فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها

فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها جزو شناخته شده ترین موجودات ریز ابزی هستند که به عنوان غذای لارو ماهیان مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که اطلاع دارید لارو بسیاری از ماهیان برای رشد و نمو نیاز به غذای مقوی و زنده دارند و به خاطر جثه و دهان کوچکشان قادر به تغذیه هر نوع غذایی نیستند و به همین دلیل برای تغذیه از موجودات بسیار ریز میکروسکوپی مانند انفوزوئرها، روتیفرها یا فیتوپلانکتون ها استفاده میشود

به ادامه متن توجه کنید

اب سبز

اکثر تکثیر کنندگان با تجربه از اهمیت موجودات زنده و ریز میکروسکوپی در رشد و نمو لارو برخی از ماهیان اطلاع دارند در صورتی که برخی از تکثیر کنندگان خانگی یا کم تجربه غذاهای شناخته شده تر مانند ارتمیا را به عنوان غذای لارو ماهیان میشناسند و کمتر اسم فیتوپلانکتون ها ، انفوزوئرها، روتیفرها و …. را شنیده اند. باید دقت داشت که همه ماهیان قادر به تغذیه ارتمیا در چند روز اول پس از جذب کیسه زیر شکم نیستند و نیاز است این دسته از ماهیان با غذاهای بسیار ریز تغذیه شوند تا کمی سایز بگیرند و سپس از غذاهای بزرگتر مانند ارتمیا و ….. استفاده شود. اکثر ماهیان کوچک اب شیرین مانند فایتر، گورامی، خانواده زبراها، تتراها، برخی بارب ها و …. پس از تولد قادر به دریافت ارتمیا نیستند و حتما برای بقا نیاز به غذاهای بسیار ریز دارند و در اینجاست که اهمیت این موجودات ریز و میکروسکوپی مشخص میشود

ابتدا در مورد شناخته شده ترین موجودات ریز ابزی که برای تغذیه لاروها استفاده میشوند به چند تعریف میپردازیم

فیتوپلانکتون ها: فیتوپلانکتون ها (Phytoplankton) دسته ای از پلانکتون ها هستند که قادر به خودپروردگی میباشند و قادرند با استفاده از نور خورشید فتوسنتز کنند و غذا تولید نمایند که این غذا هم به مصرف خود و هم به مصرف موجودات دیگر میرسد. اغلب این موجودات بسیار ریز هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند اما اگر تعداد بسیار زیادی از آنها در آب تجمع داشته باشند ممکن است رنگ آب را سبز (به خاطر داشتن کلروفیل) یا به رنگهای دیگر کنند و گاه منجر به بروز پدیده شکوفایی جلبکی یا کشند سرخ شوند. ضمنا دسته ای دیگر از پلانکتون ها، زئوپلانکتون ها هستند که از فیتوپلانکتون ها تغذیه میکنند (منبع: ویکی پدیا).

انفوزوئرها: انفوزوئرها یا مژه دارن (infusoria) یک اصطلاح گروهی برای موجودات بسیار ریز ابزی میباشد مانند جلبک های تک سلولی، مژک دارن، تک یاخته ها و …. که در استخرها یا برکه های اب شیرین وجود دارند. حداکثر تراکم انها در فصل بهار است ولی در سایر فصول و حتی زمستان هم یافت میشوند. برخی از گونه های انها به صورت گروهی زندگی میکنند و معمولا با رنگ زنگ زدگی در سطح اب دیده میشوند(۲۰۰۰,yani et al) (منابع: ویکی پدیا و ماهنامه علمی تخصصی ابزیان زینتی)

حال پس از اشنایی با فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها در ادامه به روش های پرورش انها میپردازیم

روش های پرورش فیتوپلانکتون ها: برای تولید فیتوپلانکتون ها میتوان مقداری اب دیکلره که در ان مقداری کود حیوانی استفاده شده است را در مجاورت نور خورشید قرار داد تا پس از چند روز شاهد سبزی اب و تولید فیتوپلانکتون ها باشیم. با توجه به اینکه فیتوپلانکتون ها مواد معدنی اب را دریافت میکنند و از طریق نور و فتوسنتز به بقا ادامه میدهند میتوان مقداری از اب اکواریوم که حاوی مواد معدنی و مناسب برای کشت فیتوپلانکتون ها میباشد را در مجاورت نور قرار داد تا به همان نتیجه، یعنی تولید فیتوپلانکتون ها و اب سبز برسیم. باید دقت داشت دمای اب قرار گرفته در مجاورت نور نباید بیش از حد بالا برود، همچنین استفاده از ظرف شفاف و با دربی گشاد و باز برای تولید اب سبز توصیه میشود. وجود شعله کم اکسیژن، باکتری های مفید و نیترات و همچنین دی اکسید کربن در تولید اب سبز نقش بسزایی را ایفا میکنند، طبق تجربه اکثر افرادی که در تولید اب سبز به موفقیت رسیده اند از اب سیفون شده اکواریوم استفاده نموده اند و افرادی که از اب لوله کشی برای تولید اب سبز استفاده نموده اند یا موفق نشده اند یا موفقیت دیرهنگام داشته اند.

با وجود اینکه بسیاری از تکثیر کنندگان اب سبز را جزو بهترین گزینه برای تغذیه لاروهای کوچک میدانند در برخی از منابع و در گفتگوهای علمی از عدم هضم این غذا برای برخی از لاروها نیز مطالب زیادی نقل شده است. به هر حال انچه که مسلم است برای تغذیه لاروها از قدیم الیام تا به امروزه و حتی در محصولات تجاری از اب سبز به عنوان یک غذای مناسب برای سایز گیری لاروهای کوچک یاد شده است و تکثیر کنندگان هم از این روش سالیان سال لاروهای خود را بزرگ کرده اند

روش های پرورش انفوزوئرها برای تغذیه لاروها: برای تولید انفوزوئرها میتوان مقداری غذای پوسیده داخل ظرف اب ریخته و ان را در مجاورت هوا قرار داد و پس از چند روز اقدام به استحصال انفوزوئرها نمود. برای این منظور میتوان یکی دو برگ کاهو را زیر نور افتاب یا روی رادیاتور شوفاژ خشک کرده و پس از خرد کردن انرا روی سطح ظرف اب مورد نظر پاشید. میتوان کاهو، اسفناج و سایر برگ ها را نیز به صورت خام بکار برد ولی تا وقتی که این برگ ها به خوبی در اب پوسیده و تخمیر نشوند، رشد و نمو انفوزوئرها شروع نخواهد شد. حلزونها با خوردن گیاهان و دفع ان به صورت نیم هضم شده ، رشد و نمو انفوزوئرها را سریع مینمایند.

روش دیگر تولید انفوزوئرها ریختن اب جوش روی علف خشک و نگهداری ان برای مدت چند روز میباشد. در این روش نیز میتوان به مقدار زیاد از این غذای زنده برای نوزاد ماهی ها تهیه نمود. در اب استخر ماهیان گرمسیری که نیز کود دهی صورت می پذیرد همزمان با تولید فیتوپلانکتون ها ، انفوزوئرها نیز تولید میشوند که در هر استکان اب این استخر مقدار زیادی انفوزوئرها وجود دارد که البته به سبب وجود انواع الاینده ها و انگل ها اینکار توصیه نمیشود.

اگر بخواهیم تولید انفوزوئرها را در داخل اکواریوم تکثیر ماهی که قرار است به زودی لارو در ان ظاهر شوند، افزایش دهیم، میتوان یک یا دو تکه کاهوی پوسیده در داخل ان قرار داد. با این کار نه تنها اب اکواریوم خراب نخواهد شد بلکه به اندازه کافی غذای زنده ریز برای نوزادها تولید و تامین خواهد شد، بدون شک اگر کاهوی پوسیده زیادی در اکواریوم ریخته شود باعث الودگی اب ان و در نتیجه مرگ و میر احتمالی نوزادها خواهد شد (۲۰۰۰,yani et al) (منبع: ماهنامه علمی تخصصی ابزیان زینتی)

در اخر یک سوال: آیا بغیر از روش های بالا محصولی تجاری برای تسریع و تولید انفزوئرها و فیتوپلانکتون ها برای تغذیه لاروها موجود است؟؟

پاسخ این سوال یک بله بزرگ است. شرکت های معتبر اکواریومی برای تغذیه لاروها محصولات فوق العاده ای را معرفی کردند که حاوی تمام نیازهای بچه ماهیان برای رشد و نمو است. به طور مثال محصول sera micron  که در ادامه معرفی میشود جزو محصولات شناخته شده میباشد که به سادگی بدون دردسرهای تولید فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها میتواند مورد استفاده قرار گیرد. دقت داشته باشید قصد ما از معرفی این محصول تاکید یا تبلیغ بر این برند و محصول ان نیست و فقط به عنوان نمونه این محصول موفق برای علاقه مندان معرفی شده است و تصمیم گیری در خرید و انتخاب برند مورد نظر به عهده شماست.

  

.

توضیحات sera micron به نقل از بروشوز محصولات سرااین محصول یک غذای کاملا پودری ایده ال برای تمام بچه ماهی های انواع تخم گذار تا اندازه ۶ میلیمتر بوده و تحریک کننده رشد میباشد. از این غذا جهت تغذیه ارتمیای کشت شده (از روز سوم به بعد) نیز استفاده گردیده همچنین جهت تغذیه بی مهرگان اب شور نیز مناسب میباشد.

 

 

کپی برداری با درج تمامی اسامی و منابع یاد شده در مقاله بالا و درج لینک منبع(onlypet.ir) مجاز میباشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

337 دیدگاه در “فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها

  1. ناشناس

    سلام.
    برای تهیه آب سبز من یه مقدار از آب آکواریوم برداشتم و داخلش چندتا تیکه کاهو و اسفناج گذاشتم الان در روز سوم بوی گند گرفته با اینکه رنگش سبز کم رنگ هست.یعنی آّب سبز قبل از اینکه به رنگ سبز پر رنگ دربیاد ،اشباع شده و موجوداتش مردن؟
    همزمان داخل ظرف دیگه ای هم مقداری آب جوشیده خنک ریختم و چند تیکه کاهو گذاشتم. اون فعلا بوی خاصی نگرفته.
    همگی در معرض نور خورشید قرار دارن ولی دو روز که هوا کمی ابریه.
    یه سوال آیا به هوادهی نیاز نداره؟ مثلا روزی یکی دو بار حسابی تکونش بدم.
    دیگه اینکه در مورد رنگش وقتی فرآیند کامل شده بگید.
    واینکه همینکه بوی بدی نده استفاده ش برای لارو خطرناک نیست؟
    سرتون درد آوردم…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در خدمتتون هستیم.
      برای درست کردن آب سبز حتما نیاز به هوا هست مثلا داخل یه شیشه سر بسته اون جیزی که انتظارش رو دارید حاصل نمیشه و یا دیر تر به نتیجه میرسید تا یه بطری که سرش رو بریدین و بهتر هوا دهی انجام میشه
      در مورد بوی گند هم خب کاهو ها دارن خراب میشن و باکتری ها در حال تجزیه کاهو هستن کمی صبر کنید وضع بهتر میشه باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای تهیه آب سبز خیلی فرقی نمیکنه یعنی اصلا تفاوتی نمیکنه ولی اگر بشورید حداقل انگل نداره.

      پاسخ
  2. جواد

    اول به بچه انجل میشه داد دوم چه جوری استفاده می شه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      منظورتون رو متوجه نشدم. یعنی چی اول به بچه انجل میشه داد و دوم چجوری استفاده میشه؟ سوالتون رو واضح مطرح کنید.

      پاسخ
  3. جواد

    به بچه ی انجل میشه داد و چه جوری استفاده میشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      انفوزوتر رو بله میشه به بچه های تازه بدنیا اومده داد و اصلا مخصوص لاروهای ماهی تخم گذار هست روش استفاده خاصی نداره بسته به تعداد ماهی ها و حجم آب روزی دو الی سه وعده داخل آب آکواریوم ریخته میشه.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای چه حجم آبی ؟؟؟!!! لطفا سوال کلی نپرسید.
      ولی معمولا یک تا دو لیوان در هر وعده کفایت میکنه.

      پاسخ
  4. محمد

    سوالم ربطی ب آب سبز نداره اما ب جوابش شدیدا نیاز دارم.
    میگو آرتمیا اینجا ک هستیم اصلا پیدا نمیشه.
    همه جارو گشتم.
    اگر اگر اگر هم پیدا بشه واقعا ب صرفه نیست قیمتش.برا یکی مث نم ک تازه کارم تو هجشون یبارم گند بزنم ضررش حال گیریه
    دوستان غذا هایی ک میدیم ب ماهیا بزرگ رو میشه پودره پودر کرد داد بچه ماهیا ۷ ۸ روزه یا کمتر و بیشتر بخورن تا قبله اینکه غذایه معمولی بخورن؟
    اگه بخورن ضرر داره ؟نداره؟جریانشو کسی ک اطلاع داره لطفا برام کامل بگه.ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      برای لارو برخی از ماهیا استفاده از ارتمیا حیاتیه. مثل سیکلیدهای افریقایی وگرنه غذای خشک و بیکیفیت بهشون بدید نفخ میکنن و دچار مرگ و میر دسته جمعی میشن. اما برای برخی از ماهیا هم موردی نیست و میتونید غذای بزرگترها رو پودر کنید و بهشون بدید. سیکلیدهای امریکایی اکثرا حساس نیستن و همه غذایی رو میگیرن. اما کلا مشکل بچه ماهیا این نیست که چه غذایی بهشون بدین بیشتر مشکل اینه که غذای خشک پودری رو همه نمیگیرن و غذای زنده میخوان.
      برای لارو ماهیا استفاده از غذای زنده و با کیفیتی مثل ارتمیا حیاتیه با این حال زمانی که در دسترس نیست یا به هر دلیلی نمیتونید استفاده کنید چاره ای نیست و غذای بزرگترها رو پودر کنید و بهشون بدید

      پاسخ
  5. محمد

    سلام.
    آقا شهریار اگر ارتمیا تهیه کنم و طبقه تاپیکه سایت پرورششون بدم همیشه آرتمیا دارم؟
    چون اینجا تهیش واقعا مشکله.
    اگر نکته ایی هست ک میدونید کمکم میکنه رو بهم بگید ممنونتون میشم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. همیشه که ندارید مگر پرورششون بدید و تکثیر بشن که کار سختیه و به راحتی انجام نمیشه.
      شما یه بار تهیه کنید و حالا حالا ها ارتمیا برای درست کردن دارید. قرار نیست که هر دفعه خواسته باشید تهیه کنید.

      پاسخ
  6. hamed

    سلام خسته نباشید. من یک جفت سیچلاید گوره خری دارم که تخم ریختن و بچه هاشون الان ۴ روزه دراومدن . ممنون میشم اگه کمک کنید که چی بهشون بدم تا بتونن رشد کنن. با توجه به اینکه جایی نئارم برای اینکه از اکواریوم اصلی جداشون کنم راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این سن باید آرتمیای تازه هچ شده بهشون بدین و یا غذای مخصوص بچه ماهی و حتی میشه غذای بزرگترها رو پودر کنید و بهشون بدین.

      پاسخ
      1. hamed

        غذای پودر شده رو دادم بهشون ولی دوام نیاوردن. ایا غذای سبز میشه داد بهشون

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          اگه منظورتون اب سبز هست نه به نظرم برای این گونه به درد نمیخوره و باید از ارتمیای تازه هچ شده استفاده کنید. خیلی راحت سایز میگیرن و چند روز که بگذره و یکم سایز گرفتن میتونید بهشون غذای پودر شده هم بدید.

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          برای بچه گوره خری بنده هم با نظر آقا شهریار موافقم و بهتره از آرتمیای تازه هچ شده استفاده کنید ضمنا اگر آرتمیا نداشتین از زرده تخم مرغ آب پز هم میشه استفاده کرد زرده خوب آب پز شده رو داخل پارچه نازک ( جوراب نازک زنانه ) قرار بدین و داخل آب فشار بدین تا ذرات ریزی ازش داخل آب پخش بشه تا بچه ماهی ها بخورن فقط توجه داشته باشید زرده تخم مرغ کیفیت آب رو پایین میاره و نباید زیاد استفاده کنید.

          پاسخ
  7. Javad

    سلام

    از قبل برای بچه های انحل که امروز متاسفانه تخم هاشون رو خودشون خوردن یک کاهو که جوشاندم انداختم تو ظرف نوشابه خالی و تا نصف آب کردم و گذاشتم روی تراس که گاهس هم در مجاورت نور خورشید قرار بگیره دو هفته میگذره و آب بیش تر از اینکه سبز بشه کدر شده و بوی تعفن و بدی میده این قابل استفاده هست یا محتویات بریزم دور ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه از این اب استفاده نکنید گرچه از اینم میشه استفاده کرد و ممکنه کلی خوراکی خوشمزه برای بچه ماهیا تولید کرده باشه. با این حال برای اینکه دیگه این مشکل پیش نیاد سعی کنید از ظروف در باز و دهن گشاد شیشه ای استفاده کنید. از اب خود اکواریوم هم استفاده کنید. کاهو هم نیاز نیست. یه سنگ هوای خیلی خیلی ملایم در حد چند حباب ریز هم واسش بذارید و در پشت پنجره قرار بدید. چند روز بعد سبزی اب رو به راحتی مشاهده میکنید. اب هم بو نمیگیره. اگه خواستید از کاهو استفاده کنید هم به همین صورت هست و اب کدر و بوی گند میگیره ولی خب کلی انفوزوئر در همین اب بوگندو تولید شده.

      پاسخ
  8. farzad

    سلام کلا چند روز میکشه که انفوزروئر ها تولید بشه؟
    و اینکه بعد اینکه تولید شد باید اونو به آب اضافه کنم یا نوزادان رو توی اون بریزم؟

    پاسخ
  9. مجتبی

    سلام
    بستگی به روش تولید داره و شرایط نگهداری داره.
    اما هر زمان که انفوزوئرها رو تهیه کردین باید کم کم به آب بچه ماهی ها اضافه کنید و نه برعکس.

    پاسخ
  10. محمد

    سلام آقا شهریار من یه بطری نوشابه. رو علف و کاهو ریختم ۶ روز شده درش زیاد باز می‌کردم و بوی بدی میده همه علف و. کاهو ها تیره شده اب هم تیره مایل به سبز الان به تظر شماانفزوئر داره. واسه بچه زبرا

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      درشو نبندید، اصلا باید در ظروف درباز باشه. انفوزوئر داره ولی خب ممکنه انگل و بیماری و باکتری هم اونجا رشد کرده باشه. به هر حال استفاده از این نوع غذا ریسکه ولی خب گاها چاره ای نیست و باید استفاده کرد.

      پاسخ
  11. javad

    سلام

    اقا واسه تهیه آب سبز , سبزی خرد کردم و محتواش از صافی عبور دادم و آبشو ریختم تو بطری نوشابه خانواده و از آب آکواریوم هم ریختم توش و میخوام تا یه هفته جلو نور غیر مستقیم خورشید قرار بدم تا آبش بیشتر سبز شه;-) , الان سوالم اینه روش ابداعی من مشکلی نداره ؟

    دوم تو تصویر زیر که همین آب سبزی که من تهیه کردم در بطری باس بسته باشه ؟ به تصویر زیر دقت کنید

    راستی یه پیشنهاد بدم که کنار آپلود سنترتون یه درصدی قرار بدید تا بدونیم چقدر از آپلود ما مونده سر همین موضوع یه ربع معطل شدم دیدم اپلود نشد رفتم جای دیگه اپ کردم در تر صورت مرسی

    و اما لینک
    http://s6.picofile.com/file/8259507276/IMG_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B7%DB%B1%DB%B3_%DB%B0%DB%B0%DB%B4%DB%B5%DB%B2%DB%B6.jp

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      والا نمیدونم. خودتون فرمودید ابداعی یعنی باید منتظر نتیجش باشید
      اب شما هم از الان سبزه. ظاهرا اب سبزی گرفتین!!
      در بطری هم نباید بسته باشه. حتی در بطری های دهان گشاد نگهداری بشه به نظرم بهتر نتیجه میده.

      پاسخ
  12. علی

    سلام پس از تولد لاروها چند روز بعد غذا دهی رو شروع کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      وقتی لاروها شنای آزاد رو شروع کردن معمولا دو روز بعد از هچ شدن تخم ها.
      اما بچه های ماهی زنده زا همون روز میتونن تغذیه کنن.

      پاسخ
  13. سعید

    سلام برای تهیه آب سبز حتما باید کاهو و اسفناج باشه؟ینی سبزی نمیشه؟
    برای لارو آنجل(کوی) مناسبه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با همه رقم سبزی میشه آب سبز تهیه کنید.

      پاسخ
  14. سعید

    سلام
    من داخل نصف قوطی نوشابه اب تانک ریختم و یه برگ اسفناج داخلش انداختم.
    بعد شش روز رنگ آب هنوز سبز نشده و زرد رنگه و بوی بدی هم میده میترسم بدم به ماهی ها و بمیرن.
    http://up.20script.ir/file/3910-20161102-151832.jpg
    بوی بد و رنگ زرد طبیعیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این آب رو باید بریزید دور .

      پاسخ
      1. سعید

        چیکار کنم تا یه آب سبز خوب درست کنم؟
        اخه این اب رو مثل ویدیوی تولید اب سبز انجام دادم ولی نشد

        پاسخ
        1. کمال

          توی یک بطری اب بریزید و چند برگ کاهو هم داخلش بندازید و بگذارید جایی که چند روز افتاب بخوره البته درش نباید بسته باشه بعد چند روز اب سبز درست میشه

          پاسخ
  15. ارمان

    با عرض سلام
    میخواستم ببینم برای تولید. اب سبز از اب هر اکواریومی با هر. ماهی میشه استفاده کرد. چون ماهی من کوی هست میخواستم ببینم ابش خوب هست یا نه
    با تشکر از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      فرق نداره. استفاده از اب اکواریوم به دلیل داشتن نیترات و فسفات و باکتری های مفید و …. باعث میشه که اب زودتر سبز بشه و جلبک بزنه. فرقی هم نداره از چه اکواریومی این اب برداشته بشه. فقط از اب اکواریومی که سلامتش تضمین شده باشه.

      پاسخ
  16. سعید

    سلام
    میتونم برای تولید آب سبز از مقداری نعناع خشک استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر از سبزی خشک نمیشه استفاده کرد البته نه اینکه اصلا نشه ولیکن خیلی زمان میبره و شاید به اون نتیجه دلخواه شما نرسه.
      سبزی تازه خیلی بهتر و زودتر جواب میده باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
      1. سعید

        اگر از هر نوع سبزی که باشه استفاده کنم اشکالی نداره؟(مثلا ریحون یا شاهی)

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام دوست من. شما میتونی از یه تیکه پوست موز، یه تیکه پوسته خیار یا هر چیز قابل تجزیه ای هم استفاده کنی. قرار نیست سبزی باعث سبز شدن اب بشه. باید اب جلو نور باشه و دماش زیاد نشه و درش هم باز باشه تا انفوزئورهای رشد کنن.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *