تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. ناشناس

    مچکر، ولی من هر چی تو این سایت هستو خوندم.اونجا حرفی از باله نزده.اگه میشه آقا مصطفی این رو بگن.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اسکار باید بالغ باشه تا بتونید تشخیص بدین ضمنا تجربه هم لازم هست.
      در انواع بالغ و بزرگ نوک باله نرها تیز تر و نوک باله ماده ها لب گرد تر هست.

      پاسخ
  2. حاج علی رضا

    سلام اقا مجتبی . اسکار ماده من یک لایه چربی روی چشش هست اول در امد و خوب شد اما الان زیادی پیشرفت کرده و تا چند ماه دیگر کور میشود راه حلی ندارید که مرا کمک کند.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بخش بیماری ها رو بیماری چشمی رو مطالعه بفرمایید.
      این مورد از کیفیت پایین آب ایجاد میشه.

      پاسخ
  3. امیر

    سلام میخواستم بدونم اگه سنگ ریز توی اکواریوم بریزم ممکنه اسکارا بخورن،تازه میخوام بگیرم…بعدشم دور اکواریومم از قبل رد انداخته پاکم نمیشه باید چیکار کنم.فک کنم رد اهک باشه..ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شن ها و سنگ ها رو داخل دهانشون میکنن اما دیگه نمیخورن و میریزن بیرون.
      اون رد آب هست و باید با سرکه و کاردک تمیزش کنید.

      پاسخ
  4. مهدی

    با سلام
    من یک ماهی اسکار قرمز بیست سانتی دارم چند روزه غذا نمیخوره شکمش باد کرده و بیحال یک جا بی حرکته به نظرتون مریض هست یا میخواد تخم بذاره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به احتمال زیاد شکمش آب آورده بهتره از تالار گفتگو تاپیک بیماری استسقاء رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  5. حاج علی رضا

    سلام اقا مجتبی این چند روز اسکار نر ماده را میزند و ماده همه پولک هایش ریخته است و پنهان شده است و دوباره برای هم سیخ میکنند و دیگر شن ها را نمیکنند .. غذا با هم میخورند و ماده دوباره پنهان میشود راهنمایی کنید .. برای چشم کیفت اب خوب و دارو هم خوب است .. ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اسکار همینه دیگه فقط اگر درگیری شدید شد باید با شیشه یه مدت از هم جداشون کنید تا ماهی ضعیف تر تقویت بشه.

      پاسخ
  6. حاج علی رضا

    اقا مجتبی من این ها را از هم جدا کنم بعد تقویت شد و خوب شد دوباره با هم جفت هستند یا باید پدرمان در اید تا جفت شوند برای غذا می اید و زود میرود .فکر کنم اسکار نر اماده جفت گیری است اما ماده اماده نیست چون روز های اول که همدیگر را میزدند اسکار نر ماده را پیش سنگ هل میداد اما حالا من دقیق نمیدانم . اسکار نر بعضی وقت ها که مرا میبیند خودش را ۳ ثانیه وارانه میکند میخواهد بازی کند یا نه ..ممنون

    پاسخ
  7. مهیار

    سلام ببخشید دخالت می کنم !
    اول این که شما مطمئن هستید که اسکار هاتون با هم جفت هستن ؟ یعنی تا حالا با هم تخم ریزی کردن؟
    دوم این که وقتی با شیشه جدا میکنید همدیگه رو میبینن ولی هیچ تضمینی نیست که دوباره با هم جفت باشن ولی احتمال جفت شدن خیلی بالاست !
    سوم این که اسکار ماهی با هوشی هست ولی فک نمیکنم این حرکت از رو بازی کردن باشه شاید مشکل دیگه ای باشه !
    در ضمن الان حدود دو ماه هست که اسکار های من با هم سنگ هارو جابجا می کنن ولی تخم نذاشتن و ممکنه هیچ وقت نذارن ! هیچ چیز تضمینی نداره که تخم گذاری کنن!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با دوست خوبم مهیار موافقم و اصلا شاید تخم گذاری نکنن ؟؟؟!! و چند سال این روند ادامه داشته باشه ؟؟!!!

      پاسخ
  8. حاج علی رضا

    سلام اقا مجتبی من جدا کردمشون . تخم ریزی هم یک بار کردن میترسم اگه جدا نکرده بودم اسکار ماده را از دست بدهم بی تحرکی خود یک مریضی است و من دوست ندارم که ماهی بی تحرک باشد . اون موقععی هم که تخم گذاشت ماده ۶ ماه تنها بود و اماده اماده .. حالا دوباره نظر بده هید که من کاره خوبی کردم یا بد.. منتظر نظرات دوستان خواهم ماند. ممنون راستی مشکل وارونه ای چی است

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمیدونم چی بگم شما خودتون باید بهترین روش رو با توجه به وضعیت ماهی ها در نظر بگیرید اما جفت گیری اسکار ها همینطوری و با درگیری هست.

      پاسخ
  9. حاج قولام رضا

    سلام . میخواستم ببینم بهترین نژاد اسکار چیه که هم در عین اصیل بودن زیبا هم باشه !
    در ضمن من میتانم اسکار رو با دماسونی و ماکرو نگهداری کنم!

    پاسخ
    1. yashar esfahani

      دوست خوبم حاج قولام رضا با سلام
      از نظر من بهترین و زیباتریت نوع اسکار ، اسکار قرمز خونی هستش البته در مورد اصالتش اطلاع دقیقی ندارم و منتظر جواب دوستان باتجربه تر و اساتید سایت باشید . در مورد نگهداری با ماکرو و دیماسونی باید بگم خدمتتون عرض کنم که احتمالا” ماکرو و دیماسونی باله های اسکارتون رو میزنند . اما شما بازهم منتظر جواب اساتید باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      زیبایی ماهی بستگی به سلیقه شما داره.
      دماسونی و ماکرو هم با اسکار ترکیب جالبی نمیشه .

      پاسخ
  10. مهدی

    با سلام
    من یک اسکار بیست سانتی دارم که الان یک ماه غذا نمی خوره رنگش پریده و شکمش باد کرده بردمش پیش یک کسی که پرورش ماهی داره گفت انگل داره و من یک داروی ضد انگل گرفتم الان سه روزه دارو زدم ولی فرق نکرده راستی کف اکواریو م تکون نخورده لطفا کمکم کنید ممنووووووون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب انگل روده ای داره اما قرار نیست با این دارو درمان بشه.
      شما از تالار گفتگو تاپیک بیماری استسقاء رو مطالعه بفرمایید روش درمان ماهی شما مفصلا توضیح داده شده. و یا اینکه یک تاپیک دیگه هست به نام مدفوع سفید باریک دراز و نازک این تاپیک هم بسیار برای این مورد مفیده.

      پاسخ
  11. مهدی

    سلام لطفا سریع کمکم کنید اسکارام همه اومدن رو اب باله هاشونم جمع کردند

    پاسخ
    1. yashar esfahani

      دوست خوبم آقا مهدی با سلام
      ای کاش کمی بیشتر توضیح میدادید . اما با توضیحاتی هم که دادید من حدس میزنم کیفیت آب تانکتون شدیدا” پایین اومده و اکسیژن آب کم شده . آخرین بار کی سیفون کردید ؟؟؟ یک سیفون ۳۰% انجام بدید و ماهی ها رو زیر نظر بگیرید . شما بازهم منتظر نظرات دوستان باتجربه تر و اساتید سایت باشید

      پاسخ
      1. .sina

        سلام
        آقا مهدی اولا اینجا جای درست سوال شما نبود و باید تو قسمت بیماری ها مطرح میکردید و اینکه باید بیشتر دقت کنید و توضیح بدید که دقیقا چی شده که این حالت از اکسیژنه یا از کیفیت بسیار پایین آب هست و یا کتک کاری چیزی اگه از کیفیت هست که باید سیفون کنید و اگه اکسیژن که باید هوا رو وصل کنید فشارش رو بیشتر کنید .

        پاسخ
  12. مهدی

    با سلام
    من چند وقته میخواستم یک ماهی نایف بخرم مخواستم ببینم با اسکارم میسازه اسکارم ۲۵ سانتی ببخشید اسکار من چند وقته که غذا نمی خوره پرنگم شده میخواستم ببینم مریضه البته گوشت مرغ میخوره ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سازگاری نسبی دارن، با هم درگیر نمیشن و فضا داشته باشین مشکلی نیست و به هم کاری ندارن.
      مشکل اسکارتون هم همون گوشت مرغی هست که میدین. به همه توصیه میکنیم دل مرغ هم ندین بعد شما گوشت مرغ میدین؟ اصلا از گوشت مرغ و محتویات مرغ استفاده نکنید به جای اون از دل گوساله و غذاهای تجاری استفاده کنید. کیفیت اب رو هم بالا ببرین و اگه باز غذا نخورد و بیحاله و کلا مشکلی بود باز مکاتبه کنید

      پاسخ
  13. مهدی

    با سلام
    من میخواستم بدونم اگه از اون جایی که مدفوع ماهی خارج میشه سفید شه ماهی مریضه ماهی اسکار دارم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی داره اینطوری نمیشه توضیح داد ممکنه لوله جنسی ماهی بیرون زده باشه و ماهی آماده تولید مثل شده ممکنه زوده ماهی بیرون زده ممکنه قارچ زده و هزار مورد دیگه اینها رو باید تجربی تشخیص بدین.

      پاسخ
  14. وحید

    سلام اقایون من ۷ تا اسکار دارم ۳ تا باله بلند ۴ تا معمولی که یکی از این ۴ تا مسی و دیگری البینو ست.این احمق ها میگو خشک نمیخورن گشنه هم نگهشون داشتن اما نمیخورن در ضمن باله بلندهام رشد خوبی داشتن اما معمولی ها تقریبا رشد نکردن با اینکه تغذی شون خوبه چرا؟البته گرفتمشون که جفت بشن

    پاسخ
  15. وحید

    ی سوال دیگه هم دارم این قوز روسر دقیقا چجوریه ببینید من تو این ۷ تا بعضی هاشون از ابتدای روی سرشون تا ۲ سانت صافن بعد شیب دار میشن بعضی هاشون از اول سر شیب دارن این ها فرق دارن با هم؟یا نرو ماده ان البته دوتا شون ی روز بد جور لباشونو بهم قفل میکردن اما دیگه ول کردن سنشونم نمیدونم دقیق چقدره.ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سعی کنید همه سوالاتتون رو در یه کامنت مطرح کنید. به هر حال….
      اسکار ماهیی هست که غذای زنده یا حداقل تر و تازه نیاز داره. حالا امکان تهیه غذای زنده نیست میشه از دل گوساله یا کرم منجمد(کم) یا ماهی کیلکا و چنین غذاهایی استفاده کرد. میگو هم نه اینکه اصلا نخورن ولی خب ذائقه هر ماهیی فرق میکنه. ممکنه یه اسکار خوشش بیاد و بخوره و ممکنه یکی نخوره. ولی مطمئن باشین دل گوساله یا کرم منجمد و چنین غذاهایی رو حتما میخورن. تو مقالات سایت روش تهیه غذای دست ساز هم هست که میتونید واسه اسکارهاتون درست کنید
      در مورد نر و ماده ها هم به این راحتی معلوم نمیشه. خواستین تصویر بذارین تا بچه ها نظرشون رو بدن.

      پاسخ
      1. vahid.rzm

        سلام شهریار عزیز یسوالی.ماهی رودخونه ای که میگید منظور کدومه؟اینجا ی قناتی هست که داخلش ماهی داره آبشم فوق العاده تمیزه ماهی هاش قطعا از نژاد کوی هستند سیبیل دو طرف دهانشون مشخصه نه این کوی ها به نظر کوی های خاکستری اولیه اند من این هارو میدم به ماهیام ۶ ماهه نه هر روز منظورم ترکیبی.فوق العاده دوست دارن از دهن هم میکشن بیرون.میخوام ببینم نژاد رودخونه ای ها که فرق نداره چی باشه؟ی توضیحی راجع به عکس گذاشتنم بدید چه طور بذارم ممنونتم

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          منظور ماسکیتو فیش یا همون گامبوزیاست. این ماهی رو فروشنده های اکواریومی به اسم ماهی رودخانه ای یا قناتی برای تغذیه ماهیای شکارچی میفروشن. وگر نه خیلی از ماهیا رو میشه تو رودخانه ها پیدا کرد.
          منظور ما ماهی طعمه، ماهی رودخانه ای، یا ماهی قناتی یا هر اسمی فروشنده ها بهش میگن هست که برخی اکواریومی ها کم و بیش میارن و میفروشن. راحت هم تکثیر میشه.

          اطلاعات بیشتر:

          http://en.wikipedia.org/wiki/Mosquitofish

          https://www.onlypet.ir/forum/variety/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a2%d8%a8-%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%86%db%8c%d9%85%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%b1/#p8351
          برای تغذیه ماهیا هم فرق نداره چه نژادی باشن. گوپی و مولی رو هم ماهیا میخورن. اروانا هم باشه و تو دهن ماهیی جا بشه اونم خوراک محسوب میشه. منظورم اینه که فرقی نداره چه گونه ای از ماهی باشه. تو دهن ماهیای محاجم جا بشه کارشون تمومه. فقط یه نکته رو در نظر بگیرین که این ماهیای رودخانه ای یا قناتی یا استخری یا هر ماهیی که از محیط های طبیعی صید میکنید ممکنه دچار انگل باشن و ماهیاتون رو دچار بیماری کنن. بنابراین باید قبل از مصرف قرنطینه بشن یا دل و شکمشون خالی بشه و فریز بشن و بعد استفاده کنید

          پاسخ
          1. vahid.rzm

            https://onlypet.ir/upload/user/filecabin/1414816373791.jpg
            سلام شهریار عزیز این اون ماهی رودخونه ای هست که میگفتم قطعا گامبوزیا نیست منظور اون ماهی که مد نظر شماست از نزدیک شباهت با کوی داره جوری که من مطالعه داشتم اجداد کوی بوده

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              مشخصا گامبوزیا نیست همونطور که گفتین مثل کوی میمونه و احتمالا که نه صد در صد از خانواده کپور ماهیانه. نمیدونم دقیق چه گونه ای هست که بهتون بگم یا اطلاعاتی در موردش در اختیارتون بذارم. اما خب میتونید تو خانواده کپور ماهیان دنبالش بگردین از منابع مختلف یا اطلس ها. ضمن اینکه هیچ مشکلی نیست و میتونید برای تغذیه ماهیان استفاده کنید.

              پاسخ
  16. حاج علی رضا

    سلام اقا مجتبی الان ۴ روز که فیلتر من بک چیزهای پنبه شکل را گرفته این خطرناک . یا قارچه .. اسکار من سرحال سرحاله غذاش میخوره به مدفوع که نمیخوره .اگر مریضی توضیح بدید چطوری درست شده…… اسکار فقط با اسکار جفت میخوره … اسکار هد در بیاره ارزش ان بیشتر میشود .یک عکس از اسکار هد دار ندارید بزارید داخل سایت .. اون چیز ها هم سفید است

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اونها به احتمال زیاد قارچ هستن و خیلی راحت فیلتر رو بشورید و تمیزش کنید مشکل دیگه ای نداره.
      اسکار هم فقط با اسکار جفت میخوره.
      ندیدم اسکار هد بزنه . اون قوز روی سر فرق داره با هد و اصلا چیزی نیست که بهش هد بگیم.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *