تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. حسین

    باسلام و خسته نباشید من اسکارام تخم گذاشتن ولی ماده بالا تخم ها هست و اجازه نمیده ک نر اصلا نزدیک تخم ها بشه و گهگاهی بهش حمله میکنع و ماهی نر ب یگوشه میره و حتی ماده باز میره براش و میزندش ی تیکه از بدن نر هم زخم شده الان جداشون کردم ونمیدونم ک اجازه داده اصلا تخم هارو بارور کنع ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  2. امیررضا

    چهار روز صبر کنین اگه تخما در اومدن یعنی بارورن و اگه یکی دوروز صبر کنین اگه قارچ نزنن تخما چشای بچه ها معلوم میشه

    پاسخ
    1. حسین

      مرسی از لطفتون الان نمیدونم چرا دعوا میکنن ماده رو تخم ها نشسته و مداوم ب نر حمله میکنع و باز برمیگرده رو تخم ها الان جداشون کردم حتی از پشت شیشه هم ک جداشون کردم حمله ب هم میکنن و مثل جفت گیری دهن خودشونو باز میکنن ب شیشه خودشونو میکوبن ممنون میشم توضیح بدین

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        خواهشا با چند نام کاربری سوال تکراری نپرسید .
        درگیری بین ماهی ها طبیعیه و اگر درگیری شدید دارن باید با شیشه از هم جداشون کنید.

        پاسخ
  3. حسین

    سلام خسته نباشید من ی جفت اسکار آماده دارم ک حدودا۳۵ سانت هست اگه ی جفت اسکار ک حدودا ۱۰ سانت هستن بهشون اضافه کنم میخورنشون??
    یکی از اسکارام ی تیکه از باله اش کنده شده خوب میشع ? چکارکنم ک زود تر خوب شه?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کشته میشن. باید با رعایت سایز اسکار جدید اضافه کنید یا اسکارهای قبلی رو کامل رد کنید و یه گروه اسکار با سایزی که مورد نظرتون هست خریداری کنید.
      اسکاری که بالش اسیب دیده هم بله اگه باز کتک نخوره خوب میشه و جای نگرانی نیست. تنها کافیه مقداری متیلن بلو به اب اکواریومشون اضافه کنید که محل اسیب دیدگی قارچ نزنه. کم کم باله ترمیم میشه(به شرط اینکه باز کتک نخوره)

      پاسخ
      1. حسین

        چون از پشت شیشه ک جداشون کردم همو میبینن واس هم خوشحالی میکنن فکر نکنم کتکشون بزنن میترسم بخورنشون مرسی

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همانطور که آقا شهریار فرمودن ماهی های کوچکتر کشته میشن مگر اینکه اختلاف سایز کمی با هم داشته باشن.

          پاسخ
  4. رضا

    باسلام از اساتیدگرامی!
    من یک جفت اسکار دارم که الان سه هفته ای میشه همش کف آکواریومو خالی میکنن جنگ میکنن به هم بوسه میزنن.از چندنفری پرسیدم میگن میخان تخم ریزی کنن.یدونه پنکوسی و لجن خوار هم دارم که با یک شیشه اینارو ازهم جداکردم.ولی الان سه روزه اسکار ماده میره پشت بخاری یا تسویه قایم میشه انگار داره میمیره.بی زحمت راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون علائم مربوط به جفت گیری بوده اما این علائم ماده ممکنه از درگیری زیاد و زخمی شدن ماهی و یا حتی بیماری باشه و با این اطلاعات کم نمیشه نوع بیماری رو حدس زد خودتون رفتار ماهی ها رو بیشتر زیر نظر داشته باشید تا ببینید در اثر درگیری زیاد و کتک کاری هست و یا بیماری.

      پاسخ
  5. حسین

    سلام خسته نباشید من ماهیام چشم شون سفید شده و بیحال کف اکواریم افتادن تکونم نمیخورن یا خیلی کم چکارشون کنم زود جواب بدین لطفا

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کیفیت اب به شدت پایین هست. ممکنم هم یه عامل باکتریایی باعث این مشکل شده. ابتدا کیفیت اب رو برسی کنید(از سیکل بودنش اطمینان حاصل کنید و شرایط فیزیکی و شیمیایی اب نرمال باشه). سپس برای درمان از یه داروی جنرال مثل تترا جنرال تونیک استفاده کنید یا اگه بیماری حاد هست از حمام نمک و تتراسیکلین استفاده کنید.

      پاسخ
  6. حسین

    خیلی حالشون بده عین جنازه کف اکواریم افتادن فقط نفس میکشن یکیشون چشمش خیلی سفید شده ک فکر کنم
    اصلا جلوشو نبینع ، داروی ضد انگل و سفیدکم ب آب اضافه کردم دما هم ۳۰ درجس

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این داروها رو اشتباه کردین اضافه کردین ماهی که سفیدک نگرفته داروی ضد سفیدک زدین ضمنا انگل هم نداره که ضد انگل زدین. آقا شهریار فرمودن خدمتتون عامل باکتریایی داره ابتدا باید کیفیت آب رو بالا ببرید و بعد از حمام تتراسیکلین استفاده کنید الان با داروی الکی وضعیت رو خراب تر هم کردین البته در این حالتی که ماهی ها هستن برای درمان خیلی دیر شده و باید زودتر اقدام میکردین به احتمال زیاد ۵۰ – ۶۰ درصد تلفات میدین. باز بخش بیماری های چشمی رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  7. متیــن

    با سلام
    اسکار های من چند روز قبل جفت گیری کردن الان دارن سنگ ها رو با دهنشون جابه جا میکنن الان من باید سنگ صاف بذارم؟لجن خوارمو بردارم؟

    پاسخ
    1. Saghari

      بله لجن خوارو بردارید سنگ صاف رو هم خیلی وقت پیش باید میزاشتید ولی اگه الان گزاشتید اشکال نداره

      پاسخ
  8. pouria

    سلام شهریار جان یا هر بزرگواری…
    من یک اکواریوم ۴۰*۲۵*۲۵ دارم که فک کنم ۲۵ لیتر باشه…? دوتا پمپ هوا دو تا سنگ هوا یک کوزه که سنگ هوا رو توش گذاشتم و وسط اکواریومه …دو تا سنگ مرجان اندازه کف دست که انچنان بزرگ هم نیستن و جای زیادی نمیگیرن … فیلتر دارم … سنگش رودخانه ایه… گیاه مصنوعی دارم…نور زرد رنگ هم دارم…داروی سبز رنگ (anti fungus) که ضد قارچه دارم… یه تانک کوچیکم مخصوص بچه ها دارم … میخواستم بدونم که ایا میتونم دوتا اسکار خارجی نر و ماده بگیرم؟؟؟ ارزانترین غذایی که براش کم هم نباشه چیه؟
    نگهداریش سخته؟میشه یک عدد ماهی اسکار رو نگه داشت حداقل؟؟

    یا میشه دو تا نر یا دوتا ماده باهم بدون هیچ مشکلی نگهداری بشن؟؟؟
    میشه لجن خوار کوچیک پیششون بزارم ؟؟؟

    ?پیشاپیش عیدتون مبارک?

    ❤ممنون❤

    پاسخ
    1. Mohammadnori

      سلام دوست عزیز به نظر من اگه واسه تکثیر میخواین که تانکتون کوچیکه اما اگه غیر اینه تو تانک شما میتونید دوتا اسکار کوچیک و باحال ۵سانت بندازین و حالشو ببرین و بزرگشون کنین ولی در کل تانک بزرگتری برای بعد میخواین چون اسکار زود بزرگ میشه
      غذا هم میتونید دل میکس کنید که کلا ۱۵ت هم نمیشه و برای مدت زیادی دارینش ولی خب میتونید از لوفاک. پولکی. و کلا غذاهای خشک مخصوص گوشتخوار استفاده کنین
      کرم خونی منجمدم بد نیست
      میگوی خشک هست هم ارزونه هم مناسب. غذا خیلی زیاده
      کت فیش اسپرت برای نگهداری پیش اسکار خوبه
      پیشاپیش عید شما هم مبارک

      پاسخ
      1. pouria

        سلام محمد جان از نظرت ممنونم

        ولی نه راست میگی برای جفت گیری هم نمیخوام چون اصلا حوصله درگیر شدن با بچه هاشو ندارم
        الان اسکارو فقط به عنوان دو تا ماهی که تو اکواریوم واسه خودشون بچرخن …دعوا نکنن و برای لذت بردن ازش استفاده کنم نه تکثیرون چون اگه قضیه تکثیر باشه از زنده زا بودن خوشم میاد که الانم چون ماهی گیاه خوار مث مولی گوپی سوردتیل دارم که همشون زاییدن

        یه کت فیش کوچیک هف هش سانتی دارم برای اسکار مناسبه ایا؟
        اگه خواستین عکسشم دارم اپلود میکنم

        اگه به جز اسکار ماهی مناسب و گرون نباشه مناسب این نوع اکواریوم هست بگید لطفا

        ❤❤❤ممنون❤❤❤

        پاسخ
        1. Mohammadnori

          سلام
          اگه اسکار کوچیک بگیری (۵سانت بهترین اندازس)کاری با کت ندارن ولی بزرگ باشه کت رو میزنه
          ماهی هم زیاده ولی همین اسکارم خوبه
          ماکرو.کالیکو. گلد فیش. پروت و….

          پاسخ
          1. pouria

            سلام محمد جان بازم ازت متشکرم
            از کالیکو و گلد فیش زیاد توقعی ندارم ولی با پروت و ماکرو موافقم
            ماکرو رو که گفته بود با ماهیای دیگه اشتباه گرفته میشه همون اسفرانفوس
            یا استرانتوس یه همچین چیزایی

            پرت هم…چی بگم … داییم داشتتش و ازش خوب نگهداری کامل کرده ولی یکم قیافش یه جوریه …

            ماهی دیگه ای میتونین بجز این دوتا پیشنهاد بدین؟
            اگه میشه ایدی تلگرامتونم بدین که برای هر جواب یه ساعت انتظار نکشم البته بد برداشت نکن❤

            ❤❤❤ممنون❤❤❤

            پاسخ
            1. Mohammadnori

              سلام
              پوریا جان تو۲۵لیتر یکم محدوده ماهی زیاده بت بگم ولی خب رشد میکنن
              فرانتوزا. پروکسیموس. تگزاس. بوتیکافری. پنگوسی. پولی پتروس. مپانگا دبوسی. اوراتوس. و….
              در هر حال ماهیا بزرگ میشن و تو باید دو سه ماه دیگه تانک بزرگتری بگیری.
              اما بنظرم جذاب ترین و ارزون ترین سیکلید گوره خری هست.
              ایدی تلگرام هم شرمنده گوشیم خرابه نمیتونم تلگرام پیام بدم ولی تو سایت درخدمتم.

              پاسخ
              1. pouria

                سلام محمد جان
                بله خودمم وقتی یه اسکار .. ماکرو یا هر ماهی گوشتخوار دیگه ای رو توش تصور میکنم خودمم به این نتیجه میرسم که توش جا نمیشن حتی یه جفت ولی فوقش یکی جا میشه
                سیکلید گورخری هم دیدم خوشمم اومد ولی چون الان ماهیای گیاهخوار دارم نتونستم بگیرم
                امیدوارم گوشیت درست شه و اگرم درست شد بیا به ایدی ******
                فداتشم که زود و منطقی جواب میدی خدمتم از ماست❤
                درباره گورخری هم تحقیق میکنم و سوالاتم رو همینجا مطرح میکنم امیدوارم بازم باشین

                ❤ممنون❤

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  خواهشا طبق قوانین سایت آدرس و ایمیل و تلفن و ای دی و … ندین ممنون .
                  تنها راه ارتباطی همین صفحات سایت هست.

  9. pouria

    Slm
    از گوره خری راضیم ولی از اوراتوس خیلی خوشم اومد
    میخوام یه جفت نروماده بگیرم اگه میشه بسته به شرایط اکواریومی که دارم و بالاتر توضیح دادم توضیحاتشو بگین هم سیچلاید گوره خری و هم اوراتوس
    لینک دیدگاه:
    https://www.onlypet.ir/post-367/%d8%aa%da%a9%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%a7%d8%b1/comment-page-21/#comment-156576

    پاسخ
  10. Mohammadnori

    سلام
    اوراتوس یه سیکلید آفریقایی هست که یکم خشنه
    رژیم غذایی شم باید گیاهی و گوشتی باشه ولی گیاه زیاد بدی
    اگرم جفت بندازی تکثیر میشن و دهان پرورن و باید داخل تانکشون صخره مخره زیاد باشه. تا ۲۰سانتیش دیدم
    گوره خری هم یه سیکلید ارزان قیمت هست که به راحتی جفت میخوره و تخم میریزه و از بچه هاش به خوبی مواظبت میکنه و رژیم غذایی شم ۵۰درصدگوشتی هست تا۱۵سانت رشد میکنه
    هر دوتای این ماهیا تو ۲۵لیتر میمونن

    پاسخ
  11. Mohammadnori

    سلام ببخشید ۲۰ رو اشتباه زدم حواسم نبود
    اوراتوس تا۱۲سانت رشد میکنه

    پاسخ
  12. Fatemeh73

    سلام دوستان
    دوتا از ماهی های اسکار من جفت خوردن میخان تخم ریزی کنن
    تو سایت خوندم ک بعد از تخم ریزی باید از متیلن بلو استفاده کرد
    خاستم ببینم این ماده ای ک من دارم همینه یا فرق داره؟؟؟؟ اسمش aquasafe
    رنگشم ابیه

    پاسخ
  13. Fatemeh73

    ی سوال دیگه ام داشتم اینکه بعد دراومدن تخم ها لازمه ک بچه هارو جدا کنم یا نه؟ اگ اره چن روز بعد باید جداکنم؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله باید مراقب باشید حتی ممکنه والدین تخم ها رو نیز بخورن. اگر از تخم ها نگهداری کردن هر زمان تخم ها هچ شدن باید والدین رو جدا کنید.

      پاسخ
  14. mahdi500

    سلام.ی سوال درمورد متلین بلو:
    اقا مجتبی و سایر دوستان خیلی اصرار دارن که این ماده ب تانک تخم ماهی زده بشه.من برا گوره خری غیر نمک ید دار هیچی نزدم همه اشم هچ شد.فیلتر ندارم مدیا ندارم(که ی بحث مفصلم با اقا مجتبی و یکی دیگه از دوستان داشتیم) بخاری درست درمون ندارم پمپم نصفه نیمه روشن میکنم ولی خیلی تلفات از سری قبلی دادم اونم بخاطر تغذیه وکشش فیلتر بود.الانم سری جدید تازه ب شنای ازاد رسیدن.اینقدرم دست تو ابشون کردم ک خودم عذاب وجدان گرفتم.یعنی هچ هیچ مشکلی نداشته. میدونم گوره خری سخت جونه اما در مورد اسکار هم ی ویدیو در سایت هست ک اسکارو با بچه هاش تو برکه نشون میده اب برکه صد پله از اکواریوم کثیف تر تازه بچه هاشم تا ۵ سانتی پیششون موندن و نخوردن.درسته طبیعته ولی فک کنم ی سری بحث دیگه باشه ک تخم هج نشه.البته اک ۱۰۰لیتره که من از ۵۰تاش استفاده کردم اونم نصف اک رو.بهر حال تشکر میکنم اگه راهنمایی کنین.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید برکه و استخر و حوض و فضای بزرگ فرق میکنه با یک آکواریوم ۱۰۰ یا ۲۰۰ لیتری خرچی حجم آب بیشتر باشه قدرت بافرینگ اب بیشتر میشه و شرایط پایدارتری پیدا میکنه و دیرتر دچار نوسان میشه.
      اما متیلن بلو ببینید در طبیعت هیچکس برای تخم ماهی متیلن بلو نمیزنه ولیکن باز همون حجم آب و شرایط طبیعی ماهی هست که باعث میشه تخم ها هچ بشه اما در فضای بسته و آکواریوم شرایط آب زود تغییر میکنه و شما باید از متیلن بلو استفاده کنید و خیلی موارد کمی پیش میاد بدون متیلن بلو بتونید تخم ها رو هچ کنید و درصد موفقیت شما کم میشه.
      اما در خیلی موارد از جمله تکثیر گورامی و فایتر و حتی تکثیر گوره خری و یا سیچلایدهای دهان پرور نیاز زیادی به متیلن بلو نخواهید داشت چون اکثرا والدین از تخم ها نگهداری میکنن و تخم های خراب رو خودشون میخورن ولی همین گوره خری رو وقتیکه تخم ریزی کردن شما والدین رو از تخم ها جدا کنید خیلی راحت بالای ۸۰ درصد تخم ها بدون متیلن بلو قارچ میزنن ولی والدین تخم ها رو حتی جابجا میکنن البته برای گوره خری .
      پس به همی ندلیل تخم ها سالم میمونن.
      به هر حال همه چی نسبیه و بستگی به شرایط نگهداری شما داره. البته بنده حدس میزنم شما فیلتراسیون خوبی دارید و حتی چراغ یو وی هم دارید که بدون متیلن بلو همگی تخم ها هچ شدن و یا حداقل آب تازه بوده.

      پاسخ
  15. mahdi500

    هرچند تو قوانین سایت نوشته برا تشکر پیام ندید اما دیدم نمیشه.اقا مجتبی دستت درد نکنه.در مورد فیلتر هم دفعه قبلی قیلتر داشتم که کلی از بچه ها رو فک کنم داخل خودش کشید چون روزی ۱۰ تاشون کم میشد یا برا تغذیه میمردن!نمیدونم.ولی ۱۵ تاشون الان حدود دوماهه زنده ان.?.ولی این سری غیر ی سنگ هوا اونم حدود۲۰ ساعت هیچی ندارم.فیلترم خراب شد.بخاریم برداشتم.ولی ی هفته قبل تخم ریزی ۵۰درصد اب جدید اضافه کردم شنها رم در اوردم و با اب کهنه اکواریوم شستم.سیفونم ندارم?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بهتره از فیلتر ابری ساده استفاده کنید. مطمئنا فیلتر با فشار قوی بچه ها رو به داخل خودش میکشه. یه فیلتر ابری ساده که با پمپ هوا کار میکنه بهترین گزینه هست.
      برای تغذیه هم بهترین غذا برای نوزادان گورخری ارتمیاست که خودتون هچ کنید و بهشون بدید.
      سیفون سنگین زدن هم اگه با بهم خوردن سیکل اکواریوم همراه بشه تلفات دسته جمعی خواهید داد.

      پاسخ
  16. میلاد ۵۳۱۱

    درود خداوند بر شرف اقا شهریار و اقا مجتبی و باقی دوستان.یک سوال داشتم که خیلی خیلی فکرمو مشغول کرده واسه تشخیص جنسیت از روی باله منظورش کدوم باله هست که تیزتر باشه؟اون دوتا که زیر شکمشه یا اونی که بالای کمرشه یا اونی که بین مخرج و دمشه؟روش های اصلی رو بلد‌هستم فقط این رو اگه امکانش باشه کامل توضیح بدین و بر سر ما منت بزارید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      باله پشتی ماهی. انتهای باله پشتی ماهی در سیکلیدها مهمه. البته برای اسکار واقعا تشخیص جنسیت از روی باله سخته ولی مثلا برای سورم یا فلاور یا خیلی از سیکلیدهای امریکایی دیگه یه مشخصه تابلو هست و باله پشتی تیز شده و کشیده شده به سمت دم در صورتی که ماده ها باله ها گرد شده

      پاسخ
  17. mojtaba

    با سلام من یه اسکار دارم از اونایی که نارنجی هستن و سرشون کمی به سبز میخوره دارم و نر هستش و یه اسکار تایگر هم دارم که ماده هست اسکار نر تقریبا یک سوم اسکار ماده هستش و چیزی حدود ۵ الی ۶ ماه هست که با هم هستن و یه شب دیدم خیلی با هم ور میرن و نره ابشش هاش رو باد میکنه و به بغل ماده میزنه و ماده هیچ عکس العملی نداره و بعد خودشونو به هم میمالن و ماده میره سنگ صاف مرمری رو که کف گداشتم تمیز میکنه اما از اون شب به بعد دیگه زیاد با هم ور نرفتن و هر شب وقتی همه ی برقا خاموشه ماده شروع میکنه کمی سنگ رو تمیز کردن و آلت ماده کمی میخوره که برجسته باشه ولی برای نر این طور نیستش و فقط با بدنه صافه و هیچ وقت ندیدم که کمی برجسته بشه ممکنه که نر هنوز بالغ نشده باشه ( به دلیل کوچکتر بودن از ماده ) و ایا وقتی بالغ نشدن و نر کوچکتره با هم جفت میشن اصلا ؟ و اینکه نر لاغرتر از ماده هست و جدیدا روی بدن ماده خراش دیدم که بالایه ی کمی سفید پوشیده شده بود و بهشون ضد قارچ زدم تا اگه قارچه از بین بره و اینم بگم که زبر شکم ماده خیلی پر هستش فکر کنم تخم داره ولی نمیدونم چرا نمیذاره؟ با اینکه بهشون فقط دل مرغ میدم باید چه غذا هایی بدم؟ببخشید که این همه زیاد شد لطفا راهنماییم کنید پیشاپیش از اینکه جواب دادید ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری در چند بخش مختلف نپرسید.
      میتونن جفت بخورن فقط باید صبر و حوصله داشته باشید .
      دل مرغ هم غذای جالبی نیست و بهتره دائم مصرف نکنید از دل گاو و غذاهای شرکتی مخصوص اسکار استفاده کنید.

      پاسخ
  18. احمد

    سلام دوتا اسکار رو توی یه مخزن جدا گذاشتم واسه تکثیر و پریشب شاهد این بودم که ماده وحشی شدو دهنشو توی دهن نر قفل کرد و یک دور بالا و پایین کردن و بعد ۳ ثانیه ولش کرد و همین طوز دور هم بودن من فکر میکردم از علائم جفت گیری ولی بعدش ماده نر رو زد و الان تقریبا نزدیک دو روز هست که نر گوشه ی اکواریوم بغل واتر پمپ هستش البته علائمی از زخم خیلی کم تقریبا دوتا یا سه تا کوچک هستش و با شیشه جداشون نکردم گفتم خودشون خوب میشن و نر فقط برای غذا بالا میاد میخواستم بدونم چیکار کنم با شیشه جدا کنم؟ علائم جفت گیریه؟راستی نر از ماده کوچکتره
    بابت توجهتون متشکرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بهتره نر و ماده در یک سایز باشن اما اگر درگیری خونین ندارن مشکل خاصی نیست فقط باید مراقب باشید به ماهی ضعیف تر غذا برسه.
      معمولا جفت گیری اسکار با کمی درگیری همراه هست.

      پاسخ
      1. mojtaba.phg

        خیلی ممنونم از جوابتون خیلی به دردم خورد اگه دیدم که نره جواب گوی ماده نیست یه دونه هم سایز یا بزرگتر میگیرم و جفت میدمشون مرسی

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *