تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. حمید

    هر ۲ هفته یه بار نصف آب رو خالی میکنم و عوض میکنم به آکواریوم نمک هم اضافه کردم یکم کلا همچی واسشون آمادست توی نظر قبلی هم گفتم که یه کت فیش وارونه پیششون میمونه آکواریوم همچی داره همه کار هم کردم ولی انگار نه انگار فک کنم چشم دیدن همو ندارن :)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فقط دقت کنید درصد نمک زیاد نشه.
      ضمنا کت فیش معمولی نظر بنده بود و کت وارونه کار کت فیش رو اصلا نمیکنه.
      بنظرم باید صبر کنید و یا یک جفت مولد و بزرگ بخرید و اینها رو عوض کنید.

      پاسخ
  2. Amir.MN

    سلام

    برای تشخیص جنسیت اسکار حتما ماهی باید بالغ باشه؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله ماهی که بالغ نباشه چطوری تشخیص جنسیت بدیم.
      ولی خب اگر با تجربه باشید میتونید تشخیص بدین که این کار هر کسی نیست.

      پاسخ
  3. mehrdad00

    سلام و عرض ادب
    من دو تا اسکار دارم یکیش سفیده یکیش مشکی
    با خوندن مطالب بالا باز هم نتونستم تشخیص بدم نرو ماده رو از هم
    ولی این دوتا چسبیدن به هم هرجا میرن با هم هستن اگه عکس بندازم شما میتونید تشخیص بدبد ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اسکارها باید بالغ باشن تا بشه تشخیص جنسیت داد مثلا یک سال و نیم تا دو سال سن داشته باشن.
      اگر اینقدر با هم هستن به احتمال زیاد جفت شدن ولی هنوز جوان هستن.

      پاسخ
  4. افسون

    سلام ما دو تا اسکار داریم. امروز تخم ریزی کردن رنگ تخماشون قهوه ایه. باید الان جداشون کنیم؟ بارور شدن؟ یا باید بزاریم رنگش نارنجی بشه بعد حداشون کنیم؟؟؟؟؟ لطفا زود جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید به ترتیب خدمت همه دوستان جواب میدیم.
      اولا مبارک باشه.
      دوما باید ببینید والدین از تخم ها مراقبت میکنن یا اونها رو میخورن و اگر والدین مراقب تخم ها هستن بهترین حالت هست و فقط باید از متیلن بلوی مرغوب استفاده کنید تا تخم ها قارچ نزنن و هیچ کاری دیگه لازم نیست بکنید تا تخم ها هچ بشن و بعدا بچه ها رو جدا کنید.
      دقت کنید بچه ها رو نباید آب به آب کنید و باید از آب همین آکواریوم بردارید و یا بزرگترها رو جدا کنید.
      تقریبا همه مطالب داخل سایت هست لطفا مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  5. mehrdad00

    سلام و عرض ادب
    امروز در حال تمیز کردن آکواریوم بودم که دیدم تکه های قهوه ای چسبیده به هم تو آکواریوم پخش شده رو سنگهها و کف تنگ
    منم که نمیدونستم چیکار کنم همینجوری ول کردم
    الان نمیدونم تخم ماهیه ؟ فضله است ؟
    خیلی هم زیاده رنگش قهوه ای ریز به هم چسبیده شبیه مغز گوسفند گردو چسبیده به هم همه جا پخش شده چیکار کنم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظرم اینها فضله ماهی ها بوده و باید از آب خارجشون کنید بهتره سیفون کنید.
      ضمنا لطف کنید وسط سوال دیگران سوال نپرسید الان مجبور شدم برای درست کردنش سه تا از پست های دیگر دوستان رو حذف کنم و به شما پاسخ بدم خب حالا این درسته بنظر شما ؟؟؟!!!! باز خوبه اونها پست های قدیمی بودن و اون دوستان هم رعایت نکرده بودن و گزینه پاسخ رو نزده بودن و اینطوری همه چی ریخت به هم ؟؟؟!!!

      پاسخ
  6. سید علی

    سلام
    ببخشید من ی اسکار دارم(۲۰ سانته) که می خوام واسش ی جفت پیدا کنم اما نمیدونم جنسیتش چیه میشه راهنماییم کنید؟راستیتش اون راه هایی که بالا فرموده بودین رو خوندم اما بازم نفهمیدم که نره یا مادست…
    ممنونم ازتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب راه دیگه ای نداره و همش همین هست و کمی تجربیه بهتره نشون یکیکه وارد هست بدین و یا عکسش روبذارید شاید بشه یه نظری بدیم.

      پاسخ
  7. علی

    سلام و خسته نباشید
    اسکار ها در چه اندازه ای آماده جفت گیری و تولید مثل می شوند؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از سن یک سال و نیمه تا دوسالگی و تقریبا توی سایز ۱۴ تا ۱۵ سانت به بالا .

      پاسخ
  8. khcomengavr

    با سلام و خسته نباشید
    من دیروز یه جفت اسکار خریدم البته به گفته فروشنده نر و ماده
    حالا عکسهاشون رو گذاشتم اگه میشه نوع اسکار و جنسیتشون رو معرفی بفرمائید
    ضمنا هر دو تاشون بالغ هستند و اسکار بزرگه گاهی وقتا با دهان به بدن اسکار کوچیکه ضربه میزنه و چندتا از فلسهاشو کنده
    اما اسکار کوچیکه همش خودشو به اسکار بزرگه میماله و دور و برش میچرخه
    آیا این رفتارشون طبیعیه؟؟؟
    در تانک ۱۲۰ لیتری من فقط همین دو تا اسکار وجود دارند به همراه یه لجن خوار ۱۰ سانتی کوچیک
    ۱-اسکار بزرگ
    http://upload7.ir/imgs/2014-05/77341093927808656766.jpg
    ۲-اسکار کوچک
    http://upload7.ir/imgs/2014-05/72040044698136093833.jpg
    ۳-هردو اسکار با هم
    http://upload7.ir/imgs/2014-05/37819291457267249055.jpg
    ضمنا اگه جفت باشند چه قدر زمان میبره تا تخم ریزی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    با سپاس فراوان

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      زمان تخم ریزی اونها اصلا مشخص نیست.
      راستش نشد درست تشخیص بدم و بنظرم هر دو تا به نر بیشتر شبیه بودن لطفا بگید چه سایزی هستن تا دوباره یه فکری بکنم.
      یکیش اسکار باله بلنده درسته ؟؟!!

      پاسخ
      1. khcomengavr

        آره اون کوچیکه اسکار باله بلنده
        اسکار بزرگه ۲۰ سانتی متر
        کوچیکه ۱۶ سانتی متر
        وزن بزرگه نزدیکه به ۹۰۰ گرم
        کوچیکه ۶۰۰ گرم
        لبهای بزرگ کلفت و فاصله بین دو چشم زیاد
        لبهای کوچیک نازک و فاصله بین دو چشم کم
        اگه نر باشند باید با هم دعوا کنند درسته؟؟؟
        یکی دو بار هم دیدم اسکار بزرگه داره سنگ و شن رو با دهانش جا به جا میکنه…
        گاهی اوقات بزرگه به کوچیکه با دهان ضربه میزنه و فلسهاشو چند بار کنده
        ممنون از لطفتون منتظر پاسختون هستم

        پاسخ
  9. khcomengavr

    الان که دقت میکنم به رفتارشون
    ماهی کوچیک خیلی خودشو به ماهی بزرگ می چسبونه و به شدت با ماهی بزرگ همراهی میکنه و کنارش در حال حرکت و مالیدن خودش به ماهی بزرگه.
    آیا میتونه این رفتارها در ماهی هم جنس هم بوجود بیاد؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب با توجه به سایز اون ماهی ها و اینکه فرمودین اسکار باله بلند هست باید خدمتتون عرض کنم که اون ماهی کوچکی به احتمال خیلی زیاد باید ماده باشه چون باله بلند بود اولش نشد درست تشخیص بدم اما الان تو عکس هم کاملا مشخصه و از روی لبهاش میشه گفت ماده هست چون اول سایز ماهی رو نمیدونستم حرفی نزدم که بعدا اشتباه در بیاد ولی الان با خیال راحت بهتون میگم تا ۹۰ درصد جفت شدن و نر و ماده هستن خیالت راحت.
      البته ماهی هم جنس هم به جفت هم میرن مثلا نر با نر و یا ماده با ماده اما در اسکارها این اتفاق خیلی نادره شاید دو تا ماده در کنار هم با هم تخم ریزی کنن اما نه دیگه دو تا نر با هم جفت بشن تو اسکار خیلی نادره این اتفاق.

      پاسخ
      1. khcomengavr

        سلام و درود
        به خدا ما رو شرمند کردی آقا مجتبی
        کمتر کسی اینقدر وقت واسه مردم میذاره
        فقط سوالم اینه وقتی که زیاد نزدیک آکواریوم میشم ماهی بزرگه یا به فرموده شما همون ماهی نر بیشتر به سمت ماده میره و اونو میزنه اما در حالتی که کسی سمت اکواریوم نیست این اتفاق کمتر میفته
        ضمنا تو این ۲ روز که خریدمشون ماهی کوچیکه هم بزرگه رو میزنه و چند جا از بدن هر دوتاشون فلساش کنده شده و پوست سفیدشون مشخص شده
        آیا باز هم اعتقاد به جفت بودنشون دارید؟؟؟؟
        فقط چون دنبال نر و ماده هستم اگه اعتقاد دارید که جفت نیستند ببرم پس بدم..
        بی نهایت سپاس

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          خب وقتی شما به سمت اکواریوم میرین واسه ماهی یه معنی داره.”غذا” هر کی قویتر باشه سعی میکنه بقیه رو بزنه و خودش اول غذا بگیره
          کتک کاری تو ماهی مثل اسکار خیلی رایجه. نر با ماده، ماده با ماده و …. باید فضای کافی و دکور مناسب داشته باشین که اسیب جدی به هم نرسونن. همین. وگر نه اینها با هم جفت هم باشن ممکنه بزنه به سرشون و مثل وحشیا جفت گیری کنن و بزنن هم دیگه رو ناقص کنن. اینا رو نوشتم که بگم سیکلیدی مثل اسکار اگه نگهداری میکنید فضای کافی و دکور مناسب باید واسشون بذارین وگر نه خب گاها شاهد مواردی که فرمودید هستید. حتی چند برابر بدتر

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          خواهش میکنم.
          دیگه نظر خودم رو گفتم خدمتتون و آقا شهریار هم کامل پاسخ دادن ولی یک نکته رو بگم اسکار به این راحتی که فکر میکنید جفت نمیخوره و زمان لازم داره من نمیدونستم شما تنها ۲ روزه اونها رو خریدین تا یکی دو هفته اول همه این رفتارهای عجیب و غریب طبیعیه.

          پاسخ
  10. سید علی

    سلام علیکم
    من فقط تونستم این عکس رو از اسکارم بگیرمhttps://www.onlypet.ir/upload/user/fileuploads/1440505817.pngبنظرتون میشه تشخیص داد که نره یا مادس؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینطوری که نشد بهتره یک عکس دیگه بذارید و سایز ماهی رو هم بگید.

      پاسخ
  11. سید علی

    سلام ببخشید که دیر شد.اسکارم نزدیک ۱۱ ماه داره و الآن نزدیک ۲۰ سانته اینم عکس خودشه https://www.onlypet.ir/upload/user/fileuploads/1408944784.jpg
    گفتم شاید از هیبتش بشه تشخیص داد
    الآنم میرم ببینم ی عکس بهتر می تونم تهیه کنم یا نه….
    متشکرم از الطاف تون

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      اگه میتونید یه عکس از جلو ازش بندازید چون راه تشخیصش لباشون هست

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده این اسکار شما ماده هست.

      پاسخ
      1. سید علی

        سلام
        ممنونم خیلی خوشحالم کردین
        خدا خیرتون بده!

        پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا عکسها رو از آپلود سنتر همین سایت آپلود کنید و حجم اونها رو هم کمتر کنید.
      خب توی این عکسها اصلا مشخص نمیشه ضمنا سایز ماهی هاتون رو هم حتما بفرمایید.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب قبلا گفتم خدمتتون با این عکسها مشخص نمیشه قربان ؟؟؟!!
      فقط منظورم این بود عکس جدید و درست حسابی بذارید و سایز ماهی رو هم بفرمایید تا بشه نظر داد.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این شد درست کاش فقط ظرفیت عکسها رو کمتر میکردین زودتر باز بشن.
      بنظر بنده هر دو تای این اسکارها ماده باشن ؟؟!!
      حداقل اون مخملیه حتما ماده هست و اون مسی هم احتمالش هست یا ماده بزرگی باشه که خب هنوز سنش کمه و یا اینکه نر باشه.
      رفتارشون رو ندیدم کجا توضیح دادین اما فقط روی اسکار مسی کمی شک دارم.

      پاسخ
  12. mohammad reza

    اول اینکه ازتون خیلی ممنون آقا مجتبی ,واسه جواب…

    من خودمم سر اون اسکار مخملی تقریبا شک داشتم مادس ولی این مسی فک کنم نر باشه چون با اون علامتای که گفت شد فک کنم نره…
    درمورد رفتارشونم باید بگم که من الان حدود ۱ هفتس که این ماده رو خریدم و قبل از این که بخرمش همه ماهی هامو به جز اسکار مسی رد کرده بودم و این اسکارم تنها مونده بود و وقتی اینکه این جدید رو اضافه کردم قبلیه یکم اذیت میکردش منم جداشون کردم ولی اون یکی دو روز اول هر ۲تا ولی بیشتر این ماده از پشت شیشه به سمت هم حجوم میاوردن ولی الان دو سه روزه با هم میسازن این جدیده هم خوب غذا خور شده امشبم شاید شیشه بینشونو برداشتم. یعنی تا حالا کنار هم دروس حسابی نموندن.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتره تا ۱۰ روز شیشه رو برندارید.

      پاسخ
  13. mohammad reza

    سلام

    آقا اینا اگه نر وماده هم باشن جفت دادنشون کار حضرت فیله…

    من دیشب در عرض نیم ساعت شیشه بینشونو برداشتم یهو همه چی برعکس شد این دفعه اسکار مادهه که ۳ یا ۴ سانت از اون یکی کوچک تره زد تـــــــــرکوندتش البته بعضی اوقات کارایی میکردن که انگار میخوان با هم جفت بشن مثلا لبهاشونو به هم قفل میکردن و… ولی انــــــقدر وحشیانه بود که من فک میکردم الان اون اسکار مسیه میمیره این جدیده خیلی وحشی بود چندتا زخمم رو بدنه این مسیه گذاشت منم دوباره بینشون شیشه گذاشتم . تورو خدا راهنماییم کنید . یعنی من ۱۰ روز بینشون شیشه بزارم بعد شیشه رو ور دارم باهم میسازن؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین که شیشه رو برداشتین ؟؟!! گفتم که حداقل باید ۱۰ روز با شیشه از هم جدا باشن و نسبت به هم دید داشته باشن.
      اتفاقا تکثیر اسکار که راحته قربان.
      فقط اینها جفت گیریشون همینطوری وحشی بازی هست اما باید تجربه داشته باشید و بتونید فرق دعوا رو با جفت گیری تشخیص بدین.

      پاسخ
  14. mohammad reza

    مرسی از راهنماییت آقا مجتبی

    من تا ۱۰ روز دیگه شیشه بینشونو برمیدارم بعدش بهتون خبرشو میدم .

    فقط یه سوال دیگه من الان واسه تغذیشون از دل گاو فریز شده و غذای سیچیلایدا استفاده میکنم میتونم زبرای قرمز کوچیک رو به عنوان غذای زنده بهشون بدم و دیگه چه غذای شرکتی یا گوشتی پیشنهاد میکنید…

    ببخشید دیگه سوالاتمم زیاد شد..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرچی دلتون خواست سوال بپرسید اگر جوابش رو بدونیم در خدمتتون هستیم.
      بنظر بنده از غذای زنده استفاده نکنید بهتره چون ممکنه این ماهی های طعمه مریض باشن و …
      البته از ماهی کیلکا هم میتونید برای تنوع استفاده کنید ابتد باید سر و دم و باله های ماهی رو بزنید و داخل شکمش رو خالی کنید و گوشت اون رو اندازه دهان ماهی ریزش کنید و بدین ماهی ها بخورن ضمنا مصرف زیاد کیلکا باعث چرب شدن سطح آب میشه حتما به این موضوع دقت کنید.

      پاسخ
      1. mohammad reza

        سلام به آقا مجتبی عزیز و بقیه دوستان

        آقا من دیشب بعد از سیفون کردن آکواریوم دوباره شیشه ی بین دوتا اسکارامو برداشتم ولی بازم همون موضوع پیش اومد این اسکار مخملیه وحشی تر از دفعه قبل زد اون بیچاره رو ترکوند دیگه تمام بدن این مسی
        زخمه حتی رو سرش . گفتین جفت گیری اسکارها وحشیانس ولی من تا این حدشو فک نکنم وحشیانه باشه اگه بخواین میتونم چندتا عکس از زخمای این اسکاره بد بختم براتون بزارم ببنید اون یکی باهاش چیکار کرده. البته این جدیده بیشتر سعی میکنه بره به سمته دهن اون مسیه ولی اون مسیه خودشو میکشه کنار اینم گازش میگیره بعضی اوقاتم اینی که وحشی تره یه حرکات لرزشی میکنه.
        میخواستم بگم دوباره بینشون شیشه بزار (ولی اگه بزارمم فک نکنم اوضاع تغییر کنه) بعدش احتمال جفت شدنشون هست من باید با اینا چی کار کنم؟!؟!؟؟!

        سرتونم به درد آوردم ببخشید

        پاسخ
        1. .sina

          سلام
          خب چاره ای نیست اون ماهی بد زاتیه و باید بفروشیدش و اگه اسکار ها نر و ماده باشن و بالغ میشه جفتشون کرد

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          هیچ راهی نداره و باید زودتر جداشون میکردین تا اینقدر کتک نخوره.
          باید فرق بین جفت گیری و درگیری رو تشخیص بدین که خب در اسکار یه کمی باید دقت کنید.
          ممکنه یکی از اونها هنوز آماده جفت گیری نیست.
          فعلا بذار جدا باشن و حسابی اونکه ضعیف تر هست رو تقویت کنید.

          پاسخ
          1. mohammad reza

            سلام

            من خیلی دوست دارم اسکار که ماهی مورد علاقه من هستش رو تکثیر کنم ولی فعلا از این تصمیمم منصرف شدم ولی انشالا تا حدود ۱.۲ ماه دیگه یه تانک بزرگتر قراره بگیرم . وقتی گرفتمش با کمک شما و بقیه دوستان میرم تو کار تکثیر اسکار.
            حالا میخوام فقط از ماهی هام لذت ببرم حدود ۲ . ۳ هفتس همش این شیشه بین دوتا اسکارامو برمیدارم بعد که دوباره کتک کاری میشه میذارم سرجاش خواهشا یه راه حلی بفرمایید تا این اسکارام دیگه وحشی بازی در نیارن مخصوصا این ماده که هم کوچیکتر از اونه هم بد میزنتش . اگه ماهی دیگه اضافه کنم آروم میشن؟ یا نه کلا فرقی نمیکنه و باید یه مدت طولانی این ماهی هام از پشت شیشه همو ببینن؟!؟!؟؟

            پاسخ
            1. .sina

              سلام
              من خودم اسکار دارم و عاشقشم مثل شما و یه وقتایی دنبال هم میکنن و کلی آب میپاشن بیرون و حالمو میگیرن چند دفعه هم جداش کردم ولی کامل درست نشد یه مدت تاکم خلوت بود خیلی اذیت میکردن ولی الان شلوغش کردم خیلی کمتر اذیت میکنن ولی بگیر نگیر داره ماهی ذاتش خراب باشه خیلی اذیت میکنه شما هم میتونی یه امتحان کنی تانکتو شلوغ کنید یا اینکه دکوری که ماهی بتونه تو قایم بشه زیاد بچینید تا ناهی قایم بشه اگه درست نشد دیگه باید ماهیتون رو عوض کنید و چاره ای نیست

              پاسخ
            2. مجتبی

              سلام
              اسکار همینطوری هست دوست عزیز و خیلی تفاوتی نداره تانک شولغ و خلوت فقط هرچی سایز تانک بزرگتر باشه مناسب تره البته صحبت آقا سینا رو هم قبول دارم و ممکنه در شلوغی آروم تر بشه هرچند اسکارهایی داشتم که در شلوغی تند خو تر شدن.

              پاسخ
              1. mohammad reza

                با سلام دوباره

                پس با این حساب من یکی دوتا دیگه ماهی میگیرم تا شاید ماهیام آروم تر بشن.
                آخه من هر دوتا اسکارامو دوس دارمو دلم نمیاد بفروشمشون ولی اگه در صورت گرفتن ماهیای دیگه بازم با هم نساختن صبر میکنم تا ۱ . ۲ ماه دیگه( تو این مدت طولانی اگه بینشون شیشه باشه مشکلی نیس؟) یه تانک دوبرابر بگیرم این تانکم خیلی کوچیکه ولی اگه اون موقع هم اوضاع بهتر نشد مجبورم بر خلاف میل باطنیم یکیو بفروشم.
                در مورد ماهیای دیگه ای که شاید اضافه کردم بگم که یه زندانی دیدم تقریبا نصف اسکارام ازش خوشم اومد شاید بگیرم با یه نایف هم اندازه ی اسکارام و یه پلی تایگر تقریبا بزرگ ( بعد از اسکار پلی تایگر رو از همه بیشتر دوس دارم ) در مورد این ترکیب نظرتون چیه؟!؟!؟!

                پاسخ
                1. .sina

                  سلام
                  البته منم گفتم بگیر نگیر داره ولی تو شلوغی دیگه البته معمولا قید قلمرو طلبی و کتک کاری رو میزنه البته ماهیای من الان کامل برطرف نشده ولی خیلی خیلی کم شده البته اینو بگم تانک من خیلی شلوغه ینی تو یه تانک ۱۴۵ لیتری ۹ تا ماهی دارم و بازم تاکید میکنم همون طور که آقا مجتبی گفتن ممکنه بد تر بشه البته این اتفاق کمتر امکان داره ولی میگم که شما نری ماهی اضافه کنی مشکلت حل نشه بگی ما گفتیم چون من گفتم بگیر نگیر داره و بهترین راه اینه که ماهی رو که اذیت میکنه بفروشید نه ماهی که اذیت میشه چون اون ماهی اذیت کن ذاتش خرابه و من خیلی از این ماهیا بدم میاد ترکیبتون هم من زیاد از ترکیب سر در نمیارم ولی سعی کنید تا جای ممکن همه ماهیا هم سایز باشن یا اون ماهیایی که خشن ترن یه کم کوچیک تر باشن

                2. mohammad reza

                  نه داداش این چه حرفی برا ما هر مشکلی پیش بیاد به تجربه هامون اضافه میکنیم اگه هم درس نشد مشکلی نی این جدیدرو که اون یکی رو میزنه رد میکنم چون اونو از کوچیکی داشتم و بیشتر بهش وابستم
                  اگه دقت کنی قبل از نظر شما گفتم که میخوام ماهی جدید اضافه کنم اگه هم نشد موردی نیس
                  ترکیبمم که گفتم این دو تا اسکارام حدود ۱۶ . ۱۷ سانت با یه زندانی ۹ . ۱۰ سانت با یه نایف ۱۴ . ۱۵ سانتی و یه پلی تایگر ۱۲ . ۱۳ ( البته یه ۲۰ سانتیش شایدم بیشترشو دیدم خیلی خوشم اومد ولی فعلا پولشو ندارم)

                  بابت نظرتم خیلی ممنونم

                3. مجتبی

                  سلام
                  دوست عزیز باید بدونید که زندانی ( سیچلاید بوتیکافری) بسیار خشنه و برای تانک شما مناسب نیست.
                  ضمنا پولی پتروس هم با اسکار سازگاری نداره.
                  پس از خریدن این دو تا ماهی صرفنظر کنید ضمنا نایف خوبه اما روزهای اول ممکنه مجبور بشید با شیشه جداش کنید تا غذاخور بشه.

                4. ناشناس

                  با سلام خدمت تمام عزیزان وبا کسب اجازه از همه اسکار ماهی دست اموزیه که در صورت تغذیه گوشتی بیش از حد یا تنها ماندن یا مشاهده نزاع میان ماهیان. دیگر یا کمبود جا بشدت وحشی میشود وممکن ااست حتی از فلاور هم وحشی تر شود این نزاع در جنس نر ودر حال بلوغ زیاد است ودر یک اکواریم کوچک حتی اگر جفت هم شوند تخم نمی گذارند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *