تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. سجاد

    سلام خسته نباشید
    من سه تا اسکار دارم همدیگه رو میزدن از هم با شیشه جدا شون کردم فقط هر دو ماه یکبار که میخوام آبشون رو عوص کنم میندازمشون پیش هم.
    امروز دیدم یکی از ماهی ها تخم ریزی کرده نمیدونم از دوتا اسکار دیگه کدومشون نره .ممکنه با یکی از اسکار هام جفت خورده باشه .پیش هرکدوم میندازم دعوا میکنن .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب حتی جفت گیری اسکار هم با درگیری همراه هست و با یک درگیری مختصر نباید از هم جداشون کنید اگر بالغ و آماده هستن و حتی ماده تخم ریزی هم کرده پس اونها رو در کنار هم قرار بدین تا جفت بخورن و تولید مثل کنند.

      پاسخ
  2. سجاد

    من سه تا اسکار دارم نمی دونم با کدوم جفت خورده
    اگه سه تاشون رو پیش هم بزارم باز هم با هم دعوا میکنن و باز هم نمی دونم کدوم ماهی نره .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب از رفتار ماهی ها مشخص میشه با کدوم جفت خورده وحتی ممکنه با هیچ کدوم جفت نخورده و خودش بدون نر تخم ریزی کرده چون ماده آماده باشه بدون اینکه جفت هم بخوره تخم ریزی میکنه ولیکن تخم ها بارور نمیشن .

      پاسخ
  3. سجاد

    سلامی دوباره
    ممنون از راهنماییهاتون
    برای ماهی مولد چه آبی بهتره(آب جوشیده .آب تصفیه .آب عادی لوله کشی)
    برای تخم ها چه آبی بهتره(آب جوشیده.آب تصفیه.آب عادی لوله کشی)
    البته در هر سه آب از متیل بلو استفاده میکنم و میزارم دو روز بمونن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای ماهی هرگز از آب جوشیده استفاده نکنید چو ندر تماس بافلز بوده و آب سنگین شده و وجود فلز هم میتونه برای ماهی مسمومیت زا باشه.
      برای اسکار همون آب لوله کشی بدون کلر و هم دما کفایت میکنه.
      برای تخم ها هم همینطور .
      ضمنا چرا الکی از متیلن بلو استفاده میکنید و میذارید دو روز بمونه برای چی ؟؟؟!!! متیلن بلو فقط ضد قارچ هست و در تانک اصلی همینطوری الکی استفاده کنید هیچ خاصیتی ندراه و بدتر مقاومت دارویی ایجاد میکنه متیلن بلو رو فقط برای تخم ها استفاده کنید تا قارچ نزنن و یا وقتیکه ماهی ها به بیماری قارچی مبتلا شدن استفاده کنید و نه در دپوی آب و همینطوری الکی ؟؟!!
      برای تخم ها هم باید در همون آبی باشن که والدین تخم گذاری کردن و حتی اگر قرار شد تخم ها رو جابجا کنید باید از همین آب تانک اصلی استفاده کنید تا کمترین شوک و نوسان دمایی به تخم ها وارد نشه البته اگرشرایط آب خوب نباشه وضع فرق میکنه که در این صورت باید خیلی تجربه داشته باشید و دو تا آب کوچکترین اختلاف دمایی نداشته باشن.

      پاسخ
  4. وحید

    سلام
    اسکارهای من به شیشه عمودی اکواریومم تخم گذاشتنو من نمیتونم تخم هارو جابجا کنم
    باید چکارکنم ک هم خورده نشن,هم شرایطشون مناسب باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با شیشه تخم ها رو در همون تانک اصلی از بقیه جدا کنید و به آب متیلن بلو بزنید و یک شعله ملایم اکسیژن در نزدیکی تخم ها قرار بدین دما و شرایط آب رو ثابت نگهدارید. اگر به آب نمک نزدین مقدار کمی نمک بدون ید هم اضافه کنید بد نیست فقط یک مرتبه درصد نمک رو بالا نبرید برای هر ۵۰ لیتر آب ۲۰ گرم نمک بدون ید کفایت میکنه.

      پاسخ
  5. مهدی

    سلام میخواستم بدونم میشه پرت کاملا آماده و ماده رو لا اسکار نر جفت داد??

    پاسخ
    1. حسین

      شما بهتره از فکر این جفت زدن پرت و اسکار بیاید بیرون.اول اینکه خود پرت بیچاره از حالت غیر طبیعی و فیزیکی بدن به اندازه کافی زجر میبره.حالا ناگهان شما میخواید گونه جدیدی از ماهی که نمیدونید حتی به چه شکل و شمایلی قراره در بیاد را بوجود بیارید..و مهمتر اینکه تخمهای پرت بارور نمیشن.حتی از اسکار تخم کشیدن هم به شدت مشکله.و کار هر کسی نیست..با تشکر

      پاسخ
      1. مهدی

        ولی زیاد شنیدم که از جفت پرت و فلاور بچه گرفتن مطمئنید که تخمه پرت بارور نمیشه?!!!!

        پاسخ
        1. MAHDI rezaei

          سلام داش پروت نر عقیمه اگه میخوای پروت رو با یه ماهی دیگ جفت بزنی باید پروت ماده باشه و ماهی دیگه نر باشه اونوقت تخم ها به لارو تبدیل میشوند
          قربان شماMAHDI

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          هم پروت و هم فلاور هر دو هیبرید هستن و یک جورایی از نظر ژنتیکی با هم جور در میان و میشه فلاور نر رو به جفت پروت داد ولیکن نمیشه اسکار رو به جفت پروت داد . علم ژنتیک واقعا هنوز ناشناخته هست و خیلی پیچیدگی داره و همینطوری نیست هرچی دلتون خواست رو بشه به جفت هم بدین.

          پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اسکار فقط با اسکار جفت میخوره و اصلا با پروت جفت نمیخوره.
      ضمنا اسکار قابلیت بارور کردن تخم پروت رو نداره باید ماهی ها با هم هم رده و از یک خانواده باشن تا بشه هیبرید به دست آورد و یا در آزمایشگاه مجهز این کار رو شاید بشه انجام داد ولی اگر از نظر ژنتیکی به هم نخورن در آزمایشگاه هم نمیشه کاری کرد.

      پاسخ
  6. مهدی

    من میخوام عکس ماهی بذارم نمیشه باید چیکار کنم? برای اینکه اگه زحمتی نیست جنسشونو برام تشخیص بدین

    پاسخ
  7. mohammad 98

    با سلام
    یه جفت اسکار داشتم بعد از چهار سال جفت خوردن.یک سالی تخم ریزی کردن ولی نشد ازشون بچه بگیری.بعد از ۴الی۵روز تخمها از بین میرفتن خودشون هم تخمها رو نمی خوردن.منم ردشون کردم.به نظرتون اشکال از ماهی نر بوده

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      خوب دلایل زیادی میتونه داشته باشه مثل
      نزدن متیلن بلو وقارچ زدن تخم ها،عقیم بودن نر و….
      نمیشه دقیق پاسخ داد
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به نظر بنده ماهی شما هنوز کامل بالغ نشده اما احتمالا نر هست.

      پاسخ
      1. souraia

        ببخشید یعنی الان براش جفت نگیرم یا بگیرم چگارکنم

        پاسخ
          1. souraia

            خوب چگارکنم میترسم جفت بگیرم بعد دوتا نر یا دوتا ماده بشن چاره چیه

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خب نگیرید بنده که نمیتونم به شما بگم ماهی بخرید یا نخرید.
              حداقل صبر کنید این ماهی کامل بالغ بشه و حداقل ۱۵ ماه سن داشته باشه بعد که جنسیتش مشخص شد براش جفت بخرید.

              پاسخ
              1. souraia

                ببخشید اینقدرسوال میکننم
                الان بنظرتون چندماه داره
                ۲.علائم بالغ شدن چیه؟

                پاسخ
                1. FRIEND OF FISH

                  سلام سال نو مبارک.
                  خواهش می کنم: پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است
                  سایزش چند سانتی متره؟
                  ۲- الف)مشهود شدن لوله تناسلی
                  ب) رسیدن به سایز بالغ اسکار

  8. علی

    سلام دوستان من دوتا اسکار دارم که باهم شنا میکنند ولی نمیدونم نر ماده هستند میشه کمکم کنید راستی اسکار بزرگ حدود ۲۵سانتی متر و کوچک ۱۶سانتی متر هست

    پاسخ
    1. alireza05546

      سلام ابتدا از اقا شهریار و اقا مجتبی عذر خواهی میکنم در محضرشون جواب سوال رو میدم و اگ کم و کاستی بود شرمنده.
      دوست عزیز ماهی نر یه قوز بالا سرش داره ک ماهی ماده فاقد اونه ولی خب این نشونه زیاد مطمعن نیس ماهی نر لب هاش کلفت تر از ماهی ماده هس و ماهی نر شکل تناسلی V شکل داره و ماهی ماده شکل تناسلی u شکل هس

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        خدا خیرتون هم بده که کمک میکنید و جواب دوستان رو میدین اتفاقا خیلی خوشحال میشیم همه دوستان در سایت مشارکت کنن.

        پاسخ
  9. علی

    سلام دوستان من دوتا ماهی اسکار دارم که یکی لباش کلفته و قد او ۲۵ سانتی متر است و دیگری کوچک تر از او است ۱۶سانتی متر است و نمیدانم جنسیت فقط ماهی بزرگ جای اسپرم یک میلی متر بیرون می تونید کمکم کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      الان چه کمکی انجام بدیم؟ در مورد تشخیص جنسیت که نظری نمیشه داد و حداقل عکسی ازشون بذارید که اونم صد در صدی نمیشه نر و مادشون رو تشخیص داد.

      پاسخ
  10. علی

    سلام خسته نباشید من یه اکواریوم به ابعاد ۵۰.۳۰و۲۰ دارم ودر اون دو جفت اسکار و یک نایف دارم و اکواریوم دیگری هم ندارم چطور میتونم از اسکارام بچه بگیرم؟ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
  11. sh.kh

    سلام
    تو این ابعاد حتی یدونه اسکار هم نمیشه نگه داشت چه برسه به جفت اونم برا تکثیر!!!

    پاسخ
  12. sh.kh

    سلام
    من یکماه پیش یه جفت اسکار خریدم که فروشنده میگفت۱۴ ماهشونه و جفت خوردن و ظرف ۶ ماه آتی اگه بهشون خوب رسیدگی بشه تخم میزارن.همه چی تا امروز عادی بود با هم میچرخیدن با هم میخوردن باهم توی چاله ای که درست کردن میخوابیدن تا اینکه امروز صبح یکیشون افتاد دنبال اون یکی و پولکاش رو کند و چنباز گازش گرفت الان اینا جفت خورده بودن یا انداخته بهم؟مشکلشون چی میتونه باشه؟غذا هم دل بهشون میدم چن نوع غذای تجاری از جمله غذای مخصوص فلاور،میگوو..
    این عکس کتک خوره
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/1498075912342.jpg
    این کنار هم
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/1498075912424.jpg
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/1498075912383.jpg
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/149807591211.jpg

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب برای ماهی اسکار اینجور حرکات طبیعی هست و جفتگیریشون هم کمی با خشونت همراهه. اگه درگیری به حد خون و خونریزی نباشه موردی نیست و یکم دکور داشته باشه تانکتون، ماهی نر ماده رو دور میکنه و یه گوشه رو چال میکنه و ماده هم کم و بیش به چاله سر میزنه و چند تا باله تو سر و کله هم میزنن و بالاخره وقتش که برسه تخم میریزن. در غیر اینصورت اگه نر بدجور ماده رو میزنه و مدام دنبالش میکنه بهتره یه مدت با شیشه از هم جداشون کنید چون ممکنه مثلا نر به امادگی برای جفتگیری و تولید مثل رسیده باشه و ماده هنوز اماده نباشه که خروجیش میشه کشته شدن ماهی ماده و در این شرایط بهترین راه جدا کردن ماهیاست.

      پاسخ
  13. سجاد

    سلام. اسکار های من یه کاشی که ته آکواریوم بود رو تمیز کردن و لوله هاشونوم در اومد من قبل از تخم ریزی شرایط رو فراعم کردم اما الآن که ماده تخم میریزه نر وسط آکواریمه …به شدت با هم دعوا میکنن ماهی ماده تخم میریزه بعد چند دقیه نره از وسط آکواریوم میاد رو تخمها با دهن جابجاشون میکنه و ۵ ثانیه میلرزه بعد دعوا میکنن دوباره از اول ماده میاد….سوالم اینه این جز جفت گیری اسکار هاست یه وقت آسیبی نرسونن به خودشون خیلی شدید دعوا میکنن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      جفتگیری اسکار خشن هست و در هنگام تخم گذاری و اسپرم پاشی نر به هم ضرباتی رو میزنن. البته نه در حد خون و خونریزی.

      پاسخ
  14. sh.kh

    سلام
    این اسکارا چرا تخم نمیریزن؟بهتری شرایط آب ر براشون فراهم کردم نور هم کمه اب هم تلاتم نداره غذا هم از غذای زنده گرفته تا گوشت ماهی و دل گوساله بهشون میدم حتی از تترا بلک واتر هم برای تحریک به تخمریزی استفاده کردم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب. این چرا دیگه دست من و شما نیست و باید صبر کنید. البته اگه اسکارها به بلوغ رسیدن و شرایط مناسب فراهم هست تخم ریزی میکنن ولی خب ممکنه زمان ببره.

      پاسخ
    2. آرش آذرپی

      (باسلام و اجازه از اساتید)
      چندتا چیز رو چک کن:
      ۱_مطمعن بشو که ماهی ها نرو ماده اند
      ۲_مکان مناسب و بدون مزاحمت
      ۳_بالغ بودن ماهی ها
      ۴_جفت بودن ماهی ها
      ۵_عادت کردن به فضای تانک (اگه تازه گرفتید)
      ۶_آمادگی ماهی ها(سیر بودن_ قوی بودن_ بیمار نبودن)
      و اگه همه اینا هست فقط صبر و شکیبایی

      پاسخ
  15. حسین

    سلامو خسته نباشید ، من ی جفت اسکار دارم جفت شدن روی تخته سنگ هم میرن ولی تخم گذاری نمیکنن معلوم نیست چرا ? هم دما و نور پ هاشم مناسبه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب باید صبر کنید. ممکنه هنوز ماده شکمش تخم نیورده و امادگی کافی رو نداره. یا حتی تخم ریزی کردن و تخم ها رو خوردن. فقط میشه صبر کرد

      پاسخ
      1. حسین

        آخه ماده تخته سنگو تمیز میکنع و بدن خودشو پف میکنع ولی نر هیچ میل و علاقه ای نشون نمیده نمیدونم چرا حتی ماده هم لرزش های بخصوص خودشو رو تخته سنگ انجام میده ممنون میشم توضیح بدین
        اگه الان آب اکواریومو عوض کنم مشکلی پیش نمییاد?

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          اب اکواریوم رو کامل عوض نکنید و در صورت نیاز تنها درصدی از اب رو با اب تازه جایگزین کنید.
          در مورد تولید مثل اسکارها هم والا چه توضیحی بدیم؟ باید صبر کنید ببینید چی میشه. ضمنا همیشه نر روی تخته سنگ خودش رو میلرزونه و ماده رو ترغیب میکنه!

          پاسخ
  16. حسین

    زود جواب بدین لطفا الان ماده تخم گذاشته ولی نر هیچ کاری نمیکنع و حتی از ترس ماده ب ی گوش رفته و ماده تعقیبش میکنع و میشه بگی میزندش ممنون میشم توضیح بدین
    آیا جداشون کنم?

    پاسخ
  17. امیررضا

    سلام ممکنه تخمارو بارور کرده و خسته شده ماده هم قریضی این کارو میکنه چون بعد از تخم ریزی ماهیا یه گوشه میرن و کف آب دراز میکشن این تجربه من بوده حالا اگه شما مطمئنی که بارورشون کرده ماهیارو از تخمها جدا کن و خودت بزرگشون کن شما منتظر دیدگاه آقا مجتبی و اقا شهریار باش .

    پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        وقتیکه ماهی تخم ریزی میکنه نباید مزاحمش بشید و نباید نزدیک آک باشید و رفت آمد هم جلوی آک بهتره نداشته باشید تا در آرامش تخم ریزی کنن اگر هر دو نر و ماده آماده باشن بلافاصله بعد از تخم ریزی ماده نر اونها رو بارور میکنه و بعد از اینکه کار ماهی ها تمام شد ۱۵ – ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد اگر دیدین دارن تخم ها رو میخورن والدین رو جدا کنید .
        اینکه تخم ها بارور شده باشن یا خیر تجربه خیلی زیادی لازم داره تا متوجه بشید و حتما باید در مورد همون ماهی مثلا اسکار بادی تخم های بارور شده اسکار رو دیده باشید و تخم های بارور نشده رو هم دیده باشید تا بتونید تشخیص بدین چون اختلاف رنگ خیلی کمی هست و همینطوری نمیشه تشخیص بدین نهایتا صبر کنید ببینید تخم ها هچ میشن یا نه.

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *