تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. amir73

    سلام دوستان
    دوجف اسکار کرمه من تخم گذاشتن حالا دیگه نمیدونم هچ بشن نشن دعا کنید بشن.یه جف دیروز گذاشتو یه جفتشونم امروز
    بازم چنتا سوال از شما دوستانه با تجربه
    ۱.امروز که تخم میزاشتن ماده هی میریخت تخم اما نره با دهنش فقط فوت میکرد به تخما و فکنم اصلا اسپرم نزده میشه این طوری ایا؟(این جفته فکر کنم بار اولشونه خیلی هم شلخته تخم ریختن)
    ۲.وقتی ان شاالله هچ بشن و سه تا چهار روز بگذره و نیاز به غذا پیدا کنن من باید هر روز از روزه قبلش ارتمیا براشون درس کنم؟ اخه شنیدم اگه زود تر این کارو کنم ارتمیاها بزرگ میشن نمیتونن بخورن درسته؟
    ۳.من مقداری که رنگه ابیه یه کمی پر رنگی بگیره(داخله اب کامل و راحت البته پیداس) برا تخم ها از پودر متیل بلو استفاده کردم و ارتفاع اب هم حدوده ۲۰ثانته ایا وقتی هچ میشن این مقدار متیل بلو ضرر نداره براشون؟
    ۴.تخم هایه امروزی هم کناره تخم هایه روزه قبلی بزارم فضایه کافی هست یه اکه یه متریه(۲۰۰لیتره)؟
    ممنونم
    لطفا بازم مثله همیشه منو راهنمایی کنید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ۱- خیر. نر باشه و اماده حتما اسپرم میپاشه مگر هر دو ماده باشن و جفتی فقط تخم بریزن(تو اسکار گاها جفت ماده هم دیده میشه)
      ۲- شما نه هر روز نیاز نیست ارتمیا درست کنید. همون روز اول که ارتمیای تازه هچ شده بخورن روز دوم ارتمیای دو روزه هم میخورن. خیالتون راحت. فقط روزای اول یکم دردسر داره و بهتره ارتمیای تازه هچ شده داشته باشین ولی یه ذره. در حد دو روز لارو اسکار غذا بخوره و یه ذره سایز بگیره ارتمیای درشتم شکار میکنه.
      ۳- بهتر بود متیلن بلو رو به مقدار مجاز استفاده میکردین. به هر حال اکسیژن رسانی رو زیاد کنید، فکر نمیکنم مشکلی پیش بیاد مگر به قدری متیلن بلو زده باشین که ماهیا دچار مسمومیت بشن که خیلی بعیده و مقدار قابل توجهی باید متیلن بلو استفاده کرده باشین
      ۴- درست متوجه این قسمت نشدم. با این حال به نظرم به هیچ عنوان اینکارو نکنید و تانک مجزایی برای اینکار در نظر بگیرین یا تانک رو به دوقسمت تقسیم کنید.

      پاسخ
  2. مصطفی

    سلام ببخشید امروز اسکارهای جفت من لوله هاشون کامل درومده بوده و خیلی رو سنگ میلرزیدن بعد از یک ساعت که رفتم سراغشون دیدم روی اب کف کرده و ولی تخم های روی شن ها پخش شده ..سوال من اینه که بار بعدی تخمکذاریشون حدودا چن وقت دیگه س که من یه سنگ بهتر بذارم براشون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فعلا مراقب همین تخم ها باشید قرار نیست حتما تخم ها روی سنگ باشن تا هچ بشن .
      اگر دست کاریشون نکنید و شرایط نگهداری خوبی داشته باشن بین ۲۰ الی ۳۰ روز آینده مجددا تخم ریزی میکنن. البته باز زمان دقیقی نداره حتی ممکنه تا سه ماه طول بکشه و یا زودتر تخم ریزی کنن.؟؟؟!!!

      پاسخ
  3. amir73

    من که بعده سه روزی که شده هیچ چیزی نمیبینم رو تخم هایه ماهیا و فقط تخم ها سفید شدن انگار لا به لاش حالا فکنم قارچ زده هیفففف.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تخم ها خراب شده باشن توسط والدین حتما خورده میشن باز بیشتر دقت کنید و اگر هم سفید شدن مطمئنا قارچ زدن.

      پاسخ
  4. amir73

    سلام
    تخم هایی که گفتم جفته اسکار کرمم کردن هیچ کدوم هچ نشدن شرایطه اب مطمونم عالی بود.به نظرم یا جفتشون ماده هستن چون موقعه جف گیری ندیدمشون درس و تشخیص ندادم(در صورتی که از رویه ظاهر این طور نیست و نرو ماده هستن) یا هم این که اسکارام هنوز کوچیکن که بعید میدونم (۲۲تا۲۰ثانت)
    نظره شما چیه دوستان؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمال اینکه هر دو ماده باشن هم هست. خودم چند مورد این شکلی داشتم و دیدم.
      اول فکر میکردم جفتن و نر و ماده، اما وقت تخم ریزی: بکدومشون تخم میریخت و پشت سرش اون یکی به جای اسپرم باز تخم میریخت!! ضمنا تاکید میکنم مورد شما شاید دلیل دیگه ای داشته باشه ولی چون خودتون احتمال اینکه هر دو ماده باشن رو دادین باید بگم این موارد هم هست و ممکنه احتمال شما درست باشه.

      پاسخ
      1. amir73

        سایزشون یعنی پس کوچیک نیست چون بعضیا بهم میگفتن هنوز کوچیکن و به هر دلیلی تخماشون بارور نمیشه
        این امکان نداره باشه؟۲۲تا۲۰cmهستن
        بازمم ممنونم حوصلتون و جواباتون

        پاسخ
        1. hamed aqua

          از روی سایز ماهی نمیشه قطعی گفت.
          ولی به نظر من این اسکار ها بالغ هستند.

          پاسخ
  5. عامر

    سلام
    یه اکواریوم بزرگ دارم که توش دو نوع اسکاره ، دوتا اسکار مشکی و ۶ تا اسکار نارنجی
    سه روزه که اسکارهای مشکی روی یه سنگ تخم ریزی کردن و ازشون مراقبت میکنن
    الان ملاحظه کردم که تعداد تخمها کم شده
    با یه شیشه کل ماهیها رو از سنگ جدا کردم
    میخواستم بدونم الان باید چیکار کنم ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کار خاصی لازم نیست انجام بدین. یه سنگ هوا نزدیکی سنگ تخم ها قرار بدید و حتما به اب متیلن بلوی مرغوب بزنید. ایشالا تخم ها هچ بشن، ممکنم هست خراب بشن یا هچ نشن. این نکته رو توجه داشته باشید تکثیر موفقیت امیز اسکار در تانک اختصاصی امکان پذیره.

      پاسخ
  6. مهدی

    سلام من یک هفتس ماهیم زخمی بود غذا نمیخورد از یک ماهی فروش پرسیدم گفت دارو تترا ساکلین تو اب بریز بزارش توش منم انجام دادم ولی الان که دیدمش دیدم که زخم سفید پهنی داره اون زخم باد کرده لطفا لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظرم که تتراسیکلین رو نباید مستقیما داخل اب تانک اصلی بریزین. ضمنا احتمالا محل زخم الان قارچ زده. زمانی که ماهی زخمی میشه برای پیشگیری از قارچ زدگی محل زخم از متیلن بلو استفاده میکنن. به نظرم در حال حاظر شما میتونید اول از همه یه سیفون سنگین انجام بدید و بعد ماهی رو بگیرین و محل زخم رو با گوش پاکن و یه داروی ضدعفونی خوب تمیز کنید(قارچ ها کاملا تمیز بشه) و بعد ماهی رو به تانک برگردونید و در تانک هم از دارویی مثل جنرال تونیک شرکت تترا استفاده کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  7. مهدی

    سلام✋میخواسم از تون بپرسم که من یدونه اسکار بیستو سه سانتی و یک اسکار تقریبا سی سانتی دارم الان سه ساله که خریدمشون همیشهم سنگارو از کف اکواریوم کنار میزنم میخواسم ببینم امبدی هس بهشون که تخم بگذارن یک چیزیم هس که من نمیدونم نرو ماده هسن یا نه لطفا بگید که از کجا بفهمم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تشخیص جنسیت اسکار در سایت گفته شده مطالعه کنید.
      شما که نباید شنها رو کنار بزنید بلکه خودشون باید این کار رو انجام بدن.
      ضمنا هر دو نر نیستن چون اگر نر بودن درگیری پیدا میکردن یا جفتن و یا هر دو ماده هستن.

      پاسخ
  8. erfan

    سلام میگم من دو اسکار جدا کردم ولی هی باهم دعوا میکنن.ی ماهی دیگه دارم اونو ک میذارم کناش کاری بهش نداره لطفا راهنمایی کنید کدوم نر کدوم ماده

    پاسخ
  9. shayan.sh

    این نره اون ماده خب این طوری نیست که اول باید تشخیص جنسیت بدین بعد کلی صبر کنید جفت بخورند بعد تازه تخم ریزی حالا بزرگ کردن بچه ها نیز بماند شما ول یک عکس بذار تا معلوم شه کوم نره کودم ماده

    پاسخ
  10. صادق

    سلام خسته نباشید
    من یک اسکار دارم(اسکار ساده)که اول که خریدم اسکار بزرگ و خوبی بود الان یک هفته اسکار کوچک ولاغر شده است,نمی دانم الان چکنم,توی آبش یک مشت نمک بدون ید ریختم و دمای اب را ۳۰ درجه بردم با لا ,قبلش,روی بدن اسکار پوس پوس شده بود زمانی که نمک اضافه کردم پوسش خوب شد ولی به اندازه ی خودش برنگشت,غذاش را هم خوب میخوره,هالا نمی دونم چکنم که اسکارم بزرگ بشه؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در روز به ماهیتون چند وعده غذا و چه غذایی میدین؟ ممکنه لاغری ماهیتون به خاطر انگل های روده ای باشه یا دلیل دیگه ای داشته باشه با این حال یه توضیح کامل در مورد خورد و خوراکش و ماهیای کنارش و شرایط تانکتون بدین
      ضمنا یک مشت نمک بدون ید رو برای چند لیتر اب مصرف کردین؟ شما حداکثر میتونید یک گرم در لیتر نمک بدون ید رو برای یه مدت محدود(مثلا یک هفته ای) استفاده کنید نه بیشتر

      پاسخ
  11. صادق

    روزی دوبار Anerge بهش میدم وهفته ای هم دل مرغ,دو هفته ای یکبار۱/۳ ابش را عوض میکنم,دمای ابش همیشه روی ۲۸است,الان اسکار رنگش پریده

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز نمیدونم چی بگم ماهی شما شرایط خوبی نداره . غذای انرژی غذای خوبی نیست و برای ماهی چون اسکار اصلا” مناسب نیست و فاقد مواد مغزی هست . دل مرغ که اصلا” خودش ایجاد بیماری میکنه برای ماهی و هرگز دیگه از دل مرغ در تغذیه ماهی هاتون استفاده نکنید فقط از دل گوساله استفاده کنید !!! تانک اسکار باید هر هفته ۳۰ درصد سیفون بشه . بنده هم با نظر آقا شهریار موافقم احتمالا” ماهی شما انگل روده ایی گرفته باشه (( به دلیل تغذیه نامناسب و کیفیت پایین اب )) قبل از استفاده از هر نوع دارو ماهی رو بیشتر زیر نظر بگیرید شکمش ورم داره یا نه مدفوعش چه شکلی هست و … به مدت ۴۸ ساعت ماهی رو تغذیه نکنید ، ۳۰ درصد آب تانک رو سیفون کنید دما رو به آرومی به حدود ۳۰ درجه برسونید . مشاهدادتون رو دقیق بیان کنید تا دوستان راحت تر راهنماییتون کنن
      موفق باشید

      پاسخ
  12. صادق

    سلام
    دست میزا
    اسکارم سر حال است و کمی هم تحرک داره,فقط از طرف صورت رنگ سیاهش شده رنگ خاکستری و الان هم کنار تانک شنا مکنه تا غذاش بدم.چون پرت و نایف دارم انرژی بهشون میدم واسکار هم هیچ جای بدنش باد یا ورم نکرده.
    آیا لازم است دارویی بهش بدم؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فعلا با این توضیحات دارویی لازم نداره.
      ولی غذیا انرژی برای همون نایف و پروت هم مناسب نیست و بهتره تنها هفته ای دو وعده به صورت تنوعی مصرف بشه چون فقط اسمش انرژیه و مواد مغذی مفیدی نداره.

      پاسخ
  13. حامد

    سلام
    اسکارام دیروز تخم ریختن
    که روی سنگ مرمر ۳۰ تایی تخم بود و بقیه ریخته بودن پایین سنگ
    اسکار ماده تا شب تخمای پایین سنگ رو خورد و روی سنگ رو باد میزد
    امروز که پا شدم دیدم همه رو خورده
    به نظرتون علت چیه؟
    برا دفعه بعد چکار باید بکنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      زمانی که شرایط مساعد نباشه یا ماهی استرس داشته باشه یا اینکه تخم ها در حال قارچ زدن باشه احتمال اینکه تخم ها رو بخوره زیاده.
      برای دفعه بعد جفت در اکواریوم اختصاصی باشن، کیفیت اب بالا باشه، حتما از متیلن بلو برای جلوگیری از قارچ زدن تخم ها استفاده کنید. زیاد به اکواریوم نزدیک نشین و دستکاریشون نکنید که نترسن و تخم ها رو نخورن. اگه باز تخم ها رو خوردن چاره ای نیست که بعد از تخم ریزی و اسپرم پاشی،جفت رو از تخم ها جدا کنید و یه سنگ هوا نزدیک تخم ها قرار بدید.

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      میتونید از دل گوساله، ماهی کیلکا، میگوی تازه و غذاهای تجاری ابزیان(با برندهای معتبر مثل تترا، سرا، جی بی ال، ازو و …. ) استفاده کنید.

      پاسخ
  14. حمیدو

    باسلام،،قبلا مزاحم شدم سوالی پرسیدم،ولی مناسفانه یا جواب ندادید یا من پیدانکردم،حدود یک هفته قبل،،،لطفا جواب بدهید،،ممنون،،،،اما سوالم،،یک جفت اسکار کرم دارم تا حالا ۴ بار تخمریزی کردند،تخمها را به تانک تمیز با ۱۵ سانت آب رزینگ و دارو متیلن بلو ودما ۲۸ وهوادهی خوب منتقل کردم،،ولی هردفعه تخمها سیاه شدند ولی هیچی بدنیا نیامد؟؟؟دلیلش چیست؟؟
    اسپرم ضعیف هست ؟سپاسگزارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به سوال شما در بخش اسکار پاسخ داده شده این لینک جواب
      https://www.onlypet.ir/post-363/%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%a7%d8%b1/comment-page-74/#comment-113381
      باز هم خدمتتون عرض کنم که مشکل از اسپرم نیست چون تخم ها سیاه میشن و مشخصه بارور شدن به احتمال قوی مشکل از شرایط نگهداری هست که کامل تخم ها به ثمر نمیرسه .
      این هم لینک سوالتون
      https://www.onlypet.ir/post-363/%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%a7%d8%b1/comment-page-74/#comment-113353

      پاسخ
  15. میثم

    سلام ، یک گله ۲۰ تایی اسکار دارم ، سعی کردم زیباترین اسکارها را جمع کنم ، از انواع تایگر ، البینو و باله بلند
    ۴۰ روزی میشه یک جفتشون چاله کندن و علائم تخم ریزی در انها ظاهر شد ، نر رنگ قرمزش زیاد شد و ماهی های دیگه را کنار میزدن ، جداشون کردم ، توی این مدت اصلا هیچ حرکتی مبنی بر تخم گذاری نکردن ، دمای اب هم ۲۸ یا ۲۷ است ، علت عدم تخم گذاریشون چی میتونه باشه ،راهنمایی کنید ممنون میشوم ،
    البته تنوع غذایی هم دارن ،

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم جداشون کردید یعنی چی ؟ در تانک اصلی با شیشه جداشون کردید یا به یه تانک دیگه انتقال دادید ؟ اگر به تانک دیگه انتقال دادید که طبیعی هست و به دلیل شوک و استرسی که به ماهی ها هنگام جا به جایی وارد شده کمی تخم ریزیشون به تاخیر میوفته تا با فضای تانک جدید آشنا بشن و …
      اگرم در همون تانک اصلی با شیشه جداشون کردید ، کیفیت اب رو به وسیله سیفون کردن بالا ببرید اسکار برای تکثیر نیاز به آبی با کیفیت بالا داره !!!
      موفق باشید

      پاسخ
  16. امین

    سلام من یک جفت اسکار دارم تمام علایم جفت گیری هم دارن ولی متاسفانه تخم گزاری نمیکنن باید چکار کنم

    پاسخ
  17. حامد

    امروز متوجه شدم
    اب تانک جفت اسکار نباید جریان شدید یا تلاتم داشته باشه مگر نه تخم نمیزارن انگار میدونن که جریان اب امکان داره اسپرم ها رو از تخم دور کنه و لقاح صورت نگیره
    تو تانک خودم یه سنگ هوا با فشار با فاصله نسبتا کم کنار سنگی که برا تخم ریزی گذاشتم بودم که بعد قطع کردنش امدن سنگو تمیز کردنو و لولشون امد بیرون
    گفتم بگم تجربم رو

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بسیار عالی. ممنون از تجربه خوبی که در اختیار ما قرار دادین و خوشحال میشیم بازم از تجارب شما استفاده کنیم که برای این منظور میتونید با ایجاد تاپیک در انجمن اونها رو در اختیار ما قرار بدید.
      https://www.onlypet.ir/forum

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *