تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. mahdi77

    سلام.خسته نباشین.همین اسکارام دارن یه جایی از اکواریوم سنگاشونو بر میدارن و حفاری کردن.لوله جنسی هاشئن هم بیرون اومده.نر هم ماده رو دنبال میکنه.اسکار ها به پرت و لجن خوار هم اجازه نمیدن نزدیک اون چاله ای ک کندن بشن
    به نظرتون تخم ریزی میخوان بکنن
    حالا چیکار کنم من

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز تبریک میگم بله اسکارهای شما آماده برای جفت گیری و تخم ریزی هستن . ای کاش برای تکثیر بهتر پرت و لجن خوار رو از کنارشون به آکی دیگر منتقل میکردید هر دوی آنها در معرض حمله اسکارها قرار دارن مخصوصا” کت فیشتون !!!
      کیفیت آب رو بالا نگه دارید ، سیفون ۳۰ درصدی انجام بدید و پس از تخم ریزی برای جلو گیری از فاسد شدن تخم ها از متلین بلو استفاده کنید .
      موفق باشید

      پاسخ
  2. mahdi77

    سلام
    یه ماه میشه حدودا که دارن همین حرکاتو انجام میدن ولی راستش مطمین نیستم که نر و ماده هستن..یکیشون اون یکی رو دنبال میکنه و بیشتر چاله رو حفاری میکنه و اجازه نمیده بقیه ماهی ها نزدیک بشن اون یکی هم بعضی وقتا همکاری میکنه و ارومتره بعد میان روی چاله میلرزن و دهنشاهنو باز میکنن..بعد چن لحظه هر دوشون سست میشن و کنار هم روی چاله وایمیستن
    ب نظرتون هم جنسن اینا
    یا جفتن

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم قطعا” ماهی های شما جفت هستن
      موفق باشید

      پاسخ
  3. mahdi77

    اخه تو انجمن بخش تشخیص جنسیت اسکار عکساشونو گذاشتم و همه گفتن دو تاشون هم نر هستن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه هر دو نر باشن به احتمال قوی به شدت با هم دعوا میکنن. مطمئنا به نظر همه دوستان احترام میزاریم و به هر حال نظرشون رو دادن و مطمئنم کسی به طور قطع نگفته هر دو نرن چون فقط میشه حدس زد و نظر داد!. بنده هم اینجا نظرکی میدم و باید بگم با تصویر و فیلم و اینجور چیزا به نظر من نمیشه ماهیی مثل اسکار رو تشخیص جنسیت داد. حدس میشه زد ولی مطمئن نمیشه گفت. اونم واسه اسکار که اگه از نزدیک هم ببینی باز ممکنه تو تشخیص جنسیتشون اشتباه کنی. دیگه رو عکس بماند! حالا ماهیای شما هم ممکنه جفت باشن، ممکنه اصلا هر دو ماده باشن و یا ….

      پاسخ
  4. mahdi77

    man ke gij shodam…agha mojtaba shoma ham ye nazari bede

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همانطور که آقا شهریار فرمودن تشخیص جنسیت اسکار کمی سخته و حتی ماهی رو از نزدیک هم ببینی شاید نشه درست تشخیص داد ولی از رفتارشون بهتر میشه نظر داد شما کمی دیگه صبر کنید مشخص میشه جفت هستن یا نه ؟؟؟!!!

      پاسخ
  5. امید...

    سلام خسته نباشید. یک جفت اسکار دارم الان دو ماهه که با همن امروز دیدم مادهه لوله اسپرم ش اومده بیرون بعد یک ساعت شروع به تخم ریزی کرد اما بعد از اون اسکار نر اومد همه ی تخمهارو خورد… تو تانک هم هیچ ماهیه دیگه ای نیست.. در ضمن اونا خودشون همدیگرو توی پنج تا اسکار دیگه انتخاب کردند… اشکال از کجاست؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب شاید ترسیدن یا تجربه کافی نداشتن و بار اولشون بوده یا حتی غذای زنده کافی قبل از تولید مثل در اختیارشون نبوده. ایشالا دفعه بعد. به هر حال تکثیر اسکار قرار نیست در هر دفعه موفقیت امیز باشه وگر نه که قیمتشون مثل گوپی و مولی میشد.

      پاسخ
  6. aliwaveii

    سلام به همه،
    من یه جفت اسکار دارم حدود ۱۸-۲۰ سانت یه پنگوسی گوشتخوارم دارم.اسکارا همش سنگارو کنار میزنن حدود دو سه ماهه.با هم دعوام میکنن ولی تخم نمیزارن.پنگوسیم اذیتشون میکرد با یه شیشه جداش کردم.سوالم اینه من اگه بخوام یه جفت اسکار دیگه با تانکم اضافه کنم چه مشکلاتی ممکنه بوجود بیاد،جفتا ممکنه درگیر شن؟.یا حداقل یه اسکار بزرگ رو اضافه کنم و شیشه رو هم بردارم.سایز تانک ۱۴۰*۴۰*۶۰.عکساشم هست قسمت گالری

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر واقعا اینها جفت باشن که نباید دست کاریشون کنید و نباید ماهی دیگه ای اضافه کنید باز اگه آکواریومتون جا داره پنگوسی رو رد کنید بره و آکواریوم رو با شیشه به دو بخش تقسیم کنید و از دو جفت اسکار نگهداری کنید اتفاقا اینطوری برای تولید مثلشون هم خوبه و اگه یک جفت تخم ریزی کنند اون یکی هم تشویق به تخم ریزی میشه.

      پاسخ
  7. aliwaveii

    اگه یه اسکار اضافه کنم چی میشه؟اصن حال نمیکنم جفتن با هم،همش یه گوشن معلوم نیسن یا در حال درگیرین

    پاسخ
  8. مهدی

    سلام
    من یه مدتی خونه نبودم فکر کنم دو تا از اسکارام جفت شدن الان دارن سنگها رو کنار میزنن منتها جایی که دارن سنگها رو کنار میزنن زیرش فیلتر پلاستیکیه(فیلتر زیر شنی) هر ماهی هم که به اونجا نزدیک بشه با خشونت دورش میکنن و همش از اون منطقه حفاظت میکنن ، توی آکواریوم کلا ۵ تا اسکار دارم ۱۶-۱۷ سانتی دو تا سفید و دو تا سلطنتی و یه دونه مسی که یکی از سفیدا با یکی از سلطنتی ها جفت شده و همچنین یه دونه لجن خوار دارم ، شرایط هم برای تخم ریزی محیا نیست ، یه آکواریوم خالی ۶۰-۷۰ لیتری دارم ، الان موندم کدوما رو جدا کنم؟؟ ، سنگ سفید هم ندارم نمیشه از کاشی سفید استفاده کنم؟؟ ، فک نکنم آب آکواریم هم مناسب باشه ولی میترسم عوضش کنم بهشون استرس وارد شه
    خواهش میکنم راهنماییم کنین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دو تا راه دارین؟
      اول: به نظر من کاری به کارشون نداشته باشین تا تخم بریزن و تو همین اکواریوم هم یا تخم ها رو بخورن یا بقیه مزاحم بشن و تخم ها رو بخورن. ایشالا دفعه بعد(بعد از اینکه تولید مثل این دفعشون به سرانجامی رسید) همین جفت رو جدا کنید و شرایط مناسبی محیا کنید. حالا چرا گفتم این دفعه رو بیخیال. چون الان جداشون کنید ممکنه تولید مثل رو که بیخیال بشن هیچ با هم دعوا هم بکنن، قهر یا اعتصاب غذا بکنن یا هزار و یه جور مشکل پیش بیاد. پس بذارین این دفعه رو هر کاری میخوان بکنن و شما هم قشنگ جفت رو شناسایی کنید و شرایط تانک تکثیر محیا بشه و ایشالا دفعه بعد.

      دوم: یه تانک دیگه تهیه کنید و هر چی ماهی کنار جفت مولد هست رو خارج کنید، از جمله لجن خوار. اب رو هم مقداری سیفون کنید که کیفیت اب بهتر بشه و حتما هم از متیلن بلو استفاده کنید تا تخم ها قارچ نزنه و ایشالا تولید مثل موفقی داشته باشن.

      پاسخ
      1. مهدی

        ممنون بابت راهنماییتون
        ببخشید
        نگفتین میتونم به جای سنگ سفید از کاشی سفید استفاده کنم یا نه؟؟
        برای محل تخم گذاری میگم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله میتونید از کاشی استفاده موردی نداره فقط جهت اطمینان قبل از مصرف اون رو در آب بجوشونید تا ضدعفونی بشه.

          پاسخ
  9. saeedaqua

    سلام.
    حدود ۲ ماه بود که دوتا اسکار مسی من نشانه های جفت گیری داشتن و من بقیه ماهی ها (دوتا اسکار تایگر) رو از تانک خارج کردم الا لجن خوار.
    همون اوایل لوله تناسلی ماهی نر مشخص شد و درگیری مسالمت آمیز و تمیز کردن یه جای خاص و جابه جایی سنگ بستر .بعدش لوله تناسلی ماده مشخص شد.
    الان چند هفته هست که لوله تناسلی ماده دیده نمیشه ولی همچنان واسه نر بیرون زده.
    رفتارشون هم کلا شده حمله ماده به نر و فروتنی نشون دادن ماهی نر و عقب نشینی اون. ولی لب به لب نمیشن…. یا دوتایی میرن تنها سنگ بزرگی که داخل تانک هست رو هل میدن و …
    ممکنه بخاطر لجن خوار تخم نریزن؟ یا چون ابتدای بلوغ هستش این رفتارو دارن؟
    اگه لجن خوار خارج کنم تانک افتضاه میشه…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه به خاطر لجن خوار نیست که تخم نمیریزن. یا تخم رو ریختن و خوردن یا لجن خوار خورده یا اینکه هنوز باید صبر کنید تا محل مناسبی رو پیدا کنن و تمیز کنن و تخم بریزن. ضمنا لجن خوار رو هم خارج کنید. مخصوصا اگه بزرگه، چون حتما مزاحم اسکارها میشه. “با حضور لجن خوار نمیشه ماهی تکثیر کرد.”

      پاسخ
  10. saeedaqua

    لجن خوار خارج کردم.
    در مورد رفتاری که گفتم ماده با نر داره نظرتون چیه؟
    ممکنه نر اماده نباشه؟ در صورتی که لوله تناسلی نر بیرون هست ولی واسه ماده پنهان شده.

    ممنون*۱۰۰

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده یا ابتدای بلوغ هستن و یا ماده تخم ریزی کرده.
      کلا این درگیری ها بین اسکارها طبیعیه و مورد خاصی نداره فقط نباید زیاد درگیری خونین باشه.

      پاسخ
      1. oscar

        سلام ببخشید ایا میشه دوتا اسکار نر یا ماده رو سنگ خودشونو همزمان بلرزونن یا سنگ رو تمیز کنن .چون حدود یه ماهه یه جفت اسکار ۳۰سانتی خریدم که فروشنده که اشنام بود گفت مدتیه جفت شدن و تموم کارهایی که گفتین علایم جفت گیریه انجام میدن حتی به خط رو بدن هم ننداختن و الان حدود یه هفتس رو سنگ بدن همو میلرزونن .بعضی وقت ها باهم یا بعضی وقتا ماده …حالام سوالم اینه امکان داره جفت شده باشن؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          با این توضیحاتی که شما دادین باید جفت باشن ولی یک ماه زمانی نیست تازه جابجاشون هم کردین اگر جفت مولد هم بودن و جابجاشون میکردین برای تخم ریزی مجددا باید بیشتر صبر میکردین پس نگران نباشید و صبر کنید.

          پاسخ
  11. oscar

    ببخشید که از روی پاسخ جواب دادم معذرت.اقا این جفت اسکار هام تمام علایم نر و مادگی رو دارن یعنی نر قوز داره. ماده. صافه ..تیغه های باله ای نر باریک و تیزه ولی ماده تیز نیست نوکش پهنه الانم دارن ابشش هاشون کنار هم باز میکنن و بدنشون میلرزه و روی سنگ هم همین کارو میکنن و میلرزن ‌‌‌.ایا نرو ماده هستن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله به احتمال زیاد نر و ماده هستن . باید خودتون تشخیص بدین و اینطوری نمیشه نظر داد.

      پاسخ
      1. oscar

        الان هم دارن رو سنگ خودشونو میلرزونن .‌نر لولش درومده .ماده هم یکم درومده .‌هی اب شش هاشون رو بزرگ میکنن کنار هم و خیلی تند میلرزن .بجز این جفت هیچ ماهی دیگه ای نیست حتی لجن خوار .بنظرتون جفت شدن ؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خواهشا سوال تکراری نپرسید قبلا پاسخ دادم خدمتتون.
          بنظر بنده با این توضیحات ممکنه آماده تخم ریزی باشن.

          پاسخ
  12. oscar

    شما فقط درمورد نر و ماده بودن گفتین نه جفت بودن .خب منم حساسم روشون چیکار کنم بازم معذرت ناراحت شدین قثدم اطلاعات مفید بود

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با توضیحاتی که دادین بله جفت شدن. لرزودن و قرار گرفتن هر دو کنار سنگ و لوله هایی که بیرون زده همه نشانه اینه که این اسکارها با هم جفتن و به زودی تخم میریزن. اقا مجتبی هم بالاتر توضیح دادن که احتمالا باید جفت باشن.

      پاسخ
      1. oscar

        ممنونم از جوابتون اقا مجتبی هم دستش درد نکنه ..ولی ماهی ماده لولش نمیاد بیرون اگرم بیاد زود میره تو دوباره ‌.ولی خیلی لرزش میکنه رو سنگ از صبح تا شب باهم یا تنها

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          خب. چی بگم والا باید صبر کنید تا تخم بریزن. ضمنا گاها شده هر دو اسکار ماده بودن و این رفتار رو هم داشتن و هر دو تخم میریزن و اخر سر هم تخم ها رو میخورن. باید صبر کنید ببینید چه اتفاقی میفته و نمیشه الان نظر دقیقی داد.

          پاسخ
          1. oscar

            منم گیج شدم چون به هرکی که اسکار داشته نشون دادم میگه نر و مادن .جفت گیری هم زیاد میکنن هی ابشش باز میکنن و رنگشون پررنگ میشه .خودمم میگم نر و مادن چون نر قوز سرش معلومه و فک کنم نر کشیده تر از ماده باشه و ماده گرد تر باشه حالام به قول شما باید صبر کنم .یه جفت هم امروز یکی بهم داد و گفت تا حالا ۸بار تخم ریزی کردن ولی حوصله جدا کردن نداشته و لجن خوار خورده ‌..ایا اسکار ۱۹ سانتی بالغه؟ مولد بعد از جابجایی امکان تخم ریزی دوباره هست؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              بالغ بودن به سن ماهی هست نه فقط به سایز ولی خب بله اسکار ۱۹ سانتی بالغه.
              ضمنا برای تولید مثل باید صبر کنید بنده خودم جفت مولد داشتم که قبلا هم تولید مثل کرده بودن ولی خب پیش بنده بیشتر از یکسال زمان برد تا تخم ریزی کردن.
              بله ماهی مولد بعد از جابجایی اگه شرایط خوبی داشته باشه باز هم تولید مثل میکنه فقط باید صبر کنید و شرایطش رو فراهم کنید.

              پاسخ
              1. oscar

                یه اتفاق جالبی هرشب میوفته ‌اونم اینه که هروقت مهتابی اکواریوم و شب خاموش خاموش میکنم فورا میرن رو سنگ و تمیزش میکنن و شن های دورشو میدن کنار و دور هم میچرخن ..حدود یه ساعت اینکارو میکنن

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  این مورد هم کاملا طبیعیه و اوایل تاریکی اینکار رو میکنن و حتی میتونی در روزهای مختلف در ساعات مختلفی مهتابی رو خاموش کنید و این حرکت رو ازشون ببینید.

                2. oscar

                  یه بد شانسی دیگه اینه که امروز دیدم ماده هگزامیتا گرفته و روسرش نقطه های خیلی ریزی هست .‌خیلیم سرحاله .‌نمیدونم چرا ..من غذا به موقع میدم ..اب هم سیفون کردم ..غذا هم از همون خشک های شرکتی میدم که خیلیم استقبال میکنن جوری که اب میپاشه بیرون..

                3. مجتبی

                  سلام
                  خب پیش میاد دیگه .
                  حتما غذای خشک رو با سیر له شده و مترونیدازول خیس کنید و بهشون بدین و تنوع غذایی رو هم رعایت کنید و اگر بهتره نشد حتما از داروهای شرکتی استفاده کنید و یک روز در هفته نیز بهشون هیچ غذایی ندین.

  13. sobhan

    ببخشید یه اکواریوم بزرگ خریدم البته تو خونه خودم برام ساختن چون خیلی بزرگه نتونستم حملش کنم. بیارمیه اکواریوم ۳متری با ۶۰سانت عرض و ارتفاع ۹۰سانت ‌…میشه بگید چه ماهی هایی برای این تانک مناسبه ‌‌ترجیحا بزرگ باشه چون عاشق بزرگام

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      میتونید اکواریوم رو با صخره پر کنید و از تعداد زیادی سیکلیدهای مالاوی رنگارنگ نگهداری کنید.
      ترکیبی که دوستمون گفتن هم بنده با پنگوسی و گرین اسکات مخالفم. بقیه باز چون سایز تانکتون زیاده احتمالا با هم بسازن. همه رو با هم به تانک معرفی کنید که مشکلی پیش نیاد.
      ضمنا پولی رو هم حتما یه مدت جدا کنید و غذاخورش کنید. بعیده تو این تانک بزرگ و با این ماهیا بهش غذا برسه
      موفق باشید

      پاسخ
  14. 1amirhosein

    اسکار . پنگوسی شکاری . ردتیل . دراگون . پروت . گرین ترور . پولی پتروس . سرسوسماری . گرین اسکات . تگزاس
    البته همه با رعایت سایز .
    دراگون و ردتیل از همه کوچک تر باشند .
    پنگوسی و پولی پتروس از همه بزرگ تر .
    من همه را در آک ۴۵۰ لیتری دارم و مشکلی ندارند .
    در صورت رعایت نکردن سایز با صحنه گلادیاتور مواجه میشید .
    ۹۰ سانت ارتفاع خیلی زیاده . دستت به کف نمیرسه .
    برا من ۸۰ است و پدرمو درآورده .

    پاسخ
    1. ناشناس

      اخه عاشق تانک بزرگم ..سرسوسماری فک کنم دردسر ساز بشه اخه یه بار یه ۸۰سانتش رو داشتم اسکار های ۳۵ سانتیم رو تیکه پاره کرد

      پاسخ
  15. 1amirhosein

    سرسوسماری و پولی پتروس رو اول بگیرید تا غذا خور بشن .
    اگه رعایت سایز بکنید ، مشکلی پیش نمیاد .

    پاسخ
    1. ناشناس

      اخه زیادم از قیافش خوشم نمیاد ولی پلی پتروس خیلی قشنگه .متاسفانه شهر ما پیدا نمیشه اگرم بشه خیلی کوچیکن..

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        بنظر بنده پولی و سرسوسماری رو در این تانک و با این ترکیب ماهی بی خیال بشید چون از گرسنگی حتما تلف خواهند شد.
        ضمنا پنگوسی شکاری رو هم با اسکار نگهداری نکنید هرچند تانک خیلی بزرگه و ممکنه هیچ مشکلی پیش نیاد.

        پاسخ
  16. میلاد

    سلام،میخواستم بدونم ۲ تا از بچه های ماهی اسکار من مخرجشون خیلی باد کرده؟اینا مریض هستن؟مریضیشون چیه و چطور باید درمانش کنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر غذای گوشتی بهشون دادین طبیعیه زیادی غذا خوردن و در دفع اون مشکل پیدا کردن یک روز بهشون غذا ندین و کیفیت آب رو بالا نگهدارید خوب میشه و اگر این موردی که بنده گفتم نبود به سوالات آقا حامد پاسخ بدین تا بشه راهنماییتون کنیم.

      پاسخ
  17. hamed aqua

    احتمالا انگل روده ای باشه اگه فقط مخرجشون هست.
    از علائم دیگه بگید.
    غذا خوب میخورن یا مدفوعشون چطوره؟عادی هست یا نازک و شفاف هست.

    پاسخ
  18. میلاد

    سلام،بچه ها از لحاظ خوراک خوبن ولی تحرکشون یکم کم هست.شکمشون مشکلی نداره فقط زیر مخرجشون اینطوره.تازه ماهی ها رو خریدمه نمیدونم از کی اینطور شدنه یا شایدم از اول همینطور بوده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باز میگم به دلیل خوردن غذای سنگین هست مجددا همون جواب قبلی رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *