فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها

فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها جزو شناخته شده ترین موجودات ریز ابزی هستند که به عنوان غذای لارو ماهیان مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که اطلاع دارید لارو بسیاری از ماهیان برای رشد و نمو نیاز به غذای مقوی و زنده دارند و به خاطر جثه و دهان کوچکشان قادر به تغذیه هر نوع غذایی نیستند و به همین دلیل برای تغذیه از موجودات بسیار ریز میکروسکوپی مانند انفوزوئرها، روتیفرها یا فیتوپلانکتون ها استفاده میشود

به ادامه متن توجه کنید

اب سبز

اکثر تکثیر کنندگان با تجربه از اهمیت موجودات زنده و ریز میکروسکوپی در رشد و نمو لارو برخی از ماهیان اطلاع دارند در صورتی که برخی از تکثیر کنندگان خانگی یا کم تجربه غذاهای شناخته شده تر مانند ارتمیا را به عنوان غذای لارو ماهیان میشناسند و کمتر اسم فیتوپلانکتون ها ، انفوزوئرها، روتیفرها و …. را شنیده اند. باید دقت داشت که همه ماهیان قادر به تغذیه ارتمیا در چند روز اول پس از جذب کیسه زیر شکم نیستند و نیاز است این دسته از ماهیان با غذاهای بسیار ریز تغذیه شوند تا کمی سایز بگیرند و سپس از غذاهای بزرگتر مانند ارتمیا و ….. استفاده شود. اکثر ماهیان کوچک اب شیرین مانند فایتر، گورامی، خانواده زبراها، تتراها، برخی بارب ها و …. پس از تولد قادر به دریافت ارتمیا نیستند و حتما برای بقا نیاز به غذاهای بسیار ریز دارند و در اینجاست که اهمیت این موجودات ریز و میکروسکوپی مشخص میشود

ابتدا در مورد شناخته شده ترین موجودات ریز ابزی که برای تغذیه لاروها استفاده میشوند به چند تعریف میپردازیم

فیتوپلانکتون ها: فیتوپلانکتون ها (Phytoplankton) دسته ای از پلانکتون ها هستند که قادر به خودپروردگی میباشند و قادرند با استفاده از نور خورشید فتوسنتز کنند و غذا تولید نمایند که این غذا هم به مصرف خود و هم به مصرف موجودات دیگر میرسد. اغلب این موجودات بسیار ریز هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند اما اگر تعداد بسیار زیادی از آنها در آب تجمع داشته باشند ممکن است رنگ آب را سبز (به خاطر داشتن کلروفیل) یا به رنگهای دیگر کنند و گاه منجر به بروز پدیده شکوفایی جلبکی یا کشند سرخ شوند. ضمنا دسته ای دیگر از پلانکتون ها، زئوپلانکتون ها هستند که از فیتوپلانکتون ها تغذیه میکنند (منبع: ویکی پدیا).

انفوزوئرها: انفوزوئرها یا مژه دارن (infusoria) یک اصطلاح گروهی برای موجودات بسیار ریز ابزی میباشد مانند جلبک های تک سلولی، مژک دارن، تک یاخته ها و …. که در استخرها یا برکه های اب شیرین وجود دارند. حداکثر تراکم انها در فصل بهار است ولی در سایر فصول و حتی زمستان هم یافت میشوند. برخی از گونه های انها به صورت گروهی زندگی میکنند و معمولا با رنگ زنگ زدگی در سطح اب دیده میشوند(۲۰۰۰,yani et al) (منابع: ویکی پدیا و ماهنامه علمی تخصصی ابزیان زینتی)

حال پس از اشنایی با فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها در ادامه به روش های پرورش انها میپردازیم

روش های پرورش فیتوپلانکتون ها: برای تولید فیتوپلانکتون ها میتوان مقداری اب دیکلره که در ان مقداری کود حیوانی استفاده شده است را در مجاورت نور خورشید قرار داد تا پس از چند روز شاهد سبزی اب و تولید فیتوپلانکتون ها باشیم. با توجه به اینکه فیتوپلانکتون ها مواد معدنی اب را دریافت میکنند و از طریق نور و فتوسنتز به بقا ادامه میدهند میتوان مقداری از اب اکواریوم که حاوی مواد معدنی و مناسب برای کشت فیتوپلانکتون ها میباشد را در مجاورت نور قرار داد تا به همان نتیجه، یعنی تولید فیتوپلانکتون ها و اب سبز برسیم. باید دقت داشت دمای اب قرار گرفته در مجاورت نور نباید بیش از حد بالا برود، همچنین استفاده از ظرف شفاف و با دربی گشاد و باز برای تولید اب سبز توصیه میشود. وجود شعله کم اکسیژن، باکتری های مفید و نیترات و همچنین دی اکسید کربن در تولید اب سبز نقش بسزایی را ایفا میکنند، طبق تجربه اکثر افرادی که در تولید اب سبز به موفقیت رسیده اند از اب سیفون شده اکواریوم استفاده نموده اند و افرادی که از اب لوله کشی برای تولید اب سبز استفاده نموده اند یا موفق نشده اند یا موفقیت دیرهنگام داشته اند.

با وجود اینکه بسیاری از تکثیر کنندگان اب سبز را جزو بهترین گزینه برای تغذیه لاروهای کوچک میدانند در برخی از منابع و در گفتگوهای علمی از عدم هضم این غذا برای برخی از لاروها نیز مطالب زیادی نقل شده است. به هر حال انچه که مسلم است برای تغذیه لاروها از قدیم الیام تا به امروزه و حتی در محصولات تجاری از اب سبز به عنوان یک غذای مناسب برای سایز گیری لاروهای کوچک یاد شده است و تکثیر کنندگان هم از این روش سالیان سال لاروهای خود را بزرگ کرده اند

روش های پرورش انفوزوئرها برای تغذیه لاروها: برای تولید انفوزوئرها میتوان مقداری غذای پوسیده داخل ظرف اب ریخته و ان را در مجاورت هوا قرار داد و پس از چند روز اقدام به استحصال انفوزوئرها نمود. برای این منظور میتوان یکی دو برگ کاهو را زیر نور افتاب یا روی رادیاتور شوفاژ خشک کرده و پس از خرد کردن انرا روی سطح ظرف اب مورد نظر پاشید. میتوان کاهو، اسفناج و سایر برگ ها را نیز به صورت خام بکار برد ولی تا وقتی که این برگ ها به خوبی در اب پوسیده و تخمیر نشوند، رشد و نمو انفوزوئرها شروع نخواهد شد. حلزونها با خوردن گیاهان و دفع ان به صورت نیم هضم شده ، رشد و نمو انفوزوئرها را سریع مینمایند.

روش دیگر تولید انفوزوئرها ریختن اب جوش روی علف خشک و نگهداری ان برای مدت چند روز میباشد. در این روش نیز میتوان به مقدار زیاد از این غذای زنده برای نوزاد ماهی ها تهیه نمود. در اب استخر ماهیان گرمسیری که نیز کود دهی صورت می پذیرد همزمان با تولید فیتوپلانکتون ها ، انفوزوئرها نیز تولید میشوند که در هر استکان اب این استخر مقدار زیادی انفوزوئرها وجود دارد که البته به سبب وجود انواع الاینده ها و انگل ها اینکار توصیه نمیشود.

اگر بخواهیم تولید انفوزوئرها را در داخل اکواریوم تکثیر ماهی که قرار است به زودی لارو در ان ظاهر شوند، افزایش دهیم، میتوان یک یا دو تکه کاهوی پوسیده در داخل ان قرار داد. با این کار نه تنها اب اکواریوم خراب نخواهد شد بلکه به اندازه کافی غذای زنده ریز برای نوزادها تولید و تامین خواهد شد، بدون شک اگر کاهوی پوسیده زیادی در اکواریوم ریخته شود باعث الودگی اب ان و در نتیجه مرگ و میر احتمالی نوزادها خواهد شد (۲۰۰۰,yani et al) (منبع: ماهنامه علمی تخصصی ابزیان زینتی)

در اخر یک سوال: آیا بغیر از روش های بالا محصولی تجاری برای تسریع و تولید انفزوئرها و فیتوپلانکتون ها برای تغذیه لاروها موجود است؟؟

پاسخ این سوال یک بله بزرگ است. شرکت های معتبر اکواریومی برای تغذیه لاروها محصولات فوق العاده ای را معرفی کردند که حاوی تمام نیازهای بچه ماهیان برای رشد و نمو است. به طور مثال محصول sera micron  که در ادامه معرفی میشود جزو محصولات شناخته شده میباشد که به سادگی بدون دردسرهای تولید فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها میتواند مورد استفاده قرار گیرد. دقت داشته باشید قصد ما از معرفی این محصول تاکید یا تبلیغ بر این برند و محصول ان نیست و فقط به عنوان نمونه این محصول موفق برای علاقه مندان معرفی شده است و تصمیم گیری در خرید و انتخاب برند مورد نظر به عهده شماست.

  

.

توضیحات sera micron به نقل از بروشوز محصولات سرااین محصول یک غذای کاملا پودری ایده ال برای تمام بچه ماهی های انواع تخم گذار تا اندازه ۶ میلیمتر بوده و تحریک کننده رشد میباشد. از این غذا جهت تغذیه ارتمیای کشت شده (از روز سوم به بعد) نیز استفاده گردیده همچنین جهت تغذیه بی مهرگان اب شور نیز مناسب میباشد.

 

 

کپی برداری با درج تمامی اسامی و منابع یاد شده در مقاله بالا و درج لینک منبع(onlypet.ir) مجاز میباشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

337 دیدگاه در “فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها

  1. میلاد

    من می خواستم آب سبز درست کنم . الان پس دو روز آب سرخ شده برای تغذیه بچه ماهی ها این آب سرخ هم مفید هست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چجوری تهیه کردید که سرخ شده. اب باید زرد رنگ یا سبز بشه. گرچه ممکنه در ابی هم که شما تهیه کردید موجوداتی برای تغذیه بچه ماهیا رشد کرده باشن.

      پاسخ
      1. میلاد

        مثل همیشه آب را از آکواریوم سیفون کردم فقط این دفعه یک توری هم تو اکواریوم بود گذاشتم توی سطل و بعد سطل را دو روز در آفتاب گذاشتم فقط شب داخل نیاوردم و هوا سرد بود(رنگ آب رنگ لبو شده)

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          بهتره مجدد اب سبز تهیه کنید. نیازی به توری یا صافی و …. هم نیست. ضمنا اب سبز رو برای چه ماهی ای نیاز دارید؟ اب سبز بیشتر برای لارو فایتر و گورامی مورد استفاده قرار میگیره. خیلی از بچه ماهیا رو میشه با ارتمیا تغذیه کرد.

          پاسخ
  2. سپیده

    سلام آقا مجتبی تقریبا ۲۰روزه دو تا پرت رو با یه توری پلاستیکی از هم جدا کردم،امروز متوجه شدم یکی از پرتا تخم ریزی کرده و تخماش به شیشه چسبیده،و انگار بازم ادامه داره چون از شکمش یه چیزایی آویزونه،مگه پرت به تنهایی میتونه تخم بزاره،اخه بیست روزه جداشون کردم،الان چیکار کنم تخمها از بین نره،؟ یا قارچ نگیره؟سنگ تخت بزارم توی اکواریوم یا همینجوری بزارم رو شیشه تخماشو بزاره؟آب رو تو این مدت میشه سیفون کنم ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آقا رضا کامل توضیح دادن خدمتتون.
      بله ماده بدون نر هم تخم ریزی میکنه اما تخم ها بارور نمیشه و خراب میشن بعد از تخم ریزی که نمیشه نر رو بذارید چون فایده ای نداره و تخم ها رو میخروه هرچند نر پروت عقیمه و بودنش هم فایده ای نداره.
      بذارید این تخم ها رو ماده بخوره کاری برای تخم ها نمیشه کرد باید یک نر مثلا تگزاس – سوروم و …. که با پروت جفت میخورن همون لحظه در کنار ماده باشه تا تخم ها رو بارور کنه در غیر اینصورت این تخم ها همگی خراب میشن و کاری نمیشه براشون کرد.

      پاسخ
  3. رضا جدي

    سلام
    بله پرت بدون نر هم تخم میزاره اما باید بگم متاسفانه جنس نر عقیمه و قدرت بارور کردن تخمهارو نداره
    بنابراین فرقی نمیکنه نر کنارش باشه یا نباشه
    بنظر ماده آماده ای دارید میتونید از فلاور باکس , تگزاسی , سورمو…بجای نر استفاده کنید

    پاسخ
  4. سعید

    سلام
    بعد از تقریبا هفت روز که آب سبز آماده میشه،چه مدت وقت داریم تا اون رو بدیم به لارو و اگر چند روز بمونه خراب میشه؟
    راستی الان که فصل سرماست شب ها آب سرد میشه.میشه کاری کرد تا دماش ثابت بمونه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تا وقتی که رنگ اب مجددا تغیر نکنه و سفید نشه. چون یه مدت که بمونه قشنگ اب سفید میشه و فقط یکم سبزی کف بطری یا ظرف اب جمع میشه.
      بهتره ظرف رو بیرون از محیط منزل قرار ندید و نهایتا پشت پنجره قرار بگیره که اب خیلی سرد نشه.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمیتونه به صورت مستقیم مضر باشه اما ممکنه از رسیدن نور کافی به گیاه جلوگیری کنه و یا روی درصد اکسیژن و دی اکسید کربن آب تاثیر بذاره .

      پاسخ
  5. Vahid26

    سلام خدمت دوستان
    ایا میشه برای تولید اب سبز از نور مصنوعی مثلا لامپ خانگی ۱۰۰وات استفاده کرد
    یه سوال دیگه اینکه من چندتا فایتر نر داشتم که تو یه تانک ۸۰سانتی جدا از هم نگه داشته بودم ولی یکی از اینا از زیر شیشه جدا کننده رفته بود پیش اونیکی نرها و اونهاهم چندتا گاز از باله هاش گرفته بودن ولی بعد گذشت تقریبا دو ماه بهتر نشده که هیچ بدترم شده فایترم دبل تیل بود حالا شده دم ریش چیکار کنم خوب بشه
    و یه سوال دیگه اینکه فایتر نر دبل تیل قرمز هست و ماده هافمون ابی به نظرتون چه نژادی میدن بهم لطفا یکم سریع جواب بدین اخه مادهه خیلی امادست و چند روز پیشکه جفت ننداخته بودم هم کلی تخم ریخته بود که خراب شدن میترسم بازم اونطوری بشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله. از لامپ فلورسنت میشه استفاده کرد.
      ممکنه محل های اسیب دیدگی عفونت کرده یا ماهیتون دچار پوسیدگی دم و باله شده. میتونید از نیتروفرانتوئین برای درمان باله و دم استفاده کنید یا اینکه از داروهای انتی باکتریال تجاری استفاده کنید.
      در مورد اینکه چه نژادی تولید میشه اطلاعی ندارم

      پاسخ
  6. شهریار

    درود خدمت شما و تشکر از مطالب عالیتون،
    من از برگ کرفس و برگ درختچه ای که داشتم ریختم یه مقداری کمی هم نعناع خشک،الان دوروزه که جلوی نور بوده و چون نزدیک شوفاژ هست دماش هم مناسبه.الان آب سبزم آمادست یا بازم باید صبر کنم؟
    رنگش چیزی بین قهوه ای و سبزه

    پاسخ
      1. Anarcho.Betta

        ببخشید بازم مزاحم میشم.
        آب سبز رو به مقدار زیادی تهیه کردم،الان سه روز گذشته و رنگش سبز خیلی پررنگ شده.یه بوی بد وحشتناکی هم میده.
        گفته بودید حلزون با گوارش ناقص به بوجود اومدن پلانکتون ها کمک میکنه،من چند تا حلزون سیاه و ریز که تو همه آکواریوما هست توی شیشه ام داشتم پنج تا انداختم تو آب،ضمنا یک لایه لزج روی آب سبز بوجود اومده بود.
        میتونم ازین برای تغذیه لارو استفاده کنم یا فاسد شده؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          کاش از حلزون استفاده نکرده بودین چون حلزون اگر در تانک آلوده باشه به راحتی میتونه ناقل بیماری شده باشه.
          اما اون آب سبز مشکلی نداره فقط لایه رویی رو که فرمودین بگیرید و ازش مابقی آب سبز استفاده کنید.

          پاسخ
          1. Anarcho.Betta

            از صافی عبورش دادم،حلزون ها و پس ماند گیاهارم جدا کردم،امکان داره هنوز آلوده باشه؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              صافی فقط یک فیلتر فیزیکی بوده و آلودگی باکتریایی و بیماری رو که نمیگیره. ولیکن میتونید ازش استفاده کنید و توکل کنید بر خدا ببینید چی پیش میاد چون الان ما نمیدونیم اون آب سبز آلودگی و بیماری داره یا نداره.

              پاسخ
  7. سجاد

    سلام
    من برگ کاهو رو خشک کردم و روی آب ریختم چند بار اما هر بار بعد از سه روز آب بوی گندی میگیره آیا از این آب میشه برای لارو ها استفاده کرد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر بوی گند میگیره خیر بهتره از برگ کاهوی تازه استفاده کنید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله میشه و بوی گند و لجن باید بگیره و طبیعیه. البته بنده کامل متوجه نشدم چطور اب سبز رو درست کردید؟ در معرض تابش نور بوده. دما مناسب بوده؟ از چه ابی استفاده کردید و …
      در کل وقتی اب سبز تهیه میکنید یه بوی خاصی میده و رنگ اب هم تغیر میکنه و قرار نیست بدون بو و رنگ باشه. باز دقیق بفرمایید چجور اب سبز رو درست کردید در خدمتتون هستیم؟

      پاسخ
      1. سجاد

        سلام
        برگ کاهو رو روی شوفاژ خشک کردم پودرش کردم روی آب و آب رو جلوی نور خورشید قرار دادم رنگ آب عوض شد و در روز سوم علاوه بر رنگش بوی لجن هم گرفت دیگه از روز سوم به بعد تحمل بوش خیلی سخته?

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          احتمالا آب سبز همون روز سوم درست شده ولی در اون حد هم نباید بوی گند بده هرچند همانطور که آقاشهریار هم فرمودن بو میده ولی نه به این شدتی که شما فرمودین البته شاید حجم آب سبزی که شما درست کردین زیاد بوده و برای همین هم بوی خیلی زیادی میده.

          پاسخ
  8. مهدی

    سلام.ایا میشه از اب سبز برای لارو ماهی عید استفاده کرد؟

    پاسخ
    1. Sina_QE

      لارو ماهی عید رو ندیدم اگ خیلی کوچیک هستن ینی حدود یک دو میلی متر مثل لارو های فایتر بنظرم اره فقط باید با اب سبز یا با زرده تخم مرغ سایز بگیرین اما اگ لارو هاشون درشت تر باشن خب چرا خودتونو اذیت کنین معمولا اب سبز دردسرش بیشتر از چیزای دگست من خودم برای لاروهای فایتر ک بسیار ریز ان هم از اب سبز استفاده نکردم چون کار سختی بود
      اگ درشتن ینی بیشتر از ۴ ۵ میلی متر مثل بچه مولی میتونید بیومار رو له کنید یا بهشون ارتیمیا ی تازه هچ شده بدید و یا دافنی بنظرم خودتو اذیت نکنید تا جایی ک امکانش هست اب سبز دردسر های خودشو داره …
      ارادتمند…

      پاسخ
  9. Alireza

    سلام!
    دوستان بنده در حال تهیه اب سبز هستم…
    نزدیک به ۲۰ تا بچه گوپی دارم که تقریبا دو-سه هفته از اومدنشون میگذره…
    ایا میتونم در کنار غذای اصلی برای بچه گوپی ها و همچنین در تانک اصلی(ماهی های بالغ) استفاده کنم؟
    با تشکر…

    پاسخ
    1. arash.azarpey

      (با اجازه اساتید)
      شدنش میشه ولی رنگ آب سبز میشه دیگه.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      برای گوپی نیازی به اب سبز نیست و همون غذای بزرگتر ها رو پودر کنید و بهشون بدید یا اگه خواسته باشید غذای مقوی و فوق العاده ای بهشون بدید ارتمیا رو پیشنهاد میدم. اب سبز برای لاروهای کوچیک برخی از ماهیای تخم گذار مثل بتاها هست.

      پاسخ
  10. پرهام

    سلام من برای تهیه ی آیب سبز از ۵-۶برگ کاهو استفاده کردم آیا کافیست؟

    پاسخ
    1. حـ‍‌؁ـا مـ؁ـد αquα

      سلام
      بله کافی که چه عرض کنم زیاد هم هست

      پاسخ
  11. Alireza

    سلام.دوستان خواهشا کامل جواب بدید…
    بنده آب شبز تهیه کردم.در حال حاظر تکونش دادم و اینا الان توی کیسه فریزر توی اکواریوم گذاشتم.توش یدونه فایتر نابالغ هست…
    دوستان تا کی بیاد ماهی رو توی این فضا نگدارم.
    آیا میتونم برا گوپی های نابالغ و زبرا هایی که توی ترکبیند استفاده کنم؟؟
    با تشکر!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      من متوجه منظورتون نشدم؟
      اب سبز تهیه کردید و بعد فایتر نابالغ داخل اب سبز هست؟
      این چه کاریه؟ نوزادان فایتر اونم روزهای ابتدایی زندگیشون به اب سبز نیاز دارن که میتونید یه استکان اب سبز رو به اکواریومشون منتقل کنید. نه اینکه فایتر ها رو بریزید داخل اب سبز!
      یکم که سایز گرفتن میتونید از ارتمیا استفاده کنید.
      برای نوزادان گوپی هم میتونید از غذای پودر شده بزرگتر ها یا ارتمیا استفاده کنید. گرچه اب سبز هم میتونه در رشدشون تاثیر داشته باشه.

      پاسخ
  12. سیامک

    سلام
    تعدادی لارو گلدفیش ۵ روزه دارم که تو غذا دهی بهشون مشکل دارم،ممنون میشم کمکم کنید ابتدا بهشون چی و تا چند روز بدم؟مثلا زرده تخم مرغ یا نخود فرنگی آیا برای روزهای اول خوبه؟.ایا اب سبز خوبه؟اگه آره ؛ میشه طرز پرورش سریع این موجودات تک سلولی رو برام توضیح دهید،یه جا خوندم که اب کاهو یا اسفناج پخته بدیم آیا درسته ؟ دوم اینکه آیا غذای Sera micron برای فروش دارید؟ و اینکه غذای بیومار هم کار منو راه میندازه؟ و اینکه غذایی که به درد لاروهای من بخوره برای فروش اگه دارید چطور ازتون خرید کنم آخه من کرمان هستم.
    ممنون از وقتی که گذاشتید
    پیروز و سربلند باشید.یا حق

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چند روز اول رو فقط میتونید از اب سبز استفاده کنید یا از کاهو له شده که داخل اب مونده و انفوزوئر ها تولید شدن استفاده کنید. یکم که سایز گرفتن دیگه بهشون ارتمیا بدید.
      سرا میکرون و سایر غذاها رو هم برای فروش نداریم و کلا ما خرید و فروشی نداریم.

      پاسخ
  13. سیامک

    سلام دوستان عزیز
    من تعدادی بچه گلدفیش دارم که در آکواریوم نگه داری میکنم.الان حدود۳هفته میگذره تو این مدت هم با اب سبز و برگ کاهوی انداخته شده رو اب اکواریوم تغذیه شدن اخیرا دارم بیومار هم میدم.سیفون اب رو هم بسته به کثیفی اب انجام میدم.
    چون بچه ها تو آکواریوم هستن الان یه لجن روی شیشه ها بسته ( البته نور خورشید به اکواریومم مستقیم نمیخوره و گاهگاهی چراغ روشن میکنم ) میخواستم بدونم این لجنها مضر نیستن یا اینکه مضر میتونم باشن و بهتره پاکشون کنم. دوم اینکه علاوه به غذا هایی که دارم میدم چه غذاهایی میشه به بچه ها داد و اخر اینکه اضافه کردن آب سبز رو تا کی ادامه بدم.
    ممنون از شکیباییتون،پیروز و برقرار باشید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سه هفته آب سبز خیلی بوده دوست عزیز فقط دو سه روز اول تولد تا نهایتا ۴ روز از آب سبز باید استفاده میکردین و نه ۳ هفته بعد از اون چند روز اول باید بچه ماهی ها رو با آرتمیای تازه هچ شده تغذیه کنید و بعدا که کمی بزرگتر شدن با غذای پودر شده و یا غذای مخصوص بچه ماهی .
      در حال حاضر شما باید غذایی بهشون بدین که سایز دهان اونها باشه و راحت بتونن بخورن ضمنا تنوع غذایی هم داشته باشن و در طول هفته حداقل سه نمونه غذای مختلف بهشون بدین.
      اما در مورد اون جلبک ها که فرمودین اگر حجمش زیاد باشه و تراکم ماهی هم بالا باشه ممکنه در طول شب باعث کمبود اکسیژن بشه و بچه ها تلف بشن اما اگر زیاد نباشه و مشکلی ایجاد نکنه بچه ها میتونن ازش تغذیه کنن البته به نظر بنده هرچه زودتر این جلبکها رو تمیز کنید بهتره چون زیاد میشن و بعدا تمیز کردن اونها دردسر میشه.

      پاسخ
  14. حمید

    سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    میخاستم بدونم اگه این آب سبز رو تو آب دارای متیلن بلو بریزم قبل از مرگشون لارو های انجل ازشون بهره مند میشد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      راستشو بخواین جواب این سوال رو نمیدونم و منتظر نظر دیگر دوستان باشید. چون متیلن بلو میتونه عنوان یک جلبک کش هم استفاده بشه و مطمئنا بهتره که متیلن بلو رو ابتدا با ذغال اکتیو خارج کنید و سپس از اب سبز استفاده کنید. لاروهایی که شنای ازاد دارن دیگه نیازی به بودن متیلن بلو در ابشون نیست.

      پاسخ
  15. حمید

    راستش ی بار بچه انجل هارو تو آب آکواریوم مادر که توش غیر از کت فیش و بچه گوپی یک هفته ای ماهی دیگه ای نیست گذاشتم همه گی غیبشون زد نمیدونم تو آب حل شدن یا چشون شد حتی یکیشونو توی تور گذاشتم روی آب ولی بازم تو آب حل شد و کاملا غیبش زد کلا نمیدونم چیکارشون کنم.
    راستی فیلتر کربنی هام خیلی تیکه های ریز ازشون درمیاد هرچی با ملایمت شستمشون بازم هی ازشون تیکه های سیاه در میادمیترسم برا ماهی ها ضرر داشته باشه

    پاسخ
    1. حمید

      راستی میشه کربن هارو همینجوری بندازم تو آب بعد تمیز شدن متیلن درشون بیارم

      پاسخ
      1. Saghari

        خیر اونا رو باید تو مسیر گردش اب بزارید

        پاسخ
    2. Saghari

      دوست عزیز سلام
      اونا از لای تور فرار می کنن وتوسط لجن خوارتون خورده میشن یا میرن لای سنگ ها
      در ضمن ذغال اکتیو رو هر چه قدر بشوری بازم نرمه نرمه داره اونا تویه یه جوراب زنونه تمیز بریزید بعد بزارید داخل فیلتر

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      ذغال رو هنگام شستشو نباید دست مالی کنید فقط آب از روش رد بشه و پودر ذغال شسته بشه و استفاده کنید.
      ذغال باید در فیلتر و در جریان آب باشه. البته به صورت دائم نباید از ذغال داخل فیلتر استفاده کنید.

      پاسخ
      1. سیامک

        سلام
        گفته بودید که به صورت دائم از زغال استفاده نکنیم میتونم علتش بپرسم؟

        پاسخ
        1. ناشناس

          چون املاح اب رو میگیره و ماهیا به همین خاطر ضعیف میشن و دچار بیماری و مشکلات متعدد میشن.

          پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              از ذغال اکتیو بهتره اصلا استفاده نکنید مگر شرایط خاص مثلا وقتیکه دارو به آب زدین و دوره درمان طی شده و میخواهید باقی مانده دارو رو از آب حذف کنید میشه یکی دو روز استفاده کنید و مجددا ذغال رو از داخل فیلتر خارج کنید.

              پاسخ
  16. علیرضا

    باسلام
    برای بزرگ کردن لارو فایتر بعداز اتمام ذخیره کیسه زرده تا چند روز میتونیم اب سبز و تخم مرغ بدیم؟بعدش امکان داره بدون ارتمیا بچهارو بزرگ کرد یا نه؟اگه امکان داره با چه غذایی؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تا زمانی که یکم سایز بگیرن و بتونن ارتمیا رو بگیرن. تقریبا پنج شش روز تا یک هفته که بگذره و با اب سبز تغذیه بشن میتونید از ارتمیا تازه هچ شده استفاده کنید. هیچ چیز هم جای ارتمیا رو نمیگیره و فقط باعث میشه غذاهای دیگه ریسک مرگ و میر رو بالا ببره.

      پاسخ
  17. سیامک

    باز سلام این نخود فرنگی های کنسروی رو میشه به ماهی گلدفیش یا بچه هاش داد

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *