تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. ?(Victim)?

    سلام یک سوال از کجا میشه فهمید اسکار مولده؟مثلا زدن اسکار مولد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. اگه اینجور بود که خیلی خوب میشد. اکثر مولدها هم قیمت بالایی دارن و هم خونگین یا اینکه فروشنده ها به عنوان جفت مولد با قیمت بالاتری میفروشن.

      پاسخ
  2. (Mahdi(victim

    سلام یکی از اسکارام که مسی رنگه رنگ رو سرش کم رنگه عادیه؟چون قبلی که داشتم تیره بود سیاهی روی سرش و یک اسکار تایگر دارم که به طور ناگهانی رنگ بدنش بر میگرده مثل استرس داشته باشه ممکنه ایراد از پنکوسی گوشتخوار باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه چی طبیعیه و تغییر رنگ ماهی در شرایط مختلف به وجود میاد از جمله استرس تغییر شدت روشنایی – دما و ….. در ضمن ترکیب پنگوسی و اسکار ترکیب خوبی نیست.

      پاسخ
  3. (Mahdi(victim

    سلام یک اسکار ۳۰سانتی دیدم میده ۲۰تومن ممکنه عقیم باشه اندازشم یکم بزرگتره از ۳۰ سانت واز کجا بفهمم ماهی پیره یا جوون و سالمه اون طوری که دیدمش حرکت نمیکرد کف اکواریوم صاف بود و باله میزد

    پاسخ
    1. Ra

      سلام.به نظرم این ماهی با این اندازه نخرید.یه اسکار کوچیک بگیر و بهش غذای گوشتی و متنوع بده به سرعت رشد میکنه.ماهی های گوشتخوار مثل زندانی.اسکار.پیرانا.کت فیش ها اونقدر سریع رشد میکنن که نیازی نداره سایز بزرگ شو بخرید.ضمنا ماهی های بزرگ و بالغ اکثرا برای سایر ماهیا مشکل ایجاد میکنن اما اگه از بچگی بزرگ بشن با ماهیاتون سازگار میشن و مشکل خاصی ندارید.

      پاسخ
      1. (Mahdi(victim

        زندانی و کت اسپرت و اسکار که سرعت رشدی ندارن کت اسپرت که هیچی سرعتش این لاکپشت میمونه (تجربه)هر سه تای که گفتم داشتم و سرعت رشدشونم دیدم

        پاسخ
        1. Ra

          کت فیش لجنخوار قبول دارم سرعت رشدش ناچیزه.اما اسکار و زندانی رو چند بار نگهداری کردم و سرعت رشدشون واقعا زیاده هرچند به پای کت افریقایی.پیرانا. ردتیل.پنگوسی نمیرسه.اما در نظر داشته باشید که غذای گوشتی و متنوع و حجم اب و فضای تانک در رشد ماهی حرف اول میزنه.تعداد وعده های غذایی مهمه.به هر صورت پیشنهاد میکنم اسکار بزرگ رو نخرید چون جدای از سایر مشکلات با بقیه ماهیاتون درگیر میشه. موفق باشید

          پاسخ
          1. (Mahdi(victim

            اون که اره ولی منم نظرم روی لجن خوار بود چون واقا سرعتش کنده

            پاسخ
  4. MOSTAFA

    سلام بیماری شیپیشک میتونه ازتخم ریزی اسکارجلوگیری کنه یه موجوداتی اندازه ی سر مورچه قرمز هستند که لابه لای شن وماسه هاحرکت میکنندتوتاریکی بیشتروسریع ترحرکت میکنن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ربطی به تخم ریزی نداره.
      درضمن شپشک قرمز رنگ نیست و قهوه ای و یا سیاه رنگه.

      پاسخ
      1. MOSTAFA

        ببخشین ولی من نوشتم اندازه سر مورچه قرومز هست نگفتم قرمزهست حالاشپشک مانع تخم ریزی ماهی اسکارمیشه یانه

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          خیر. مانع از تخم ریزی نمیشه ولی ماهی رو تا حد مرگ میتونه ببره جلو. درمان شپشک هم سخته و باید از انتی پارازیت های تجاری معتبر استفاده کنید. یا ماهی رو حمام نمک بدید و به یه اکواریوم دیگه با اب تمیز منتقل کنید شاید مشکل برطرف بشه. بهتره هر چه سریعتر بیماری درمان بشه وگر نه ماهی ضعیف و دچار عفونت های جانبی میشه و به تخم ریزی نمیرسه.

          پاسخ
  5. MOSTAFA

    روی پوست آروانا واسکاروکت فیشم شپشک نیسته فقط روی شیشه ولابه لای ماسه هاهستند

    پاسخ
  6. m.safaiie

    سام دوستان
    اسکارای من جفت خوردن و تخم میزارن اما تخمشون بچه نمیشه .
    از یه آکواریومی پرسیدم گفت چون به ماهی از بچگی هورمون رنگ میدن کبدشون از بین میره و دیگه نمیتونه تخمارو بارور کنه.
    میخواستن بدونم این قضیه صحت داره ؟
    ینی به فکر یه نر دیگه باشم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوستان درست توضیح دادن خدمتتون اصلا ربطی به این چیزها نداره و حتی ممکنه کیفیت آب تانک مناسب نیست و یا از متیلن بلو استفاده نمیکنید و شرایط نگهداری از تخم ها جالب نیست پس هیچ دلیلی نداره نر و یا ماده مقصر باشن شما شرایط نگهداری از تخم ها رو بفرمایید و اینکه آیا تخم ها سفید میشن یا خیر چون ممکنه قارچ میزنن.

      پاسخ
  7. رضا جدي

    سلام
    کبد مسئول بارور کردن نیست اما ممکنه استفاده از هورمون رنگ باعث عقیم شدن نر بشه من بیشتر تو فلاورا شاهد این مطلب بودم فکر نکنم به اسکار هورمون رنگ بدن
    شاید کیفیت آب خوب نباشه و تخما قارچ میزنن؟؟؟

    پاسخ
    1. (Mahdi(victim

      منم با نظر اقا رضا موافقم شاید اوشون میخواسن به شما ماهی بفروشن نروماده رو خوب تقویت کنین وزمان تخم ریزی به تانک تخم ها مقدار کمی محلول متیلین بلو اضافه کنید

      پاسخ
    1. (Mahdi(victim

      خوب برای تشخیص جنسیت اسکار باید اسکار بالغ بشه و الان قابل حدس نیست ولی احتمالا مادس

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      این ماهی هنوز بالغ نشده مخصوصا با توجه به اینکه در کنار دماسنج بود و از روی سایز دماسنج میتونم بگم هنوز یک سال باید صبر کنید تا بالغ بشه و خیلی کوچکه.

      پاسخ
  8. حسین

    ممنون از پاسخ سریعتون والله این ماهی رو به اسم نر دادن به من طرف میگفت شک نکن نره و اینجور چیزا سه تا ماده دارم این رو گرفتم به امید نر بودن

    راستی برای تغذیه چند روزی غذای ماهی هام تموم شده خونمون هم شهرستانه اکواریوم فروشیش رو جمع کرده میتونم یه مدت به ماهی هام میگو خوراکی بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میگو و گوشت ماهی تازه که بهشون بدین خیلی عالیه و دعاتون میکنن. از این بهتر چی ؟؟!!

      پاسخ
  9. m.safaiie

    متیلن بلو رو تو هیچ آکواریومی پیدا نمیکنم من ساکن اصفهان هستم.

    پاسخ
  10. (Mahdi(victim

    داروی ضد قارچ همون متیلین بلو هست

    پاسخ
  11. m.safaiie

    مراحل رو براتون مینویسم شاید یه جایه کارم میلنگه
    بعد از تخم گذاری حدود ۳ . ۴ ساعت بعد تخم ها رو جدا میکنم.
    آکواریوم تخمها رو از قبل از آب آواریوم اصلب داخلش ریختم .دمای آب رو هم بالا میبرم تا حدود ۳۲ درجه البته دفعات اول دما رو روی ۲۸ درجه میبستم. نمک و ضد قارچ از شرکت تترا هم داخلش میریزم ۱۵ سانت آب هم بیشتر داخل تانک تخمها نیست.تخم ها بعد از حدود سه روز همگی قارچ میزنه و از بین میره .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه میکنید دمای آب رو تغییر میدین و نباید از قبل آک تفریغ رو پر از آب کنید باید دقیقا قبل از جابجایی تخم ها آک تفریغ رو با آب تانک اصلی پر کنید و همون لحظه تخم ها رو جابجا کنید تا کوچکترین نوسان دمایی نداشته باشن و یا اگر قبلا آک رو آب کردین هیچگونه نوسان دمایی نباید وجود داشته باشه.
      خب ضد قارچ خوبی هم استفاده نمیکنید و یا تانک تفریغ آلوده هست و یا سنگی که روش تخ مریزی شده آلوده بوده از اینها گذشته شاید اکسیژن رسانی ندارید و آب تانک تفریغ بدون حرکت و راکد هست باید یک شعله اکسیژن ملایم در کنار تخم ها باشه و از اون مهم تر دما رو چطوری ثابت نگه میدارید بدون بخاری ؟؟؟!!!! اگر بخاری نداشته باشید در طول شبانه روز نوسان دمایی دارید و تخم ها خراب میشن.
      بهتره از متیلن بلو استفاده کنید پودر متیلن بلو رو از لوازم آزمایشگاهی تهیه بفرمایید و خودتون محلول درست کنید.
      بهتره در تانک اصلی و قبل از تخم ریزی هم کمی متیلن بلو بزنید.

      پاسخ
  12. رامین

    سلام من یه اسکار ماده داشتم دیروز رفتم براش جفت گرفتم البته نری ک من گرفتم سایزش ۱۵ سانته و ماهی ماده ۲۵
    وقتی نر رو به اکواریوم اضافه کردم عکس العمل بدی نداشتن ولی امروز بد جور نره کتک میخوره با یه تیغه جداشون کردم بنظرتون درست میشه درگیری ها؟ تا کی باید جدا باشن؟
    مرسی

    پاسخ
  13. Alireza1216

    باسلام
    آقا رامین عزیز
    خوب شد جداش کردین
    بزارین ۱۰ الی ۱۵ روز جدا از هم باشن خوب میشن
    اسکار ماهی که به زور ورود یه تازه وارد تو تانکش رو قبول میکنه

    پاسخ
  14. کانتر

    علت کتک خوردن ماهی ماده و کشته شدن ان به وسیله ی ماهی نر بعد از تخم ریزی چیست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای ماهی مهاجم علت خاصی نمیشه بیان کرد به هزار دلیل میتونه باشه از جمله شرایط بد نگهداری و یا خراب شدن و خورده شدن تخم ها و …. و حتی ضعیف بودن ماده.

      پاسخ
  15. ناشناس

    یک جفت اسکار تایگر دارم تخم گذاشتن تخم ها رو الان شش روزه جدا کردم اما هیچ گونه تغییری نکردن هیچ اثری از قارچ داخل اکواریم نیست بخاری و اکسیژن و ضد قارچ هم انداختم داخل اکواریم چه کار کنم؟؟

    پاسخ
    1. AHZ

      شاید خوب بارور نشدن. باز صبر کنید تا دوستان با تجربه تر جواب بدن

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        این تخم ها هچ نمیشن و اگه قرار بود هچ بشن نهایتا طی سه روز هچ میشدن. باز زیر نور تخم ها رو ببینید مشخص میشه که بچه ای در کاره یا نه. در کل ایشالا دفعه بعد و این تخم ها هچ نمیشن.
        موفق باشید

        پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده فکر میکنم شوک حرارتی بهشون وارد شده و خراب شدن حالا چون از ضد قارچ استفاده کردین قارچ نزدن و سفید نشدن. نهایتا یک روز دیگه هم صبر کنید ببینید چی میشه.

      پاسخ
  16. en.amir.ay

    سلام
    من دوتا اسکار نر و ماده دارم ک نره ۵ سانت بزرگتره اینا باهم جفت گیری میکنن؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به خود ماهی ها و شرایط داره اگر بالغ باشن بله جفت میخورن.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *