی از همون اول رام نبود و از ما میترسید. وقتی فهمیدم جز با گشنگی دادن رام نمیشه ترجیح دادم براش یه طوطی ماده بگیرم که حداقل با اون خوشحال باشه و دلش نگیره! سه هفته پیش براش یه ماده گرفتم. فروشنده میگفت سنش ۱ سالو نیمه. میگفت دستیه اما فقط در حالتی که بترسه به زور میاد رو دست! کلا روحیه خشنی داره وقتی از چیزی نترسه دستو محکممم گاز میگیره! قفس نر و ماده رو از همون اول کنار هم گذاشتم ولی ماده همش واسه نر چشم غره میره، مردمک چشاشو تنگ میکنه و یه صداهای عجیبی از خودش درمیاره. همش دوس داره بیاد بیرون بره رو قفس نر نوکش بزنه. اما هیچوقت جرات نداره بره داخل قفس. بنده خدا طوطی نر من خیلی گناه داره اصلا به اون حمله نمیکنه? تو این مدت هیچ پیشرفتی نکردن و اوضاع تغییری نکرده. میخوام بدونم دلیل این رفتاره طوطی ماده چیه؟ اگه ماده بالغ بشه آرومتر میشه؟ من نمیخوام جوجه کشی راه بندازم! فقط میخوام اینا باهم خوب و خوش باشن و دعوا نکنن. سوال دیگه اینکه امکان داره طوطیهام حرف بزنن؟ میدونم ملنگو ماده هوشش پایینتره و طوطی نرمم سنش بالاست…
    ببخشید پرحرفی کردم
    با تشکر از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه واقعا طوطی که تازه گرفتین یک سال و نیم داشته باشه که هنوز به بلوغ هم نرسیده و الان نمیتونید جفتش بدید. بله شاید مدت زمان زیادی طول بکشه ولی اوضاع اینجور نمیمونه و با هم جفت میشن. ممکنه زمان ببره.
      حرف زدن هم بعید میدونم. باز غیر ممکن نیست و گفتن اینکه غیر ممکنه شاید درست نباشه ولی خب امید چندانی هم نیست.

      پاسخ
      1. Sanani

        ممنون که جوابمو دادین
        کی خیالم راحت باشه که جفت شدن و کنار هم بزارمشون؟ منظورم بازه زمانی نیست، حالات و رفتارشون تو دو تا قفس جداست. یعنی اون زمان طوطی ماده دیگه تو قفسش بهش حمله نمیکنه؟ یا پرهای سرشو بلند نمیکنه ؟ اصلا نمیخوام ریسک کنم و زود بندازمشون تو یه قفس، چون طوطی نرمو زخمی میکنه، همیشه به پاش حمله میکنه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همه چی نسبیه و باید خودتون تشخیص بدین به هم عادت کردن و آماده پذیرش هم هستن و بعدا در یک قفس قرارشون بدین البته ابتدا ممکنه با هم درگیر بشن اما کم کم خوب میشن ولی اگر درگیری ادامه پیدا کرد باز جداشون کنید و چند روز بعد مجددا جفتشون بدین.
          بنظر میاد طوطی ماده شما هنوز به محیط جدید عادت نکرده باید دوسه هفته ای بیشتر صبر کنید تا عادت کنه و بعدا با خیال راحت تری جفتشون بدین.
          سخنگویی طوطی هیچ ربطی به جنسیت اون نداره و بستگی به استعداد خود پرنده داره و اینکه نر بهتر از ماده حرف میزنه یه حرف الکیه و ربطی به جنسیت نداره شاید یه ماده ای باشه هوشش از صد تا نر هم بیشتر باشه بستگی به همون پرنده مورد نظر داره اما سن پرنده های شما زیاده مخصوصا نر که فکر نکنم دیگه حرف بزنه ولی ماده هنوز امیدی بهش هست چند کلمه ای یاد بگیره البته اگر درست باهاش تمرین کنید اما معمولا طوطی رو که جفت بدین دیگه سخت تر میشه آموزشش داد.

          پاسخ
  13. حسن

    سلام من یه طوطی ملنگونر خریدم ۳سالش هم هست اگه یه ماده براش بخرم تخم بزارند تولید مثل میکنند نطفه میزنه لطفا بگین ممنون

    پاسخ
  14. حسن

    سلام من یه طوطی ملنگو نر دارم با یه شاه طوطی ماده دارم اگه بزارم کنار هم جفت میشن؟ اگه جفت شدن تخم میزارن؟ ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیلی خیلی مورد خاص و استثنایی باید پیش بیاد تا با هم جفت بخورن اما اگر جفت بخورن بله تخم گذاری هم میکنن و جوجه هم میدن.

      پاسخ
  15. حسن

    مطمعن هستید که جفت میشن؟ لطفا الکی نگفته باشید من میخوام بزام پیش هم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مگه مریضیم الکی جواب بدیم.
      گفتم در شرایط خیلی خیلی استثنایی با هم جفت میشن و قرار نیست حتما ملنگو و شاه طوطی با هم جفت بخورن اما در شرایط خاص و در دراز مدت بله دیدم که جفت خورده باشن اما موارد نادر حالا شاید پرنده های شما جفت نخورن در همون جواب اول عرض کردم خدمتتون در موارد خاص و استثنایی.

      پاسخ
  16. معین

    من یه ملنگو پارسال خریدم الان ۱/۵ سالش هست و فکر کنم که مادست چون طوقش در نیومده و میخوام براش یه جفت بخرم
    ۱.جفتش چند ساله باشه بهتره از خودش کوچک نر باشه یا بزرگتر ؟
    ۲.چیکار کنم که باهم جفت بشن؟
    ۳.چقدر طول میکشه که جفت بشن ؟
    ۴.لونه چوبی بهتره یا کوزه سفالی ؟
    توی یک قفس یک متری جفت میشن یا تخم میزارن ؟
    ممنون میشم اگه به سوالام جواب بدین.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – خیلی مهم نیست اما تقریبا در یک سن باشن بهتره.
      ۲ – ۳ – نباید نر و ماده رو یک مرتبه در کنار هم قرار بدین باید هر کدوم در قفسی جداگانه اما نزدیک به هم و جلوی دید هم باشن تا بعد از آشنایی اولیه و عادت کردن و آماده شدن جفتشون بدین که شاید یک ماه و یا بیشتر زمان لازم باشه.
      ۴ – مهم نیست فقط فضای کافی داشته باشه و کف لونه گود باشه عالیه.
      بله جفت میشن و تخم گذاری هم میکنن.

      پاسخ
  17. نیما

    من یک طوطی ملنگو دارم ۱۰روز خریدمش طوطی من یک سال شه بعضی وقتا میاد روی دستم بعضی وقتا جوری گاز می گیره که اشکم در میاد چند روز اول می خوند ولی اعلان دیگری نمی خواند نگرانشم کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ مشکلی که ظاهرا نداره و همه چی طبیعیه چون طی تنها ده روز هنوز به محیط جدید و شما عادت نکرده و بیشتر زمان لازم داره درضمن بهتره غذای متنوع – میوه و سبزی بهش بدین و بیشتر براش وقت بذارید و به کاری هم مجبورش نکنید.

      پاسخ
  18. سید حسین

    با سلام و خسته نباشید
    قبل از اینکه ملنگو و شاه طوطی بخرم. این مقاله من رو شدیدا در امر جوجه کشی مایوس کرد، چون قصد جوجه کشی در قفس رو داشتم. اما به هر حال یک جفت ملنگو و یک جفت شاه طوطی خریدم، و از هردو جفت در قفس موفق به جوجه کشی شدم و بقیه هم بدونن این طوطی ها اگر ترسو نباشن تو قفس هم تخم میکنن، حساس نشین چون حساس نیستن!

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      ممنون از تجربتون
      سید جان لطفا اگه میتونی از مراحل تکثیر ,قفس , طرز نگهداری و…توضیح بدید تا دوستان استفاده کنن
      درضمن مقاله بالا یه تحقیق علمیه که براساس یکسری استانداردها نوشته شده و عمومیت داره
      تجربه صرفا مربوط به شخصه تجربه کنندست و عمومیت نداره

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *