بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

قارچ زدگی یکی از بیماری های رایج ماهیان اکواریومیست که دلیل عمده ان عدم رعایت بهداشت در اکواریوم است.ماهی مبتلا رفته رفته لایه پنبه ای شکلی روی بدنش ظاهر شده و بی اشتها تر از معمول به نظر میرسد.در صورتی که در همان ابتدا درمان اغاز شود شانس زیادی برای بهبودی ماهی وجود دارد و در غیر اینصورت قارچ، بیشترین قسمت بدن ماهی را فرا گرفته و ماهی تلف خواهد شد.بهتر است ماهی قارچ زده را سریعا از مخزن خارج کنید و در تانک قرنطینه به درمان ماهی بپردازید و برای پیشگیری از سرایت قارچ ها به سایر ماهیان، منشا تهاجم قارچی را پیدا کنید و حتی المقدور اب تانک را تا نصفه سیفون کرده و از داروی متیلن بلو برای جلوگیری از تهاجم قارچها به سایر ماهیان استفاده کنید

توضیحات کامل در ادامه متن

بیماری قارچ زدگی


قارچ زدگی

قارچهای آکواریوم معمولا بر روی باقیمانده مواد آلی مرده همچون مواد غذایی،تخمهای گندیده و لاشه ماهیها و دیگر موجودات مخزن زندگی میکنند.

عمومی ترین قارچ،ساپرولگنیاست که میتواند بر هر نوع ماهی اثر کند،اما عمدتا در گونه های سردآبی دیده میشود.تهاجم قارچی همیشه فاکتوری ثانوی برای دیگر مشکلات بهداشتی،مانند عفونت انگلی محسوب میشود.

علت آنکه به ماهی هایی که دچار قارچ زدگی شده اند دیگر هیچ کمکی نمیتوان کرد،آن است که قارچ به اندامهای داخلی نفوذ کرده و به آنها شدیدا آسیب رسانده است.به علاوه،فضولات ناشی از تغذیه و رشد قارچها شدیدا سمی بوده و تمامی اندامهای داخلی را مسموم می نماید.

علایم:

۱-رفته رفته کثیف و چرکی برجسته و پنبه ای شکل بر روی پوست،بیشتر بدن ماهی را میپوشاند.

۲-بی اشتهایی

۳-ماهی در آب کندتر از معمول شنا میکند.

۴-ماهی کمرنگ تر از حالت عادی میباشد.

درمان:

الف)تکه ای پنبه در آب خیس کنید،سپس آن را چلانه و در آیودین یا مرکورکروم فرو کنید.ماهی را از مخزن خارج کرده و در یک پارچه خیش قرار دهید.آنگاه پنبه آماده شده را برای پاک کردن و محو قارچ بکار ببرید.سپس ماهی را به مخزن درمان انتقال ساخته،با داروی ویژه موثر بر علیه میکرو ارگانیسم های متعدد درمان نمایید.

توجه:سرمنشا تهاجم قارچی را یافته و آن را برطرف سازید.

برای پیشگیری از گسترش بیماری های قارچی و یا در مراحل اولیه میتوانید ار نمک طعام یا متیلن بلو استفاده نمایید.همچنین جهت جلوگیری از هجوم قارچها به تخم ماهیها میتوانید از متیلن بلو بهره ببرید


ب)معالجه با متیلن بلو

ابتدا جهت ساخت محلول مادر،یک گرم از بلورهای متیلن را در یک لیتر آب حل کنید.

۱-یک میلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب آکواریوم بریزید.پس از۵ روز،باقیمانده دارو را توسط فیل/تر ذغالی از آب جداسازید.

۲سه یلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب در ظرفی جداگانه ریخته و ماهی را برای۳ روز در آن قرار دهید

۳.۲۰۰ میلی لیتر محلول مادر را در ظرفی مجزا در ۱۰ لیتر آب ریخته و ماهی را برای ۳۰ دقیقه در آن حمام دهید.

۴جهت جلوگیری از امراض احتمالی از حمل و نقل،۵۰ میلی لیتر محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب در مخزن قرنطینه بریزید.

۵-برای پیشگیری از امراض قارچی،۳۰ میلی لیتر محلول مادر به ازای ۱۰۰ لیتر آب به مخزن تکثیر بیافزایید.

منبع:بهداشت و بیماریهای ماهیان آکواریومی-تالیف مهندس مهدی ارچینی

قارچ دهان

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

نام بیماری :قارچ دهان ( Mouth Fungus )

اگرچه این بیماری قارچی نیست و توسط باکتری Chondrococcus columnaris که باکتری عامل بیماری کلومناریس است ، ایجاد می شود اما به این دلیل به این نام خوانده می شود که همانند قارچ در بدن ماهی ظاهر می شود .

بیماری کرک پشمی یک واژه ی عمومی است که بیش تر برای بیماری های قارچی که در پوست بدن ، باله ها و دهان اثر می کنند به کار می رود که رایج ترین نوع قارچ در این عفونت Saprolegnia و Achyla می باشد .

علائم بیماری :کرک پشمی سفید یا خاکستری رنگ که شباهت زیادی به تکه های رشته ای پنبه دارد در اطراف دهان ماهی رشد می کند که این تومور های سفید بیش تر در جاهایی که قبلاً انگل رشد کرده و یا آسیب دیدگی وجود داشته ظاهر می شوند.

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

پیشگیری :

۱-چک کردن منظم میزان آمونیاک ، نیتریت ، و نیترات آب تا در صورت نیاز از افزایش آمونیاک و نیتریت در آب تانک جلوگیری شود . ( با فیلتراسیون درست آمونیاک ، نیترنیت و نیترات محلول آب نمی توانند از حد معمول افزایش یابند)

۲-هرگز بیش از اندازه به ماهی ها غذا ندهید .

۳-هرگز از غذاهای فاسد شده برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۴-از غذاهای دریایی مثل دافنی ، توبیفکس (Tubifex  ) و … برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۵-همیشه ماهی های مشکوک به بیماری را در محلول میکسازین ( Myxazin ) قرنطینه کنید .

۶-از کاهش ویتامین در بدن ماهی با استفاده از Vitazin جلوگیری کنید .

توجه :عامل بیش تر بیماری ها استرس بوده که در صورتی که از استرس در ماهی ها جلوگیری شود دیگر شاهد ماهی های بیمار نخواهید بود .

استرس می تواند عامل شیمیایی(pH و نیتروژن ) ، فیزیکی ( دما و کمبود اکسیژن ) ، بیولوژیکی یا زیستی ( غذاهای کم ارزش و کمبود  ویتامین ) و روانی (پرخاشگری سایر ماهی ها و لمس ماهی ها با دست ) داشته باشد که می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد .

جلوگیری از استرس = جلوگیری از بیماری ماهی ها

درمان :

۱کیفیت آب را افزایش دهید و میزان باکتری ها را به وسیله HumAquat کاهش دهید یا برای درمان از میکسازین ( Myxazin ) استفاده کرده و وسایل آکواریوم را خوب بشویید . در طی درمان هم هوادهی و فیلتراسیون تانک را افزایش دهید .

۲-ماراسین ( Maracyn ) ، متیلن آبی ( Methyl Blue ) ، داروی قارچ ( ( Fungus Cure و ضدقارچ جنگلی ( Jungles Fungus Elminator ) در درمان عفونت های داخلی و خارجی موثرند و آنتی بیوتیک هایی مثل ماراسین ۱ و ۲ ( Maracyn I & II ) هم برای درمان قارچ دهان به کار می روند .

۳-استفاده از نمک که در صورتی که همه ی ماهی ها به بیماری مبتلا باشند درمان در تانک اصلی و در صورتی که تعدادی از ماهی ها بیمار باشند درمان در تانک قرنطینه انجام می شود .

توجه :در صورتی که تنها ماهی های مولی شما مبتلا به غشاء ( تار ) سفید خاکستری روی دهان شده اند قبل از درمان ۱۰ تا ۲۰ درصد آب تانک را کاهش داده و ۱۰ درصد آب شور به تانک اضافه کنید .

منبع مطالب قارچ دهان: aqua-quast 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

658 دیدگاه در “بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

  1. Mohammad H Z

    سلام
    میخواستم ببینم افزایش دما برای درمان قارچ تاثیر داره؟
    اگه داره برای ماهی پرت دما رو روی چند ببرم ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      برای درمان نه. برای درمان قارچ از متیلن بلو باید استفاده کنید. قبل از متیلن بلو هم باید ماهی رو بگیرید و دستی قارچ ها رو با یه گوش پاکن تمیز کنید.
      دمای مناسب برای ماهی پروت ۲۸ درجه است.

      پاسخ
  2. محمد رضا

    سلام می گم حدود یک.ماه که یه فلاور خریدم از همون موقع که خریدم روی باله کنار ابشش یه حالت زرد رنگ و پشمی مانند وجود داره حاله روی دمش یک نقطه کوچولو سفید رنگ بوجود امده از یکی پرسیدم گفت اکوارمت قارچ داره ماهی ها رو خارج کن و نمک.بریز توش تا غلیظ شه و یک نصفه روز بزار کار کنه من اینکار رو کردم و گقت دمای اب روببر روی۳۴تا۳۳و یکم نمک بریز خوب میشه نظر شما چیه

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز وقتی شما این کار رو انجام دادید دیگه چرا نظرخواهی میکنید . به نظر من کار فوق العاده اشتباهی کردید نمک به اب زدید تا غلیظ بشه دما رو هم تا ۳۴ بردید بالا بی جهت حالا چطوری میخوای تانک رو ماهی دار کنید ؟ چطوری میخوای غلظت نمک رو بسنجی ؟ ضمن اینکه ماهی شما قارچ گرفته بعد شما از تانک خارجش کردی نمک به تانک زدی این وسط ماهی چطوری درمان بشه ؟ با ورود ماهی به تانک که بازم قارچ های ماهی به اب تانک تزریق میشه !!! الان درصد نمک در آب تانکتون مشخص نیست و مجبورید کل تانک رو تخلیه و مجددا” آبگیری کنید . اگرم ماهی شما قارچ داشته بود خیلی راحت میتونستید با متیلن بلو هم ماهی رو درمان کنید هم آب تانک رو از وجود قارچ ها پاک کنید کافی بود در تانک اصلی متیلن بلوی مرغوب میریختید و خلاص دیگه نیازی هم نبود ماهی رو از آک خارج کنید !!!
      به هر حال کاریه که شده اگه حالشو داری کل تانک رو خالی کن کل بستر و دکور و هرچی که هست و قابلیت جوشاندن رو دارن بجوشونید و بقیه لوازم رو که قابلیت جوشاندن ندارن در آب نمک غلیظ بخیسونید سپس تانک رو آبگیری و باکتری ساز و نمک بدون ید به اندازه کافی به آب بزنید و ماهی رو وارد تانک کنید سپس برای درمان ماهی به آب تانک متیلن بلوی مرغوب بزنید اگرم حالشو نداری که باید داشته باشی میتونی کل اب تانک رو خالی کنی و با اب تازه پرش کنی و باکتری ساز بزن تانک رو ماهی دار کن و بعد متیلن بلوی مرغوب به آب بزن تا ماهی درمان بشه
      موفق باشید
      موفق باشید

      پاسخ
  3. محمد رضا

    نه من این نکته را نگفتم که نصف روز که کار کرد بعد ابش رو کلا عوض کردم و اب تازه ریختم و نمک رو بیرون ریختم . متین بلو همون ضد عفونی است

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز اون نصف روز برای از بین بردن قارچ های تانکتون کافی نبوده اما اشکالی هم نداره شما ماهی رو به تانک اصلی انتقال بده و بعد از متیلن بلوی مرغوب برای درمانش استفاده کنید (( این داروهای ضد عفونی موجود در بازار یا ایرانی هستن یا چینی و قیمت چندانی هم ندارن ضمن اینکه اصلا” کیفیت خوبی هم ندارن )) شما از آکواریومی یا مغازه های فروش لوازم آزمایشگاهی میتونید متیلن بلوی مرغوب رو تهیه کنید . راستی بابت ویرایش کامنتتون هم از شما عذرخواهی میکنم چون کامنت هاتون پشت سر هم بود بنده با اجازتون با هم ادغامشون کردم
      موفق باشید

      پاسخ
  4. نگارین

    سلام.تاحالادوتا مولی روبخاطرقارچ دهان ازدست دادم.دهنشون قارچ میزنه وکمترازدوساعت میمیرن.حمام نمک هم دادم فایده نداشته.کل وسایل توی تانکوبانمک شستم بامتیل بلوهم شستم،به اب متیل بلوزدم(کریستالی)،اما بازم زودمیمیرن.خیلی خیلی ناراحتم.فقطم قارچ دهانی داشتن.راستی ابوهم سیفون کردم.نمیدونم دیگه اشکال ازچیه که درمان نمیشن.فقط فروشنده به من توبیفکس دادکه بدم بخورن.اما اگه بیماری برااینم باشه،پس چرا درمان نمیشن وقبل از درمان میمیرن؟

    پاسخ
  5. mazand_aqua

    با این توضیحاتی دادین انگار انقد ماهی رو دست کاری کردین علاوه بر بیماری که داشته از شدت استرس تلف شدن!
    اگر در تانک همه ماهی هایتان مبتلا به قارچ داهانی شدن یک سوم از اب را گرفته و برای جایگزین این یک سوم نصف به نصف اب شیرین تازه و اب شور اضافه کنید !
    احتمال بیشتر قارچ زدگی بی کیفیت اب و وجود نیتریت و نیترات در مخزن هست !
    اگه به طور مجزا حمام نمک بدین ماهی رو برای ۹۰تا ۱۲۰ثانیه در مخزن اب هم دما با اک و به ازای دو تا دو نیم لیتر اب یک قاشق نمک بریزید
    و با یک دستمال یا پنبه اغشته به متیلن یا حتی اب و نمک به محل اصلی قارچ‌روی دهان بکشید و سعی کنید برای۲۴ساعت ماهی رو وارد تانک اصلی نکنید و ماهی به اب تازه (با اب به اب کردن )وارد کنید تا عامل قارچ(باکتری)بهبود پیدا کنه بعد وارد تانک‌کنید

    پاسخ
  6. diiimah

    سلام.وقت بخیر .
    یک پنگوسی معمولی دارم از دیروز لجنخوار هی میچسبه بهش نمیدونم گازش میگیره ، تمیزش میکنه و …. امروز صبح همون قسمت از بدنش کامل سفید شده .
    عکسشو میزارم ببینید . راهنمایی کنید ممنون میشم.
    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/145802367091.jpg

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هر چه سریعتر لجن خوار رو با شیشه از این ماهی جدا کنید. لجن خوارتون به اینکار عادت کرده و مدام اینکارو تکرار میکنه و قرار نیست بیخیال بشه. بهتره کت فیشتون رو در اولین فرصت عوض کنید.

      پاسخ
  7. Amirhossein

    سلام
    دوستان چرا از پودر های تقویتی و ضد انگل و ….. فونیکس استفاده نمی کنید ؟

    پاسخ
  8. Unknown

    سلام خسته نباشید
    ببخشید یکی از پروتام نزدیکای لبش قارچ زده.امکاناتم متیلن بلو و سنگ نمک هست تانک قرنطینه هم ندارم.حدودا پنج روزه ابو سیفون کردم.امکانش هست بگید چیکار کنم؟
    خیلی ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      داروهای لازم رو دارید باید در تانک اصلی از مقدار کمی نمک بدون ید و متیلن بلو استفاده کنید.

      پاسخ
  9. Reza k

    سلام اقا شهریار مرسی بابت جواب هاتون
    یه سری دارو توی بازار هست که کوچیک هستن مثل قطره چشم میمونن دو دونه ای هزار میدن ماهی فروش ها روشون زده به ازای هر لیتر یه قطره اضافه کنید غلظت بالایی داره به نظرتون خوبن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر استفاده نکنید ؟؟!!! بنظر خودتون هزار تومن ارزش این رو داره آب خالی داخل اون قطره ها بریزن و یا پول همون قطره چکان میشه داروی داخلش بی خیال ؟؟!!!
      هرگز از داروی بی نام و نشون و بدون آدرس و نشانی تولید کننده استفاده نکنید.

      پاسخ
  10. افشين

    سلام. دوتا از اسکارام دمشون پاره شده از وسط. من تو تانکم فقط چهار ماهی اسکار دارم.از چه دارویی استفاده کنم؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممکنه با هم دعوا کرده باشن و با شیشه جداشون کنید تا خود به خود و به سرعت دم و باله ها ترمیم بشه. اما اگه از کتک خوردن نباشه و دم خوره است لطفا مطلب زیر رو مطالعه کنید. اگه سوالی بود در همون بخش بپرسید.
      https://www.onlypet.ir/post-1559/

      پاسخ
  11. reptor

    سلام
    دوتا از کوسه هام دچار یه عارضه شبیه جوش شدن مشکل وروش درمانشون چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عکس بذارید تا بشه راهنماییتون کنیم. شاید از کتک کاری و یا ضربه باشه ؟؟!!

      پاسخ
  12. mehrpasha

    سلام خدمت همه دوستان . والا بعد از یک سال آکواریوم داری بدون تلفات تو سه روز دو تا ماهی سورمم از بین رفتن . یعنی حالشون خوب بود اما یهویی بدنشون یه خورده قرمز رنگ شد انگار یه جور التهاب پوستی باشه . بعدشم میرفتن نزدیک بخاری و فیلتر قایم میشدن و تند تند نفس میزدن . غذا هم نمیخوردن . امروز صبح دقت کردم فهمیدم حالشون بده . ظهرم که خوابیدن بیدارم شدم دیدم فاتحه ….سورم ها مردن و ماهی های دیگه دارن میزنن بهشون منم آوردم بیرون . الان مهم اینه که چیکار کنم . خواهشا دقیق برام توضیح بدین دوستان. آیکون گریه :(

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا سموم اب بالا رفته بوده و ماهیاتون دچار مسمومیت شدن. یا سیفون نزدید یا سیکل اب به هم خورده یا …..
      به هر حال الان ماهیای مرده که هیچ تموم شدن رفتن. حتما سیفون بزنید و یک گرم در لیتر نمک بدون ید به اب اکواریوم اضافه کنید(اگه قبلا نمک به اب نزدید) یک هفته بعد هم باز سیفون بزنید و درصد نمک رو کمی کاهش بدید(در حد نیم گرم در لیتر)

      پاسخ
    2. سعید

      دوست عزیز چرخه بهم خورده…
      با اب هم دمای آکواریوم خودت سیفون بزن و نمک یادت نره…
      اگه داروی مارکدار خارجی داری بریز نه هم که فقط نمک کفایت میکنه…
      بستر چی استفاده نیکنی؟

      پاسخ
  13. mehrpasha

    ممنونم از کمکتون دوستان

    والا شن معمولی . یعنی شن دریا که همون اوایل گرفتم . هفتگی سیفون میکنم و دلیلی نداشت چرخه به هم بخوره . یه خورده ترسو به نظر میومدن به نظرتون احتمال دار ماهی های دیگه (اسکار ،زندانی،کوسه) بهشون آسیب زده باشن ؟ البته زخمی نبودن فقط انگار یه جور التهاب پوستی بود. دمای آک هم نزدیک ۲۹-۳۰درجه است . غذا هم به اندازه میدم نه کم نه زیاد . فعلا تنها راه سیفونه و نمک باید انجام بدم ببینم چی میشه .

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم با توضیحاتی که شما فرمودید بنده هم با نظر آقا شهریار موافقم سموم آب تانک شما بالا رفته و سورم ها با توجه به اینکه نسبت به اسکار و زندانی و پنگوسی مقاومت کمتری دارند زودتر علائم درونشون بروز داده . شما یک سیفون ۳۰ درصدی بزنید آب تازه بدون کلر جای گزین کنید و نمک بدون ید به آب بزنید سپس اگر در دسترستون هست باکتری ساز هم مجددا” به اب اضافه کنید
      موفق باشید

      پاسخ
  14. Ali

    سلام
    میخواستم بدونم داروى ضد قارچ و ضد انگل با هم فرق دارن؟
    و اینکه متیلن بلو کدومشونه؟
    و آیا براى درمان قارچ،ضد انگل هم جواب میده یا نه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله با هم فرق میکنن. متیلن بلو ضدقارچه و ابی رنگه
      برای درمان قارچ، ضدانگل کاربرد نداره. همینطور بالعکس.

      پاسخ
  15. PORYA74

    سلام . من دو تا گلد فیش دارم که چند روز پیش یکیش بی حال شد و امروز به طور کامل کج شده . علت دقیقشم نمیدونم . لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کج شدن و روی آب اومدن ماهی به دلیل اشکال در کیسه هوا هست که یا در اثر ضربه و یا در اثر کیفیت پایین آب ایجاد میشه.

      پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر در اثر ضربه باشه هیچ کاریش نمیشه کرد اما اگر در اثر عفونت و کیفیت پایین آب باشه با یک مرتبه حمام کوتاه مدت تتراسیکلین درمان میشه روش صحیح حمام دادن رو از تالار مطالعه بفرمایید.

          پاسخ
  16. Ali

    سلام
    ى ماهى کوى باله بلند دارم
    حدودا دو ماه بود هى خودشو میکشید ب سنگاى آکواریوم
    ى ماه پیش دو طرف بدنش بدون اینکه پولکاش ریخته باشه قرمز شده بود
    بعد ى مدت سیفون کردن یکم بهتر شد ولى باز جاش مونده و انگار یکم برآمده شده
    چند جا نشون دادم؛یکى میگه ى نوع انگل پیشرفتس،یکى میگه قارچه،یکى میگه داره پولک جدید درمیاد و…
    تازگیم ى چیز سفید ب دمش چسبیده
    ممنون میشم اگه راهنمایى کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب ندید چی بگیم دوست عزیز عکسش رو بذارید در خدمتیم.
      ضمنا برای کوی حتما باید هر هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب ماهی شما انگل پوستی داره البته ممکنه از انگل لرنه آ هم باشه تصاویر لرنه آ رو در سایت مشاهده بفرمایید و با دقت بررسی کنید اون هست یا نه.
      برای پارازیت و انگل پوستی هم شما اگر هر هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید و برای هر ۵۰ لیتر آب ۲۰ گرم نمک بدون ید اضافه کنید و یک روز در هفته هیچ غذایی به ماهی ها ندین مشکل برطرف میشه.
      و به مرور زمان اون فلس های ریخته شده درمان میشه و جاش فلس جدید در میاد.

      پاسخ
  17. PORYA74

    سلام . من یه گلد فیش دارم که دو سه روزه فلچ شده و به بغل افتاده ته ظرف وفقط آبشش هاش تکون میخوره . مشکلش چیه ؟؟ امیدی هست ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کیسه هوای ماهی مشکل پیدا کرده و امیدی بهش نیست.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *