تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. امیر

    سلام خدمت بزرگواران
    دوستان عزیز اسکارای من جفت شدن و همه شرایط و شواهد نشون می ده میخوان تخمریزی کنن لبهاشونو بهم قفل میکنند حرکت ویره ای دارن و سنک کفو هم تمیز می کند ولی الان ۳ هفتس تخم نمیریزن ولی این حرکات هنوز ادامه داره لطفا راهنمایی کنید.
    غیر اجن خور رو ازشون جدا کنم یا مزاحمتی نداره براشون؟

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      شرط اصلی در تخم ریزی سن ۱۸ ماه به بالاست و اندازه هم ۳۰ سانت اگر این شرایط رو دارن بهتره شرایط رو برای تخم ریزی آماده کنید لجن خورو هم میتونید خارج کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری نپرسید و اگر دوستان دیگه نظری داشته باشن پست میزنن.

      پاسخ
  2. مهدی

    سلام ببخشید من سه تا پرت دارم دوتاش دوتا نقطه قرمز روی بدنشون هست و همیشه کف اکواریوم هستن و یکی سوال دیگه داشتم ماهیا خیلی ترسو هستن و یک سالی که من ماهی ها رو خریدم همیشه قایم شدن و هیچ وقت بیرون نمیان حتی برای غذا لطفا کمک کنید ممنون

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      ماهی اگه وسط شهرم باشه بعداز چندوقت عادت میکنه و دیگه نمیترسه بهتر علت رو پیدا کنی
      دست کردن توی آب , ضربه زدن به شیشه ,تهدید از طرف ماهیای دیگه , ترکیب ناسازگار و…….عوامل ترس و استرسا
      در مورد اون لکه هم اگه بتونی عکس ماهی رو بزاری بهتر میشه تشخیص داد

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این ماهی های تتو شده متاسفانه خیلی زیاد مریض میشن.
      یک پارازیت پوستی داره بهتره کیفیت آب رو بالا نگهدارید و مقداری نمک بدون یید به آب اضافه کنید.

      پاسخ
  3. مهدی

    اگه بخوام ماهی دیگه بخرم مشکی نیس؟ اسکار مثلا
    وچقدر نمک تو اب بریزم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اسکار و تگزاس با پروت کنار میان اما باید فضای کافی برای همه داشته باشید و سایز بندی رو رعایت کنید.
      نمک حتما بدون ید باشه و برای هر ۵۰ لیتر آب یک قاشق غذاخوری نمک بدون ید بریزید.

      پاسخ
  4. m.safaiie

    سلاک خسته نباشید .
    اسکارای من حدود دو هفته چیش تخم ریزی کردن .دور هم میچرخیدن یکی تخم میریخت یکی آروم از روی تخما میگذشت.دقیقا مطابق دستوراته بالا تخمها جدا کردم اما بهد از تقریبا سه روز یه تعدادی از تخما قارچ گرفتن .مابقی هم تا یک هفته موندنو باز خبری نشد.حالا دو تا سوال دارم.
    ۱- دلیل قارچ زدن و بچه نشدن تخم ها چی بوده؟
    ۲- ماهیا به شدت رفتارایی مثل زمان تخم ریزی دارن، کی دوباره تخم ریزی انجام میشه؟ و چه کاری هست که باید انجام بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – تخم ها اگر کیفیت آب مناسب نباشه و یا اونجایی که ماهی تخم گذاشته آلوده باشه و یا از متیلن بلوی مرغوب استفاده نکرده باشید طبیعیه قارچ بزنن.
      ۲ – بستگی به شرایط نگهداری و خود ماهی ها داره بین ۲۰ روز تا ۳۰روز آینده احتمالش هست تخم ریزی کنن و حتی ممکنه چند ماه زمان ببره.

      پاسخ
  5. مهدی

    سلام ببخشید یک سوال داشتم برای غذا های زنده کرم های که از فاسد شدن گوشت میزنه هم میشه استفاده کرد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا هر سوالی رو در جای خودش مطرح کنید ؟؟؟!!!
      از این کرم ها به ماهی ندادم ولی برای مرغ مینا – طغری – بلبل – هدهد و اینجور چیزها خوبه برای ماهی نمیدونم چی بشه ؟؟؟!!!

      پاسخ
  6. مهدی

    سلام یک سوال دیگه داشتم من بخوام ماهی بخرم مریضی که اون بالا پیامش رو دادم به بقیه ماهیا هم انتقال داده میشه .خواهش میکنم زودتر جوابمو بدین ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر ماهی بیمار دارید نباید ماهی جدید اضافه کنید. لطف کنید سوال بیماری رو در بخش بیماری مطرح کنید.

      پاسخ
  7. امیر

    سلام
    ببخشید یک سوال داشتم برای ماهی که مریض نباشه محلول اب نمک در اکواریوم استفاده بشه مشملی هست مثلا اسکار یا پرت یا ماکرو به همون اندازه که بالا گفتید هر پنجاه لیتر یک قاشق؟ چون یکی از ماهیام مریضی دارن که باید استفاده بشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هر ۵۰ لیتر یک قاشق نمک بدون ید برای این ماهی ها مشکلی نیست و میتونید استفاده کنید.

      پاسخ
  8. مهدی

    ببخشید نمک بدون ید از کجا تهیه کنم

    پاسخ
  9. مهدی

    تو یک اکواریومی رفتم پرسیدم یک بسه اورد گفت خارجیه فتم نمکش خارجیه !گفت نه اتلن بلو داخلش خارجیه من کاری به قیمتش ندارم اخه الکل ابی هم خارجی داره متیلین بلو هم نگفت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله نمک ریف خارجیه و مخصوص تانک آب شور هست ولی خب شما هم میتونید استفاده کنید اما گرون قیمته متیلن بلو مرغوب هم خارجیه .

      پاسخ
  10. میلاد

    سلام من امروز دو تا ماهی اسکار باله بلند گرفتم فروشنده گفت نر یا ماده بودنشون شانسیه حدودا ۱۵ سانت و ۲۰ سانت اندازشونه من خودم از روی دهنشون ۷۰ درصد احتمال دادم که نر و ماده باشن

    راه دیگه ای برای شناساییش وجود نداره؟ تو سایتا ی سری چیزا در مورد نوک لوله دستگاه تولید مثل نوشته بود ولی چیزی متوجه نشدم

    سوال بعدی: میشه در کنار این ماهی ها سیچلاید گورخری و ماکرو زرد نگهداری کرد؟ تانگم حدودا ۱۵۰ لیتر حجمشه

    ممنون میشم اگه زود جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لوله تناسلی فقط در زمان تولید مثل میزنه بیرون و درشرایط عادی قابل روئیت و تشخیص جنسیت نیست.
      از روی قوز سر و باله های پشتی و کمری هم میتونید تشخیص بدین که در تالار گفتگو توضیح داده شده.
      ماکرو با اسکار سازگاری نداره. اماگوره خری رو اگر فضای کافی و مخفیگاه کافی داشته باشید وسایزبنید ماهی ها رو عایت کنید بله قابل نگهداری هست.

      پاسخ
      1. مهدی

        البته اقا مجتبی خیلی بیشتر از من بلد هستن ولی من الان یک ماکرو زرد رو کنار سه تا پرت ۱۵سانتی و سه تا اسکار ۱۷تا۱۳سانتی هست نمیزننش ولی ترس زیادی داره ماکرو

        پاسخ
      2. میلاد

        اها ممنون
        برای تکثیر
        گورخری ۱ نر و ۲ ماده بنظر شما کافیه؟

        اون راهنمای تشخیص از طریق باله ها رو نتونستم پیدا کنم تو انجمن میشه لینکشو بزارین؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خواهشا هر سوالی رو در بخش خودش مطرح کنید . در مورد گوره خری مطلب داریم درضمن برای جفت دادن گوره خری تنها یک نر و ماده کفایت میکنه .
          این هم لینک تشخیص جنسیت اسکار
          https://www.onlypet.ir/forum/male-or-female/%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d8%ac%d9%86%d8%b3%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%a7%d8%b1/

          پاسخ
  11. Victim

    سلام میخواستم بپرسم که میشه موش داد به ماهی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر مگر اینکه بخواهید ماهی رو بکشید.
      حالا درسته کلیپی داریم که پیرانا موش میخوره ولی قرار نیست به هر ماهی موش داد.

      پاسخ
  12. Victim

    چشم همینجوری خودشون خودشونو میکشن تو اکواریوم من جنگ جهانی سومه همه ماهیا با هم دیگه دعوا دارن دیگه فکر کنم باید اکواریومو بخش بندی کنم خخخخ

    پاسخ
  13. Victim

    سلام میخواسم بپرسم چند جا رفتم اسکار کرمی تایگر بزرگش رنگش رفته بود منظورم رد های قرمز روی بدنشه همه اسکارا این جوری هسن چون من دوتاشو خریدم نوع البینو هستش نیازی به غذای رنگ هس یا نه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      زمانی که اسکارها کوچیک هستن رگه های قرمز روی بدنشون بیشتره و زمانی که بزرگ میشه این رگه ها هم با باز شدنشون خیلی کمرنگ میشن یا از بین میرن. تغذیه مناسب میتونه کمک کنه ولی دیگه معجزه نمیکنه و ماهی هر چقدر بزرگتر میشه رنگ بدنشم بازتر میشه

      پاسخ
  14. علی

    با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید من رفتم, اسکار بخرم رو هر نوعش ک دس میزاشتم فروشنده میگف ابنا عقیمنو کلااا خبری از جفت گیری بینه ماهیا اینطور. ک شماها میگین نبود الان قضیه چیه اصن پییدا میشه اسکاری ک جفت گیری کنه؟؟؟؟ لطفا راهنماییم کنین.

    پاسخ
    1. B-M

      درود
      با حرف فروشنده کار نداشته باشین اونا یه چیزایی میگن برا خودشون نصفشونم نمیدونن اصن ماهی چیه فقط به پول فک میکنن وقتی بغل ماهی زنده تور و قلاب ماهی گیری به فروش میرسه نباید انتظار چندانی از فروشنده ها داشته باشین زیاد توجه به حرفشون نکنید .
      ماهی نر و ماده بگیرین(سالم و عقیم نشده) بهترم هست از بچگی باهم باشن ولی زیاد تفاووتیم نمیکنه جفت گیرشون سادس فقط در یه صورته که جفت نشن و تخم ریزی نکنن اونم اینه وقتی وارد میشن عقیم میشن البته این بیشتر درباره پرت صدق میکنه ولی ممکنه اسکارم عقیم کنن بازم نمیدونم منظور فروشنده چی بوده یا اسکاراش مشکل داشتن یا عقیم بودن یا نخواسه رقیب پیدا کنه خخ … ولی در کل مطالب بالا کاملا صحیح و به سادگی میشه تخم ریزی کنن اسکارا …. اون احتمالا دوتا نرو انداخته کنار هم یا دوتا ماده خخ در کل مطالب بالا کاملا صحیح میباشد ..
      موفق باشید

      پاسخ
  15. Victim

    اسکار عقیم من تابحال نشنیدم شما یک نرو ماده بخرین به سن بلوغ که برشن تخم ریزی میکنن

    پاسخ
    1. B-M

      درست میگین بیشتر پرتو عقیم میکنن ولی نمیدونم شاید قانون تازه ایه چش ندارن ما خودمون پرورش بدیم :D

      پاسخ
  16. Victim

    سلام میخواسن بپرسم علت بی حالی اسکار چیه .همه شرایط درسته سیکل اب طی شده وغذا میخوره زیادم میخورهودما اب هم همیشه رو ۲۹تا۳۰هستش کتکم نمیخوره تازه پرتاروهم میزنه

    پاسخ
    1. B-M

      درود
      شاید علتش پرخوری بیش از حد باشه شاید نیتریت اب بالاس دماهم تواین فصل بهتره رو ۲۸ باشه و ثابتم باشه نه هر روز عوضش کنید … مطمنید سیکل اب طی شده یه تست نیتریتو نیترات بگیرید … اگرم جفت هستن و دوتا دارن خشونت نشون میدن یجا نشستن علایم جفت گیری توشون نیست ؟
      موفق باشین

      پاسخ
      1. Victim

        دستگاه تست نیترات فوق العاده گعرونه

        پاسخ
        1. B-M

          نیاز به دستگاه نیست کیت تست روبگیرین … مسلما شرایط ابتون خوب نیست سیفون کنید اگه ندارید ( برای اطمینان از کیت حتما باید شرایط ابتونو با تستر ها بررسی کنید ) قیمت چندانیم نداره …. با نگاه نمیشه گفت سیکل انجام شده همه چی شفافیت اب نیست
          موفق باشید

          پاسخ
  17. Victim

    سلام داداش از دیروز که اب اکواریوم مجبور شدم عوض کنم یکی از اسکارا از بالای فیلتر تکون نمیخورخ البته اون مریضی رو نگرفته

    پاسخ
    1. mr.305

      اب اکواریومو کامل عوض کردین یا سیفون کردین؟

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *